eitaa logo
رسانه تخصصی فقه و احکام
6هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
409 ویدیو
9 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️ شك بعد از محل ♻️ 💠 سوال : شك بعد از محل را با مثال توضیح دهید؟ ✅ پاسخ: شك بعد از محل، مانند آن است كه: در حال خواندن سوره، شك كند «حمد» را خوانده یا نه ؛ در ركوع شك كند سوره را خوانده یا نه ؛ در سجده شك كند ركوع را انجام داده یا نه ؛ بعد از سلام شك كند تشهد را خوانده یا نه و... ⭕️ در تمام این موارد نباید به شك خود اعتنا كند ؛ بلكه باید نماز را ادامه دهد و نماز صحیح ✅ است. ➖➖➖➖➖ 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
📚 قرارداد مضاربه 💠 سؤال: شرکتی هست که با توجه به ای که می بندد مبلغی مشخص به صورت ماهیانه در قبال پولی که می شود، پرداخت می کند و در سود و ضرر است، آیا این نوع سرمایه گذاری مشکل شرعی دارد یا خیر؟ ☑️ جواب: در قرارداد باید طرفین از سودهای به دست آمده از خرید و فروش، به صورت درصد تعیین شود ـ مثل پنجاه درصد یا هفتاد به سی درصد ـ بنا بر این تعیین مقدار معین از سود به صورت ماهیانه برای سرمایه گذار، صحیح نیست. اما برای پرداخت مبلغ معین در هر ماه، به یکی از دو روش می توان عمل کرد: اول: پس از تعیین درصد سهم هر طرف از سود، ماهانه مبلغی به عنوان به سرمایه گذار پرداخت شود و در پایان قرارداد بر اساس درصد تعیین شده در متن قرارداد، سهم هر یک از عامل و مالک، محاسبه یا مصالحه شود. دوم: ضمن قرارداد مضاربه شرط شود که مقدار معینی پول به صورت ماهیانه به سرمایه گذار - به عنوان شرط نه به عنوان سود مضاربه - بپردازد که این شرط با توافق برای تقسیم سود مضاربه، ارتباطی ندارد و سودها باید بر اساس توافق اولیه محاسبه یا شود. ➖➖➖➖➖ 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
✅ هموطن عزیز! کودکانی هستند، که به علت نخوردن گوشت دچار سوء تغذیه شده اند. ✅ شما فقط با پرداخت 20 هزارتومان می توانید گره ای را از مشکلات بانوان سرپرست خانوار باز نمایید. 🔴پویش مواسات و همدلی ✔️شماره حساب:💲 6037997950176975 ✔️لینک پرداخت الکترونیکی:💲 https://idpay.ir/banookaremeh ✔️ارتباط با ما: 09195407479 ♻️مرکز نیکوکاری بانوی کریمه با مجوز رسمی فعالیت به شماره 6242 از کمیته امداد امام خمینی ره
⁉️سوال: شوهر خاله و خاله همسرم تارک الصلوه هستند و خمس هم نمیدهد و دخترانش و خاله همسرم بدحجاب اند. اگر دعوت کردند برای دید و بازدید و صرف غذا چکار باید کرد؟😒 پاسخ: 👈 رفتن مشکلی ندارد و تا یقین به حرام بودن غذایی که برای شما ما آورد ندارید استفاده هم مشکلی ندارد😉 اگر هم بنای احتیاط دارید از دفتر مرجعتون اجازه بگیرید غذا را مصرف کنید بعد خودتان خمسش را بدهید✅ در مورد حجاب هم رعایت کنید و نگاه نکنید و نهی ازمنکر ولو در رفتار داشته باشید یعنی مثلا خود را معذب نشان بدهید.👌 ➖➖➖➖➖ 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
سود فروش به قیمت روز👆👆👆 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
📚 تمام خواندن نماز مسافر 💠 سؤال: اگر مسافری كه نمازش است در اثر فراموشی، نماز را کامل بخواند و بعداً متوجه شود چه وظیفه ای دارد؟ ✅ جواب: اگر فراموش كند که نمازش، شكسته است و تمام بخواند، اگر متوجه شد، باید نماز را دوباره بخواند و اگر پس از وقت به یاد آورد، قضای نماز واجب نیست. ➖➖➖➖➖ 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
📚 برداشتن ناخن مصنوعی 💠 سؤال: مدتی قبل داشتم و حالا برداشتم که باعث آسیب به ناخن ها شده و از یک محلول گیاهی برای استحکام ناخن استفاده می کنم که روی ناخن لایه ایجاد کرده و به سختی پاک میشه و با شست و شو هم از بین نمیره و نمازم با وجودش صحیح هست یا خیر؟ ✅ جواب: اگر محلول مذکور مانع رسیدن آب به وضو و غسل است باید قبل از وضو یا غسل، ـ هرچند مستلزم هزینه یا زحمت باشدـ برطرف شود، مگر آن که برطرف کردن آن در وقت نماز، ضرر، یا مشقتی که عرفا غیرقابل تحمل است داشته باشد که در این صورت باید وضو و غسل به صورت ای انجام شود ولی پس از رفع عذر باید برای وضو و غسل بعدی مانع برطرف شود. ➖➖➖➖➖ 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
📚 فروش اعضای گوسفند قربانی برای فقرا 💠 سوال: با کمک مردم گوسفندانی برای قربانی عید قربان خریداری و قربانی شد؛ آیا می توان بعضی از اعضای آنها مثل کله و پاچه و جگر را به هر دلیلی فروخت و تبدیل به گوشت نمود تا گوشت به مصرف فقرا برسد؟ ✅ جواب: با اجازه صاحبان پول اشکالی ندارد. 📚 فروش اعضای گوسفند قربانی برای فقرا 💠 سوال: با کمک مردم گوسفندانی برای قربانی عید قربان خریداری و قربانی شد؛ آیا می توان بعضی از اعضای آنها مثل کله و پاچه و جگر را به هر دلیلی فروخت و تبدیل به گوشت نمود تا گوشت به مصرف فقرا برسد؟ ✅ جواب: با اجازه صاحبان پول اشکالی ندارد. 🆔 @leader_ahkam
تخیل صحنه های شهوت انگیز 👆👆👆 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
❇️ صیغه نذر چگونه ادا می‌شود؟ ❇️ ➖➖➖➖ 💠 آیت الله خامنه ای: در انعقاد نذر، صرف نیت کافی نیست و ذکر صیغه لازم است؛ گرچه لازم نیست صیغه به عربی باشد ⬅️ صیغه نذر عبارت است از «لله علیّ أن افعل کذا...» و می‌تواند ترجمه آن را بگوید که عبارت است از « براى خدا بر من است كه فلان کار را انجام بدهم» یا "لله علیّ ان اصلّی صلاة اللیل"؛ "برای خدا بر من است که نماز شب بخوانم" یا "لله علیّ ان اترک الغیبة"؛ "برای خدا بر من است که غیبت نکنم" 🚫 و به صرف عبارت "نذر مى کنم"، نذر شرعي محقق نمى شود. ⛔️ اگر بگوید در راه خدا و یا بگوید برای رضای خدا این عمل را انجام می دهم صیغه شرعی نذر محقق نمی شود. ✅ مسئله منعقد شدن نذر با جملات زیر محل اشکال است: "نذرت لله ان اصوم"؛ "نذر کردم برای خدا اینکه روزه بگیرم". "لله علی نذر صوم یوم"؛ "برای خداوند بر من است نذر یک روز روزه". ⬅️ لذا بنابراحتیاط، باید به نذر عمل شود و با ترک آن، بنابر احتیاط، کفاره تعلق میگیرد. 🔸🔸🔸🔸🔸 💠 آیت الله مکارم شیرازی: نذر در صورتي صحيح است که براي آن صيغه خوانده شود، خواه به عربي باشد يا زبانهاي ديگر، بنابراين اگر بگويد چنانچه فلان حاجت من روا شود براي خدا بر من است که فلان مقدار مال را به فقير بدهم، نذر او صحيح است، بلکه اگر بگويد نذر ميکنم براي خدا اگر فلان حاجت من رواشود فلان کار خير را انجام دهم، کافي است. ❇️ به نظر آیت الله مکارم كلمه «نذر» به خودى خود قيد «للّه‏» را در بر دارد و عرفا زمانى كه كسى مى‏گويد من نذر مى‏كنم فلان كار را بكنم خودش يك نوع نيت قربت را در ضمن دارد لذا حداقل اگر بگوید نذر می کند فلان کار را انجام دهم نذر او صحیح است. 🔸🔸🔸🔸🔸 💠 آیت الله سیستانی: در نذر بايد صيغه خوانده شود ، و لازم نيست آن را به عربى بخواند ، پس اگر بگويد چنانچه مريض من خوب شود براى خدا بر من است كه ده تومان به فقير بدهم ، نذر او صحيح است ◀️ اگر بگويد براى خدا نذر كردم چنين كنم ، ـ بنابر احتياط واجب ـ بايد عمل كند 🚫 ولى اگر نام خدا را نبرد و فقط بگويد نذر كردم ، يا نام يكى از اولياى خدا را ببرد نذر صحيح نيست . ****** استفتاء‌از سایت مراجع عظام – رساله آموزشی آیت الله خامنه ای 👆👆👆 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
📚 شرایط تحقق وطن 💠 سؤال: اهل شهر (الف) هستم، مدتی است در شهر (ب) سکونت دارم و مشغول به کار شده ام، آیا شهر (ب) من محسوب می شود و نمازم در این شهر است؟ ✅ جواب: اگر در شهر (ب) قصد زندگی به مدت حدود ده سال یا بیشتر دارید، این شهر وطن شما محسوب می شود و در صورتی که معلوم نیست چه مدت خواهید داشت یا می دانید کمتر از ده سال سکونت خواهید داشت، وطن شما محسوب نمی شود ولی در صورتی که بنا دارید حداقل حدود یک سال در این شهر سکونت داشته باشید محسوب نمی شوید و بدون قصد اقامت ده روز نیز نماز شما تمام و روزه صحیح است. 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
دست کشیدن روی اعضا وضو👆 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
اعمال مستحبی روز عید غدیر خم (1)👆👆 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
اعمال مستحبی روز عید غدیر خم (2) 👆👆👆 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
طریقه خواندن نماز شب عید غدیر👆👆👆 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
📚 وضو گرفتن برای نماز، قبل از وقت 💠 سؤال: آیا می توان پیش از داخل شدن وقت ـ قبل از ـ برای گرفت؟ ✅ جواب: اگر با ـ با وضو بودن ـ وضو گرفته شود، اشکال ندارد و وضو صحیح است. 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
💠 یکی از دوستان بنده در کار خرید و فروش زعفران 🌷 است و پیشنهاد داده که بنده هم در کار او شریک بشوم به این صورت که مبلغ مثلا ۱۰ میلیون تومان به او بدهم و هیچ کاری هم نکنم و ماهانه ۳۰۰ هزار تومان دریافت کنم 👈🏼 آیا بدین صورت اشکال دارد؟ 🔰 اگر بگویم ""علی الحساب"" ۳۰۰ هزار تومان قطعی بدهد و مبلغی را هم که مشخص,نکرده باشیم هم به علاوه آن پرداخت کند چطور؟ ✅ پاسخ:✌️l🏼 شما به دو طریق می توانید قرارداد ببندید 👇🏻👇🏻 1️⃣ یکی بصورت فروش نسیه اقساطی با سود قطعی یعنی اگر او می خواهد با پول شما زعفران بخرد می توانید به او بگویید با این ده میلیون زعفران بخر به نیت من و بعد هر وقت خریدی از طرف من به خودت نسیه اقساطی با 20 درصد سود مثلا بفروش و سود قطعی می شود در این معامله شرط کرد. 2️⃣ راه دوم قرارداد وکالت است یعنی بگویید شما وکیل من هستی با پولم کار کنی و هر چی سود بدست آوردید دستمزد خود را بردارید و مابقی سود را به من بدهی در این صورت باید سود بر اساس انچیزی باشد که به دست می اورد البته می توان به نحو علی الحساب هم قرارداد یعنی او بگوید مثلا من از هر یک میلیون 50 هزار را یقینا بدست می اورم علی الحساب 30 هزار شما و 20 هزار هم دستمزد من و بعد ان 30 هزار را ماهانه بدهد و آخر قرارداد حساب و کتاب نمایید و اگر کمتر شد پس بدهید و اگر بیشتر شد بگیرید یا اینکه در آخر قرارداد با هم بر همین مبلغ یا کمتر و بیشتر مصالحه نمایید. 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
حکم پوشیدن لباس تنگ👆👆 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
حکم پوشش نامناسب در نماز👆👆 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
فرق مکان و لباس نمازگزار 🌀 ✌🏼بین مکان و لباس نمازگزار دو فرق وجود دارد: 🔶 فرق اول: لباس نمازگزار باید پاک باشد، اما مکان نمازگزار لازم نیست پاک باشد. 🔴 بله اگر مکان نمازگزار نجس و خیس است که سبب می‌شود بدن یا لباس وی نجس شود، در این صورت باید مکان وی پاک باشد. 🔶 فرق دوم: اگر نمازگزار مرد است نباید لباس 👕 او ابریشم باشد، اما در مورد مکان نمازگزار چنین شرطی وجود ندارد، یعنی نماز بر روی فرش ابریشم اشکال ندارد، چه برای مردان و چه برای زنان. ❓سؤال: آیا سجده بر روی مهر نجس صحیح است؟ ♻️ جواب: باطل است ❌، اعم از این‌که جای سجده و پیشانی که بر آن می‌گذارند، خشک باشد یا تر. ➖➖➖➖➖ 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
وضو و غسل با وجود خالکوبی👆👆 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
نحوه ی آب کشیدن ظرفی که سگ لیسده ، چگونه است ؟👆👆 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
کار کردن در بانک ها چه حکمی دارد و حقوق دریافتی حلال است یا حرام؟ ✅ مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای: اصل انجام اين وظيفه اشکال ندارد ولی اشتغال به عمليات بانکی که مربوط به معاملات ربوی است جايز نيست ⛔️ و انسان در برابر انجام آن مستحق گرفتن اجرت و حقوق نيست و بر مکلف جايز نيست در آن جا کار کند🛂 و مجرّد پيدا نکردن کار حلال ديگری برای امرار معاش خود، مجوّز اشتغال به کار حرام نيست. ✅ آیت الله سیستانی: معاملات بانکی2️⃣ دو گونه هستند: 1️⃣ معاملات بانکی حرام: مانند معاملات ربوی و نمایندگی در اجرای آن، ثبت و شهادت بر آنها و دریافت مبلغ مازاد ربوی به نفع گیرنده آن و همچنین معاملات مرتبط با شرکتهایی که معاملات ربوی دارند و یا به تجارت شراب مشغولند، مانند فروش سهام آنها و گشایش اعتبار برای آنها، از معاملات حرام به شمار می رود و اشتغال در بخش های یاد شده جایز نیست 🚫 و مستحق اجرت نمیگردد 💵 و همچنین حقوقی که در مقابل عمل مربوط به معاملات حرام مثل معاملات ربوی است، ملک فرد نمیشود. 2️⃣ معاملات بانکی جایز: آنچه از معاملات ذکر شده فوق نباشد که پرداختن به آنها و گرفتن اجرت بر آنها جایز است. ✅ آیت الله مکارم شیرازی: ⬅️ اگر کار در بانک کار حلالى باشد و در قسمت درآمدهاى مشروع آن کار کند، حقوقى که در مقابل کار حلال می گیرد و یقین به حرام بودن عین آن حقوق نداشته باشد، اشکالى ندارد،👏 هر چند نمى داند این حقوق از حلال است یا از حرام؛ به خاطر این که پولها را با هم مخلوط کرده اند. و در صورتى که واقعاً نداند بانک درآمد حرامى دارد، همه را حمل بر صحّت کند. ⬅️ امّا کار کردن در بخشى که سود را با عقود صورى مى گیرند (یا کارهای حرام دیگر انجام میشود مثل دادن وام ربوی و..)، جایز نیست. ✅ آیات عظام وحید خراسانی ⬅️ اشتغال به کارهایی که مربوط به معاملات ربوی است، جایز نمی باشد و کارمندی که در این نوع کارها مشغول است در مقابل آن نمیتواند اجرت بگیرد. ⬅️ اما کارهایی که ارتباطی با معاملات ربوی ندارد، اشتغال به آن ‌ها و اجرت گرفتن برای آن ‌ها جایز است. 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
حکم دیدن ویدیوهای لایو(زنده) در شبکه های اجتماعی👆👆👆👆 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam
📚 خمس سنوات 💠 سؤال: آیا دارد؟ در صورت تعلق خمس در صورتی که از زیاد بیاید سر باید پرداخت گردد یا خمس آن به محض وصول لازم است؟ ✅ جواب: حق سنوات که بر اساس قرارداد یا از طرف ، در قبال کار کردن به کارگر داده می شود، درآمد محسوب شده و چنانچه پس از دریافت تا سر سال خمسی صرف در نشود، متعلق خمس است. 🆔 رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam 🆔 https://Sapp.ir/ask_ahkam 🆔 t.me/ask_ahkam