عصرانه علمی
#گزارش_تصویری
🔶 سنخ شناسی دلالت استعمال و نقش آن در تحول استنباط استظهاری (جلسه دوم) 🔶
🎙ارائه دهنده:
حجت الاسلام و المسلمین محسن انصاری
🎙ناقدان:
حجت الاسلام و المسلمین مهدی رهنما
دکتر حامد ساجدی
@asranehelmi
@asranehelmi
@asranehelmi
هدایت شده از دین و حکمرانی
📝ثبت نام دومین رقابت شبیه سازی شورای نگهبان ویژه فضلای برادر حوزه علمیه، آغاز شد.
🟢این رقابت به همت اندیشکده دین و حکمرانی و با همکاری پژوهشکده شورای نگهبان در تیر و مرداد ماه 1402 در قالب گروه های 4 نفره برگزار خواهد شد.
اطلاعات بیشتر و ثبت نام:
📎https://r34.ir/shabihsaz
🆔 @din_hokmrani
هدایت شده از دین و حکمرانی
✅با توجه به درخواست شرکتکنندگان، امکان ثبتنام فردی در دومین دوره رقابتشبیهسازی شورای نگهبان فراهم شد.
📎علاقهمندان میتوانند جهت ثبتنام فردی نیز به لینک ثبت نام مراجعه کنند و گزینۀ ثبت نام فردی را انتخاب نمایند.
🟢 رقابت به صورت تیمهای چهار نفره برگزار میشود و از بین افرادی که به صورت فردی ثبت نام کردند، تیمهایی تشکیل خواهد شد.
🔸 اطلاعات بیشتر و #ثبتنام:
📎https://r34.ir/shabihsaz
🆔 @din_hokmrani
کرسی علمی_ترویجی عصرانه علمی:
🔶 موضوع شناسی فقه عملیات شناختی 🔶
🎙ارائه دهنده:
استاد محترم جناب آقای دکتر حسن رضایی
مدیر گروه مطالعات اسلامی موسسه شناخت
📅زمان: دوشنبه 24 مهر ماه 1402 ، ساعت 13 الی 14:30
📍مکان: قم، میدان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام، اتاق 310
@asranehelmi
@asranehelmi
@asranehelmi
231016_003.MP3
36.59M
#گزارش_صوتی
🔶 موضوع شناسی فقه عملیات شناختی 🔶
🎙ارائه دهنده:
استاد محترم جناب آقای دکتر حسن رضایی
مدیر گروه مطالعات اسلامی موسسه شناخت
📅زمان: دوشنبه 24 مهر ماه 1402 ، ساعت 13 الی 14:30
📍مکان: قم، میدان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام، اتاق 310
@asranehelmi
@asranehelmi
@asranehelmi
📍مجموعه عصرانه علمی موسسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام با همکاری ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی برگزار می کند
سلسله نشست های علمی اجتهاد و تحول در علوم انسانی
🔻نشست اول:
🎙سخنران: آیت الله محسن اراکی
⏱ زمان: دوشنبه 20 آذر ماه 1402 ساعت 13
🏢 مکان: قم. مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام. سالن سلمان فارسی
@asranehelmi
@asranehelmi
@asranehelmi
231211_004.MP3
24.25M
#گزارش_صوتی
سلسله نشست های علمی اجتهاد و تحول در علوم انسانی
🔻نشست اول:
🎙سخنران: آیت الله محسن اراکی
⏱ زمان: دوشنبه 20 آذر ماه 1402 ساعت 13
🏢 مکان: قم. مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام. سالن سلمان فارسی
@asranehelmi
@asranehelmi
@asranehelmi
#گزارش_تصویری
#عصرانه_علمی
سلسله نشست های علمی اجتهاد و تحول در علوم انسانی
🔻نشست اول:
🎙سخنران: آیت الله محسن اراکی
⏱ زمان: دوشنبه 20 آذر ماه 1402 ساعت 13
@asranehelmi
@asranehelmi
@asranehelmi
#اطلاعیه
🔻 مجموعه عصرانه علمی جهت برگزاری سری جدید نشست های علمی، پذیرش به عمل می آورد.
💠 امتیازات:
1⃣ معافیت از پژوهش سالانه موسسه امام کاظم علیه السلام (مشروط به الف. سابقه ارائه مقاله ب. انجام فعالیت پژوهشی در قالب عصرانه علمی)
2⃣ ثبت فعالیت ها تحت عنوان کانون علمی موسسه و لحاظ در امتیازات مرکز خدمات
3⃣ ثبت امتیاز در سامانه پژوهشگران مرکز مدیریت به ازای هر جلسه همکاری در برگزاری کرسی های آزاد اندیشی.
⏰ عزیزان داوطلب نهایتا تا دوشنبه 11 دی، اطلاعات خود را به آیدی @tabatabaey_77 ارسال نمایند.
باتشکر
🔸نشست علمی «استفتاءپژوهشی و تحولات خانواده»
🔸با حضور حجتالاسلام و المسلمین دکتر مجید دهقان
(عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده)
🔸مکان: حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام، سالن سلمان فارسی
🔸زمان: دوشنبه ۴ دیماه ساعت ۱۳
🎁 همراه با تقدیر از برترینهای پژوهشی سال گذشته
با همکاری «عصرانه علمی» و «پژوهشکده زن و خانواده»
#پژوهش
#معاونت_پژوهش
@hosoon
📍ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی حوزه علمیه با همکاری مراکز علمی و آموزشی برگزار میکند:
سلسله نشست های علمی اجتهاد و تحول علوم انسانی
🔻نشست دوم:
🎙سخنران: آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی
⏱ زمان: چهارشنبه 6 دی ماه 1402 ساعت 10:30
🏢 مکان: قم. خیابان صفاییه. کوچه 24 (ممتاز). کوچه 6. پلاک 9. مرکز تخصصی فقه و اصول معهد الاجتهاد الفعال
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#نشست
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
📍مجموعه علمی عصرانه علمی با همکاری ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی حوزه علمیه برگزار میکند:
✅ سلسله نشست های علمی اجتهاد و تحول علوم انسانی
🔻نشست سوم:
🎙سخنران: آیت الله ابوالقاسم علیدوست
⏱ زمان: دوشنبه 2 بهمن ماه 1402 بلافاصله بعد از نماز عصر
🏢 مکان: مدرسه فقهی امام کاظم علیه السلام. سالن سلمان فارسی
@asranehelmi
@asranehelmi
@asranehelmi
کرسی علمی_ترویجی عصرانه علمی:
🔶 ضرورت تبیین مبانی امام خمینی (ره) برای شکل گیری فقه کارآمد 🔶
🎙ارائه دهنده:
حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد تاکی زیدعزه
📅زمان: سهشنبه ۱۰ بهمن ماه 1402 ، ساعت ۱۳
📍مکان: قم، میدان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام، اتاق 314
@asranehelmi
@asranehelmi
@asranehelmi
عصرانه علمی
کرسی علمی_ترویجی عصرانه علمی: 🔶 ضرورت تبیین مبانی امام خمینی (ره) برای شکل گیری فقه کارآمد 🔶 🎙ارا
جلسه در مدرس 314 برقرار است.
240124_005.mp3
29.11M
🎙گزارش صوتی
کرسی علمی_ترویجی عصرانه علمی:
🔶 ضرورت تبیین مبانی امام خمینی (ره) برای شکل گیری فقه کارآمد 🔶
🎙ارائه دهنده:
حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد تاکی زیدعزه
@asranehelmi
@asranehelmi
@asranehelmi
کرسی علمی_ترویجی عصرانه علمی:
🔶 جایگاه مردم در انتخاب کارگزاران حکومت اسلامی 🔶
🎙ارائه دهنده:
حجت الاسلام و المسلمین ذبیح الله نعیمیان زیدعزه
📅زمان: دوشنبه، 30 بهمن ماه 1402 ، ساعت ۱۳
📍مکان: قم، میدان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام، اتاق 314
@asranehelmi
@asranehelmi
@asranehelmi
🔵حکم شرعی انتخابات؟
🔻برای درک حکم شرعی انتخابات، سه راه وجود دارد:
--مراجعه به مرجع تقلید و اخذ فتوا از او
--مراجعه به فقیه حاکم و اخذ حکم از او
--تشخیص موضوع توسط خود شهروندان
🔻مراجعه به مرجع تقلید:
موضوع انتخابات در قلمرو تقلید قرار ندارد چون تقلید در اموری است که شرع برای آن حکمی کلی مقرر فرموده و مجتهد با مراجعه به کتاب و سنت آن را استنباط میکند، در حالی که انتخابات فاقد یک حکم کلی و دائمی در منابع اسلامی است و برحسب شرایط مختلف و انطباق عناوین متفاوت میتواند واجب یا حرام و یا دارای احکام دیگری باشد و فقیه مرجع هر چند در ارتباط احکام اعلم باشد ولی الزاما در تشخیص شرایط و موقعیت انتخابات صاحب نظر نیست و حتی اگر صاحب نظر باشد، مقلد که خود در مسائل عینی جامعه اهل فهم و درک است، حق ندارد شعور خود را تعطیل نموده و به تقلید روی آورد.
اساسا اگر فرض شود که شرع هم - به جهت حفظ نظام و مانند آن - حکم به وجوب شرکت در انتخابات کرده باشد، تشخیص مصداق این حکم کلی، با خود مکلف است. مثلا فقیه فتوا به وجوب نهی از منکر میدهد ولی مقلد خود باید تشخیص دهد که آیا منکری اتفاق افتاده یا نه؟ اگر منکری هست، با چه شیوه ای میتوان آن را رفع کرد؟ فقیه در تشخیص مصادیق، مرجع نیست و تشخیص مصادیق خارج از قلمرو تقلید از فقیهان است.
🔻مراجعه به حاکم
اگر فقیه حاکم، حکم به وجوب شرکت در انتخابات کند، اطاعت از وی واجب میگردد. البته حکم فقیه جامع الشرایط در انتخابات میتواند وجوب شرعی پدید آورد ولی این حکم برای کسی الزام آور است که چند مقدمه را پذیرفته باشد:
الف) از نظر فقهی(ولو بر حسب تقلید) حکم حاکم را واجب الاطاعه بداند. چون اصل حجیت حکم فقیه در امور عامه مورد اختلاف نظر بین مراجع تقلید میباشد، از اینرو کسانی که مقلد مراجع معظم حضرات آیات سیستانی، شبیری زنجانی و وحید خراسانی هستند، حکم حاکم برایشان فاقد اعتبار و حجیت است.
ب) موضوع انتخابات را در قلمرو حکم بداند، از این رو کسی که اعتقاد دارد انتخابات در حوزه حقوق غیر قابل اجبار است، قهرا حکم برای او مسئولیت آور نیست.
ج) حجیت حکم حاکم در صورتی است که علم به خطای حاکم نباشد، از این رو کسی که وجدانا چنین حکمی را ناشی از خطا و اشتباه حاکم در تشخیص امور، بدلیل عدم احاطه به مصالح واقعی و یا تعارض منافع میداند نمیتواند به آن عمل کند.
تعبیر "فقیه مأمون" در کلمات فقها فراوان تکرار شده است یعنی فقیهی که با فتوا بدنبال توجیه در جهت منافع خویش نیست.
🔻تشخیص شهروندان
انتخابات در قلمرو حقوق مردم است و نسبت به آن ذاتا تکلیفی وجود ندارد ولی با توجه به شرایط خاص جامعه ممکن است تکلیف سلبی یا ایجابی به آن تعلق بگیرد.
بحکم عقل و خرد ما نمیتوانیم نسبت به سرنوشت خودمان بی تفاوت باشیم و باید برای جلوگيري از ظلم و فساد و تبعیض مبارزه کرده و برای اصلاح امور و استقرار عدالت تلاش کنیم و البته شرع هم همین را از ما میخواهد ولی فهم شیوه و روش مطلوب را شرع بر عهده خود ما قرار داده و اینجا، جای تقلید از فقیهان نیست.
مردم، خود باید تشخیص دهند که حضور یا عدم حضور در انتخابات چه تاثیری بر سرنوشت شان دارد؟ این کار به اصلاح امور کمک میکند و یا به عکس فساد را افزایش میدهد؟
البته رأی دادن یا رأی ندادن مانند هر فعل یا ترک دیگری با توجه به پیامدهای اجتماعی و اقتصادی و سیاسی آن مسئولیت آور است و اگر در روند اداره کشور تاثیر مثبت یا منفی جدی داشته باشد، باید هر کسی در کمال آگاهی و تقوی بر معیار حق تصمیم بگیرد و خداوند متعال را بر آن حاضر و ناظر ببیند.
و بهر حال چون تشخیص به افراد محول شده، احدی نمیتواند دیگری را به ارتکاب معصیت و فسق متهم نماید.
🔵 تقدم حق مردم بر حق امام
🔻 اهل بیت (ع) حق خود را مقدمه ای برای احقاق حق مردم می دانند / حق مردم هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است
🔻در مسئله «حق مردم» چون مبانی آن برخلاف حق امام که در کلام و فقه تثبیت شده است، در گذشته در کلام و فقه ما تثبیت نشده است، هنوز هم با مشکلات مواجه هستیم. فضای سیاسی و اجتماعی امروز ما بنظر می رسد، بازتابی از همین مبناست و این مسئله (حق مردم) هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است.
🔻 ابتدا باید ببینیم غصب به چه معناست؟ دوم اینکه ملاک غاصب بودن یک دولت چیست؟ سوم اینکه مفهوم سیاسی غصب شامل چه عناصری می شود؟ چهارم، اگر تزاحمی وجود داشته باشد و برخی جنبه های غصب اتفاق بیفتد و ما ناچار باشیم رژیم و دولتی را براساس حداقل معیارهای غصب بپذیریم، غصب اخفّ کدام غصب است و غصب شدیدتر و سنگینتر کدام غصب است؟
عصرانه علمی
🔵حکم شرعی انتخابات؟ 🔻برای درک حکم شرعی انتخابات، سه راه وجود دارد: --مراجعه به مرجع تقلید و اخذ فت
گروه عصرانه علمی نظر به بیانات اخیر بعضی از حوزویان مبنی بر
تقدم حق مردم بر امام و عدم مرجعیت فقیه و حاکم در تشخیص وجوب شرکت در انتخابات نشستی با موضوع « جایگاه مردم در تعیین کارگزاران حکومت اسلامی» برگزار می کند جهت این مهم از استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین ذبیح الله نعیمیان دعوت بعمل آمد