eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
479 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
💮 @ask_ahkam ⭕️ های جدا شده از لب و جاهای دیگر بدن ⭕️ ❓ سوال: آیا پوست هایی که از لب و جاهای دیگر جدا می شود، است؟ 💮 پاسخ: 👇 🔆 آیات عظام: امام، رهبری، وحید، زنجانی، صافی، نوری، بهجت و گلپایگانی: پاک است ولی بنابر احتیاط واجب باید از پوستی که موقع افتادنش نرسیده و آن را کنده اند، اجتناب شود. 🔆 آیت الله سیستانی: چنانچه روح نداشته باشد و به آسانی کنده شود، پاک است. 🔆 آیت الله مکارم: پاک است اما اگر آن را با فشار جدا کنند، بنابر احتیاط واجب باید از آن اجتناب کرد. —------------------ 💮 منبع: امام: 👇 تحریرالوسیله، نجاسات، چهارم، قبل از م 3؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 272؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: عروه الوثقی، ج 1، فصل فی النجاسات، الرابع، م 1؛ وحید، تبریزی و خویی: منهاج الصالحین، فی الاعیان النجسه، الرابع، م 392؛ صافی و گلپایگانی: هدایه العباد، النجاسات، م 530؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 91. ________________________________ 💮 رسانه تخصصی و 💮 https://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️ 37 👇 کدام گزینه در مورد پیشگیری از حاملگی صحیح می باشد؟ گزینه1⃣ زن مى تواند با استفاده از دارو يا آمپول، اگر زیان مهمی نداشته باشد از باردار شدن حتی بدون رضایت شوهر جلوگيرى كند. گزینه2⃣ عقیم کردن موقت به جهت کنترل جمعیت اگر زيان مهمى نداشته و باعث نگاه و لمس حرام نشود، اشكال ندارد. گزینه3⃣ به جهت كنترل جمعيت، زن و مرد مى توانند با استفاده از عمل جراحى كارى كنند كه ديگر نتوانند فرزندى بياورند. گزینه 4⃣ اگر باردارى ضرر و خطر جانى زن را به همراه داشته باشد، عقیم کردن دائمی او جایز است. . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ، 22 تیر ۹۷⏱ 🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗 ♦️♣️♦️ موارد ربای مجاز ♦️♣️♦️ ❌رباخواری یکی از گناهان کبیره است که در قرآن جنگ با خدا محسوب شده است. 1 ⛔️گناه یک درهم ربا بزرگتر از آن است که انسان هفتاد مرتبه با محرم خود زنا کند 2 ✅اما سه نوع ربا حرام نیست: ◀️ الف--ربای پدر و فرزند از یکدیگر. ◀️ ب--ربای زن و شوهر. ◀️ ج--ربا از کافری که در پناه اسلام نیست. 👌‼️نکته: 🔷ربای مادر و فرزند، ربای برادر و خواهر و نیز ربای بستگان و دوستان حرام است، واو این که طرفین راضی باشند. —---- 1- سوره بقره / 279 2- توضیح امسائل مراجع، ج2، ص 215 3- همان، م 2080 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ➖➖➖➖➖➖➖➖ کانال رسانه تخصصی فقه و احکام https://eitaa.com/ask_ahkam
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 ✔️ 🌹توصیه های طلایی احکام 🌹✔️ 🌹 همان گونه که در هر مسأله مهم به متخصص و کارشناس ویژه مراجعه می کنیم، بکوشیم در مسائل و احکام دینی نیز به متخصص و کارشناس مربوطه- یعنی مرجع تقلید- مراجعه کنیم. ⬅️اگر تاکنون در تعیین مرجع تقلید کوتاهی کرده ایم، بکوشیم در آغاز زندگی مشترک این امر مهم را جدی بگیریم و همسرمان را نیز در این باره یاری کنیم. ⬅️ انتخاب دو مرجع تقلید توسط زن و شوهر، دلیل بر عدم تفاهم در زندگی مشترک نیست. 🌹 خمس تنها یک وظیفه ی دینی برای مردان نیست بنابراین سعی کنیم از ابتدای زندگی با مراجعه به یک روحانی آگاه به مسائل و یا با مراجعه به دفتر مرجع تقلید خود، برای خود و همسرمان اگر درآمد داشته باشد "حساب سال" مشخص کنیم و همه ساله به این تکلیف دینی عمل کنیم. ⬅️تاریخ سال خمسی بر اساس ضوابطی تعیین می شود و ممکن است سال خمسی زن و شوهر دو تاریخ متفاوت داشته باشد. ⬅️ شایسته است هنگام فرا رسیدن سال خمسی با ترتیب دادن مراسم جشنی- هر چند کوتاه و مختصر- در جمع خانواده، خمس را محاسبه کنیم تا هم به این تکلیف دینی اهمیت داده باشیم و هم دیگران را تشویق به این امر مقدس کرده باشیم. 🌹 اگر زن درآمدی و یا مثلاً مهریه نقدی و ارثیه داشته باشد چون تأمین مخارج زندگی به عهده ی او نیست معمولاً زودتر از مرد، حج بر او واجب می شود، شایسته است از این امر مهم دینی غافل نمانیم. 🌹گرچه مهریه حق زن است، ولی سعی کنیم در مطالبه ی آن از شوهرمان عرصه را بر وی تنگ نگیریم و به صفا و صمیمیت حاکم بر زندگی مان لطمه ای وارد نسازیم. شوهر نیز نباید در صورت توان مالی از پرداخت مهریه، طفره رود. 🌹اگر دوست داریم در آینده فرزندانی پای بند به احکام اسلام داشته باشیم بکوشیم از هم اکنون به پای بندی خودمان به احکام اسلامی عمق ببخشیم. فرزندان آینده اگر در این فضایی که ما فراهم آورده ایم قرار بگیرند خود به خود- تا اندازه ی زیادی- به احکام اسلامی اهمیت خواهند داد. ➖➖➖➖➖➖➖ 🌹کانال احکام تخصصی فقه و احکام: https://eitaa.com/ask_ahkam
✈️ ❓ سوال: اگر در سفر هوایی به شیراز (وطن)، 5 الی 10 دقیقه قبل از فرود هواپیما، گفته شود، ورود به حد ترخص صورت گرفته و نماز و روزه کامل می باشد؟ 💮 پاسخ: 👇 🍃 امام خامنه ای: اگر جزء باشد، با نشستن هواپیما در فرودگاه، به وطن رسیده اید و نیت روزه صحیح است، در فرض سؤال، روزه صحیح نیست. [1] 🍃 آیت الله مکارم: در صورتی که قبل از اذان ظهر به حد ترخص شیراز برسد و کاری که را باطل می کند انجام نداده باشد، نیت روزه می کند و روزه اش صحیح است. ضمنا معیار حد ترخص هوایی آن است که اگر فضا ساکت باشد صدای اذان را نشنود و افراد روی زمین دیده نشوند و در سفرهای هوایی حدّ ترخص بسیار زود حاصل می شود، چند دقیقه ای که از محل دور شوند به حدّ ترخص می رسند. [2] —------------— 💮 پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: yAlEV8SdsCM. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9703130160. ________________________________ 💮 رسانه تخصصى فقه واحكام 💮 https://eitaa.com/ask_ahkam
خواندن دعاي الهي عظم البلاﺀ (با توجه به مخاطب قرار دادن غير خدا)
🌺 @ask_ahkam 🍃🌸 اجازه والدین برای رفتن به مسجد و اقامه نماز 🍃🌸 🍃🌸 🍃🌸 ______________________________ ❓ سوال: اگر رفتن به مسجد برای نماز، موجب اذیت پدر و مادر شود، حکم رفتن به مسجد و نماز خوانده شده چیست؟ 🍃🌸 پاسخ: ⬇️ 🌺 امام خامنه ای: اطاعت از واجب نیست ولى ایذاى آنان حرام است، مگر در انجام واجبات و ترک محرّمات. [1] 🌺 آیت الله مکارم: چنانچه والدین از رفتن به مسجد نهی نموده و موجب آزار آنها می گردد جایز نیست، هر چند نماز باطل نیست. [2] 🌺 آیت الله سیستانی: معصيت نيست مگر اين كه بر جان شما بترسند. [3] 🌺 آیت الله وحید: إحتیاطاً نمازش را دوباره بخواند. [4] 🌺 آیت الله فاضل: حرام است، لیکن نمازی که می خواند صحیح است. [5] —------------— ◀️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری، شماره استفتاء: ۴۴۹۲۶۴. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612100090. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 709110. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613823. _________________________________ 🍃🌸 رسانه تخصصی فقه واحکام 🍃🌸 https://eitaa.com/ask_ahkam
🌺 @ask_ahkam 🍃🌸 پرداخت فطریه به فرزند بدهکار 🍃🌸 🍃🌸 ___________________________ ❓ سوال: آیا کسی که فرزند بدهکاری دارد می تواند زکات فطره خود را بابت بدهی وی پرداخت نماید؟ 🍃🌸 پاسخ: ⬇️ 🌺 امام خامنه ای: اگر فرزندان فقير باشند، پدر و مادر بايد آنان را بپردازند و نمی‌‌توان چيزی از زكات فطره را بابت مخارج زندگی به آنها داد ولی برای ادای دين و يا مايحتاجی كه تأمين آن بر پدر واجب نيست اشكال ندارد. [1] 🌺 آیت الله مکارم: را به (پدر، مادر، زن و فرزند) نمي توان داد. [2] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: خیر، نمی توان مگر اینکه بدهی وی برای اموری باشد که از مخارج واجب او بر شما شمرده شود. [3] 🌺 آیت الله فاضل: اگر فرزند بدهکار باشد و قدرت پرداخت بدهی خود را نداشته باشد، پدر می تواند از زکات خود بدهی او را ادا کند، اما برای مخارج زندگی پسر، پدر نمی تواند زکات خود را بدهد. [4] _________________________________ ◀️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 1e767ac7ebb4ccc36f36d3a53041e8f6. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9504050303. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 31001. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501076. __________________________________ 🍃🌸 رسانه تخصصی فقه واحکام 🍃🌸 https://eitaa.com/ask_ahkam
آیا زن می تواند بدون اجازه شوهر، نذر کند؟
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 🌺دهه کرامت ولادت با سعادت حضرت معصومه وامام رضا علیهماالسلام مبارکباد.🌺 https://eitaa.com/ask_ahkam 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 ✳️ ازدواج دختر با کفو شرعی و مخالفت پدر ✳️ ⭕️ ⭕️ ⭕️ _______ _______ ________ ________ ❓ سوال: اگر ولی دختر بالغه باکره رشیده، از ازدواج او با هم¬ کفو شرعی¬ اش ممانعت کند، تکلیف چیست؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🌺 امام خامنه ای: اگر دختر نیاز به ازدواج دارد و خواستگار هم کفو شرعی و عرفی او می باشد و در حال حاضر دیگری که واجد شرائط باشد وجود ندارد، اذن پدر ساقط است. [1] 🌺 آیت الله مکارم: ازدواج دختر باکره ( يا ) بدون کسب اجازه جايز نيست. و منظور از باکره دختري است که قبلا شوهر نکرده است، خواه عضو بکارت موجود باشد، يا نه. اما چنانچه به تصديق بزرگترهاي فاميل خواستگار کفو و متناسب دختر باشد، و پدر دختر بدون دليل معقول مخالفت کند، اذن او ساقط است، و آنها مي توانند با هم ازدواج کنند. هر چند شايسته است در صورت امکان رضايت پدر دختر جلب شود. [2] 🌺 آیت الله سیستانی: با ديگری ازدواج كند. [3] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: اگر دختر باکره بخواهد با کسی ازدواج کند و پدر و اجازه نمی دهند، چنانچه ممانعت ایشان بدون رعایت مصلحت دختر می باشد. [4] 🌺 آیت الله وحید: نمی تواند با او ازدواج نماید، باید با کسی إزدواج نماید که ولیش ممانعت نمی کند. [5] 🌺 آیت الله فاضل: اگر بدون در نظر گرفتن مصلحت دختر مخالفت کند، ولایت او، ساقط می شود و دختر می تواند بدون اذن ولی ازدواج کند، اما اگر مصلحت دختر را در نظر گرفته باشد و خواستگار را فرد مناسب برای دختر نداند، به احتیاط واجب دختر باید از پدرش اطاعت کند. [6] _______ _______ ______ ______ ______ ✅ پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم). [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612100090. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 709110. [4]. توضیح المسائل، ج 2، ص 192، 193 م 2385، 2386. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613821. _______ ________ ________ ________ ________ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ✳️ https://eitaa.com/ask_ahkam 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 🍃🌸 🌸 🌺 امام خامنه ای: ➖ به زن کمک می‌کند تا بتواند به آن رتبه معنوی عالی خود برسد و دچار آن لغزشگاه‌های بسیار لغزنده‌ای که سر راهش قرار داده‌اند نشود. [1] ➖ مسئله 1: به طور کلی بر زن واجب است در مقابل ـ مسلمان باشد یا غیر مسلمان- پوشش شرعی مربوط به خود را مراعات کند و در صورتی که نسب به رعایت پوشش واجب کوتاهی کند گناه کرده است. ➖ مسئله 2: مردها نیز نسبت به پوشش در مقابل دیگران، به ویژه وظایفی دارند که رعایت آن در مواردی واجب است؛ برای مثال اگر مردی بداند نامحرم به بدن او نگاه می کند، بنا بر احتیاط واجب باید بدن خود (‌مواضعی که معمولا آن در بین مردان متعارف است) را به استثنای سر، گردن و دست ها بپوشاند. [2] _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_ ✳️ پی نوشت: 👇👇 [1]. دیدار با اعضای شورای فرهنگی – اجتماعی زنان 4/10/1370 [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 2435 _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ✳️ https://eitaa.com/ask_ahkam 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
#جواب_مسابقه سی و‌ هفت 🔰 ✅ گزینه 2 برندگان این هفته کاربران محترم : 🎊 مهربان 🎊 سمیعی 🎊 🌼 با تشکر از همراهان همیشگی کانال🌷🙏 eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸 در مدت صیغه موقت 🍃🌸 ____ ____ ____ ____ ____ ____ ____ ❓ سوال: در صورت در مدت صیغه موقت - ادعای زمان بیشتر توسط مرد و زمان کم از سوی زن - و عدم بخشش مدت باقیمانده از سوی مرد، گفته چی کسی مقدم است؟ 🍃🌸 پاسخ: 👇👇 🍃🌸 آیت الله مکارم: در فرض سوال بنابر اقل گذاشته می شود و در صورت اختلاف نیز در صورتی که دلیل و مدرکی بر مدت بیشتر نباشد، قول فردی که مدعی مدت کمتر است مسموع هست. [1] 🍃🌸 آیت الله سیستانی: اگر مورد نزاع باشد بايد به شرع مراجعه شود واگر سؤال از وظيفه شخصى است وزن مى داند كه مثلا 5 ماه بوده بر او واجب نيست بلكه جايز نيست بعد از آن خود را در اختيار او قرار دهد. [2] 🍃🌸 آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سؤال قول مقدم است. [3] ____ ____ ____ ____ ____ _____ _____ 🍃🌸 پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9703100048. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 741559. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 54001. ____ ____ ____ ____ ____ ____ ____ 🍃🌸 رسانه تخصصی فقه واحکام 🍃🌸 https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸 @ask_ahkam 🍃 به همراه داشتن پنبه خونی در نماز 🍃 🍃 _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_ ❓ سوال: آیا به همراه داشتن پنبه خونی آلوده به بیش از یک بند انگشت در نماز، اشکال دارد؟ 👇 پاسخ: 👇 🌸 امام خامنه ای: اشکالی ندارد. [1] 🌸 آیت الله مکارم: اشکال ندارد. [2] 🌸 آیت الله وحید: در فرضِ سؤال، اگر خودِ خون با آن پنبه باشد، بنابر إحتیاطِ واجب، صحیح نیست. [3] _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_ 👇 پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: neT05hmTkqU. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9703300096. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. 🍃 رسانه تخصصی فقه واحکام 🍃🌸 https://eitaa.com/ask_ahkam
سجده بر مهر سیاه
💠 پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلّم ):‌ ای اسماء! همین که زن به حد بلوغ رسید سزاوار نیست چیزی از بدن او دیده شود مگر این و این. آن گاه اشاره فرمود به چهره و قسمت مچ به پایین دست خودش. [1] 💠 سن بلوغ دختران و نشانه های آن💠 ============== ❓سوال: سن بلوغ دختران چه زمانی است و نشانه های آن چیست؟ ✅ پاسخ: سن بلوغ در دختران، تمام شدن «9 سال قمری» است. [2] ✳️ مشهور مراجع: نشانه بلوغ در دختران یکی از این سه مورد است: 1. روییدن موی درشت زیر شکم (بالای عورت) 2. خروج منی 3. تمام شدن 9 سال قمری آیات عظام: سیستانی و وحید: نشانه بلوغ در دختران، تمام شدن 9 سال قمری است. [3] 🔴 نکته 1: تمام شدن نه سال قمری برابر هشت سال و هشت ماه و بیست و هفت روز شمسی. 🔴 نکته2 : هر یک از این نشانه های بلوغ به تنهایی، علامت رسیدن به حد تکلیف شرعی محسوب می شود. ============= ✔️پی نوشت: [1]. سنن ابن داوود، ج 2، ص 383؛ به نقل از: مرتضی مطهری، مسئله حجاب، ص 150. [2]. توضیح المسائل مراجع، مساله 2252؛ توضیح المسائل آیت الله مظاهری،‌ م 1695؛ توضیح المسائل آیت الله هاشمی شاهرودی، م 226. [3]. توضیح المسائل مراجع، مساله 2252؛ توضیح المسائل آیت الله مظاهری،‌ م 2260؛ توضیح المسائل آیت الله هاشمی شاهرودی، م 444. ➖➖➖➖➖➖ ✅ كانال تخصصى فقه واحكام https://eitaa.com/ask_ahkam
@ask_ahkam ✳️ نماز با پنبه آغشته به خون پس از تزریق ✳️ ✳️ ======================= ❓ سوال: اگر پس از تزریق و ، خون کمتر از یک بند انگشت باشد ولی با پنبه الکلی آغشته شود، نماز خواندن با آن صحیح است؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✅ امام خامنه ای: خونی که کمتر از بند انگشت سبابه است اگر به آن برسد در صورتيکه رطوبت با خون مخلوط و در آن مستهلک شود و مجموع آنها هم بيش از اندازه‌ی مُجاز (بند انگشت) نشود، نماز با آن صحيح است، و در غير اين صورت نماز با آن بنابر احتياط واجب اشکال دارد. [1] ✅ آیت الله مکارم: نماز با آن صحیح نیست. [2] ✅آیت الله وحید: در فرضِ سؤال نماز با آن صحیح نیست. [3] ✅ پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: neT05hmTkqU. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9703300096. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. ======================== ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸 پس از ❓ سوال: تکلیف وضوی کسی که عمل جراحی چشم انجام داده است، در دوران یا مضر بودن ، چیست؟ 🍃🌸 پاسخ: 👇👇 🌺 امام خامنه ای: باید به صورت وضو بگیرید، یعنی هنگام شستن صورت برای وضو، دست تر روی باند بکشید. [1] 🌺 آیت الله مکارم: هرگاه روي آن بسته شده است و باز کردن آن ضرر و زيادي ندارد و آب هم براي آن مضر نيست، بايد آن را باز کند و وضو يا کند. در غير اين صورت، اطراف آن را بشويد و بنابراحتياط مستحب، روي جبيره را نيز مسح کند و اگر جبيره، نجس است يا نمي شود روي آن دست تر بکشد، پارچه پاکي را بر آن ببندد و دست تر روي آن بکشد. هرگاه جبيره، تمام صورت يا تمام يکي از دستها را گرفته باشد بايد بنابراحتياط واجب هم وضو يا غسل جبيره اي بگيرد و هم تيمم کند. (پس از باز کردن پانسمان) کسی که مبتلا به درد چشم است و آب برای او ضرر دارد اگر بتواند اطراف چشم را بشوید باید وضو بگیرد و الا تیمم کند. [2] 🌺 آیت الله سیستانی: در هر دو حال كافى است. [3] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: اگر بیرون چشم زخم دارد و بسته است، باید وضوی جبیره ای بگیرید. اگر داخل چشم عمل شده و وقتی چشم را می بندید، زخمی وجود ندارد، سه حالت دارد: 🔻 1. اگر آب ضرر دارد، باید تیمم نمایید؛ 🔻 2. اگر آب ضرر ندارد در صورتی که مانعی بر پیشانی باشد و قابل رفع نباشد، باید وضو بگیرید و بنابر احتیاط مثل جبیره روی مانع دست بگشید؛ 🔻 3. اگر مانع فقط ابرو را گرفته است، بنا بر احتیاط تیمم کنید و وضو بگیرید و دست بر مانع بکشید. [4] 🌺 آیت الله فاضل: اگر برای مدتی چشم شما بسته باشد باید وضوی جبیره ای بگیرید و تیمم لازم نیست. تا زمانی که آب ضرر دارد هرچند باند را بردارید، وضوی جبیره ای بگیرید یعنی در وقت شستن صورت چیزی روی چشم ها بگذارید که آب به چشم شما نرسد اول دست را خیس کنید، از بالای پیشانی تا بالای چشم به نیت وضو بشویید طوری که آب کمی زیر دستها جاری شود و به چشم هم نرسد و بعد روی پارچه یا باندی که روی چشم می گذارید به نیت وضو دست تر بکشید و سپس از باند به پایین، صورت را به نیت وضو بشویید و به وضو ادامه دهید صحیح است. [5] ================== 🍃 پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: HZZeGrVkdA. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9610120049. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 691372. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 48948. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613152. ============= 🍃🌸 رسانه تخصصی فقه واحکام 🍃🌸 https://eitaa.com/ask_ahkam
غسل مستحبی برای حائض
▶️ @ask_ahkam 💠 احتلام و جنابت تا بعد از اذان صبح و صحت روزه 💠 ❓ سوال: اگر فردی بعد از اذان صبح از خواب بیدار شده و متوجه جنابت خود شود، در صورتی که غسل نموده و نیت روزه کند آیا روزه اش – در ماه رمضان و غیر آن - صحیح است؟ ⭕️ پاسخ: ⬇️⬇️ 🌺 امام خامنه ای: در اگر از قصد داشت فردایش بگیرد و تا صبح از این قصد بر نگشته باشد، در فرض سؤال غسل کند و روزه‌اش صحیح است و اما كسی كه می خواهد قضای روزه رمضان را بگيرد، هرگاه تا اذان صبح جنب بماند، اگر چه از روی عمد نباشد، روزه او باطل است. ولی انجام روزه مستحبی مانعی ندارد. [1] 🌺 آیت الله سیستانی: روزه صحيح است مطلقا. [2] 🌺 آیت الله فاضل: اگر ماه رمضان باشد و قبل از اذان صبح جنب شود و تا بعد از اذان صبح نفهمد که جنب شده و بعد از اذان صبح بفهمد که جنب شده روزه اش صحیح است و برای نماز و روزه های روزهای بعدی باید غسل جنابت کند. اگر روزه قضای ماه رمضان را بگیرد و بعد از اذان صبح بفهمد که قبل از اذان صبح جنب شده بوده و غسل نکرده روزه باطل است. كسى كه مى خواهد قضاى روزه رمضان را بگيرد اگر بعد از اذان صبح بيدار شود، و ببيند محتلم شده، و بداند پيش از اذان محتلم شده است چنانچه وقت قضاى روزه تنگ است مثلاً پنج روز روزه قضاى رمضان دارد و پنج روز هم به رمضان مانده است، احتياط واجب آن است كه هم آنروز را روزه بگيرد هم عوض آنرا بعد از رمضان، و اگر وقت قضاى روزه تنگ نيست بايد روز ديگرى روزه بگيرد. اگر با صیغه شرعی نذر کرده باشد که روز معینی را روزه بگیرد یا به یکی از نام های خداوند قسم خورده باشد و روز آن معین باشد روزه اش صحیح است. و اگر روزه به واسطه نذر و قسم واجب شده باشد و روز آن را معین نکرده باشد، اگر قبل از اذان صبح جنب شود و غسل نکند و بعد از اذان صبح بفهمد که جنب شده روزه اش باطل است باید روز دیگری را روزه بگیرد. [3] ◀️ ◀️ ------------------------------- ◀️ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: jhzo2UxxPLc. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 679635. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9612630. --------------------------------------- ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 @ask_ahkam 🔷 پرداخت کفاره به جای قضای روزه های پدر 🔷 🔷 ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: ❓ سوال: آیا می تواند بابت هر روز روزه قضا پدر که بر او واجب شده، بدهد و دیگر خودش یا اجیر قضای روزه ها را نگیرد؟ ✅ پاسخ: ⬇️⬇️ 🌺 امام خامنه ای: پرداخت کفاره جایگزین انجام روزۀ قضای پدر نمی شود. [1] 🌺 آیت الله مکارم: در فرض سوال پرداخت کفاره از روزه قضای میت کفایت نمی کند. بر پسر بزرگتر واجب است نمازها و روزه هايي که والدين بر اثر عذر شرعي ترک کرده و توانايي بر قضا داشته ولي موفق بر قضاي آن نشده اند را بجا آورد، و نسبت به غير آن وظيفه ندارد. مگر اينکه وصيتي کرده باشند که مطابق آن بايد عمل کرد. هر چند در صورت امکان شايسته است ساير نسبت به آنچه بر آنها واجب نيست نيز اقدام کنند. [2] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: پسر بزرگ باید قضای روزه پدر را بجا آورد و احتیاط مستحب هست که علاوه بر قضا یک مد طعام-که مقدار آن حدود900 گرم است که باید به مسکین باید داده شود- هم از اموال میت بدهند. [3] 🌺 آیت الله وحید: خیر این مطلب صحیح نیست و روزه بر او واجب است و جایگزینی ندارد. [4] 🌺 آیت الله فاضل: دادن یک مد طعام به فقیر از قضای روزه مرده یا زنده کفایت نمی کند کسی که پسر بزرگ است و می داند مرحومش روزه قضا داشته باید قضای روزه هایش را بگیرید یا برای آن بگیرد.. اگر برای نماز و روزه وصیت کرده باشد از می تواند کسی را اجیر کند که روزه را بگیرد اگر وصیت نکرده باشد حق استفاده از اصل مال میت را بدون اجازه ندارند و پسر بزرگ باید از اموال خود اجیر بگیرد. [5] .................................... 🔷 پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: ZQhRqPQGOs. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9603270230. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 42620. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 961048 ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
قیام متصل به رکوع
https://eitaa.com/ask_ahkam 🌺 پاکی از حیض قبل از نیمه شب و نماز مغرب و عشاء 🌺 🌺 🌺 ===================== ❓ سوال: زنی که بعد از نیمه شب شرعی از حیض پاک شود، آیا فقط نماز عشاء را باید بخواند یا نماز مغرب نیز واجب است؟ آیا می تواند برای غسل کرده و قضای نماز عشاء را نیز بخواند؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🌺 امام خامنه ای: بنابر احتیاط واجب هر دو نماز را بقصد مافى الذمّة قبل از طلوع صبح بخواند. [1] 🌺 آیت الله مکارم: در صورتی که قبل از اذان صبح پاک شده است، احتیاط آن است که غسل کند و نماز مغرب و عشاء را به قصد ما فی الذمه بجا آورد. [2] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سؤال باید نماز مغرب و عشا را قبل از طلوع فجر بخواند و واجب است- ولو با تهیه مقدمات- کاری کند که اطمینان کند برای نماز بیدار می‌شود. [3] ================ ✅ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: Dypa3scYc50. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9510160036. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 37253. ==================== ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🌺 https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌷🌸🌹🌸🌷🍃 ✳️آیا زیر چانه نیز باید از نامحرم پوشیده شود؟ 🔰پاسخ: 🌀همه مراجع (غیر از آیات عظام امام و صافی): زیر چانه باید در برابر نامحرم پوشیده شود 💠امام ره و آیت الله صافی: بنابر احتیاط واجب حتی مقداری از زیر چانه را که بعد از بستن روسری دیده می شود بپوشاند. —------------ رساله مصور – احکام پوشش بانوان – ص ۵۰ ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام https://eitaa.com/ask_ahkam