🔰تأثیر گناه و معاشرت با بدان در سیاهی دل
✍ استاد متفکر #شهید_مطهری
🔹 در احادیث آمده است: هیچ چیزی به اندازه خطا و لغزش و گناهکاری روح را بیمار و فاسد نمی کند، روح پشت سر هم کار سیاه انجام می دهد تا آنجا که یکسره زیر و رو می شود و آنقدر نقطه سیاه در دل او توسعه پیدا می کند تا تمام آن سفیدی دل را بگیرد، همینکه دیگر قسمت سفیدی باقی نماند، سقوط این آدم قطعی است، امیدی به بازگشت او نیست.
🔹 تنها؛ عمل سیاه نیست که روح را سیاه می کند؛ عوامل دیگر هم هست که در تاریک کردن روح و تیره ساختن دل مؤثر است، از آن جمله است "محیطها و معاشرتها". تأثیر معاشرت چه در جهت نیکی و چه در جهت بدی خیلی واضح و روشن است. آدمی روح بسیار حساسی دارد، زود تحت تأثیر واقع می شود، و ممکن است بعضی اشخاص خودشان را گول بزنند و خیال کنند محیط و معاشرت در آنها تأثیر ندارد ولی اشتباه است، انسان با روحی بسیار حساس و قابل تغییر آفریده شده است.
🔹 تغییرات روحی که در انسان پیدا می شود باید خیلی زیاد باشد که خودش بفهمد و الّا کمتر خود شخص متوجه تغییرات و تبدیلات روحی خود است. علی(ع) فرمود: "و اعلموا ان ... مجالسة اهل الهوی منساه للایمان" بدانید، همنشینی با هواپرستان فراموشخانه ایمان است، یعنی انسان آن قدر تحت تأثیر دوستان و معاشران بد هست که تا وقتی که با آنها هست مثل این است که او را در فراموشخانه برده اند، افکار و عقایدِ پاک خود را موقتاً از یاد می برد، مثل این است که در آن وقت همچو افکار و عقایدی نداشته است.
📚حکمتها و اندرزها؛ ج۱؛ ص ٢٧٩
🆔 @ashora_karbala
🔰همه بدبختیها از آن جا شروع میشود که انسان خودش را چیزی بداند. تو مال خدایی
✍ آیت الله #حائری_شیرازی
🔹 خدا میفرماید: "اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ" آسمان و زمین نور دارند. نور الهی است که آسمان و زمین را روشن کرده است. پس کسی که عالم را روشن ببیند با نور خدا آشنا شده است. نور خدا را در خودش هم ببیند؛ چون خود انسان هم جزء آسمان و زمین است. وقتی میگویی: "اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ"، خود انسان نباید از قلم بیفتد و اگر انسان بخواهد خدا را ببیند، با آن نوری که در خودش هست باید خدا را ببیند، چون نزدیکترین جا به انسان خود انسان است.
🔹 اگر خدا را در خودش ببیند، خوب اگر کسی خدا را در خودش دید چه حالتی پیدا میکند؟ آیا ادعای خدایی میکند که خدا را در خودش دیده است، یا استغفار میکند؛ استغفار میکند. چرا؟ چون میگوید من در محضر خدا چه کردهام، وقتی خدا را در خودش میبیند در مقابل دشمنان خدا احساس ناتوانی نمیکند؛ در مقابل دوستان خدا اظهار خودنمایی نمیکند. مشکل انسان این است که خودش را قبول دارد که من کسی هستم و چیزی هستم.
🔹 همه بدبختیها از همین جا شروع میشود که انسان خودش را چیزی بداند، زمانی خدا را در خودش میبیند که خودش را چیزی نداند. اگر خودش را دید، او را نمیبیند؛ اما اگر او را دید، خودش را نمیبیند و این راهی است که قرار دادهاند برای انسان که ببیند هرچه هست در عالم، آثار خداست، مالکش خداست، ولیاش خداست.
♻️ پایگاه نشر آثار و اندیشههای حضرت آیت الله حائری شیرازی
🆔 @ashora_karbala
🔰جمعِ بین کار و زندگی
🔸 جوانانی که مشغول کاری در راه خدا هستند، با گرفتن همسر، با ازدواج، نباید کارشان را متوقف کنند. ما به مردها همیشه سفارش میکنیم وقتی کار دارند، اشتغال دارند، از خانه و زندگی قهر نکنند. بعضی ها صبح اول وقت میروند بیرون تا ساعت 10 شب.
🔸 نه! ما معمولاً به کسانی که برایشان ممکن است سفارش میکنیم حتی ظهرها را بروند با زن و بچهشان باشند. در محیطِ خانوادگی، غذایشان را بخورند، یک ساعتی با هم باشند، بعد بیایند دنبال کارشان، باز حتماً در زمان مناسب، اول شب بروند بچهها را ببینند، ملاقات خانوادگیِ حقیقی داشته باشند.
📚مطلع عشق؛ گزیدهای از رهنمودهای آیت الله العظمی #امام_خامنه_ای به زوجهای جوان ص۱۴٢
🆔 @ashora_karbala
00052-ketab-golbarg-zendegi.pdf
876.3K
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
"گلبرگ زندگی"
✍مؤلف: حسین دهنوی
📖 گزیده ای از کتاب گلبرگ زندگی ۱:
ازدواج مهمترین رخداد زندگی ما است. اگر در آن بی دقتی کنیم ؛ اگر شتاب زده عمل کنیم و اگر اجازه دهیم احساسمان بر عقل سوار شود و انتخابمان در پرتو اندیشه نباشد ، ضرر خواهیم کرد ؛ پس بیایید عاقلانه ازدواج کنیم و عاشقانه زندگی کنیم.
📘 مؤلف کتاب یکی از مشاوران برجسته و کارشناسان برجسته در حوزه ازدواج و زناشویی هستند که ازدواج را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده اند. این کتاب به مسائل ازدواج و مشکلات آغاز زندگی مشترک میپردازد که با توجه به تنوع مسائل و کاربردی بودن آنها میتواند چراغ راهی برای همه زنان و مردان متأهل به ویژه زوج های جوان باشد.
📘 بارزترین خصوصیت این اثر آمیختگی مباحث آن با علوم روز دنیا از جمله روانشناسی و روان پزشکی است که با رایحه خوش آموزههای اسلامی همراه شده و به مخاطب مسلمان اطمینان میدهد که برای رفع مشکلات زندگی خود و ارتقای آن راه درست را برگزیده است.
📘 این کتاب که به شکل پرسش و پاسخ آماده شده ، ثمره پاسخگویی به سوالاتی است که جوانان عزیز کشورمان از طریق ایمیل (پست الکترونیکی ) ، پیامک و تلفن برای ایشان مطرح کرده اند.
📘 ویژگی پاسخ ها این است که مولف محترم با استفاده از رائحه خوش آیات شریف قرآن و روایات دینی ، از مسائل روان شناختی ، جامعه شناختی و حتی روان پزشکی نیز غفلت نکرده است ؛ بنابراین با جرات می توان گفت که جامع ترین و کاربردی ترین کتاب در زمینه مسائل ازدواج در حال حاضر است که ابعاد گوناگون آن را در نظر دور نداشته است.
🆔 @ashora_karbal
14_TBF_13910728_(www.rasekhoon.net).mp3
12.64M
🎧 بشنوید | صوت سخنرانی
🎙استاد #حسن_رحیم_پور_ازغدی
🔰موضوع: "نکات مهم در زندگی مشترک"
بیان وظائف؛ مسئولیتها و حقوق مرد و زن در زندگی مشترک با عنایت به آیات و روایات و سیره معصومین(علیهم السلام)
⏰مدت: ۵٢:٣۱ دقیقه
📶 حجم: ۱۰ مگابایت
🆔 @ashora_karbala
🔰 این تکامل است!؟
✍علامه ذوالفون #حسن_زاده_آملی
💠 مگر می شود آدم دنبال مردمِ باطل، دنبال هرزگی ها، دنبال ولگردی برود، هر غلطی را مرتکب شود و اسم آن را تمدّن بگذارد؟ آیا این ها کمال، تمدن، پیشرفت و ترقی است؟ این ها تکامل است؟ انسان خودش را مفت از دست بدهد، هیچ نداند چه کاره است، خودش و زن و بچه اش، هر چه می خواهند بخورند، بپوشند و هر جایی بنشیند؟ آیا این تکامل است؟ هر کاری بکنید اسم آن ورزش است؟ چقدر ورزش می خواهید؟ چقدر تن پروری و رشد جسمانی می خواهی؟ خرس و پلنگ شده است، خوب است؟ نباید انسان شود؟ نباید به فکر سعادت ابدیش بوده باشد؟
💠 بنده خدا به فکر خود باش. ببین چه کاره ای. مگر تو آیین و مذهب نداری؟ مگر هر میمونی پیدا شده و هرجور رقصیده و هر طور قدم برداشته، توی مسلمان باید بروی و به تقلید از آن قدم برداری؟ تو مگر کتاب و سنت و عقل نداری؟ برای تو برنامه نیست؟ می گوید این طور که آن ها راه گرفته اند و پیش می روند درست است و ما هم باید انجام دهیم و تقدیر بنماییم؟ باید پرسید که کارشان و ثمر و نتیجه آن چیست؟ آخر کار؛ باید غرضی داشته باشد. چه چیزی عایدشان می شود؟
💠 از این ولگردی ها، از این کارهای احمقانه، هرزگری ها، اتلاف عمر چه ثمر آن ها می شود؟ انسان با این عظمت به دنبال لهو و لعب برود؟ قرآن می گوید دنبال لهب و لعب نروید. قرآن کهنه شده است؟ قرآن دیروزی است و به کارتان نمی آید و این ها به کار شما می آیند و راست و درست هستند؟ به مسیر آن ها راه بروید و به رنگ آن هادر بیایید، "وَلَن تُفْلِحُوا إِذًا أَبَدًا" هیچ گاه رستگار نمی شوید
📚 مباحث دروس امامت؛ جلسه شش
🆔 @ashora_karbala
🔰استخوان هایمان خرد خواهد گشت...
✍ شهید #سید_مرتضی_آوینی
🔹 برای جلوگیری از (غلبه لیبرالیسم) باید با این تفکر مبارزه کرد که : ما باید آن گونه حرکت کنیم که پسند دنیای امروز و مجامع بین المللی است.
🔹 ضرورت ایجاد رابطه با دولت های دیگر و مجامع بین المللی اگر ما را بدان جا سوق دهد که بخواهیم معیار حرکت خود را پَسند جهانی قرار دهیم ، مسلّم است بدانیم که آن چنان با شتاب به درون چرخ دنده سلطه سیاسی استکبار غرب بلعیده خواهیم شد که حتی استخوان هایمان خُرد خواهد گشت .
📚 حلزون های خانه به دوش ، ص ۴۱
🆔 @ashora_karbala
🔰ما جامعه زلزله زده هستیم
✍ آیت الله #حائری_شیرازی
🔹آنچه از غرب بعنوان علوم انسانی آمده کم نيست. زلزله اي که آمده کوچک نيست. ديواري که بر سر ما فرو ريخته بسیار سنگین است. ما جامعه زلزله زده اي هستيم از نظر فرهنگي مخصوصاً از نظر جامعه شناسي و شناخت.
🔹 ما بايد از زير اين سنگ ها بيرون بيائيم تا بتوانيم قرآن را بفهميم و قرآن را بپذيريم. ما بايد به خيلي از طاغوتها کفر بورزيم تا زمينه ايمان به الله در ما تقويت شود: «...فَمَنْ يَکفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللّهِ». ما بايد به طاغوت فرهنگي، کفر پيدا کنيم.
🔹 فرهنگي که مي خواهد به ما شک در فطرت، شک در ذاتيات انسان، شک در آگاهي انسان، شک در عقل، شک در جهت يابي را تزریق کند، کفر بورزيم. کفر به اين طاغوت مقدمه ايمان به خداست است.
📚کتاب اخلاق اسلامی؛ ص ٨۵
🆔 @ashora_karbala
13584-fa-shebhe-moderniteh-dar-iran.pdf
1.68M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
"شبه مدرنیته در ایران"
✍مؤلف: شهریار زرشناس
📘 ايران با تاريخي كهن، حوادث تلخ و شيرين بسياري براي عبرت آموزي دارد. از جمله اين حوادث، تاريخ روشنفكري است؛ تاريخ مولودي كه از ابتدا بيمار به دنيا آمد، ولي ضربه ها و صدمه هاي آن تا كنون نيز انديشه و فرهنگ ايران اسلامي را مي آزارد.
📘 اين روشنفكري كه در دوران قاجار شكل گرفت، شيفته و فريفته غرب بود و ايراني را از نوك پا تا فرق سر غربي مي پسنديد و به دنبال آن بود كه مناسبات فرهنگ غرب را بر خُرد و كلان كشور حاكم گرداند. با اين حال، از آن جا كه سردمداران اين روشنفكري عمدتا در دربار همين پادشاهان کم خرد و متکبر قاجار؛ لانه گزيده بودند و با آنها حشر و نشر داشتند؛ حتي نتوانستند يك الگوي كامل از غرب را در اين كشور پياده كنند.
📘 تنها اندوخته اين روشن فكري از غرب، حذف دين از زندگي مردم بود و مبارزه با هر آنچه به عنوان فرهنگ ديني در بين مردم رواج داشت. البته با وجود كوشش فراوان خودباختگان داخلي و پشتيبانان خارجي آنها، فرهنگ اسلامي ايران مستحكم تر از آن بود كه در مقابل اين هجمه ها فرو ريزد.
📘 مطالعه تاريخ اين برهه بايد در پي اين باشد كه ريشه اين استحكام كجاست؟ چرا در كشورهاي ديگر و حتي در بعضي از كشورهاي اسلامي، مدرنيته به راحتي فرهنگ بومي را مي روبد و در آن جا لانه مي گستراند، ولي در ايران ناكام مي ماند، چرا مدرنيته در يك كشور كاملاً حاكم مي شود و در كشور ديگر شبه آن مجال بروز مي يابد؟ نقاط ضعف و قوت فرهنگ ها كجاست؟ روش ها و ابزارهاي مدرنيته براي نفوذ در يك ملت كدامند؟ راه مقابله چيست؟
🆔 @ashora_karbala
🔰 فرق عالم نجف رفته با آخوند فرنگ رفته...
✍ #دکتر_علی_شریعتی
🔹دفاع، نگاهبانی و جانبداری از این جامعه ی علمی (روحانیت) نه تنها وظیفه هر مسلمان مؤمن است؛ بلکه از آن جا که آخرین و تنها سنگریست که در برابر هجوم استعمار فرهنگی غرب ایستادگی می کند، وظیفه هر روشنفکرِ مسئول است ولو معتقد به مذهب هم نباشد.
🔹 من به عنوان کسی که رشته کارش تاریخ و مسائل اجتماعی است، ادعا می کنم، در تمام این دو قرن گذشته در زیر هیچ قرارداد استعماری، امضای یک آخوند نجف رفته نیست. در حالیکه در زیر همه ی این قراردادهای استعماری، تا دلت بخواهد امضای آقای دکتر و آقای مهندس فرنگ رفته هست. باعث خجالت بنده و سرکار !
🔹 این یک طرف قضیه، از طرف دیگر، پیشاپیش هر نهضت مترقی ضد استعماری در این کشورها، همواره بدون استثناء قیافه ی یک یا چند عالم راستین اسلامی و بخصوص شیعی وجود دارد. از سید جمال بگیر و میرزا حسن شیرازی و بشمار تا مشروطه و..."
📚 درس اسلام شناسی؛ در سال ۱٣٣٨، انجمن دانشجویان ایرانی فرانسه
🆔 @ashora_karbala
غربگرایی، ریشهٔ بحرانها .MP3
9.28M
🎧بشنوید | قطعه صوتی
🎙آیت الله سیدمحمدمهدی #میر_باقری
🔰موضوع: "نقشِ الگوهای غربی در ایجاد بحرانهای اقتصادی در کشور"
☑️ بعضی انقلابیون حرفهای ناامیدانه نزنند. در دام جنگ روانیِ دشمن نیفتیم. انقلاب اسلامی دستاوردهای عظیمی به ارمغان آورده است. عدهای الآن هم حرفشان همان «یٰا لَيْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِيَ قَارُون» است؛ شیفتهٔ توسعهٔ غربیاند. اگر نسبت به دستاوردهای انقلاب اسلامی تردید و یأس گسترش پیدا کند و حاکم شود، ممکن است جامعه را قرنها از مسیر درست عقب بیندازد.
☑️ دنیای غرب و غربگراها و مرتجعین میخواهند ریشه مشکلات را به اسلام و ولایت برگردانند. به نظر حقیر، سهم عمدهٔ بحرانهای اجتماعی بر دوش علمِ مدرن و تکنوکراتها و غربگراهاست که با تئوریهای غربیشان (و ناهماهنگ با سیاستهای نظام)، در این چند دهه برای کشور برنامهریزی علمی کردهاند و کشور را بهسمتِ لیبرالیسم اقتصادی و سیاسی و فرهنگی بردهاند و همیشه بحرانهای بزرگی ایجاد کردهاند که آخرینِ آن، بحرانِ تورمِ فعلی است.
☑️ مردم باید بدانند که پایهٔ اصلیِ بحرانهای که در مسیرِ انقلاب پیش میآید، علم مدرن است و تکنوکراتهایی که همیشه ژست اپوزیسیون میگیرند. با گفتوگوهای علمی ریشهٔ مشکلات را نشان دهید. اگر آنها درشتنمایی میکنند و میخواهند جُرم خودشان را بر دوش نظام بیندازند، شما واقعنمایی کنید و ریشه اصلیِ مشکلات را به مردم نشان دهید. اگر آنها انقلاب را نقد میکنند، پاتکش این است الگوهای مدرن را نقد کنید.
🆔 @ashora_karbala
🔰راه مواجهه با غرب از نگاه سید جمال الدین اسد آبادی....
✍استاد متفکر #شهید_مطهری
💢سید جمال الدین اسدآبادی در مجله «عروة الوثقی» داستان مسجد مهمان كش را آورد و چه زیبا آورده است و چه داستان زیبایی است!
💠میگوید مثلی است كه در مثنوی آمده که؛ در یكی از شهرها مسجدی بود كه به «مسجد مهمان كُش» معروف شده بود.
می دانید قدیمها مهمانخانه و مانند آن نبوده و اگر كسی وارد محلی می شد و دوست و آشنایی نمی داشت مسجد را مسكن می گزید.
💠مسجدی بود كه معروف شده بود كه هر كس می آید اینجا شب می خوابد، صبح كه می روند، جنازه اش را بیرون می آورند و كسی هم نمی دانست علت قضیه چیست.
🍃یک حکایت گوش کن ای نیکپی
مسجدی بُد بر کنار شهر ری
هیچ کس در وی نخفتی شب ز بیم
که نه فرزندش شدی آن شب یتیم
👤 یك آدم غریبی آمد، رفت در آن مسجد بخوابد، مردم گفتند آنجا نرو، این مسجد نمی دانیم چگونه است كه هر كس می آید شب در اینجا می خوابد صبح جنازه اش را بیرون می آورند، زنده نمی ماند.
🍃قوم گفتندش که هین اینجا مَخُسپ
تا نکوبد جانستانت همچو کسپ
👈گفت: من دیگر از زندگی بیزارم و از مرگ هم نمی ترسم، من می روم. هر كار كردند گوش نكرد؛ آدم شجاع و دلیری بود؛ و رفت در آنجا خوابید.
🍃گفت او؛ ای ناصحان؛ من بی ندم
از جهان زندگی سیر آمدم
مرگ شیرین گشت و نقلم زین سرا
چون قفس هشتن پریدن مرغ را
🌘 آن نیمه های شب كه شد صداهای هولناكی از اطراف این مسجد بلند شد: آی تو كی هستی كه آمده ای اینجا؟ الان خفه ات می كنیم، الان ریز ریزت می كنیم؛ یك صداهای مهیبی در آن تاریكی كه زهره شیر می تركید. تا این صداها را شنید، این هم از جا بلند شد و گفت: تو كی هستی؟ صدایش را بلندتر كرد: هر كه هستی بیا جلو، من از مرگ نمی ترسم، من دیگر از این زندگی بیزارم، بیا هر كاری می خواهی بكنی بكن. شروع كرد فریادِ بلندتر كشیدن.
🍃گفت با خود هین ملرزان دل، کزین
مُرد جانِ بددلانِ بییقین
وقت آن آمد که حیدر وار من
ملک گیرم یا بپردازم بدن
💠 یك مقدار كه جلو رفت و فریاد كشید صدای مهیبی از داخل مسجد بلند شد، ناگهان دیوارها فرو ریخت و طلسم هایی كه در آنجا بود شكست و گنجهایی كه در آنجا مدفون بود پیش پای آن آدم فرو ریخت. فردا صبح از آنجا با یك سلسله گنجها بیرون آمد.
💢سید جمال بعد از بیان این داستان مثنوی؛ می گوید غربِ امروز؛ آن مسجد مهمان كش است. آدمهای ضعیف كه به اینجا بیایند خود را می بازند و میمیرند. باید فریاد كشید و این طلسم دروغین را شكست، كه خودش همین كار را كرد و مصداق آن آدم دلیر بود. در آن زمانی كه مبارزه با انگلستان در دِماغ احدی نمی توانست خطور كند فریاد مبارزه با سیاست استعماری انگلستان را بلند كرد و برای اولین بار این حالت خودباختگی را از مردم گرفت و روی خودِ اسلامی مردم تكیه كرد.
💠 برای تمام ملتهای اسلامی یك منش، یك هویت و یك «من» قائل بود، یك «من» تحقیر شده، یك «من» مستَذَلّ، یك من پامال شده، یك منی كه شرافت و كرامت خودش را فراموش كرده، تاریخ خودش را فراموش كرده. این «من» و «خود» ش را باید به یاد او آورد. این بود كه به تاریخ صدر اسلام، به گذشته اسلام، به تمدن اسلامی در گذشته، به فرهنگ اسلامی در گذشته تكیه می كرد، «خود» این ملت را به یادش می آورد، به این ملت روحیه می داد.
📚 آینده انقلاب اسلامی(ص ۱۵٣)
📚مثنوی دفتر سوم (بخش ۱٨٩)
🆔 @ashora_karbala
🔰 حالا که جوان هستید سیر خودتان را شروع بکنید.
✍ #امام_خمینی (ره)
🔸 اول قدم این است که از این بیت بنا بگذارید خارج بشوید. اول قدم این است که انسان قیام کند، قیام لله؛ بیدار بشود، خواب نباشد، مثل ما. ما الآن خوابیم، در صورت بیدار، بیداری حیوانی است و خواب انسانی. ما خوابیم همه؛ "اَلنّاسُ نيامٌ فَاِذا ماتُوا انْتَبَهوا" مردم در خوابند و همین که میمیرند بیدار میشوند. الآن نیام است، خواب است، وقتی که موت حاصل شد، آن وقت تنبه پیدا میشود که چه هیاهویی بوده است.
🔸 ما تا حالا راه نیافتادهایم. هفتاد سالمان است، هشتاد سالمان است و هنوز راه نیافتادهایم. تا حالا هجرت نکردهایم، ما در زمین متوقف شدهایم و تا آخر هم همینطور میمانیم؛ ولی باید راه بیافتیم، چاره نیست. ما را میبرند، منتهی ما را از آن طرف میبرند. باید خودمان بیدار بشویم و از آن راه مستقیمی که باید برویم، برویم. باید تحت تربیت انبیا واقع بشویم.
🔸 شما جوانها بهتر میتوانید این راه را پیدا کنید. از ما گذشته؛ ما قدرتهامان رفته است دیگر سراغ کارش. شما جوانها بهتر میتوانید تهذیب نفس کنید؛ شما به ملکوت نزدیکتر هستید از پیرمردها. در شما آن ریشههای فساد کمتر است، هر روز تأخیر بیاندازید، مشکلتر میشود. نگذارید برای ایّام پیری؛ حالا که جوان هستید سیر خودتان را بکنید، شروع کنید. یک پیر بخواهد اصلاح بشود، بسیار مشکل است؛ جوان زودتر اصلاح میشود. هزاران جوان اصلاح میشوند و یک پیر نمیشود.
📚 تفسیر سوره حمد؛ جلسه دوم؛ ص ۱٢٨
🆔 @ashora_karbala
⚪️ همچون آب...
▫️آب تماشایی است چه وقتی که فواره می شود و بالامی رود، چه وقتی که آبشار می شود و فرو می ریزد،چه وقتی هم که در جوی یا نهری جاری می شود.
◽️صدای آب خیلی آرام بخش است و به انسان آرامش می دهد به شرطی که آب صاف و زلال باشد. آبی که گل آلود هست اصلا تماشایی نیست. وقتی که سیل آب می آید و گل آلود است هیچ تماشایی ندارد، صدای خوشی هم ندارد. صدای آب گل آلود نه تنها به شما آرامش نمی دهد بلکه خیلی هم کسل کننده و خسته کننده است.
◽️انسانها هم دقیقا مثل آب هستند و چنین تقسیم بندی دارند. بعضی از آنها زلال و صاف هستند و یک صفایی دارند. انسان وقتی کنار این افراد مینشیند آرامش پیدا میکند. رفتار، کلام و نگاه آنها به عالم و هستی خیلی تماشایی است. بعضی ها هستند که مثل آب آلوده هستند و اصلا تماشایی نیستند. شما دوست دارید که اصلا این انسان را نبینید و اگر او را دیدید کنار او ننشینید و وقتی او کنار شما می نشیند اذیت می شوی و دوست داری که زود از او فاصله بگیری.
◽️ خوب است که اگر انسان می خواهد کنار کسی بنشیند آن فرد کسی باشد که مثل آب زلال و گوارا باشد مثل امیرالمومنین. چه کسی از امیرالمومنین بهتر که کنار او بنشینیم. ما که می خواهیم حرفی و سخنی بشنویم، چه سخن و حرفی زلال تر از کلام امیرالمومنین است.
◻️ حاج آقای رنجبر، سمت خدا ۱٣٩۰/٣/٢٧
🆔 @ashora_karbala
💠 جامعه اي كه علي (ع) را جدّي نگيرد ...
✍ #علامه_جعفری
🔹 سخنان نهج البلاغه جلوه والایی از ابعاد گوناگون یک انسان پوینده در مسیر کمال برین است. طبیعی است که این سخنان ، توهّمات بي پايه و جزئيّات زودگذر و ذوق پردازي هاي شاعرانه و افسانه گويي هاي تخديركننده نيست. محتويات اين سخنان، به همان اندازه واقعيّت دارد كه انسان در طبيعت وابسته به آفريننده طبيعت، مي تواند راه هدف اعلاي زندگي خويش را در پيش گيرد.
🔹 آری، بدون مبالغه و تأثرات از احساسات لذت بار ولی بی اساس و زودگذر، با کمال صراحت و جدیت می گوییم: طرز تفكّرات و رفتاراميرالمؤمنين (ع) در ارتباطات چهارگانه :
۱) ارتباط انسان با خويشتن؛ ٢) ارتباط انسان با خدا؛ ٣) ارتباط انسان با جهان هستي؛ ۴) ارتباط انسان با همنوع خود،
از بهترين دلايل اثبات هدفدار بودن هستي و انسان است؛ هدفي كه بالاتر از لذايذ و امتيازات زندگي مادي آدمي است.
🔹 جامعه اي كه شخصيتي مانند اميرالمؤمنين علي بن ابيطالب(ع) را كه همه گفتارها و كردارها و انديشه هايش حقّ بوده، جدّي نگيرد و موجوديّت خود را به وسيله تعليم و تربيت او تكامل نبخشد، بديهي است با چه نتايجي مواجه خواهد گشت. اگر بشريّت با اين قيافه ملكوتي از نزديك آشنا بود و از تعليم و تربيت او برخوردار مي شد، امروزه كمال او به كجا رسيده بود؟
📚برشهایی از کتاب ترجمه و تفسير #نهج_البلاغه
🆔 @ashora_karbala