توسعه و تمدن غرب شهید آوینی.pdf
1.85M
📘پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
"توسعه و مبانی تمدن غرب"
✍مؤلف: شهید سید مرتضی آوینی
📘 این کتاب مجموعهی ۱۸ مقاله از سید شهیدان اهل قلم پیرامون مفهوم توسعه، مبتنی بر مبانی معرفتی و تاریخی تمدن غرب است. او در این کتاب به توسعه؛ آموزش، دانشگاه، اقتصاد، بانک و نظام آموزش غربی نگاه ویژهای داشته و از منظر فلسفی به ماهیت حقیقی هر یک از این معانی رسیده است.
📖 برشی از کتاب:
توسعهی اقتصادی آرمان پر جاذبهی عصری است که بشر خدا را فراموش کرده و از جاودانگی روح خویش غفلت کرده است. در تقسیمبندی ملل جهان به توسعه یافته و توسعه نیافته معیار و میزان چیست؟ توسعهی اقتصادی. به اعتقاد حقیر آن بینش خاصی که جهان را با ماده معنا میکند میتواند بُعد اقتصادی حیات بشر را مبنای شناخت و تعریف او قرار دهد. در نظام اعتقادی ما آن توسعهای معتبر است که بر تعالی روحی بشر تکیه دارد و تعالی روحی بشر نیز به پرهیز از فزونطلبی و تکاثر، و منع اسراف و تبذیر، و پیروی از یک الگوی متعادل مصرف منتهی میشود، نه به رشد اقتصادی محض. بنابراین، ما ابتدائاً جهان را به توسعه یافته و توسعه نیافته تقسیم نمیکنیم و این مبنا را هم برای تقسیمبندی قبول نداریم.
📘 مهمترین ویژگی محتوایی مطالب کتاب این است که خواننده با دقت در تعابیر و همراهی با سیر کلی مباحث ارائه شده به نگاهی نو و دیدگاهی جدید نسبت به مسائل پیرامون خود از جمله توسعه و مباحث مختلف غربشناسی دست پیدا میکند که در کمتر آثاری میتوان مطالبی از این دست یافت.
🆔 @ashora_karbala
🔰 برابری پیامبر(ص) و ولی فقیه در ولایت سیاسی
✍ امام خمینی (ره) درباره ی اختیارات حکومتی معصومان (ع) می فرماید:
🔹 این توَّهم که اختیارات حکومتی رسول اکرم (ص) بیشتر از حضرت امیر (ع) بود یا اختیارات حکومتی حضرت امیر (ع) بیش از فقیه است، باطل و غلط است. البته فضایل حضرت رسول اکرم (ص) بیش از همه عالم است و بعد از ایشان فضایل حضرت امیر (ع) از همه بیشتر است لکن زیادی فضایل معنوی اختیارات حکومتی را افزایش نمیدهد.
🔹 همان اختیارات و ولایتی که حضرت رسول و دیگر ائمه، "صلوات الله علیهم" در تدارک و بسیج سپاه داشتند، تعیین وُلات و استانداران، گرفتن مالیات و صَرف آن در مصالح مسلمانان داشتند، خداوند همان اختیارات را برای حکومت فعلی قرار داده است؛ منتهی شخص معینی نیست روی عنوان «عالم عادل» است.
🔹 وقتی میگوییم ولایتی را که رسول اکرم (ص) و ائمه (ع) داشتند، بعد از غیبت، فقیه عادل دارد؛ برای هیچ کس این توَّهم نباید پیدا شود که مقام فقها همان مقام ائمه (ع) و رسول اکرم (ص) است زیرا اینجا صحبت از مقام نیست بلکه صحبت از وظیفه است.
🔹 ولایت یعنی حکومت و اداره کشور و اجرای قوانین شرع مقدس، یک وظیفه سنگین و مهم است؛ نه اینکه برای کسی شأن و مقام غیر عادی به وجود بیاورد و او را از حد انسان عادی بالاتر ببرد. به عبارت دیگر، ولایت مورد بحث، یعنی حکومت و اجرا و اداره، برخلاف تصوری که خیلی از افراد دارند، امتیاز نیست بلکه وظیفهای خطیر است.
📚 امام خمینی، ولایت فقیه، ص۴۰
🆔 @ashora_karbala
#شرح_نهج_البلاغه
"شرح حکمت ٧۵"
💠 اين گفتار حكيمانه اشاره به قانون كلى فلسفى است كه هرچيز تحت عدد در آيد محدود است و هرچه محدود است پايان پذير است و از آنجا كه عمر انسان ها نیز تحت عدد قرار مى گيرند؛ مثلا مى گوييم: عمر شصت ساله، يا هشتاد ساله. مفهومش اين است كه هر ساعتى كه بر انسان مى گذرد تدريجا از آن كاسته مى شود و اين سرمايه به سرعت رو به فنا مى رود.
🍃 لذا حضرت (ع) می فرمایند: "كُلُّ مَعْدُود مُنْقَض" هرچيز كه شمرده مى شود سرانجام پايان مى گيرد. آن گاه در ادامه مى فرمايد: "وَكُلُّ مُتَوَقَّع آت" و آنچه مورد انتظار است سرانجام فرا مى رسد.
💠 منظور از «متوقَّع» امورى است كه به طور قطع مى دانيم در آينده رخ مى دهد؛ مانند مرگ و پايان زندگى و قيام قيامت. اشاره به اين كه كسى كه به اين امور آگاه است بايد توجه داشته باشد كه روزى مرگ دامان او را مى گيرد و روزى در دادگاه عدل الهى حضور مى يابد.
💠آنچه امام(ع) فرموده است در واقع اشاره به دنیاى فانى و گذاران است، دنیایى که عمرش در برابر جهان آخرت بسیار ناچیز است، همان گونه که در حدیثى از پیغمبر اکرم(ص) مى خوانیم: "عمر دنیا در برابر آخرت مانند این است که یکى از شما انگشت خود را در دریایى فرو کند و سپس بیرون آورد، در این حال نگاه کند ببیند چه اندازه از آب دریا بر انگشت او باقى مانده. "
💠 این هشدارى است به همه دنیا طلبان و آنها که به آخرت و زندگى جاویدان پشت کرده اند تا بدانند چه چیز به دست مى آوردند و چه چیز را از دست مى دهند.
🆔 @ashora_karbala
💠 ادعونی....
🍃 روزی یکی از کودکانم؛ وقتی خیلی کـوچک بود، از یکی از دوستانم تقاضای پول کرد. من بـی انـدازه از این قـصـه نـاراحـت شـدم و بـا خـودم گـفتـم که
چرا این کودک با وجود من، نظر به غیر من کرده است؟
🍃 همانجا، از طرف خداوند نیز هـمین حالت را احـساس کردم، کـه او هم دوسـت نـدارد بـنـده اش بـا وجـود او ، نــظـر بـه غـیـر او بـیـانـدازد؛ و لذا می گوید: ای بنده ی من ، "ادعونی استجب لکم" ... بـخوانید تا اجـابت کـنم شمـا را.
📚 کربلایی احمد میرزا حسینعلی تهرانی؛ کتاب ترس و امید
🆔 @ashora_karbala
💠 افسار گسیختگی انسان
✍ #امام_خمینی(ره) خطاب به حامد الگار متفکر مسلمان امریکایى
🔹انسان اولش یک حیوانی است، بدتر از حیوانات. اگر سر خود باشد، همین طور بار بیاید، هیچ حیوانی مثل انسان نیست. در شهوت، در دَرَّندگی، در شیطنت. حیوانات دیگر حدود شیطنتشان محدود است. حدود شهواتشان محدود است
🔹انسان چون یک موجودی است که به حسب خلقت از همۀ موجودات بالاتر هست. از آن طرفِ شهوت و غضب و طرفِ شیطنت و اینها می تواند تا تقریباً لامتناهی برود، حد ندارد. شما می بینید که اگر چنانچه انسان یک خانه ای پیدا بکند، دنبال این است که یکی دیگر هم پیدا کند. اگر یک کشوری هم پیدا بکند دنبال این است که یکی دیگر هم پیدا بکند. اگر همۀ دنیا هم تحت سیطره اش باشد به فکر این است که در کرۀ قمر هم شاید باشد، در مریخ هم باشد، برود آنجا
🔹 محدود نیست، نه شهواتش محدود است که با یک حد خاصی بسازد، یکی، دوتا، ده تا، صدتا، و نه طمَعش محدود است که به یک کشور، ده کشور اکتفا کند؛ انبیا آمدند محدودش کنند؛ یعنی مهارش کنند. این حیوان افسار گسیخته؛ که به هیچ حدی از حدود محدود نیست، اگر آزاد بگذارند و این را تربیتش نکنند افسار گسیخته است. به طوری که همه چیز را برای خودش می خواهد و همه کس را فدای خودش می خواهد
🔹 انبیا آمدند که این افسار گسیخته را مهارش کنند و بیاورند تحت ضوابط و بعد از اینکه آن مهار شد، راه نشانش بدهند برای اینکه تربیت بشود، یک تربیتی که برسد به آن کمالاتی که تا آخر برای او سعادت است
📚اهداف حکومت در اسلام
🆔 @ashora_karbala
💠 کار با محبت پیش می رود...
✍آیت الله #جوادی_آملی
🌿 کار، با محبت پيش ميرود نه با ترس؛ مستحضر هستيد جهنم نرفتن و نسوختن هنر نيست. خيليها هستند که جهنم نميروند، اين بچهها را که خدا جهنم نميبرد، اين ديوانهها آنهايي که کمبود عقلي دارند، اينها که جهنم نميروند. آن کفّار مستضعفي که هيچ دسترسي به اسلام ندارند اينها را که جهنم نميبرند. نسوختن هنر نيست.
🌿 بهشت رفتن هم هنر نيست. بهشتي که در آن ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأنْهَارُ﴾ باشد فقط راه بدنی باشد هست. اما خدا بعضي از اساتيد ما را غريق رحمت کند! ميگفت آرزوي ما اين است که إنشاءالله در بهشت #نهج_البلاغه را خدمت علی بن ابيطالب(ع) ياد بگيريم. يک چنين چيزی است. آن بهشت کرامت است، آن بهشت محبت است، آن بهشت دوستي است.
🎙 جلسه درس اخلاق ٩٧/۴/٢٨
🆔 @ashora_karbala
2_2.mp3
7.99M
🎧 بشنوید | صوت سخنرانی
🎙استاد سید محمدمهدی #میر_باقری
🔰موضوع: "گفتمان تمدن نوین اسلامی"
❆ بررسی دین در مقیاس تمدن ساز /
❆ ارکان تمدن اسلامی /
❆ دعوت به توحید محور پیام انبیای الهی /
❆ بررسی حقیقت توحید در الوهیت/
❆ رسیدن به محیط ولایت الله/
2⃣ جلسه دوم
⏰ مدت: ۵٩:٢٧ دقیقه
📶 حجم: ۶ مگابایت
🗓 در جمع نخبگان استان البرز به تاریخ ٢۰ خردادماه ٩۵
🆔 @ashora_karbala
🔰مقصود این نیست که همه ابوذر شوند...
✍استاد #علی_صفایی_حائری
🔸 خیال می کنیم اگر حرکتی را آغاز کرده ایم و برنامه ای را شروع کردیم، باید به نتیجه برسد و همه؛ آدم های خوبی شوند. خیال می کنیم مقصود این است آدم ها در عمل؛ حرکتی داشته باشند. این توقع، ما را بسته است و زنجیر کرده؛ در حالی که مقصد این نیست. مقصد "تفاهم" است نه "توافق"
🔸 هدف این است که "زمینه خوب شدن افراد" فراهم شود نه اینکه همه خوب شوند؛ چرا که عمل مربوط به انتخاب و اختیار آن هاست. می خواهند عمل کنند یا نکنند. آنچه مطلوب است ، "تفاهم" است نه توافق ها، فهم است نه عمل. آن چه مهم است فهم در برخورد هاست و عمل وابسته به شخص است ...
🔸 مقصود این نیست که همه ابوذر شوند، مقصود این است که همه شکل بگیرند؛ یا ابوذر شوند و یا ابوجهل. بیش از این توقعی نیست که پیامبران نیز زمینه انتخاب انسان را فراهم می کردند {لِّيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَن بَيِّنَةٍ وَيَحْيَىٰ مَنْ حَيَّ عَن بَيِّنَةٍ} تا آن هایی که زنده شوند ، با آگاهی برای زندگی آماده شده باشند و آن هایی که به هلاکت رسیدند، با آگاهی و در روشنی هلاکت را انتخاب کرده باشند. مقصد همین است ، نه چیزی بیش از این.
📚 کتاب حرکت؛ ص ۵٨
🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ امام خمینی(ره):
بدانید شما با یک قدرتی مواجه هستید که اگر یک غفلت بشود، مملکتتان از بین می رود. غفلت نباید بکنید. غفلت نکردن به این است که همه قوا، هرچه فریاد دارید، سر آمریکا بکشید، هرچه تظاهر دارید، بر ضد آن بکنید. هر عملی دارید؛ عمل مثبت را، بر ضد آن کنید-۱
⭕️مقام معظم رهبری:
اینجور تبلیغ میکنند که اینکه امام فرمود هرچه فریاد دارید، بر سر آمریکا بزنید از سر تعصّب و غرور است یعنی منطقی پشت سرش نیست؛ این را میخواهند ترویج کنند... شعار ضدّ آمریکایی، این فریاد کشیدن بر سر آمریکا از روی تعصّب نیست، از روی جهالت و لجبازی نیست؛ متّکی به یک پشتوانه و عقبهی منطقی و فکری است-٢
📚۱-صحیفه امام ؛ ج۱٧ ص ٨۴
📚٢-در دیدار دانشآموزان و دانشجویان در تاریخ ۹۵/۸/۱۲
#مرگ_بر_آمریکا
#سیزده_ابان
🆔 @ashora_karbala
Asnade-Lane-01.wma
14.93M
🎧 بشنوید | صوت سخنرانی
🎙استاد #حسن_رحیم_پور_ازغدی
🔰موضوع: بازخوانی اسناد لانه جاسوسی
✔️شیوه نفوذ و ارتباط گیری مامورین سازمان سیا با مسئولین سطوح بالای جمهوری اسلامی از سخنگوی دولت گرفته تا رییس جمهور
✔️شیوه ارتباط گیری مامورین آمریکایی با چند تن از مراجع تقلید
✔️شیوه نفوذ آمریکایی ها از طریق تدریس زبان انگلیسی ، مسابقات ورزشی ، جوایز هنری و سینمایی ، علوم انسانی
✔️شیوه ایجاد شبکه ای از اساتید غربگرا در دانشگاه های ایران و ترویج حس غرب گرایی و آمریکا دوستی در دانشگاه ها
☑️ رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر دو مرتبه خطاب به جوانان فرموده اند : جوانهای عزیز اسناد #لانه_جاسوسی را بگیرید بخوانید ، درس آموز است؛ خواندنی است...
☑️ استاد رحیم پور در ٧ جلسه به بازخوانی بخشی از اسناد لانه جاسوسی پرداخته اند . برای کسانی که فرصت و حوصله مطالعه کتابهای اسناد لانه جاسوسی را ندارند توصیه می کنم این صوت ها را از دست ندهید . بسیار آموزنده و شنیدنی است. در این کانال فقط فایل صوتی جلسه اول بارگزاری می شود و بقیه صوتها رو میتونید از طریق لینک زیر دانلود بفرمائید.👇
🌐 http://fatehan.net/post/65
🆔 @ashora_karbala
11373-fa-asnade-lane-jasosi-koli-new.apk
31.34M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
مجموعه ۱۱ جلدی "اسناد لانه جاسوسی آمریکا"
📕 کتاب حاضر ،حاوی افشاگری هایی است که دانشجویان مسلمان پیرو خط امام ٬ تدریجاً و به صورت ۱۱ جلد منتشر ساختند. در جریان اشغال سفارت، کارمندانِ سفارت تلاش کردند مدارک و اطلاعات محرمانه را از بین ببرند، اما دانشجویان پیرو خط امام توانستند بخش اعظمی از این اطلاعات را بازیافت کرده و حدود ۷۰ سند محرمانه که نشان دهنده خباثتهای دولت آمریکا علیه ملت ایران و فعالیتهای مخفی سازمان اطلاعاتی آمریکا در ایران بود را فاش کنند، امام خمینی (ره) از این اقدام دانشجویان به عنوان انقلاب دوم یاد کردند.
📕 اما نکته مغفول این جریان جایی است که با وجود انتشار اسناد جنایات آمریکا اما همه آنها در حد کتابهای بزرگ و ثقیل باقی مانده است و با اینکه بارها و بارها درباره این اسناد شنیدهایم، اما به نظر میرسد به جز محققین و پژوهشگرهایی که احتمالا کارشان در همین حوزههاست، آنها را نخوانده باشند. حالا و بعد از گذشت چهار دهه از ماجراهای لانه جاسوسی و بعد از انتشار اسناد بررسی آنها مخصوصا برای دانشآموزان و دانشجویان آنقدر مهم به نظر میرسد که رهبر انقلاب هم بارها نسبت به آن واکنش نشان دادند.
📕رهبر معظم انقلاب: جوانهای عزیز! اسناد درس آموز لانه جاسوسی را بخوانید. دانشجویانی که آنجا را گرفتند و فهمیدند لانه جاسوسی است، با زحمت زیاد آن را استحصال کردند. اینها نشان می دهد آمریکای یها در اوج نهضت و پیروزی انقلاب دائم در حال توطئه علیه جمهوری اسلامی بوده اند، آمریکایی این است.
🆔 @ashora_karbala
🔰 اگر علما در وظیفه کوتاهى و سهل انگاری کردند، مثلًا در برابر ستمگران سکوت نمودند، ضررش متوجه اسلام مى شود...
✍ #امام_خمینی (ره)
💢 سهل انگارى علما در وظایف ضررش بیش از کوتاهى دیگران در انجام همان وظایف مشترک است. اگر علما در وظیفه کوتاهى کردند، مثلًا در برابر ستمگران سکوت نمودند، ضررش متوجه اسلام مى شود. و اگر به وظیفه عمل کردند و آنجا که باید صحبت کنند سکوت نکردند، نفع آن براى اسلام است.
💢 شما که فعلا قدرت ندارید جلو بدعتهاى حکّام را بگیرید و این مفاسد را دفع کنید، اقلًا ساکت ننشینید. تو سر شما مى زنند، داد و فریاد کنید؛ اعتراض کنید. انظلام نکنید. انظلام (تن به ظلم دادن) بدتر از ظلم است. اعتراض کنید؛ انکار کنید؛ تکذیب کنید؛ فریاد بزنید. باید در برابر دستگاه تبلیغات و انتشارات آنها دستگاهى هم این طرف به وجود بیاید تا هر چه به دروغ مى گویند تکذیب کند. بگوید دروغ است؛ بگوید عدالت اسلامى این نیست که آنها ادعا مىکنند. عدل اسلامى که براى خانواده ها و جامعه مسلمین قرار داده شده، همه برنامه اش مضبوط و مدوّن است که آنها دارند.
💢 این مطالب باید گفته شود تا مردم متوجه باشند؛ و نسل آینده سکوت این جماعت را حجت قرار ندهد، و نگوید لابد اعمال و رویه ستمکاران مطابق شرع بوده است و دین مبین اسلام اقتضا مى کرده که ستمگران «اکل سحت»، یعنى حرام خوارى کنند و مال مردم را غارت کنند.
💢 وقتى گفته مى شود «اکل سحت»، یعنى حرامخوارى فقط بقال سر کوچه به نظرشان مى آید که -العیاذ باللَّه- کم فروشى مى کند! دیگر آن دایره بزرگ حرامخوارى و غارتگرى به نظر نمى آید که یک سرمایه بزرگ را مى بلعند؛ بیت المال را اختلاس مى کنند؛ نفت ما را مى خورند؛ به نام نمایندگى کمپانیهاى خارجى کشور ما را بازار فروش کالاهاى گران و غیر ضرورى بیگانه مى کنند
💢 همه مردم موظف به این کار هستند؛ ولى علماى دینى وظیفه شان سنگین تر و مهمتر است. ما باید پیش از سایر افراد مسلمان به این جهاد مقدس و این وظیفه خطیر اقدام کنیم. ما به خاطر مقام و موقعیتى که داریم بایستى پیشقدم باشیم
📚 کتاب ولایت فقیه، ص ۱۱۱ تا ۱۱٧
🆔 @ashora_karbala
🔰 پیامبر(ص) در مورد چه مسائلی سختگیر بودند؟
✍استاد متفکر #شهید_مطهری
🔸اينكه عرض مىكنيم پيغمبر ملايم بود و بايد يك رهبر ملايم باشد، مقصود اين است كه پيغمبر در مسائل فردى و شخصى نرم و ملايم بود نه در مسائل اصولى و كلى. در آنجا پيغمبر صددرصد صلابت داشت يعنى انعطاف ناپذير بود
🔸 ظاهراً در فتح مكه است؛ زنى از اشراف قريش دزدى كرده است. به حكم قانون اسلام دست دزد بايد بريده شود. وقتى قضيه ثابت و مسلّم شد و زن اقرار كرد كه دزدى كردهام، مىبايست حكم درباره او اجرا مىشد. اينجا بود كه توصيهها و وساطتها شروع شد. يكى گفت: يا رسول اللَّه! اگر مىشود از مجازات صرف نظر كنيد، اين زن دختر فلان شخص است كه مىدانيد چقدر محترم است، آبروى يك فاميل محترم از بين مىرود. پدرش آمد، برادرش آمد، ديگرى آمد كه آبروى يك فاميل محترم از بين مىرود. هرچه گفتند، فرمود: محال و ممتنع است، آيا مىگوييد من قانون اسلام را معطل كنم؟!
🔸 اگر همين زن يك زن بىكس مىبود و وابسته به يك فاميل اشرافى نمىبود، همه شما مىگفتيد بله دزد است، بايد مجازات بشود. آفتابه دزد مجازات بشود، يك فقير كه به علت فقرش مثلًا دزدى كرده مجازات بشود، ولى اين زن به دليل اينكه وابسته به اشراف قريش است و به قول شما آبروى يك فاميل اشرافى از بين مىرود مجازات نشود؟! قانون خدا تعطيل بردار نيست. ابداً شفاعتها و وساطتها را نپذيرفت
🔸 پس پيغمبر در مسائل اصولى هرگز نرمش نشان نمىداد در حالى كه در مسائل شخصى فوقالعاده نرم و مهربان بود و فوقالعاده عفو داشت و باگذشت بود.
📚سیری در سیره نبوی، ص ٢۰٧
🆔 @ashora_karbala_
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰منزوی کردن جوانان مومن و انقلابی
🎬رهبر معظم انقلاب
🔹 یکی از کارهای دشمن، این شد که این مجموعههای مؤمن را منزوی کند. جوان، بی تجربه است، به مجرّد اینکه ببیند در یک دستگاه رسمی کشور؛ دو نفر به او اخم کردند، به او بی اعتنایی کردند، او را تحقیر کردند؛ در حرکتش اثر می گذارد و او را کُند می کند.
🔹 یا مثلاً وقتی ببیند که در مجلّاتِ بهاصطلاح ادبی و هنری کشور، چهرههای مخالف با این روش و خط را، بزرگ می کنند، بر جسته می کنند، تعریف می کنند، این جوان دلش آب می شود وروحیه اش را از دست می دهد. وقتی یک فیلم ساز، اثرش را به مراکزی می برد که می توانند از او استفاده کنند و کاری کنند که بتواند کارش را ادامه دهد؛ اما با بی اعتنایی به او میگویند: نه آقا؛ ما این را قبول نداریم. این طورش را قبول نداریم، و بعد در همان حال ببیند انواع و اقسام کارهایی که از لحاظ مایههای هنری از کار او کمتر است امّا چون مایه اسلامی ندارد مورد قبول آنهاست؛ این جوان به خودی خود، منزوی و ناامید خواهد شد.
🔹 من بارها از اعماق جان، قلبم برای این جوانان مؤمن و انقلابی، سوخته و گداخته است. بارها تأسّف خوردهام که چرا باید به جوانان به این خوبی، بی اعتنایی شود!؟ اینها هیچ چیزشان از آن کسانی که در جاهایی به عنوان هنرمند معروف شدهاند، کمتر نیست. در بسیاری از امور، از آنها خیلی هم بهترند. اما به اینها بی اعتنایی می شود. وقتی که انسان مطلب را به درستی کاوش می کند، می بیند سرِ رشته؛ می رسد به اراده خباثتآمیزی در نقطهای! مسؤولین هم متوجّه نیستند
🎙بیانات در دیدار جمعی از کارگزاران فرهنگی ٢۱/۵/٧۱
🆔 @ashora_karbala
💠 رحمت خدا پیش از غضب اوست/مهندس عالَم جز رحمت چیزی در عالم خلق نکرد
🔶 طبق روایت نورانی امام سجاد(ع) رحمت الهی با اینکه مقابل غضب الهی است، اما از غضب بیشتر است، ولی این روایت نورانی، معنایش این نیست که رحمت خدا بیش از غضب اوست؛ بلکه معنایش این است که رحمت خدا پیش از غضب اوست!
🔶 سخن در این نیست که «یا من زادت رحمته علی غضبه» سخن در این است که «یا من سبقت رحمته غضبه»؛ یعنی مهندسی عالَم طبق رحمت رحمانیه است؛ آنکه از عرش تا فرش را تنظیم میکند، خدای الرحمن است نه خدای «الرحیم».
🔶 مهندس عالَم جز رحمت چیزی در عالم خلق نکرد «یا من سبقت رحمته غضبه» «أَنْتَ الَّذِی تَسْعَی رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِه». این نیز از بیانات نورانی امام سجاد است؛ یعنی خدا هر وقت بخواهد فرد یا گروهی را عذاب بکند پیشاپیش مهندسی میکند نقشهکشی میکند، نقشه هم به دست الرحمن است پس غضب او عین رحمت اوست، مثل اینکه تعذیب یک انسان قاتل درست است که قصاص برای او زیانبار است، اما عدل است.
🔶 این چنین نیست که یک کار خشنی، خشونتی، دردی از طرف او باشد، او عدل محض است و عدل هم که رحمت است. پس این چنین نیست که رحمت خدا بیش از غضب او باشد، آن مال رحمت رحیمیه است که مقابل دارد؛ اما رحمت رحمانیه که مهندس عالم است که مقابل ندارد. چیزی در عالم به عنوان انتقام نیست؛ هر چه هست عدل محض است، «بالعدل قامت السموات و الارض».
🎙بیان حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در تفسیر آیات نورانی سوره مبارکه الرحمن ٢۶ مهرماه ٩٦
🆔 @ashora_karbala
13940205000797.mp3
5.76M
🎧 دین حدّاقلی و اکتفای به حدّاقل ها؛از نظر اسلام قابل قبول نیست. ما دین حداقلی نداریم.
🎙 #مقام_معظم_رهبری
🔹 آنچه ما از مجموع معارف قرآنی استفاده می کنیم و درمییابیم، این است که مطالبهی اسلام از مسلمین، ایجاد نظام اسلامی بهنحو کامل است؛ مطالبهی اسلام، تحقّق کامل دین اسلام است. این آن چیزی است که انسان در مجموع آن را احساس می کند.
🔹 #دین_حدّاقلّی و اکتفای به حدّاقلها، از نظر اسلام قابل قبول نیست؛ ما در معارف خودمان چیزی بهعنوان دین حدّاقلّی نداریم، بلکه در قرآن کریم در موارد متعدّدی اکتفای به بعضی از تعالیم دینی دونِ بعضی، مذمّت شده است "اَلَّذینَ جَعَلُوا القُرءانَ عِضین" یا آیهی شریفهی "وَ یَقولونَ نُؤمِنُ بِبَعضٍ وَ نَکفُرُ بِبَعض" که مربوط به منافقین است، اشارهی به همین است.
🔹 حتّی برخی از بخشهای دین که خیلی برجسته است ؛ مثل #اقامهی_قسط هم کافی نیست که انسان دل خود را خوش کند که ما حالا دنبال اقامهی قسطیم و اقامهی قسط خواهیم کرد، پس اسلام تحقّق پیدا کرد؛ نه، این نیست. البته مسلّماً اقامهی قسط در جامعه، یک قلم مهم است. لکن این بدین معنا نیست که شارع مقدّس از ما قبول می کند که ما مثلاً اکتفا کنیم به اقامهی قسط و همهی همّت خودمان را بگذاریم برای اینکه اقامهی قسط بشود، ولو برخی از احکام دیگر اسلام؛ مورد بیتوجّهی قرار بگیرد؛ نه، اصلاً خدای متعال پیغمبران را فرستاد برای توحید، برای اجتناب از طاغوت، برای عبودیّت خداوند؛ اساس کار این است.
🔵 دیدار با اعضای مجلس خبرگان ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
🆔 @ashora_karbala
🔰از دماسنج به جای متر استفاده نکنیم!
🔻 ما باید هنر را هم زبان ارزش هایمان بکنیم. هر چیزی که نام هنر به خودش میگیرد باید دقیقا بر همان اساس تکنیکهایش کشف شود. ما زبان خاصی برای ارائه این مفاهیم لازم داریم و این زبان را نمیتوانیم از شرق و غرب بگیریم چون داریم یک مفاهیمی را ارائه میکنیم که قابل ادراک برای آن ها نیست و آنها نمیتوانند تصویر و تصوری از آن داشته باشند تا اینکه بتوانند تکنیک مناسبی برای این مفاهیم ارائه کنند. این کارِ ماست و اگر این کار را نکنیم در معادلات فرهنگی جهان ضربه پذیر میشویم.
🔻 در هجوم فرهنگیای که غرب و شرق برای ما ترسیم کرده، ما میخواهیم با ابزار فرهنگی دشمن کار بکنیم و ابزار فرهنگی دشمن را استفاده کردن به معنی این است که دشمن دارد ما را دور میزند. ابزار فرهنگی مثل ابزار نظامی نیست که مثلا بگوییم ما یک تانک از آنها گرفتیم و دقیقا یک ساعت قبل این در دست دشمن بوده و الان که دست ماست از آن علیه دشمن استفاده میکنیم. ابزار فرهنگی پیام خاص خود را هم دنبال خودش میآورد.
🔻 ما هنوز نتوانسته ایم مساله استفاده ابزاری از زن در فیلم را که برای بالا بردن جذابیت است، حل کنیم؟ و از آن طرف هم نتوانسته ایم کارهای گیرا و جذابی را بدون اینکه ابزارهای آنها را به کار ببریم، ارائه کنیم و اگر هم شده بسیار کم رنگ است چون ما با ملاک ها و معیارهای آنها می خواهیم هنر اسلامی خلق کنیم. اصلا آن معیارها برای اینجا ساخته نشده است. مثل اینکه ما دماسنج را برداریم و بخواهیم طول را با آن اندازه بگیریم!
♻️ سخرانی شهید محمد تقی شرعی در زمستان سال ۶۵
🆔 @ashora_karbala