eitaa logo
کانال تخصصی احکام بانوان
7.8هزار دنبال‌کننده
48 عکس
70 ویدیو
0 فایل
﷽ پاسخ به سوالات اختصاصی بانوان درباره: حیض نفاس استحاضه جنابت عده و.. تبلیغ و تبادل: eitaa.com/joinchat/271056896Cd610d948e9 سوپر گروه(ورود آقا ممنوع): eitaa.com/joinchat/2078474251Cc50c9e5a43 سایت: askbanoo.ir حمایت مالی از کانال:idpay.ir/askbanoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺حکم رعایت ترتیب در 🌺 پرسش کاربر در گروه: کسی که قصد خواندن نماز قضای چند سال را دارد، آیا می تواند هر روز را به یک نماز مثلا روز شنبه را فقط نماز قضای صبح و یکشنبه را ظهر و عصر بخواند؟ پاسخ: بله می تواند اینکار را انجام دهد، زیرا طبق نظر اکثریت مراجع رعایت ترتیب در واجب نیست جز در قضای نمازهایی که پشت سر هم خوانده می شود، مانند قضای نماز ظهر و عصر و قضای نماز مغرب و عشا از یک روز . همچنین مراجع تقلیدی که ترتیب را لازم دانسته اند، هم احتیاط واجب داده اند نه فتوا، لذا مقلدین آن ها می توانند در این مساله به فتوای مراجع دیگر عمل کنند و ترتیب را رعایت نکنند. نظر مراجع عظام در مورد نمازهای یومیه:👇 آیات عظام خمینی، خامنه ای، زنجانی، نوری، گلپایگانی، صافی، سیستانی: در قضاى نمازهاى یومیّه ترتیب لازم نیست، مگر در نمازهایى كه در اداى آنها ترتیب هست، مثل نماز ظهر و عصر از یک روز، یا مغرب و عشا از یک شب. امّا اگر نماز ظهر از یک روز و نماز عصر از روز دیگر قضا شده باشد، یا نماز مغرب از یک شب و نماز عشاء از شب دیگر قضا شده باشد، رعایت ترتیب بین آنها لازم نیست. آیات عظام فاضل، بهجت: بنابراحتياط واجب، رعايت ترتيب در قضاء نمازهاى يوميّه است براى كسى كه ترتيب قضا شدن نمازهاى خود را مى‌داند، مثلاً كسى كه يك روز نماز عصر و روز بعد نماز ظهر را نخوانده، بنا بر احتیاط واجب بايد اول نماز عصر و بعد از آن نماز ظهر را قضا نمايد. در نمازهايى كه در اداء آنها ترتيب لازم است، مانند نماز ظهر و عصر، لازم است در قضا ترتيب بين آنها رعايت شود.[1] 📚 منبع ١.توضيح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص750، م 1375. ✅ کانال احکام تخصصی بانوان 🆔 @askbanoo
⚫️⚫️ 📤پرسش کاربر در گروه: سلام. آیا کا کردن در روز عاشورا و تاسوعا حرام است؟ 📤پاسخ: سلام علیکم. در روز تاسوعا کار کردن هیچ اشکالی ندارد، اما کار کردن روز عاشورا مکروه است، یعنی بهتر است این روز را کار نکنیم و این روز را در مساجد و حسینیه ها به عزاداری برای مولا یمان امام حسین( علیه السلام) بپردازیم. توضیحات بیشتر: دین اسلام، کار کردن را امری بسیار مقدس می داند و فقط چند زمان وجود دارد که گفته شده، بهتر است کار رها شود که این زمان ها عبارتند از: ۱.هنگامی که اذان روز جمعه گفته می شود، بهتر است کار را رها و به سوی یاد خدا بشتابد و بعد از پایان نماز دوباره به سمت کار خود بروید.[1] ۲.روز عاشورا، زیرا در این روز امویان، جهت زدودن آثار شهادت امام حسین (ع) فعالیت های تبلیغاتی گسترده ای انجام دادند و آن را روزی با برکت عنوان کرده اند، در مقابل در احادیث شیعیان را تشویق به کار نکردن و عزاداری کرده اند، امام رضا(علیه السّلام) در مورد کار در روز عاشورا فرمودند :«هر كسى از كار كردن براى زندگى دنیا در روز عاشورا خوددارى كند، خداوند حوایج دنیا و آخرتش را روا مى سازد. هركس روزعاشورا را روز حزن و مصیبت و گریه قرار دهد, خداوند فرداى قیامت را روز فرح و شادى او قرار مى دهد. هر كس عاشورا را روز خیر وبركت بداند و براى زندگى دینوى خویش چیزى ذخیره كند, خداوند خیر و بركتش را از بین مى برد و در قیامت او را با یزید و عبیداللّه بن زیاد و عمر بن سعد محشور مى كند».[2] از این حدیث به خوبی فهمیده می شود که کار کردن برای دنیا در روز عاشورا منع شده است، اما با توجه به روایات مختلف فقها کار کردن برای دنیا را در روز عاشورا مکروه می دانند. 📚منابع: ۱. جمعه، 11-9. ۲. حر عاملی , وسائل الشیعه , ج 1، ص 394 . 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
◾️حکم ◾️ 📤پرسش کاربر در گروه: سلام . روزه در ایام محرم اشکال دارد؟ در روز عاشورا حکم روزه گرفتن چیست؟ 📤پاسخ: سلام علیکم . روزه گرفتن در روز عاشورا کراهت دارد، اما بقیه روزهای محرم روزه گرفتن هیچ اشکال شرعی ندارد . نظر مراجع عظام نسبت به روزه در ایام محرم و روز عاشورا:👇 از نظر همه مراجع عظام روزه روز عاشورا  مکروه است.[1] اما در مورد بقیه روزهای محرم همه مراجع معتقدند؛ که نه تنها کراهت ندارد بلکه بعضی روزهایش مستحب است، که در مورد مستحب بودن روزه در محرم نظر مراجع به شرح زیر است: ✍امام خمینی: روزه گرفتن در روز اول و سوم محرم، مستحب است.[2] ✍بقیه مراجع عظام: روزه گرفتن در اول، سوم و هفتم محرم مستحب است. [3] 📚منابع: ۱.توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید، مسأله 1747. ۲. امام خمینی، توضیح المسائل، ص 362، م 1657. ۳.طباطبایی یزدی، العروه الوثقی (المحشی)، ج 3، ص 659. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🏡🏡 📤پرسش کاربر در گروه: سلام. آیا خرید خانه و اسباب کشی در ماه صفر اشکال دارد؟ 📤پاسخ: سلام علیکم. خرید و فروش یا اسباب کشی در ماه صفر هیچ اشکالی ندارد و فرقی بین ماه صفر و ماه های دیگر سال برای اینکارها نیست. تنها برخی روایات روز عاشورا را بی برکت دانسته اند، به این معنا که اگر پس انداز یا خرید و فروشی در این روز شود، برکت نخواهد داشت، اما این هم به معنای این نیست، که خرید و فروش در روز عاشورا حرام باشد. توضیحات بیشتر:👇 مردم ماه صفر را نحس می دانند، اما روایات مخصوصى که از ائمه (علیه السلام) درباره نحسی ماه صفر باشد، به دست ما نرسیده است و فلسفه ی آن دقیقاً براى ما روشن نیست، اما آنچه در مورد این ماه در روایات آمده است، این است که به خاطر دفع بلایای این ماه، صدقه دهید و دعا بخوانید، اما نه از آن جهت که روزهای این ماه ذاتا نحس باشند، بلکه به خاطر از دست دادن سه تن از معصومین (علیهم السلام) و همچنین مشکلاتی که برای اسرای کربلا پیش آمد، روزهای این ماه برای مردم خوب نیست. اما در هر صورت خوب نبودن روزهای ماه صفر، به معنای متوقف کردن اموری مانند خرید و فروش و سایر فعالیت ها نیست، بلکه باید با خواندن دعائی که در مفاتیح در اول اعمال ماه صفر وارد شده و صدقه و استعاذه، خوب نبودن این روزها را برطرف نمائیم. 📚منابع: ۱.میرزا جواد ملکى تبریزى، مراقبات(اعمال السنه) ، ترجمه علیرضا میرزا حکیم خسروانى، انتشارات نور فاطمه، ج 1، ص 49.  ۲. شیخ عباس قمى، مفاتیح الجنان، اعمال ماه صفر. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
⛔️آیا شکستن تخم مرغ یا قربانی در شب اول صفر ثواب دارد؟⛔️ 📤پرسش کاربر در گروه: سلام. آیادرست است که می گویند در شب اول ماه صفر ثواب دارد تخم مرغ بشکنیم یا قربانی کنیم؟ 📤پاسخ: سلام علیکم. این سخن که شکستن تخم مرغ در شب اول صفر یا قربانی در این شب ثواب دارد، شایعه و مطالب خرافی است که قصد دارند به دین اسلام وارد کنند. این افراد شایعه پراکن، اعتقاد مردم به ماه صفر را از اسلام گرفته و با مطالب خرافه ای از چین و هند و ... مخلوط می کنند و به نام اسلام به مسلمین عرضه می کنند. در حالی که وقتی به روایات رجوع می کنیم، هیچ روایتی وجود ندارد که به شکستن تخم مرغ اشاره کرده باشد یا گفته شده باشد که به خاطر این ماه قربانی انجام شود. بنابراین بخاطر عدم وجود روایت در این مورد و نبودن دلیل عقلی برای اینکار، ما این کارها را نمی پذیریم. 📚منبع: http://www.x-shobhe.com/shobhe/8895.html 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🏡🏡 📤پرسش کاربر در گروه: سلام. آیا خرید خانه و اسباب کشی در ماه صفر اشکال دارد؟ 📤پاسخ: سلام علیکم. خرید و فروش یا اسباب کشی در ماه صفر هیچ اشکالی ندارد و فرقی بین ماه صفر و ماه های دیگر سال برای اینکارها نیست. تنها برخی روایات روز عاشورا را بی برکت دانسته اند، به این معنا که اگر پس انداز یا خرید و فروشی در این روز شود، برکت نخواهد داشت، اما این هم به معنای این نیست، که خرید و فروش در روز عاشورا حرام باشد. توضیحات بیشتر:👇 مردم ماه صفر را نحس می دانند، اما روایات مخصوصى که از ائمه (علیه السلام) درباره نحسی ماه صفر باشد، به دست ما نرسیده است و فلسفه ی آن دقیقاً براى ما روشن نیست، اما آنچه در مورد این ماه در روایات آمده است، این است که به خاطر دفع بلایای این ماه، صدقه دهید و دعا بخوانید، اما نه از آن جهت که روزهای این ماه ذاتا نحس باشند، بلکه به خاطر از دست دادن سه تن از معصومین (علیهم السلام) و همچنین مشکلاتی که برای اسرای کربلا پیش آمد، روزهای این ماه برای مردم خوب نیست. اما در هر صورت خوب نبودن روزهای ماه صفر، به معنای متوقف کردن اموری مانند خرید و فروش و سایر فعالیت ها نیست، بلکه باید با خواندن دعائی که در مفاتیح در اول اعمال ماه صفر وارد شده و صدقه و استعاذه، خوب نبودن این روزها را برطرف نمائیم. 📚منابع: ۱.میرزا جواد ملکى تبریزى، مراقبات(اعمال السنه) ، ترجمه علیرضا میرزا حکیم خسروانى، انتشارات نور فاطمه، ج 1، ص 49.  ۲. شیخ عباس قمى، مفاتیح الجنان، اعمال ماه صفر. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🔴حکم کمتر از ده روز بودن فاصله دو خون🔴 📤پرسش کاربر در گروه: هفت روز خون دیدم و بعد پاک شدم و شش روز پاک بودم و دوباره دچار خونریزی شدم و این خون دوم هم کاملا شرایط حیض را دارد؛ الان وظیفه من چیست؟ مرجع: سیستانی. 📤پاسخ: از نظر آیه الله سیستانی اگر خون دوم شما در زمان عادتتان است یا اینکه فقط خون دوم شما دارای صفات و نشانه های حیض است ولی خون اول صفات حیض را نداشته است؛ در این دو صورت باید خون دوم را حیض قرار دهید و خون اول را استحاضه قرار دهید و لذا قضای نمازهای خود را در هفت روز اول بجا آورید. اما در غیر دو صورت بالا باید خون اول را حیض قرار دهید و بعد چهار روز از خون دوم را به شش روز پاکی اضافه کنید و این ۴ روز از خون دوم را به احکام استحاضه عمل کنید و عبادات تان را انجام دهید و بقیه روزهای خون دوم را با وجود شرایط و صفات حیض ، حیض قرار دهید. نظر مراجع عظام نسبت به خون دیدن قبل از ده روز پاکی:👇 ✍آیات عظام: رهبری، فاضل لنکرانی: خون دوم استحاضه است. ✍آیه الله نوری: اگر هر دو خون دارای صفات حیض باشد، اولی را حیض و دومی را استحاضه قرار می دهد و اگر یکی از آن دو دارای صفات حیض باشد، همان را حیض و دومی را استحاضه قرار می دهد. ✍آیه الله بهجت: خون اول حیض و چهار روز از خون دوم محکوم به پاکی است تا ده روز پاکی کامل شود و لذا در این چهار روز به احکام استحاضه عمل کند و باقی خون دوم با وجود شرایط حیض، حیض محسوب می شود. ✍آیه الله مکارم شیرازی: خون دوم اگر صفات حیض را نداشته باشد، استحاضه است و اگر صفات حیض را داشته باشد، بعد از کامل کردن ده روز پاکی، بقیه روزهای خون دوم، حیض محسوب می شود. 📚منبع: احکام بانوان جامعه الزهراء، ص ۵۱ 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🍂آیا بهشت_ بر_او_واجب_می شود؟🍂 📤پرسش: در پیام هایی که در تلگرام و... می آید، گفته می شود هر کس خبر خارج شدن از ماه صفر و آمدن ماه ربیع الاول را به هفت مومن بدهد، بهشت بر او واجب می شود. آیا این سخن درست است؟ 📤پاسخ: این سخن، سخنی نادرست است و از بدعت هایی است که دارند در ذهن مردم جا می دهند. توضیحات بیشتر:👇 کسانی که این سخن را می گویند: غالبا به سخن پیامبر( صلی الله علیه و آله) استناد می کنند و می گویند: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: « من بشرنی بخروج آذار فله الجنه : هر کس به من بشارت دهد، صفر تمام شده است بهشت می رود» . ابتدا باید کامل حدیث ذکر شود تا بتوان به بررسی آن پرداخت. پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم) زمانی که عده زیادی از اصحابش در مسجد قبا بودند، فرمود:[اولین کسی که هم اکنون بر شما وارد می شود، مردی از اهل بهشت است.] پس چند نفر بعد از شنیدن این سخن از یک در مسجد خارج شدند تا از در دیگر وارد شوند و اول کسی باشند که مستحق بهشت گردند. پیامبر که متوجه این موضوع شدند، به عده ای که در مسجد باقی مانده بودند، فرمودند: [هم اکنون عده زیادی از در مسجد وارد می شوند، تنها کسی که مرا به پایان ماه آذار خبر دهد، او اهل بهشت است.] پس آن عده برگشته و وارد مسجد شدند در حالی که ابوذر در بین آن ها بود. پیامبر از آنان پرسید: در کدام ماه از ماه های رومی قرار داریم؟ آن حضرت( صلی الله علیه و آله و سلم) فقط پرسيدند در کدام ماه از ماههای رومی قرارداریم؟ تنها ابوذر گفت: یا رسول الله از ماه آذار خارج شده ایم. پیامبر فرمود: ابوذر، این را می دانستم ولکن دوست داشتم اصحاب من مردی را که اهل بهشت است بشناسند.[1] اما استناد به این حدیث برای بشارت به اهل بهشت شدن هر کس به خروج از ماه صفر خبر دهد، نادرست است و دلایل ما بر این نادرستی عبارتند از: ۱. این حدیث از نظر سند ضعیف است. ۲. بر فرض قبول سند حدیث، پیامبر فرمودند: بشارت به خروج از ماه آذار دهد و ماه آذار از ماه های رومی است، و از یک هفته مانده به اول فروردین آغاز و تا یک هفته مانده به اردیبهشت ادامه دارد. در حالی که ماه صفر از ماه های قمری است. ۳. از سوی دیگر این سخن رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به اصحابش برای معرفی جایگاه ابوذر بود و نمی توان معنا و مفهوم این حدیث را به همه زمان ها و مکان ها اطلاق کرد و گفت درهر زمان هر کس به خروج از ماه آذار خبر دهد، اهل بهشت است. ۴. همچنین براي اينكه كسي به اشتباه نيفتد در حديث به خوبي آمده است كه پيامبر اکرم (صلي الله و عليه وآله وسلم ) ماه را مي دانستند و ملاك صرف خبر به خروج ماه نبوده است، بلكه مقصود بيان فضيلتي براي ابوذر بوده است. بنابراین بر ما شیعیان لازم است، که از انتساب هر مطلبي به اهل البيت (عليهم السلام) تا زماني كه درستي آن ثابت نشده، خودداری کنیم. تا دچار نسبت هاي دروغ و ايجاد بدعت ها نشويم. 📚منبع: ۱. علل الشرايع،ج1ص176. ۲. سایت هدانا،http://hadana.ir/?p=24745. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم خوردن از غذای میزبانی که خمس نمی دهد🌺 📤پرسش کاربر در گروه: خانمی مطمئن هستند خانواده همسرشون اهل خمس و نماز نیستند، این خانم جایز است هنگامی که به مجالس آنها دعوت می شود، از غذاهاشون استفاده کند؟ مرجع: رهبری. 📤پاسخ: سلام علیکم در مورد این خانواده ها دو احتمال هست یا مطمئن هستیم که دقیقاً همین غذایی که روبرویمان می گذارند خمس به آن تعلق گرفته یا مطمئن نیستیم. چون به بسیاری از اموال خمس تعلق نمی گیرد و از طرفی حداکثر به یک پنجم اموال خمس تعلق می گیرد. بنابراین احتمال دارد، این غذایی که جلوی ما می گذارند از مال حلال باشد و چون مطمئن نیستیم به آن خمس تعلق گرفته و از طرفی حق نداریم که تحقیق و پیگیری کنیم، بنابراین خوردن از غذای آنها جایز است. فقط در صورتی خوردن از غذای آنها جایز نیست که یقین کنیم، دقیقاً همین غذایی که روبرویمان می گذارند خمس به آن تعلق گرفته است. و فرض به دست آوردن این یقین و اطمینان نزدیک به صفر است. توضیحات بیشتر:👇 کسانی را که ما با آنها ارتباط داریم، به سه گروه می توان تقسیم کرد: ۱. گروهی که یقین داریم خمس می دهند، که هیچ مشکلی در ارتباط با آنها نداریم. ۲. گروهی که نمی دانیم اهل خمس دادن هستند یا نه، در این موارد هم اسلام به ما اجازه نداده است، تحقیق و پیگیری کنیم، و چون یقین نداریم، خوردن غذا هم در خانه این گروه مشکلی ندارد. ۳. گروهی که یقین داریم خمس نمی دهند، در این موارد هم چون مطمئن نیستیم همین غذایی که روبروی ماست خمس به آن تعلق گرفته یا نه، لذا خوردن از غذای آنها جایز است. اماً اگر کسی بخواهد احتیاط کند، باید برای هر غذایی را که در آن شبهه دارد، به اندازه یک پنجمش خمس یا ردّ مظالم بدهد. 📚منبع: امالى شیخ صدوق، ترجمه کمره اى، متن، ص: 422 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
⚫️در سوگ نبی جهان سیه می پوشد ⚫️در سینه، دل از داغ حسن می جوشد ⚫️از ماتم هشتمین امام معصوم ⚫️هر شیعه ز درد، جام غم می نوشد. 👌سالروز شهادت حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله و امام حسن مجتبی و امام رئوف حضرت رضا علیهما السلام تسلیت باد 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺 🌺 📤پرسش کاربر در گروه: گفته شده آقایون و خانم ها باید نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند، آیا اگر بلند بخوانند نمازشان باطل است؟ آیا مراد از آهسته خواندن نماز، کل نماز است یا فقط سوره حمد و توحید باید بلند خوانده شود؟ 📤پاسخ: از نظر همه مراجع اگر عمدا حمد و سوره نماز ظهر و عصر را بلند بخوانند،نمازشان باطل است. و منظور از وجوب آهسته خواندن نماز ظهر و عصر این است که واجب است حمد و سوره را آهسته بخوانند، نه کل نماز را. توضیحات بیشتر:👇 بر مردان واجب است حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند بخواند و حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند. بر زنان واجب است حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند و در مورد حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشاء، در صورتی که نامحرمی صدای آن ها را نشنود، مختارند که بلند یا آهسته بخوانند. حال اگر نمازگزار در جایی که باید حمد و سوره را آهسته بخواند، بلند بخواند و یا در جایی که باید بلند بخواند، آهسته بخواند، چند فرض دارد: 📝۱. عمداً برخلاف وظیفه اش عمل کند: نمازش باطل است، حتی اگر عمداً يك كلمه را در جایی که باید نماز آهسته خوانده شود، بلند بخواند، نماز باطل است. 📝۲. سهوا و از روی فراموشی برخلاف وظیفه اش عمل کند: نمازش صحیح است . 📝۳. در بین خواندن حمد و سوره یادش بیاید و متوجه شود که اشتباه کرده است: نماز صحیح است و لازم نیست مقداری را که خوانده دوباره بخواند، اما بقیه حمد یا سوره که باقی مانده را بر اساس وظیفه اش درست بخواند. 📝۴. اگر از روى ندانستن مسئله برخلاف وظیفه عمل کند: نمازش صحيح است؛ مگر اين كه در ياد گرفتن مسئله كوتاهى كرده باشد، كه در اینصورت بنا بر احتياط واجب اعاده كند. نکته مهم👌👌👌 این احکام فقط مربوط به حمد و سوره است و بقیه اذکار نماز، اختیار با خود نمازگزار است. اگر بخواهد، بلند می خواند و اگر بخواهد، آهسته می خواند. 📚منبع: توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، جلد ۱، صفحه ۵۴۹. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺🌺 📤پرسش کاربر در گروه: آیا لازم است، زن هنگامی که از خون حیض پاک می شود، حتما داخل را وارسی کند تا مطمئن شود در داخل خون نیست؟ 📤پاسخ: زن برای اینکه اطلاع پیدا کند که باطنش آلوده به خون حيض است يا نه، خود را وارسی ( استبراء و استعلام) می کند، اما این وارسی کردن همیشه واجب نیست، بلکه با وجود دو شرط واجب می شود: ۱.خونريزي اش قبل از ده روز در ظاهر قطع شده باشد. ۲. يقين به پاكی باطن نداشته باشد و احتمال معقول می دهد در باطن خون باشد. بنابراین اگر زن یقین به پاکی باطن داشته باشد، نيازی به استبراء و استعلام نيست. توضیحات بیشتر:👇 استبراء زن یعنی اطلاع پیدا کردن زن از باطن مجرا و به هر شكلی بتواند از وضعيت باطن مجرا و پاكی يا آلودگی آن به خون اطلاع یابد، كفایت می کند. به عنوان نمونه اگر زن احتمال می دهد که در باطن مجرا خون است، برای اطلاع از وضعیت باطن می تواند، قدری پنبه داخل فرج نمايد و مقداری صبر نمايد و اگر عادت او چنين است كه خون او برای مدّت كوتاهی در بين حيض قطع می شود، بايد بيش از آن مقدار صبر كند و بعد پنبه را بيرون آورد و ببيند آلوده به خون شده يا نه، که در این صورت دو فرض دارد: اگر سطح پنبه کاملا پاک بود: باید غسل کند و عبادت‌های خود را به جا آورد. اگر سطح پنبه پاک نبود (گرچه ترشح زرد رنگی داشته باشد): 📝 اگر زن در حیض عدد مشخصي ندارد یا عدد او ده روز است: حیض است و باید صبر کند و اگر پیش از ده روز پاک شد، غسل کند، اما اگر سر ده روز پاک شد یا خون او از ده روز گذشت، سر ده روز غسل کند. اگر بیش از ده روز طول کشید، دیگر نمیتواند تمام ده روز را حیض قرار بدهد، بلکه باید به صفات توجه کند و تعداد روزهای حیض را با توجه به صفات مشخص کند و اگر از طریق صفات قابل تشخیص نبود باید به خویشاوندان رجوع کند و طبق عدد آنها حساب کند اگر عدد هماهنگ داشتند و اگر در عدد هماهنگ نبودند بنا را بر هفت روز بگذارد و مابقی را استحاضه قرار بدهد، بنابراین اگر قرار شده ۷ روز را حیض قرار بدهد، باید آن سه روز را که فکر می کرده حیض است و حالا متوجه شده که حیض نبوده، اعمالش را قضا کند. 📝اگر در حيض عدد مشخصي دارد: اگر عدد او کمتر از ده روز باشد و نداند که از ده روز می گذرد یا نه و خون از عدد همیشه او بگذرد، وظیفه او است. (استظهار این است که زن، خود را حائض به شمار آورد، به احکام حائض رفتار نموده، عبادت را ترک و از محرمات حائض اجتناب کند تا وضعش روشن شود.) 📚منابع: العروه الوثقی، ج ۱، فی احکم الحیض، م ۲۳؛ تحریر الوسیله، ج ۱، فی الحیض، م ۱۸؛ توضیح المسائل مراجع م ۵۰۶٫. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝