eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
480 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
🚹سوپر گروه پرسش و پاسخ احکام آقایان در ایتا (ورود خانمها ممنوع⛔️) : http://eitaa.com/joinchat/2162884619C9cc910862b 🚺درخواست عضویت در گروه خانمها : @zeynab_110
🔰 حکم استفاده شخصی از اینترنت در محل کار ❓بنده هستم استفاده شخصی از اینترنت و فضای مجازی در محل کار در حد نیاز چه حکمی دارد؟ ✅ استفاده شخصی از اموال بیت‌المال جایز نیست و موجب ضمان است، مگر با اذن مسئولی که شرعاً و قانوناً چنین حقی دارد. ⭐ احکام مطابق فتاوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 💻 @ask_ahkam
محدوده واجب پوشش بانوان کدام است؟
📡 🔵 =============== ❓سوال: آیا تلقیح اسپرم از برادر، باجناق یا بیگانه اشکال دارد؟ ✅ پاسخ: ✳️ امام خامنه ای: به طور کلی حتی در فرض مذکور فی نفسه اشکال ندارد، ولی باید از مقدمات حرام از قبیل و حرام اجتناب شود، به هر حال در صورتی که با این روش کودکی به دنیا بیاید، ملحق به است. [1] ✳️ آیت الله مکارم: ، شرعا حرام است و فرزند حاصل نامشروع خواهد بود، ولي چنانچه نطفه زن و شوهري گرفته، و در خارج رحم ترکيب، سپس به رحم زني تلقيح گردد اين کار ذاتا اشکالي ندارد، ولي با توجه به اينکه غالبا و نظر نامشروع است تنها در صورت ضرورت جايز است. و در هر حال فرزند متعلق به صاحبان نطفه است، هر چند بر مادرجانشين و شوهرش نيز محرم است. [2] ✳️ آیت الله سیستانی: اگر تلقیح در خارج رحم انجام بگیرد، اشکال ندارد. [3] ✳️ آیت الله وحید: حرام است. [4] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: به طور کلی لقاح تخمک و اسپرم غیر زن و شوهر- ولو در خارج رحم - حرام است بنابراین مثل برادر مطلقا جایز نیست.[5] ✳️ آیت الله فاضل: اگر منظور این است که نطفه منعقد شده زن و شوهر را دررحم زن بیگانه قرار بدهد، قرار دادن نطفه منعقد شده زن و شوهر در رحم زن بيگانه، جايز نيست، فرقی نمی کند از ارحام باشد یا غیر ارحام چه نطفه به صورت طبيعى منعقد شده باشد و يا به صورت ولى چنانچه اين عمل حرام انجام شود، فرزند به مرد و زن صاحب تخمك تعلّق دارد ولى نسبتش با زنى كه در رحم او پرورش يافته، نسبت فرزند عرفى است و همه احكام فرزند عرفى از قبيل بودن و غيره را دارد. [6] ================= ✅ پی نوشت: ▪️[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، شماره استفتاء: o17258mZ6ic. ▪️[2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9602230184. ▪️[3] استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیستانی. ▪️[4]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله وحید. ▪️[5]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری، شماره سوال: 39071. ▪️[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9600674. ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام ▪️https://eitaa.com/ask_ahkam
ای مظهرِ شکوهِ علی، چارمین علی ! میلاد توست، مطلع عید غدیرها یا ایهاالعزیز ! تَصَدَّق عَلیَ الذَّلیل عشق تو عزت است، برای حقیرها 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁 🔷موارد وجوب غسل مس میت🔷 👈تماس با میت چهار صورت دارد: 🔻الف: در صورتی که بدن میت گرم بوده و تماس گیرنده با عضو خشک با او تماس بگیرد، نه غسل می خواهد و نه شستشو. 🔻ب: در صورتی که بدن میت سرد بوده و تماس گیرنده با عضو تر با او تماس بگیرد، هم غسل می خواهد و هم شستشو. 🔻ج: تماس گیرنده با عضو تر با بدن گرم میت تماس بگیرد، در این صورت شستشو کافی است. 🔻د: تماس گیرنده با عضو خشک با بدن سرد میت تماس بگیرد که در این صورت فقط غسل مس میت لازم است. -میت -غسل ------------------ توضیح المسائل مراجع م 521 و 522 – عروه الوثقی ج1، ص 287 م 20 ➖➖➖➖➖➖➖➖ کانال رسانه تخصصی فقه و احکام 🆔@ask_ahkam
⁉️ چهل 👇 اگر در نماز چهار رکعتی بعد از سجده دوم شک کنیم که در رکعت دوم هستیم یا سوم: گزینه 1⃣: بنا را بر دو رکعت می گذاریم و رکعت سه و چهار را می خوانیم و بعد از نماز دو رکعت نماز احتیاط نشسته بجا می آوریم. گزینه 2⃣: نماز باطل است و باید دوباره بخواند. گزینه 3⃣: بنا بر چهار میگذارد و بعد از نماز یه رکعت نماز احتیاط ایستاده بجا می آوریم. گزینه 4⃣: بنابگذارد که سه رکعت خوانده و یک رکعت دیگر بخواند و نماز را تمام کند و بعد از نماز، یک رکعت نماز احتیاط ایستاده، یا دو رکعت نشسته بجا آورد. . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ، 9 شهریور ۹۷⏱ 🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔊🔉🔊🔉🔊 🍇🍇 🍇🍇 ❓ حکم جوشیدن ، آبغوره و سرکه چیست؟ 🔴 پاسخ: 🔻🔻 🔷 امام خامنه ای: به طور کلی اگر انگور جوش بیاید یا جوشانده شود نجس نمی شود ولی خوردنش حرام است و هر گاه دو سوم آن با جوشاندن کم گردد حلال می شود. جوشیدن آبغوره و سرکه اشکال ندارد و خوردن آن مانع ندارد. [1] 🔷 آیت الله مکارم: هرگاه آب انگور با آتش بجوشد نجس نیست، ولی خوردنش حرام است، اما اگر آن قدر بجوشد که دوقسمت آن بخار شود و یک قسمت بماند، حلال میشود و اگر خود به خود به جوش آید و کننده شود حرام و است و تنها با سرکه شدن پاک و حلال میشود. جوشیدن آبغوره و سرکه اشکالی ندارد. [2] 🔷 آیت الله سیستانی: اگر آب انگور به خودی خود یا به واسطه پختن جوش بیاید پاک، ولی خوردن آن حرام است. جوشیدن آبغوره و سرکه اشکالی ندارد. [3] 🔷 آیت الله شبیری زنجانی: اگر انگور و آب انگور به خودى خود يا به سبب جوش بيايد، خوردن آن حرام و بنابر احتياط نجس مى‌باشد. جوشیدن آبغوره و سرکه اشکالی ندارد. [4] 🔷 آیت الله وحید: اگر انگور يا آب انگور به واسطه پختن جوش بيايد، پاك ولى خوردن آن حرام است و اگر به غير آتش جوش بيايد خوردن آن حرام و بنابر احتياط نجس است. جوشیدن آبغوره و سرکه اشکالی ندارد. [5] 🔷 آیت الله فاضل: آب انگور با جوش آمدن حرام می شود و در صورتی که دو سوم آن با جوشاندن تبخیر شود و از بین برود یک سوم باقی مانده آن حلال است. جوشیدن آبغوره و سرکه اشکال ندارد. [6] —------------— ✅ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 573502. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9405220045. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 378346. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 20053. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 9694. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری:6،7، 9402295. ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
پوشیدن کفش و روسری رنگی
🔊🔊🔊🔊🔊 ⬜️ به بدون اجازه شوهر ⬜️ <<<<<<<<<<<<<<<<<> ❓ سؤال: اگر شوهر اجازه مراجعه به پزشک را ندهد زن می تواند بدون اجازه یا در صورت اجازه خروج از منزل برای خرید، در بین خرید به پزشک مراجعه نماید؟ △ پاسخ: 🔻🔻 ⚪️ امام خامنه ای: اگر مراجعه به ضرورى و نرفتن موجب قابل توجه و تشديد مريضي شود، در فرض سؤال (بدون اجازه) اشکال ندارد. در صورتی که شوهر اجازه کلی داده و يا مراجعه به دکتر ضرورى باشد، (در بین خرید) اشکال ندارد. [1] ⚪️ آیت الله مکارم: زنان بدون اجازه شوهر در مواردي ميتوانند از منزل خارج شوند: 1-انجام واجبات (مانند حج واجب و صله رحم با پدر و مادر و برادر و خواهر و امثال آن به مقدار لازم) 2-فراگرفتن احکام اسلام مثل اينکه به مسجد بروند تا در آنجا احکام اسلامي را بشنوند 3-تهيه کالاي ضروري و لوازم منزل در صورتي که شوهر يا کس ديگري براي آنها انجام ندهد 4-رأي دادن در انتخابات يا شرکت در راهپيماييهاي ضروري، ... ) 5- مراجعه به طبيب. [2] ⚪️ آیت الله سیستانی: اگر ضرورت داشته باشد می تواند. [3] ⚪️ آیت الله شبیری زنجانی: در صورتی که برای درمان ناچار باشد (بدون اجازه) اشکال ندارد. در صورتی که برای درمان ناچار نباشد، (در بین خرید) جایز نیست. [4] ⚪️ آیت الله فاضل: اگر برای درمان بیماری نیاز به رفتن به پزشک باشد، اجازه شوهر لازم نیست و بدون اجازه شوهر می تواند برای معالجه به پزشک برود، همچنین اگر برای خرید اجازه بدهد می تواند در بین خرید به دکتر مراجعه کند. [5] —------------— ✔️ پی نوشت:🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 570515. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9405120063. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 374516. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 19515. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402186. <<<<<<<<<<<<<<<<> 🔘 رسانه تخصصى فقه واحكام ⚪️ https://eitaa.com/ask_ahkam
احکام عقد اخوت
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 کیفیت بیان و تحقق 🍃🌸 سؤال: اگر گفته شود «اگر فلان كار انجام شد نذر مي كنم در راه خدا و براي رضاي او فلان عمل را انجام دهم» آیا صيغه نذر خوانده شده است؟ 🌺 پاسخ: ⬇️ 🌺 امام خامنه اى : آنچه در سؤال ذکر شده نذر شرعی محسوب نمی شود. [1] 🌺 آیت الله مکارم: نذر در صورتي صحيح است که براي آن صيغه خوانده شود، خواه به عربي باشد يا زبانهاي ديگر، بنابراين اگر بگويد چنانچه فلان حاجت من روا شود براي خدا بر من است که فلان مقدار مال را به فقير بدهم، نذر او صحيح است، بلکه اگر بگويد نذر ميکنم براي خدا اگر فلان حاجت من رواشود فلان کار خير را انجام دهم، کافي است. [2] 🌺 آیت الله سیستانی: در نذر بايد صيغه خوانده شود و لازم نيست آن را به بخواند، پس اگر بگويد چنانچه مريض من خوب شود "براى خدا بر من است كه ده تومان به فقير بدهم" نذر او صحيح است و اگر بگويد براى خدا نذر كردم چنين كنم، ـ بنابر احتياط واجب ـ بايد عمل كند، ولى اگر نام خدا را نبرد و فقط بگويد نذر كردم، يا نام يكى از اولياى خدا را ببرد نذر صحيح نيست و نذر اگر صحيح بود و مكلف به نذر خود عمداً عمل نكرد گناه كرده است و بايد كفاره بدهد و كفاره وفا نكردن به نذر مانند كفاره مخالفت قسَم است. [3] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: این لفظ صیفه شرعی نذر نیست ولی بنابر احتیاط مستحب به آن عمل شود. [4] 🌺 آیت الله فاضل: اگر بگوید در راه خدا و یا بگوید برای رضای خدا این عمل را انجام می دهم صیغه شرعی نذر محقق نمی شود و صیغه شرعی نذر این جمله است که بگوید: «برای خدا برمن است » که فلان کار را انجام بدهم. اگر عین همین جمله «برای خدا برمن است» را نگوید نذر شرعی محقق نمی شود. [5] —------------— ◀️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 590234. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9407200210. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، شماره استفتا: 400561. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 22662. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402998 __________________________ ◀️ رسانه تخصصى فقه واحكام 🌸 https://eitaa.com/ask_ahkam 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ عیدتون مبارک✨ https://eitaa.com/ask_ahkam
🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷 🌸 سؤال: آیا زن و مردی که هفده سال پیش عقد موقت کرده ولی بدون بخشش باقی مدت آن را تبدیل به عقد دائم نموده اند، ازدواجشان صحیح نبوده و حلال زاده نیستند؟ 👇 پاسخ: 👇 🌷 امام خامنه ای: عقد دائم صحیح نیست، باید در اولین فرصت ـ بدون نیاز به عده ـ، دائم را جاری کند و فرزندان هستند. [1] 🌷 آیت الله مکارم: در صورتی که بدون بخشیدن و نگهداشتن با همان مرد عقد دائم کرده است، عقد دائم ایشان صحیح است هر چند بهتر است احتیاطا دوباره خوانده شود و فرزندان هم حلال زاده اند و نگه داشتن عده هم لازم نیست. [2] 🌷 آیت الله سیستانی: بچه ها حلال زاده اند و عده لازم نيست ولى چون یقین دارید در عقد موقت عقد دائم خوانده اید بايد عقد را دوباره بخوانید. [3] 🌷 آیت الله شبیری زنجانی: بنابر احتیاط باطل است لذا بنابر احتیاط دوباره صیغه عقد دائم خوانده شود و نیازی به عده نیست و بچه ها هم حلال زاده می باشند. [4] 🌷 آیت الله وحید: اگر مابقی مدّت را نبخشیده، عقد دائم باطل است الآن باید عقد دائم را دوباره بخواند. [5] 🌷 آیت الله فاضل: آیت الله فاضل: اگر در زمان عقد موقت که مدت آن باقی بوده، عقد دائم خوانده شده آن عقد باطل است، لیکن رابطه مرد و زن چون نمی دانستند حرام نبوده و فرزندان شان حلال زاده است و بعد از فهمیدن باید فورا بین خودشان دوباره عقد دائم بخوانند عقد صحیح است و ازدواج شان صحیح می شود و چون خود همان مرد و زن بین خودشان عقد ازدواج می خوانند عده گرفتن لازم نیست. [6] —------------— 🌸 پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 646223. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9502010018. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 470831. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 29237. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500299. 🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷 🌸 رسانه تخصصی فقه واحکام 🌷 https://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️ چهل 👇 اگر در نماز چهار رکعتی بعد از سجده دوم شک کنیم که در رکعت دوم هستیم یا سوم: گزینه 1⃣: بنا را بر دو رکعت می گذاریم و رکعت سه و چهار را می خوانیم و بعد از نماز دو رکعت نماز احتیاط نشسته بجا می آوریم. گزینه 2⃣: نماز باطل است و باید دوباره بخواند. گزینه 3⃣: بنا بر چهار میگذارد و بعد از نماز یه رکعت نماز احتیاط ایستاده بجا می آوریم. گزینه 4⃣: بنابگذارد که سه رکعت خوانده و یک رکعت دیگر بخواند و نماز را تمام کند و بعد از نماز، یک رکعت نماز احتیاط ایستاده، یا دو رکعت نشسته بجا آورد. . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ، 9 شهریور ۹۷⏱ 🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🌷☘🌷☘🌷☘🌷☘🌷 و ◽️ سؤال: آیا امتیاز مجازی در بازی های آنلاین که گاها قابل خرید و فروش نیز می باشند، قمار محسوب می شود؟ ◽️◽️ پاسخ: 👇👇 🌷 امام خامنه ای: بازی همراه بابردو باخت مال قمار است.[1] 🌷 آیت الله مکارم: صرف جابجا شدن امتیاز اشکال ندارد و قمار محسوب نمی شود اما اگر این امتیازها مالیت داشته باشد قمار محسوب شده و حرام است. [2] 🌷 آیت الله شبیری زنجانی: اگر اعتباری که برنده به دست می آورد قابل خرید و فروش باشد (ولو برنده نخواهد آن را بفروشد) بازی مذکور حرام است. [3] 🌷 آیت الله فاضل: اگر امتیاز های مجازی قابل خرید و فروش واقعی باشد بازی اینترنتی نیز اگر همراه با برد و باخت این نوع امتیازات باشد قمار و حرام است. [4] ————————— ◽️ پی نوشت:🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 641544. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501170222. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 28621. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500145. ——————————— ◽️ https://eitaa.com/ask_ahkam
حکم پوشیدن ساپورت و مانتو های بدن نما و خیلی کوتاه
🌼🌼🌼🌼🌼🌼 و برای انجام مجدد آن 🔶 سؤال: دوستم مادربزرگش را با مخلوط کردن سدر، کافور و آب غسل داده است، آیا غسل صحیح بوده و اکنون چه تکلیفی دارد؟ 🔶🔸 پاسخ: 👇👇 🔶 امام خامنه ای: در فرض سؤال غسل باطل بوده است و اگر بدن ميت هنوز فاسد و متلاشى نشده و نبش قبر موجب هتك ميت يا حرج ديگران نمىشود، نبش قبر براى تدارك لازم است و در غير اين صورت وظيفه‌ای ندارند. [1] 🔶 آیت الله مکارم: واجب است میت را سه غسل بدهند: اول با آبی که با سدر مخلوط باشد، دوم با آبی که با کافور مخلوط است، سوم با آب تنها. و اگرسهواً به میّت یکى از سه غسل واجب داده نشده، درصورتى که مستلزم هتک حرمت میّت نشود جایز است که قبر را نبش کنند و میت را خارج نمایند و غسل را تکمیل کنند ولى این کار واجب نیست. [2] 🔶 آیت الله سیستانی: غسل باطل است ولى اكنون نمى توان براى غسل دوباره نبش قبر نمود. [3] 🔶 آیت الله شبیری زنجانی: واجب است ميت را بدهند: اول: با آبى كه با سدر مخلوط باشد، دوم: با آبى كه با كافور مخلوط باشد، سوم: با آب خالص. و اگر به غیر این ترتیب عمل شده، غسل باطل است و در صورتی که نبش قبر موجب هتک حرمت میت نشود؛ باید قبر را نبش نموده و به این ترتیب او را غسل دهند. [4] 🔶 آیت الله وحید: هم غسلش باطل بوده و هم این کارش که مادربزرگش را غسل داده حرام بوده و گناه کرده و اگر مردی زنی را غسل دهد حتی اگر از محارمش باشد غسل باطل است و اگر میّت (مادربزرگش) نمی شود واجب است نبش قبرکنند و میّت را به طور صحیح غسل دهد و کیفیت غسل صحیح در رساله آمده است. [5] 🔶 آیت الله فاضل: اگر دوست شما خودش مادر بزرگ خود را غسل داده اشکال ندارد، و نوه مادربزرگ محرم است و محارم می تواند مادر بزرگ را طوری غسل دهد که دست و نگاهش به عورت مادر بزرگ نرسد و از زیر پارچه و امثال آن آب غسل را به عورت و اطراف عورت به ترتیب غسل جاری کند، لیکن واجب است ميت را سه غسل بدهند: اوّل: به آبى كه با سدر مخلوط باشد. دوّم: به آبى كه با كافور مخلوط باشد. سوّم: با آب خالص. سدر و كافور بايد به اندازه اى زياد نباشد كه آب را كند و به اندازه اى هم كم نباشد كه نگويند و با آب مخلوط شده است. اگر ایشان به همین ترتیب سه مرتبه مادر بزرگش را غسل داده صحیح است، اما اگر سدر و کافور را با هم با آب مخلوط کرده و یک مرتبه با آن غسل داده است غسلش باطل است. [6] —------------— 🔶 پی نوشت:👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 611285. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9409280166. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 426369. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 25122. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید؛ شماره سوال: 14265. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9403815. __________________ ◀️ رسانه تخصصى فقه واحكام 🔶 https://eitaa.com/ask_ahkam
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
⁉️ #سوال_مسابقه چهل 👇 اگر در نماز چهار رکعتی بعد از سجده دوم شک کنیم که در رکعت دوم هستیم یا سوم:
چهل 🔰 ✅ گزینه چهار برندگان این هفته کاربران محترم : 🎊 سوسن غلامی 🎊 Rohisamadi🎊 🌼 با تشکر از همراهان همیشگی کانال🌷🙏 eitaa.com/ask_ahkam
حجاب زن در هنگام دعا
🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷 🔷 از 🔷 سؤال: آیا اقتدای بانوان از که جلوی آن بسته بوده و فقط از طریق راهرو به پایین متصل است به صفوف نماز جماعت طبقه پایین صحیح می باشد؟ 🔷 پاسخ: 👇👇 🔷امام خامنه ای: اگر عرفا مکان واحدی باشد اتصال بر قرار است. [1] 🔷آیت الله مکارم: در نماز جماعت كه زنان در طبقه بالا و مردان در طبقه پايين هستند ما مى گوييم معيار «صدق وحدت مكان» است در عين اينكه اتصال شرط است؛ پس به شرط وحدت مكان مثلاً دو متر ارتفاع هم ضرر به اتصال نمى زند. و اما جايى كه مثلاً بالكن فقط يك قسمت باز دارد و بقيه قسمت هاى آن پوشيده است، افرادى كه مقابل قسمت باز مى ايستند با پايين وحدت مكان دارند و ديگران هم به آنها متصل مى شوند اگر چه با پائين وحدت مكان ندارند. [2] 🔷آیت الله سیستانی: اگر صدق كند كه در يك جا نماز مى خوانند براى زن ها كافى است. [3] 🔷آیت الله وحید: در فرض سؤال اقتدا صحیح نیست. اگر جاى مأموم بلندتر از جاى امام باشد اشكال ندارد ولى اگر به قدرى بلندتر باشد كه صدق جماعت مشكوك باشد، نمى تواند قصد جماعت كند. [5] 🔷آیت الله فاضل: اگر در طبقه پایین نماز جماعت برگزار باشد، در صورتی که طبقه دوم کاملا بسته نباشد و افرادی که در صف اول خانم ها قرار دارند بتوانند افراد صف جلو در طبقه پایین راببیند نماز جماعت طبقه دوم صحیح است. [5] —------------— ◀️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: a75d0d42a28f8a3e420f02a373e2ce1a. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9503180337. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 489673. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 30135. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500785.. ———————————————— ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
⚪️⚪️⚪️⚪️⚪️⚪️ ◽️ به قرآن توسط شوهر و ادامه زندگی با وی ◽️ —————————— ▪️سؤال: شوهرم مرتب به نماز و قرآن خواندنم اعتراض کرده و رو خطاب می کند و در هر فرصتی به و توهین می کند. تکلیف من نسبت به وی و رابطه زن و شوهری چیست؟ ◻️ پاسخ: ⚪️ امام خامنه ای: اگر پیامبر اسلام یا منکر وجوب نماز یا روزه باشد، است و باید ــ بدون نیاز به طلاق ــ از او جدا شوید و عده نگه دارید. [1] ⚪️ آیت الله مکارم: اگر اهانت و انکار او به اهانت و انکار خدا و رسول برگردد چنانچه حال او حال عادى باشد، از اسلام بیرون رفته است و همسرش باید از او جدا بشود و نیازی به ندارد ولى اگر از حال طبیعى خارج شده و یامشکوک است که از حال طبیعى خارج شده یا نه، و یا جاهل است و با نصیحت بر می گردد در واقع هنوز حکم مرتد را ندارد و محکوم به اسلام است ودر صورت اوّل اگر توبه کند و دوباره آن زن به عقد آن مرد درآید عقدش صحیح است. [2] ⚪️ آیت الله سیستانی: اگر به صراحت چنين مى گويد كافر ومرتد است و جايز نيست لحظه اى با او بمانيد او همسر شما نيست وازدواج باطل است. [3] ⚪️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر قصد جدّی در اسلام دارد یا نبوت حضرت خاتم صلی الله علیه و آله را انکار می کند مرتد بوده و نسبت به شما نامحرم است و باید از وی جدا شوید و نیاز به طلاق نیز نیست. [4] ⚪️ آیت الله فاضل: اگر آنچه نوشته اید واقعیت داشته باشد و شوهر شما به قرآن و اسلام و نماز توهین می‌کند، و نوشته های قرآن را دروغ و مسلمان بودن را اشتباه می‌‌داند، مرتد است و بودن شما برای یک لحظه با این مرد حرام است و عقد شما باطل شده و اگر از حالا که مسئله را فهمیده اید با شوهر نزدیکی کنید برای شما حرام است و اگر به اختیار خود نزدیکی کنید زنا با کافر حساب می‌‌شود و اگر نطفه منعقد شود حرام زاده حساب می‌شود، اگر تا حالا نمی دانستید و نطفه منعقد شده باشد حلال زاده است و باید فورا از او جدا شوید، وعده وفات نگهدارید، بعد از عده وفات از نظر شرعی‌می‌توانید با مرد دیگری ازدواج کنید، از نظر قانونی و اثبات این مسئله، سعی کنید مدرکی بدست آورید تا قانونا مشکل نداشته باشد و بعد از بدست آوردن مدرک اثبات ارتداد، از شوهر خود در دادگاه شکایت کنید. [5] —------------— ▫️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 7bfb7423a250d60cd6fb8ec45bdc83ad. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9502290043. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 480606. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 30093. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500567. ———————————— ◽️ رسانه تخصى فقه واحكام 🔘 https://eitaa.com/ask_ahkam
🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿 💮 در صف اول 💮 ———————————— ❓ اگر در صف اول، ستونی مانع دیدن امام جماعت شود، آیا نماز صحیح است؟ 👇 پاسخ: 👇 ✳️ امام خامنه ای: در فرض سؤال جماعت کسی که به واسطه ستون امام را نمی بیند صحیح نیست. [1] ✳️ آیت الله مکارم: اگر امام در محراب باشد و كسى پشت سر او اقتدا نكرده باشد كسانى كه در دو طرف محراب ايستاده اند و به واسطه ديوار محراب امام را نمىبينند نمى توانند به او اقتدا كنند، بلكه اگر كسى هم پشت سر امام اقتدا كرده باشد كسانى كه دو طرف او ايستاده اند و به امام را نمى بينند جماعت آنها اشكال دارد، ولى صفهايى كه پشت سر آنها قرار دارد نمازشان صحيح است، همچنين اگر صفها به در مسجد برسد و از آن خارج گردد. اما كسى كه پشت ستون ايستاده اگر از طرف راست يا چپ به واسطه مأموم ديگر به امام متصل باشد كافى است. [2] ✳️ آیت الله سیستانی: ستون مانع صحت جماعت است. [3] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سوال، نمازتان بنابر احتیاط به جماعت صحیح نیست. [4] ✳️ آیت الله فاضل: كسى كه پشت ستون ايستاده اگر از طرف راست يا چپ به واسطه مأموم ديگر به امام متّصل نباشد نمى تواند اقتداء كند ولى اگر از طرف راست يا چپ متّصل باشد مى تواند اقتدا كند. [5] —------------— ✅ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: cadf0aebaf05b1be867e0f3b835c9f55. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9502050030. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 472012. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 29391. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500347. ———————————— ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
حکم پوشیدن ساپورت
🍃🌸🌸🌸 : 👇👇 "حکم پوشیدن ساپورت و مانتوهای بدن نما و خیلی کوتاه" 🍃🌸🍃🌺 : آیه 59 سوره احزاب: 👇 " ای پیامبر ، به همسران و دخترانت و زن های مؤمنان بگو روسری ها و چادرهای خود را بر خویش بیفکنند( که گردن و سینه و بازوان و ساق ها پوشیده شود ) این ( کار ) نزدیکتر است به آنکه ( به حجاب و عفت ) شناخته شوند تا مورد تعرض و آزار ( فاجران ) قرار نگیرند." 🍃🌸🌸 : حکم شرعی 👇👇 "پوششی که شهوت باشد و جلب توجه کند یا داشته باشد یا زمینه ساز باشد، در برابر نامحرم جایز نیست و حرام است . ———————————— 🍃🌸 : در مقابل نامحرم باید به گونه‌ای باشد که: 1⃣ یک: به جز گردی و دست به پایین (بدون و ) آشکار نباشد. 2⃣ دو: و بدن زن، با وجود آن، آشکار نباشد. 3⃣ سه: و خصوصیات آن به گونه‌ای نباشد که کند و موجب تحریک اطرافیان شود. 🍃🌸 : رساله آموزشی 2 آیت الله خامنه ای - پوشش و نگاه کردن 🌸 https://eitaa.com/ask_ahkam