🔴 نماز با لباس و بدن نجس در تنگی وقت و نبود فرصت تطهیر
⭕️ #لباس_نجس
⭕️ #بدن_نجس
⭕️ #تنکی_وقت_تطهیر
______________________
❓ سوال: در صورت تنگی وقت و نبود #فرصت برای تطهیر لباس و بدن از نجاست، تکلیف #نماز چیست؟
✅ پاسخ: ⏬⏬
✳️ آیت الله مکارم: اگر وقت برای تطهیر لباس و بدن تنگ است در اینجا از باب ضرورت نماز با لباس و بدن نجس، صحیح است. [1]
✳️ آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سوال، چنانچه لباسش به غیر منی نجس شده با همان حال نماز بخواند. البته تا می تواند باید لباس های نجس را از تن در آورد. [2]
✳️ آیت الله وحید: کسى كه يك لباس دارد، اگر بدن و لباسش نجس شود و به اندازه آب كشيدن يكى از آنها آب داشته باشد، بنابر احتياط بايد بدن را آب كشيده و با لباس نجس نماز بخواند، مگر اين كه نجاست بدن كمتر از نجاست لباس باشد، يا نجاست بدن يك مرتبه شستن و نجاست لباس دو مرتبه شستن لازم داشته باشد، كه در اين دو صورت لازم است تطهير لباس را مقدّم بدارد. كسى كه غير از لباس نجس لباس ديگرى ندارد، بايد با لباس نجس نماز بخواند و نمازش صحيح است. كسى كه دو لباس دارد، اگر بداند يكى از آنها نجس است و نداند كداميك آنها است، چنانچه وقت دارد بايد با هر دو لباس نماز بخواند، مثلا اگر مى خواهد نماز ظهر و عصر بخواند، بايد با هر كدام يك نماز ظهر و يك نماز عصر بخواند، ولى اگر وقت تنگ است با يكى از آن دو نماز بخواند و بعد از وقت با لباس ديگر يا لباس پاك نماز را به جا آورد. [3]
✳️ آیت الله فاضل: اگر لباس نجس باشد در صورتی که فرصت تطهیر کردن نباشد اگر ممکن باشد لباس را عوض کند اگر عوض کردن ممکن نباشد لباس نجس را در بیاورد و با ساتر پاک عورت را بپوشاند و نماز بخواند و اگر ساتر پاک ندارد در صورتی که ممکن باشد لباس نجس را در بیاورد و به وظیفه برهنگان عمل کند. درصورتی که به دلیل سرما یا بودن افراد دیگر در آوردن لباس نجس ممکن نباشد با همان لباس نجس نماز بخواند صحیح است، هم چنین اگر بدن نجس باشد و وقت برای شستن محل نجاست نباشد با همان بدن نجس نماز بخواند صحیح است. [4]
—------------—
◀️ پی نوشت: ⏬
[1]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9509200038.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 36269.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید؛ کد استفتا: 26548.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502817.
______________________
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
❎ #تبدیل_حیاط_مسجد_به_حسینیه
❓ سوال: آیا کسی که پس از #متولی_مسجد، #تولیت آن را بر عهده گرفته و از #نیت وی اطلاع نداشته، می تواند حیاط مسجد را به حسینیه تبدیل نماید؟
✅ پاسخ: ⬇️⬇️
✳️ امام خامنه ای: به طور کلی خود مسجد تولیت بردار نیست و با فرض وقف مکان مذکور به عنوان مسجد، تغییر و تبدیل آن به حسینیه جایز نیست. [1]
✳️ آیت الله مکارم:
1⃣ اولا: مسجد نیاز به متولی ندارد مگر اینکه اموال و موقوفاتی داشته باشد و متولی برای آن اموال و #موقوفات تعیین شود لذا اگر مسجد اموالی ندارد بهترین کار این است که نمازگزاران از میان افراد با تقوا #هیئت_امنا انتخاب کنند و هیئت امنا مسجد را اداره کند.
2⃣ ثانیا: از روز اول که مسجد را وقف می کنند می توانند بخشی یا طبقه ای را مسجد و بخش یا طبقات دیگر را برای امور دیگری درنظر بگیرند. (الوقوف علی حسب ما یوقفها أهلها) و آنچه را جزء مسجد نمی کنند حکم مسجد ندارد پس می توان بخشی را حسینیه و یا حتی #سرویس_بهداشتی کرد و بخش دیگر را مسجد به شرط این که مسجد را آلوده نکند. ولی اگر بعد از وقف و ساخته شدن مسجد می-خواهند بخشی از آن را تغییر دهند یا #طبقه_ای به عنوان غیر مسجد به آن اضافه کنند در مواردی که مزاحم نمازگزاران نباشد و در شأن مسجد باشد مانند حسینیه و #کتابخانه و #بسیج و مراسم عزاداری و کلاس درس، اشکال ندارد ولی در هر حال حکم مسجد را دارد؛ ولی ساخت یا تبدیل به #خانه_عالم و خانه #خادم یا محلی برای #بانوانی که #عذر_شرعی دارند، جایز نیست. [2]
✳️ آیت الله سیستانی: نمی تواند. [3]
✳️ آیت الله شبیری زنجانی: در صورتی که قرینه ای بر مسجد بودن فضای مذکور وجود ندارد، حکم مسجد را ندارد در صورتی که وقف متعلقات مسجد بودن این مکان (مثل وقف حیاط مسجد بودن #وقف برای اعم از حیاط و دستشویی و .) معلوم نباشد متولی شرعی می تواند بر اساس مصلحت مسجد نسبت به آن تصمیم بگیرد. [4]
✳️ آیت الله فاضل: متولی جدید نمی تواند حیاط مسجد را که وقف مسجد شده، وقف حسینیه کند. [5]
—------------—
✅ پی نوشت: ⬇️⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: hzeM0MlRtJU.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9509040003.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 555252.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 35739.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502647.
************************
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🎵🎵 #پخش_موسیقی_باشگاه_ورزشی
❓ سؤال: آیا شرکت در باشگاه ورزشی که موسیقی حرام پخش می کند، جایز است، فقط به قصد ورزش کردن در باشگاه حضور پیدا کنیم؟
✅ پاسخ: عكس نوشته، بالا ⬆️⬆️
🆔 @ask_ahkam
🔷 #محرمیت_ناپدری با #ربیبه و #دخترانش
❓ سوال: آیا بچه های ربیبه (یعنی دخترانِ دختر یا پسر زن که از شوهر قبلی می باشند) بر ناپدری محرم هستند؟
✅ پاسخ: ⬇️⬇️
🔷 امام خامنه ای: بلی در مواردی که ربیبه #محرم است #بچه های او هم محرمند. [1]
🔷 آیت الله مکارم: بطور کلي اگر مردي با زني که دختر دارد #ازدواج کند تنها در صورتي با آن دختر محرم مي شود که با مادرش نزديکي کند. نحوه محرميت آن مرد با نوه هاي دختري و پسري آن نيز به همين شکل است. البته با عروس هاي زن از شوهر سابق محرم نيست. [2]
🔷 آیت الله سیستانی: اگر این مرد با همسرش #دخول کرده باشد ربیبه و فرزندانش به این مرد محرم هستند. [3]
🔷 آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سؤال، اگر با آن زن نزدیکی کرده با دختر و نوۀ دخترى او محرم است. [4]
🔷 آیت الله وحید: اگر زنى را عقد كند و با او #نزديكى نمايد، دختر و #نوه دخترى و پسرى آن زن هرچه پايين روند، چه در وقت #عقد باشند يا بعد به دنيا بيايند، به آن مرد محرم مى شوند. [5]
🔷 آیت الله فاضل: اگر مرد، زنى را عقد كند و با او نزديكى نمايد، دختر و نوه دخترى و پسرى آن زن هر چه پائين روند، چه در وقت عقد باشند يا بعداً به دنيا بيايند، به آن مرد محرم مى شوند. بنابر این دختران دختر آن زن و دختران پسر آن زن اگر داشته باشد هرچند از شوهر قبلی باشد و هر مقداری که پایین برود ( مثل نوه های آن دختر) برمردی که با آن زن ازدواج کرده و نزدیکی نموده است، محرم می شوند. [6]
—------------—
◀️ پی نوشت: ⬇️⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: JXYU2gV7vkc.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9509210051.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 560210.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 36310.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 26594.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502831.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::
🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام
🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔶 #استفاده از #محصولات_تراریخته
❓ سوال: خوردن #گیاهان و #حیواناتی که از لحاظ #ژنتیکی_دستکاری می شوند، چه حکمی دارد؟
🔶 پاسخ: ⬇️
🔶 امام خامنه ای: فی نفسه اشکال ندارد و حلال است. [1]
🔶 آیت الله مکارم: شبیه سازی حیوانات یا گیاهان اشکالی ندارد و چنانچه استفاده از آن محصولات ضرر مهمی برای بدن نداشته باشد مانعی ندارد. این حیوانات چنانچه ذبح شرعی شود، خوردن آن حلال است مشروط به اینکه استفاده از آن ضرر مهمی برای بدن نداشته باشد. [2]
🔶 آیت الله فاضل: گیاهان و حیواناتی که از نظر ژنتیکی #تغییر می کنند و تبدیل به جنس حرام نشود خوردن آن ها حلال است. [3]
—------------—
🔶 پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: UKFcLkmIl1Q.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9702130123.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9700423.
===============
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
🔶 https://eitaa.com/ask_ahkam
هدایت شده از 🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
⁉️ #سوال_مسابقه سی و نه 👇
آیا روش خواندن نماز احتیاط اینگونه است: بعد از سلام نماز، بدون انجام کاری که نماز را باطل می کند، بر می خیزیم و به نیت نماز احتیاط، بدون اذان و اقامه و زبان آوردن نیت، تکبیر می گوییم. سپس یک حمد بدون سوره به صورت آهسته قرائت می کنیم بعد به رکوع و سجود می رویم و در صورتیکه نماز احتیاط مان یک رکعتی است با تشهد و سلام نماز را با پایان می بریم:
گزینه 1⃣: نماز احتیاط به همین روش خوانده می شود.
گزینه 2⃣: البته باید نیت را به زبان آورد.
گزینه 3⃣: البته باید حمد و سوره به صورت آهسته قرائت شود.
گزینه 4⃣: همه موارد صحیح است
.
.
.
📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫
⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ، 19 مرداد ۹۷⏱
🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁
☑️ کانال تخصصی فقه و احکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔶 پرداخت کفاره روزه به فقیر بی نماز 🔶
🔶 #پرداخت_کفاره_روزه
🔶 #فقیر_بی_نماز
====================
❓ سوال: آیا می توان کفاره روزه را به فقیری که اهل نماز و روزه نیست، داد؟
🔶 پاسخ: ⬇️⬇️
🔶 امام خامنه ای: اشکال ندارد. [1]
🔶 آیت الله مکارم: احتیاط آن است به کسی که علنا گناه می کند نپردازند. [2]
🔶 آیت الله شبیری زنجانی: اشکالی ندارد. البته توجه شود که پرداخت پول آن به مسکین کافی نیست، مگر مطمئن باشید به وکالت از شما مقدار مد طعام را با آن تهیه می کند و به خودش تملیک می کند. [3]
🔶 آیت الله فاضل: کفاره روزه را به فقیر شیعه ای که اهل نماز و روزه باشد بدهید، اگر فقیر شیعه اهل نماز و روزه پیدا نشود به فقیر شیعه ای که اهل نماز و روزه نیست بدهید اشکال ندارد منتها او را امر به معروف کنید که نماز و روزه را بجا بیاورد. [4]
—------------—
🔶 پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: XgBlZIN4Y2E.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9603170151.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 42166.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9610254.
================
🔶 رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
⬅️ #اقامه_نماز_فرادا هنگام نماز جماعت
⬅️ #نماز_جماعت
<××××××××××××××××>
❓ سوال: آیا کسی که بدون توجه به نماز جماعت، نماز فرادا می خواند، فقط مرتکب فعل حرام می شود یا نمازش نیز باطل است؟
✔️ پاسخ: ⬇️⬇️
◀️ امام خامنه ای: اگر اين عمل تضعيف نماز جماعت و اهانت و بىاحترامى به امام جماعت محسوب شود، جايز نيست. [1]
◀️ آیت الله مکارم: در صورتي که هتک نماز جماعت يا توهين به امام جماعت محسوب شود، جايز نيست، در غير اين صورت اشکالي ندارد در صورت هتک یا توهین، بنابر احتیاط واجب باید آن نماز را اعاده نماید. [2]
◀️ آیت الله سیستانی: خواندن نماز فرادا در جایی که نماز جماعت برپا مى شود چ نانچه هتک امام جماعت بوده وعدالت وى را زير سؤال ببرد و او مستحق چنين هتكى نباشد حرام است ولى نمازش صحيح است. [3]
◀️ آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سوال، نمازش هم بنابر احتیاط باطل است. [4]
◀️ آیت الله فاضل: اگر کسی در جایی که جماعت برگزار است همزمان با آن در کنار جماعت فرادا نماز بخواند در صورتی که طوری باشد که سبب بی احترامی به جماعت یا وهن امام جماعتی که مردم او را عادل می دانند حساب شود، حرام و گناه است و نماز باطل است. [5]
—------------—
⚫️ پی نوشت: ⬇️⬇️
[1]. پايگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، استفتائات نماز جماعت، سوال شماره: 555.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508010026.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 545544.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34620.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502289.
<××××××××××××××××××>
◾️ رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹
◀️ تقاضای افزایش مهریه از سوی زن ▶️
❓ سوال: آیا #زنی که #مهریه اش یک #جلد_کلام_الله مجید بوده می تواند بعد از گذشت سال ها از #ازدواج، #تغییر_مهریه را #مطالبه نماید؟
🔰 پاسخ: 👇👇
🔆 امام خامنه ای: مهریه همان است که در #عقد مشخص شده و امکان تغییر آن نیست. [1]
🔆 آیت الله مکارم: بعد از عقد نمی تواند چیزی به مهریه اضافه نمود مگر اینکه در ضمن عقد خارج لازم (مثلا زن چیزی را به مرد بفروشد و در ضمن آن شرط کند که مرد فلان مقدار به مهریه اضافه کند) باشد. البته مانعی ندارد بدون اینکه زن اضافه ای مطالبه کند مرد هر مقدار که مایل باشد به همسرش پرداخت نماید. [2]
🔆 آیت الله سیستانی: خیر. [3]
🔆 آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سوال نمی توانید بیش از مهریه تعیین شده را مطالبه کنید. [4]
🔆 آیت الله فاضل: اگر در وقت عقد مهریه خود را یک کلام الله مجید گذاشته اید، مهریه شما همان یک کلام الله مجید است و چیز دیگری به عنوان مهریه نمی توانید طلب کنید، لیکن اگر همسر شما بارضایت خود اموال یا پول به شما بدهد اشکال ندارد. [5]
—------------—
◀️ پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 617984.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9410200168.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 544036.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 25818.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9404148.
====================
◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🌺🌸🍃🌺🌸🍃🌺🌸🍃
🌷 سفر برای فرار از مجازات و پرداخت بدهی 🌷
🌷 #فرار_از_مجازات
🌷 #پرداخت_بدهی
❓ سوال: #مجرم یا #بدهکاری که از ترس مجازات یا از دست #شاکی فرار کرده است، سفر معصیت کرده و نمازش کامل است؟
✅ پاسخ: 👇👇
🌺 امام خامنه ای: اگر غرض از سفر، فرار از اداى حق الناس واجب باشد، #سفر_معصیت است. [1]
🌺 آیت الله مکارم: چنانچه به قصد فرار از مجازات و یا برای فرار از ادای دینی که میتواند بدهد سفر کند، سفرش سفر معصیت است. [2]
🌺 آیت الله شبیری زنجانی: چنانچه فرار کردنش حرام باشد (مثلا در حالی که قدرت بر ادا دارد از پرداخت دیه یا دین خود فرار می کند) سفر معصیت محسوب می شود. [3]
🌺 آیت الله فاضل: اگر مجرم از ترس مجازات قانون فرار کند سفرش معصیت نمی شود اما اگر مدیون باشد (مثل آنکه ضرب و جرح برکسی وارد کرده باشد و دیه بر او واجب شده باشد یا بدهکار است) دو صورت دارد: 1 - اگر برای آنکه طلب یا دیه کسی را ندهد فرار می کند، سفرش از جهت ترک واجب حرام می شود و باید نماز را تمام بخواند.2 - اگر برای ترک واجب فرار نمی کند، بلکه از ترس مجازات فرار میکند، در این فرض هرچند با قصد ترک واجب فرار نمی کند، لیکن چون ترک واجب که اداء دین باشد نیز لازم می باشد لذا احتیاط آن است که در سفر هم نماز را کامل بخواند و هم شکسته. [4]
—------------—
🌷 پی نوشت: 👇👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: xmslJB3ldz8.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9507020090.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 33943.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502058.
*"*"*"*"*"*"*"*"*"*"*"*
🌷 رسانه تخصصى فقه واحكام
🌷 https://eitaa.com/ask_ahkam
♦️♦️♦️♦️
♦️ #تخیل_شهوت بدون #خروج_منی
❓ سوال: تخیل شهوت بدون خروج منی چه حکمی دارد؟
♦️ پاسخ: 🔻🔻
🔴 امام خامنه ای: تحریک شهوت از طریق مذکور جایز نیست. [1]
🔴 آیت الله مکارم: #فکر_گناه تا زماني که منتهي به انجام گناه نشود، گناه محسوب نمي شود، ولي بي شک آثار نامطلوبي بر روح انسان مي گذارد. [2]
🔴 آیت الله شبیری زنجانی: حرام نیست اما اگر با تحریک کردن عضو باشد احتیاط در ترک است. [3]
🔴 آیت الله وحید: بنابر احتیاطِ واجب، حرام است. [4]
🔴 آیت الله فاضل: صرف تخیل شهوت تا زمانی که عملا منجر به حرام و گناه نشود، گناه حساب نمی شود. لیکن #تخیّل_شهوانی، دل را سیاه می کند و زمینه گناه را فراهم می کند و بهتر است از تخیل شهوانی #بدون_قصد خروج منی نیز خودداری شود. [5]
—------------—
♦️ پی نوشت: 🔻🔻
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 46DI2JhHkN4.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9510040086.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 36812.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502954.
•••••••••••••••••••••••••••
♦️ رسانه تخصصى فقه واحكام
♦️ https://eitaa.com/ask_ahkam
#جواب_مسابقه سی و نه 🔰
✅ گزینه یک
برندگان این هفته کاربران محترم : 🎊 قنواتیان 🎊 N P 🎊 🌼 ندیمه
با تشکر از همراهان همیشگی کانال🌷🙏
eitaa.com/ask_ahkam
☘🌿☘🌿☘🌿☘🌿☘
🌿 اقامه نماز فرادا هنگام نماز جماعت 🌿
🌿 #اقامه_جماعت
🌿#نماز_فرادی
•••••••••••••
❓ سوال: آیا کسی که بدون توجه به نماز جماعت، نماز فرادا می خواند، فقط مرتکب فعل حرام می شود یا نمازش نیز باطل است؟
✅ پاسخ: 👇👇
🌺 امام خامنه ای: اگر اين عمل #تضعيف_نماز_جماعت و #اهانت و بىاحترامى به #امام_جماعت محسوب شود، جايز نيست. [1]
🌺 آیت الله مکارم: در صورتي که #هتک نماز جماعت يا #توهين به امام جماعت محسوب شود، جايز نيست، در غير اين صورت اشکالي ندارد در صورت هتک یا توهین، بنابر احتیاط واجب باید آن نماز را اعاده نماید. [2]
🌺 آیت الله سیستانی: خواندن نماز فرادا در جایی که نماز جماعت برپا مى شود چنانچه هتک امام جماعت بوده و#عدالت وى را زير سؤال ببرد و او مستحق چنين #هتكى نباشد حرام است ولى نمازش صحيح است. [3]
🌺 آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سوال، نمازش هم بنابر احتیاط باطل است. [4]
🌺 آیت الله فاضل: اگر کسی در جایی که جماعت برگزار است همزمان با آن در کنار جماعت فرادا نماز بخواند در صورتی که طوری باشد که سبب بی احترامی به جماعت یا #وهن امام جماعتی که مردم او را #عادل می دانند حساب شود، حرام و #گناه است و نماز باطل است. [5]
—------------—
◀️ پی نوشت: 👇👇
[1]. پايگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، استفتائات نماز جماعت، سوال شماره: 555.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508010026.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 545544.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34620.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502289.
•••••••••••••••
🌿رسانه تخصصی فقه واحکام
▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
☘☘☘☘☘☘☘☘☘
🔻 سفر برای فرار از مجازات و پرداخت بدهی 🔻
#سفر_فرار_مجازات
#پرداخت_بدهی
""""""""""""""""""""""""""""
🔻"سؤال" 🔻
#مجرم یا #بدهکاری که از #ترس_مجازات یا از دست شاکی فرار کرده است، سفر #معصیت کرده و #نمازش کامل است؟
🔻 پاسخ 🔻
🔴 امام خامنه ای: اگر غرض از سفر، فرار از اداى حق الناس واجب باشد، سفر معصیت است. [1]
🔴 آیت الله مکارم: چنانچه به قصد فرار از مجازات و یا برای فرار از ادای دینی که میتواند بدهد سفر کند، سفرش سفر معصیت است. [2]
🔴 آیت الله شبیری زنجانی: چنانچه فرار کردنش حرام باشد (مثلا در حالی که قدرت بر ادا دارد از پرداخت دیه یا دین خود فرار می کند) سفر معصیت محسوب می شود. [3]
🔴 آیت الله فاضل: اگر مجرم از ترس مجازات قانون فرار کند سفرش معصیت نمی شود اما اگر مدیون باشد (مثل آنکه ضرب و جرح برکسی وارد کرده باشد و دیه بر او واجب شده باشد یا بدهکار است) دو صورت دارد: 1 - اگر برای آنکه طلب یا دیه کسی را ندهد فرار می کند، سفرش از جهت ترک واجب حرام می شود و باید نماز را تمام بخواند.2 - اگر برای ترک واجب فرار نمی کند، بلکه از ترس مجازات فرار میکند، در این فرض هرچند با قصد ترک واجب فرار نمی کند، لیکن چون ترک واجب که اداء دین باشد نیز لازم می باشد لذا احتیاط آن است که در سفر هم نماز را کامل بخواند و هم شکسته. [4]
—------------—
🔻پی نوشت🔻
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: xmslJB3ldz8.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9507020090.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 33943.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502058.
"'"'"'"'"'""'"'"'"'"""'"'"'"'"'"'"'"'"'"'
☘ رسانه تخصصی فقه واحکام
◻️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🔷 خمس حقوق بازنشستگی 🔷
🔹#خمس
🔹 #حقوق_بازنشستگی
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
🔹سؤال ⏪ آیا به پولی که شرکت های بیمه به عنوان حقوق بازنشستگی پرداخت میکنند، خمس تعلّق می گیرد؟
🔷 پاسخ: ⬇️⬇️
🔷 امام خامنه ای: حقوق بازنشستگی اگر تا #سر_سال خمسی #مصرف نشود، خمس دارد. [1]
🔷 آیت الله مکارم: چنانچه تا سال خمسی چیزی از آن #باقی بماند، مشمول خمس است. [2]
🔷 آیت الله سیستانی: اگر #كسر بخشى از حقوق توسط دولت در دوران كارمندى به عنوان تملك دولت با موافقت كارمند باشد حقوق بازنشستگى خمس ندارد مگر پس از قبض مال و گذشتن يك سال تمام (صرف حساب به حساب كردن بدون واريزي حقيقي مبلغ كافي نيست). ولى اگر كسر بخشى از حقوق توسط دولت به عنوان قرض باشد كه آن را پس از بازنشستگى تدريجا مى پردازد مقدار كسر شده خمس دارد و در اين صورت كارمند مى تواند هر ماه به مقدار كسر شده ماهيانه را خمس بدهد و مى تواند همه حقوق دريافتى را خمس بدهد تا وقتى كه تمام مبلغ كسر شده در طول دوران كارمندى پايان يابد. [3]
🔷 آیت الله فاضل: حقوق بازنشستگی، اگر از #مخارج سال زياد بيايد، خمس دارد. [4]
—------------—
🔷 پی نوشت: ⬇️⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 643872.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501250058.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 468607.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500207
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام
🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
💠 تحقق استطاعت با وجود بدهکاری بابت مهریه 💠
⭕️ سوال: با توجه به اینکه یکی از شرائط استطاعت در حج نداشتن بدهی است آیا مهریه جزء بدهی حساب می شود؟
🔴 پاسخ: 👇👇
🔆 امام خامنه ای: مهریه بدهی محسوب می شود. [1]
🔆 آیت الله مکارم: در صورتي که معمولا (همان گونه که در عرف امروز معمول است) زنان آن را مطالبه نکنند جزء ديون قابل کسر محسوب نمي شود. [2]
🔆 آیت الله شبیری زنجانی: مهریه هم بدهی است و کسی که مخارج حج را دارد و بدهکار نیز هست، چنانچه هزینه کردن این پول در سفر حج باعث شود که نتواند بدهی خود را - در هنگام لزوم عرفی اداء - بپردازد یا پرداخت بدهی با مشقت شدید یا با وهن او همراه گردد، مستطیع نیست و الا مستطیع می باشد. [3]
🔆 آیت الله وحید: بله. [4]
🔆 آیت الله فاضل: مهریه جزء دین است لیکن اگر زن مهریه اش را مطالبه نکند و مرد استطاعت مالی برای رفتن به حج را داشته باشد، واجب است حج برود، لیکن واجب نیست از زن خواهش کند که مهریه اش را مهلت بدهد یا ببخشد، و اگر زن مهریه را مطالبه کند و مرد قبل از واجب شدن حج مهریه او را بدهد رفتن به حج بر او واجب نیست. اما اگر مهریه را ندهد یا زن مطالبه نکند در صورتی که راه برای رفتن به حج باز باشد رفتن به حج با استطاعت مالی واجب می شود. [5]
—------------—
#استطاعت_مهريه_بدهى_حج
💠 پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 606677.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9409140028.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 24545.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 13768.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9403632.
_____________________
💠 رسانه تخصصى فقه واحكام
💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
💠 وضو و تیمم زن در حضور نامحرم 💠
⭕️ سوال: آیا در صورت وجود #نامحرم برای #وضوء #خانم و نبود مکان دیگر باید #تیمم نماید؟
🔴 پاسخ: 👇👇
🔆 امام خامنه ای: مورد مذکور مجوز تیمم نیست و باید به گونه ای که نامحرم نبیند وضو بگیرد. [1]
🔆 آیت الله مکارم: چنانچه هنگام وضو گرفتن در معرض دید نامحرم باشد و هیچ راهی غیر آن نباشد، باید تیمم کند. [2]
🔆 آیت الله سیستانی: بله. [3]
🔆 آیت الله شبیری زنجانی: در صورت عدم امکان وضو با رعایت حجاب شرعی، در وقت یا مکان دیگر تیمم کند. [4]
🔆 آیت الله وحید: زیرِ چادر باید وضوء بگیرد. [5]
🔆 آیت الله فاضل: اگر زن بتواند با کمک خانم های دیگر پرده قرار بدهد باید این کار را بکند و اگر ممکن نباشد، ظرف آب را درجایی که نامحرم او را نمی بیند ببرد و آنجا برود وضو بگیرد و اگر ممکن نباشد در صورتی که وقت برای نماز باشد باید صبر کند هر زمان وضو گرفتن بدون نظر کردن نامحرم ممکن شد وضو بگیرد و با فرضی که وقت کم باشد و نماز قضا می شود و راه دیگری نباشد در این فرض وظیفه اش تیمم است و با تیمم نماز بخواند. البته اگر در برابر نامحرم وضو بگیرد گناه است ولی وضو و نمازش صحیح است، ولی وظیفه اش تیمم است. [6]
—------------—
💠 پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 46DI2JhHkN4.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9510040086.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 563816.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 36812.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502952.
________________________
💠 رسانه تخصصی فقه واحکام
💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
🗣لطفا پیام زیر رو بخونید و در گروه هاتون ارسال کنید🗣
باتوجه به اینکه بودجه کانال برای اجرای مسابقات احکام به اتمام رسیده، از دوستان اگر کسی تمایل داره برای این کار فرهنگی بودجه ای در اختیار کانال قرار بده لطفا به ایدی زیر پیام بدید تا روش پرداخت خدمتتون ارسال شه👇 @zeynab_110
✅مبلغی که هدیه میدید از هزار تومان تا هر میزان که خودتون تمایل داشتید. کم یا زیادش اهمیت نداره. مهم نیت خیر شماست🌸🍃
________________________
💠 رسانه تخصصی فقه واحکام
💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 بدهکاری مهریه و لزوم استمهال(مهلت خواستن) از زن برای حج 🔷
🔷 #بدهکار_مهریه
🔷 #استمهال_حج
➖➖➖➖➖➖
⚪️ سوال: اگر مرد #مستطیع باشد ولی به واسطه مهریه، #استطاعت او از بین برود؛ آیا واجب است از زن اجازه بگیرد تا به طور موقت مهریه را ببخشد یا فرصت دهد و در صورت گرفتن مهلت آیا حج بر او واجب می شود؟
🔵 پاسخ:
🔷 امام خامنه ای: اجازه گرفتن واجب نیست. لکن اگر وقت ادا مهریه رسیده ولی زن راضی به تأخیر اداء باشد و شوهر مطمئن باشد که در وقت مطالبه، می تواند مهریه را اداء نماید، واجب است به حج برود و در غیر این صورت واجب نیست. (در فرض مهلت گرفتن) در صورتی واجب می شود که علاوه بر مهریه، مخارج حج را داشته باشد. [1]
🔷 آیت الله مکارم: در صورتي که معمولا (همان گونه که در عرف امروز معمول است) زنان آن را مطالبه نکنند جزء ديون قابل کسر محسوب نمي شود. [2]
🔷 آیت الله شبیری زنجانی: مهریه هم بدهی است و کسی که مخارج حج را دارد و بدهکار نیز هست، چنانچه هزینه کردن این پول در سفر حج باعث شود که نتواند بدهی خود را - در هنگام لزوم عرفی اداء - بپردازد یا پرداخت بدهی با مشقت شدید یا با وهن او همراه گردد، مستطیع نیست و الا مستطیع می باشد. در هر حال اگر بدهی خود را حتی در فرض نرفنن به حج نمی پردازد حج بر او واجب می گردد و کفایت از حجة الاسلام می کند. [3]
🔷 آیت الله وحید: اگر مالى دارد كه كافى براى مخارج حجّ است و قرض هم بر عهده دارد و صرف آن مال در حجّ منافى با پرداخت قرض نباشد، واجب است حجّ را به جا آورد و اگر منافى باشد حجّ واجب نيست. و در آنچه ذكر شد، فرقى نيست بين آن كه وقت پرداخت قرض رسيده باشد يا نه و همچنين بين آن كه قبل از به دست آوردن آن مال، قرض گرفته باشد يا بعد از آن. پس اگر مهریه را پرداخت کند و استطاعت نداشته باشد مستطیع نیست ولی اگر پرداخت نکند و زن هم طلب نکند مستطیع است و باید حج برود. [4]
🔷 آیت الله فاضل: مهریه جزء دین است لیکن اگر زن مهریه اش را مطالبه نکند و مرد استطاعت مالی برای رفتن به حج را داشته باشد، واجب است حج برود، لیکن واجب نیست از زن خواهش کند که مهریه اش را مهلت بدهد یا ببخشد، و اگر زن مهریه را مطالبه کند و مرد قبل از واجب شدن حج مهریه او را بدهد رفتن به حج بر او واجب نیست. اما اگر مهریه را ندهد یا زن مطالبه نکند در صورتی که راه برای رفتن به حج باز باشد رفتن به حج با استطاعت مالی واجب می شود. [5]
—------------—
✔️ پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 606677.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9409140028.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 24545.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 13768.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9403632.
➖➖➖➖➖
✅رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam