🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿
🌼 تکلیف نمازهای عشاء بعد از نیمه شب 🌼
#نماز_عشاء
#نيمه_شب
==============
🤔 سوال: اگر کسی از وقتی به سن تکلیف رسیده طبق گفته اطرافیان فرصت نماز عشاء را تا موقع نماز صبح بداند، تکلیف نمازهایی که در این مدت خوانده چیست؟
🤗 پاسخ: 👇👇
🌸 امام خامنه ای: نمازهای قبل محکوم به صحت است. [1]
🌸 آیت الله مکارم: احتیاط آن است آن مقدار از نمازها که یقین دارید بعد از نیمه شب خوانده اید را به تدریج اعاده کنید. [2]
🌸 آیت الله سیستانی: نمازها صحیح است. [3]
🌸 آیت الله شبیری زنجانی: نیازی به اعاده نمازها نیست. [4]
🌸 آیت الله وحید: نمازهایی که بعدِ نیمه شب خوانده اید اگر به قصدِ انجامِ وظیفه خوانده اید و مقیَّدِ به اداء نخوانده اید لازم نیست قضاء نمایید ولی به هر حال گناه کرده اید چون باید نظرِ مرجعتان را در رساله ی او پیدا کنید و در رساله این مطلب آمده است. [5]
🌸 آیت الله فاضل: آخر وقت نماز عشا، نصف شب است، اگر کسی به واسطه عذرى نماز مغرب يا نماز عشا را تا نصف شب نخواند بنابر احتياط واجب بايد تا قبل از اذان صبح بدون اينكه نيّت ادا و قضا كند بجا آورد. اگر بدون عذر تا نصف شب نماز را نخواند به نیت قضا بخواند. بنابراین نمازهایی را که تا نصف شرعی شب نخواندید و بعد ازآن به نیت ادا خواندید باید قضا کنید. [6]
===============
🌿 پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 3ex20aWrIXg.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9610250004.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 695268.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 49370.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613290.
🎋 https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌸🍃🌸🍃 نیت مجدد روزه پس از بازگشت از آن 🍃🌸
🍃🌸#نیت_روزه
🍃🌸#انصراف_از_روزه
🍃❓ سوال: اگر روزه دار در بین روز از نیت روزه برگردد، اما پشیمان شده و دوباره نیت روزه کند - یعنی نیت قطع کند - تکلیفش چیست؟
✅ پاسخ:⬇️⬇️
🍃 1. در روزه واجب معین مانند ماه رمضان:
🌸 آیات عظام: سیستانی و بهجت: بنابر احتیاط واجب، روزه باطل است و باید روزه را تمام و بعدا قضای آن را به جا آورد.
🌸 بقیه مراجع: روزه اش باطل است و باید تا مغرب از مبطلات خودداری و بعدا قضا کند.
🍃 2. روزه واجب غیر معین:
🌸 آیات عظام: خامنه ای، سیستانی، وحید، صافی، نوری، مکارم، بهجت، تبریزی و خویی: اگر نیت روزه را قطع کند، چنانچه قبل از ظهر دوباره نیت کند، روزه اش صحیح است در غیر این صورت باطل می شود.
🌸 آیت الله زنجانی: در روزه قضای رمضان اگر تا قبل از غروب نیت کند، روزه اش صحیح است ولی در روزه های واجب غیر معین دیگر نمی تواند به آن روزه اکتفا نماید.
🍃 3. روزه مستحب:
🌸 آیات عظام: بهجت و مکارم: اگر تا غروب دوباره نیت روزه نماید، روزه اش صحیح است.
🌸 آیت الله سیستانی: اگر تا غروب دوباره نیت نماید، روزه اش صحیح است و در فاصله بین غروب و مغرب به احتیاط واجب صحیح نیست.
🌸 بقیه مراجع: اگر تا اذان مغرب دوباره نیت کند، روزه اش صحیح است.
—-------------------
🍃 منبع: 👈 امام: تحریر الوسیله، روزه، نیت، م 8؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 758٫؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: عروه الوثقی، کتاب الصوم، النیه، م 22؛ وحید، تبریزی، خویی: منهاج الصالحین، کتاب الصوم، النیه، م 980؛ صافی: هدایه العباد، کتاب الصوم، النیه، م 1273؛ زنجانی: کتاب احکام و استفتائات روزه، نیت و زمان روزه، س 4؛ بهجت: وسیله النجاه، الصوم، م 1083؛ گلپایگانی: هدایه العباد، کتاب الصوم، م 1274؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 1570 و 1571.
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🍛 لقمه سحری داخل دهان هنگام اذان صبح 🍛
📍سوال: حکم لقمه داخل دهان هنگام سحری خوردن و شنیدن صدای اذان صبح چیست؟
پاسخ:
✅ اگر در حال سحری خوردن بفهمد اذان صبح شده، باید لقمه را از دهان بیرون آورد و چنانچه به عمد آن را فرو برد، روزه اش باطل است و کفاره هم بر او واجب می شود.
توجه🔰
اگر روزه دار به عمد چیزی بخورد یا بیاشامد، روزه اش باطل می شود؛ چه آن چیز خوردنش معمول باشد - مانند نان و آب - چه غیر معمول - مثل خاک و شیره درخت - و چه کم باشد یا زیاد؛ اما اگر سهوا چیزی بخورد یا بیاشامد، روزه اش باطل نمی شود.
--------------
منبع: کتاب «آموزش مصور احکام» مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای، احکام عبادات، بخش روزه، ص 357.
#احکام_روزه
➖➖➖➖➖➖
☑️کانال تخصصی فقه و احکام
🆔
https://eitaa.com/ask_ahkam
🏊♀ حکم فرو بردن تمام سر در آب در حال روزه 🏊♀
📕آیات عظام بهجت، وحید خراسانی: مبطل روزه است.
📒آیات عظام خامنه ای، صافی و مکارم: بنا بر احتیاط واجب مبطل روزه است.
📗آیت الله زنجانی: مبطل روزه نیست ولی حرام است.
📘آیت الله سیستانی: فرو بردن سر تمام سر در آب روزه را باطل نمی کند ولی کراهت شدید دارد.
🏊🏊♀🏊🏊♀🏊🏊♀
⁉️ سوال: شستن سر در زیر شیر یا دوش آب در حال روزه چه حکمی دارد؟
پاسخ:
✅ خیر، در این صورت روزه باطل نمی شود.
-------
رساله مصور ج 2 ص 263
#احکام_روزه
➖➖➖➖➖➖
☑️کانال تخصصی فقه و احکام
🆔https://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️ بنده خدای قبل از ماه رمضان پارسال انگشتای شصت پاهای خود را لاک زده وبعد از تموم شدن ماه رمضان فهمیده که باید برای انجام غسل های واجب لاک ها رو پاک میکرده الان تکلیف عبادات سال قبل ایشان چیست؟
👈 پاسخ :
📝 آیت الله خامنه ای: در هر صورت اگر جرمی داشته باشد که مانع رسیدن آب به محل وضو و غسل گردد، وضو و غسل صحیح نیست و نمازهایی را که با وضو و غسل باطل خواندید، باید قضا نمایید و نسبت به روزه ها، اگر اعتقاد به صحت غسل داشتید، روزه ها صحیح است.
📝آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال چنانچه یقین دارید بدون برطرف کردن مانع غسل کرده اید، باید نمازها را قضا کنید ولی روزه ها قضا ندارد.
📝آیت الله سیستانی: نماز های آن مدت که لاک بر روی انگشت بوده و غسل کامل نشده بوده را قضا کنید.
📝آیت الله وحید خراسانی: نمازهایتان باطل است و واجب است نمازها را قضاء نمایید و همچنین بنابر احتیاطِ واجب اگر در یادگیری مسأله کوتاهی نموده اید باید روزه ها را هم قضاء نمایید.
📝آیت الله شبیری زنجانی: از جهت روزه های ماه رمضان که در حال جنابت گرفته اید مانعی برای صحت نیست همچنین روزه های ماه رمضان که نیاز به غسل حیض داشته و در یادگیری مسأله کوتاهی نکرده باشد.
📝آیت الله فاضل: اگر بابودن لاک روی ناخن ها غسل واجب را انجام داده باطل است، و نمازهایی که با آن غسل خوانده نیز باطل است. نسبت به روزه ماه رمضان، اگر نمی دانسته که غسل کردن با لاک ناخن ها باطل است و احتمال بطلان غسل هم نمی داده و اطمینان به صحت غسل خود داشته است، روزه هایی که گرفته صحیح است.
استفتا از سایت مراجع عظام
#احکام_روزه
#لاک_ناخن
➖➖➖➖➖➖
https://eitaa.com/ask_ahkam
=
🍃🌸🍃🌸🍃🌸
💠 پاک شدن از حیض در ماه مبارک رمضان 💠
⭕️ #پاک_شدن_حیض
⭕️ #اذان_صبح
❓ سؤال: اگر زن حائض در ماه رمضان، پيش از اذان صبح از حيض پاك شود، تكليف او چيست؟
✅ پاسخ: ⬇️
" اگر براى غسل وقت دارد، بايد غسل كند و اگر #وقت_تنگ است، بايد #تيمّم كند و روزه اش صحيح است. اگر از روى #عمد، غسل يا تيمم نكند، روزه اش باطل است و بايد كفّاره بدهد.
◀️ سایت آیت الله خامنه ای - khamenei.ir
✅ رسانه تخصصى فقه واحكام
▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
⚛ «کسانی که روزه برایشان واجب نیست»
⚛ #وجوب_روزه
________________
❓ سوال: روزه بر چه كسانى واجب نيست؟
◀️ پاسخ: ⬇️⬇️
◀️ بر چند دسته روزه #واجب_نيست:
1. #پير_مرد و #پير_زنى كه گرفتن روزه براى آنان #مشقّت دارد؛
2. #زن_باردارى كه گرفتن روزه براى حمل يا خودش #ضرر دارد؛
3. #زن_شير_دهى كه گرفتن روزه، براى #بچه يا خودش ضرر دارد؛
4. #بيمارى كه گرفتن روزه براى او ضرر دارد؛
5. كسى كه بيمارى دارد كه زياد #تشنه مى شود و نمى تواند تشنگى را #تحمل كند؛
6. كسى كه به #سن_بلوغ نرسيده است؛
7. زنى كه خون #حيض و #نفاس مى بيند؛
8. كسى كه به #مسافرت مى رود و در جايى #قصد_اقامت #ده_روز نمى كند؛
9. كسى كه به جهت #ضعف_بنيه، گرفتن روزه براى او مشقّت فراوان دارد و غيرقابل تحمل است؛
10. كسى كه #بى_هوش است و يا در #كما به سر مى برد؛
11. #ديوانگان.
—---------------—
◀️ منبع: ⬇️⬇️
➖ توضيح المسائل مراجع، 1729، 1725، العروة الوثقى، ج 2 ؛ كتاب الصوم، فصل فى طرق ثبوت الهلال.
⚛ رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
«انجام یک غسل برای نماز صبح و ظهر در استحاضه متوسطه»
#غسل_استحاضه
#متوسطه
==================
❓ سوال: اگر مستحاضه متوسطه که باید برای هر نماز #یک_غسل بکند، برای نماز صبح غسل نکرده باشد، برای نماز ظهر باید #دو_غسل انجام دهد یا یک غسل کافیست؟
✅ پاسخ: 👇👇
✳️ امام خامنه ای: یک غسل کافیست. [1]
✳️ آیت الله مکارم: در صورتی که یک غسل انجام دهد کفایت می کند. [2]
✳️ آیت الله سیستانی: یک غسل کافیست. [3]
✳️ آیت الله شبیری زنجانی: خیر، غسل استحاضه متوسطه واجب نیست بلکه مستحب است. [4]
✳️ آیت الله فاضل: اگر زن در استحاضه متوسطه، برای نماز صبح غسل نکرده باشد، برای خواندن قضای نماز صبح غسل کند، برای همان روز کفایت می کند و دو غسل استحاضه لازم نیست. [5]
—------------—
✅ پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: kNQCd3Xi2U8.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9609280001.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 687032.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 48583.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9612972.
==================
✅ رسانه تخصصی فقه واحکام
✳️ https://eitaa.com/ask_ahkam