#شرح_نهج_البلاغه
(ادامه شرح حکمت ۴٢)
💠حضرت در ادامه روایت علت اینکه چرا بیماری پاداش ندارد و فقط سبب ریزش گناهان است را توضیح میدهند و میفرمایند:
🍃وَإِنَّمَا الاَْجْرُ فِى الْقَوْلِ بِاللِّسَانِ، وَالْعَمَلِ بِالاَْيْدِي وَالاَْقْدَامِ
اجر و پاداش، تنها در گفتار به زبان و عمل با دست و پاست
💠 روشن است كه پاداش مربوط به عمل است؛ خواه با زبان انجام گيرد و يا با اعضاى بدن؛ولى يك بيمارى که ناخواسته به انسان عارض مى شود كارى نيست كه او انجام داده باشد تا خداوند اجر و پاداشى براى او قرار دهد
💠البته اگر اين بيمارى بر اثر اعمال و طاعاتى باشد؛مثلا مجاهدى كه به سوى ميدان جنگ مى رود، خسته و ناتوان و بيمار گردد اين بيمارى كه زاييده اطاعات اوست اجر دارد. همان طور كه قرآن درباره مجاهدان مى فرمايد:
🍃ذلِكَ بِأَنَّهُمْ لا يُصيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلا نَصَبٌ وَلا مَخْمَصَةٌ في سَبيلِ اللّه؛ إِلاّ كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ
اين به خاطر آن است كه هيچ تشنگى، خستگى و گرسنگى در راه خدا به آنها نمى رسد؛ مگر اين كه به خاطر آن، عمل صالحى براى آنها نوشته مى شود
💠حضرت؛ در پايان اين سخن مىفرماید:
🍃وَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يُدْخِلُ بِصِدْقِ النِّيَّةِ وَالسَّرِيرَةِ الصَّالِحَةِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ الْجَنَّةَ
خداوند؛ كسانى را از بندگانش كه بخواهد و لايق بداند، به موجب صدق نيت؛ داخل بهشت مى كند
💠 اشاره به اين كه خداوند به نيت خوب و اراده اعمال صالح نیز به انسان پاداش مى دهد، زيرا نيت و اراده، عملى است باطنى كه در بسيارى از روايات براى آن پاداش ذكر شده است
🌐 @ashora_karbala
🔰 سلاحِ قدرت مادى كافى نيست...
✍استاد #علی_صفایی_حائری
💠براى مبارزه و درگيرى، تنها سلاح قدرت مادى كافى نيست، كه توانايى و قدرت روحى مطرح است. و اين قدرت روحى نتيجهى قرب و نزديكى و اطاعت و عبوديت از قدرتى است كه در نهاد آرام جهان، حركت و شور ريخته است.
💠آنوقت كه تو به اطاعت رسيدى و به تسليم روى آوردى، به اين امن و قرار مىرسى و ديگر در مبارزه ضعيف نيستى و شرى دامنگيرت نيست. آنچه براى تو مهم است عمل به تكليف است، نتيجه برايت مهم نيست.
📚 تطهیر با جاری قرآن، صفحه ۶۴
🌐 @ashora_karbala
imam_husain.pdf
2.1M
📚پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
(اعلام الهدایه _ #پیشوایان_هدایت ) برای مطالعه سیره ی اهل بیت(ع)
✍مؤلف:سید منذر حکیم
📕جلد پنجم➖زندگانی سیدالشهداء، حضرت امام حسین (ع)
🔰 #رهبر_معظم_انقلاب
امام حسین(ع) در کنار دیگر حضرات معصومین؛ معلمان عالماند، به راستی سراسر افعال اهلبیت؛ بر اساس برنامه الهی بوده است، آنان مدام میخواستند شیعیان و مؤمنان را متذکر کنند و بهترین و عالیترین درسهای عالم را برای بهشتی شدن و نورانی شدن و در نتیجه قرب به خداوند بیاموزند، به عبارت دیگر، جریان نورانی امام حسین(ع) که همچنان در حال نورافشانی است، سراسر کلاس درس و عبرت است و هراندازه انسانها با درسهای نهفته در آن که بشریت را با ارزشهای متعالی و مفهوم حیاتِ هدفدار آشنا ساخت، آشناتر شوند، به همان میزان عزتمند خواهند زیست و پایههای حکومت طاغوتها را خواهند لرزاند
📖جلد پنجم مجموعه اعلام الهدایه دارای سه فصل میباشد.
1⃣فصل اول درباره نمایی از شخصیت و فضایل ایشان است.
2⃣فصل دوم به ولادت و مراحل زندگی امام حسین(ع) تا شهادت امام حسن مجتبی(ع) میپردازد.
3⃣فصل سوم در مورد عصر امامت امام حسین(ع) است و به مباحث: اسلام ستیزی معاویه، مواضع امام (ع) نسبت به وی، سیر تاریخی و انگیزههای قیام امام(ع)؛ شهادت ایشان، نتایج قیام حسینی و میراث علمی ایشان اشاره دارد
📘کتابی بسیار ارزنده که در عین موجز بودن و فشردگی بحث، از غنای کامل برخوردار است و با تحقیقی کافی و وافی که برای آن انجام پذیرفته، میتواند به عنوان یکی از منابع بسیار خوب تاریخی مورد استفاده عموم و محققان دانشگاهی و حوزوی قرار گیرد
🌐 @ashora_karbala
#تفسیر_قرآن_کریم
(تفسیر آیه ۱۱۲ سوره آل عمران)
💠ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُـ یعنی آنچه که بر یهود مسلط است بدبختی است، نه عزت و شوکت؛ علی رغم قدرتی که دارند مسلط بر آنها ذلت و ننگ و خواری است، زمان پیامبر اکرم (ص)، بیشترین ثروت از آن یهود بود اما به یکباره مجبور شدند همه ثروت را بگذارند و فرار کنند، این همه ثروت یکجا در اختیار مسلمین قرار گرفت
💠 با اینکه یهود ثروتمند بودند قرآن میفرمايد پول و مادیات برای آنها عزت نیاورد، علی رغم ثروت مادی همیشه فقیر بودند. «ضُرِبَتْ » یعنی سنت خدا این چنین است که آنها همیشه بدبخت باشند چون خدا ذلت را برای آنها ثبت کرده است اما برای مؤمنین: (وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنينَ وَ لكِنَّ الْمُنافِقينَ لا يَعْلَمُون)
و عزّت از آنِ خدا و از آنِ پيامبر او و از آنِ مؤمنان است؛ ليكن اين دورويان نمىدانند.
💠ذلت و خواری برای آنها ثبت شده یعنی امروز یا فردا دچار این ذلت خواهند شد؛ اینها رو به زوال و افول هستند این سنت الهی است.
💠 بله شاید علی الظاهر متمول باشند اما باطناً مسکین و فقیر اند و احساس نداری میکنند؛میترسند. مؤمن غنای قلب دارد مؤمن خدایی دارد که با وجود او هیچ گاه احساس نیاز به خلق نمیکند. در مورد اصحاب صفه (مهاجرين از مكه به مدينه هستند) داریم که با روزی یک خرما زندگی را میگذراندند، اما یک بار هم احساس عجز و ناتوانی نداشتند.
💠توان به ميزان دارايی و موجودی نيست؛ دل مؤمن وصل به حق است. وقتی که دل وصل به آن غنی است احساس بی نیازی از خلق را دارد ولو هیچ چیز نداشته باشد
@ashora_karbala
🔰انسان شصت سال عمر میکند، باز سر پلّهٔ اوّلش قرار دارد. وادیِ تیه یعنی همین.
✍ استاد سید محمدمهدی #میر_باقری:
💠الان ما در [وادی تيه] هستيم؛ شصت سال عمر میکنيم، باز سر پلّهٔ اوّلمان هستيم. مگر وادی تيه، چه بود؟! جريان توسعه، همين است. آدم شصت سال عمر میکند، همان جای اوّلش است؛ اگر عقب نرفته باشد، جلو نرفته. شصت سال میگردد، سر جای اوّلش است. اين آقا بعد شصت سال، چه دارد؟ ماشين شخصی دارد، خانه دارد، کارخانه دارد، شصت سال هم لذّت؛ خب ثُمّ ماذا؟ بعدش هم که میخواهد برود، همه اينها را ميگذارد میرود؛ اين وادي تيه است ديگر.
💠 يعنی آدم شصت سال زحمت کشيده، سر جای اوّلش است، هيچ چيز ندارد، مثل روز اوّل. وقتی حضرت ظهور میکنند، اين وادی تيه جمع میشود.
انسان با هر قدمی که برمیدارد، يک قدم به مقصد نزديک میشود.
💠میدانيد وادی تيه چرا برای آنها پيش آمد؟ به ايشان گفتند: «وَ ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً وَ قُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَکُمْ خَطاياکُمْ»؛ از اين دروازه شهر در حالت تواضع و سجده برويد داخل. امام عسکری (ع) فرمود: اين، وادی ولايت اميرالمؤمنين (ع) بود؛ بر سر در آن باب، ولايت حضرت حک شده بود. گفته شد که از اين در برويد داخل، از خدا طلب مغفرت کنيد، گذشتهتان را جبران میکنيم. در اين وادی هم که رفتيد، هر قدم رو به پيش هستيد. اينها ماندند بيرون وادی، شد وادی تيه.
💠 وادی تیه؛ وادی ولايت دشمنان است؛ همينی که الان در عالم هست. آدم شصت سال میدود، سر جای اوّل خودش است. درست است اسمش را میگذارند توسعه، ولی ما که نمیفهميم اين چه توسعهای است. آدم شصت سال زندگی میکند، ماشينش را نوتر میکند، خانهاش را بزرگتر ميکند، باغش را بهتر میکند، ولي همه، بيرون آدم است. آدم، سر جای خودش مانده.
💠اين تعبير قرآن را ببينيد:
«تَبَّتْ يَدا أَبي لَهَبٍ وَ تَبَّ ¤ ما أَغْنى عَنْهُ مالُهُ وَ ما کَسَبَ»مال او و آنچه بدست آورده بود، دردی از او دوا نکرد؛ آدمی که جان خودش را باخت، مالش که جای آدم را نمیگيرد، مال که آدم را از خودش مستغنی نمیکند. در توسعه میگويد شصت سال؛ خب شصت سال میدَوَم، چه دارم؟ میگويد باغ داری، خانه داری، شهرک خصوصی داری، هواپيمای خصوصی داری، کشتی. خب من چه دارم؟ هيچ چيز.
💠 بله، بيرون، خيلی چيزها هست، کشتی هست، شهر هست، هواپيما هست؛ اما؛ به من چه مربوط؟! تيه يعنی همين ديگر. آدم وقتی از وادی ولايت حضرت امير (ع) بيرون رفت، شصت سال میدود کار میکند، همه چيزهايی که جمع کرده بايد بگذارد، هيچ چيز با خودش نمیتواند ببرد. اين عمر، صدهزار سال هم باشد، همين است.
✅ پی نوشت: تفسیر [وادی تیه] را در تفاسیر؛ ذیل آیه ٢۶ سوره مائده {یَتیهونَ فِی الاَرض” } مطالعه کنید.
🌐 @ashora_karbala
هدایت شده از صـاد _ عـین
1.safaee_enbesatevojodTSB.mp3_98393.mp3
6.58M
🎙 استاد #علی_صفایی_حائری
🔰موضوع: انبساط وجودی انسان و یافتن افق های جدید؛ استاد در این سخنرانی به تبیین این موضوع می پردازد که وجود انسان فراتر از همین ظواهر دنیوی است و نباید بسنده به همین برنامه ها و محاسبه های جزئی کرد.
🕤زمان: ٢٧:٢۵
📶حجم:۶ مگابایت
🌐 @ashora_karbala