eitaa logo
عاشورا پژوهی
399 دنبال‌کننده
262 عکس
113 ویدیو
7 فایل
مطالب تخصصی پیرامون امام حسین علیه السلام و واقعه کربلا . اللهم سَلّم و تَمّم ارتباط با ادمین : @hoseinhamzeh313
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام بر دوستان همراه . ان شاءالله قصد داریم در این کانال به صورت تخصصی به مسائل مربوط به عاشورا و قیام سیدالشهدا علیه السلام پرداخته شود... این کانال تا زمانی که بتوانیم مطالب مفیدی به شما ارائه دهیم برقرار می باشد.🌹
گزارش ۱: فرستادن مسلم(ع) به کوفه : بعد از مرگ معاویه بن ابی سفیان در رجب سال شصت هجری و بیعت نکردن امام حسین (ع) با یزید و خروج او از مدینه و اقامت 125روزه آن حضرت در شهر مکه ، سیل نامه نگاری ها از سوی مردم و بزرگان کوفه به آن حضرت آغاز گردید ، هر نامه که از جانب کوفیان به دست امام حسین (ع) می رسید ، آن را می خواند و سکوت می نمود و پاسخی به آن نمی داد ، تا اینکه آخرین نامه توسط هانی بن هانی سبیعی و سعید بن عبدالله حنفی به این مضمون به سوی مکه روانه شد : به نام خداوند بخشنده مهربان ، به حسین بن علی امیر مومنان ، از جانب شیعیانش و شیعیان پدرش ، اما بعد ، پس به سوی ما بشتاب .مردم ، انتظار می کشند و نظری به غیر شما ندارند . بشتاب، بشتاب ، ای پسر دختر رسول خدا باغ ها سر سبزند ، میوه ها رسیده اند ، زمین ، بارور شده و درختان به بار نشسته اند . هر گاه اراده کردی ، بر ما فرود آی ، که بر لشکری آماده ، فرود می آیی ، سلام و رحمت و برکات خداوند بر تو و پدرت باد .امام حسین (ع) پس از خواندن نامه ، از فرستادگان سوال کرد که چه کسانی برمضمون این نامه توافق کرده اند ؟آنها در جواب اسامی ،شبث بن ربعی ، حجار بن ابجر، یزید بن حارث ، یزید بن رویم ، عروه بن قیس ، عمرو بن حجاح و محمد بن عمیر بن عطارد را بر زبان راندند، امام حسین (ع) به پا خواست و پس از وضو گرفتن و خواندن دو رکعت نماز میان رکن و مقام ، جوابی به نامه آنها داد ، در این نامه آمده است : به نام خدای رحمان و رحیم از حسین بن علی به جمع مومنان ومسلمانان اما بعد : هانی بن سعید با نامه های شما پیش من آمدند ، همه آنچه را که حکایت کرده بودید و گفته بودید دانستم ، گفته ی بیشترتان این است که امام نداریم ، بیا ، شاید به سبب تو خدا ما را بر حق و هدایت همدل کند ، اینک برادر و پسر عمو و معتمد و اهل خاندانم را به سوی شما فرستادم به اوگفتم از حال و کار و رای شما به من بنویسد ، اگر نوشت که رای جماعت و اهل فضیلت و خرد چنان است که فرستادگانشان به من گفته اند و در نامه هایتان خواندم به زودی پیش شما می آیم انشا الله، به جان خودم که امام جز آن نیست که به کتاب عمل کند و انصاف گیرد و مجری حق باشد و خویشتن را خاص خدا کند والسلام ، امام حسین (ع) به دنبال پسر عمویش مسلم بن عقیل(ع) فرستاد و او را به همراه قیس بن مسهر صیداوی ، عماره بن عبید سلولی و عبد الرحمن بن عبدالله بن کلدن ارحبی به سمت کوفه روانه کرد و به او سفارش نمود تا از خداوند پروا داشته باشد ، ماموریتش را مخفی کند ، با مردم مهربان باشد و اگر مشاهده کرد که مردم با همدیگر اتحاد و یکپارچگی دارند ، به سرعت به او خبر دهد. الفتوح ج۵ص۲۷ مقتل الحسین (ع) خوارزمی ج۱ص۱۹۳ انساب الاشراف ج۳ص۳۶۹ تاریخ طبری ج۷ص۲۹۲۴ تاریخ موصل ج۱ص۹۶ بن عقیل https://eitaa.com/Ashuraresearch
اختلاف منابع در گزارش ۱: الف: تعداد نامه ها رقمی بالغ بر ۱۵۰نامه بوده است . الارشاد ج۲ص۴۹ ب:پای هر نامه امضای یک یا چهار نفر از اشراف و بزرگان کوفه وجود داشته است. اخبارالطوال ص۲۲۹ ج: سیدبن طاووس در نقلی که منبع آن معلوم نیست تعداد نامه ها را تا دوازده هزار شمرده است. الملهوف ص۱۵ د: مسعودی خروج مسلم از مکه را در نیمه ماه مبارک رمضان سال ۶۰ ق ذکر کرده است. مروج الذهب ج۳ص۶۴
حسن بصری ،آنگاه که حسین کشته شد، چنان گریست که پهلوهایش تکان می خوردند .سپس گفت: چه خوار است امتی که در آن ،پسر پدری حرام زاده ،پسر پیامبر امت را بکشد. انساب الاشراف ج۳ص ۴۲۵
1.54M
پادکست فرهنگ عاشورا ...... قسمت اول .... آب. https://eitaa.com/Ashuraresearch
گزارش ۲: مسلم (ع) در مسیر کوفه: مسلم بن عقیل(ع) شبانه از مکه به سوی مدینه حرکت کرد تا اینکه احدی از بنی امیه بر امرش واقف نشود ، بعد از ورود به شهر مدینه ، به مسجد رسول خدا (ص) رفت و دو رکعت نماز خواند، آنگاه در شب برای خداحافظی و وداع نزد برخی از بستگانش رفت ؛ و سپس دو راهنما از قیبله قیس عیلان اجیر کرد تا او را از بیراهه به کوفه ببرند ، دو راهنما او را شبانه از مدینه بیرون بردند ؛ ظاهرا توقف مسلم بن عقیل(ع) در مدینه بسیار محدود بوده و به چند ساعت خلاصه می شده است؛ حرکت در شب و پیمودن راه از بیراهه موجب گردید تا آنها راه را گم کنند و صبحگاهان متوجه شوند که مسیر را اشتباه آمده اند؛ تشنگی و گرما بر آنها فشار آورد و از پا افتادند و نتوانستند حرکت کنند؛ دو راهنما که از زندگی خود مایوس شده بودنند به مسلم گفتند : از این مسیر حرکت کن امید است که نجات یابی، مسلم و همراهانش با سختی و مشقت راه را ادامه دادند تا اینکه به آب رسیدند؛ مسلم بن عقیل(ع) در آنجا اقامت کرد و نامه ای برای امام حسین(ع) نوشت و توسط مردی از همان منطقه ، برای آ ن حضرت فرستاد ؛ در آن نامه آمده بود : اما بعد، به راستی که من از مدینه به همراه دو راهنما بیرون آمدم ، ولی آن دو ، راه را گم کردند ، تشنگی بر ما غالب شد و آن دو از تشنگی مردند ، ما آمدیم تا به آب رسیدیم و با کمتریم رمق باقی مانده در بدن ، زنده ماندیم، این آب ، در سرزمینی است که تنگه بطن خبیت نامیده می شود. من ، این رخداد را نشانه بد شگونی این سفر می دانم ،اگر مرا معذور بداری و دیگری را بجای من به کوفه بفرستی بهتر است ، والسلام، امام حسین (ع) بعد از خواندن نامه، در جواب چنین نوشت : امیدوارم که ترس ، تو را وادار به نوشتن استعفا نامه نکرده باشد ، به آن سمتی که تو را روانه ساختم ، حرکت کن، درود بر تو باد ، هنگامی که نامه به مسلم رسید و پس از آگاهی به مضمون آن گفت : این نامه نگاری بخاطر ترس بر جانم نبوده است ، پس حرکت کر د تا به چراگاه قبیله طی رسید ، برای استراحت در همان مکان توقف نمود و مشاهده کرد مردی در حال شکار کردن است ، شکارچی به سمت آهویی تیر انداخت و آن را شکار کرد ؛مسلم این را به فال نیک گرفت و گفت : دشمن ما نیز اگر خدا بخواهد کشته خواهد شد. اخبارالطوال ص۲۳۰ تاریخ طبری ج۵ص۳۵۴ انساب الاشراف ج۳ص۳۷۰ الارشاد ج۲ص۳۹ الامامه و السیاسه ج۲ص۸ https://eitaa.com/Ashuraresearch
اختلاف منابع در گزارش ۲: الف: بنابر نقل برخی از منابع ، قیس بن مسهر ، عمار بن عبید و عبدالرحمن بن عبدالله بن ذی الکدر ،مسلم را در این سفر همراهی می کردند. (انساب الاشراف ج۳ص۳۷۱) ب: برخی نام منطقه ی را که مسلم بن عقیل (ع) از آنجا برای امام حسین(ع) نامه نوشت را بطن خُبَیت یا بطن الحُرُبث و یا مَضیق دانسته اند.( تاریخ طبری ج۵ ص ۳۵۴/ اخبارالطوال ص۲۳۰) ج: طبری (متوفای 310) از ابو مخفف نقل می کند که قیس بن مسهر صیداوی نامه مسلم بن عقیل(ع) را برای امام حسین (ع) به مکه رسانید. ( تاریخ طبری ج۵ص ۳۵۴) د: طبری(متوفای310ق)از عمار دهنی، در خواست استعفای مسلم بن عقیل(ع) را از امام حسین (ع) ، از زبان امام باقر (ع) نقل کرده است . ( تاریخ طبری ج۵ص۳۴۷/ مروج الذهب ج۳ص۶۴/ تهذیب التهذیب ج۱ص۵۹۰) ه: ابن حبان (متوفای 354ق)واقعه را بسیار خلاصه و بدون داستان سرایی نقل کرده است ؛ او می آورد : مسلم بن عقیل از مدینه به همراه قیس بن مسهر صیداوی ، به طرف کوفه حرکت کرد ، در راه ، سختی بسیار ورنج فراوان بردند ، چرا که راه نما آنان را از بیراهه حرکت داد و نزدیک بود مسلم از تشنگی جان بسپارد ، اما خداوند ، او را به سلامت نگاه داشت.( الثقات ج۲ص۳۰۷) https://eitaa.com/Ashuraresearch
هدف شکل گیری این کانال: 👇👇👇👇 در این کانال قرار است واقعه غمبار عاشورا از مکه تا کربلا و شهادت سیدالشهدا علیه السلام مورد واکاوی و تحلیل قرار بگیرد .بنابراین ، سعی شده در ابتدا وقایع از منابع دسته اول تاریخی به صورت یک گزارش کلی ارائه شود و سپس اختلاف گزارش ها به صورت یک پست مجزا به اشتراک گذاشته شود . در مرحله بعد ،گزارش ها در چند پست کوتاه مورد تحلیل قرار می گیرند تا نسبت به واقعه یک نگاه جامعی ارائه شود... طبیعتا تحلیل ها همگی برداشت های نگارنده این سطور است و اگر از محقق یا پژوهشگر دیگری نکته استفاده شود ،نام آن بزرگوار قید می شود. سعی می شود پادکست های صوتی به صورت کوتاه و هر شب پیرامون مسائل مرتبط با واقعه عاشورا به اشتراک گذاشته شود. و در آخر اینکه رسالت این کانال تا پایان گزارش واقعه عاشورا و مطالب مرتبط با آن یعنی اسارت اسرای کربلا برقرار می باشد و بعد از آن به پایان می رسد و دیگر پستی به اشتراک گذاشته نخواهد شد. از صبوری و همراهی شما سپاسگزارم🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مغیره بن شعبه نقل کرده است که : بعداز شهادت حسین بن علی (ع) ،مرجانه مادر عبیدالله بن زیاد به او گفت: ای پلید، پسر رسول خدا (ص) را کشتی؟ چه کار کردی؟ هرگز روی بهشت را نخواهی دید. الطبقات الکبری ج۱ص۵۰۰ شماره ۴۶۱ تاریخ طبری ج۵ص۴۸۴ https://eitaa.com/Ashuraresearch
با توجه به اهمیت و تاثیر عاشورا و امام حسین (ع) در جوامع بشری به ویژه جامعه امروز اسلام ،جمعی از دردمندان صاحب قلم و اندیشمند که ترکیبی از اساتید حوزه و دانشگاه می باشند، با نیتی الهی و به دور از نگرش های سیاسی و زودگذر، بر آن شدند که انتشار فصلنامه پژوهش ... مطالعه در اپلیکیشن پژوهان https://pajoohaan.ir/document/7478-پژوهش-نامه-معارف-حسینی-فصلنامه-علمی-تخصصی-شماره-سی-و-سوم-بهار-1403 لینک اپلیکیشن: https://pajoohaan.ir/document/kbx9z7dqrl8yljpd
2.29M
پادکست فرهنگ عاشورا .... قسمت دوم ... ابن طاووس. https://eitaa.com/Ashuraresearch
تحلیل گزارش ۲ : ۱: مکان توقف مسلم بن عقیل کجا بوده است ؟ مَضیق روستایی است در ((لحف آرَه)) بین مکه و مدینه و عده ای نیز گفته اند : روستایی است بین خانوقه و قرقیسیا در نزدیکی فرات ؛ اما حربث به زمین هایی اطلاق می گردد که دارای علوفه زار زیاد باشد ،که محل خوبی برای پرورش دام است ؛ در میان نقل منابع از سه مکان نام برده شده است ؛ مضیق ، تنگه خبیت و حربث ، در وهله ی اول این سوال به ذهن متبادر می شود که بنابر صحت واقعه ی نامه نگاری مسلم بن عقیل (ع) با امام حسین(ع) ؛ این رویداد در یک منطقه واقع شده است ، پس چرا میان منابع در ضبط مکان توقف مسلم بن عقیل (ع) اختلاف وجود دارد ؟ و اینکه آیا می توان میان آنها وجه جمعی قائل شد یا خیر ؟ پاسخ به این پرسش درحقیقت به روش تاریخ نگاری مورخان بازمی گردد، مورخان در ثبت وقایع و اماکنی که هر رویداد تاریخی در آن واقع می شود ؛ در صدد ضبط معروف ترین نام آن مکان برای نزدیک شدن ذهن مخاطب به اصل رویداد هستند ؛ به عبارت دیگر، تاریخ دانها اگر یک رویداد تاریخی را به مکانی با اسامی متعدد نسبت دادند ؛ دلیل بر تشکیک در اصل آن رخداد نیست ، بلکه دلیل بر این است که نزد هر کدام از آنها ، آن نام برای مکان آن واقعه مشهور تر و معروفتر بوده است ، این شناخت تر بودن نام یک منطقه، ریشه در میزان آشنایی مورخان با آن منطقه جغرافیایی دارد و همچنین فاصله ی منطقه ی که در آن زیست می کرده اند با موقعیت جغرافیایی که رویداد تاریخی در آن به وقوع رسیده است ، هر چه محل زندگانی مورخان دورتر و با فاصله ی بیشتری از موقعیت جغرافیایی رویداد تاریخی باشد ، اعتماد آنها به اسامی ناآشنا و حتی کلی تر بیشتر است ، چرا که چاره ی ندارند مگر آنکه به کتابها و شنیده ها اکتفا کنند ، اما هر چه موقعیت جغرافیایی آنها نزدیکتر باشد ، از آگاهی بیشتری نسبت به اسامی متعدد برای منطقه برخوردار هستند و دقیقا می دانند که هر نام در چه شرایطی بر آن منطقه صدق می کند، بنابر این می توان میان این سه قول یک وجه جمع قائل شد و آن این که ، واقعه در روستایی به نام مضیق واقع شده، که این روستا در تنگه خبیت قرار داشته و به دلیل وجود گیاهی خودرو به نام حربث ، به این نام نیز مشهور شده بوده است. https://eitaa.com/Ashuraresearch
تحلیل گزارش ۲: ۲: تشکیک در اصل نامه نگاری مسلم بن عقیل (ع) : مدینه در شمال شرقی مکه قرار دارد ؛ برخی از محققان با تشکیک در اصل نامه نگاری میان مسلم بن عقیل(ع) و امام حسین (ع)گفته اند : بنابر اینکه مَضیق در بین مکه و مدینه بدانیم ، روایت طبری و مورخان دیگر بر این دلالت دارد که مسلم دو راه بلد را از مدینه اجیر نمود و در بین راه آن دو به دلیل تشنگی مردند ، پس باید این واقعه بین مدینه و عراق رخ داده باشد نه مکه و مدینه. [ حیاه الامام الحسین (ع) ،قرشی ج۲ص۳۴۳]. تشکیک کردن در اصل نامه نگاری به این دلیل شاید خالی از ایراد نباشد ، چرا که در متون تاریخی نقل شده است که آنها بعد از خروج از مدینه به دلیل تاریکی شب و حرکت کردن از بیراهه ، راه را گم کردند [ اخبارالطوال ص۲۳۰] بنابر این، احتمال اینکه سر درگمی راه ، آنها را میان مکه و مدینه باز گردانده باشد دور از انتظار نیست و می توان آن را عقلا احتمال داد ؛ اما اگر در اصل نامه نگاری به این دلیل اشکال وارد کنیم که از آن مکان تا مکه رفت و برگشت ، بیش از ده روز طول می کشد و حال آنکه مورخان مدت زمان سفر مسلم را از مکه تا کوفه به مدت بیست روز ذکر کرده اند[ مروج الذهب ج۳ص۶۴] یعنی از پانزدهم ماه مبارک رمضان تا پنجم شوال المکرم ؛ این ایراد به نظر می رسد منطقی باشد و اشکال درستی است ؛ بنابر این ضعف سخن عماد الدین طبری(قرن هفتم هجری) مبنی بر اینکه مسلم ، سه شب در مدینه و در مسجد رسول خدا (ص) احیا کرده است[ کامل بهائی ص۶۱۵] روشن می گردد. https://eitaa.com/Ashuraresearch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عبدالله بن عباس در نامه ی به یزید نوشت: سپاهیانت به دستور تو، در دشتی بر آنها تاختند و آنها در صحرا ، در خون، غوطه ور شدند و عریان و تشنه کشته شدند و بی کفن و بی بالش ماندند .بادها بر تن آنان غبار می پاشیدند و گرگ های بیابان بر جنازه هایشان عبور می کردند، تا این که خداوند، قومی را که در ریختن آنان سهیم نبودند، برانگیخت و آنان کفنشان کردند و دفنشان نمودند. هیچ چیزی برایم شگفت انگیزتر از این نیست که از من درخواست دوستی کنی، در حالی که فرزندان پدرم را کشته ای و شمشیرت از خون خویشان من خون چکان است. الکامل فی التاریخ ج۲ص۶۰۳ المعجم الکبیر ج۱۰ص۲۴۱ شماره ۱۰۵۹۰ مجمع الزوائد ج۷ص۵۰۰شماره ۱۲۰۸۲ https://eitaa.com/Ashuraresearch
1.11M
پادکست فرهنگ عاشورا ..... قسمت سوم .... ابومخنف . https://eitaa.com/Ashuraresearch
گزارش ۳ : ورود مسلم بن عقیل (ع) به کوفه : مسلم بن عقیل(ع) بعد از تحمل مشقت ها ومرارت های زیاد در پنجم شوال سال شصت هجری وارد شهر کوفه شد ، و در خانه مختار بن ابی عبید ثقفی منزل گرفت ،با استقرار مسلم بن عقیل(ع) در منزل مختار ، طبیعی بودکه همراهان مسلم که از مکه با او همراه بودند ، همچون قیس بن مسهر صیداوی ، عبدالرحمن بن عبدالله بن ذی الکور و عماره بن عبید سلولی نزد طوایف و خاندان خود بروند و آنها را برای شنیدن پیام امام حسین (ع) تشویق نمایند ؛ کوفیان به رفت و آمد نزد مسلم(ع) پرداختند و هنگامی که گروهی نزد او اجتماع می کردند ، مسلم بن عقیل(ع) نامه ی امام حسین(ع) را برای آنها قرائت می کرد و آنان به شدت گریه می کردند، در یکی از اجتماع های کوفیان نزد مسلم (ع)، که از ضعف مدیریتی نعمان بن بشیر حاکم کوفه نشات می گرفت ؛ عابس بن ابی شبیب شاکری از طایفه همدان به پا خواست و بعد از حمد خدا وند، این چنین سخنرانی کرد : اما بعد ، من از طرف مردم ، سخن نمی گویم و نمی دانم در درون آنها چه می گذرد و تو را در مورد آنان نمی فریبم ، به خدا سوگند ، از آنچه خودم را بر آن آماده کرده ام ، سخن می گویم ، به خدا سوگند ، هر گاه مرا فرا بخوانید ، شما را اجابت می کنم و به همراه شما با دشمنانتان می جنگم و با شمشیرم از شما دفاع می کنم تا خدا را ملاقات کنم و از این کار ، چیزی جز رضای خدا نمی خواهم ؛ بعد از عابس ، حبیب بن مظاهر اسدی برخواست و گفت : خدا ، تو را رحمت کند ، با جملاتی کوتاه ، آنچه در دل داشتی گفتی ، گفتی : سوگند به خدایی که جز او خدایی نیست ، من نیز مانند عابس هستم ؛ آنقدر رفت و آمد مردم با مسلم بن عقیل زیاد شده بود که خبر به نعمان بن بشیر رسید و محل اقامتش لو رفت ، مسلم بن عقیل از خانه مختار خارج شد و به خانه هانی بن عروه وارد شد ؛ تعداد بیت کنندگان با مسلم(ع) را تا هجده هزار نفر بر آورد کرده اند که به خدا سوگند یاد می کردند که با شمشیر هایشان در پیش روی او بجنگند تا اینکه همه آنها جان دهند و با جان و مال خود او رایاری دهند . تاریخ طبری ج۵ص۳۵۵/ انساب الاشراف ج۲ص۳۳۴/ اخبارالطوال ص۲۳۱/ الارشاد ج۲ص۴۱/ مروج الذهب ج۳ص۶۴/ تاریخ دمشق ج۱۸ ص۲۹۵/ الطبقات الکبری ج۴ص۴۲. https://eitaa.com/Ashuraresearch
تحلیل اول گزارش ۳: مسلم بن عقیل(ع) چه زمانی به کوفه وارد شد ؟ ابن خلدون (متوفای 808ق) در گزارشی متفاوت ، ورود مسلم بن عقیل(ع) را به شهر کوفه در اول ذی الحجه سال شصت هجری آورده است( العبر ج۳ص۲۵) بنابر پذیرش این گزارش می توان برای توقف چند روزه ی مسلم بن عقیل(ع) در شهر مدینه و همچنین توقف آن حضرت در منطقه مضیق و نامه نگاری میان او و امام حسین (ع) وجهی قائل شد و اشکال مدت زمان را نادیده گرفت ، اما با این حال نیز این تحلیل از جهت دیگری دچار اشکال است ؛ چرا که بنابراین نقل ورود مسلم(ع) به شهر کوفه در اول ذی الحجه است و شهادت آن حضرت بنابر ضبط اغلب منابع در هشتم ذی الحجه واقع شده است ، لازم می آید که بیعت گرفتن از هجده هزار نفر و رفت و آمد گروه های متعدد مردم و همچنین جا به جایی محل سکونت مسلم بن عقیل (ع)(که به آن اشاره می شود ) و از همه مهم تر جلب اعتماد مسلم بن عقیل(ع) به اقبال کوفیان در این مدت نا چیزباشد ، که معقول به نظر نمی رسد ، بنابر این نقل ابن خلدون با دیگر گزارش های تاریخی همخوانی ندارد و اساسا نمی توان این حجم از فعالیت را در هفت روز تصور نمود. https://eitaa.com/Ashuraresearch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخاری به اسنادش از انس بن مالک نقل می کند که : سر حسین بن علی (ع) را برای عبیدالله بن زیاد آوردند و در طبقی گذاشتند .او با سرِ حسین ،بازی می کرد و درباره زیبایی آن،چیزی می گفت; انس در ادامه گفت: حسین شبیه ترین افراد به رسول خدا (ص) بود که با وسمه موهایش را رنگ کرده بود. وَسمه : گیاهی است که با برگ هایش ،موی سر و صورت را رنگ می کنند. صحیح بخاری ج۳ص۱۳۷۰حدیث ۳۵۳۸/ مسند احمد بن حنبل ج۴ص۵۲۰حدیث ۱۳۷۵۰/ فتح الباری ج۷ ص۹۴حدیث ۳۷۴۸. https://eitaa.com/Ashuraresearch
تحلیل دوم گزارش ۳: محل سکونت مسلم بن عقیل در کوفه : منابع درباره محل سکونت مسلم بن عقیل در شهر کوفه دارای آشفتگی هستند: 1: برخی محل سکونت او ر ا در خانه مختار ثقفی دانسته اند . (تاریخ طبری ج۵ص۳۵۵/ انساب الاشراف ج۲ص۳۳۴) 2: برخی دیگر خانه سالم بن مسیب را ذکر کرده اند . (المناقب ج۴ص۹۱) 3: حتی خانه مسلم بن عوسجه نیز ضبط شده است . (تاریخ طبری ج۵ص۳۴۷/ مروج الذهب ج۳ص۶۴/ البدایه و النهایه ج۸ص۱۵۲) 4: ابن سعد (متوفای 230ق) نقل کرده است که حسین بن علی (ع) به مسلم بن عقیل دستور داد تا در خانه هانی بن عروه مرادی فرود آید. (الطبقات الکبری ج۱ص۴۵۸) 5: در یک نقل دیگر خانه شریک بن اعور حارثی نیز آورده شده است. (امالی شجری ج۱ص۱۶۷) https://eitaa.com/Ashuraresearch
اما چرا این همه اختلاف درباره محل سکونت مسلم بن عقیل در میان منابع وجود دا رد ؟ در این باره می توان به چند نکته اشاره نمود : 1: ورود مسلم بن عقیل(ع) به شهر کوفه باید مخفیانه و به دور از چشم مردم اتفاق افتاده باشد، همین مخفیانه بودن حضور مسلم(ع) در شهر کوفه می تواند گمان های گوناگونی را پیرامون اولین محل سکونت مسلم(ع) ایجاد نماید ، بنابراین راویان این نقل ها هر کدام را که به گمانشان به واقع نزدیک تر است را نقل کرده اند. 2: نقل ابن شهر آشوب (متوفای588ق) پیرامون ورود مسلم بن عقیل(ع) به خانه سالم بن مسیب ، صحیح نیست. زیرا بنابر تصریح منابع خانه مختار بن ابی عبید ثقفی بعدها و در قرن سوم هجری به خانه مسلم یا سالم بن مسیب شناخته می شده است ( تاریخ طبری ج۵ص ۳۵۵/ الارشاد ج۲ص۴۱) یعنی در آغاز این خانه متعلق به مختار بوده و بعدها همان خانه در ملک سالم بن مسیب در آمده است. اما ابن شهر آشوب به این تغییر ، در نقل خود دقت نکرده است . 3: نقل شریک بن اعور حارثی نیز با رویدادهای دیگر تاریخی هم خوانی ندارد ؛ چرا که شریک ابن اعور بعد از ورود به کوفه به همراه ابن زیاد به خانه هانی ابن عروه وارد شده است ( اخبار الطوال ص۲۳۳) و ظاهرا در کوفه منزلی نداشته است و احتمالا برخی مورخان همان مکانی را که هانی بن عروه در منزل خود برای شریک درنظر گرفته بود را به عنوان جایگاهی مستقل برای شریک دانسته اند. 4- بنابر گزارش ابن سعد، مسلم بن عقیل(ع) از جانب امام حسین (ع) دستور داشت در خانه هانی بن عروه اقامت نماید ، این نقل منافاتی باورود مسلم بن عقیل (ع) در آغازین روزهای ورودش به کوفه در خانه مختار ندارد ، چرا که مختار از جهتی برادر زن عبدالله بن عمر بشمار می آمد ، چرا که صفیه خواهرش همسر عبدالله بن عمر بود و از جهت دیگر عمره دختر نعمان بن بشیر نیز همسر مختار بود و خود او نیز از بزرگان شیعه در کوفه به شمار می آمد ؛ همه اینها موجب گردید تا مسلم یک تصمیم استراتژیک و درست بگیرد ، خانه مسلم(ع) محل امنی برای ورود مسلم در شهر کوفه بود ، چرا که می توانست از قرابت و نزدیکی مختار به حاکم اموی کوفه استفاده کند و در پناه او به ماموریت خود رسیدگی نماید و از جهت دیگر می توانست از اخبار و تصمیم های احتمالی دارالحکومه شهر کوفه نیز آگاه شود ؛هر چند بعد از نا امن شدن خانه مختار و خبر دار شدن نعمان ، وارد خانه هانی ابن عروه شد. 5:بعداز کنار گذاشتن منزل مسلم بن مسیب و شریک بن اعور از احتمالات مطرح شده در این واقعه ، می توان میان سه قول باقی مانده وجه جمعی تصور نمود و آن اینکه مسلم بن عقیل(ع)در آغاز وارد بر خانه مختار بن ابی عبید شده و بعد از ناامن شدن آن برای مدت کوتاهی به خانه مسلم بن عوسجه نقل مکان کرده و از آنجا به خانه هانی ابن عروه رفته است ؛ اما چرا مسلم بن عقیل(ع) وارد منزل افراد سرشناس دیگری چون حبیب بن مظاهر یا سلیمان بن صرد نشده است ؟ واساسا چه وجه مشترکی میان مختار و مسلم بن عوسجه و هانی ابن عروه وجود داشته ، چه زمانی میان این سه خانه در حال تردد بوده است ؟ با رجوع به منابعی که اشاره به سیره شخصی و اجتماعی این سه تن نموده اند ، این گونه بدست می آید که مختار و هانی از جمله زعمای شیعه بشمار می آمدند که در تحت اختیار خود افراد و نفرات متعددی داشتند و از نفوذ زیادی در میان شیعیان برخوردار بودند ، مسعودی در مروج الذهب روایت کرده است که هانی بزرگ قیبله مراد و رئیس آن به شمار می آمدو هرگاه سوار بر مرکب می شد ، چهارهزار تن سواره نظام زره پوش و هشت هزار تن پیاده در رکابش حاضر بودند واگر هم پیمانان وی از قبیله کنده به او می پیوستند، تعدادشان به سی هزار سواره نظام زره پوش می رسید( مروج الذهب ج۳ص۵۹) ، همچنین طبری در باره نفوذ مختار می نو یسد : مسلم در خانه مختار فرود آمد ، مختار به همراه دیگر کوفیان با او بیعت کرد و برایش خیر خواهی نمود و تمام فرمانبران خود را به سمت مسلم فراخواند( تاریخ طبری ج۵ص۵۶۹) اما درباره مسلم بن عوسجه چنین گزارشی نقل نشده است ،اگر این احتمال را که مسلم به دلیل نفوذ و قدرت اجتماعی مختار و هانی ، خانه آنها را برای مخفی شدن انتخاب نموده است، بپذیریم ، می توان قول حضور مسلم بن عقیل(ع) در خانه مسلم بن عوسجه را که در منابع کمتری نیز به آن اشاره شده است را کنار بگذاریم ، از دیگر سو مختار و هانی ، جزء شیعیانی بودند که با دربار و بنی امیه به گونه ای در ارتباط بودند ، مختار داماد نعمان بن بشیر حاکم کوفه بود و هانی از جمله کسانی بود که که جانب احتیاط و تعامل خود را با دارالحکومه حفظ می کرد و این اوصاف احتمال نزول مسلم در خانه این دو را برای استتار کامل و استفاده از موقعیت اجتماعی و قبیلگی مختار و هانی را بیشتر تقویت می نمود تا حضور مسلم بن عقیل در خانه ابن عوسجه. https://eitaa.com/Ashuraresearch