eitaa logo
کانال تخصصی احکام بانوان
7.9هزار دنبال‌کننده
48 عکس
71 ویدیو
0 فایل
﷽ پاسخ به سوالات اختصاصی بانوان درباره: حیض نفاس استحاضه جنابت عده و.. تبلیغ و تبادل: eitaa.com/joinchat/271056896Cd610d948e9 سوپر گروه(ورود آقا ممنوع): eitaa.com/joinchat/2078474251Cc50c9e5a43 سایت: askbanoo.ir حمایت مالی از کانال:idpay.ir/askbanoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺چه زمانی مسافر حق افطار دارد🌺 📥پرسش کاربر در گروه: سلام کسی که به قصد سفر از خانه خارج می شود، آیا باید حدترخص را بگذراند و روزه خود را افطار کند یا چون قصد سفر دارد همین که از خانه خارج شد می تواند افطار کند؟ مرجع رهبری. 📤پاسخ: سلام علیکم از نظر همه مراجع عظام، مسافر زمانی که به حد ترخص رسید و قصد رفتن به مقدار مسافت شرعی را داشته باشد، می تواند روزه را افطار کند و از حد ترخص به بعد نمازش شکسته می شود، لذا به هیچ وجه نمی توانید قبل از حد ترخص روزه خود را افطار کنید. حد ترخص کجاست؟👇👇 👈 امام خمینی: حد ترخص به جایی گفته می شود که مسافر از وطن و شهر محل سکونت به قدرى دور شود كه (اگر هوا صاف باشد، و چیزی که مانع از دیدن شهر باشد نباشد، ) ديوار شهر را نبيند و صداى اذان آن را نشنود و لازم نيست به قدرى دور شود كه مناره‌ها و گنبدها را نبيند، يا ديوارها هيچ پيدا نباشد، بلكه همين قدر كه ديوارها كاملًا معلوم نباشد كافى است. (۱) 👈آیه الله خامنه ای: و منظور از حد ترخص مكانى است كه در آنجا اذان شهر شنيده نمى‌شود و ديوارهاى شهر هم ديده نمى‌شود. (۲) 👈 آیه الله مکارم شیرازی: حد ترخص يعنى از وطن يا محل اقامتش به اندازه‌اى دور شود كه صداى اذان شهر را نشنود و مردم شهر او را نبينند، امّا ديدن و نديدن ديوارهاى شهر اثرى ندارد، ولى بايد در هوا گرد و غبار يا مه يا چيز ديگرى كه مانع ديدن است يا سرو صدايى كه مانع شنيدن است وجود نداشته باشد و اگر يكى از اين دو علامت حاصل شود كافى است، به شرط اينكه يقين به نبودن ديگرى نداشته باشد، و در غیر اینصورت یعنی اگر مثلا صدای اذان شنیده نشود، ولی مردم شهر او را ببیند یا برعکس احتياط جمع ميان نماز شكسته و تمام است. (۳) 👈آیه الله سیستانی: حد ترخص جائی است که اهل شهر حتی آنها که در خارج شهر و توابع آن هستند مسافر را نتواند ببیند و نشانه ای آن ا ین است که او اهل شهر را نتواند ببیند. (۴) 👈 آیه الله شبیری زنجانی: حد ترخص يعنى از وطنش يا جايى كه قصد كرده ده روز در آن جا بماند، به قدرى دور شود كه صداى اذان بلند آخر آن جا را نشنود و نيز اهل آن محل او را نبينند. و اگر به جائی برسد که صدای اذن شنیده نمی شود و اهل شهر دیده نمی شود، ولی دیوار شهر دیده می شود. اگر بخواهد نماز بخواند نماز را شکسته بخواند و می تواند روزه را افطار کند و احتیاط مستحب آن است که در آنجا روزه را افطار نکند و اگر نماز در آنجا بخواند هم شکسته و هم تمام بخوانید. (۵) 👈آیه الله وحید خراسانی: حد ترخص به جایی گفته می شود که مسافر به قدرى از شهر دور شود كه صداى اذان آن را نشنود، و وقتی اهل شهر را نبیند یقینا به حدّ ترخّص رسیده است، ولی باید مانعی نباشد. (۶) 📚منابع: ۱. امام خمینی، توضیح المسائل، بعد از مسأله ۱۳۱۷، شرط هشتم نماز مسافر. ۲. آیه الله خامنه ای، اجوبة الإستفتائات، سؤال ۶۴۱. ۳. توضیح المسائل، مسأله ۱۱۵۵. ۴.توضیح المسائل، مسأله ۱۳۰۵. ۵. توضیح المسائل، مسأله ۱۳۲۶ و ۱۳۲۷. ۶. توضیح المسائل، صفحه ۴۲۵، شرط هشتم نماز مسافر. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم پاک شدن از حیض بعد از نیمه شب شرعی🌺 📥پرسش کاربر در گروه: سلام اگرساعت دو نیمه شب متوجه بشی که از حیض پاک شدی آیانمازمعرب وعشا قضاداره؟ مرجع: آیه الله مکارم شیرازی. 📤پاسخ: سلام علیکم چون بعد از نیمه شب شرعی پاک شدید، طبق نظر آیه الله مکارم شیرازی بنابر احتیاط واجب باید غسل می کردید و نماز مغرب و عشاء را به قصد ما فی الذمه بجا می آوردید و اگر این کار را انجام ندادید، باید قضای نماز مغرب و عشاء را بجا آورید. نظر مراجع در مورد پاک شدن بعد از نیمه شب شرعی:👇 📝آیات عظام: خامنه ای و مکارم شیرازی: بنابر احتیاط غسل کرده و نماز مغرب و عشاء را به نیت ما فی الذمه بخواند. 📝آیات عظام: سیستانی و وحید خراسانی: باید غسل کند و نماز مغرب و عشاء را به نیت ادا بخواند. نکته 👌 از نظر همه مراجع عظام،خانمی که بعد از نیمه شب شرعی از حیض پاک می شود، حکم فرد مضطر را دارد که نمازش را از روی عمد به تاخیر نینداخته است. 📚منابع: استفتائات دفتر مراجع، توضیح المسائل مراجع، ج ۱، ص ۴۱۰. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
✅ اعلام میزان از سوی دفاتر مراجع عظام: 🌾 مکلف بايد براى خودش و كسانى كه نان خور او هستند، هر نفرى (تقريباً سه كيلو) گندم يا جو يا خرما يا كشمش يا برنج يا ذرت و مانند اين ها به مستحق بدهد و اگر پول يكى از اين ها را هم بدهد كافى است. مبلغ زکات فطره براي سال 1399 شمسی مطابق سال 1441 قمری، بر مبنای ، مبلغ مي باشد 🌾 : طبق تحقیقات انجام شده میانگین قیمت گندم برای هر فرد ١٠٠٠٠ (ده هزار تومان) و قیمت برنج برای هر فرد حدود ٥٠٠٠٠ (پنجاه هزار تومان) است. 🌾 : زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ده هزار تومان (۱۰۰۰۰ تومان) و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ سی هزار تومان (۳۰۰۰۰ تومان) اعلام شده است. مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند. 🌾 مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند. 🌾 بنابر اعلام دفتر حضرت آیت الله سیستانی در شهر مقدس قم، هر فرد مکلف در ایران برای مبلغ زکات فطره در سال ۱۳۹۹ می تواند بدل از سه کیلو آرد معادل ۱۰ هزار تومان پرداخت کند. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم دادن زکات فطره به اهل سنت🌺 📥پرسش کاربر در گروه: سلام. آیا می توانیم به فردی که اهل سنت است اما می دانیم خیلی فقیر است، زکات فطره خود را بپردازیم؟ مرجع: رهبری. 📤پاسخ: سلام علیکم از نظر رهبری زکات فطره را نمی توانید به اهل سنت بپردازید و باید به شیعه دوازده امامی پرداخت شود و تنها زمانی اجازه داده شده که به غیر شیعه مستضعف زکات فطره داده شود که فقير مؤمنی نباشد.[1] نظر مراجع در مورد دادن زکات فطره به غیر شیعه:👇 📝آیه الله مکارم شیرازی: بنابر احتیاط واجب زکات فطره را به فقراء شیعه باید داد . [2] 📝آیه الله وحید: باید به شیعه داد. [3] 📝آیت الله فاضل لنکرانی: زکات فطریه را باید به فقیر شیعه داد و درصورتی که دادن زکات فطره به اهل سنت سبب شود که اهل سنت تمایل به شیعه شدن یا رفتارخوب با شیعیان پیدا کند اشکال ندارد و جایز است. در غیر این صورت از دادن زکات فطریه به اهل سنت خودداری شود. [4] 📝آیه الله بهجت: پرداخت زکات فطره به افرادی از اهل سنت که توان تشخیص مذهب حق را ندارند، جایز است. 📚منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 548723. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9403240275. ​​​​​[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 9694. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9400966. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺خواندن نماز قبل از افطار بهتر است یا بعد از افطار🌺 📥پرسش : سلام آیا خواندن نماز قبل از افطار با بعد از افطار تفاوتی دارد؟ چون بعد از افطار انسان با آرامش بهتری می تواند نماز بخواند؟ 📤پاسخ: سلام علیکم مستحب است روزه‏ دار نماز مغرب را قبل از افطار كردن بخواند؛ ولی اگر كسی منتظر اوست یا میل زیادی به غذا دارد كه نمی‌تواند با حضور قلب نماز بخواند، بهتر است اول افطار كند؛ ولی تا جایی که ممكن است نماز را در وقت فضیلت آن به جا آورید. توضیحات بیشتر:👇  توصیه به نماز اول وقت در کلام اهل بیت بسیار سفارش شده است به گونه ای که امام صادق علیه السلام فرمودند:«برای روزه دار مستحب است در صورتی که قدرت بدنی دارد، قبل از آن که افطار کند، نماز بخواند.»[1] و در حدیث دیگری امام باقر علیه السلام فرمودند: «در ماه رمضان ابتدا نماز بخوان سپس افطار کن مگر آنکه گروهی منتظر افطار با تو باشند ... زیرا هم افطار بر تو واجب است و هم نماز، پس به امری اقدام کن که افضل و بهتر باشد و آن نماز است. این که با حالت روزه نماز بخوانی نزد من محبوبتر است.»[2] و در روایتی دیگر امام باقر(علیه السلام) فرمودند:«اگر میل تو به افطار و غذا خوردن، تورا از نماز باز‌می‌دارد ابتدا افطار کن تا دور شود از تو وسوسه های نفس ملامت‌گر و در زمان دیگری نیز فرمودند؛ در ماه رمضان ابتدا نماز بخوان، سپس افطار کن مگر اینکه گروهی منتظر تو باشند.»   👌👌بنابراین خواندن نماز قبل از افطار دو استثنا دارد، طاقت نداشتن شخص روزه دار و وقتی گروهی منتظر او باشند.  📚منابع: ۱.التهذیب، ج۴، ص۱۹۹. ۲. وسائل الشیعه، ج۱۰، ص۱۵۰. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺آیا مستحاضه قلیله می تواند با یک وضو دو نماز بخواند🌺 📥پرسش کاربر در گروه: سلام من استحاضه قلیله بودم، نماز ظهر را خواندم و بعد از نماز ظهر برای نماز عصر وضو نگرفتم، چون خونی از من خارج نشده بود؟ حال نماز عصر را دوباره باید بخوانم؟ 📤پاسخ: سلام علیکم اگر از زمانی که وضو گرفتید، خون حتی در باطن قطع شده بود، لازم نیست دوباره وضو بگیرید، اما اگر خون هرچند در باطن باشد باید برای نماز دوم وضو بگیرید. لذا اگر شما خودتان را از داخل وارسی کردید و خونی ندیدید یا یقین داشتید که در داخل هم پاک هستید، نماز عصرتان نیز صحیح است و نیازی به خواندن مجدد نماز عصر نیست. 📚منبع: استفتائات دفاتر مراجع. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺حکم باقی ماندن رنگ خون روی لباس🌺 📥پرسش کاربر در گروه: سلام لباس فرزندم خونی بود و در ماشین لباسشویی انداختم و هنگامی که بیرون آوردم، رنگ کمی از خودروی لباس بود، آیا لباس ها را باید دوباره بشورم؟؟ مرجع: رهبری. 📤پاسخ: سلام علیکم از نظر همه مراجع عظام، اگر عين خون و به عبارت دیگر جرم خون نباشد و فقط رنگ خون باقى مانده باشد، پاک است و لذا لباس ها پاک است و نیازی به شستن مجدد نیست. 📚منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفاتر مراجع. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺 پایان وقت مغرب و عشاء🌺 پرسش کاربر در گروه: نماز مغرب و عشاء از ساعت چند قضا می شود؟ مکارم شیرازی پاسخ: پايان وقت نماز مغرب و عشا ، است. نصف شب شرعی حدودا یازده ساعت و ربع ، بعد از اذان ظهر است. آیه الله مکارم شیرازی می گویند: اگر فردی نماز مغرب و عشا را عمدا تا نصف شب نخواند، بعد از نصف شب شرعی باید هردو را قضا کند، اما اگر به خاطر عذری نخواند، باید تا قبل از اذان صبح به نیت ادا بجا آورد. نظر مراجع عظام در مورد وظیفه شخصی که نماز مغرب و عشا را تا نصف شب شرعی نخواند:👇 آیات عظام: امام خمینی، خامنه ای، بهجت، نوری همدانی، وحید خراسانی،: اگر عمدا یا به واسطه عذری نماز مغرب یا عشا را تا نصف شب نخواند، بنا بر احتیاط واجب باید تا قبل از اذان صبح ، بدون این که نیّت ادا و قضا کند به جا آورد.[1] آیه الله فاضل لنکرانی: اگر بواسطه عذری نماز مغرب یا عشا را تا نصف شب نخواند، بنا بر احتیاط واجب باید تا قبل از اذان صبح ، بدون این که نیّت ادا و قضا کند به جا آورد اما اگر عمدی باشد بعد از نیمه شب نمازش قضا است.[2] آیه الله سیستانی: اگر از روی اختیار نماز مغرب یا عشا را تا نصف شب نخواند، بنا بر احتیاط واجب باید تا قبل از اذان صبح ، بدون این که نیّت ادا و قضا کند به جا آورد و برای فرد مضطر که از روى فراموشى یا به سبب خواب یا حیض ومانند آن نماز را تا نیمه شب نخوانده تا طلوع فجر نماز ادا است.[3] آیات عظام: مکارم شیرازی، زنجانی: هر گاه عمداً نماز مغرب و عشا را تا نصف شب نخواند وقت آن گذشته و باید قضا کند، امّا اگر بواسطه عذری نخوانده باشد باید تا قبل از نماز صبح به جا آورد و نماز او اداء است .[4] 📚منابع ۱.تحریرالوسیله ، 1408هـ ق ، ج1، ص 137 و 138، م 6. رساله عملیه، ص 21 اجوبة الاستفتائات، ص 73، س363. وسیلة النجاة، 1423هـ ق، الثانیه، ج1، ص 174، م 607.توضیح المسائل، 1381، ص 156، م 741. منهاج الصالحین، ج 2، ص 146 و 147. ۲.عروة الوثقی، 1422هـ ق، ج 1، ص 366 و 367. ۳.عروة الوثقی، 1425 هـ ق، ج2، ص 11. ۴.عروة الوثقی، 1413ه ق، ص 153 ، توضیح المسائل مکارم شیرازی ، 1383، ص 134، م 675 و 679 و 680. توضیح المسائل زنجانی، 1385، ج1، ص181، م 744، 747 ، 748. ✅ کانال احکام تخصصی بانوان 🆔 @askbanoo
🔵 🔵 🔖 :👇👇👇 تعیین بچه با رفتن به دکتر مشکل شرعی دارد؟🧐 🔖 :👇👇👇 تعیین چه با روش های مثل و چه از طریق روش های مثل آزمایشگاه و... مشكلی ندارد❌ به شرط اینکه روش های پزشکی مستلزم نگاه و لمس نباشند.👌 ✂️ :↙️↙️↙️↙️ آیات و روایات پسر یا دختر بودن فرزند را به دست می دانند☑️ . «پادشاهی آسمان ها و زمین از آن خداست؛ آنچه بخواهد می آفریند. به هر که بخواهد دختر هدیه می کند و به هر که بخواهد پسر می دهد یا (در یک شکم) پسر و دختری به او عطا می کند و آن که بخواهد بدون فرزند می گذارد. همانا اوست دانای توانا»۱ و والدین باید کودک را همانگونه که هست بپذیرند، زیرا او امانت الهی دست آن هاست.👌 از طرفی سنت و سیره ی معصومین به ما می آموزد که دعا برای داشتن فرزندانی و کنیم و در هنگام تولد نوزاد، از سلامتی او سوال کنیم👍 نه از دختر یا پسر بودنش.❌ امام سجاد(علیه السلام) فرمودند: «هنگامی که مژده ی نوزادی را شنیدید از پسر یا دختر بودنش سؤال نکنید، بلکه از سلامتی او بپرسید و اگر سالم است بگویید: «الحمدلله الّذی لم یخلُق منّی شیئاً مشوهاً؛ سپاس خداوند را که از من نیافرید فرزندی را که قبیح و معیوب باشد. »۲ 📚منبع ۱.سوره شوری آیه 49 و 50. ۲. ریحانه بهشتی، ص ۱۹. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
♻️ گفتن اذکار نماز؛ در حال حرکت ♻️ 📤پرسش: آیا گفتن بعضی از اذکار در حال حرکت صحیح است یا موجب بطلان نماز می گردد؟ 📥 پاسخ: هنگام گفتن اذکار واجب مثل تکبیرة الاحرام یا ذکر رکوع و سجود باید بدن بی حرکت و با آرامش باشد و احتیاط واجب آن است که در موقع گفتن ذکرهای مستحبی نیز بدن آرامش داشته باشد. 🔹 ذکرهای مستحبی مثل گفتن تکبیر در هنگام رفتن به رکوع و سجود، اگر به قصد همان ذکری که در نماز دستور داده‏ اند، باشد، باید در حال آرام بودن بدن گفته شود و اگر به علت فراموشی، در حال حرکت گفته شود، اشکال ندارد، 🔸 ولی اگر از باب این که ذکر گفتن در نماز مستحب است، یعنی از باب این که ذکری گفته باشد، تکبیر بگوید، لازم نیست در حال آرامش باشد، بلکه در حال حرکت هم می‏توان آن را گفت. 💠کانال احکام تخصصی بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🐱🐱 📤پرسش کاربر در گروه: سلام،خسته نباشید. آیا نگه داری مجسمه تزئینی مثل مجسمه گربه، خرگوش و......در خانه اشکال دارد؟ 📤پاسخ: سلام علیکم. از نظر همه مراجع عظام هر مجسمه ای که نماد مفسدان و ظالمان باشد، مثل نماد بوداییان و بت پرستان و مجسمه ای که به هر طریقی ترویج فساد یا ظلم یا امر باطلی را کند، ساخت، خرید و فروش و نگهداری آن حرام است. اما مجسمه هایی که این خصوصیات را ندارند، نظر مراجع نسبت به خرید و فروش و نگه داری آنها متفاوت است. از نظر آیه الله سیستانی ساخت مجسمه جاندار مثل حيوان و انسان و اجرت گرفتن برای آن حرام است، اما خرید و فروش آن اشکالی ندارد، ولی نگه داری مجسمه در خانه مکروه است. نظر مراجع عظام نسبت به خرید و فروش و نگهداری مجسمه :👇 ✍آیه الله مکارم شیرازی: به طور کلی ساخت، خرید، فروش و نگهداری مجسمه ای که دارای روح است و به صورت کامل ساخته می شود، بنابراحتیاط واجب حرام است مگر در مواردی که جنبه اسباب بازی داشته باشد یا به صورت نیم تنه ساخته شود.[1] ✍آيه الله صافى: بنابر احتياط واجب، خريد و فروش و نگه دارى آن، جايز نيست.[2] ✍بقیه مراجع عظام: خريد و فروش و نگه دارى آن اشكال ندارد.[3] 📚منابع: ۱.مکارم.استفتاءات، ج ۱، س ۵۴۷ و ۵۴۸. ۲. توضيح المسائل مراجع، م ۲۰۶۹. ۳.امام، تحرير الوسيله، ج ۱، المكاسب المحرمه، م ۱۲ ؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۰۱۴ و توضيح المسائل مراجع، م ۲۰۶۹ ؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س ۱۲۲۱ ؛ سيستانى، منهاج الصالحين، ج ۲، م ۱۸ ؛ وحيد، توضيح المسائل،۲۰۷۷ ؛ بهجت، وسيلةالنجاة، ج ۱، م ۱۴۴۸ و دفتر: نورى. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🌺 حکم 🌺 📤پرسش کاربر در گروه: سلام و خسته نباشید. نماز خواندن جلوی آینه موجب بطلان نماز است؟ 📤پاسخ: سلام علیکم و خدا قوت. نماز خواندن جلوی آینه موجب باطل شدن نماز نیست، بلکه نماز خواندن جلوی آینه به صورتی که در حال نماز، صورت خود را در آن ‌بينید و ذهن تان را مشغول ‌كند، مکروه است و بهتر است آن را بردارید و يا روى آن را بپوشانید، تا کراهت نماز از بین برود. البته کراهت در عبادات به معنای کمتر ثواب داشتن آن عبادت است، لذا مکروه بودن نماز مقابل آینه نیز به معنای کمتر شدن ثواب نماز است. توضیحات بیشتر:👇 نماز خواندن در مکان های زیر مکروه است: ۱.حمام. ۲. زمین نمکزار. ۳.مقابل انسان. ۴. مقابل دری که باز است. ۵. در جاده و خیابان و کوچه اگر برای کسانی که عبور میکنند زحمت نباشد، و چنانچه زحمت باشد، مزاحمت حرام است. ۶. مقابل آتش و چراغ. ۷. در آشپزخانه و هر جا که کوره آتش باشد. ۸. مقابل چاه و چاله ای که محل بول باشد. ۹. روبروی عکس و مجسمه چیزی که روح دارد، مگر آنکه روی آن پرده بکشند. ۱۰. در اتاقی که جُنب در آن است. ۱۱. در جایی که عکس باشد اگرچه روبروی نمازگزار نباشد. ۱۲. مقابل قبر ، روی قبر، بین دو قبر و در قبرستان. 📚منبع: ۱.امام، مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج ۱، الامکنه المکروهه، الحادی و العشرون. ۲. تحریر الوسیله، جلد ۱، ص ۱۵۳و ۱۵۲. 💠کانال تخصصی احکام بانوان 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔 @askbanoo 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝