🔰معنای انتظار
✍ #امام_موسی_صدر
💠 باید بگویم که مفهوم انتظار نزد ما، معنای حقیقی خود را از دست داده و منحرف شده است. ما انسانها، به بهانه انتظار، از مسئولیتهای خود شانه خالی میکنیم و کار و تلاش را در انتظار ظهور صاحبالزمان رها کردهایم. این انحراف در همه ارزشها اتفاق افتاده و ابزاری شده است برای بهرهمند نشدن از ارزشها.
💠 معنای انتظار رها کردن کار و واگذاری آن به دیگران نیست. این خلافِ انتظار است. اینگونه عمل کردن تسلیم شدن است. اگر امروز بگویند که ما در انتظار حمله ناگهانی دشمن هستیم، معنای آن چیست؟ آیا معنای این انتظار این است که از خانه خارج شویم و بخوابیم و اعتنایی نکنیم؟ نه. این انتظار نیست. انتظار عبارت است از اینکه آماده باشیم؛ شمشیر و تفنگ در دست، تمرین کنیم و آموزش نظامی ببینیم؛ خود را آماده سازیم؛ مراقب و نگهبان بگماریم و رادارها را فعال کنیم تا زمان حمله ناگهانی دشمن را دریابیم. این است معنای انتظار.
💠 ما در انتظار حضرت مهدی (عج) هستیم. حضرت مهدی، پس از آنکه ظلم و جور جهان را فرا گرفت، چه خواهد کرد؟ او میآید و عدل و داد را در جهان حاکم میکند. مهدی (عج) تنها کسی است که جهان را پس از گسترش ستمکاری، از عدل و داد پر خواهد کرد آیا این حادثه تنها به دست حضرت مهدی (عج) روی میدهد؟ طبیعتاً نه. ما باید همکاری و همیاری کنیم. ما میخواهیم که امام عصر (عج) به تمام و کمال در جهان ظهور کند؛ علم او، هنر او، قدرت و تربیت او ظهور کند. ما باید آماده باشیم.
📚 ادیان در خدمت انسان؛ سخنرانی امام موسی صدر به مناسبت افتتاح مسجد روستای الیمونه.
🆔 @ashora_karbala
🔰 علمای اسلام بیدار شوید. ای علما ساکت ننشینید. شما به فکر علاج بدختیهای مردم باشید. به مسائل روز توجه کنید.
🔻 #امام_خمینی (ره)
💢 من از پیشگاه خدای متعال و از پیشگاه ملت عزیز عذر می خواهم، خطای خودمان را عذر می خواهم. ما مردم انقلابی نبودیم، دولت ما انقلابی نیست، ارتش ما انقلابی نیست، ژاندارمری ما انقلابی نیست، شهربانی ما انقلابی نیست، پاسداران ما هم انقلابی نیستند، من هم انقلابی نیستم. اگر ما انقلابی بودیم، اجازه نمی دادیم اینها اظهار وجود کنند. و من توبه می کنم از این اشتباهی که کردم و من اعلام می کنم به این قشرهای فاسد در سرتاسر ایران که اگر سر جای خودشان ننشینند ما به طور انقلابی با آنها عمل می کنیم.
💢 وای بر این مملکت، وای بر این هیأت حاکمه، وای بر این دنیا، وای بر ما، وای بر این علمای ساکت، این قم ساکت، این تهران ساکت، این مشهد ساکت؛ این سکوت مرگبار اسباب این میشود که زیر چکمه اسرائیل به دست همین بهایی ها، این مملکت ما، این نوامیس ما پایمال بشود. ای علما ساکت ننشینید..
💢 شما بايد بيدار شويد، به فكر علاج بدبختيهاى مردم باشيد؛ مباحثه به تنهایى فايده ندارد. مسئله گفتن به تنهایى دردها را دوا نمىكند. در شرايطى كه دارند اسلام را از بين مىبرند، بساط اسلام را به هم مىزنند، خاموش ننشينيد! بيدار شويد و به اين حقائق و واقعيتها توجه كنيد! به مسائل روز توجه كنيد!
📚ولایت فقیه؛ حکومت اسلامی ص۱۴۳
روح الله موسوی خمینی مرداد ۵٨
🆔 @ashora_karbala
ok.pdf
3.14M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
"خطر نفوذ" بررسی پروژه برنامه ریزی شده نفوذ دشمن از دیدگاه مقام معظم رهبری
✍ مؤلف: محمد رستمی
📕 کتاب نفوذ در بیان امام خامنه ای(مدظله العالی)، بسیار خوب گردآوری شده و در حد خود توانسته، با کنکاش و تالیف و یافتن ربط بیانات، ترسیمی هشدار دهنده و بصیرت بخش، از دشمن و نفوذ او و اهدافش ارائه دهد. تردیدی نیست که بصیرت و آگاهی از دشمن و اهدافش، اصلی ترین گام، در امکان دفع خطرات ناشی از اقدامات او است.
📕حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مراحل برنامه دشمن جهت مقابله با انقلاب اسلامی را به ٣ مرحله «براندازی» ، «استحاله» و «نفوذ» تقسیم میکنند که به ترتیب تاریخی رخ داده اند. به عبارت بهتر، مخالفان انقلاب اسلامی از ابتدا سراغ براندازی جمهوری اسامی به روشهای مختلف رفتند اما چون به نتیجه مطلوب دست نیافتند، برای تغییر ماهیت نظام سیاسی کشور سراغ روشهای دیگر که همان استحاله و نفوذ بود، رفتند. در حقیقت فرق روش براندازی با استحاله و نفوذ در شکل آن است اما در محتوا تفاوت مهمی ندارند. در همه این موارد روح و ماهیت و حقیقت انقلاب و جمهوری اسلامی تغییر میکند اما در روش اول، کالبد آن هم از بین میرود؛ در ٢ روش دیگر، کالبد و ظاهر برای مدتی باقی میماند اما اصل دچار دگرگونی میشود.
📕 در این مجموعه جمع آوری شده به نقطه نظرات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در خصوص مسئله خطیر نفـوذ پرداخته شده است.
🆔 @ashora_karbala
🔰بهره مندی از امام در زمان غیبت!؟
✍ علامه محمد حسین طباطبایی
🔴 مخالفین شیعه اعتراض می کنند که شیعه وجود امام را براي بیان احکام دین و حقایق آیین و راهنمائی مردم لازم می دانند و غیبت امام ناقض این غرض است؛ زیرا امامی که به واسطه غیبتش ، مردم هیچگونه دسترسی به وي ندارند ، فایده اي بر وجودش مترتب نیست و اگر خدا بخواهد امامی را براي اصلاح جهان بشري برانگیزد قادر است که در موقع لزوم او را بیافریند دیگر به آفرینش چندین هزار سال پیش از موقع وي نیازي نیست .
🔵 اینان به حقیقت معناي امامت پی نبرده اند ؛ زیرا در بحث امامت روشن شد که وظیفه امام تنها بیان صوري معارف و راهنمایی ظاهري مردم نیست و امام چنانکه وظیفه راهنمائی صورت مردم را به عهده دارد همچنان ولایت و رهبري باطنی اعمال را به عهده دارد و اوست که حیات معنوي مردم را تنظیم می کند و حقایق اعمال را به سوي خدا سوق می دهد. بدیهی است که حضور و غیبت جسمانی امام در این باب تاءثیري ندارد و امام از راه باطن به نفوس و ارواح مردم اشراف و اتصال دارد ، اگرچه از چشم جسمانی ایشان مستور است و وجودش پیوسته لازم است اگرچه موقع ظهور و اصلاح جهانیش تا کنون نرسیده است.
📚 شیعه در اسلام، ص ۱۵٢
🆔 @ashora_karbala
8.mp3
9.28M
🎧 بشنوید | صوت سخنرانی
🎙استاد سید محمدمهدی #میر_باقری
🔰موضوع: "بررسی قرب به امام زمان/ معانی متعدد غیبت/ بهره مندی از امام زمان در دوره های مختلف غیبت و ظهور"
☑️معصومین (علیهم السلام) به عنوان انسان کامل و فرستادگان حق، مجرای تام و کامل معرفت انسان نسبت خداوند می باشند، چشمه های جوشانی که انسان سالک را به سرچشمه مقصود رهنمون می سازند. معصومین از آن جهت که انسان کامل اند دارای شئونات کمالی می باشند و انسان می تواند از طریق توجه به هر یک از این شئونات به بارگاه الهی راه یابد، گاهی از شأن علم، گاهی از شأن محبت و قس علی هذا. در ادعیه و زیارات هم انسان با عرض سلام به شئونات مختلف معصوم، به هریک از این ابعاد وجودی معصوم توجه می نماید تا راه روشنی به سوی حقیقت بیابد، و این مختص امام حاضر و زنده نیست بلکه در مورد امام غیرحیّ و غایب هم صادق است.
☑️امام غیر حیّ و غایب در دو حالت اشتراک دارند و اول، این که جسم هر دو از انظار ظاهری مخفی است، و دوم این که حقیقت ولایت هر دو در حجاب است. اما حالت سومی وجود دارد که مختص امام غایب است و آن، این که به عنوان معجزه الهی سیر نبوت و ولایت را به کمال نهایی می رساند به طوری که تمام انبیا و اوصیای پیشین به عالم دگرگون شده در عصر ظهور رجعت می نمایند و در این سیر تکاملی حضور می یابند.
⏰ مدت: ۶٨:۴٧ دقیقه
📶 حجم: ٨ مگابایت
🗓 تاریخ ٢۴ اردیبهشت ٩۴ در مسجد غربای شاهرود
🆔 @ashora_karbala
🔰 توبه از عبادت...
✍علامه ذوالفنون #حسن_زاده_آملی
💠 زمانی به یکی از اساتیدمان اصرار کردیم که به ما توصیه ای کند، فرمودند: از امروز قول بدهید از عبادات خود توبه کنید، نمازهایتان از روی عادت نباشد، برای حُور و غِلمان نباشد، بلکه بخاطر ترس از جهنم هم نباشد، عمل باید احسن باشد که "لِیَبلُوَکُم أیُّکُم أَحسَنُ عَمَلا"
💠 گناه را مراتب است از گناه پیش پا افتاده چون سرقت و کذب و قمار و نحوِ ها، تا پله پله انسان به جایی می رسد که عبادتش را گناه می بیند و بعد خودش را که "وجودک ذنب لا یقاس به ذنب"
🍃 سعدی گوید:
عابدان از گناه توبه کنند
عارفان از عبادت استغفار
📚هزار ویک نکته ۴٢٧ ص ۵٧٧
🆔 @ashora_karbala
🔰 علت همه کشمکش ها
#امام_خمینی (ره)
🔹 ما اگر خودمان را تربیت بکنیم مشکلاتمان همه رفع می شود. همۀ مشکلات از این است که ما تربیت نشده ایم. تربیت الهی و تحت بیرق اسلام در نیامدیم.
🔹 به حسب واقع، همۀ این کشمکش هایی که شما ملاحظه می کنید، همۀ این کارشکنی هایی که برای ملت ما هست، همۀ اینها برای این است که تربیت نیست در کار، تزکیه نیست در کار، فقط یا جهالت است و یا علمی که از جهالت برای انسان مضرتر است.
📚 صحیفه امام جلد ۱٣ ص ٢٣٢
🆔 @ashora_karbala
🔰اجرای عدالت در جامعه
✍استاد متفکر #شهید_مطهری
🔹 از جمله شرایطی که تداوم انقلاب اسلامی ما در گرو آن است اجرای عدالت است. عدالتی که در روایتی علی(ع) آن را سرِ ایمان تشبیه کرده است آن جا که می فرماید: «العدل راس الایمان » یعنی اگر ایمان را به سر تشبیه کنیم عدالت مانند سر آن پیکر است که اگر سر نباشد پیکر مرده است
🔹 یکی از متفکران اسلامی در این باره می گوید: «دو نشانه مهم برای شناخت جامعه اسلامی وجود دارد و آن دو؛ نماز است و عدالت. اگر در جامعه ای نماز در زندگی به وجه عام وجود نداشته باشد، بانگ اذان فروافتد، و مسجد و جماعت نباشد آن جامعه اسلامی نیست
🔹 همچنین عدالت اگر در جامعه حضور نداشته باشد و آثار عدالت در جامعه و شؤون حیاتی و اقتصادی و معیشتی افراد و خانواده ها «در همه قشرها» دیده نشود و در سیاست ومدیریت و قانون گذاری و قضاوت و برنامه ریزی و اجرا و دربرخوردها و برخورداری ها عدالت ملاک نباشد و در مسکن و بهداشت وتحصیل و کار و سفر و استراحت؛ اصل عدالت اجرا نشود و مردم همه از شرایط و امکانات مساوی برخوردار نباشند و تبعیض و تفاوت بیداد کند؛ به یقین چنین جامعه ای اسلامی نیست. امام صادق(ع) می فرماید:«ان الناس یستغنون اذا عدل بینهم » به درستی که مردم اگرعدالتی در میان باشد همه بی نیاز خواهند گشت
🔹 اجرای عدالت آثاری دارد که از جمله آن از بین رفتن فقر است چه این که فقر یکی از چیزهایی است که دوام انقلاب را تهدید می کند. پیامبر اکرم(ص) در این باره فرمود:«حکومت ها ممکن است کافر باشند و دوام یابند و اما اگر ظالم باشند دوام نخواهند یافت
📚 آینده انقلاب اسلامی ص ۱۴۶
🆔 @ashora_karbala
14855-fa-angah-ke-faaleyat-farhangi-poch-mishavad.pdf
3.8M
📚 پیشنهاد دانلود و #مطالعه_کتاب
"آنگاه که فعالیت های فرهنگی پوچ می شود"
✍مؤلف: استاد اصغر طاهر زاده
📘ایشان به عنوان استادی که قبل از انقلاب اسلامی تاکنون همواره دغدغه رشد سطح فرهنگ دینی جامعه را داشته اند و در رابطه با چگونگی فعالیت های فرهنگی سال های سال اندیشیده است؛ در یک جمع بندی نهایی حرف های خود را در این نوشتار ارائه داده اند؛ تا عزیزانی که در امور فرهنگی و دینی برنامه ریزی می کنند و فعالیت می نمایند، قبل از آن که با بی ثمری نتایجِ کار خود روبه رو شوند، به موضوعاتی که در این کتاب مطرح شده است بیندیشند.
📘همان طور که از عنوان کتاب پیداست مباحث؛ بیشتر به آسیب شناسی فعالیتهای فرهنگی می پردازد و لذا هوشیاری عزیزانی را که دست اندرکار فعالیتهای فرهنگی هستند برمی انگیزاند. از این رو ممکن است سبک و سیاق مطالب عده ای را به سوءتفاهم بکشاند که نباید هیچ فعالیتی انجام داد. در حالی که این نوع مباحث نه برای تعطیل کردن جریان فعالیتهای فرهنگی و نه محکوم کردن فعالان فرهنگی است، بلکه به بازنگری و بررسی عوامل آسیب زای فعالیتهای فرهنگی می پردازد تا مسیر رشد حقیقی گم نشود. بدیهی است که در جای جای کتاب به آسیب های فعالیتهای فرهنگی آن گاه که از مسیر صحیح منحرف می شود اشاره شده است.
📘باید پذیرفت شرایط فکری دنیای جدید، راه فعالیت های فرهنگی را سخت تیره و دشوار کرده است و هرگز با سهل انگاشتن آنچه دشوار است به جایی نخواهیم رسید و مسلّم حاصل بی فکری، ظلماتی است اضافه شده بر ظلمات و پنهان داشتن آن چیزی است که به جای پنهان داشتن، باید آن را از میان برداشت.
🆔 @ashora_karbala
🔰 نگوييد كار داريم.
✍ #امام_خامنه_ای
✨ هر کس در يک بخش يا گوشه اي مشغول تبليغ و كار است، رابطه ی خودش را با كسب معلومات قطع نكند؛ نگوييم كار داريم و نمي رسيم. من خودم اوايل انقلاب كه شد، حدود دو سال رابطه ام با كتاب قطع شد. با آن همه اشتغالی كه ما داشتيم، مگر فرجام داشت؟
✨ من شب ساعت ۱۱ و يا بيشتر به خانه مي رفتم و كار، ساعت ۵ و ۶ صبح آغاز شــده بود؛ تازه عده ای ملاقاتی هم در خانه داشتم. خانه ی ما هم دم دست بود می رفتم و می ديدم عده ای از ارگانهای مملكتی، از نهادهای انقلابی، از بخش های مختلف، از علمای شهرستان ها و ... در اتاق نشسته اند و كار دارند؛ اصلا مجال نبود.
✨ناگهان به خودم نهيب زدم و الان سـه چهار سال است كه شروع به مطالعه كرده ام. شروع مجدد من به مطالعه، بعد از اشتغال به رياست جمهوری است. شروع كرديم، ديديم مي شود، و من الان هر شبانه روز، مقداری مطالعه مي كنم. الان من مطالعه هم می كنم و به كارم هم می رسم و می بينم كه منافاتی با هم ندارند. مطالعه ی علمی تاريخی هم دارم، مطالعه ی تفننی هم مي كنم؛ به تدريج مطالعه كردم، شايد بيش از صدها صفحه يادداشت برداشتم، فهميدم كه مي شود.
📚 من و کتاب ص ٢۰ و ٢۱
🆔 @ashora_karbala
terend-gozari-01.mp3
9.69M
🎧 بشنوید | صوت سخنرانی
🎙استاد #حسن_عباسی
🔰موضوع: "مؤلفههای انسان طراز"
☑️ سلمان، انسان طراز است؛ از پیامبر اسلام(ص) روایت شده است: «سلمان از ما اهل بیت است.»
☑️ انسان طراز، هدف خلقت خود را میداند که: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ» علت تأکید بر عبودیت انسان در حالی که خدا نیاز به عبادت بندگان خود ندارد، چیست؟ پاسخ مفسرین قرآن چنین است که «عبادت» در اینجا ناظر بر «معرفت» است. باید «لیعرفون» صورت گیرد تا بندگی حاصل شود.
☑️ خدای اسلام برخلاف خدا مسیحیت و یهود، خدای ساعتساز نیست که عالم را خلق کرده و به حال خود رها کرده باشد؛ بلکه او همهی اشیاء را پس از خلقت، ربوبیت میکند؛ باغبانیست که خود خلق کرده و خود نیز میپروراند و گلآرایی میکند. ربوبیت خدا، زمانی به صورت گسترده شامل حال انسان میشود که انسان نیز متقابلاً عبودیت نماید. ربوبیت او همواره جاریست اما تا زمانی که با بندگی از سوی ما پیوند نخورد، شامل حال ما نمیشود. پس عبودیت ما، برای خاطر خودمان است. در دعا خدای خود را با نام «ربنا» میخوانیم؛ یعنی از او تقاضا داریم تا ما را این چنین بپروراند.
☑️ در ساخت انسان طراز، پس از آنکه تنظیم دو حوزهی «عبودیت» و «معرفت» روشن شد، میباید ده مؤلفه را از ابتدای خلقت تا مرگ او مورد ارزیابی قرار دهیم به طوری که در پشت هر ترند و گزاره، عقبهای معرفتی و عقلانی باشد
1⃣جلسه اول
⏰ مدت: ۵٣:۴٨ دقیقه
📶 حجم: ٩ مگابایت
🗓 جلسلت ٣٧٢ کلبه کرامت ۹۱/۶/۹
🆔 @ashora_karbala
🔰 رفع دشمنی برادران ایمانی
✍استاد #علی_صفایی_حائری
💠 "و نَزَعْنا ما في صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْواناً عَلى سُرُرٍ مُتَقابِلين" (۴٧ حجر) و آنچه از دشمنى و كينه در سينه هايشان بوده بركنده ايم كه برادر وار بر تخت هايى روبروى يكديگرند
🔹 آنها كه همه يك هدف دارند، آنها هم مى توانند با هم درگير شوند محدوديت دنيا و تزاحم منافع، دنيا طلبان را به جان يكديگر مى اندازد. آنها كه دنيا را مى خواهند، قدرت و رياست و ثروت و لذت و زن و شهوتى را طالب هستند، حتّى اگر برادر و فرزند باشند، به جان يكديگر مى افتند و اگر بتوانند حريف را مى شكنند و اگر نتوانستند، به تقسيم منافع و همزيستى مسالمت آميز روى مى آورند.
محدودۀ دنيا، نزاع آفرين و طوفان زاست
🔹 همين طور مى شود كه خدا جويان هم، با يكديگر درگير شوند و ستيز كنند و كينۀ يكديگر را در دل بگيرند، كه اين شگفتى ندارد كه دنيا، هم دنياى محدود است و هم دنياى حجاب. آن هم حجاب هايى كه مستور هستند و به چشم نمى آيند
🔹 در اين آيه نكتۀ لطيفى هست و "نَزَعنا ما فى صُدُورهم من غلٍّ اخواناً على سُرُرٍ مُتقابلينَ" خدا مى فرمايد كه در بهشت ما، كينه هاى دل هاى آنان را برمى داريم، كه اينها برادران هم بوده اند و به خاطر ما درگير شده بودند و ما كينه هاشان را صاف مى كنيم
🔹چون پيداست اگر كينه ها به خاطر دنيا باشد، بوى بهشت را از هزار سال راه نمى يابند. از اين كه در بهشت روبروى هم نشسته اند و كينه هاشان را خدا برداشته، معلوم مى شود كه در حجاب بوده اند و دوست خود را نمى شناختند
📚 درسهايى از انقلاب,قیام, ص۴۵
🆔 @ashora_karbala
🔰استمرار عبادت و توجه به خدا
✍علامه #مصباح_یزدی
🔹چیزهای بی ارزش و بی مقدار به راحتی به دست می آیند ، اما به دست آوردن چیزهای با ارزش و نفیس؛ دشوار است و برای به دست آوردن آنها باید تلاش کرد. از این رو با توجه به ارزش و والاییِ ذکرِ خدا و تأثیر شایانی که در تأمین سعادت اخروی و دنیوی انسان دارد، اگر کسی بخواهد دائم الذکر شود، باید سال ها تمرین و تلاش کند؛ چنانکه اگر کسی بخواهد در یک رشته ای قهرمان شود، باید مدت ها تمرین و تلاش کند تا به خواسته خود برسد. در این راه نیز نباید انتظار داشته باشیم که ره صد ساله را یک شبه طی کنیم.
🔹اگر انسان برنامه ای منظم برای عبادت نداشته باشد و هر وقت میلش کشید عبادت کند - مثلا یک روز ده جزء قرآن بخواند و پس از آن چندین ماه به قرآن نگاه نکند - تغییر و تحول قابل توجهی در او پدید نخواهد آمد.
🔹در اصول کافی بابی به استمرار و مداومت بر عبادت و عمل اختصاص داده شده است. در یکی از روایات آن باب امام صادق (ع) می فرمایند : "ایاك أن تفرض علی نفسک فریضه فتفارقها اثنی عشر هلالا" مبادا عملی را بر خود واجب گردانی و تا دوازده ماه از آن دست برداری. هم چنین آن حضرت در روایت دیگری می فرمایند : من دوست دارم که بر عمل مداومت داشته باشم ، گرچه کم باشد.
🔹توصیه علما و بزرگان این است که انسان در آغاز عبادت و عملی ، سبک مختصر را برگزیند تا بتواند آن را استمرار و تداوم بخشد و برایش به صورت ملکه در آید ، نه این عمل و عبادتی سنگین و دشوار را انتخاب کند که تداوم آن ممکن نگردد.
📚 یاد او؛ ص ۱۴٢ و ۱۴٣
🆔 @ashora_karbala