eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
494 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🔷 شده با وضو بعد از غسل جنابت 🔷 🔷 ❓ سوال: کسی که غسل جنابت کرده است و نمی داند سر زده یا نه و وضو گرفته و نماز خوانده است، آیا باید نمازها را نماید؟ 🔷 پاسخ: 👇👇 🔷 امام خامنه ای: اگر اطمینان به خروج حدث و بطلان غسل ندارد، وضو لازم نیست و در فرض سؤال به هر حال نماز صحیح است. [1] 🔷 آیت الله مکارم: در فرض سوال نمازها صحیح است. [2] 🔷 آیت الله وحید: اگر می داند غسل کرده و شک دارد وضوء گرفته یا نه (به هر دلیلی ار دو دلیلِ ذکر شده در سؤال )بنابر احتیاطِ واجب نمازش را قضاء نماید و نمازهایِ بعدی را اگر با وضوء خوانده مشکلی ندارد.[3] —------------— 🔷 پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: xf6HlhN8OBQ. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508090141. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25096. ______________________ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🍀🍃🍀🍃☘🍃☘🍃☘ 🍃🍀 در قبال 🍀 سوال: وظیفه زن و نسبت به شوهری و که مال حرام به خانه می آورد و خود نیز درآمدی ندارند، چیست؟ ✅ پاسخ: 👇 🌺 امام خامنه ای: تا زمانی که یقین به حرام بودن عین مال مورد ابتلا ندارند استفاده اشکال ندارد و بررسی کردن هم لازم نیست. [1] 🌺 آیت الله مکارم: اگر يقين ندارند که در اختیار آنها قرار می دهد از راه حرام تهيه شده، تصرف در آنها مانعي ندارد اما اگر يقين دارند و صاحب آن را مي شناسند، بايد به صاحبش برگردانند و گرنه ما به آنها اجازه مي دهيم تصرف کنند و معادل آن را که تصرف کرده اند به نيازمندي بپردازيد. و اگر تمکن ندارند بر ذمه بگيرند و هر موقع که توانستند، بپردازند. ضمنا لازم است در فرصت های مناسب با زبان خوش و با ادب و ایشان را امر به معروف و نهی از منکر نماید و از ایشان بخواهد که کاری را برای خودش انتخاب نماید که درآمدش حلال باشد و آثار و عواقب دنیوی و اخروی کسب حرام و حرام خوری و آثار سوء آن در تربیت و شکل گیری شخصیت فرزندان را متذکر شود. [2] 🌺 آیت الله سیستانی: اگر عین مال دزدی نباشد ولی از طریق حرام مانند دروغ یا کم فروشی بدست می آورد تصرف در اموالی که شوهر می آورد برای شما جایز است هر چند که خودش گناه کار است. [3] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: تصرف در عین پولی که شوهراز راه حرام به دست می آورد، جائز نیست مگر در فرض اضطرار و در اینصورت در صورت امکان باید با کارکردن کسب حلال تهیه کنند. [4] 🌺 آیت الله فاضل: اگر زن و فرزند صد در صد یقین دارند که شوهر مال حرام به خانه می آورد باید او را از آوردن مال حرام بترسانند و با روش خوب با او صحبت کنند تا دست از کار حرام و اموال حرام بردارد، اگر اثر نکند در صورتی که زن و فرزند درآمد دیگری برای ادامه زندگی خود ندارند از باب ناچاری از اموالی که مرد تهیه می کند استفاده برای زن و فرزند حلال است. [5] —------------— 🍃🍀 پی نوشت: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: QZGMkZS7uxk. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9603220185. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 624790. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 42382. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9610361. _-_-_-_-_-_-_-_-_-_ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🍃🍀🍃 https://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️ سی و هشتم 👇 جلسه استراحت در نماز، نشستن بعد از ...... در رکعت ..... را گویند. گزینه 1⃣: سجده دوم – اول و دوم گزینه 2⃣: سجده اول – اول و سوم گزینه 3⃣: سجده دوم- اول و سوم گزینه 4⃣: سجده دوم – دوم و چهارم . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز دوشنبه ، 8 مرداد ۹۷⏱ 🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 با در ❓ سوال: بعضی کبابی ها بر خلاف تصور مردم، گوشت را با چینه دان مخلوط کرده و به می فروشند، آیا این کار و درآمد حاصل از آن حرام است؟ 🔷 پاسخ: 👇👇 📝 آیت الله مکارم: فروختن اجناس كه از وضع آن خبر ندارد، موجب می گردد و آنچه بیان نموده اید در معامله می باشد که يكى از است؛ از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل شده است كه فرمود: «كسى كه در معامله با مسلمانان غِش كند، يا به آنها ضرر برساند، يا تقلّب و حيله نمايد از ما نيست و هر كس با برادر مسلمانش غِش كند خداوند بركت را از روزى او می برد و راه معاش او را مى بندد و او را به خودش وا مى گذارد. [1] 📝 آیت الله سیستانی: اگر متعارف نباشد جايز نيست و آن حلال نيست مگر اين كه به مشترى اطلاع داده شود. [2] 📝 آیت الله شبیری زنجانی: اگر ظاهر عرفی آن این باشد که تنها گوشت گوسفند یا گاو است جایز نیست و معامله باطل است. [3] 📝 آیت الله فاضل: اگر چینه دان را با گوشت مخلوط می کنند و کباب درست می کنند و به نام کباب گوشت خالص به مردم می فروشند؛ این کار غش در معامله است و نوعی و حرام است. [4] —------------— ✅ پی نوشت: [1]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9606180030. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 656500. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 45412. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9611567. ><><><><><><><><><><>< ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
✴️ سوال : ◀️ اگر قسمتی از فرش نجس شود و ما نمی دانیم کدام قسمت نجس است چه وظیفه داریم؟ ♻️ پاسخ: 👈 هرگاه بداند قسمتى از فرش، یا لباس نجس شده امّا نمى داند کدام قسمت آن است اگر دست، به قسمتى از آن بزند نجس نمى شود، همین طور هر دو چیزى که مى داند یکى از آن دو نجس شده ،ولى نمى داند کدام نجس است ملاقات با یکى از آن دو سبب نجاست نمى شود ولی اگر چيزى با رطوبت با تمام قسمتهاى فرش برخورد کند، محکوم به نجاست است. ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 eitaa.com/ask_ahkam
مانع بودن لاک ناخن پا
❇️ اموال مسروقه در کودکى ◆◆◇◆◆◆◆◇◆◆◇◆◆ ┘◄ سوال : من در كودكى و نوجوانى از چند جا دزدى كرده‌ام (از خانه، بستگان یا مغازه و...) ولى حالا كه مى‌خواهم جبران كنم، نمى‌دانم چكار كنم؟ چون خجالت مى‌كشم كه بگویم دزدى كرده‌ام. آیا مى‌توانم از طرف آنها صدقه بدهم؟ ✅✅پاسخ: اگر صاحبان اموال مسروقه، حتى ورثه آنها مشخص و موجود باشند، نسبت به آنها ضامن هستید و به هر شكل مى‌توانید عین آنها و اگر عین تلف شده قیمت آنها را به صاحبانش برگردانید و یا داخل اموال آنها بکنید، و لازم نیست آنها مطلع شوند كه این اموال از آنها به سرقت رفته است. ◀️ اما اگر به صاحبان آن دسترسى ندارید مى‌توانید به نیت صاحبانش بنابر احتیاط واجب با اذن حاکم شرعى به فقرا صدقه دهید. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - استفتائات مقام معظم رهبری http://www.leader.ir/tree/print.php?catid=49&nodeid=n9231 ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam
❇️آیا با سرمه می توان وضو گرفت یا غسل کرد؟ 1⃣ اگر سرمه صرفاً در داخل چشم کشیده شود، به صحّت وضو و غسل ضرر نمی رساند. 2⃣ به صورت معمول سرمه مانع از رسیدن آب به پوست نمی شود؛‌ ولی این به نوع سرمه که چرب باشد یا نه و مقدار سرمه ای که استفاده می شود، بستگی دارد، بنا بر این کسی که از سرمه استفاده کرده می تواند تشخیص بدهد، سرمه ای که استفاده شده، مانع از رسیدن آب به سطح پوست می شود هست یا نه. ➖➖➖➖➖ كانال تخصصی فقه و احکام در تلگرام eitaa.com/ask_ahkam
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
⁉️ #سوال_مسابقه سی و هشتم 👇 جلسه استراحت در نماز، نشستن بعد از ...... در رکعت ..... را گویند. گزی
#جواب_مسابقه سی و‌ هشت 🔰 ✅ گزینه 3 برندگان این هفته کاربران محترم : 🎊 حیدری 🎊 @@ 🎊 🌼 با تشکر از همراهان همیشگی کانال🌷🙏 eitaa.com/ask_ahkam
در ❓ سوال: اگر به تصور تنگی وقت، نماز مغرب را بدون سوره خوانده و پس از نماز عشاء متوجه وجود وقت کافی بشویم، حکم نماز خوانده شده چیست؟ ◀️ پاسخ:⬇️⬇️ *⃣ امام خامنه ای: در فرض سوال اشکال ندارد. [1] *⃣ آیت الله مکارم: کفایت می کند و اعاده لازم نیست. [2] *⃣ آیت الله شبیری زنجانی: نماز خوانده شده در هر دو صورت صحیح است. [3] *⃣ آیت الله وحید: اشکالی ندارد. [4] *⃣ آیت الله فاضل: اگر وقت تنگ باشد و احتمال قوی بدهید که با خواندن سوره، نماز عشاء قضا می شود و نماز را بدون سوره خوانده اید و بعد از عشا فهمیده اید که یک دقیقه هنوز وقت باقی است، نمازی که خوانده اید صحیح است. [5] —------------— ◀️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: Tbm6mzaJba0. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9608020073. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 38838. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503455. ::::::::::::::::::::::::::::::::: ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam
ملاک برای یک بار شستن در وضو چیست؟
◀️ یا برای 🔴 سوال: اگر برای ، همجنس یا محرمی نباشد مثلا در کشورهای خارجی، تکلیف غسل میت چیست؟ 🔴 پاسخ: 🔻🔻 🔴 امام خامنه ای: در صورتى كه غسل دهنده همجنس حتى از اهل كتاب نباشد، غسل ساقط مى شود. [1] 🔴 آیت الله مکارم: در فرض سوال میت را از روی لباس غسل دهند. [2] 🔴 آیت الله شبیری زنجانی: درصورتی که غسل از روی لباس، مستلزم لمس یا نظر حرام نمی شود، بنا براحتیاط غسل داده شود و گرنه غسل ساقط است. [3] 🔴 آیت الله وحید: غسل دادن مرد زن را و زن مرد را جايز نيست و باطل است ولى زن مى تواند شوهر خود را غسل بدهد و شوهر هم مى تواند زن خود را غسل بدهد، اگر چه احتياط مستحبّ آن است كه زن شوهر خود و شوهر زن خود را غسل ندهد. مرد مى تواند دختر بچّه اى را كه مميّزه نشده غسل دهد و زن هم مى تواند پسر بچّه اى را كه مميّز نشده غسل دهد، هر چند احتياط مؤكّد آن است كه پسر بچّه و دختر بچّه اى كه بيش از سه سال دارند، اوّلى را مرد و دومى را زن غسل بدهد. اگر براى غسل دادن ميّتى كه مرد است مرد پيدا نشود، زنانى كه با او نسبت دارند و محرمند ـ مثل مادر و خواهر و عمّه و خاله ـ يا به واسطه ازدواج يا شير خوردن با او محرم شده اند، مى توانند او را غسل بدهند و نيز اگر براى غسل ميّت زن، زن ديگرى نباشد، مردهايى كه با او نسبت دارند و محرمند يا به واسطه ازدواج يا شير خوردن با او محرم شده اند، مى توانند او را غسل دهند و بنابر احتياط واجب در صورت وجود مماثل نوبت به محرم نمى رسد و غسل دادن از زير لباس واجب نيست، هر چند احوط است ولى بايد به عورت نظر نكند و بنابر احتياط عورت را بپوشاند. اگر ميّت و كسى كه او را غسل مى دهد هر دو مرد يا هر دو زن باشند، جايز است كه غير از عورت جاهاى ديگر ميّت برهنه باشد. [4] آیت الله فاضل: اگر میت زن باشد و زن مسلمان پیدا نشود که او را غسل بدهد و محارم او هم نباشد، از زن های کافر اهل کتاب کمک بگیرند اگر اهل کتاب نباشند از سایر زن های اهل کتاب کمک بگیرند به این صورت که روش غسل دادن را به زن کافر یاد بدهد و مرد مسلمان نیت غسل کند و از پشت پرده زن کافر میت زن مسلمان را غسل بدهد و احتیاط آن است که زن کافر را هم بگوید نیت غسل دادن کند. اگر زن کافر هم برای غسل دادن پیدا نشود غسل میّت ساقط می شود لیکن احتیاط مستحب است که مردها از روی لباس و پوشش زن میت او را سه مرتبه غسل بدهند طوری که به بدن او نگاه نکنند. اگر بدون نگاه کردن ممکن نشود غسل ندهند و بدون غسل دفن کنند. همین طور است درجایی که مرد مسلمان بمیرد و هم جنس مسلمان یا محارم او از بین زنها برای غسل دادن پیدا نشود، به ترتیبی که در میت زن مسلمان گفته شد عمل شود. [5] —------------— ◀️ پی نوشت:⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: BUoMk8MuKR8. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9509200038. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 36269. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید؛ کد استفتا: 26548. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502815. _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_ ◀️رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam