پرسشنامه محرمیت فرزندان حاصل از رحم جایگزین (اهدای گامت)
جهت مشاوره; این پرسشنامه را تکمیل نموده و به تلفکس موسسه فکس نمایید. (شماره تلفکس در فرم موجود است)
در همان روز با شما تماس گرفته خواهد شد
#رحم #رحم_جایگزین #رحم_اجاره_ای #رحم #رحم_اجاره #اهدای_تخمک #اهدای_گامت #گامت #مشاوره #محرم #محرمیت #عالمی #قم
موسسه آشیانه پرتو مهر نبوی
تنها مرکز تخصصی مشاوره پیرامون محرمیت و فرزندخواندگی در ایران
تلفکس: 02532858402
تلفن همراه: 09198526045
پرسشنامه محرمیت فرزندان ناپدری با فرزندان نامادری
جهت مشاوره; این پرسشنامه را تکمیل نموده و به تلفکس موسسه فکس نمایید. (شماره تلفکس در فرم موجود است)
در همان روز با شما تماس گرفته خواهد شد
#ناپدری #نامادری #طلاق #مشاوره #محرم #محرمیت #عالمی #قم
موسسه آشیانه پرتو مهر نبوی
تنها مرکز تخصصی مشاوره پیرامون محرمیت و فرزندخواندگی در ایران
تلفکس: 02532858402
تلفن همراه: 09198526045
رسا ـ چطور شد به موضوع فرزندخواندگی و مسائل پیرامونی آن علاقهمند شدید؟
سال 83 میهمانی به منزل ما آمد. ایشان دختر دو سه ماههای را از بهزیستی گرفته بود که در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها رها شده بود. وقتی چشمم به این دختربچه افتاد، تمام این مباحث و معضلات فقهی، فیالبداهه به ذهن من آمد! به عبارتی قدم این کودک، بسیار مبارک بود و باعث شد که من به این فضا وارد شوم.
دغدغه طلبگی من همیشه این بود که خدمتی کنم و خیلی مشتاق بودم که عرصهای باشد برای نوکری امام زمان (عج). همیشه در فکر بودم که چکار کنم؛ تا این که خدا توفیق داد و این باب تحقیق را به روی من باز کرد.
#حسن_عالمی_طامه #عالمی #فرزندخوانده #فرزندخواندگی #بهزیستی
کتاب بعدی «بررسی راههای محرمیّت از دیدگاه فقه امامیه» بود که مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در سال 1394، آن را منتشر کرد. از اول هم دغدغه من این بود که مهمترین مسأله و نخستین مشکلی که فرزندپذیران با آن مواجه میشوند را حل کنم. مشکل این خانوادهها بحث محرمیت است. شاید به ذهن افراد برسد که اگر دختر یا پسر را محرم کنیم کافی است؛ ولی دیدم که این فرزندخواندهها با بستگان درجه یک خود رفت و آمد دارند و این بچه عمو، عمه، خاله و دایی خوانده پیدا میکند ولی محرم نیست! پس باید آنجا هم محرمیت ایجاد کنیم و حتی فکر کردم که در آینده وقتی اینها بزرگ شدند، چطور باید عروسخوانده را با پدرخوانده محرم کنیم؟ چطور دامادخوانده را با مادرخوانده محرم کنیم؟
گاهی خانوادهای که یک فرزند میپذیرند، خدا به آنها یک فرزند دیگر هم میدهد! حالا این فرزند را با آن فرزندخوانده چطور محرم کنیم؟ این هم یک موضوع بود که در این کتاب، مطرح شد.
یا اگر خانواده پذیرنده بعد از چند سال تمایل داشت، فرزندی با جنس مخالف فرزندخوانده اول را بپیذیرد، اینجا راه محرمیت، چیست؟ در مجموع بیش از هزار و دویست مسیر محرمیّت بررسی و ارائه شد که لازم بود در یک اثر جامع، منتشر شود و در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.
من برای حل این مسائل، بررسی عمیق و ریشهای کردم که ببینم چطور میتوانیم بحث محرمیت را حل کنیم. شما راهکارهای ارائه شده در این کتاب را در هیچ کتابی نمیبینید الا چند راه. همه این راهکارها را خودم مطرح کردم که البته به اتفاق نظر فقها، صحیح است؛ چون همه این راهکارها از بیش از 15 نفر از مراجع معظم تقلید استفتاء شده است.
رسا ـ آیا حساسیت درباره محرمیّت وجود دارد و رعایت میشود؟
شخصی با من تماس گرفته بود که چرا محرمیت را سخت میگیرید! این بحثها چیست؟ میگفت من معتقدم اگر بچه بیاید نان سفره ما را بخورد محرم میشود! متأسفانه محرمیت نان و نمکی، در تهران باب شده است! گفتم آقاجان اسلام که سخت نمیگیرد، مؤسسه «آشیانه پرتو مهر نبوی» با یک تماس تلفنی حرف خدا و پیامبر را عمل میکند. این خیلی سخت است؟ یک تماس تلفنی خیلی هزینه دارد؟! من آمدهام کار شما را تسهیل کنم، اگر بخواهید نظر خدا و پیامبر را عمل کنید؛ مگر اینکه بگویید مسلمان نیستید! من هدفم این بود که عسر و حرج را بردارم.
متأسفانه کسانی بدون توجه به پیامدها و آسیبهای این سخنان غلط، مطالبی را از باب عسر و حرج، مطرح کردهاند که به جای حل شرعی و فقهی مسئله، کودک را درگیر این مسائل نکنیم تا عسر و حرج پیش نیاید! من این شبهات را مفصّل در کتاب فرزندخواندگی و جاهای دیگر، پاسخ دادم. قلمرو قاعده لا حرج را بحث کردم و ثابت کردم بحث فرزندخواندگی چیز دیگری است. وقتی بیش از هزار و دویست راهکار برای محرم شدن وجود دارد و با یک تماس تلفنی حل میشود آیا این عسر و حرج است و مشقت و زحمت دارد؟! اما رواج این بحثها ریشه در جای دیگری دارد چون مشاورههای غلط میدهند و نمیخواهند مسائل شرعی رعایت شود. بنابر این ترویج محرمیّت نان و نمکی، بیشتر برای دور زدن شرع و قانون است وگرنه خودشان هم میدانند که مبنای صحیح شرعی ندارد و در واقع زیر پا گذاشتن شرع است! #محرمیت_نان_نمکی #محرمیت_سختگیری_نیست #محرمیت #فرزندخوانده #فرزندخواندگی
رسا ـ شما به برخی مخالفتهای حقوقی اشاره داشتید. در حالی که به نظر میرسد ولایت بر صغار از شئون فقیه است و در کشور اسلامی و حکومت اسلامی، تعیین تکلیف سرنوشت کودکانی که سرپرست ندارند یا بدسرپرست هستند از شئون ولایت فقیه است؛ نه آنکه در قانون فقط بنویسیم فرزندپذیری با مشاوره دینی باشد.
در تأیید فرمایش شما اتفاقاً یکی از نکاتی که اینجا داریم همین ولایت کودک است. کودک یا ولی خاص دارد یا ولی عام. ولی خاص کودک، پدر یا جد پدری است، اگر نباشد فقیه جامع الشرایط و ولی عام است؛ بحث ولایت فقیه هم که جای خودش هست. آقایان در قانون گفتند که این کار به اذن مقام معظم رهبری است، اما در عمل، پیاده نشد! نکته بعدی که نمیدانم چه دستی در کار است؟ زیر سؤال بردن فقه و شرع در این مسئله است. ما در ایران شاید سه مورد هم ازدواج میان فرزندخوانده و فرزندپذیر، نداشته باشیم اما به همین بهانه، هزاران مقاله، پایاننامه، خبر بیبیسی، سیانان، دویچهوله آلمان و مصاحبه علیه فقه امامیه منتشر شده است! من از این سوختم و به خبرگزاری جمهوری اسلامی رفتم و گفتم ما پاسخ این شبهات را داریم و راهکارهای ما چیز دیگری است. اگر واقعاً دغدغه دارند که چنین ازدواجی صورت نگیرد، چرا شانتاژ میکنند؟ به جای آن بیایند و طبق شرع، نسخه محرمیت بپیچند که اصلاً راه ازدواج این دو نیست کسی هم نخواسته ازدواج کند! یکی از مصیبتهای ما همین است؛ چون به جاهای غیر تخصصی مراجعه کردهاند و شنیدهاند که راهی نیست! بعد میگویند اسلام چقدر سخت میگیرد! من میگویم یک تلفن زدن که سختی ندارد، ما پاسخگو هستیم!
#کودک_همسری #ازدواج_با_فرزند_خوانده #محرمیت
رسا ـ این پرسشها و پاسخهای احتمالی که لابد به آن رسیدید در جایی هم منتشر شده است؟
من پس از 7 سال تحقیق این مباحث فرزندخواندگی چه در مبانی و چه در مسائل و حل آن را در کتابی به نام «فرزندخواندگی در اسلام» آوردهام. این کتاب را پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، منتشر کرد. آنجا مطرح کردم که تبنّی یک عقد است بر خلاف نظر آقای کاتوزیان که به ایقاع بودن آن معتقد بود. من در این کتاب، نظریه ایشان را با دلایلی در یک بحث مستوفی رد کردم و اثبات نمودم که نمیتواند ایقاعی باشد و حتماً باید عقدی باشد چون ما میخواهیم شرایطی ضمن عقد مطرح کنیم، تعهداتی برعهده طرف مقابل قرار بدهیم، میخواهیم از طرف مقابل چیزی بگیریم و این نمیتواند ایقاع باشد چون کشش این همه شرایط را ندارد. بحثهای تخصصی دیگری هم در کتاب هست.
رسا ـ آیا این بحثها مورد استقبال هم قرار گرفت؟ جایی عرضه شد که نقد بشود یا ابعاد جدیدی پیدا کند؟
بله! اتفاقاً یک نشست با موضوع «فرزندخواندگی از دیدگاه فقه و حقوق» 8 آذر 1388 در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار شد که آیتالله ابوالقاسم علیدوست ناقد و آقای دکتر محمد مهدی مقدادی دبیر نشست بودند. بنده هم به عنوان نظریهپرداز، مطالب را مطرح کردم که بحث خیلی خوبی بود و مورد استقبال قرار گرفت. (مابقی در متن بعدی)
(مابقی از متن قبلی) نشست دیگری هم با موضوع «بانک محرمیّت» 12 آذر 1393 در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار شد که حجت الاسلام و المسلمین سید علی علوی قزوینی، ناقد و حجت الاسلام و المسلمین قاسمی دبیر نشست بودند و بنده هم به عنوان نظریهپرداز که نشست با برکتی بود. در این نشست، مسئله «بانک محرمیّت» را مطرح کردم. با توجه به این که راههای محرمیّت در ازدواج، نسب و رضاع، منحصر است، برای محرمیّت کودکان بیسرپرست یا بدسرپرست میتوان از راه عقد یا رضاع یا ترکیب این دو راه، راهکارهای متعددی ایجاد کرد. در قم چند جلسه پیشکرسی به همت پژوهشگاه اندیشه اسلامی و انجمن فقه و حقوق گذاشته شد. از جمله نشستی داشتیم با آقایان رشاد، علیدوست، جواد فاضل، شبیری، حکمتنیا، عندلیب و بزرگان حوزوی که تدریس خارج هم داشتند و به قول معروف این بحث فرزندخواندگی را ورزیدند تا به اینجا رسید که «عقد تبنّی» میتواند دارای چنین آثاری باشد.
با حضور آقایان قائنی، علوی قزوینی، سید محمد علی مدرسی، نکونام، قرباننیا و حکمتنیا هم نشست دیگری داشتیم برای دفاع از این مقوله و آثاری را که این عقد میتواند داشته باشد. بعد از این بود که بحمد الله، کتاب چاپ شد و رتبه اول کتابسال بهزیستی را هم کسب کرد.