eitaa logo
رسانه تخصصی فقه و احکام
6هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
444 ویدیو
23 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 بسم الله الرحمن الرحيم ✳️ #احكام_بسم_الله_الرحمن_الرحيم ◀️ رسانه تخصصى فقه واحكام ▶️ @ask_ahkam
🍃🍃🔵🔷 🍃🔵🔷 🍃🔷 🔷 🔵 و ❓ سؤال: اگر زنی در زندگی _ اولاً از شوهر نکرد، _ ثانیاً برای شوهرش قائل نبود، _ ثالثاً را در همه جا نمود، _ رابعاً در زندگی مرتب گفت. ❓تکلیف مرد از نظر شرعی با چنین زنی چیست؟ ✅ جواب: باید او را و نمایید. [1] 🔵 اگر هیچیک از زن و شوهر به وظایف خود عمل نکنند، به گونه ای که از آنها از یکدیگر باشد، باید یک نفر از خانواده مرد و یک نفر از خانواده زن برای بین این تعیین شوند که بین این دو باشند. و بر این دو نفر حاکم واجب است درباره درگیری این زن و شوهر تحقیق به عمل آورند، سپس هر چه آن دو حکم رأی دادند در صورتی که مشروع باشد، بر زن و شوهر می شود و باید بدان عمل کنند. 🔷 مثلاً اگر با شوهر شرط کنند که همسرش را در فلان خانه مخصوص، یا نزد پدر و مادر او مسکن دهد، و یا مادر و خواهر خود را با وی همخانه نکند، یا در فلان مدت مهریه یا سایر مطالباتش را بپردازد، شوهر باید بپذیرد و آنها را انجام دهد، ولی هر گونه حکم غیر مشروع لازم الاجراء نیست و نباید زن و شوهر بدان شوند. مثلاً شرط کنند شوهر حقوق سایر اعضای خانواده را بپردازد و یا زن بتواند بدون اجازه شوهر از شود و... [2] 🔷 🍃🔷 منبع: 👇👇 [1].امام: از کتاب استفتائات، ج 1، ص 481، سؤال 14. [2].امام: تحریر الوسیله، ج 2، کتاب نکاح، فی النشوز، مسأله 4. 🍃🔷🔵🍃🔷🔵🍃🔷🔵 🔷 رسانه تخصصى فقه واحكام ✅ http://eitaa.com/ask_ahkam
♻️ 🔴 ♻️🔴♻️🔴♻️🔴♻️ ❓ سؤال: آیا شوهر می تواند در مقابل دیگران عیوب را بگوید و او را کند، اگر چه به باشد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ➖ «غیبت کردن و نیز تحقیر مؤمن و کاری که موجب او می شود جایز نیست.» ❓ سؤال: آیا می تواند در مقابل دیگران را بگوید و یا او را تحقیر کند؟ اعم از اینکه شوهر حضور داشته باشد یا نه و اعم از اینکه شوخی باشد یا . ✅ جواب: 👇👇 ➖ «غیبت کردن مؤمن و نیز تحقیر مؤمن و کاری که موجب اذیت او می شود، جازی نیست.» ⏪ بنابراین زن و شوهر نمی توانند یکدیگر را تحقیر نمایند. به طور مثال نمی تواند با به رخ کشیدن زنان دیگر، زن خود را تحقیر کند و با ندارد در مقابل دیگران کاری کند و یا بزند که زنش تحقیر شود. 🔻همچنین زن اجازه ندارد عیوب مرد را نزد زنهای دیگر به گونه ای بیان کند که یا شود و یا موجب تحقیر شوهر گردد. ⏪ بنابراین، گرفتن از یکدیگر در مقابل دیگران بی اعتنایی کردن به یکدیگر، ترجیح بدون دلیل دیگران به گونه ای که موجب تحقیر همسر گردد و مواردی نظیر اینها، جایز نیست و زن و شوهر باید به شدت از اینگونه امور نمایند. _________________ 💠 استفتاء از دفتر - احکام روابط زن و شوهر سید مسعود معصومی ♻️♻️♻️♻️♻️ ✅ رسانه تخصصی فثه واحکام 💠 http://eitaa.com/ask_ahkam
💢 آیا استفاده از ژلهای مو یا واکس مو برای وضو اشکال دارد؟ ✅ پاسخ در تصویر ⬆️⬆️ ⭕️ #ژل_مو_واکس @ask_ahkam
⭕️ ❓ سوال: دعاهایی که نویسندگان آن‌ها ادعا می کنند که در دعا نقل شده اند، چه حکمی دارند؟ و مراجعه به آن‌ها چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: ⬇️ «اگر دعاها از ائمه اطهار(علیهم‌السلام) نقل و روایت شده باشند و یا مضامین آن‌ها حق باشد، تبرّک جستن به آن‌ها اشکال ندارد. همان‌گونه که تبرّک جستن به دعاهای مشکوک به این امید که از معصوم(علیه السلام) باشند، اشکال ندارد.» ✅ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری leader.ir ♻️⭕️♻️⭕️♻️⭕️♻️ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🍂🍁🍃🌼 🍃🍂🍁🌼 🍃🍂🌼 🍃🌼 🌼 ⭕️ و اجرای آن ❓ سوال: خانمی حدود یکسال است همسرش رهایش کرده و با فرزند خردسالش تنها زندگی میکند. طبق عقد نامه، حق طلاق هم با خانم است. آیا می تواند خطبه طلاق را با حضور چند نفر شاهد بخواند؟ ✳️ پاسخ: ⬇️⬇️ ✅ امام خامنه ای: واگذاری حق طلاق به زوجه صحیح نیست اما اگر زن در یا دیگر از طرف وکیل در طلاق و یا با حق توکیل غیر باشد و با رعایت کلیه شرایط و به خاطر وکالت یاد شده اقدام به طلاق نماید، طلاق صحیح است و اگر در این زمینه وجود داشته باشد باید مراعات نمایید. [1] ✅ آیت الله فاضل: حق طلاق برای زن هرچند در عقد نامه باشد باطل است. لیکن اگر در ضمن عقد شرط کرده باشد که اگر شوهر مثلا به امورش رسیدگی نکند وکیل در طلاق باشد و شوهر او را به حال خودش گذاشته باشد، با وکالتی که در طلاق گرفته می تواند کسی را وکیل بگیرد که با رعایت شرایط طلاق، طلاق او را بخواند. و می‌تواند با همان عقد نامه به دادگاه مراجعه کند و از قاضی درخواست حکم طلاق نماید تا طلاق او رسمی و قانونی شود. اگر در طلاق دارد و خودش بتواند صیغه طلاق را درست بخواند می تواند در حضور دو مرد، صیغه طلاق را به وکالت از شوهر برای خودش بخواند. [2] ============ ⭕️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، شماره استفتاء: FqWT0Up9GsA. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، شماره استفتاء: 9612614. 🌿🍂🌿🍂🌿🍂🌿🍂 🍃🌸 رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ http://eitaa.com/ask_ahkam
۴۸ 🔰 ✅ گزینه 4 برندگان این هفته کاربران محترم : 🎊کاربر h m 🌼 و : 🎊گل نرگس 🌼 با تشکر از همراهان همیشگی کانال🌷🙏 eitaa.com/ask_ahkam
🔴 ❓ آيا تهيه لوازم آرايش، محسوب مى شود؟ ✳️ پاسخ: 👇👇 👈 همه مراجع: «آرى، تهيه لوازم آرايش در حد متعارف، جزء نفقه واجب زن محسوب مى شود.» ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ✳️http://eitaa.com/ask_ahkam
💠 غیبت کسی که راضی به آن است ⛔️ ⁉️ سوال: اگر کسی به ما گفته باشد هر چه من غیبت کنید اشکال ندارد، در این شرایط غیبت حرام است؟ ✅ پاسخ:حتی در فرض سؤال، غیبت حرام است. [1] 🔴 تذکر: غیبت کردن موجب آبروریزی است. هیچ کس حق ندارد با مومن بازی کند؛ هر چند به این امر باشد. پس بیاییم را که خدا پوشانده ، آشکار نکنیم، حتی اگرمطمئن هستیم صاحب عیب ناراحت نمی شود. ________________ ✴️ [1].پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری leader.ir ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam
✅ #مضاربه 🔶 #احکام_مضاربه ⬆️⬆️ ▶️ @ask_ahkam
🚹سوپر گروه پرسش و پاسخ احکام آقایان در ایتا (ورود خانمها ممنوع⛔️) : http://eitaa.com/joinchat/2162884619C9cc910862b 🚺درخواست عضویت در گروه خانمها : @pasokhgo_banovan
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 کیفیت بیان و تحقق 🍃🌸 سؤال: اگر گفته شود «اگر فلان كار انجام شد نذر مي كنم در راه خدا و براي رضاي او فلان عمل را انجام دهم» آیا صيغه نذر خوانده شده است؟ 🌺 پاسخ: ⬇️ 🌺 امام خامنه اى : آنچه در سؤال ذکر شده نذر شرعی محسوب نمی شود. [1] 🌺 آیت الله مکارم: نذر در صورتي صحيح است که براي آن صيغه خوانده شود، خواه به عربي باشد يا زبانهاي ديگر، بنابراين اگر بگويد چنانچه فلان حاجت من روا شود براي خدا بر من است که فلان مقدار مال را به فقير بدهم، نذر او صحيح است، بلکه اگر بگويد نذر ميکنم براي خدا اگر فلان حاجت من رواشود فلان کار خير را انجام دهم، کافي است. [2] 🌺 آیت الله سیستانی: در نذر بايد صيغه خوانده شود و لازم نيست آن را به بخواند، پس اگر بگويد چنانچه مريض من خوب شود "براى خدا بر من است كه ده تومان به فقير بدهم" نذر او صحيح است و اگر بگويد براى خدا نذر كردم چنين كنم، ـ بنابر احتياط واجب ـ بايد عمل كند، ولى اگر نام خدا را نبرد و فقط بگويد نذر كردم، يا نام يكى از اولياى خدا را ببرد نذر صحيح نيست و نذر اگر صحيح بود و مكلف به نذر خود عمداً عمل نكرد گناه كرده است و بايد كفاره بدهد و كفاره وفا نكردن به نذر مانند كفاره مخالفت قسَم است. [3] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: این لفظ صیفه شرعی نذر نیست ولی بنابر احتیاط مستحب به آن عمل شود. [4] 🌺 آیت الله فاضل: اگر بگوید در راه خدا و یا بگوید برای رضای خدا این عمل را انجام می دهم صیغه شرعی نذر محقق نمی شود و صیغه شرعی نذر این جمله است که بگوید: «برای خدا برمن است » که فلان کار را انجام بدهم. اگر عین همین جمله «برای خدا برمن است» را نگوید نذر شرعی محقق نمی شود. [5] —------------— ◀️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 590234. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9407200210. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، شماره استفتا: 400561. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 22662. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402998 __________________________ ◀️ رسانه تخصصى فقه واحكام 🌸 https://eitaa.com/ask_ahkam 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
پوشیدن کفش و روسری رنگی
🍃🔷 استفاده زن از اینترنت به هزینه شخصی و ممانعت شوهر 🔷 🔷 🍃❓ اگر زن با هزینه خود در فضای مجازی اینترنت حضور داشته و با کسی رابطه نداشته باشد،‌ آیا شوهر می تواند او را منع کند؟ اگر این ناراحتی باعث تاثیر در مسائل زناشویی بشود چطور؟ 🍃🌸 پاسخ: 👇👇 🔷 امام خامنه ای: در فرض سوال اطاعت از شوهر در مورد مذکور واجب نیست ولی بهتر است در این گونه موارد با هم را حل نمایید. [1] 🔷 آیت الله مکارم: از انجام اعمالی که موجب اختلاف و کدورت است، جدا اجتناب نمایید و سعی کنید با و محبت در مورد اختلافات خویش به تفاهم برسید. [2] 🔷 آیت الله سیستانی: زن و مرد نامحرم از راه نوشتار یا گفتار جایز نیست مگر همان مقدار که براى رفع نیاز به طور مستقیم جایز است. و سزاوار نیست زن طورى رفتار کند که و شبهه شوهر را برانگیزد و همچنین فرزندان نسبت به پدر بلکه در بعضى از موارد حرام است مانند این که رفتار زن طورى باشد که با رعایت حقوق مرد منافى باشد یا رفتار موجب پدر از جهت شفقت بر فرزند باشد. و اگر رفع مشکل متوقف بر اطلاع شوهر یا پدر از محتواى نامه ها یا مکالمات باشد در صورتى که محذورى در آن نباشد جایز است. باید توجه داشت که شوهر و پدر در مقابل و فرزند مسؤولیت شرعى دارند خداوند مى فرماید (یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم واهلیکم نارا وقودها الناس والحجارة علیها ملائکة غلاظ شداد لا یعصون الله ما امرهم ویفعلون ما یؤمرون) ((ای مؤمنان خود و خانواده خود را از آتشى که سوخت آن انسانها و سنگها است و بر آن ملائکه اى موکل اند که سختگیر و نیرومندند و هرگز دستور الهى را مخالفت نمى کنند ، حفظ کنید)) و آن چه از آنها خواسته شده است انجام مى دهند و زن و فرزند باید شوهر و را در انجام این وظیفه کمک کنند و اگر نکنند بر آنها است که به وظیفه امر به معروف و نهى از منکر طبق ضوابط آن عمل نمایند. [3] 🔷 آیت الله شبیری زنجانی: اگر گوشی موبایل و مانند آن مال شوهر باشد و راضی به تصرف در آن نباشد جایز نیست بلکه اگر از استفاده نکردن اذیت نمی شوید نباید به شکلی که موجب اذیت شوهرتان می شود استفاده کنید. در غیر این صورت بهتر است زندگی را با چنین اموری که ضرورتی ندارد مکدّر نکنید. [4] 🔷 آیت الله فاضل: اگر هزینه اینترنت را خودتان بدهید و گوشی یا دستگاه کامپیوتر مال خودتان باشد و حق شوهرت هم ضایع نشود برای رفتن به تلگرام شرعا اجازه شوهر لازم نیست. لیکن اگر رفتن به تلگرام موجب بدگمانی و سوء ظن شوهر می شود و زندگی زناشویی شما آسیب ببیند، از رفتن به تلگرام بدون اجازه شوهر خودداری کنید. [5] ========= 🍃🌸 پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: AiygMb8bX6Y. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9507280029. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 544747. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34545. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502273. ============= ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 ❌❗️ ❓ سوال: اگر مردی به همسر خود اتهام خیانت زده باشد و برای اثبات حرف خود (انسان) طبق گفته قرآن نداشته باشد ولی به گفته خود دارد (ولی هیچ چیز را به چشم ندیده) می تواند همسر خود را بزند، او را از خانه بیرون کرده یا دهد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 «این کار جایز نیست و اگر نتواند نزد اثبات کند، حدّ قذف (۸۰ ضربه شلاق) بر او جاری می شود.» ________ ✅ پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم makarem.ir ➖➖➖➖➖ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
🍂🌼🍁🌼🍄 🍂🌼🍁🍄 🍂🌼🍄 🍂🍄 🍄 ✴️ ❓ سوال: آيا زن مى تواند زيورآلاتى را كه شوهر برايش خريده، بدون اجازه او بفروشد؟ 🔴 پاسخ: 👇👇 🔆 آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، صافى و فاضل: اگر آن را به زن تمليك كرده و يا است، مى تواند او بفروشد؛ ولى اگر به عنوان تأمين باشد،حق ندارد.[1] 🔆 آيات عظام تبريزى و سيستانى: اگر شوهر آن را به زن تمليك كرده و يا بخشيده و يا به عنوان نفقه برايش تهيه كرده است، مى تواند بدون اجازه او بفروشد.[2] 🔆 آيه اللّه  وحيد: اگر شوهر آن را به زن تمليك كرده و يا بخشيده است، مى تواند بدون اجازه او بفروشد. اما اگر به عنوان تأمين نفقه باشد، بنابر احتياط واجب، حق ندارد.[3] 〰〰〰〰〰〰〰〰 ⬅️ 👇 منع 👇 [1]. امام، تحريرالوسيلة، ج 2، النفقات، م 15 ؛ خامنه اى، استفتاء، س 353 ؛ صافى، هدايه العباد، ج 2، النفعات، م 15؛ فاضل، تفصيل الشريعة، النكاح، النفقات، م 15 و دفتر: بهجت. [2]. سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، م 425 ؛ تبريزى، منهاج الصالحين، ج 2، م 1408. [3]. منهاج الصالحين، ج 3، م 1408. 〰〰〰〰〰〰〰〰 *⃣ رسانه تخصصی فقه واحکام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🍂🌺🍁🍃🍂🌺🍁🍃🍂🌺 🍃🌺 امام حسن عسکری (علیه السلام): «جُعِلتِ الخَبائِثُ فی بَیت وَ جُعِل مِفتاحُهُ الکَذِبَ» «تمام پلیدی ها در خانه ای قرار داده شده و کلید آن دروغگویی است.» ✳️ منبع : 👈 بحارالانوار، ج78، ص377 ❌ #دروغ_دروغگو 🍃🍂🌺🍁🍃🍂🌺🍁🍃🍂🌺
🌿🔻🌿🔻🔻 🌿🔻🌿🔻 🌿🔻🔻 🌿🔻 🌿🔻 🌿❓ اگر كسي بر اثر حواس پرتي به جاي دو سجده، سه سجده بجا آورد آیا سجده سهو لازم است؟ ✅ پاسخ: 🔻🔻 ✳️ امام خامنه ای: در فرض سؤال نماز صحیح است و سجده سهو هم واجب نیست. [1] ✳️ آیت الله مکارم: در صورتي كه عمدا نباشد، موجب بطلان نمي شود ولي احتیاطا سجده سهو بجا آورد. [2] ✳️ آیت الله وحید: بعد از نماز دو سجده ی سهو ، بنابر إحتیاطِ واجب انجام دهد. [3] 🌿🔻 〰➖〰➖〰➖ ☑️ پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: c9aMpOVog8. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9704250082. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. 〰➖〰➖〰➖〰➖ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 💻 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔻🌿🔻🌿🔻 🔻🌿🔻 🔻🔻 🔻 🌿🔻 ⁉️ پدر از مصرف آب زیاد و وضوی فرزند وسواسی 🌿❓ اگر پدر به پسر بگوید در خانه من اگر با وسواس آب را اسراف بکنی من راضی نیستم و پسر علیرغم تلاش نتواند مثل افراد عادی عمل نماید، حکم مصرف آب در خانه پدر چیست؟ ✅ پاسخ: 🔻🔻 ✳️ امام خامنه ای: اگر این است که در صورت توجه به وسواس نسبت به اصل استفاده از آب رضایت ندارد باطل است و اگر فقط نسبت به آبی که اضافه مصرف می شود رضایت ندارد غسل صحیح است، اما در هر دو صورت ضمان دارد و باید طلب حلالیت شود. ضمنا، هم توجه به است و هم ایذاء پدر گناه کبیره است و باید از هر دو اجتناب شود. [1] ✳️ آیت الله مکارم: اگر پدر با قصد جدی بگوید و فرزند اسراف کند، غسل اشکال دارد. [2] ✳️ آیت الله سیستانی: اگر آب ضرری ندارد وظیفه ی شما وضو و غسل است . [3] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر بتوانید به وسواس خود اعتنا نکنید لازم است که بی اعتنا باشید وگرنه باید تیمم کنید. اگر نمی توانید جای دیگر غسل یا وضو بگیرید، باید کنید و اگر وضو یا غسل با این شرائط انجام دهید باطل است و اگر می‌توانید جای دیگر غسل یا وضو بگیرید، بنابر احتیاط باطل است. [4] ✳️ آیت الله وحید: در فرضِ سؤال غسلش صحیح نیست. [5] ✳️ آیت الله فاضل: با گرفتن پول بعد از قرارداد نماز و روزه اجاری، مالک پول می شود و حق تصرف در آن را دارد، لیکن بابت نماز و روزه مدیون است و تا زمانی که آن ها را انجام نداده، می ماند. [6] ‼️ ➖〰➖〰➖〰➖ 📝 پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 8TmcDerdNME. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9705190058. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 768409. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 56881. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9403236. ➖〰➖〰➖〰➖〰➖ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 💻 https://eitaa.com/ask_ahkam
❓سوال : آیا لازم است رابطه نامشروع یک زن شوهر دار را، به شوهرش اطلاع داد ؟🔞 📝آیت الله خامنه ای:‌ اگر در جلو گيري از حرام تأثيري داشته باشد بايد از باب نهي از منکر اطلاع دهيد. و صرف آنچه که به عنوان دردسر مطرح مي شود مانع از اين نمي تواند باشد. [1] 📝 آیت الله مکارم شیرازی: از بازگو کردن آن نزد دیگران خوداری کنید ولازم است با زبان خوش توأم با ادب و احترام او را ارشاد کرد. در صورت ضرورت ایشان را تهدید لفظی نمائید (مثلا بگوئید به والدین و یا به شوهرت اطلاع می دهم و...) [2] 📝 آیت الله شبیری زنجانی: اگر برای جلوگیری از منکر و گناه راه دیگری نباشد و برای شما حرجی نباشد باید به وی بگویید مگر اینکه موجب مفسده بزرگتری باشد. [3] 📝 آیت الله وحید: اگر برای زن ،خطر جانی ندارد باید اطلاع دهید. [4] 📝 آیت الله فاضل لنکرانی: در صورت امکان اول با روش خوب، خود زن را از گناه و ارتباط نامشروع منع کنید و اگر اثر نکرد در صورتی که صد در صد یقین دارید و می توانید برای شوهرش اثبات کنید، از باب اجرای مراتب امر به معروف و نهی از منکر و جلوگیری از فساد اجتماعی، لازم است شوهر او را در جریان بگذارید، اما اگر نمی توانید اثبات کنید نباید چیزی به شوهرش بگوئید. [5] 📝 آیت سیستانی: واجب نيست مگر اين كه نتواند مانع ادامه منكر شود كه در اين صورت اگر خطر قتل نباشد بايد بگويد. [6] ➖➖➖➖➖➖ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 502537. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9310120027. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 10795. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل، شماره سوال: 9302897. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، شماره سوال: 280994. ➖➖➖➖➖➖ ☑️کانال تخصصی فقه و احکام https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 #غیبت_از_کسیکه_راضی_به_آن_است ⁉️ 🚫 پاسخ : تصویر ⬆️⬆️ ➖〰➖〰➖〰➖ @ask_ahkam
💠 بدون خواندن صیغه مخصوص 💠 ➖〰➖〰➖〰➖ ❓ اگر زمینی وقف مسجد شده ولی صیغه خوانده نشده باشند آیا حکم مسجد دارد؟ اگر وقف مسجد شده ولی در خواندن صیغه بین مردم و وجود داشته باشد، حکم مسجد را دارد؟ ❇️ پاسخ: ⬇️⬇️ ✳️ امام خامنه ای: انشاء وقف به دو گونه انجام می شود یکی با لفظ (صیغه خاص) دوم با هر فعلی که بر این معنا دلالت دارد مثل در اختیار قرار دادن و خواندن نماز در آن، در این صورت حکم مسجد را دارد و توقف حایض در آن حرام است. [1] ✳️ آیت الله مکارم: در موارد ذکر شده آن زمین، مسجد محسوب شده و باید احکام مسجد در آن اجرا شود لذا توقف حائض در آنجا حرام است. [2] ✳️ آیت الله سیستانی: همینکه به هیئت مسجد ساخته شود حکم مسجد دارد گرچه صیغه خوانده نشده. [3] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: برای تحقق وقف، خواندن صیغه لازم نیست و همین که زمین در اختیار مردم قرار گیرد و یک نماز در آن خوانده شود، یا برای آن متولی تعیین شود، کفایت می کند و احکام مسجد را دارد. [4] ✳️ آیت الله وحید: در وقف، صیغه لازم نیست همین که مالکِ زمین، زمینش را برایِ مسجد، قرار دهد، مسجد است و همه أحکامِ مسجد را دارد. [5] ➖〰➖〰➖〰➖ ◀️ پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: l1SN1UkZkQI. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9705020080. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 763586. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 56316. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. ➖〰➖〰➖〰➖ ◀️ رسانه تخصصی فقه احکام 💻 https://eitaa.com/ask_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ ▪️سالروز رحلت جانسوزحضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) تسلیت باد.
🔲 ❓ سوال: معمول است که برای اجاره خانه مقداری پولِ پیش پرداخت می کنند، اگر این پول از منابع کسب باشد و چند سال در نزد صاحب خانه بماند آیا پس از دریافت بلافاصله باید خمس آن پرداخت شود و در صورتی که بخواهد با همان پول در جای دیگر منزل اجاره کند، چطور؟ ✳️ پاسخ: ⬇️⬇️ «خمس تعلّق می‌گیرد ولی اگر به این پول برای اجاره منزل نیاز دارد می‌تواند مهلت بگیرد و پس از رفع نیاز پرداخت نماید.» 🔲 ➖〰➖〰➖〰➖ ◀️ رسانع تخصصی فقه واحکام ✅ منبع : پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری leader.ir 💻 https://eitaa.com/ask_ahkam