#تفسیر_قرآن_کریم
🍃 وَلَو قاتَلَکُمُ الَّذینَ کَفَروا لَوَلَّوُا الاَدبارَ ثُمَّ لایَجِدونَ وَلِیًّا وَلا نَصیرًا * سُنَّةَ اللهِ الَّتی قَدخَلَت مِن قَبلُ وَلَن تَجِـدَ لِسُنَّةِ اللهِ تَبدیلا
🍃اگر کسانی که کفر ورزیدند با شما می جنگیدند، شکست می خوردند؛ سپس هیچ سرپرست و یاوری نمی یابند.این روش و سنّت و قانون خداست که از پیش گذشت، و هیچ تغییری برای روش و قانون خدا نخواهی یافت.
💠اگر برای خدا پا در میدان گذاشتید و ایستادگی کردید، پیروزی قطعی است؛
این فقط مربوط به ماجرای جنگ صدر اسلام نیست؛ سنّت اللّه است.
💠سنّت خدا یعنی قوانین اللهی؛ این قوانین مثل قوانین طبیعی، مثل قانون جاذبه، مثل قانون ستارگان و آمد و رفتِ خورشید و ماه اینها قانون است؛ همین جور قوانینی در جوامع انسانی وجود دارد، این قوانین را اهل مادّه با چشمهای کم سو نمیتوانند درک بکنند امّا وجود دارد. خب، وقتی که ما زمینه ی این قوانین را به دست خودمان فراهم کردیم، خدای متعال قانون را محَکَّم میکند. آتش سوزندگی دارد، باید شما زمینه را فراهم بکنید، آتش را روشن کنید،
💠در حال حاظر یک طیف عظیم و نامتجانس؛ دشمن نظام جمهوری اسلامی اند، تمام این دستگاه های رسانه های دنیا در مشت اینهاست ؛کلیدهای اقتصادی ، قدرتهای سیاسی؛ نظامهای امنیّتی دست اینها است، سرویس های اطّلاعاتی مال اینها است.
💠خب، یک عدّه ای وقتی چشمشان به این جبهه می افتد، دلشان میریزد. این به خاطر این است که از آن کلیدواژه ی مهم سنّت الهی غفلت میکنند.
@sh_enayatnejad
#شرح_حکمت_نهج_البلاغه
🍃الْحَذَرَ الْحَذَرَ فَوَاللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ، حَتّى کَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ
🍃از مجازات الهى برحذر باش، برحذر باش، به خدا سوگند آن قدر پرده پوشى کرده، که گویى آمرزیده است.
💠یکى از صفات پروردگار، ستار العیوب بودن است. با رحمت واسعه اش گناهان پنهانى بندگان را افشا نمى کند تا آبروى آنها در نزد دوست و دشمن ریخته نشود شاید بیدار شوند به سوى خدا باز گردند و از گناهان خویش توبه کنند و دست بردارند.
اما بسیار مى شود که افراد از این لطف و رحمت الهى سوء استفاده مى کنند و گمان دارند گناهى نکرده اند یا اگر گناهى مرتکب شده اند خداوند بدون توبه آنها را مشمول عفو خود قرار داده است.
💠امام(علیه السلام) در اینجا هشدار مى دهد که از این لطف و عنایت الهى مغرور نشوید به خصوص این که ممکن است این از قبیل نعمت هاى استدراجى باشد یعنى خداوند گروهى از گنهکاران را لایق عفو و بخشش نمى بیند; آنها را به حال خود رها مى کند تا مجازاتشان را به تأخیر بیندازد تا پشتشان از بار گناه سنگین شود و آنگاه به شدت آنها را گرفته و مجازات مى کند.
💠در ضمن این سخن درسى است براى بندگان که آنها هم ستار العیوب باشند و به محض اطلاع از گناهان پنهانى کسى، به افشاگرى برنخیزند و آبرویش را نریزند و به او مجال اصلاح خویشتن و توبه دهند.
💠اضافه بر این کمتر کسى است که عیب و خطایى در پنهان نداشته باشد اگر باب افشاگرى گشوده شود، همگان نسبت به یکدیگر بى اعتماد مى شوند و سرمایه اصلى جامعه که اعتماد است از دست مى رود.
@sh_enayatnejad
#شرح_صحیفه_سجادیه
🍃اَللَّهُمَّ اِنّى اَعْتَذِرُ اِلَيْكَ.... مِنْ مَعْرُوفٍ اُسْدِىَ اِلَىَّ فَلَمْ اَشْكُرْهُ،
(دعای / ٣٨)
🍃پرودگارا به پیشگاهت عذر خواهم از احسانى که در حقّم شده و شکرش را بجا نیاورده ام.
💠درباره یک فراز از این دعا و آن عذرخواهی از ادانکردن شکر احسان:
⁉️چرا انسان در برابر خدا ناسپاس میشود، با وجود اینکه خدای متعال فطرت انسان را بر شکر خلق کرده است؟ آیهی «هَلْ جَزَاء الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ؛مگر پاداش احسان جز احسان است؟» نشان میدهد که فطرت ما از شکر آفریده شده است.
1⃣عامل نخست اینکه ممکن است انسان مشکل شناختی داشته باشد. گاهی انسان مشکل معرفتی دارد؛ یعنی نمیداند چه چیزی و از کجا به او رسیده است و نسبت به عظمت آن نعمت و واسطه نعمت جهل دارد.
2⃣دوم، غفلت و بیتوجهی است. عمدتاً جاهایی که به صورت ممتد و قدیمی از نعمتی بهره مندیم، این بهره مندیها برای ما عادی میشود. حجابی است به اسم عادت که حجاب فطرت است. مثل پدر و مادر که احسان آنها برای فررند عادی شده است.
3⃣سومین موردخودشیفتگی که ما برای آن بیشتر از واژه غرور استفاده میکنیم، انسان خدمات دیگران را وظیفه میداند. احساسش این است که چرا من باید از کسی که وظیفهاش را انجام داده تشکر کنم؟
4⃣اینکه اشتباهات و خطاها و بدیهایی که از طرف کسی به انسان میرسد، معمولاً حجاب میشود. مثلاً کسی ۱۰ سال به ما خوبی کرده و یک بار اتفاقاً یا عمداً در حق ما جفا میکند، اینجا عملیات وسیع شیطانی باعث میشود انسان دیگر خوبیهایش را نبیند.هزاران نعمت را نمیبیند اما یک مصیبت را میبیند.
@sh_enayatnejad
▪️#ویژه سالروز شهادت #امام_صادق علیهالسلام
🔰چگونگی ایجاد فضا برای نشر معارف اهل بیت علیهمالسلام ۱
#بخش_اول
📎۲۵ شوال سالروز شهادت جانگداز ششمین امام برحق مسلمانان جهان وجود مقدس حضرت امام صادق علیهالسلام بر نواده عظیم الشأنش امام عصر ارواحنا فداه و عجل الله تعالی فرجه و همه شیعیان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت علیهمالسلام تسلیت باد .
📎وجود مقدس حضرت امام صادق علیهالسلام بنا بر مشهور در سال ۱۱۴ یعنی سالی که پدر بزرگوارشان حضرت #امام_باقر علیهالسلام به شهادت رسیدند، به مقام امامت نائل گشتند. دوره امامت امام صادق علیهالسلام بالغ بر ۳۴ سال به درازا کشید و این ایام دوره بسیار پر ماجرا و مهمی از نظر حوادث سیاسی و اجتماعی است.
📎حضرت در طول امامت خود هم خلافت غاصبانه و جائرانه #بنی_امیه را تجربه فرمود و هم سقوط آن و روی آمدن خلافت جبار #بنی_عباس را.
📎امامت آن حضرت در ادامه خلافت #هشام_بن_عبدالملک خلیفه جنایتکار و خونریز اموی آغاز شد تا سال ۱۲۵ که هشام مرد و برادر زاده او #ولید_بن_یزید_بن_عبدالملک قدرت را بدست گرفت. مرگ هشام آغاز سستی و رو به انحطاط رفتن قدرت #بنی_امیه است.
📎از ۱۲۵ تا سال ۱۳۲ که بنی امیه مضمحل میشوند، جنگ قدرت بین آنها در گرفته است؛ دوره خلافت ها کوتاه و عزل و قتل خلفا را در رقابتهای درون خانوادگی امویان شاهد هستیم. در سال ۱۳۲ دولت غاصب بنی امیه توسط #عباسیان سرنگون شد و کشتار وسیعی از بنی امیه صورت گرفت و #بنی_عباس که شاخهای از بنی هاشم بودند و نسب آنها به #عبدالله_بن_عباس پسر عموی پیامبر اکرم و #امیرمومنان علیهالسلام میرسید قدرت را بدست گرفتند.
📎در فاصله سال ۱۲۵ تا ۱۳۲ که دوران ضعف و انحطاط بنیامیه بود، خلفای جائر از امام صادق علیه السلام غافل بودند و آن حضرت فرصت مناسبی را بدست آورد تا وظیفه امامت خود را در قالب تدوین معارف اهل بیت علیهمالسلام در مباحث فقهی، کلامی و اخلاقی تبیین بفرماید.
📎همچنین ۴ سال اولِ روی کار آمدن #بنی_عباس یعنی از سال ۱۳۲ تا ۱۳۶ که #ابوالعباس_سفاح اولین خلیفه عباسی قدرت را در دست دارد، به سبب آنکه هنوز پایگاه محمکی برای بنی عباس در امر خلافت ایجاد نشده بود نسبت به #امام_صادق علیهالسلام مدارا میکردند و این فرصت هم برای امام فراهم شد تا به اقدامات ارزشمند خود در نشر معارف اهل بیت علیه السلام ادامه دهد...
@sh_enayatnejad
▪️#ویژه ایام شهادت امام صادق علیهالسلام۲
#بخش_دوم
🔰دوران #منصور سخت تر از دوران #معاویه و #یزید
📎اما در سال ۱۳۶ در پی مرگ #أبوالعباس و روی کار آمدن #أبوجعفرعبدالله که بعداً به #منصور معروف شد، دوران سختی برای امام صادق علیه السلام پدید آمد به این معنا که منصور عباسی به شدت بر اولاد پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم و علویان سخت گرفت. چرا که او میدانست امامت حق آن ذوات مقدس است و با علم براین مسئله بر امام صادق سلام الله علیه به عنوان بزرگ علویان و چهره برتر علمی و تقوایی آنان و همچنین بر نوادگان #امام_مجتبی علیه السلام بسیار سخت گرفت.
📎 منصور امام صادق علیه السلام را در مضیقه فراوان گذاشت و بارها آن حضرت را به کوفه و بعداً شهر هاشمیه که بعنوان مرکز خلافت عباسیان پیش از بغداد بنا شده بود، احضار می کرد و امام را در تنگنا و فشار قرار میداد.با این حال امام در احضارها، مخفیانه با شیعیان و جویندگان دانش #اهل_بیت علیهمالسلام ارتباط برقرار می کرد و آنها را از دریای بی کران معلومات خود بهره مند میفرمود تا اینکه #منصور امام را به #مدینه باز گرداند و تحت مراقبت شدید قرار داد.
📎 به گفته و اعتقاد بسیاری از علمای ما، منصور لعنهالله از این عصر به بعد بر علیه امام صادق علیهالسلام و خاندان پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم چنان خفقان سنگینی اعمال کرد که از نظر فشار و مشکلات و سختی ها میتوان گفت که از دوران معاویه و یزید هم سخت تر بوده است.
📎لذا دیگر از آن جلسات علمی و ارتباطات امام صادق علیهالسلام با مردم خبری نیست تا اینکه #منصور لعنهالله تصمیم به قتل #امام_صادق گرفت و در چند نوبت اقدام به قتل امام نمود اما موفق نمیشد تا اینکه به حاکم مدینه فرمان قتل امام علیهالسلام را صادر کرد و به قدری کینه و بغض نسبت به امام و امامت داشت که حتی به او فرمان داده بود بعد از اینکه امام از دنیا رفت، داخل خانه امام بریزند و وصیت نامه امام علیهالسلام را بیابند و وصی آن حضرت که از منظر او جانشین آن امام همام خواهد بود را شناسایی و اعدام کنند.
📎 این جنایات یعنی شهادت #امام_صادق علیهالسلام بنابر نقل معروف در ۲۵ شوال سال ۱۴۸ اتفاق افتاد و آن حضرت روح مقدسش به ملکوت اعلی پیوست.
@sh_enayatnejad
صفتهای برجسته اخلاقی.mp3
974.5K
💠شرح حدیثی از امام صادق علیهالسلام در مورد صفتهای برجسته #اخلاقی
#امام_جعفرصادق_علیهالسلام
#شرح_حدیث
#صفتهای_برجسته_اخلاقی
@sh_enayatnejad
🔰 همهٔ دردِ کشورِ ما، از افرادِ غربزدهای است که میخواهند «غرب» را «اسلامی» کنند.
ا
✍ستاد سیدمحمدمهدی #میر_باقری
💢همهٔ دردِ کشور ما از همین #آدمهای_غرب_زدهای است که میخواهند غرب را اسلامی کنند. خب، غرب که اسلامی نمیشود. وقتی مناسبات غرب میآيد، کمکم #فرهنگ عوض میشود.
💢برای مثال، یادتان هست يک موقعی اگر يک دوستيابیِ غيرشرعی اتفاق میافتاد، همهْ پشتِ دستمان را میگزيديم! خب، يکمقدار که فرهنگ غرب آمده، کمکم میگويند: «اصلا طريق صحيح ازدواج، همين است» و میپرسند «عاشق شدی؟»(اين هم ادبياتش!). میگویند آقا! اول بايد سالها باهم دوست بشوند و ماهها اخلاقِ هم را کشف کنند.
اين همان مدلِ غربی بود که تا ده سال قبل، ما اَخوتُفَش میکرديم. وقتي غرب آمد، لوازمش آمد و قُبحش هم ريخته شد.
💢خيال نکنيد اگر اين مسير ادامه پيدا کند و اين #اسناد_بين_المللی در کشور عمل شود، به بعضی از رفتارهایی که امروز میگوييد « فاجعه »، دو دههٔ دیگر هم به آن بگوييد فاجعه! دو دهه ديگر میگوييد آقا! این رفتار کاملاً عادی است، جامعه را :تربيتِ_غلط کرده بودید و محدودشان کرده بودید! #نظريه_اکتفا هم ذيل #نظريه_آزادی طرح میشود، آزادیای که آنها میگويند، این را هم دربرمیگیرد. آنوقت، اینکه انسان، #آزادی_غربی را قبول کند و با نظريه اکتفائش مخالفت کند، اين ديگر نميشود؛ اين شوخی کردن است.
💢همه #آفات جامعه مومنين، از اختلاط با #جامعه_شياطين است و فريبِ آنها را خوردن است. محورش هم يک آدمهايی هستند که خودشان فريب خوردهاند، ديگران را هم دعوت میکنند.»
🆔 @ashora_karbala
✅ هیچ کسی نمیتواند به تو رشدی بدهد!
✍ استاد #علی_صفایی_حائری
💠نباید گرو موقعیتها بود که اگر با فلانى باشم بهتر خواهم بود. اگر با فلانى ازدواج کنم، به من رشد مىدهد و از این حرفها... چون هیچ کسى نمىتواند به تو رشد بدهد. این تو هستى که در هر موقعیتى مىتوانى رشد کنى و یا خسارت ببینى.
💠گیرم تو در کنار رسول باشى و یا همراه فاطمه، این درست که اینجا زمینه بهتر است، ولى این هم هست که تکلیف بیشترى از تو مىخواهند.
💠در هر حال این زمینهها مهم نیستند، وضعیتى که تو مىگیرى و اطاعتى که تو خواهى داشت، تو را بالا میبرد و یا پایین مىآورد.
💠البته این حرفها بر ما که با چیزهاى دیگر مأنوس بودیم، سنگینى مى کند. ما دوست داریم با فلانى باشیم و در فلان جا زندگى کنیم و اسمش را هم مىگذاریم خدا و رشد، غافل از آنکه رشد ما در گرو همین اطاعت و تقوى، همین عبودیت است؛ یعنى اینکه در هر موقعیتى تکلیفمان را بیاوریم و اسیر موقعیتهاى خوب و یا بد نباشیم.
📚 صراط، ص ۱۵۰
🆔 @ashora_karbala
🔰 #جایگاه_کتاب در #فرهنگ و #حاکمیت_اسلامی
💠 من هر زمانی که به یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه خودمان می افتم، قلبا غمگین و متاسف می شوم. این به خاطر آن است که درکشور ما به هر دلیلی که شما نگاه کنید، باید کتاب اقلاّ ده برابر این میزان ، رواج و توسعه و حضور داشته باشد.
💠اگر به دلیل پرچمداری تفکر اسلامی و حاکمیت اسلام به حساب بیاورید، این معنا صدق می کند؛ چون اسلام به کتاب خواندن و نوشتن، خیلی اهمیت می دهد.
💠اگر هر منصفی به بیانات نبی مکرم اسلام و ائمه (علیهم السلام) و پیشوایان اسلام نگاه کند و ببیند که اینها در چه زمانی به کتاب و کتابخوانی دعوت می کردند و فرا می خواندند، همه افسانه ها از ذهنش شسته خواهد شد و خواهد فهمید که دشمنان اسلام جز این نداشتند که افسانه های کتاب سوزی و کتاب ستیزی را برسر زبانها بیندازند، چون اسلام پرچمدار کتابخوانی است.
🔸 ضرورت #کتاب_خوانی از منظر مقام معظم رهبری
@sh_enayatnejad
#تفسیر_قرآن_کریم
🍃إِنَّ الَّذِينَ تَوَلَّوْا مِنْكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ إِنَّمَا اسْتَزَلَّهُمُ الشَّيْطَانُ بِبَعْضِ مَا كَسَبُوا ۖ وَلَقَدْ عَفَا اللَّهُ عَنْهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ
🍃قطعاً کسانی از شما که در روز نبرد ؛ و دو گروه مؤمن و مشرک با هم رویارو شدند، به دشمن پشت کردند، جز این نیست که شیطان آنان را به سبب برخی از گناهانی که مرتکب شده بودند لغزانید، و یقیناً خدا از آنان در گذشت؛ زیرا خدا بسیار آمرزنده و بردبار است
💠 روز جنگ اُحد عدّهای نتوانستند مقاومت کنند، پیروزی را تبدیل به شکست کردند. در جنگ اُحد مسلمانها پیروز شده بودند منتها غفلت یا خیانت یا دنیاطلبی و کوتهبینی یک عدّهی معدودی، همان پیروزی را تبدیل کرد به شکست
قرآن میگوید آن کسانی که موجب این حادثه شدند
(اِنَّمَا استَزَلَّهُمُ الشَّیطانُ بِبَعضِ ما کَسَبوا)
این کارهایی که قبلاً آنها با خودشان کردند، آنها را در معرض این لغزش قرار داد
💠 گناهان، بیتوجّهی به خود، عدم رعایت تقوا اینجوری است. اگر میخواهیم در مقابل جبههی استکبار ایستادگی کنیم، مقاومت کنیم، به آن عزّت، آن شرف، آن اقتداری که جمهوری اسلامی لایق آن است و انقلاب به ما وعدهی آن را داده برسیم، احتیاج داریم به اینکه در رفتار شخصی خودمان رعایتهای لازم را بکنیم؛ آن تقوا را حفظ کنیم؛ این نیاز ما است.
#پیام_ها
🔹 يكى از علل فرار از جنگ، گناه است
🔹گناه، ميدان را براى وسوسههاى شيطان باز مىكند
🔹خطاكار را نبايد براى هميشه طرد كرد ودر كيفر او شتاب كرد
🔹خداوند گنهكاران را مىبخشد، پس شما آنان را ملامت نكنيد
@sh_enayatnejad
#شرح_نهج_البلاغه
(حکمت ٣۱)
🍃وَسُئِلَ عَنِ الْإِیمَانِ؛
الْإِیمَانُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ: عَلَى الصَّبْرِ، وَالْیَقِینِ، وَالْعَدْلِ، وَالْجِهَادِ
🍃از امام علیه السلام درباره ایمان سؤال شد فرمود: ایمان بر چهار پایه استوار است: بر صبر و یقین و عدالت و جهاد.
#شرح_مختصر
💠امام (علیه السلام) در این کلام جامع، تفسیرى براى ایمان ذکر کرده که در هیچ منبع دیگرى به این گستردگى و وضوح دیده نمىشود.
ایمان را فراتر از جنبه هاى عقیدتى، از جنبه هاى عملى و رفتارى نیز مورد توجه قرار داده است و تمام ریزه کارىها و نکات دقیقى را که در تشکیل ایمان مؤثر است برشمرده است.
💠نخست ایمان را بر چهار پایه و هر یک از پایه ها را بر چهار پایه دیگر استوار دانسته که مجموعاً شانزده اصل از اصول ایمان (عقیدتى و عملى) را تشکیل مىدهد.
💠همانطور که در پستهای بعدی در روزهای آتی خواهد آمد؛ امام براى کفر هم ؛ چهار ستون قائل شده است و همچنین برای شک؛ اما سیّد رضى آن را از بیم طولانى شدن سخن حذف کرده است
💠بعضى از شارحان نهج البلاغه معتقدند که این پایه هاى چهارگانه همان اصول چهارگانه اخلاق است که در مبانى اخلاق ارسطو آمده است، وى مىگوید:
اصول علم اخلاق چهار چیز است: حکمت، عفت، شجاعت و عدالت
💠ولى تطبیق کلام امام بر تقسیم ارسطویى در اخلاق بعید به نظر مىرسد، زیرا همانگونه که در شرح این چهار اصل خواهد آمد امام امورى را ذکر مىکند که فراتر از آنهاست مثلا صبر بر مصیبت را به زحمت مىتوان در مسئله شجاعت یا عفت جاى داد و امر به معروف و نهى از منکر را به سختى مىتوان در این دو موضوع وارد دانست.
@sh_enayatnejad
🍃فَإِذَا أَوْرَدْتَهُ عَلَيْنَا وَ أَنْزَلْتَهُ بِنَا فَأَسْعِدْنَا بِهِ زَائِراً، وَ آنِسْنَا بِهِ قَادِماً، وَ لَا تُشْقِنَا بِضِيَافَتِهِ
(دعای/ ۴۰)
🍃و هنگامی که مرگ را بر ما وارد کنی و نازل فرمایی ؛ ما را از دیدن چنین دیدار کننده ای خوشبخت فرما ؛ و زمانی که بر ما وارد شد ما را یا او مأنوس ساز ؛ وما را به میهمانیش به رنج و زحمت نینداز.
💠بحث کیفیت مردن که خیلی هم مهم است و البته کیفیت مرگ، حاصل کیفیت زندگی است و چگونه زیستن انسان، چگونه مردن او را رقم میزند.
چون انتخاب تا آخرین لحظهی حیات برقرار است، ممکن است انسان در لحظات پایانی مرتکب رفتاری شود که سرنوشت مرگ او را به شکل دیگری رقم بزند و این مسئله برای اولیای خدا مورد توجه است
💠اگر کسی از فرصتها مراقبه کند یعنی زیستِ در الآن؛ که اگر کسی موفق شود الآن خود را خوب مدیریت و مهندسی کند، هم گذشتهی خود را اصلاح میکند و هم آیندهاش تا حد زیادی تضمین شده است
💠مشکل ما این است که در الان زندگی نمیکنیم؛ یا گرفتار گذشتهایم یا گرفتار آینده، یعنی آرزوهای مدیریتنشده و غیرعقلانی. اگر انسان با محوریت یاد مرگ؛ باور کند که با مرگ؛ لحظهها و ثانیهها و ساعتها، در حال مردن است و ممکن است مرگ در هر لحظهای بر او وارد شود، در اکنون و الان زندگی خواهد کرد
💠 زیست در اکنون، با اکنونزدگی فرق میکند. برخیها اکنونزده هستند و نقشه، طرح و برنامه ندارند و به شکل روزمره زندگی میکنند. این یکی از خطرناکترین سبکهای زندگی است که به هیچوجه توصیه نمیشود
🍃زیست مؤمنانه دارای آفاق و سپهر روشن، طرح، برنامه، قاعده و هدف است.
@sh_enayatnejad