eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.5هزار دنبال‌کننده
665 عکس
414 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔎ده فرمان هیات امام حسین در دهه محرم: ۱. محبت و عاطفه و دعوت به اینکه دوباره عاشق شویم ۲.تمرکز و مسئولیت پذیری بالا و رهایی از پراکندگی ۳.قدرت و انرژی و امید مضاعف برای حرکت در تنهایی مطلق ۴.معنا و معنویت خلاق نه فانتزی و خمود و افیون‌گر که دنیا را متفاوت و عمیق و چندلایه ببینیم ۵.ریسک پذیری، جذابیت، هیجان و خلاقیت جوان پسند ۶.خودآگاهی و رسیدن به تعادل روانشناختی به دور از خودشیفتگی ۷.احیا و تقویت اشتهای دینی و توجه به ضرورت دینداری و نیاز بشر به دین ۸.آزادی و رهایی از بند تعلقات محیطی و اسارت های خودساخته یا ساخت اجتماعی ۹. تولید عقلانیت متفاوتی که دریچه حسابگری اش نفع شخصی و دنیوی و موقت نیست. ۱۰.برجسته کردن بخش لوتی و حماسی دین ✍علیرضامحمدلو 🆔@andisheengelabi
عاشورا، ایستگاه تاریخی یا دینامیزم اجتماعی؟ 🔻سه نوع دانش داریم برای بررسی شرایط و مختصات گذشته، حال و آینده. گذشته را تاریخ بررسی می کند. حال را جامعه شناسی ارزیابی می‌نماید و آینده پژوهی نیز آتیه بشر را محور بررسی خود قرار می‌دهد. آنچه که محل بحث و توجه ماست، این است که کمتر تاریخی در خدمت جامعه شناسی قرار می‌گیرد. 🔹بدین معنا که جامعه شناسی که از تاریخ جامعه خود، برای سنت سازی و تحلیل یا ساخت اجتماع بهره مند شود خیلی نادر است. دلیلش تفاوت ها، تغییرات و تحولات بنیانی در گذر زمان است که از رغبت تحلیلگر اجتماعی برای فلش‌بک زدن می‌کاهد. 🔹اما آنچه که در تاریخ دینی خود شاهد هستیم این است که عاشورا بعد ۱۴۰۰سال، ظرفیت بررسی و کمک به جامعه شناسی را دارد. 🔹برای ساختن جامعه ای نوین، به یک تاریخ قوی نیاز ضروری داریم. واقعه کربلا دارای ظرفیت ها و ظرافت هایی است که می تواند فاصله زمانی را درنوردیده و برای الانِ ما، نسخه رهایی داشته باشد. 🔹جزییات حماسی، عاطفی و دهه تاریخی محرم، توانسته تمام این سال‌ها زنده بماند و زنده کند. چقدر این تاریخ، دارای حیات است. عجیب آنکه چقدر رادیو‌اکتیو دارد و چقدر پویا و فعال است. 🔹فقط یک می‌تواند توامان توان تحلیل و سنجش فروپاشی اخلاقی، انحراف اجتماعی و تحریف سیاسی را داشته باشد؛ والا قطعات تاریخ، بسته شده، سوگیرانه و کم سو هستند و بیشتر در حد یک مناسبت تقویمی مورد بهره برداری قرار می‌گیرند. 🔹مثل و ناکازاکی که مسئولین ژاپنی در همین ، نتوانستند اجازه تکریم و یادآوری آن را از گردن کلفت های ورزشی و سیاسی اروپایی و آمریکایی بدست آورند. 🔹استیون اسپیلبرگ، سعی داشت با ، برای آمریکا تاریخ حماسی بسازد. در انتهای فیلم از زبان کاپیتان اچ‌میلر خطاب به سرباز رایان گفت: «جیمز، سزاوارش باش، لیاقتش [کاری را که برایت انجام شد] را داشته باش.» و فیلم با برافراشته شدن پرچم ایالات متحده پایان یافت. یا جک باور در سریال ۲۴ تمام تلاشش را کرد تا چهره‌ای غالب و درجه یک از آمریکا در ذهن مخاطب القا کند. امروز، سینما تمام قد، در خدمت تاریخ‌سازی و قرار گرفته ولی باز هم توان تاریخ سازی اش را هرسال باید به‌روز رسانی کند. 🔹تاریخ برای بسیاری از جوامع در حد ویترین و آلبوم خاطرات است و کارایی ندارد ولی تاریخ عاشورا برای ما یک انقلاب اجتماعی، یک و یک فرهنگ انقلابی را تدارک می‌بیند. 🔹در زیباتربن حالت، تاریخ طلایی عاشورا از حال هم گذر می‌کند و در خدمت آینده‌پژوهی قرار می‌گیرد. ، افقی است که فقط از دریچه عاشورا قابل درک و تصور است. 🔹آن مبدا حماسی، با رسیدن به این مقصد مقدس چنین نظریه‌ای را نشان خواهد داد که تمام حق در برابر تمام باطل خواهد ایستاد. کما اینکه خالص ترین‌های زمان، یعنی همان ۷۲نفر خاص، در یک همچون طوفان نوح، مقابل تمام ابتذال‌ها و میان‌مایه های زمانه خود ایستاده و یک تاریخ را از سقوط نجات دادند. 🔹عاشورا فقط یک ایستگاه تاریخی نیست بلکه یک دینامیزم اجتماعی است که فراتاریخی عمل کرد. آری عاشورا تاریخ را نجات داد و مردم‌سازی کرد. الان هم در صدد جامعه‌سازی است و اگر کار درست را انجام دهیم، فردا را هم بدست ما خواهد ساخت.به حول و قوه الهی... ✍علیرضامحمدلو، پایگاه خبری_تحلیلی 🆔 @sedayehowzeh
رسانه در عصر جدید، از رگ گردن نزدیک‌تر 🔸خبر فوت علی سلیمانی از دو خبرگزاری فارس و ایران اینترنشنال رو ببینید و باهم مقایسه کنید 🔸خبرگزاری ایران اینترنشنال : علی سلیمانی بازیگر فیلم‌های "سگ‌کشی" و "بی‌پولی" درگذشت 🔸خبرگزاری فارس: علی سلیمانی بازیگر فیلم‌های "سفر به چزابه" و "وضعیت سفید" در اثر کرونا درگذشت 🔸وقتی صحبت از جنگ روایت‌ها می‌شود یعنی همین. سوژه‌ها و اتفاقات دنیا را رسانه چگونه برای مردم می‌کند. 🔸از یک واقعه دوگونه قرائت و برداشت ارائه می‌شود. بستگی به منافع و صاحبان رسانه دارد. 🔸 سازی در رسانه با همین تکنیک رخ می‌دهد و به اصطلاح، اولین روایت، پایدارترین روایت می‌شود. رسانه به حدی پیش رفته و عمق پیدا کرده که و جهان بینی انسان ها را هم تعین می‌بخشد. 🔸اینکه هرشخص منحصربفردی، به چه چیزی و چگونه فکر بکند، در دامنه ماموریت های رسانه امروزی تعریف می‌شود. رسانه در عصر جدید، از رگ گردن نزدیک تر شده است. 🆔@andisheengelabi
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
عاشورا، مارپیچ سکوت اُموی و پلورالیزم مدل های حمایتی قال الامام الحسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون» «مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.» چرا امام زمان عاشورا و زمین کربلا تنها ماند؟ اینکه جامعه سال۶۱ دچار انحطاط گفتمانی و شیب تند فساد شده بود، برای تحلیل کفایت نمی کند. مردم چگونه پذیرای تفکر اموی سلطه طلب، فسادمحور، دیکتاتور و میمون باز شده بودند؟ پروپاگاندای معاویه و سه اتفاق مهم یزید وارثِ فاسِد سلطه اُمَوی معاویه بود و پروپاگاندای ۲۰ساله معاویه توانسته بود سه اتفاق مهم را برای ساخت و مهندسی واقعیت های اجتماعی رقم بزند. اینکه انگاره های اعتقادی_سیاسی مردم را دچار تشکیک و تغییر کرده بود و امامت از سیاست و خلافت جدا شده بود. اینکه سطح ایمانی_اخلاقی مردم را بشدت تنزل داده بود و ذائقه عمومی به فساد و سکوت عادت کرده بود. در مرحله نیز کنشگری منفعلانه، راحت طلبانه و مدل حمایت دیپلماتیک را تبدیل به یک امر بین الاذهانی کرده بود. مدل های شش گانه حمایت اگر بخواهیم فرهنگ عمومی را که ذیل حاصل از نظام سلطه اموی رنگ و بوی انفعال و گرفته بود، تحلیل نماییم، سوژه مطالعاتی و درک فرهنگی مان را به مدل های متکثر حمایت در صحنه عاشورا و حرکت انقلابی امام حسین(ع) متمرکز می کنیم. حمایت منفعلانه: حمایتی کم خاصیت که صرفا به دعا و راز و نیاز خلاصه شده بود و اثری از شجاعت و دیانت مقتدارنه در آن دیده نمی شد. را به نفع ترک کرده و با نام زهد و عبادت، معنویت فانتزی در پیش گرفته بودند. این طیف بزرگترین افتخارشان دعا برای جان امام حسین بود و حتی گفتمان امام را نیز چه بسا قبول نداشتند. حمایت گزینشی: همان بندگان دلسوز و بزدلی که فقط اسب و شمشیرشان را برای امام پیش کشیدند و در دل نیز با امام بودند، اما جانشان و عملکردشان بتمامه در گرو دستگاه فکری و عقیدتی امام تعریف نشده بود. حمایت مشروط: افرادی بودند که در طول زندگی برای تک تک رفتار مثبت خود، چرتکه می انداختند و خیلی دیپلماتیک و برد_برد، دین و زندگی را مصرف می کردند. همین طیف و قشر دیپلمات تا آخرین روزها نیز با امام بودند ولی با بلند شدن بوی مرگ و شهادت، را در پیش گرفتند. حمایت مستشارانه: صاحبان این فکر با امام بودند و ضدسلطه نیز فعالیت هایی داشتند ولی در با امام دچار اختلاف بودند. پیشنهاد یمن و جنگ های چریکی و پارتیزانی هم دادند و اما فراموش کرده یا دچار شده بودند و فلسفه جهاد که ذیل منطق امامت باعث قرب الهی می شد را از یاد برده بودند. حمایت متاخرانه: تیپولوژی این دسته نیز مثل قبلی ها و حتی بیشتر از مستشاران از جهاتی به یاران امام نزدیک بود. این ها دل در گرو امام داشتند و ایمان و عملکردشان نیز کم و بیش معدل خوبی داشت، اما در و حرکت در معیت ولایت را هنوز نتوانسته بودند به عنوان یک ضرورت اولیه و همیشه همراه، درک نمایند. روزی عبادت، روزی خانواده و روزی مباحث و احکام دیگر را بر ولایت ترجیح دادند و در نهایت نیز کمی دیر یا خیلی دیر به معرکه نصرت شتافتند. حمایت کنشگرانه مومنانه: این طیف که ایمان و معرفت و عمل را بر محور ولایت گره زده بودند و به یک وحدت بینشی_کنشی_گرایشی با مکتب امام رسیده بودند و با تمام وجود و در سراسر زندگی، ذیل گفتمان امام و انقلاب حرکت کرده بودند و در آخرین کنشگری مومنانه نیز با غلبه بر مارپیچ سکوت حاکم و پاشنه آشیل های انفسی و آفاقی چون تردید و تاخیر و حسابگری و...به امام زمان خویش نائل شدند. ۴ واقعه عاشورا علیرضامحمدلو @andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️تلنگر به کسانی که هرچه را می‌شنوند بدون تحقیق بازگو می‌کنند؛ یا هرچه بدستشان می‌رسد می‌زنند! 🆔@andisheengelabi
🔥ایستادگی رهبری مقابل طرح «شرطی سازی سلامت ملی» 🔻«شرطی سازی اقتصاد ایران» نسبت به تصمیمات غرب از ضربه‌های مهم آمریکا و غربگرایان به کشور بود که موجب فشار بر معیشت مردم و سردرگمی فعالان اقتصادی گردید. 🔻با روی کار آمدن بایدن، طرح «شرطی سازی حوزه سلامت ایران» در دستور کار غربی‌ها قرار گرفت؛ آنهم «تقریبا با هیچ» و صرفا با ابزار تبلیغات! 🔻هدف طرح این بود که تعداد محدودی واکسن ساخت آمریکا به ایران هدیه شود اما ارسال محموله‌های بعدی به مسئله مذاکرات هسته‌ای و موشکی گره بخورد و از این طریق، تقابل خشن اجتماعی بین مردم و نظام شکل بگیرد. 🔻اما واقعیت این بود که آمریکا و انگلیس، گذشته از اینکه بدسابقه و غیرقابل‌اعتماد بودند، تقریبا واکسنی به خارج صادر‌ نمی‌کردند! بلکه با پروپاگاندای رسانه‌ای، می‌خواستند سلامت ایرانیان را به اهداف خطرناک خود گره بزنند. 🔻بر همین مبنا آیت‌الله خامنه‌ای در ۱۹ دی ۹۹ ضمن تاکید بر ، وارد کردن واکسن از آمریکا و انگلیس را ممنوع اعلام کردند و با این اقدام، توطئه شرطی سازی سلامت را نقش بر آب نمودند. 🔻جالب اینکه چهارماه بعد از ممنوعیت مذکور، فایننشنال‌تایمز گزارش داد تا ۲۵ اوریل
۲۰۲۱
(۵ اردیبهشت
۱۴۰۰
)، درحالیکه چین ۲۰۰ میلیون واکسن صادر کرده بود؛ تازه آمریکا و انگلیس، مجموعا ۴ میلیون دز واکسن به کل دنیا فروخته بودند!! 🔻بنابراین رهبری هرگز با واردات واکسن کرونا مخالف نبودند و فقط شجاعانه و فداکارانه در مقابل ترفندی خطرناک بر علیه سلامت ملی ایستادند. ✍حمیدرضا ابراهیمی ✅ گامی نو:اورژانس تحلیل های فرهنگی، سیاسی👇 @Gaami_no
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ای اهل حرم میر و علمدار نیامد ✍️ناگهان یاد تو افتاد دلم باز گریست... ؟ ؟ 🆔@andisheengelabi
🔎چرایی واقعه عاشورا در یک بازخوانی رسانه ای 🔻اگرچه مطالعات سوادرسانه یک موضوع نوین است و در ادامه ظهور تکنولوژی، جایگاهی در مباحث علمی پیدا کرده است، اما تاریخ، مملو از موقعیت هایی است که اگر سوادرسانه ای وجود داشت، مسیر بشر بطور کلی تغییر می‌کرد. واقعه عاشورا را در چندگام رسانه ای هم می‌توان نگاه کرد و تحلیل نمود. جامعه ای که تسلیم شایعه شد و خبر انجام نداد. 🔹مردمانی که تبلیغات را بر واقعیات ترجیح دادند و حوصله مکث و تامل و بررسی پیام را نداشتند. اجتماعی که بدون اطمینان از صحت و سقم پیام، کرد و اطلاعات فیک و جعلی را ویروس وار در بدنه جامعه رسوخ داد و مریض شد. 1⃣گام اول آنجایی بود که گفتند؛ حسین ابن‌علی سر جنگ دارد و قدرت‌طلب است. خارجی است و مخالف آرامش و ثبات اجتماعی است. مردم نیز بدلیل زمینه ذهنی ضعیف و مسمومی که داشتند و عافیت‌طلبی در جانشان رسوب یافته بود و مهمتر از همه، بدون تحقیق درباره اهداف قیام و گفت‌وگو با امام و اصحابش، اتهام ساختگی را پذیرفتند.( و انگاره سازی منفی جهت انحراف افکارعمومی) 2⃣گام دوم آنجایی بود که مسلم ابن عقیل را در عرض یک وعده ظهر تا شام و با تبلیغات ابن زیاد مبنی بر در راه بودن لشگر شام و تولید شایعه توام با ترس، تنها گذاشتند و خلف وعده کردند. این درحالی بود که اگر محاصره قصر ابن زیاد را ادامه می‌دانند، کار تمام بود و مسیر تاریخ عوض می‌شد. ولی زنان و مادران باور کردند و همسران و فرزندان را ترساندند و شد آنچه که نباید می‌شد.(، تولید ترس و دروغ بزرگ که باعث اختلال در مسیراصلی جامعه می‌شود) 3⃣گام سوم هم زمانی بود که قبیله هانی ابن عروه که شجاع و جنگجو بودند، سخن که یکی از خواص فریب خورده و تطمیع شده زمان بود را در رابطه با سلامتی هانی، پذیرفتند و از اطراف قصر ابن‌زیاد متواری شدند. موقعیتی بود که شجاعت و غضب قبیله‌ای، با بصیرت و سوادرسانه‌ای گره نخورده بود و بدون بررسی و ، فریب خوردند و صحنه حساسی را برای شکست ابن‌زیاد از دست دادند.( و استفاده از شخصیت‌های مرجع برای فریب و دور زدن فرایند تحقیق و استدلال) 🔸هرکدام از این موقعیت‌ها اگر با سوادرسانه ای همراه می‌بود و در برابر شایعات و فیک نیوزها و تبلیغات شکننده نبود، قطعا مسیر تاریخ طور دیگری رقم می‌خورد و امام جامعه، اسیر اجتماع خبرزده، راهی قتلگاه نمی‌شد. 🔸سوای بصیرت سیاسی و معرفت امام که عناصر مهمی در زمان‌شناسی و درک موقعیت هستند، توانایی در برابر اخبارگمراه‌کننده و جعلی ضلع سومی است که جامعه را از خطاهای فاحش و غیرقابل جبران تاریخی نجات می‌دهد. ✍علیرضامحمدلو،کارشناس و پژوهشگر رسانه 🆔@andisheengelabi
4_5800741705665743421.mp3
8.39M
کارمشترک رضا هلالی و محمدحسین پویانفر ته رویای من کربلا.... https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980
می دانی عبره و دمع چه فرقی دارد؟ آبی که از قلب می‌جوشد را می‌گویم. همانی که گدازه‌های آدم ساز است. خسرو را سر بریدند. سروی را خم کردند. ، همچون ، با افتاد بر زمین. 💡🕯 سی هزار تلمبه فوت کردند تا خورشید را خاموش کنند. هیهات که تازه از امشب طوفان توئیتری زینب شروع شده. به هر اپلیکیشن که می‌رسد هشتگ داغ می‌کند و رفتارهای پوپولیستی عبیدالله و یزید را باد هوا می‌کند. به امپراطوری رسانه‌ای زینب خوش آمدید. عالمه غیر معلمه... فرمانروایی ملک رسانه زینب است. بی شک. برای اولین بار در تاریخ، حرف حق شیعه به درون منهتن رسید. به درون وی-اُ-اِی رسید. برای اولین بار فاکس نیوز خطبه حضرت زینب را کامل پخش کرد. فکر می‌کردند با پخش زنده از چند زن و کودک آبروی علی را می‌برند. وقتی زینب شروع کرد... انگار علی، فرمانروای ملک سخن، بر فراز منبر کوفه خطبه می‌خواند. به گمانم ملائکه هم تکبیر گفته باشند. مسئولین فاکس نیوز تا بیایند کات بدهند پته همه‌شان بر باد رفت... چقدر سوز دارد برای یک امپراطوری که سی هزار سَبُع و ذئب را برای کشتار صد نفر شیعه علی بفرستی و زن و بچه شان را به اسارت بگیری و هنگام برداشت رسانه‌ای، یک شیرزن همه سرمایه گذاری بیگ‌پروداکشن را به نفع بنی هاشم مصادره کند....الف الف الف دینار آبروی اموی با یک خطبه زینب بر باد رفت. آهای دختر جوان که گوشی هوشمند دستت است! رسانه بشوی؟ مثل بی‌بی زینب. عِمران واقفی https://eitaa.com/joinchat/4122542103Cbdea15b980