eitaa logo
رسانه تخصصی فقه و احکام
6هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
422 ویدیو
17 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
https://eitaa.com/ask_ahkam و ❓ سوال: اگر کسی مرتکب گناه لواط شود، آیا کفایت می کند یا باید وضو نیز بگیرد؟ ✔️ پاسخ: ➖ امام خامنه ای: در فرض سؤال غسل کافی است و وضو لازم نیست. [1] ➖ آیت الله مکارم: چنانچه با خروج منی همراه بوده همان غسل کفایت از وضو می کند. [2] ➖ آیت الله شبیری زنجانی: اگر منی خارج شده غسل لازم است و در غیر اینصورت وضو کافی است و احتیاط مستحب این است غسل هم انجام دهد. اگر مساله را می دانستند نمازشان صحیح است در غیر اینصورت بنابر احتیاط نماز را دوباره بخوانند. [3] ➖ آیت الله وحید: بنابر احتياط واجب در جماع با مرد جمع كند بين غسل و وضو در صورتى كه قبلا وضو نداشته باشد وگرنه اگر قبل از این عملِ شنیع وضوء داشته، غسل كفايت مى كند. [4] ➖ آیت الله فاضل: اگر نعوذبالله کسی مرتکب لواط شود و صورت بگیرد، هرچند هم خارج نشود جنب می‌شوند و غسل جنابت واجب می‌شود و بعد از غسل جنابت نیاز به وضو نیست و جمع بین غسل و وضو لازم نیست بلکه بعد ازغسل جنابت تا زمانی که یکی از مبطلات وضو پیدا نشود، نباید برای نماز وضو بگیرد.مسئله جمع بین غسل و وضو در مورد دیگری می باشد، اگر نعوذ بالله را كند يعنى با او نزديكى نمايد و منى از او بيرون آيد غسل تنها كافى است، و اگر منى بيرون نيايد چنانچه پيش از وطى، وضو داشته باز هم غسل تنها كافى است، و اگر وضو نداشته باشد احتياط واجب آن است كه غسل كند و وضو هم بگيرد. [5] _______________________ ➖ پی نوشت: ⬇️ _____________________________ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: xf6HlhN8OBQ. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508090141. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34891. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25096. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502381. _______________________________________ ⚪️ رسانه تخصصی فقه واحکام ➖ https://eitaa.com/ask_ahkam
همکار افتخاری پایگاه تخصصی فقه و ‌احکام از عموم طراحان گرامی جهت ترویج و نشر احکام اسلامی در زمینه 🌅 🌅 دعوت به همکاری افتخاری در این پایگاه می نماید. لطفا علاقمندان، مشخصات و میزان همکاری خود را به آیدی زیر اعلام فرمایند 👇 @Pasokhgoo_ahkam ✳️eitaa.com/Pasokhgoo_ahkam
همکار افتخاری پایگاه تخصصی فقه و ‌احکام از عموم طراحان گرامی جهت ترویج و نشر احکام اسلامی در زمینه 🌅 🌅 دعوت به همکاری افتخاری در این پایگاه می نماید. لطفا علاقمندان، مشخصات و میزان همکاری خود را به آیدی زیر اعلام فرمایند 👇 @Pasokhgoo_ahkam ✳️eitaa.com/Pasokhgoo_ahkam
یا سلام خدمت اعضا گرامی: لطفا اطلاع رسانی کنید خدا اجرتون بده
☁️✨☁️💫☁️ ☢چرا فقط چادر حجاب برتر و کامل محسوب میشود؟ 💠حجاب دارای مراتب متوسط، خوب و خوب تر است و چادر حجاب برتر بانوان محسوب میشود. 🔰 برتری حجاب چادر را با توجه به فلسفه حجاب، بهتر میشود باور کرد. ✅ حجاب حداقل دو فلسفه اساسی دارد: ◀️ 1- مصونیت زن در برابر طمع ورزیهای هوس بازان. ◀️2- پیشگیری از تحریکات شهوانی خارج از هنجارهای الهی و تأمین سلامت و بهداشت معنوی خانواده و جامعه. 🔴 حجاب پیامی قاطع و کوبنده دارد و در برابر همه مردان اجنبی، نوعی هشدار و اعلام "دور باش" است. ====================== 🍃 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔https://eitaa.com/ask_ahkam
⭕️ به هم خوردن نامزدی و برداشتن طلا به جای مهریه ❗️ 💢 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ❓ سوال: اگر و نامزدی به هم خورده ولی ، طلا و ها و ... را به عنوان نگهدارد آیا در صورت سابق و عدم پرداخت مهریه، نماز خواندن با آنها صحیح است؟ 🔻 پاسخ: 🔻🔻 🔴 امام خامنه ای: اگر عین این اشیاء باقی مانده است و از ارحام نسبی داماد نباشد، مرد می تواند اشیاء هدیه داده شده را پس بگیرد. لکن اگر مرد از دادن مهریه امتناع می کند، زن می تواند آن ها را در عوض مهریه نگه دارد. [1] 🔴 آیت الله مکارم: چنانچه جاری شود و مرد مهریه را ندارد، چنانچه ارزش لباس و... به اندازه مهریه یا کمتر است، می تواند آنها را به عنوان مهریه بردارد و اشکال ندارد. [2] 🔴 آیت الله شبیری زنجانی: هدایای قبل از عقد قابل رجوع است اما هدیه به همسر قابل رجوع نمی باشد.البته در فرض مورد سوال اگر با وجود تمکن از اداء مهریه حاضر به پرداخت آن نباشد زن می تواند به مقدار مهریه تقاص کند. البته احتیاط مستحب است که برای این کار از اجازه بگیرد. [3] 🔴 آیت الله فاضل: اگر عقد و نامزدی به هم بخورد و مرد دختر را طلاق بدهد، در صورتی که طلاق رجعی باشد و مهریه را نبخشیده باشد، دختر می تواند طلاهایی را که برایش خریده و نیز لباس هایی را که خریده به عنوان مهریه خود حساب کند و برنگرداند ولی اگر مهریه را به خاطر طلاق بخشیده باشد نمی تواند طلاها و لباس ها را نگهدارد و اگر پسر طلاها و لباس ها را کند باید برگرداند. [4] ⭕️ ⭕️ _________________________ 🔻پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: jzZzGEQ9V9Q. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612030016. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50466. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613725. _________________________________ ⭕️ رسانه تخصصی فقه واحکام ⭕️ https://eitaa.com/ask_ahkam
✴️ به ❓ سوال: اگر کسی به تصور اینکه هر یک از نماز به تنهایی کافیه، به سلام اول اکتفا کند، نمازهایش چه حکمی دارد؟ ✴️ پاسخ: ⬇⬇ 🔆 امام خامنه ای: اگر اطمینان به کفایت داشته نمازهای قبلی صحیح است اما در نمازهای بعدی باید رعایت کند. [1] 🔆 آیت الله مکارم: احتیاط آن است که آن مقدار را که دارد اینگونه نماز خوانده است تدریجا قضا کند. [2] 🔆 آیت الله سیستانی: اگر باشد قضا ندارد. [3] 🔆 آیت الله شبیری زنجانی: نمازی که بدون یا رها کرده باشد را باید اعاده کند. [4] 🔆 آیت الله وحید: نماز باطل است و باید قضاء شود. [5] 🔆 آیت الله فاضل: اگر تنها به سلام اول اکتفا کند هرچند اشتباها باشد و یکی از دو سلام بعدی را نگفته باشد و تا زمانی که یکی از نماز را انجام بدهد متوجه نشود که سلام واجب را بگوید نمازش باطل است و هر مقداری که در گذشته نماز ها را بدون سلام های واجب نماز خوانده باشد باطل است لیکن در این مسئله می توانید به مرجع اعلم بعدی که در این فرض نمازهای گذشته شما را صحیح می داند رجوع کنید. [6] ________________________________ 🔶 پی نوشت: ⬇⬇ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: MUx0eu4RLlQ. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611050077. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 698534. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 49739. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613426. ____________________________ 🔶 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔶 https://eitaa.com/ask_ahkam
همکار افتخاری پایگاه تخصصی فقه و ‌احکام از عموم طراحان گرامی جهت ترویج و نشر احکام اسلامی در زمینه 🌅 🌅 دعوت به همکاری افتخاری در این پایگاه می نماید. لطفا علاقمندان، مشخصات و میزان همکاری خود را به آیدی زیر اعلام فرمایند 👇 @Pasokhgoo_ahkam ✳️eitaa.com/Pasokhgoo_ahkam
تشهد فراموش شده
@ask_ahkam 🌺 عدم استفاده از جهیزیه و خمس آن 🍃 _____________________________ ❓ سوال: آیا به که و و به عنوان می کنند در صورت عدم استفاده، تعلق می گیرد؟ ◀️ پاسخ: ⬇️⬇️ 🌺 امام خامنه ای: در فرض سؤال خمس تعلق نمی گیرد. [1] 🌺 آیت الله مکارم: آنچه معمولاً مورد نیاز است خمس ندارد هر چند استفاده نشده باشد. اما هرگاه واقعآ مقدارى از آن زائد بر نیاز بوده باشد خمس دارد، بنابر احتیاط واجب. [2] 🌺 آیت الله سیستانی: خمس آن واجب است مگر اینکه نبود آن مقدار که مورد استفاده واقع نشده کسر شان زن شمرده شود یا اینکه در معرض استفاده باشد مانند لوازم میهمانی در صورتی که تهیه آن هنگام نیاز برای او آسان نباشد .[3] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: .موارد مذکور متعلق خمس است مگر آنچه در شان شما و در معرض استفاده بوده -هرچند اتفاقاً از آن استفاده نشود- و نتوان آن را در موعد نیاز بدون مشقت از راهی دیگری تهیه نماید. [4] 🌺 آیت الله وحید: بله متعلقِ خمس است. [5] ____________________________ ✅ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: UrsFZ2ekRVk. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612090101. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 708830. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50712. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. _____________ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
سی و‌ شش 🔰 ✅ گزینه 3 برندگان این هفته کاربران محترم : 🎊 یازهرا 🎊 یا فاطمه زهرا 🎊 🌼 تسنیم 🌼 🎊 با تشکر از همراهان همیشگی کانال🌷🙏 eitaa.com/ask_ahkam
▶️ @ask_ahkam ◀️ ❓ سوال: در صورتی که متوجه زلزله نشویم و پس از مدتی از طریق رسانه ها از وقوع آن با خبر شویم، تکلیف چیست؟ ✅ پاسخ: ⬇️⬇️ ⬅️ امام خامنه ای: اگر در زمانی که عرفا زمان متصل به زلزله است علم به وقوع آن پیدا نکرده اید واجب نیست و تشخیص زمان متصل به عهده مکلف است. [1] ⬅️ آیت الله مکارم: اگر زلزله جز به وسيله دستگاه ها قابل درک نباشد نماز ندارد، و اگر قابل درک بوده اما او نفهميده، احتياط مستحب آن است که تا آخر عمر، هر وقت توانست بخواند. [2] ⬅️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر زلزله عرفاً- ولو برای عده ای- از اهل منطقه محسوس بوده است در هر حال، نماز آيات واجب می شود. [3] ⬅️ آیت الله وحید: اگر از أخبارِ رسانه ای إطمینان به وقوعِ زلزله پیدا کردید باید نماز بخوانید ولی بدونِ نیّتِ اداء و قضاء. [4] ⬅️ آیت الله فاضل: اگر از طریق رسانه ها یا افراد دیگری یقین کنید که در شهری که شما ساکن هستید زلزله آمده باید را بخوانید فرقی نمی کند چند ساعت بعد بفهمید هر زمانی که بفهمید نماز آیات را بخوانید و به نیت ادا هم بخوانید. اگر یک ماه بعد هم بفهمید به احتياط واجب در مثل زلزله نماز آيات را بخوانید. [5] ======================== ✅ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: NbjWLaAxI9M. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611200061. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50129. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613609. ===================== ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
@ask_ahkam 🔻🔻🔻🔻🔻 ♨️ 💢 _____________________________ ⭕️ معرفی کسی که مرتکب گناه زنا شده است. ❓ سوال: آیا کسی که از گناه زنای دو نفر اطلاع یقینی دارد، واجب است ایشان را به دادگاه معرفی نماید؟ ⭕️ پاسخ: ⬇️⬇️ 🔻 امام خامنه ای: جایز نیست. [1] 🔻آیت الله مکارم: در فرض سوال معرفی به دادگاه لازم نیست اما شخصی را که هم جنس خودش است نهی از منکر نموده و عواقب ارتکاب آن گناه کبیره را به او متذکر گردد. [2] 🔻 آیت الله شبیری زنجانی: خیر. [3] 🔻 آیت الله فاضل: خیر، چنین وظیفه ای ندارد. اگر ممکن است آنها را به روشی درست امر به معروف و نهی از منکر کند. [4] _____________________________ ⭕️ پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 1e767ac7ebb4ccc36f36d3a53041e8f6. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9504050303. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 31001. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501078. ___________________________________ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🚹سوپر گروه پرسش و پاسخ احکام آقایان در ایتا (ورود خانمها ممنوع⛔️) : http://eitaa.com/joinchat/2162884619C9cc910862b 🚺درخواست عضویت در گروه خانمها : @zeynab_110
تغییر سوره نماز بعد از ذکر «بسم الله ...
🔴 @ask_ahkam 🔴 ❓ سوال: اگر به درخواست ، را بیشتر از قیمت واقعی بنویسیم، چه تکلیفی داریم؟ ⭕️ پاسخ: 🔻🔻 🔻 امام خامنه ای: جایز نبوده و است و گیرنده است وشما باید توبه و استغفار کنید. [1] 🔻 آیت الله مکارم: در فرض سوال این کار جایز نبوده و چنانچه به صاحبش دسترسی دارید باید اصلاح نمایید. در غیر این صورت آن مقداری که اضافه نوشته اید را به نیت آن فردی که می خواهد مبلغ را به دیگری بدهد، به فقیری صدقه بدهید. [2] 🔻 آیت الله سیستانی: جایز نیست توبه و استغفار کنید. [3] 🔻 آیت الله شبیری زنجانی: در صورتی که معامله طبق فاکتور انجام شده باشد صحیح است اما در صورتی که صدور فاکتور بالاتر از قیمت معاملی، به معنای تحقق معامله به آن قیمت و در نتیجه کذب باشد، یا موجب اضرار به دیگری شود جایز نیست و ضمان دارد. در غیر این صورت نیز اگر خلاف قانون باشد، بنابر احتیاط جایز نیست. [4] 🔻 آیت الله وحید: کارِ إشتباهی انجام داده اید، نمایید و تصمیم بگیرید که دیگر خدایِ متعال ننمایید. [5] 🔻 آیت الله فاضل: نوشتن بیشتر از مبلغ خرید آن جایز نیست، اگر حق کسی با آن ضایع شود ضامن هستید، یعنی اگر مشتری جنس را برای خودش خریداری کرده، توبه کنید کفایت می کند ولی اگر مشتری واسطه در خرید بوده و جنس را برای کسی دیگر خریداری کرده و با فاکتوری که شما نوشتید او پول بیشتر از کسی دیگر بگیرد، شما نیز ضامن هستید. و در هر صورت چون نمی دانید حق کسی دیگر با آن فاکتور ضایع شده یانه، توبه کنید کفایت می کند و دیگر فاکتور برای کسی ننویسید، [6] _________________________________ ⭕️ پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: Mq6vAKFgXk. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612100078. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 709096. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50738. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613816. ________________________________ 🔴 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔴 https://eitaa.com/ask_ahkam
▶️ @asak_ahkam 💠 و 💠 ◀️ سوال: آیا تکرار برخی آیات در نماز اشکال دارد؟ ◀️ پاسخ: ⬇️⬇️ ⬅️ امام خامنه ای: تكرار اذكار نماز اگر به حدّ برسد، نماز را باطل مى‌كند. [1] ⬅️ آیت الله مکارم: تکرار کردن آیات و یا ذکرهاى و و براى ثواب یا براى احتیاط مانعى ندارد، امّا اگر به خاطر وسوسه باشد اشکال دارد. [2] ⬅️ آیت الله سیستانی: اشكال ندارد. [3] ⬅️ آیت الله شبیری زنجانی: فی نفسه، تکرار قسمتی از قرائت، به ، اشکال ندارد. [4] ⬅️ آیت الله وحید: به در نماز إشکالی ندارد. [5] ⬅️ آیت الله فاضل: اگر تکرار آیه چند بار به دلیل معنای زیبای بعضی آیات باشد و تکرار آن را به نماز نخواند و به قصد ذکر مطلق در هنگام نماز بخواند اشکال ندارد و نماز صحیح است. [6] __________________________________ ◀️ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای. [2]. استفتاء اینترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 677382. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 47457. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9612479. _________________________________ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
آیا خواندن صیغه عقد موقت در فضای مجازی صحیح است؟
💠 @ask_ahkam 💠 احکام پس از 🔷 سوال: خانمی که رحمش را برداشته و بعضی اوقات خون می بیند، حکم این خون چیست؟ 🔵 پاسخ:‌ ⬇️ 🔷 آیات عظام: رهبری، صافی، نوری، بهجت و تبریزی: اگر خون صفات و شرایط حیض را داشته باشد، حیض است و الا استحاضه است. 🔷 آیت الله سیستانی: استحاضه است. 🔷 آیت الله زنجانی: است و در جایی که یقین به خون زخم ندارد مانند زن های دیگر در صورت وجود شرایط، محکوم به و گرنه است. 🔷 آیات عظام: مکارم و اراکی: این خون نه حیض است و نه استحاضه (بلکه فقط شستن محل کافی است). 🔷 آیت الله فاضل: اگر خون نشانه های حیض را دارد، احتیاط احکام حیض را بر آن جاری کند. __________________________________ 🔵 منبع: ⬇️ رهبری، مکارم، نوری و بهجت: احکام بانوان جامعه الزهرا، ص 139؛ صافی: جامع الاحکام، ج 1، ص 42، س 130؛ فاضل: جامع المسائل، ج 1، ص 60، س 166؛ تبریزی: استفتائات جدید، ج 1، ص 58، س 260؛ اراکی: استفتائات، ص 12، س 4. ____________________________________ 💠 رسانه تخصصی فقه واحکام 💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 @ask_ahkam 🔷 وجود مانع در اعضای وضو و ضرر داشتن آب 🔷 🔷 💠 سوال: در صورت وجود در اعضای وضو و عدم امکان برداشتن آن و ضرر داشتن آب، تکلیف چیست؟ 🔷 پاسخ: 👇👇 🔷 امام خامنه اى: باید غسل و وضوی جبیره ای بگیرید. [1] 🔷 آیت الله مکارم: در فرض سوال كافى است اطراف چسب را بشويد، ولى اگر كشيدن دست تر بر آن ضرر ندارد بايد دست تر بر خود آن نيز بكشد و اگر ضرر دارد مستحب است پارچه پاكى روى آن بگذارد و دست تر روى آن بكشد. [2] 🔷 آیت الله سیستانی: تيمم كنيد. [3] 🔷 آیت الله شبیری زنجانی: اگر بخاطر یا چسب زده شده، باید به دستور وضوی جبیره عمل کنید در غیر این صورت باید به دستور تیمم عمل کنید. [4] 🔷 آیت الله فاضل: اگر آب ضرر دارد وضوی جبیره ای بگیرید. یعنی جاهای دیگر را از بالابه پایین بشوید و اطراف چسب روی زخم را نیز بشویید و روی چسب زخم دست تر به نیت وضو بکشید و سپس از زخم به پایین را به نیت وضو بشوید. [5] —------------— 💠 پی نوشت: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: baa852f721433b4825ea1ae74b815f5f. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9504310124. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 516320. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 31900. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501397. __________________________________ 💠 رسانه تخصصى فقه واحكام 💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
چه چیزهایی با آفتاب پاک می شوند؟
⁉️ 37 👇 کدام گزینه در مورد پیشگیری از حاملگی صحیح می باشد؟ گزینه1⃣ زن مى تواند با استفاده از دارو يا آمپول، اگر زیان مهمی نداشته باشد از باردار شدن حتی بدون رضایت شوهر جلوگيرى كند. گزینه2⃣ عقیم کردن موقت به جهت کنترل جمعیت اگر زيان مهمى نداشته و باعث نگاه و لمس حرام نشود، اشكال ندارد. گزینه3⃣ به جهت كنترل جمعيت، زن و مرد مى توانند با استفاده از عمل جراحى كارى كنند كه ديگر نتوانند فرزندى بياورند. گزینه 4⃣ اگر باردارى ضرر و خطر جانى زن را به همراه داشته باشد، عقیم کردن دائمی او جایز است. . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ، 22 تیر ۹۷⏱ 🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
♦️ پوشش روی پا ♦️ ▪️▪️▪️▪️▪️ 💠 سوال : آیا پوشاندن روی پا در مقابل نا محرم واجب است؟ ✅ همه مراجع غیر آیت الله مکارم شیرازی: پوشاندن روي پا در مقابل نا محرم واجب است. 🔷 آیت الله مکارم شیرازی: احتیاط واجب باید روی پا را هم بپوشاند. (‌نظر جدید) ➖➖➖➖ 📝 منابع: (توضیح المسائل مراجع؛ آیت الله نوری، آیت الله وحید خراسانی ؛ آیت الله خامنه ای: اجوبه الاستفتائات؛ آیت الله مکارم: استفتاء‌از سایت ) ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام https://eitaa.com/ask_ahkam
🌸سوال:🔽 ♦️ نماز خوندن با چادر نازک چه حکمی دارد؟ ✨💫✨💫✨💫✨ 🔷پاسخ: 🔶اگر زن در هنگام نماز غیر از چادر لباس کامل داشته باشد، سر و گردن هم با روسری و امثال آن پوشیده باشد، طوری که بدون چادر هم غیر از صورت و دست ها تا مچ پیدا نشود، نماز خواندن با چادر نازک اشکال ندارد. 💠‼️اما اگر غیر از چادر لباس خانم کامل نباشد، مثلا لباس آستین کوتاه پوشیده و یا گردن و موهای او پیدا باشد، در هنگام نماز باید چادر کاملا بدن او را بپوشاند. اگر چادر نازک باشد، طوری که از زیر چادر بدن پیدا باشد و دست و مو از زیر چادر پیدا باشد، نماز باطل است هر چند نامحرم هم حضور نداشته باشد. 🌷🍀🌷🍀🌷 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ کانال رسانه تخصصی فقه و احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
حکم تصرف در بیت المال چیست و راه جبران آن کدام است؟