🔶🔸🔶🔸🔶
🔶 #فروش_چک_حقوق
🔶 #قیمت_کمتر_از_آن
🔶🔸 فروش چک حقوق به قیمت کمتر از مبلغ آن
❓ سؤال: آیا می توان چکی را که بابت حقوق ماه های گذشته بوده و برای چند #ماه_آینده صادر شده، به قیمت کمتر فروخته و نقد کرد؟
💢 پاسخ: 👇👇
🔴 امام خامنه ای: فروش چک #مدت_دار اگر چک خودش برای قرض گرفتن نباشد و دین باشد؛ به دیگری به کمتر یا بیشتر از #مبلغ_مندرج در چک، مانع ندارد. [1]
🔴 آیت الله مکارم: در صورتي که چک مربوط به معامله اي باشد و سند بدهکاري محسوب شود (و چک دوستانه نباشد) خريد و فروش آن به کمتر يا بيشتر از مبلغ مندرج در آن مانعي ندارد. [2]
🔴 آیت الله شبیری زنجانی: اشکال ندارد. [3]
🔴 آیت الله وحید: بنابر إحتیاطِ واجب، معاوضه آن به کمتر جایز نیست. [4]
🔴 آیت الله فاضل: فروش چک بدهکار توسط طلب کار که سند بدهکاری شخص است و چک صوری نباشد، به شخص ثالث به مقدار کمتر از محتوای چک اشکال ندارد. بنابر اگر حقوق شما را چک داده و چک را به شخص دیگر نقدا به قیمت کمتر بفروشید اشکال ندارد. [5]
—------------—
✔️ پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: y67Y0FIILu4.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612070006.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50991.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9612190102.
============
🔶 رسانه تخصصی فقه واحکام
✔️ https://eitaa.com/ask_ahkam
◀️ #تخلیه_روده
🔷#خون_میت_جهت_انتقال
🔷 #اماکن_مقدس
🔷 تخلیه روده و خون میت جهت انتقال به اماکن مقدس
❓ سؤال: حكم تحنيط ميت، تخلیه خون بدن و روده ها و تزریق مواد شيميايي - جهت انتقال به نجف از استراليا چیست؟
✅ پاسخ: ⬇️⬇️
✅ امام خامنه ای: جايز نيست. [1]
✅ آیت الله مکارم: چنانچه وصیتی نکرده و یا ضرورت دیگری نباشد از چنین کاری اجتناب کرده و در #قبرستان مسلمین همان محل دفن نمایند. [2]
✅ آیت الله سیستانی: اين كار حرام است بايد همان جا #دفن شود. [3]
✅ آیت الله شبیری زنجانی: اقدامات مذکور برای انتقال میت جایز نیست. [4]
✅ آیت الله وحید: کارهای ذکر شده جایز نمی باشد. [5]
✅آ یت الله فاضل: اگر این کار مستلزم #هتک به میت نباشد و فقط در همین حد باشد که #خون و محتوای روده او را تخلیه کنند اشکالی ندارد. [6]
—------------—
⏪ پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 569991.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9405100201.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 373931.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50991.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 9298.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402165.
===========
🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام
🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
💦💦💦💦💦💦
💦 #وضو_گرفتن با آب معدنی نذری
💦 #آب_معدنی_نذری
============
❓ سوال: آیا وضو گرفتن با آب معدنی که برای #زوار #اربعین نذر شده و مشخص نشده که برای خوردن است یا کار مشخص دیگر، و نذر عام زوّار می باشد، اشکال دارد؟
✅ پاسخ: 👇👇
✳️ «در فرض سؤال جایز نیست، مگر این که بداند مالک آب #رضایت دارد.»
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری - احکام زیارت اربعین - leader.ir
===========
✳️ رسانه تخصصی فقه واحکام
✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔴 #خرید_میوه
❓ سؤال: آیا #فروش #میوه درهم و #جدا کردنی به #قیمت های متفاوت در میوه فروشی ها اشکال ندارد؟
✅ پاسخ: 👇👇
✳️ امام خامنه ای: اشکالی ندارد. [1]
✳️ آیت الله مکارم: در صورتی که از ابتدا با این #شرط به مشتری بفروشد و این کار برخلاف قوانین و مقررات و نرخ مصوب نباشد، اشکالی ندارد. [2]
✳️ آیت الله سیستانی: اشکال ندارد. [3]
✳️ آیت الله شبیری زنجانی: اشکال ندارد. [4]
✳️ آیت الله وحید: إشکالی ندارد و اگر مشتری راضی به آن نیست می تواند نخرد. [5]
✳️ آیت الله فاضل: خرید و فروش میوه ها به صورت درهم با یک قیمت و به صورت جدا کردن با قیمت بیشتر با رضایت دو طرف اشکال ندارد. [6]
============
✅ پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: D9O1ipLubQ.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612070006.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 707999.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50616.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613786.
===========
✳️ رسانه تخصصی فثه واحکام
✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
⁉️ #سوال_مسابقه 45 👇 حکم این مسئله چگونه است: بعد از مرگ دهان میت را، هم بگذارند که باز نماند و چش
#جواب_مسابقه چهل و پنج 🔰
✅ گزینه دو
برندگان این هفته کاربران محترم :r 🎊سید محمد حسینی🌼 یا مهدی ادرکنی
با تشکر از همراهان همیشگی کانال🌷🙏
eitaa.com/ask_ahkam
🔷🔹🔵🔷🔹🔵🔷🔹🔵🔷
🔷 نیت روزه های قضای سال های گذشته
🔵 #نیت_روزه_قضاء
🔵 #سالهای_گذشته
===========
❓ سؤال: آیا نیت کلی روزه قضا برای روزه های سال های گذشته صحیح است یا باید آن را مشخص کنم؟
✅ پاسخ: 👇👇
✳️ امام خامنه ای: اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضای هر کدام را که اول بگيرد مانع ندارد، ولی اگر وقت قضای آخرين ماه رمضان تنگ باشد، مثلاً پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه #رمضان باقی مانده باشد در اين صورت احتياط آن است که قضای رمضان آخر را بگيرد. [1]
✳️ آیت الله مکارم: چنانچه نیت کنید روزه های قضایی که بر عهده شما است را بجا می آورید، کفایت می کند. اما توجه داشته باشید، اگر از چند ماه رمضان روزه قضا بر ذمّه دارد قضاى هر كدام را اوّل بگيرد مانعى ندارد، ولى اگر وقت براى قضاى رمضان آخر تنگ شده باشد بايد بنابر احتياط واجب اوّل قضاى رمضان آخر را بگيرد. [2]
✳️ آیت الله سیستانی: اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضای هرکدام را که اوّل بگیرد مانعی ندارد، ولی اگر وقت قضای رمضان آخر تنگ باشد، مثلاً پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد، و پنج روز هم به رمضان مانده باشد، بهتر آن است که اوّل قضای رمضان آخر را بگیرد. اگر قضای روزه چند ماه رمضان بر او واجب باشد و در نیت معین نکند روزه ای را که میگیرد قضای کدام ماه رمضان است، قضای آخرین سال حساب نمیشود که کفاره تأخیر از او ساقط شود. [3]
✳️ آیت الله وحید: اگر در ماه رمضان به واسطه #عذرى روزه نگيرد و بعد از ماه رمضان عذر او بر طرف شود واجب است بنابر احتیاط تا ماه رمضانِ سالِ بعد قضاء روزه آن روزه ها را بگیرد و اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضاى هر كدام را كه اوّل بگيرد مانعى ندارد ولى اگر وقت قضاى ماه رمضانِ آخر، تنگ باشد، مثلا پنج روز از ماه رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه رمضان مانده باشد، بنابر احتياط واجب اوّل قضاى ماه رمضان آخر را بگيرد. [4]
✳️ آیت الله فاضل: اگر از چند سال روزه قضا داشته باشید و وقت روزه قضای سال آخر زیاد باشد قضاى هر كدام را كه اوّل بگيرید مانعى ندارد، اگر در نيّت معيّن نكنید که روزه کدام سال باشد، روزه اى را كه مى گيرید، قضاى سال اوّل حساب مى شود و اگر تنها از سال قبل روزه قضا دارید همین مقدار که نیّت روزه قضا کنید و روزه بگیرید روزه قضای سال قبل حساب میشود. [5]
============
✅ پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 645441.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501290188.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 470129.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 18311.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500275.
============
🔷 رسانه تخصصی فقه واحکام
🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
⚪️▫️⚪️▫️⚪️▫️⚪️
✔️ ⚫️ #حکم_نماز در صورت #عدم_امکان_طهارت
⚪️ سؤال: کسانی که در کشورهای #خارجی و در #کمپ_مهاجرین زندگی می کنند به دلیل نبود #آب در #دستشویی و عدم امکان #تطهیر در #حمام آیا برای #نماز با #بدن و #لباس_نجس، #تیمم نمایند یا #وضو بگیرند؟
✔️⚫️ پاسخ: ⬇️⬇️
☑️ امام خامنه ای: در صورتی که امکان تطهیر بدن وجود ندارد باید با بدن نجس نماز بخوانند و اگر امکان تطهیر لباس وجود ندارد ولی می توانند لباس #پاکی برای نماز تهیه کنند و اختصاص بدهند به نماز باید همین کار را بکنند و در غیر این صورت باید بدون لباس و به دستور نماز #برهنگان که در توضیح المسائل آمده است نماز بخوانند و نیز باید وضو بگیرند. [1]
☑️ آیت الله مکارم: #مخرج #غائط ( #مدفوع ) را مي توان با آب #شست، يا با سه قطعه #کاغذ يا #سنگ يا #پارچه يا مانند آن تميز کرد، مگر در صورتي که از حد معمول تجاوز کرده و اطراف مخرج را #آلوده نموده باشد، يا نجاست ديگري مانند #خون با آن بيرون آيد، يا از خارج نجاستي به آن برسد، که در اين حال فقط با آب پاک مي شود. اما مخرج #بول ( #ادرار ) تنها با آب پاک مي شود و در تطهير با آب لوله کشي و همچنين آب #قليل، يک مرتبه کافي است هر چند بهتر است با آب قليل دوبار باشد. در جایی که ناچار است با بدن یا لباس نجس نماز بخواند. مثلًا در جایی گرفتار شده که لباس او نجس است و قابل تبدیل نیست یا وقت برای تطهیر آن تنگ است در اینجا از باب ضرورت نماز با لباس و بدن نجس صحیح است. [2]
☑️ آیت الله سیستانی: اگر امکان تطهیر نباشد با همان وضع نماز بخوانند. [3]
☑️ آیت الله شبیری زنجانی: باید وضو بگیرند. [4]
☑️ آیت الله فاضل: اگر تطهیر مخرج نجاست در وقت نماز در حمام عمومی امکان دارد باید حتما خود را تطهیر کنند و اگر هیچ راهی برای تطهیر وجود نداشته باشد، به مقداری که امکان دارد با وسایلی مانند دستمال کاغذی و امثال آن عین نجس را برطرف کنند و از سرایت نجاست به جاهای دیگر خودداری کنند و تا زمانی که تطهیر بدن ممکن باشد با همان بدن نجس نماز را بخوانند و هر زمان تطهیر بدن ممکن شد خود را تطهیر کنند. ضمنا رفتن به این کمپها که امکان تطهیر نباشد، بدون اضطرار جایز نیست. [5]
—------------—
◽️ پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 625391.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9411160069.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 445087.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 26710.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9404409.
_____________________
⚪️✔️ رسانه تخصصی فقه واحکام
🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam