🔰 دَم زدن از دین و خدا
✍شهید دکتر #مصطفی_چمران
زیادند کسانی که دم از دین و خدا می زنند و خود را "مکتبی" می گویند . و در حقیقت دین و خدا و مکتب وسیله ای برای اغراض شخصی آنها است و چه بسا خودشان در "جهل مرکب" گرفتار آمده باشند و ندانند که اشتباه می کنند و ملتی را به سقوط بکشانند و یا انقلابی را به قهقرا ببرند.
📚 حماسه ، عشق و عرفان، ص ۷۱
🆔 @ashora_karbala
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ببینید | عمل و عکس العمل
🔸 #علامه_جعفری
🔹 از تیر آه مظلوم؛ ظالم امان نیابد
پیش از نشانه خیزد؛ از دل فغان کمان را
☑️ قبلاً به دوستان گفتیم که شما یک مجله ای را بنا کنید و از مردم دعوت کنید؛ هر کسی در هر نقطه ایران در این شهرها و روستاها؛ هر کسی هر اتفاقی که برایش پیش آمده را برایمان بفرستد که چه کاری کرد و چه حادثه ای برایش رخ داده؟ کجا بد کردی و کجا بد دیدی؟ کجا خوبی کردی و کجا خوبی دیدی؟
☑️ وقتی این کنش و واکنش ها به هزاران و میلیونها رسید؛ آن وقت کسی که این ها را می خواند می فهمد که بابا نزن خواهی خورد. عمل تو عکس العمل دارد. برای بشر این هشدار را دارد که پشت پرده خبری هست. "این جهان کوه است ما ندا" یک سیلی که به کسی زدی آن سیلی به خود تو خورده حالا صبر کن...
🆔 @ashora_karbala
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
🔰"نویدها و مژده های خداوند به مؤمنین"
☜ مبحث ششم _ بخش هشتم
☟ نقش ایمان در سعادت
🔹 ایمانِ انسان بر دوشِ انسان تعهدی می گذارد، انجام آن تعهد، بر دوش گرفتن آن تعهد، عمل صالح است. آن کسانی که ایمان بیاورند، آن باور را پیدا کنند، بعد هم بر طبق تعهداتش عمل نمایند، "یهْدِیهِمْ رَبُّهُمْ بِإِ یمَانِهِمْ" پروردگارشان، به سبب ایمانشان آنها را هدایت خواهد کرد. خودِ ایمان موجب می شود که آنها راه پیدا کنند. به چه راه پیدا کنند؟ هم به هدف، هم به راه ها به وسیله ها.
🔻 بعضی می گویند آقا، ما چگونه می توانیم به آن سرمنزل مقصود برسیم؟ وقتی می کاوی این حرف را، می بینی ایمان به قدم اول در دلش نیست؛ اگر ایمان باشد، عمل همراهش نیست. اگر عمل بکند، روشنی و هدایت نصیبش خواهد شد، قدم دوم را هم پیدا خواهد کرد. "خود راه بگویدت که چون باید رفت".
🔹 بنده گاهی مثال می زنم، می گویم در یک بیابانی که فرض کنید دهها کیلومتر یا بیشتر، طول و عرض این بیابان است، در یک شب تاریک و مُظلَم، نه ماهی، نه ستاره ای، جنابعالی دارید تنها راه می روید، یک دانه چراغ قوه کوچک، یک لامپ نمره پنج کوچک، یک شمع کوچک هم در دستت است. به شما بگویند آقا، با این شمع باید تا آخر آن بیابان بروی. شما یک نگاهی می کنی، می گویی آقا این شمع من تا شعاع یک متر را بیشتر روشن نمی کند، من همه این ده کیلومتر را با همین یک شمع بروم؟ این شمع من فقط یک متر را روشن می کند، من ده کیلومتر بروم؟ این یک منطقی است که آدم بی اطلاع، بی تجربه، ناوارد. ممکن است داشته باشد، جوابش چیست؟
🔻 جواب این منطق کور چیست به نظر شما؟ آیا جواب این حرف، این نیست که آقای محترم، یک متر اطرافت روشن هست یا نه؟ یک قدم بگذار جلو، یک متر دیگر روشن خواهد شد، اگر نشد نرو. همین یک متری که روشن هست برو، همین یک قدمی که می توانی برداری و می دانی کجا می گذاری بردار، اگر یک قدم دیگر در مقابلت روشن نشد، نرو، اگر شد، بازهم برو. خواهی دید که تا آخر بیابان، تدریجاً روشن خواهد شد و تو این راه را خواهی پیمود و به منزل خواهی رسید؛ غیر از این است؟ "یهْدِیهِمْ رَبُّهُمْ بِإِیمَانِهِمْ" خدا با ایمانشان آنان را هدایت خواهد کرد، خود ایمان موجب آن است که انسان راه ها را پیدا کند.
♻️ادامه دارد...
---------------------------------------------------
✍برجسته ترین متفکر جهان معاصر #استاد_سید_علی_خامنه_ای (حفظه الله تعالی)
🆔 @ashora_karbala
🔰 چقدر پیامبر اکرم (ص) برای هدایت ما غصه خورده است...
✍ #امام_خمینی (ره)
💠 پیغمبر اکرم این طور بوده که حتى کفار را هم وقتى که ملاحظه مىفرمود که اینها مسلم نمىشوند، غصه مىخورد براى آنها؛ که چرا باید اینها مسْلم نشوند و بعد به آن شقاوتها و به آن عذابها برسند در نقل است که حضرت دید یک عده اى را گرفته اند، اسیر کرده اند دارند مى آورند، فرمود: که ما باید با زنجیر اینها رابه بهشت ببریم. آنقدر پیغمبر غصه مىخورد به اینکه این مردم هدایت نمىشوند، که خدا به او تسلیت مىفرماید که "فَلَعلَّکَ بٰاخِعٌ نَفْسَکَ عَلىٰ آثارِهِمْ إِنْ لَم ْیُؤْمِنُوا بِهٰذَا الْحَدیثِ اَسَفاً" قضیه، قضیۀ ایمان است نه قضیۀ گرفتن یک جایى و سلطه پیداکردن به یک کشور است، قضیه این است که ایمان بیاورند
💠 درآیۀ "لعلک باخعٌ نفسک الّا یکونوا مؤمنین" هست که: مثل اینکه مىخواهى خودت را هلاک کنى براى اینها. مىخواست که همۀ عالم به نور برسند. مبعوث شده بود براى اینکه یک خدا خواهى در مردم ایجاد کند، توجه به نور ایجاد کند.
💠 پیغمبر اکرم عقده اش از همه بیشتر بود، براى این که آنچه او یافته بود، آنچه از قرآن در قلب او نازل شده بود براى چه کسى بیان بکند مگر آن که رسیده باشد به مقام ولایت تامّه. شاید یکى از معانى "ما أُوذِىَ نَبِىُّ مِثْلَ ماأوذیتُ" این باشد که یک آدمى که آنچه را باید برساند نتواند برساند؛ آن که؛ کسى را نیابد که به او آنچه یافته بگوید، تأثّر دارد. آن پدرى که مىخواهد بچه اش شمس را ببیند ولى بچه کور است تأثّرش چقدر است؟
📚 تفسیر سوره حمد، ص ۱٣٨
🆔 @ashora_karbala
🔰چنین بود رسم پیامبر بزرگ...
✍ استاد #علی_صفایی_حائری
🔹 مى گويند يكى از اصحاب بر پيامبر بزرگ دوازده درهم هديه كرد كه لباس بگيرند. حضرت قبول نمود و على را مأمور خريدارى پيراهن كرد و او پيراهنى به دوازده درهم تهيه كرد و آورد. حضرت هنگامى كه ديد تمام پولها براى خريد يك پيراهن مصرف شده، به على فرمود: آيا مى شود اين معامله را اقاله كنى؟ من پيراهن ارزانتر مى خواهم. على باز مى گردد و مسأله را با فروشنده در ميان مى گذارد و او معامله را اقاله مى كند و على پولها را به نزد پيامبر بر مىگرداند.
🔻 پيامبر بزرگ مى خواهد درسهايى بدهد، درسهايى براى آنها كه در آن زمان با او بودند و همراهش آمدند و براى ما كه امروز مى شنويم و به گوش مى گيريم.
🔹 پيامبر در راه به كنيزى برمى خورند كه در گوشه اى نشسته و غمگين و متحير در خود فرو رفته و ناله مى كند. درس اول، بازجويى و دلجويى است. توجه به گرفتار و درمانده و دل شكسته است. بيچاره مأمور خريد چيزى بوده و چهار درهم پولش را گم كرده و اكنون مى ترسد كه به خانه برگردد و مورد شكنجه قرار گيرد.
🔹 رسول بزرگ از همان دوازده درهم، چهار درهم بيرون مى آورد و گرفتارى را از غم و حيرت بيرون مى كشد و به راه خود ادامه مى دهد تا بازار كه لباسى به چهار درهم مى خرد و در همانجا به بر مى كند و به راه مى افتد و چه درسهايى با خود مى گذارد.
🔹 در برگشت برهنه اى فرياد مى زند: آيا كسى مرا مى پوشاند تا او را خداوند در روزى كه پوششها فرو مى ريزد، بپوشاند. رسول بزرگ همان لباس را كه خريدارى كرده بود، در همانجا بر او مى پوشاند و خود باز مى گردد. نه اينكه او را به زحمت بياندازد، نه. خود باز مى گردد و لباس خود را به او مى دهد تا اينكه براى چند لحظه هم او برهنه نماند. و در اين صحنه هم درسهاى ديگرى است.
🔹 با چهار درهم باقى مانده براى حضرت لباسى فراهم مى شود. در آخر راه به همان كنيز درمانده برخورد مى كند كه هنوز حيرت زده ايستاده است و مى گويد: مى ترسم به خاطر تأخير و دير كردن آزارم دهند. باز رسول بزرگ با او به راه مى افتد و در خانه مولاى او مى ايستد و مى گويد: «السلام عليكم يا اهل الدار». و چنين بود رسم رسول بزرگ كه تا سه مرتبه با صداى بلند براى صاحب خانه دعا مى كرد و درود مى فرستاد و اگر جوابى نمى شنيد، باز مى گشت.
🔹 در آخرين مرتبه جواب سلام از داخل بلند شد و صاحب خانه بيرون آمد و توضيح داد كه ما مى خواستيم دعاى شما در حق ما تكرار شود و لذا آخرين دفعه به جوابگويى صدا بلند كرديم.
حضرت داستان را خلاصه كرد و جهت تأخير را شرح داد و شفاعت كرد. مولاى كنيز در جواب عرضه داشت: من به خاطر شفاعت و تشريف فرمايى شما، او را آزاد كردم و در راه خدا رها ساختم و پيامبر شكر مى كند كه عجب پول با بركتى بود؛ دو برهنه را پوشاند و يك كنيز را آزاد ساخت.
🔻 در همين سيره و داستان، درسهايى هست براى من كه حتى با پول يك پيراهن و يك قبا مى توان دو برهنه را پوشاند و يك گرفتار را آزاد كرد و رسول بزرگ عملًا نشان مى دهد كه چگونه مى توان با پول كم، كارهاى زياد انجام داد و از هر پيشآمد، بيشترين نتيجه را گرفت.
✅ اما من براى اين درسها آمادگى ندارم. در حالى كه در يك انگشتم وسيله تأمين يك خانواده هست و در يك دستم، جهاز يك دختر هست و بر تنم، پوشاك ۱۰ نفر هست و در جيبم، ذخيره يك ماه هست و در سفره ام، خوراك يك كاروان هست، باز مى گويم بيش از خودم ندارم و چه كنم خدا برساند.
📚 روحانیت و حوزه، ص۱٨۴ تا ۱٨٧
🆔 @ashora_karbala
23.mp3
5.2M
🎧 بشنوید | صوت سخنرانی
🎙استاد سید محمدمهدی #میر_باقری
🔰موضوع: "فضیلت پیامبر(ص) در پرتو حدیث قرب نوافل / محل مشیت خدا و واسطه در فیوضات و هدایت عالم.
🔻استاد در این جلسه توضیحاتی راجع به حدیث قرب نوافل فرمودند که وجود مقدس رسول الله(ص) که ظرف مشیت خدا و واسطه کائنات هستند، به مقام محبت خدا رسیده اند و مصداق کامل این حدیث هستند. سپس با اشاره به دو روایت از فضیلت و مقام فوق العاده پیامبر فرمودند که خدای متعال از سر رحمت خودش چنین پیامبری را فرستاد و دو چیز با ارزش از خزانه غیب خودش همراه او کرد یکی قرآن و دیگری امیرالمؤمنین و ائمه(ع).
🔻 ولایت امیرالمؤمنین بر همه ولایتها غالب می شود و بساط ابلیس و اصحاب سقیفه و شیطنت کفر در جهان امروز در حال غروب کردن است و حقیقت پیامبر در وجود مقدس امام زمان ارواحنا فداه تجلی خواهد کرد و ایشان نور پیامبر را در عالم ساطع می کنند.
⏰ مدت: ٣٨:٣۴دقیقه
📶 حجم: ۴ مگابایت
🗓 تاریخ ٧ دی ماه سال ٩٢
🆔 @ashora_karbala
payambar kamel.pdf
1.58M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
" درسهای پیامبر اعظم" (صلیاللهعلیه وآله)
✍مؤلف: استاد سید علی حسینی خامنه ای
📘 رهبر انقلاب: صرف اینکه بنشینیم، بگوئیم آیهای نازل شد و جبرئیلی آمد و پیغمبر مبعوث به رسالت شد و خوشحال بشویم که کی ایمان آورد و کی ایمان نیاورد، مسئلهای را حل نمیکند. مسئله این است که ما باید از این حادثه؛ که مادر همهی حوادث دوران حیات مبارک پیغمبر است؛ درس بگیریم. همهی این بیستوسه سال درس است. من یک وقت به بعضی دوستان گفتم زندگی پیغمبر را میلی متری باید مطالعه کرد. هر لحظهی این زندگی یک حادثه است؛ یک درس است... جوانهای ما بروند تاریخ زندگی پیغمبر را از منابع محکم و مستند بخوانند و ببینند چه اتفاقی افتاده است.
📘 این كتاب گزيدهای از بيانات حضرت آيتالله العظمي سيّدعلي خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامي دربارهي شخصيّت، ويژگيها، و بعثت نبيّ مكرّم اسلام(ص) است كه از ميان بيانات معظمله از خرداد ۶٨ تا شهريور ٩۱ می باشد و به زبانهای عربی و انگلیسی و فرانسوی و ترکی و... ترجمه شده است.
📘 از ویژگیهای کتاب این است که از ميان مطالب مرتبط با زندگي و شخصيّت آن حضرت، درسهاي زندگي و بعثت پيامبر كه مورد نياز همهي انسانها و جوامع انساني در طول تاريخ و بهويژه دوران معاصر است انتخاب شده است. و مخاطبِ بيانات معظّمله عمدتاً نخبگان، روشنفكران و زمامداران كشورهاي اسلامي می باشند. و سعی شده در ارائه مطالب؛ ترتیب تاریخی از کودکی و دوران نوجوانی و جوانی و بعثت و دوران نبوت کاملا رعایت گردد.
🆔 @ashora_karbala
🍃 سلوک نبی مکرم اسلام با خانواده
🌿 در خانواده مهربان بود، نسبت به همسران خود هیچ گونه خشونتی نمی کرد، و این برخلاف خلق وخوی مکیان بود . بد زبانی برخی از همسران خویش را تحمل می کرد تا آن جا که دیگران از این همه تحمل، رنج می بردند . او به حسن معاشرت با زنان توصیه و تاکید می کرد و می گفت: همه ی مردم دارای خصلت های نیک و بد هستند، مرد نباید تنها جنبه های ناپسند همسر خویش را در نظر بگیرد و همسر خود را ترک کند، چه هرگاه از یک خصلت او ناراحت شود خصلت دیگرش مایه ی خشنودی اوست و این دو را باید با هم به حساب آورد .
🌿 او با فرزندان و با فرزندزادگان خود فوق العاده عطوف و مهربان بود، به آن ها محبت می کرد، روی دامن خویش می نشاند، بر دوش خویش سوار می کرد، آن ها را می بوسید; و این ها همه برخلاف خلق و خوی رایج آن زمان بود . روزی در حضور یکی از اشراف یکی از فرزند زادگان خویش (حضرت مجتبی علیه السلام) را می بوسید، آن مرد گفت: من دو پسر دارم و هنوز حتی یک بار هیچ کدام از آن ها را نبوسیده ام! فرمود: «من لایرحم لایرحم »؛ کسی که مهربانی نکند، رحمت خدا شامل حالش نمی شود .
📚 گزیده ای از کتاب سیره نبوی
استاد #شهید_مطهری ص٢۱٣ تا ٢۱٩
🆔 @ashora_karbala
🔰 سنت خداست که ساکتینِ در برابر ظلم را با ظالمین محشور کند !
💢 پیامبر (ص) می فرماید: اسلامِ بدون مبارزه و جهاد، اسلامِ بی تفاوت، نداریم. "من رأی سلطاناً جائراً مستحلّاً لحرم الله"؛ اگر کسی بگوید مسلمان است و ستم ها و بی عدالتی ها را ببیند و کاری نکند، او هم در کنار ظالم قرار می گیرد، همین که با او مبارزه نمی کنی یعنی با او هستی و به او مشروعیت داده ای، چون با سکوت خود با او هم پیمان شده و در تداوم ظلم اش کمک می کنی، بنابراین در جرم او شریک هستی. جرم در برابر عدل کن، قدرت هایی بر ضد عدالت و غیر عادلانه عمل می کنند و با عدالت اقتصادی، عدالت اجتماعی و عدالت سیاسی مخالف و به دنبال سهم اضافی برای اقلیتی که بر اکثریت حکومت می کنند، هستند.
💢 بنابراین هر کس در هر زمانی و موقعیتی قرار دارد باید با آن ها مبارزه کند؛ چون آن ها حلال الهی را حرام می کنند و از خط قرمزهای انسانیت و اخلاق عبور کرده اند. استحلال حرام الهی؛ یعنی همه اصول را زیر پا می گذارند و هیچ حریمی قائل نیستند. «ناکثاً لعهدالله» کسانی که پیمان الهی را شکسته اند، چون اینجا حضرت در رابطه با سلطه و قدرت صحبت می کند منظور پیمانی است که قدرتمندان در برابر خدا مسئول آن هستند.
💢 حکومت اسلامی باید وسیله ای باشد تا هر جایی انسان و ملت مظلومی هست به امنیت برسد و از ذلت خارج شود اما باطل و ظلم چنان حاکم شده که حتی نهی هم صورت نمی گیرد مانند اینکه توافق کرده باشند بر سکوت! زندگی زیر سایه ظالمان که هیچ، حتی کنار ظالمان را هم قابل تحمل نمی دانم.
🔵 #حسن_رحیم_پور_ازغدی
شرح خطبه امام حسین (ع) در برخورد با لشگر حر.
🆔 @ashora_karbala
💠 پاکی نفوس در جوان ها
✍ #امام_خمینی (ره)
🔹 جوانها جدیدالعهد هستند به ملکوت عالم، و نفوسشان پاکتر است و هر چه بالاتر بروند اگر چنانچه مجاهده نکنند و تحت تربیت واقع نشوند، هر قدمى که به بالا بردارند و هر مقدارى که از سنشان بگذرد، بعیدتر مى شوند از ملکوت اعلى و اذهانشان کدورتش بیشتر مى شود، و لهذا تربیت ها باید از اول باشد؛ از همان کودکى تحت تربیت قرار بگیرد و بعد هم در هر جا که هست یک مربى هایى باشند که تربیت کنند انسان را و تا آخر عمر هم انسان محتاج به این است که تربیت بشود.
📚 صحیفه امام - جلد ۱۴ ص ٢٣۶
🆔 @ashora_karbala
🔰 منشور قاطع علوی...
✍ استاد محمد رضا حکیمی
🔹 جوانان باید وظایف حاکمیت اسلامی را درباره تأسیس «جامعه قرآنی» و هم نشانههای این جامعه را بهتر بشناسند، تا هرجا نقصی و تفاوتی در جهت گیریها و عملکردها و «حضور» و «غیاب» دیدند، آنها را ـنارواـ به اسلام منسوب ندانند، که به فرموده امام علی بن ابیطالب(ع): "إنّ دینَ اللّهِ لا یعرَفُ بالرّجالِ بَل بآیةِ الحقّ" دین خدا را با نشانههای حقّانیت آن باید شناخت نه با (گفتار و رفتار) اشخاص سرشناس».
🔹 این منشور قاطع علوی، برای پیشگیری زیان بزرگ این حادثه است که ممکن است برخی مدّعیان دینداری و دین پروری (یا بستگان و نزدیکان و نزدیک شدگان به آنان) نتوانند چنانکه باید به وظایف دینی خویش، در عرصههای مختلف عمل کنند، و موفّق نشوند (به هر دلیل)، ارزشهای اسلامی را در عمل نشان دهند، و سپس این چگونگی به حساب دین و تعالیم و احکام دین گذاشته شود
📚 کتاب جامعه قرآنی ص ۱۰٣
🆔 @ashora_karbala
4_5996810123824072044.mp3
33.58M
🎧 بشنوید | صوت سخنرانی
🎙استاد #حسن_رحیم_پور_ازغدی
🔰موضوع: "پیشرفت"، از "مفهوم" تا "مصداق" بازخوانی بیانیه رهبری در گام دوم تمدن جدید اسلامی، ایرانی
⏰ مدت: ۶۴:٣٢ دقیقه
📶 حجم: ٨ مگابایت
🗓 جمعی از اساتید دانشگاه اراک؛ مشهد؛ تابستان ۱۳۹۷
🆔 @ashora_karbala
14484-fa-isharat va tanbihat.pdf
1.84M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
«اشارات و تنبیهات» جستارهای به هم پیوسته نظری در قلمروهای اقتصاد و سیاست امروز ایران.
✍مؤلف: شهریار زرشناس
📘 این کتاب از ده بخش تشکیل شده است: انسان و ولایت، نئولیبرالیسم ایدئولوژی سرمایه داری دوران پست مدرن، انسان و طبقه در عالم مدرن، ملاحظاتی درباره طبقه متوسط مدرن ایران، چرا و چگونه امپریالیسم لیبرال کودتا می کند؟ فتنه سبز-در حاشیه فتنه سیاه ٨٨ و بازکاوی برخی وجوه آن- کودتای رنگی نئولیبرالیسم وابسته در ایران، انقلاب اسلامی ایران و مخاطرات پیش رو، آیا ایران آینده ای در ساحت مدرنیته دارد؟ بیان رئوس اصلی یک «الگوی اقتصادی» و پیشنهادی درباره مدینه ولایی دوران گذار، درباره مفهوم مجاهد بصیر
📖برشی از کتاب :
رستگاری وسعادت بشر در پذیرش ولایت الهی و تبعیت از آن است. ظهور و ولایت الهی در عینیت زندگی بشر داراي
مراتب وشئونی است. ظهور ولایت الهی پس از رحلت حضرت رسول(ص) در تبعیت از امامت ائمه معصومین(ص) تجلی مییابد و در مرتبه بعد، در عصر غیبت، ازطریق پذیرش ولایت فقیه محقق می گردد. یعنی پیروي از ولایت
فقیه در عصر غیبت چونان ریسمان نوري موجب اتصال بشر به هدایت الهی و رشد و کمال وجودی او وحفظ وي در مقام و
ساحت بندگی الهی می گردد.
📘 این کتاب که با استقبال دانشجویان و جوانان مواجه شده است مجموعه ای از مقالات و گفتارهای نظری شهریار زرشناس درباره قلمروهای اقتصاد و سیاست امروز ایران است که برای شناخت اوضاع فرهنگی و فکری جامعه کتاب مناسبی می باشد و نویسنده سعی دارد پرده از تهاجم فرهنگی غرب و طرفداران آن در کشور بردارد.
🆔 @ashora_karbala