🔰 بیهوده تلف گشت جوانی، هیهات…
💠امام حسین (علیه السلام) فرمودند:
🍃یَا ابنَ آدَمَ! اِنَّما اَنتَ اَیّامٌ، کُلَّما مَضی یَومٌ ذَهَبَ بَعضُک؛
🍃ای فرزند آدم! تو همان روزهایی هستی که سپری می کنی. هر روزی که می گذرد، بخشی از وجود تو از دست می رود.
(ارشادالقلوب، ج ۱، ص ۴۰)
💠مهمترین چیزی که به زندگی و عمر آدمی ارزش خاص می دهد و حتی ملاک سنجش ارزش عبادت و پرستش انسان است، انتخاب و گزینش آگاهانه ی راهی است که انتخاب میکند و این انتخاب در تمام عمرش ساری و جاری است، در هر ساعت و دقیقه و بلکه در هر لحظه ای با انتخاب و گزینش روبرو است
💠ارزش وقت انسان نیز؛ به نوع و کیفیت انتخاب های او بستگی دارد، چون علم و آگاهی انسان دارای مراتب است، اختیار انسان و پیرو آن ارزش وقت و لحظه های عمر او نیز مراتب دارد.
💠حضرت امیر (ع) در غرر میفرمایند
إنَّ أوْقاتِکَ أجْزاءُ عُمْرِکَ، فَلاتُنْفِذْ لَکَ وَقْتاً إلاّ فیما یُنْجیکَ بدون شک اوقاتى که مى گذرانى پاره هاى عمر تو هستند، لذا نباید وقت خود را تمام کنى مگر در چیزى که نجات تو در آن باشد
💠یعنی اگر انتخاب و گزینشت تو را از اسارت ها می رهاند و در مسیر نجات و کمال و خدایی شدن قرار می دهد، این استفاده درست تو از عمر توست ؛ والا اکثر جوانان مانند مردى ثروتمند هستند که سرمایه خود را بدون پروا خرج مى کنند؛ چون بر اساس آگاهی انتخاب نمیکنند.
💠عمر بگذشت به بی حاصلی و مسخرگی
چه توانی؛ که ز کف دادم مفت؟!
من نفهمیدم و کس نیز مرا هیچ نگفت
قدرت عهد شباب،
می توانست مرا تا به خدا پیش برد
لیک، بیهوده تلف گشت جوانی، هیهات…
🌐 @ashora_karbala
🔰 نباید از دشمن ترسید و دچار اشتباه محاسبه شد. اگر ترسیدید و عقب نشینی کردید این #حد_یقف ندارد.
⬅️ #رهبر_معظم_انقلاب
💢 دشمن، سیاسی و سیاستمدار است؛ مغزِ طرّاحِ سیاسی دارد، فکر میکند که چهکار باید بکند. یکی از طرّاحی ها این است که حرف آخر را اوّل نزنند؛ آرام آرام و بتدریج طلبکاری ایجاد نمایند و طرفِ مقابل را وادار به #عقب_نشینی کنند. بهمجرّدی که عقبنشینی کردید، طلبکاری دیگری شروع خواهد شد. حالا بعضی ها می گویند چیزی بدهیم، چیزی بگیریم! بدهیمش درست است، بگیریمش درست نیست؛ هیچ چیز نخواهند داد...!!
💢اگر قرار است قدرتی این امکان و توان را پیدا کند که اخم هایش را در هم بکشد و بگوید من قوی هستم و می زنم و می بَرم و می بندم؛ حواستان جمع باشد، انسان جا بخورد، این جاخوردن، #حدّ_یَقِف_ندارد!!
💢 من این موضوع را بارها به بعضی از مسؤولانی که دچار وسوسه و واهمه هایی بودند، گفتهام که حدّ یَقفِ فشار آمریکا کجاست؟ آن را مشخّص کنید، که اگر به آنجا رسیدیم، دیگر بعد از آن هیچ فشاری علیه ما نخواهد بود.
💢من عرض کنم حدّ یقف کجاست! آنجایی است که شما - که چنین حقّی را نه شما دارید، نه من - از طرف ملت ایران اعلام کنید که ما اسلام، جمهوری اسلامی و #حکومت_مردمی را نمی خواهیم؛ هر کسی که شما مصلحت می دانید، بیاید در این مملکت حکومت کند! این حدّ یَقِف است
💢اما بدانید دشمنان حقیقت و دین خدا، تازه به وجود نیامدهاند و از آغاز، حضور و #صف_آرایی داشتند. امروز هم، همان صفآرایی هست و بعد از این هم خواهد بود. امروز شما در همان صفی هستید که ابراهیم، موسی، عیسی و پیامبر اسلام(ص) در آن قرار داشتند. اگر صف خود را نشناسیم دچار اشتباه میشویم.
💢امروز هم پرچمی که در آسیا، اروپا و آمریکا و هر نقطه عالم در مقابل انقلاب اسلامی ایستاده، همان پرچمی است که در مقابل ابراهیم، موسی، عیسی و پیامبر اسلام(ص) قرار گرفته بود.
💢دشمنان نابود شدند و پیامبران زندهاند. علت زنده ماندن راه پیامبران این است که خدا به آنان فرمود إِنَّنِي مَعَكُما أَسْمَعُ وَ أَرى #نترسید واهمه نکنید و دچار #اشتباه نشوید. خدا باشماست.
💢هرکس به این وعدهی الهی باور ندارد، به این #۴۰سال نگاه کند که دشمنان ما که مرکز قدرت دنیای مادی بودند، با همهی وجود در مقابل این انقلاب ایستادند و هرکار توانستند کردند.
💢بعد از ۴۰ سال آنها ضعیفتر از روز اولند و ما قویتریم. این نشان میدهد خدای متعال با ماست؛ اما یک شرط دارد که با خدا باشید. ان تنصرالله ینصرکم
٩٧/۱٢/٧
🌐 @ashora_karbala
✅مادام كه ما خود را با اصحاب حسين مقايسه نكنيم و...
✍استاد #علی_صفایی_حائری
💠حرف من امشب اين است كه ما چه مىخواهيم و براى اين خواسته تا چه قدر غرامت مىدهيم و بار برمىداريم.
حرف من اين است كه اگر ما به ضرورت دين رسيدهايم و از مذهب حداقل گذشتهايم و دين را تنها راه مىدانيم و حكومت را جز براى خدا نمىشناسيم كه «إِنِ الْحُكْمُ إِلاّ لِلّهِ»، اگر ما به حكومت محمد و على و حكومت اسلام معتقديم آيا اين اعتقاد، صف و قتال با شرق و غرب و اژدهاى زرد را به دنبال نمىآورد؟
💠 آيا اين درگيرى تهيه مقدمات و تحمل تبعاتش را نمىخواهد؟ مىخواهند كه مرا راه بدهند و مىخواهند كه مرا بپذيرند. من از چه كسى دستور گرفتهام و با چه اعتقادى گره خوردهام؟ آيا مىتوانم به خاطر دروغ،به خاطر ضعف،به خاطر انحراف و گرفتارىهاى مسؤولان و غيرمسؤولان از راه چشم بپوشم و آيا مىتوانم به خاطر شكست اينها،به زمين بچسبم و از مكر آمريكا و قدرت او از ولى بمانم و حتى در برابر او صف بكشم؟
💠مادام كه ما نگاه تطبيقى برخويش نداشته باشيم، حقايقى تاريخى هرچند كه احساس ما را سرشار كند و يا ما را مشغول كند و سرگرم نمايد،براى ما عبرت و آموزگار نخواهد بود. مادام كه ما خود را با اصحاب حسين مقايسه نكنيم و رنجهاى حقير و ترسهاى حقير و آرزوهاى حقير و عذرهاى بدتر از گناه و توجيههاى حقير خود را با آنها نقادى نكرده باشيم و از آن حجتها درس نگرفته باشيم، نه آنها و عظمت شان را مىشناسيم و نه خود و حقارتمان را.
📚 وارثان عاشورا، صفحه 140
🌐 @ashora_karbala
🔰خطای علما
✍ #امام_موسی_صدر
💢شاید برخی از علمای دین با دعوت و تبلیغ؛ یا با سکوتشان، در نشاندن عبادت به جای عدالت سهیم بوده باشند.
این در حالی است که اسلام اعلام داشته (افضل العبادات کلمه حق عند سلطان جائر): برترین عبادت سخن حق گفتن در برابر سلطان ستمکار است.
💢نبود عدالت در جوامع، از مرحله خطرهای سیاسی و اجتماعی گذشته و به مرحله انحرافات ایدئولوژیک رسیده و موجب ناامیدی بزرگی از دین و مؤسسههای دینی و علمای دین، به ویژه آن دسته از علمای دین که در برابر بیدادگریها سکوت میکنند و برای احقاق حقوق مردم زیر ستم مبارزه نمیکنند، شده است.
📚 بررسی مطالعات قرآنی امام موسی صدر صفحه ۲۸
🌐 @ashora_karbala
#شرح_نهج_البلاغه
(شرح حکمت ۴٢)
💠مطابق اين روايت، امام(ع) هنگامى كه يكى از ياران خود را بيمار مى بيند؛ به او مى فرمايد:
🍃وَقَالَ(ع): لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ فِي عِلَّة اعْتَلَّهَا: جَعَلَ اللَّهُ مَا كَانَ مِنْ شَكْوَاكَ حَطّاً لِسَيِّئَاتِكَ «خداوند اين درد و بيمارى تو را سبب ريزش گناهانت قرار داد»
💠 مى دانيم که درد و رنج ها و بلاها و حوادث ناگوار فلسفه ها متعددى دارد؛ يكى از آن فلسفه ها آمرزش گناهان است. يعنى خداوند مى خواهد بنده صالحش را كه لغزشى داشته در همين دنيا پاك كند تا حساب او به قيامت نيفتد
💠اضافه بر اين، انسان در حال بيمارى توجه خاصى به خدا پيدا مى كند و گاه به ياد مرگ مى افتد و از گناهان خود توبه مى كند و همين بيدارى و آگاهى و توبه نيز سبب ديگرى براى ريزش گناهان اوست.
💠 قرآن مجيد در آیه ۱٢ سوره يونس مى فرمايد:{ وَإِذا مَسَّ الاِْنْسانَ الضُّرُّ دَعانا لِجَنْبِهِ أَوْ قاعِداً أَوْ قائِماً}
هنگامى كه به انسان زيان و ناراحتى و بيمارى برسد ما را در هر حال؛ در حالى كه به پهلو خوابيده يا نشسته يا ايستاده است مى خواند. هر چند براى بعضى اين بيدارى موقتى است و با تغيير احوال و اوضاع و برطرف شدن آن ناراحتى به حال سابق باز مى گردند
💠 بعد علت اینکه چرا فرمود بيمارى سبب سقوط گناهان است و نفرمود؛ پاداش و اجر دارد، بيان مى كند و مى فرمايد: زيرا بيمارى پاداشى در آن نيست؛ ولى گناهان را مى ريزد، همچون ريزش برگ درختان
🍃فَإِنَّ الْمَرَضَ لاَ أَجْرَ فِيهِ، وَلَكِنَّهُ يَحُطُّ السَّيِّئَاتِ، وَيَحُتُّهَا حَتَّ الاَوراقِ
♻️ادامه دارد...
🌐 @ashora_karbala
17.safaee_ekhbatTSB-5.mp3_98377.mp3
6.14M
🎙 #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع : مبحث « #اخبات »
(تواضع، خشوع و وَجَل)چیست؟
⬅️بخشهایی از مباحث مطرح شده در جلسه پنجم :
💠 به حقِ حق قسم؛ وقتی در روز قیامت خداوند اولیاء خود را محشور میکند و ما میبینیم غم و غصه های آنها چه بوده؟ به حال خود گریه میکنیم و شرمنده میشویم که چقدر غصه های ما حقیر بوده است!
💠به خدا قسم که ما نه خدا را شناخته ایم و نه قدر خودمان را! ما یاد گرفته ایم که فقط غر بزنیم که نمیگذارند کار کنیم و جامعه منحرف شده است و دیگر نمیشود کاری انجام داد...در حالی که هر چه مشکلات بیشتر میشود؛ تکالیف بیشتر میشود.
⏱زمان: ٢۵:٣۴ دقیقه
📶حجم: ۶ مگابایت
🔍با دقت بشنوید
🌐 @ashora_karbala
🔰تحجر از درون
✍شهيد #سيد_محمد_باقر_صدر
💢پديده تحجر يكي از آفت هايي است كه از ديرباز، از درون موجب ركود انديشه در جامعه اسلامي بوده است
تحجر به این معنی كه انديشمندان، به ويژه علماي دين، حقايق موجود در جامعه اسلامي را ناديده گرفته و فقط به حل مسائل فردي بسنده كرده، و خود را موظف به پيچيدن نسخه درمان مشكلات فردي و امور شخصي مسلمانان بدانند و در مقابل مسائل فراوان سياسي اجتماعي آنان سكوت كنند. به اين دليل كه راه پرفراز و نشيب است؛ راهي بسيار دراز؛ به اندازه اي كه با اين تلاش هاي ناچيز، نمي توان به جايي رسيد و از مشكلات عبور كرد و هيچ كس قادر نيست چشم انداز خود را به آخر كار برساند.
💢بله راه دراز است. ولي در مقابل چه مقصدي؟ وقتي مقصد دعوت به خدا و راه خدا باشد، دوري و درازي راه چيزي نيست. مگر مسلمان مي خواهد در پايان اين راه به برگ و نوايي مادي برسد... شك نيست سر راه پر از خار و خس است. هيچ كس نمي گويد راه هموار است. اين راه، راه بازسازي است و راه بازگشت امت به قرآن، راه برگشت به مركزي كه از آن منحرف گشته است. در اين راه، خارها دست هايي را كه مي خواهد آنها را از سر راه بركند، خون مي اندازد و زخمي مي كند، ولي سرانجام خار ضعيف در برابر اراده آهنين و عزم استوار انسان ها،تسليم مي گردد
📕 (صدر، بي تا ب، ص 9 - 11)
🌐 @ashora_karbala