فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اشکال از ماست!
🎬#امام_خمینی (ره)
🔻 مردم به جای برنامه دادن، عمل میخواهند و ما هیچ کدام دیگر عذری نداریم. مردم دیْن خودشان را به جمهوری اسلامی ادا کردند، اشکال در ماهاست، باید ماها جواب مردم را بدهیم.
🔻 از اول انقلاب تا حالا آن که کار خودش را صد درصد صحیح انجام داد ملت بود. نوبت، نوبت شماست که باید این دیْن را به این مردمی که شما را نشاندند سر این مسند ادا کنید.
🆔 @ashora_karbala
🔰توجه به توده مردم نه حزب و گروه خاص و بیان علت این امر
🔹توصیه های امیرالمؤمنین (ع) به مالک اشتر در بیان #امام_خامنه_ای
🔸[اجمعها لرضى الرعیة]
توجه کن كارى كه انتخاب مىكنى، #رضایت_مردم را با خودش داشته باشد. «رعیت» به مردم اطلاق مىشود؛ یعنى كسى كه مراعات او لازم است. یعنى توده ى مردم و عامه ى مردم؛ نه گروههای خاص. تكیه ى امیرالمؤمنین و پیغمبر و قرآن هم روى همین مجموعه هاى عمومى مردم است؛ همین چیزى كه خواصِ خاصِ خرج كنِ امروز با طرح آن در مسائل سیاسى و اجتماعى مخالفند و اسمش توده گرایى و پوپولیسم است.
🔸 اینكه جماعت و حزب و گروه و دسته ى خاصى را انتخاب كنید و اینها بشوند محور تصمیم گیرى و محور كار و طبعاً محور خِیرات، خیلى خوش خیالى است. اینكه آدم خیال كند جماعت خاصى محور تصمیم گیرىاند، كارها را آنها مىكنند، انتصابها را آنها مىكنند؛ اما وقتى نوبت تقسیم غنایم مىشود، خودشان را زاهدانه كنار مىكشند و مىگویند نخیر، بروید بدهید به مردم، دیدیم و تجربه كردیم كه اینطورى نیست؛ منطقاً هم اینگونه نیست.
🔸 بعد حضرت استدلالى دارد كه خیلى عجیب و جالب است. مىفرماید:
«فان سخط العامة یجحف برضى الخاصة»؛ ملاك و مناط و معیار و میزان كار، رضایت و عدم رضایت عامه ى مردم است. چرا؟ چون اگر عامه ى مردم ناراضی باشند، رضایت و خشنودى گروه هاى خاص از تو بكلى پامال مىشود و از بین مىرود. اى بسا جماعتى به اسم روشنفكر و نخبگان سیاسى، طرفدار حكومت و حاكمى هستند، اما عامه ى مردم ناراضىاند؛ این نارضایىِ عمومىِ مردم، خشنودى و رضایت آن جماعت ویژه را لگدمال مىكند و از بین مىبرد؛ كمااینكه دیدیم همین كار را كردند.
۱٣٨۴/٧/۱٧
♻️ادامه دارد....
🆔 @ashora_karbala
🔰 چند فرقه کارشان عبرت است.
✍علامه ذوالفنون #حسن_زاده_آملی
🔹آقاى عزيز چند فرقه شب و روز كارشان سر تا پا عبرت است ولى خودشان اغلب و اكثر بى خبر
يكى از آنها اين دعاگو كه همواره با كتاب و سنت و محراب و منبر و حرف بهشت و جهنم و امثال اينگونه امور
است ولى گويا برايش فقط صنعت و بازار است از هزار حرفها و كر و فرها و امر و نهى ها يكى را اگر در خودش
پياده مى كرد اكنون مى بايستى چون ملائكه اولى اجنحه باشد
🔹دوم اطبا و دكترهاى داروساز؛ كه مى بينند اين همه بيمارهاى گوناگون از درد مى نالند و براى معالجه امراض جسمانى خودشان تا چه حد در اضطراب و ناراحتى هستند و با چه حرص و
ولع به اطباء رجوع مى كنند و با چه اشتها دارو مى خرند و مى خورند نه آنان در راه چاره بيماريهاى روانى خودند و
نه اينان؛ هم پزشك بيخبر است و هم بيمار؛ هم طبيب مريض است و هم مريض.
گر مسلمانى از اين است كه حافظ دارد
آه اگر از پى امروز بود فرداى
🔹 ديگر گوركن ها كه پشت هم روزانه چه قدر مرده ها را در قبر مى گذارند و خودشان چه قدر قساوت و غفلت دارند. گويا اين گونه شغل هاى بنده و جنابعالى و گوركن قساوت و غفلت مى آورد و انسان بدانها معتاد مى شود.
🔹 شايد افرادى باشند كه نگذارند دوست عزيزم به فكر خود باشد؛ و يا اقتضاى عصر اجازه نمى دهد؛ و يا آقا خيال
مى كند اگر خويشتن را دريابد چه خواهد شد؟! نه مزاحم كارت هست نه مانع بازارت؛ اينكه هستى و هر چه دارى و
البته هزار بار از آن بهتر خواهد شد بلكه بالاتر بالاتر بالاتر؛ باز هم بالاتر بالاتر بالاتر؛ باز هم بالاتر بالاتر بالاتر.
📚 نامه ها برنامه ها ص ۴٢
🆔 @ashora_karbala
🔰 زن متدین کسی است که "تقابلِ نظامِ کفر با نظام اسلام" را بشناسد و تعیینِ موضع کند.
✍ #سید_منیر_الدین_حسینیِ_هاشمی
🔸ما درباره زنِ متدین چه تصویری ارائه میکنیم؟ زن متدین کسی است که بتواند "روبهرو بودنِ روابطِ نظامِ کفر با نظام اسلام" را بشناسد و بتواند تعیینِ موضع کند و بتواند در تنظیم کارِ خود در خانه نسبتبه این امرِ مهم، تبیین منطقی داشته باشد و با شوهرش مشارکت کند.
🔸او باید بتواند متناسب با کاری که شوهرش نسبت به وظایف مردانه دربینِ مردها انجام میدهد او نیز در بینِ زنها، نسبت به وظایف زنانه، آن وظیفه را دنبال و تعقیب کند؛ یعنی هردو، عضو یک حزب به نام "حزبالله" باشند؛ یعنی توسعه اسلامی را میفهمند و دنبال این هستند که ببینند در توسعه اسلامی باید چه نقش سیاسی، فرهنگی و یا اقتصادی داشته باشند و مسئولیت آنها چیست. (۱۳۷۸)
🆔 @ashora_karbala
🔰در این دوره برای شما کافی نیست که فقط مادرانی شایسته باشید.
✍ #امام_موسی_صدر
🔹 دین شما دین «به چالش کشیدن» است؛ دین مبارزه است؛ دین حرکت پیوسته و آرمانگرایی همیشگی است؛ دین ورود به ژرفای زندگی و میدانهای مبارزه در طول زندگی است. پس جای شگفتی نیست که شما از این آموزهها و از این گذشته، توشهای فراوان و عمیق برگرفتید و به راه افتادهاید.
🔹در این دوره برای شما کافی نیست که فقط مادرانی شایسته باشید. شاید اگر در زمانی دیگر بودید، برای شما به همین بسنده میکردیم، ولی اکنون امت شما با مرگ و زندگی دست و پنچه نرم میکند. امت شما با طمعورزیهایی روبهروست که نظیر آن را در تاریخ سراغ نداریم. در چنین شرایطی باید بیش از زن عادی در شرایط عادی، کارآمدی داشته باشید. باید تلاش خود را چندین برابر کنید تا این تهدید را از امت خود بزداید و امت خود را از نابودی نجات دهید.»
📚 گام به گام با امام موسی صدر؛ ج ۱۱؛ زن و چالشهای جامعه
🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ببینید | سرو سرفراز
▫️"بررسی جایگاه و نقش اجتماعی زنان در قبل و پس از انقلاب"
🆔 @ashora_karbala
زن در تاریخ و اندیشه اسلامی.pdf
3.16M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
"زن در تاریخ و اندیشه اسلامی"
✍ مؤلف: فتحیه فتاحی زاده
📙 زن در فرهنگ سازي جوامع بشري تأثیر بسزایی داشته و دارد. بر این اساس هماره مورد گفت وگوي اندیشمندان جهان بود و
در این راستا پژوهشگران مسلمان نیز در عرصه هاي گوناگون علمی و دینی به آن پرداخته اند. اسلام در هر شرایطی بر آگاهی، بیداري، آزادگی، انتخاب و خلاقیت زن، تاکید می ورزد و هرگز نگاه ابزاري به زن راچه به نحو تفریطی یا افراطی،
برنمی تابد.
📙اسلام به زن نگاهی عبادي - خلیفه اللهی - دارد. ازاین رو، به زن توصیه می کند که گوهر وجودي خویش را ارزان معامله ننماید. متأسفانه هم اکنون شاهد وضع رقت بـار زنان در برخی جوامع هستیم که نسبت به امور آموزشی،
پرورشی، سیاسی و اجتماعی به ویژه دینی _ اخلاقی آنان اهتمام جّدي صورت نمی گیرد.
📙 نویسنده نگاهی گذرا به وضع زن در رویکرد افراطی و «فمینیستی» با عنایت به چگونگی شکل گیري این اندیشه و آسیب شناسی آن و پیآمدهاي این جریان دارد.
همچنین بررسی مبانی شخصی زن از دیدگاه اسلام بـا توجه به خلقت،حقوق و تعالی او از نظر اسلامی مورد اهتمام این
پژوهش است.
📙 نویسنده با پذیرش تفاوت هاي بین زن و مرد، چگونگی این تفاوت ها و نیز راز و رمزهاي آن را بیان کرده است. نگارنده با
طرح سؤال بنیادین جایگاه شایسته و بایسته زنان و عوامل آسیب زاي آن، عللت تنزّل شخصیت و مقام زن درجوامع اسلامی را
بررسی و سپس با ارایه نمونه هایی ازشخصیت مطلوب زن از منظر اسلامی به بحث تجلی شخصیت زن در تاریخ پیامبران رو
آورده است.
🆔 @ashora_karbala
10.mp3
13.53M
🎧 بشنوید | صوت سخنرانی
🎙استاد سید محمدمهدی #میر_باقری
🔰 موضوع: "تمدن نوین اسلامی"
تبیین مبانی گفتمان تمدن نوین اسلامی/ تاثیر اراده جمعی در شکل گیری جامعه حق و باطل/ نظام طولی حقوقی عالم و جایگاه انسان در آن
☑️ جامعه، یک امر واقعی است. انسان ها یک روابط حقیقی با همدیگر دارند که این روابط، اصلاً اعتباری نیست؛ یعنی هم ارواح هم افکار و هم حوزه رفتار انسان ها با هم مرتبط است و از ارتباط حقیقی ای که بین اینها برقرار می شود، یک واقعیتی اتفاق می افتد. یک مجموعه ای از اراده ها حول یک ولی ای جمع می شوند، به او تعلق خاطر پیدا می کنند.
☑️ امت ها کارکرد مشترک و ثواب و عقاب مشترک دارند و این تا قیامت هم ادامه دارد؛ منتهی در قیامت امت خیر از امت شرّ بر محور امام خیر و امام شرّ و ائمه نور و ائمه نار از هم جدا می شوند.
☑️ بدون اله در عالم هیچ نظام حقوقی که بتوان به آن ملتزم بود و دارای ارزش باشد وجود ندارد. اصل میل به قرب، به عنوان حق موجودات در وجود مقدس نبی اکرم و اهل بیت(علیهم السلام) است. بقیه عالم، تعلق شان به خدای متعال از طریق تعلق به اهل بیت است..
🔟 جلسه دهم
⏰ مدت: ۱۰۰:۵٢ دقیقه
📶 حجم: ۱٢ مگابایت
🗓 جمع نخبگان استان البرز در تاریخ ۱۴ بهمن ٩۵
🆔 @ashora_karbala
🔰تعابیر عجیب از ویژگیهای خواص
🔹توصیه های امیرالمؤمنین (ع) به مالک اشتر در بیان #امام_خامنه_ای
🔸 گروههاى خاص در همه جا مایه ى اذیتند؛ اولاً در وقت رخاء و آسایش و فراوانى، مؤونه شان بر والى از همه بیشتر است؛ توقعاتشان زیاد است؛ فلان چیز را به ما بدهید، فلان امكان را به ما بدهید. هنگام آسایش و راحتى كشور و دولت، كه امنیت است و جنگى نیست و مشكلى نیست، بیشترین هزینه را بر حكومت غالباً همین گروههاى خاص دارند
🔸 [و لیس احد من الرعیة اثقل على الوالى مؤونة فى الرخاء، و اقل معونة له فى البلاء، و اكره للانصاف، و اسأل بالالحاف، و اقل شكوا عند الاعطاء، و ابطا عذرا عند المنع، و اضعف صبرا عند ملمات الدهر من اهل الخاصة]
🔸 ما روى ضعف خودمان مىگوییم غالباً، اما حضرت نه، به طور مطلق حكم كلى صادر مىكنند: «و اقلّ معونة له فى البلاء»؛ در سختىها كمترین مقدارِ كمك را اینها مىكنند.
🔸 مثلاً اگر جنگى پیش مىآید، ناامنىیى پیش مىآید، دشمنى حمله مىكند، از این گروههاى خاص هیچ خبرى نیست؛ كمتر در میدان هستند. «و اكره للانصاف»؛ از همه نسبت به انصاف، ناخشنودتر و كارِه ترند؛ از انصاف و عدل و مساوات، بیشتر از همه، اینها بدشان مىآید.
🔸 «و اسأل بالالحاف»؛ از همه مُصرتر در درخواست، اینهایند. گروههاى خاص - اینهایى كه جزو ویژه خواران سیاسى و اقتصادىاند - اگر چیزى مىخواهند، مثل كَنِه مىچسبند. الحاف، یعنى الحاح و اصرار. ول نمىكنند تا بالاخره یك چیزى بكنند و ببرند.
🔻 ماهم در همین مدتهایی که دستمان توی کار بوده این را واقعاً دیدیم؛ لمس کردیم. ۱٣٨۴/٧/۱٧
🆔 @ashora_karbala
💠 ایمان و ارزش های معنوی
✍ #امام_خمینی (ره)
🔹 اگر ایمان وارد قلب شود کارها اصلاح می شود. ایمان به خدا نور است، ایمان به خدا باعث می شود که تمام تاریکی ها از پیش پای مومنین برداشته بشود. مبدأ همه خیرات و مبدأ همه ترقیاتی که برای یک مملکت است، چه در جهت مادّی، چه در جهت معنوی، این است که ایمان در کار باشد. تهدید و تطمیع در کسانی اثر می کند که ایمان ندارند.
🔹 عدد کم بودن اشکال ندارد، ایمان قوی بودن مهم است. مدعیان ایمان زیادند، لکن مؤمنین اندکند. آنچه میزان سعادت است این است که انسان مومن باشد، و صبر داشته باشد و دیگران را به صبر وادار کند، و حق بگوید و دیگران را به حق گفتن وادار بکند.
🔹 کسانی که با خدا باشند، توجه به خدا و ایمان به خدا داشته باشند، خداوند آنها را از تمام ظلمت ها، از تمام تاریکی ها خارج می کند، و به حقیقت نور می رسند. کوشش کنید معنویت را تقویت کنید در بین این ملت، با معنویت است که شما می توانید به مراتب کمال برسانید. ارزش های معنوی ارزش های همیشگی هستند. همه بدبختیها از ضعف ایمان و سستی یقین است. شرافت به تقواست؛ خرابیهای مادی جبرانش آسان تر از خرابی های معنوی است.
📚 برنامه سلوک در نامه های سالکان؛ ص ۱۱۶
🆔 @ashora_karbala
🔰 در حالات عادی «آلودگیهای روح» خود را از انسان مخفی میکنند
✍استاد متفکر #شهید_مطهری
🔹 بهطور کلی هر چیزی که انسان را در شرایط غیر عادی که آرامش روح را بههم میزند قرار دهد، پرده از روی اخلاق واقعی انسان برمیدارد. انسان در حال عادی حکم آب راکد را دارد که در حوضی جمع شده است؛ به واسطه رکود، مخلوط های آب تهنشین میشود و آب بسیار صاف و زلال مشاهده میشود. اما همینکه یک چوب داخل آب ببرید و آب را تکان بدهید و زیر و رو کنید، آنوقت میبینید چقدر کثافت داخل این آب است.
🔹 بسا افرادی که در شرایط عادی به دل و نفس خود مراجعه میکنند، آن را مانند همان آب حوض صاف و پاک میبینند و خودشان غافلند که اگر شرایط جدیدی به وجود آید و موجباتی پیدا شود که صفات پلید تهنشینشده باطن ظهور کند معلوم خواهد شد که چقدر آلودگیها در روح آنها بوده است.
📚 استاد مطهری، حج، ص ٣٩
🆔 @ashora_karbala
#شرح_نهج_البلاغه
"شرح حکمت ٧۶"
🌿 امام (ع) در اینجا درس مهمى مى دهند که براى همه مدیران، بلکه همه رهروان راه حق کارگشاست؛ مى فرماید:
"إِنَّ الاُْمُورَ إِذَا اشْتَبَهَتْ اعْتُبِرَ آخِرُهَا بِأَوَّلِهَا" هنگامى که کارها مشتبه شوند و آینده روشن نباشد؛ آخرشان را باید به اولشان سنجید
🌿 اشاره به این که همیشه آغاز و انجام کارها با یکدیگر پیوند ناگسستنى دارند و در واقع شبیه علت و معلول اند، بنابراین اگر ما در چگونگى پایان کارى شک و تردید داشتیم باید ببینیم آغازش چگونه بوده است؛ هرگاه در مسیر صحیح بوده عاقبت آن نیز چنین است و مطابق ضرب المثل فارسى: "سالى که نکوست از بهارش پیداست" و اگر آغاز آن در مسیر نادرستى قرار گرفته باید بدانیم که عاقبت آن نیز نادرست و خطرناک است و به گفته معروف:
خشت اول چون نهد معمار کج
تا ثریا مى رود دیوار کج!
🌿 این سخن پیام دیگرى نیز دارد و آن این که اگر مى خواهیم نتیجه خوب و پربار از کارهاى خودمان بگیریم باید در آغاز مراقب زیربناهاى آن باشیم. تفاوت بناى مسجد قبا و مسجد ضرار در همین امر است که اولى به مصداق "لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوى" پایه صحیحى داشت و سرانجام به مضمون "فیهِ رِجالٌ یُحِبُّونَ أَنْ یَتَطَهَّرُوا" عبادتگاه مؤمنان شد و مسجد ضرار که پایه آن بر اساس نفاق و کفر و شرک و تفرقه میان مؤمنان بنا شده بود عاقبتش این بود که به دستور پیغمبر طعمه حریق شود.
🌿 قریب این معنا در عهدنامه مالک اشتر نیز آمده است آنجا که امام مى فرماید: «با آنچه در گذشته واقع شده است نسبت به آنچه واقع نشده استدلال کن، زیرا امور جهان شبیه به یکدیگرند»
🆔 @ashora_karbala
416-fa-erfane-eslami-koli.pdf
27.29M
پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
"عرفان اسلامی" دوره ۱۵ جلدی
✍مؤلف: استاد حسین انصاریان
📘 مؤلّف کتاب « مصباح الشریعه » تاکنون ناشناخته مانده است شاید عّلت ناشناخته ماندنش از شّدت خلوص او بوده که نخواسته نامش معلوم شود . این کتاب داراي صد فصل است و در
هرفصلی روایتی، از قول امام جعفر صادق (ع)، آن دریاي حقایق که حاوي عالی ترین مسائل عرفانی و اخلاقی
است نقل شده است. یادگیري مسائل مطرح شده در این کتاب آسان و عمل به آن درخور قدرت هر مکّلفی است.
📘کتاب « مصباح الشریعه »کتابی است که بیشتر مطالب آن با آیات قرآن و روایات مستند؛ واردهِ از رسول حق و امامان معصوم مطابقت دارد و به گونه اي نیست که نتوان به آن اعتماد کرد. و از کتاب هایی که تحت عنوان عرفان تنظیم شده و خالی از مسائل وارداتی، یا دور از منطق، یا برنامه هایی که زمینه اي براي عمل ندارد، نیست. برخی از کتاب هایی که به عنوان عرفان موجود است؛ مخلوطی از فرهنگ بشري و الهی است و نمی توان به تمام مطالب آن تکیه کرد.
📘لذا استاد انصاریان سعى کرده است، با شرح بر روایات این کتاب؛ سیماى مؤمنان حقیقى در قرآن را ارائه کرده و عامل نجات انسان در قیامت را تقواى زبان، قلب و سایر اعضاء و جوارح برای رسیدن به نور یقین و شناخت خداوند متعال عنوان کند و سیره اولیاى الهى را بر محور محبت خداوند، توکل بر خدا و اعتماد بر او معرفى کند. براى تبیین مباحث عرفانى مندرج در کتاب «مصباحالشریعه» علاوه بر استفاده از آیات و روایات از حکایاتى عبرتآموز نیز استفاده شده است.
🆔 @ashora_karbala
🔰زمينههاى هشتگانه ای که مىتوانند زمينهى نفرت و يا خوشنودى باشند:
✍استاد #علی_صفایی_حائری
🔸اگر تو، خدا را با قهر و اقتدار احساس كنى، نه همراه رأفت و رحمت و محبّت و زيبايى
🔸و اگر تو معاد و پاداش را انتقام بدانى، كه اگر گناه كنى، مىسوزاندت؛ نه اگر گناه كنى، مىسوزى
🔸و اگر مذهب تو، سنّتى و يا عاطفى باشد، نه جامع معرفت و محبّت و عمل.
🔸و اگر تو انسان را،بازيگر و بازيچه و تماشاچى خيال كنى، نه رهرو منزل عشق و هماهنگ با صراط
🔸و اگر دنيا را عشرتكده و آخور و خوابگاه بدانى، نه كلاس و كوره و راه
🔸و اگر جهان را سياه و تاريك و پوچ بدانى، نه همراه حقّ و هدف و نظام و قانون و جمال و زيبايى،
🔸و اگر معيار ارزشها را در نعمتها و امكانات بدانى و يا در عمل و تلاش، نه در نسبت نعمت و عمل و نسبت دادهها و بازدهىها
🔸و اگر بلاء و رنج را نشان لج بازى خدا و ستم او بدانى نه تازيانهى راه و مركب سلوك،
🔹 اگر تو با اين نگاهها و تلقىها و احساسها همراه باشى، ناچار جز نفرت و عصيان و ترديد و انكار نخواهى داشت و اگر بتوانى زنده بمانى و از وسوسهى شيرين خودكشى نجات بيابى، تازه مثل حباب زندگى مىكنى و بر روى موجهاى حادثه، لحظهاى مىنشينى و دوباره مىشكنى.
🔹اين زمينههاى هشتگانه، مىتوانند زمينهى نفرت و يا خوشنودى باشند؛ و مىتوانند عصيان و سركشى و انس و سرور را به تو هديه كنند.
📚 نامه های بلوغ ص۱۰۶
🆔 @ashora_karbala
11.mp3
11.5M
🎧 بشنوید | صوت سخنرانی
🎙استاد سید محمدمهدی #میر_باقری
🔰 موضوع: "تمدن نوین اسلامی" تبیین مبانی گفتمان تمدن نوین اسلامی/ لزوم بحث از حکومت دینی و جایگاه آن در دو دیدگاه مادی و الهی
☑️ در بحث از حکومت دینی با دو دیدگاه مواجه هستیم. دیدگاه آنهایی هستند که با مقدماتی می خواهند لزوم حکومت دینی را نفی کنند. در مقابل آن دیدگاه توحیدی به عالم؛ وجود دارد و مطرح می سازد که انسان ناگزیر از پرستش است یا پرستش خدای متعال و یا غیر او که باطل است اما در حیطه اراده خود و اختیاراتش می تواند پرستش الهی را انتخاب کند در این صورت محوریت جوامع حول انبیای الهی و ولی خدا شکل گرفته و در مسیر عبودیت خدای متعال و کمال انسان است و در این نگاه ولی فقیه و حکومت دینی امتداد حکومت حقه اولیای الهی و انبیا خواهد بود...
1⃣1⃣ جلسه یازدهم( جلسه پایانی)
⏰ مدت: ٨۵:۴۱ دقیقه
📶 حجم: ۱۰ مگابایت
🗓 جمع نخبگان استان البرز در تاریخ
٢۰ اسفندماه ٩۵
🆔 @ashora_karbala