eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
481 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
نماز آیات دو رکعت است و هر رکعت پنج رکوع دارد و می توان آن را دو گونه به جا آورد👇 1⃣ بعد از نیت، تکبیر بگوید و یک حمد و سوره تمام بخواند و به رکوع رود و سر از رکوع بردارد، دوباره یک حمد و یک سوره تمام بخواند، باز به رکوع رود، تا پنج بار این کار را انجام دهد، بعد از بلند شدن از رکوع پنجم دو سجده نماید و برخیزد و رکعت دوم را مانند رکعت اول به جا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد. 2⃣ بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، آیه های یک سوره را پنج قسمت کند و یک قسمت از آن را بخواند و به رکوع رود، بعد سر بردارد و قسمت دوم از همان سوره را (بدون حمد) بخواند و به رکوع رود و همین طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید و بعد به رکوع رود و رکعت دوم را هم به همین صورت به جا آورد. ♻️مثلًا سوره «قُلْ هُوَ اللهُ احَدٌ» را به ترتیب زیر تقسیم کند: قبل از رکوع اول: «بِسْمِ اللهِ الرحْمنِ الرحِیمِ» بگوید و به رکوع رود بعد بایستد و بگوید: «قُلْ هُوَ اللهُ احَدٌ» باز به رکوع رود و سربردارد و بگوید: «اللهُ الصمَدُ»، باز به رکوع رود و سر بردارد و بگوید: «لَمْ یلِدْ وَ لَمْ یولَدْ» و به رکوع رود و سر بردارد و بگوید: «وَ لَمْ یکنْ لَهُ کفُوَاً احَدٌ»، بعد به رکوع رود و بعد از سر برداشتن دو سجده کند و رکعت دوم را نیز مانند رکعت اول بهجا آورد و در آخر تشهد بخواند و سلام گوید. 🍀طبق نظر آیت الله مکارم ➖➖➖➖➖➖ ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔https://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️ سی و هشتم 👇 جلسه استراحت در نماز، نشستن بعد از ...... در رکعت ..... را گویند. گزینه 1⃣: سجده دوم – اول و دوم گزینه 2⃣: سجده اول – اول و سوم گزینه 3⃣: سجده دوم- اول و سوم گزینه 4⃣: سجده دوم – دوم و چهارم . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز دوشنبه ، 8 مرداد ۹۷⏱ 🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
💠وقت نماز آیات خورشید و ماه گرفتگی💠 ✳️ آیت الله خامنه ای: وقت ادای نماز آیات خورشید و ماه گرفتگی از هنگام شروع گرفتگی تا زمان شروع در بازشدن آن است، و احتیاط ترک نشود، که قبل از آن که شروع در بازشدن نماید، به انجام نماز بشتابد، و اگر از آن وقت تأخیر انداخت، باید نماز را با نیت قربة إلی اللّه بخواند، و نمی‌تواند نیّت اداء و یا قضا داشته باشد. ✳️آیت الله سیستانی: مسأله ۱۴۷۴ ـ وقت شروع در نماز آیات برای کسوف و خسوف، موقعی است که خورشید یا ماه شروع به گرفتن میکند، و تا زمانی که به حالت طبیعی برنگشته ادامه دارد (اگرچه بهتر آن است که به‌قدری تأخیر نیندازند که شروع به باز شدن کند)، ولی تمام کردن نماز آیات را می‌توان تا بعد از باز شدن خورشید، یا ماه تأخیر انداخت. مسأله ۱۴۷۵ ـ اگر خواندن نماز آیات را به ‌قدری تأخیر بیندازد که خورشید یا ماه شروع به باز شدن کند، نیت ادا مانعی ندارد، ولی بعد از باز شدن تمام آن، نماز قضا می‌شود. ✳️آیت الله مکارم : از زماني که خورشيد يا ماه، شروع به گرفتن کرده، زمان نماز آيات شروع مي شود و تازماني که کاملا باز نشده ادامه دارد، ولي احتياط مستحب آن است قبل از شروع به باز شدن نماز را بخواند ◀️کانال تخصصی فقه و احکام https://eitaa.com/ask_ahkam
*⃣ https://eitaa.com/ask_ahkam 🌹 🍃🌸 پیامبر اکرم صلّی الله عليه و آله فرمودند: «اِنَّ مِن خَیرِ نِسَائَكُم اَلمُتَبَرَّجَةَ مِن زَوجِها الحصَانَ عَن غَیرِه.» «بهترين زنان شما، زني است که براي شوهرش آرايش و خودنمايي کند، اما خود را از نامحرمان بپوشاند.» *⃣ منبع: بحارالانوار، ج 103، ص 235 🍃 سوال: حکم صورت آرایش شده چیست؟ 🍃🌸 پاسخ: زن باید صورت آرایش شده یا دارای گریم آرایشی را از نامحرم بپوشاند. ***************** 🌸 توجه: 1⃣ آرایش زن به قصد نشان دادن به نامحرم حرام است. 2⃣ ملاک در حرمت آرایش، لذت بردن نامحرم نیست؛ و زن باید آرایش چهره خود را از نامحرم بپوشاند. 3⃣ اگر برق لب باعث جلب توجه نامحرم شده و عرفا زینت محسوب می شود باید از نامحرم پوشانده شود. ****************** ⏪ »> برگرفته از کتاب «احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 68. 🍃🌸 رسانه تخصصی فثه واحکام *⃣ https://eitaa.com/ask_ahkam
گفتن ذکر به قصد فهماندن مطلبی
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🔷 شده با وضو بعد از غسل جنابت 🔷 🔷 ❓ سوال: کسی که غسل جنابت کرده است و نمی داند سر زده یا نه و وضو گرفته و نماز خوانده است، آیا باید نمازها را نماید؟ 🔷 پاسخ: 👇👇 🔷 امام خامنه ای: اگر اطمینان به خروج حدث و بطلان غسل ندارد، وضو لازم نیست و در فرض سؤال به هر حال نماز صحیح است. [1] 🔷 آیت الله مکارم: در فرض سوال نمازها صحیح است. [2] 🔷 آیت الله وحید: اگر می داند غسل کرده و شک دارد وضوء گرفته یا نه (به هر دلیلی ار دو دلیلِ ذکر شده در سؤال )بنابر احتیاطِ واجب نمازش را قضاء نماید و نمازهایِ بعدی را اگر با وضوء خوانده مشکلی ندارد.[3] —------------— 🔷 پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: xf6HlhN8OBQ. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508090141. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25096. ______________________ ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
🍃🍀🍃🍀🍃☘🍃☘🍃☘ 🍃🍀 در قبال 🍀 سوال: وظیفه زن و نسبت به شوهری و که مال حرام به خانه می آورد و خود نیز درآمدی ندارند، چیست؟ ✅ پاسخ: 👇 🌺 امام خامنه ای: تا زمانی که یقین به حرام بودن عین مال مورد ابتلا ندارند استفاده اشکال ندارد و بررسی کردن هم لازم نیست. [1] 🌺 آیت الله مکارم: اگر يقين ندارند که در اختیار آنها قرار می دهد از راه حرام تهيه شده، تصرف در آنها مانعي ندارد اما اگر يقين دارند و صاحب آن را مي شناسند، بايد به صاحبش برگردانند و گرنه ما به آنها اجازه مي دهيم تصرف کنند و معادل آن را که تصرف کرده اند به نيازمندي بپردازيد. و اگر تمکن ندارند بر ذمه بگيرند و هر موقع که توانستند، بپردازند. ضمنا لازم است در فرصت های مناسب با زبان خوش و با ادب و ایشان را امر به معروف و نهی از منکر نماید و از ایشان بخواهد که کاری را برای خودش انتخاب نماید که درآمدش حلال باشد و آثار و عواقب دنیوی و اخروی کسب حرام و حرام خوری و آثار سوء آن در تربیت و شکل گیری شخصیت فرزندان را متذکر شود. [2] 🌺 آیت الله سیستانی: اگر عین مال دزدی نباشد ولی از طریق حرام مانند دروغ یا کم فروشی بدست می آورد تصرف در اموالی که شوهر می آورد برای شما جایز است هر چند که خودش گناه کار است. [3] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: تصرف در عین پولی که شوهراز راه حرام به دست می آورد، جائز نیست مگر در فرض اضطرار و در اینصورت در صورت امکان باید با کارکردن کسب حلال تهیه کنند. [4] 🌺 آیت الله فاضل: اگر زن و فرزند صد در صد یقین دارند که شوهر مال حرام به خانه می آورد باید او را از آوردن مال حرام بترسانند و با روش خوب با او صحبت کنند تا دست از کار حرام و اموال حرام بردارد، اگر اثر نکند در صورتی که زن و فرزند درآمد دیگری برای ادامه زندگی خود ندارند از باب ناچاری از اموالی که مرد تهیه می کند استفاده برای زن و فرزند حلال است. [5] —------------— 🍃🍀 پی نوشت: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: QZGMkZS7uxk. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9603220185. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 624790. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 42382. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9610361. _-_-_-_-_-_-_-_-_-_ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🍃🍀🍃 https://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️ سی و هشتم 👇 جلسه استراحت در نماز، نشستن بعد از ...... در رکعت ..... را گویند. گزینه 1⃣: سجده دوم – اول و دوم گزینه 2⃣: سجده اول – اول و سوم گزینه 3⃣: سجده دوم- اول و سوم گزینه 4⃣: سجده دوم – دوم و چهارم . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز دوشنبه ، 8 مرداد ۹۷⏱ 🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
🔷 با در ❓ سوال: بعضی کبابی ها بر خلاف تصور مردم، گوشت را با چینه دان مخلوط کرده و به می فروشند، آیا این کار و درآمد حاصل از آن حرام است؟ 🔷 پاسخ: 👇👇 📝 آیت الله مکارم: فروختن اجناس كه از وضع آن خبر ندارد، موجب می گردد و آنچه بیان نموده اید در معامله می باشد که يكى از است؛ از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل شده است كه فرمود: «كسى كه در معامله با مسلمانان غِش كند، يا به آنها ضرر برساند، يا تقلّب و حيله نمايد از ما نيست و هر كس با برادر مسلمانش غِش كند خداوند بركت را از روزى او می برد و راه معاش او را مى بندد و او را به خودش وا مى گذارد. [1] 📝 آیت الله سیستانی: اگر متعارف نباشد جايز نيست و آن حلال نيست مگر اين كه به مشترى اطلاع داده شود. [2] 📝 آیت الله شبیری زنجانی: اگر ظاهر عرفی آن این باشد که تنها گوشت گوسفند یا گاو است جایز نیست و معامله باطل است. [3] 📝 آیت الله فاضل: اگر چینه دان را با گوشت مخلوط می کنند و کباب درست می کنند و به نام کباب گوشت خالص به مردم می فروشند؛ این کار غش در معامله است و نوعی و حرام است. [4] —------------— ✅ پی نوشت: [1]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9606180030. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 656500. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 45412. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9611567. ><><><><><><><><><><>< ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
✴️ سوال : ◀️ اگر قسمتی از فرش نجس شود و ما نمی دانیم کدام قسمت نجس است چه وظیفه داریم؟ ♻️ پاسخ: 👈 هرگاه بداند قسمتى از فرش، یا لباس نجس شده امّا نمى داند کدام قسمت آن است اگر دست، به قسمتى از آن بزند نجس نمى شود، همین طور هر دو چیزى که مى داند یکى از آن دو نجس شده ،ولى نمى داند کدام نجس است ملاقات با یکى از آن دو سبب نجاست نمى شود ولی اگر چيزى با رطوبت با تمام قسمتهاى فرش برخورد کند، محکوم به نجاست است. ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 eitaa.com/ask_ahkam
مانع بودن لاک ناخن پا
❇️ اموال مسروقه در کودکى ◆◆◇◆◆◆◆◇◆◆◇◆◆ ┘◄ سوال : من در كودكى و نوجوانى از چند جا دزدى كرده‌ام (از خانه، بستگان یا مغازه و...) ولى حالا كه مى‌خواهم جبران كنم، نمى‌دانم چكار كنم؟ چون خجالت مى‌كشم كه بگویم دزدى كرده‌ام. آیا مى‌توانم از طرف آنها صدقه بدهم؟ ✅✅پاسخ: اگر صاحبان اموال مسروقه، حتى ورثه آنها مشخص و موجود باشند، نسبت به آنها ضامن هستید و به هر شكل مى‌توانید عین آنها و اگر عین تلف شده قیمت آنها را به صاحبانش برگردانید و یا داخل اموال آنها بکنید، و لازم نیست آنها مطلع شوند كه این اموال از آنها به سرقت رفته است. ◀️ اما اگر به صاحبان آن دسترسى ندارید مى‌توانید به نیت صاحبانش بنابر احتیاط واجب با اذن حاکم شرعى به فقرا صدقه دهید. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - استفتائات مقام معظم رهبری http://www.leader.ir/tree/print.php?catid=49&nodeid=n9231 ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔eitaa.com/ask_ahkam
❇️آیا با سرمه می توان وضو گرفت یا غسل کرد؟ 1⃣ اگر سرمه صرفاً در داخل چشم کشیده شود، به صحّت وضو و غسل ضرر نمی رساند. 2⃣ به صورت معمول سرمه مانع از رسیدن آب به پوست نمی شود؛‌ ولی این به نوع سرمه که چرب باشد یا نه و مقدار سرمه ای که استفاده می شود، بستگی دارد، بنا بر این کسی که از سرمه استفاده کرده می تواند تشخیص بدهد، سرمه ای که استفاده شده، مانع از رسیدن آب به سطح پوست می شود هست یا نه. ➖➖➖➖➖ كانال تخصصی فقه و احکام در تلگرام eitaa.com/ask_ahkam
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
⁉️ #سوال_مسابقه سی و هشتم 👇 جلسه استراحت در نماز، نشستن بعد از ...... در رکعت ..... را گویند. گزی
#جواب_مسابقه سی و‌ هشت 🔰 ✅ گزینه 3 برندگان این هفته کاربران محترم : 🎊 حیدری 🎊 @@ 🎊 🌼 با تشکر از همراهان همیشگی کانال🌷🙏 eitaa.com/ask_ahkam
در ❓ سوال: اگر به تصور تنگی وقت، نماز مغرب را بدون سوره خوانده و پس از نماز عشاء متوجه وجود وقت کافی بشویم، حکم نماز خوانده شده چیست؟ ◀️ پاسخ:⬇️⬇️ *⃣ امام خامنه ای: در فرض سوال اشکال ندارد. [1] *⃣ آیت الله مکارم: کفایت می کند و اعاده لازم نیست. [2] *⃣ آیت الله شبیری زنجانی: نماز خوانده شده در هر دو صورت صحیح است. [3] *⃣ آیت الله وحید: اشکالی ندارد. [4] *⃣ آیت الله فاضل: اگر وقت تنگ باشد و احتمال قوی بدهید که با خواندن سوره، نماز عشاء قضا می شود و نماز را بدون سوره خوانده اید و بعد از عشا فهمیده اید که یک دقیقه هنوز وقت باقی است، نمازی که خوانده اید صحیح است. [5] —------------— ◀️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: Tbm6mzaJba0. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9608020073. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 38838. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503455. ::::::::::::::::::::::::::::::::: ◀️ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam
ملاک برای یک بار شستن در وضو چیست؟
◀️ یا برای 🔴 سوال: اگر برای ، همجنس یا محرمی نباشد مثلا در کشورهای خارجی، تکلیف غسل میت چیست؟ 🔴 پاسخ: 🔻🔻 🔴 امام خامنه ای: در صورتى كه غسل دهنده همجنس حتى از اهل كتاب نباشد، غسل ساقط مى شود. [1] 🔴 آیت الله مکارم: در فرض سوال میت را از روی لباس غسل دهند. [2] 🔴 آیت الله شبیری زنجانی: درصورتی که غسل از روی لباس، مستلزم لمس یا نظر حرام نمی شود، بنا براحتیاط غسل داده شود و گرنه غسل ساقط است. [3] 🔴 آیت الله وحید: غسل دادن مرد زن را و زن مرد را جايز نيست و باطل است ولى زن مى تواند شوهر خود را غسل بدهد و شوهر هم مى تواند زن خود را غسل بدهد، اگر چه احتياط مستحبّ آن است كه زن شوهر خود و شوهر زن خود را غسل ندهد. مرد مى تواند دختر بچّه اى را كه مميّزه نشده غسل دهد و زن هم مى تواند پسر بچّه اى را كه مميّز نشده غسل دهد، هر چند احتياط مؤكّد آن است كه پسر بچّه و دختر بچّه اى كه بيش از سه سال دارند، اوّلى را مرد و دومى را زن غسل بدهد. اگر براى غسل دادن ميّتى كه مرد است مرد پيدا نشود، زنانى كه با او نسبت دارند و محرمند ـ مثل مادر و خواهر و عمّه و خاله ـ يا به واسطه ازدواج يا شير خوردن با او محرم شده اند، مى توانند او را غسل بدهند و نيز اگر براى غسل ميّت زن، زن ديگرى نباشد، مردهايى كه با او نسبت دارند و محرمند يا به واسطه ازدواج يا شير خوردن با او محرم شده اند، مى توانند او را غسل دهند و بنابر احتياط واجب در صورت وجود مماثل نوبت به محرم نمى رسد و غسل دادن از زير لباس واجب نيست، هر چند احوط است ولى بايد به عورت نظر نكند و بنابر احتياط عورت را بپوشاند. اگر ميّت و كسى كه او را غسل مى دهد هر دو مرد يا هر دو زن باشند، جايز است كه غير از عورت جاهاى ديگر ميّت برهنه باشد. [4] آیت الله فاضل: اگر میت زن باشد و زن مسلمان پیدا نشود که او را غسل بدهد و محارم او هم نباشد، از زن های کافر اهل کتاب کمک بگیرند اگر اهل کتاب نباشند از سایر زن های اهل کتاب کمک بگیرند به این صورت که روش غسل دادن را به زن کافر یاد بدهد و مرد مسلمان نیت غسل کند و از پشت پرده زن کافر میت زن مسلمان را غسل بدهد و احتیاط آن است که زن کافر را هم بگوید نیت غسل دادن کند. اگر زن کافر هم برای غسل دادن پیدا نشود غسل میّت ساقط می شود لیکن احتیاط مستحب است که مردها از روی لباس و پوشش زن میت او را سه مرتبه غسل بدهند طوری که به بدن او نگاه نکنند. اگر بدون نگاه کردن ممکن نشود غسل ندهند و بدون غسل دفن کنند. همین طور است درجایی که مرد مسلمان بمیرد و هم جنس مسلمان یا محارم او از بین زنها برای غسل دادن پیدا نشود، به ترتیبی که در میت زن مسلمان گفته شد عمل شود. [5] —------------— ◀️ پی نوشت:⬇️⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: BUoMk8MuKR8. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9509200038. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 36269. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید؛ کد استفتا: 26548. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502815. _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_ ◀️رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 http://eitaa.com/ask_ahkam
♻️ کسی که برای نصب دستگاه پریودش تغییر کرده و از ۷ به ۱۱ تا ۱۲ روز رسیده اگر در همین حین هم خونریزیش ادامه دار باشد باید چه وقتی از روز دهم رو غسل کنه؟ ♻️ آیت الله خامنه ای: اگر مطمئن است خونریزی از روز دهم تجاوز میکند، باید مانند گذشته در پایان روز هفتم ( عادت ماهانه ) غسل کند و عبادات خود را انجام دهد؛ و نسبت به بقیه به وظیفه مستحاضه که در رساله های عملیه ذکر شده عمل نماید. ♻️ آیت الله مکارم شیرازی: خون حیض از سه روز کمتر و از ده روز بیشتر نمی شود و چنانچه خون حيض (حتي اگر بصورت لکه کمرنگي باشد) از ده روز بگذرد به مقداري که در ماههاي قبل خون مي ديده عادت ماهانه قرار مي دهد، و بقيه حکم استحاضه دارد. و اگر مجموع ( پاکي و خون) از ده روز تجاوز نکند همه آن حيض محسوب مي شود. چنانچه از ابتدای صبح روز اول تا غروب روز دهم حیض را ببیند شب قبل از اول و شب بعد از دهم جزء شمارش روزها نخواهد بود ولی اگر مثلاً ساعت 10 صبح روز اول خون ببیند تا ساعت 10 روز بعد یک روز محاسبه می شود. ♻️ آیت الله سیستانی: اگر از 10 روز تجاوز کند به مقدار عادت حیض است و بقیه استحاضه است ♻️ آیت الله فاضل:‌ اگر قبلا عادت ماهیانه داشته ، در صورتی که خون تا پایان روز دهم قطع نشود، روزهای عادت ماه های قبل خود را حیض قرار بدهد و خونی که بعد از آن دیده حکم استحاضه را دارد و بعد از روز دهم به احکام استحاضه عمل کند و قضای نمازهایی را که بعد از روزهای عادت ماه های قبل تا روز دهم نخوانده است بجا آورد و بعد از روز دهم نیز با عمل کردن به احکام استحاضه، نمازهای خود را بخواند. اگر خون قبل از روز دهم قطع شود، تمام خون هایی که دیده است حکم حیض را دارد. ♻️ آیت الله شبیری: اگر بیشتر از ده شبانه روز، خون دارای صفات حیض می بیند عدد عادتش است و بعد از آن مستحب است تا تکمیل ده شبانه روز استظهار کند یعنی آن را نیز حیض قرار دهد و اگر کمتر از ده شبانه روز خون دارای صفات می بیند خون نشانه دار را حیض است و بعد از آن مستحب است تا تکمیل ده شبانه روز استظهار کند و بعد از اتمام حیض، غسل کند و عبادات خود را انجام دهد وخونی که در این زمان می بیند استحاضه است. ➖➖➖ استفتاء از سایت مراجع 🍁🍂 http://eitaa.com/ask_ahkam
⚠️سفر در نماز، تأثیراتی دارد❗️ 1⃣نمازهای چهار رکعتی در سفر، دو رکعت می‌شود. 2⃣هشت رکعت نافله ظهر و هشت رکعت نافله عصر در سفر نباید خوانده شود. 3⃣ اگر در سفر نماز چهار رکعتی قضا گردد، لازم است قضای آن، دو رکعتی خوانده شود، اگر چه انسان بخواهد آن‌را در وطن بخواند. ❓آیا کسی که قصد نموده ده روز یا بیشتر، در شهری بماند می‌تواند نافله ظهر و عصر را بخواند؟ ❌پاسخ: بله می‌تواند، چنین شخصی از این جهت در حکم متوطّن است. ❓آیا نافله عشا را در سفر می‌توان خواند؟ ❗️پاسخ: انجام آن، رجاءاً (به امید قبول شدن) اشکال ندارد. 📒فقه و زندگی شماره 407 ➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام http://eitaa.com/ask_ahkam
🔷🔹🔷🔹🔷🔹🔷 🔷 گریه وبی قراری کودک و نماز مادر 🔷 🔷 🔷 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🔷 سوال: مادری که به علت بی قراری فرزندش نتوانسته تا آخر وقت نماز بخواند و امکان جدا شدن از وی برایش فراهم نیست، چگونه نماز بخواند؟ 🔷 پاسخ: ⬇️⬇️ 🔹 آیت الله مکارم: در فرض سوال در حالی که کودک را در دارد، نماز بخواند و در حال و ، کودک را بر زمین بگذارد؛ البته در حال نماز خواندن باید به نحوی عمل کند که صورت نماز بهم نخورد. [1] 🔹 آیت الله شبیری زنجانی: می تواند را در حال نماز در آغوش بگیرد و امثال این امور مجوز ترک نماز نیست. [2] 🔹 آیت الله وحید: هر شخصی می تواند بچه اش را در آغوش بگیرد و را بخواند. [3] 🔹 آیت الله فاضل: اگر بچه روی زمین نمی شیند و کسی دیگر هم برای بچه نباشد و راه دیگری نباشد، باید در وقت نماز بچه را در بغل بگیرد و نماز را بخواند و در وقت سجده نیز هر طوری که می تواند بچه را یک لحظه زمین بگذارد و سجده را بجا بیاورد. ترک نماز برای نگذاشتن بچه نیز عمدا حرام و گناه است، هرطوری که بتواند باید نماز را بخواند. [4] ================ 🔷 پی نوشت: ⬇️⬇️ [1]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9509200038. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 36269. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید؛ کد استفتا: 26548. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502816. =============== 🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔷 http://eitaa.com/ask_ahkam 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶 🔶 تعلق خمس به بیمه عمر کارمندان 🔶 🔶 🔶 سوال: آیا به که از به عنوان بیمه عمر شده و پس از به می گردد، خمس تعلق می گیرد؟ 🔶 پاسخ: 👇👇 🔸👈 امام خامنه ای: در فرض سؤال خمس ندارد. [1] 🔸👈 آیت الله مکارم: اگر چیزی از پول دریافتی تا سر سال خمسی باقی بماند خمس دارد. [2] 🔸👈 آیت الله سیستانی: اگر تا سر سال خمسی بماند و خرج نشود خمس دارد [3] 🔸👈 آیت الله شبیری زنجانی: اگر تا یکسال صرف در مخارج زندگی نشود باید خمس آن را بدهند. [4] 🔸👈 آیت الله وحید: بله ابتداء باید خمسِ آن داده شود سپس بینِ ورثه تقسیم گردد. [5] 🔸👈 آیت الله نوری همدانی: اگر پرداخت مبلغ از ناحیه بیمه در قالب تعهدی از شرکت بیمه کننده باشد، که در ازای دریافت مبالغ داشته خمس ندارد. [6] 🔸👈 آیت الله فاضل: پولی که شرکت بیمه بابت بیمه عمر بعد از فوت بیمه گذار به ورثه اش می دهد تابع قراردادی است که بین شرکت و بیمه گذار انجام شده، و اگر طبق وصیت میت به افراد خاصی ورثه داده می شود از در آمد همان سال است و اگر در بین سال مصرف نشود و سال بر آن بگذرد به احتیاط واجب خمس دارد. اگر قرار داد خاصی بین بیمه گذار و شرکت بیمه نشده باشد و بعد از مرگش سرمایه او را شرکت به ورثه اش منتقل کند جزء ارث حساب می شود و خمس ندارد. [7] 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔶 پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: rARbJYeknM. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9603110153. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 617799. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 41981. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله نوری همدانی، شماره سوال: 28867. [7]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9610147. =============== 🔶 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔶 http://eitaa.com/ask_ahkam 🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶
🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶 🔶 قرائت حمد و سوره توسط مأموم در نماز جماعت 🔶 🔶 🔶 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔸👈 سوال: ‌اگر کسی در حالی که صدای قرائت امام جماعت را می شنود عمدا حمد و سوره را بخواند، نمازش باطل است یا گناه کرده است؟ 🔶 پاسخ: 👇👇 👈 آیت الله مکارم: در فرض سوال احتیاط واجب آن است که نماز را اعاده کند. [1] 👈 آیت الله سیستانی: جماعت باطل می شود. [2] 👈 آیت الله شبیری زنجانی: نمازش به جماعت صحیح نیست و در صورت عمل به وظیفه فرادا، فرادا محسوب می شود. [3] 👈 آیت الله فاضل: اگر در مواردی که ماموم نباید حمد و سوره را بخواند، عمدا حمدو سوره را به قصد ذکر نماز بخواند، نماز باطل است. [4] 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔶 پی نوشت: 👇👇 [1]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9602120063. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 604486. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 41173. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9600556. ================= 🔶 رسانه تخصى فقه واحكام 🔶 http://eitaa.com/ask_ahkam 🔶🔸🔶🔸🔶🔸🔶
احکام پوشش در مقابل محارم
🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ⭕️ در ❓ سوال: آیا شرط بندی در مسابقات ورزشی مجاز است؟ ⭕️ پاسخ: 🔻🔻 🔴 شرط بندی در مسابقات به این معنا که طرف های مسابقه قرار بگذارند هر کس شد چیزی را به برنده بدهد یا کاری برای او انجام دهد، حرام است و همچنین حرام است اگر باهمدیگر شرط بندی کنند. البته این حرمت برای شرکت کننده های مسابقات و استثنا شده است. . 💢 نکته: اما اگر طرفین، در شرط بندی جدی نباشند و شرط الزام آوری برای مسابقه خود قرار ندهند و فقط به صورتی تفریحی و شوخی قراری بگذارند که خود را مجبور به انجام آن ندانند در اصل شرط بندی نکرده اند و اشکالی ندارد. 🔺🔺🔺🔺🔺🔺 🔴 منبع:🔻🔻 امام خمینی، توضیح المسائل (المحشی)، ج 2، ص 962، موسسه النشر الاسلامی، الطبعه الثامنه، قم، 1424 ق؛ محمودی، سید محسن، مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج 1، ص 107، انتشارات علمی فرهنگی صاحب الزمان، چاپ 14، زمستان 1384؛ استفتائات مراجع. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🔴 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔺 http://eitaa.com/ask_ahkam
🔻🔴🔻🔴🔻🔴🔻 ⭕️ حکم وطن پس از ترک طولانی شهر محل تولد ⭕️ ⭕️ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ❓ سوال: من در دو سالگی شهر تبریز را ترک نمودم،‌ آیا شهر محل تولدم وطن حساب می شود؟ 🔴 پاسخ: 🔻🔻 🔴 امام خامنه ای: چون در تبریز عرفاََ رشد و نمو نکرده اید، وطن محسوب نمی شود. [1] 🔴 آیت الله مکارم: هرگاه قصد بازگشت به وطن سابق را جهت سکونت مستمر داشته باشید نماز کامل و روزه صحيح است، ولي اگر عملا مدت طولاني گذشته (مثلا پنج سال) و هنوز بازنگشته اید، اعراض عملي حاصل شده، و نماز و روزه شما در آنجا شکسته است. مگر اينکه سالي سه چهار ماه، هر چند به صورت پراکنده در آنجا سکونت داشته باشید. [2] 🔴 آیت الله سیستانی: اگر والدین هنگام خروج از تبریز از آن اعراض کرده باشند نماز شما در آنجا شکسته می باشد مگر اینکه قصد اقامت 10 روز و مانند آن کنید. [3] 🔴 آیت الله شبیری زنجانی: اگر عرف، دیگر آنجا را محل زندگی شما نداند و شما را از زندگی بالفعل در آنجا منقطع و کنده شده تلقی کند، آنجا برای شما حکم وطن را ندارد و بدون قصد اقامت در آنجا باید نماز را شکسته بخوانید. [4] 🔴 آیت الله وحید: اگر متأهل شده اید و دیگر إحتمال نمی دهید روزی برایِ زندگیِ دائمی به تبریز برگردید در آنجا مسافرید و وطنتان نیست. [5] 🔴 آیت الله فاضل: اگر دو سال بعد از دنیا آمدن از تبریز به قم آمده ایدو در تبریز رشد و نمو نکرده اید و حد اقل شش هفت سال زندگی نکرده اید تبریز وطن شما حساب نمی شود و نماز شما در تبریز بدون قصد ماندن ده روز شکسته است. [6] ================ ⭕️ پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: Mq6vAKFgXk. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612100078. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 709096. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50738. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613815. 🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺 🔴 رسانه تخصصی فقه واحکام 🔺 http://eitaa.com/ask_ahkam