eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.6هزار دنبال‌کننده
664 عکس
412 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
(۱)؛ 🔎صنعت فرهنگ، افول معرفت و مرگ معنا در حاد واقعیت 🔹سلبریتی کیست و اساسا چه نقشی در جامعه شناسی برایش نوشته شده است؟ در یک تعریفی گفته می‌شود سلبریتی یعنی «آدمی که خیلی ها بدلیل تبلیغات مکرر و سبک خاص زندگی یا جذابیت بصری اش وی را می شناسند و جزییات زندگی اش برای این خیلی ها مهم است.» 🔸اگر بی مقدمه بخواهیم فکت های مربوط به این پدیده را بیان کنیم باید گفت: ستاره ها و قهرمانان در نتیجه شایستگی هایشان صاحب نام می‌شوند ولی سلبریتی‌ها ضربدر رسانه و بعلاوه رپورتاژ و (تبلیغات مایل به فریب)، اذهان و قلوب را تسخیر کرده و مرکز توجه واقع می‌شوند. 🔹اما کارکرد اصلی و امروزی این پدیده در جامعه چیست؟ ژان بودریار فیلسوف و جامعه شناس فرانسوی در این رابطه را طرح کرده و می‌گوید: از میانه قرن بیستم ما دوباره به وضعیتی برگشته‌ایم که . نه اینکه ارجاعی وجود ندارد (دالی به مدلولی ارجاع نمی‌دهد)، بلکه منظور این است که کمپانی‌های تفریحی و رسانه‌های توده‌ای، غیر واقعیت را جانشین آن ساخته‌اند.(دستکاری واقعیت و غیبت حقیقت) 🔸حال این چگونه رقم خورد؟ با صرف نظر از تاریخچه مفهوم سلبریتی و در نگاه فیلسوف علوم اجتماعی، در گذشته و قبل از عصر مدرن و رسانه، میوه فرهنگ، محصول زمین معرفت بود. جلوتر از اقتصاد و سیاست و امنیت، عمیق ترین و پایدارترین عنصر اجتماعی، فرهنگِ معرفت پایه بود. با ظهور مدرنیته و غلبه فراگیر سرمایه داری در سلول های جامعه، به تعبیر آدورنو جای فرهنگ را گرفت. 🔹معرفت که ستون خیمه فرهنگ بود، وجه پایداری اش را از دست داد و تبدیل به گشته و وارد فضای بساز و بفروش شد. در بعد فلسفی، نسبیت بر فرهنگ حاکم گردید و با ظهور رسانه، سیالیت فرهنگ به اوج خود رسید و ارتکازات(مفاهیم رسوخ یافته در ذهن به مرور زمان) و عادات برساخته، از معرفت ناب و پایدار سبقت گرفت. 🔸غلبه ارتکازات و اطلاعات بر معرفت باعث شد منزلت دانش و معرفت، در حد و تکثرات اجتماعی کاهش یابد. علم، دیگر یک مقوله مقدس تلقی نمی‌شد و حتی تجربه و science هم همانند دین و تجربه دینی در غرب، به امری شخصی بدل شد. 🔹، همه جایی و هرجایی شد و ابتذال و افول معرفت بر جهان غرب سایه انداخت. رسانه بقدری فراگیر شد که هرکسی می‌توانست با رسانه ای که در اختیار دارد، ادعای معرفت و کشف یا کنترل واقعیت داشته باشد. 🔸 هم در نسبت با همین شرایط ابتذال گونه و با توجیه آزادی و ، مطرح شد چرا که هرکسی بدون ضابطه می توانست هر سخن و داده ای را در نزد افکار عمومی منتشر کند. 🔸این غلبه اطلاعات و داده های رسانه ای بر معرفت(باور صادق موجه)، باعث عناصر سرگرمی و تفنن همچون بازیگران و هنرمندان تئاتر و سینما و نشستن آنها بر مسند باورسازی و ساخت ارتکازات اجتماعی گردید. 🔹دیگر عالمان و اندیشمندان و فیلسوفان بر نبودند. راهبردی ترین گزاره های اجتماعی با تکرار و تکرار و تکرار از طریق تریبون های رسانه ای در ذهنیت عموم جامعه رسوب یافت و به بدل گردید که دستپخت عناصر سرگرمی ساز جامعه بود. 🔸(Edutainment) جای تعلیم و تربیت سنتی را گرفت و بازی و بازیگری و هنر بر مسند تولید و انتقال معرفت اجتماعی تکیه زد. اینکه چگونه و به چه چیزی فکر بکنیم را هم رسانه تعیین می‌کرد! چرا که ارباب رسانه در راس هرم قدرت قرار گرفتند. 🔹در نهایت اینکه معرفت جای خود را به اطلاعات و ارتکازات داد و فرهنگ هم با تغییری بنیادین به معنای "افکار عمومی" تقلیل یافت. پدیده سلبریتی با فالوورها و شخصیت کاذبش، حاد واقعیت و را به بهترین شکل ترجمه کرد و را رقم زده و فاتحه واقعیت را هم خواند. 🔻امروزه و در ساحت افکارعمومی، احترام و قداست و تایید و اطاعتی که همزاد فرهنگ و معرفت بود، در سایه فضای مجازی و جهان رسانه‌‌زده، ازآن بلاگرها، ولاگرها و سلبریتی هاست که این پدیده، نتیجه یا همان عبور از واقعیت به سمت برساخت‌ها، نشانه ها و مجازهاست. ✍️علیرضامحمدلو، تحلیلگر رسانه و علوم اجتماعی لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/07/06/1-10/ 🌐کانال عصرجدید،‌عصررسانه 🆔@andisheengelabi
🔎سوادرسانه یعنی شناخت درست پدیده‌ها و پرهیز از هیجان در توزیع محتوا! دو سه روز اخیر برخی از بزرگواران در رسانه های ارزشی با ذوق خاصی از در حال فعالیت رسانه ای و روشنگری!؟ بودند که امروز با پُست ایران سیاه این ورزشکار شاید دچار یاس فلسفی شده باشند. دلیل داستان هم ذوق زدگی و تعجیل در کنش رسانه ای و فقدان تحلیل از هاست. سلبریتی یعنی بنده سه چیز: میزان فالوور، بازدید و پسند(لایک) در موقعیت مدیریت بحران و جنگ روانی، روی این جماعت از هرنوعش حساب نکنید لطفا و بازنشرشون ندید که فقط است! 🆔@andisheengelabi
🔎جنگ روانی؛ روانشناسی آشوب و میدان اغتشاشات! 🔸جنگ روانی در میدان یعنی هدایت اعتراضات و تعمیم و تبدیل کردن آن‌ها به آشوب سراسری که نیازمند سه عنصر اساسی است. آشوب میدانی اگر سه فاکتور انرژی، احساسات و خشونت را بقدری کافی داشته باشد فرم و شکل می‌گیرد. 🔹حال در میدان اغتشاشات این چند روز اخیر، شاهد این سه ضلعی بودیم که و لیدرهای میدانی جرات و توان و ضریب مضاعفی به آنها داده بودند. 1️⃣شاخه انرژیک ماجرا را نوجوانان هفده هجده ساله تشکیل می دادند. این سنین با توجه انرژی و هیجان بالا شور و شعله ماجرا را افزوده و خیابان‌گردی های شبانه را رخ خاصی می‌بخشیدند. 2️⃣شاخه احساسی و رمانتیک ماجرا هم توسط دختران و زنان جوانی رقم می‌خورد که بطور ابزاری و مکانیکی در وسط هیاهو حاضر شده و شعارهای مهندسی شده مثل؛ زن، زندگی، آزادگی سر می‌دادند. 3️⃣شاخه رادیکال ماجرا هم زمانی بود که شعارهای احساسی ضربدر انرژی‌های انفجاری می‌شد و با لیدری عناصر مسلح آموزش دیده، در مجموع به با طبیعت و اشیاء و مردم و پلیس ختم می‌شد. بانک و اتوبوس و آمبولانس را آتش می زدند و با پلیس و بسیج و مردم عادی به درگیری های جدی و خونین می‌پرداختند. 🔹این سبک مدیریت میدان در اغتشاشات اخیر که ۱.عامل آشوب و ۲.نقطه ضعف مخاطب و ۳.بُرد رسانه ای را مدنظر قرار داده و با تراکم انسانی پایین، اثر رسانه ای حجیمی را رقم می‌زند قابل تامل جدی روانشناختی و جامعه شناختی است. 🔸در باب مقایسه اغتشاشات اخیر با فتنه ۸۸ باید عرض کنم که آن قصه بشدت عمیق تر و طویل تر بود و هشت ماه تمام مملکت را به چالش کشید نه هشت روز. مساله ملی شده بود و پای ۴۰ میلیون رای وسط بود و از حیث فراگیری و عمق مساله کاملا قیاس مع الفارقی است. 🔹در همان ۸۸ نیز خشونت و درگیری عمیق وجود داشت و آمریکا و صهیونیست و انگلیس و کومله پای کار بودند، اما یادمان نرود که شبکه اجتماعی آن دوره فقط فیسبوک و توییتر فیلتر بود و فراگیری شبکه اجتماعی و و رادیکال اصلا در این حد نبود. 🔸شاید اگر بخواهیم جای خالی های اساسی مبتنی بر اتفاقات اخیر برای جمهوری اسلامی معرفی کنیم، فضای مجازی، نوجوانان و زنان سه نقطه جدی برای پرداخت و برنامه ریزی دقیق تر هستند. 🔹آموزه ها و کارکردهای نظام بایستی بازخوانی شود و مساله حقوق زنان هم به درستی تبیین شده و تعامل بهتری با کف جامعه صورت بگیرد.در بخش فضای مجازی نیز تدابیر سریع تر و جدی تری برای حکمرانی سایبری و و ارتقای سوادرسانه ای صورت بگیرد. ✍️علیرضامحمدلو، تحلیگر رسانه لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/07/06/1-11/ 🆔@andisheengelabi
🔎کشته سازی؛ تلاش مذبوحانه برای احیای اغتشاشات خاموش 🔻در یک روند طبیعی از اغتشاشات، 1⃣بدلیل ضعف ایدئولوژیک در اغتشاشگران 2⃣تراکم انسانی پایین در کانون های شورش 3⃣فرار یا دستگیری لیدرهای آشوب، فضای التهاب رو به افول و کم سویی می‌رود. 🔸در چنین شرایطی برای ادامه هرچند محدود و شعله ور نگهداشتن اغتشاشات، چه بسا پروژه های جدید کلید بخورد که نیاز به آشنایی با فرایند روایت سازی است. و پست ریپلای شده با عنوان ده فاز جنگ روایت‌ها در مقام تحلیل و تبیین عملیاتی/ از انگاره سازی تا اغتشاش و کشته سازی و براندازی را مطالعه بفرمایید. 🆔@andisheengelabi
🔸‏بر اساس خروجی سامانه معتبر تاک واکر ۷۶ میلیون هشتگ توسط ۴۶۲ هزار نفر زده شده است؛ چیزی کمتر از «نیم درصد» جمعیتِ ایران! با توجه به قطعی نت، عمده این تعداد را آلبانی نشین‌ها و براندازهای خارج از کشور تشکیل داده‌اند. 🆔@andisheengelabi
🔎از هشتگ سازی سایبری تا مارپیچ سکوت خواص و خشونت لمپن‌ها! 🔸شاید برای ما سوالی طرح شود که چرا عده ای یک شبه تغییر رنگ می‌دهند و یکهو کشف حجاب کرده یا لایو و استوری همسو با براندازان و اغتشاشگران کار می کنند؟ از برخی عمامه به سرهای سکولار تا روشنفکران غرب زده و در انتها هم سلبریتی های سرگردان! 1️⃣هشتگ سازی و تکنیک ترندینگ 🔸غیر از قلیل معاندین و اهل بغض و کینه، پاسخ مابقی را در مفهومی بنام توهم اکثریت باید جستجو کرد. تکنیک ساده ای که به مدد پلفترم های توییتر و اینستاگرام و حاکمیت سایبری بیگانه، براحتی افراد را احاطه کرده و فریب می‌دهد. 2️⃣اکثریت سازی کاذب و برساخته 🔸اما فرایند اکثریت سازی کاذب چگونه رخ می‌دهد و چگونه باعث فریب می‌شود؟ ‏بر اساس خروجی سامانه معتبر تاک واکر، ۷۶ میلیون هشتگ پیرامون مهسا امینی، توسط ۴۶۲ هزار نفر زده شده است؛ چیزی کمتر از «نیم درصد» جمعیتِ ایران! 🔸با توجه به قطعی نت، عمده این تعداد را آلبانی نشین‌ها و براندازهای خارج از کشور تشکیل داده‌اند. نیز در ایام انتخابات آمریکا در دوره های گذشته به گماشتن ۵۰۰۰ تکاور سایبری علیه ایران اشاره و اذعان کرده بود که یکی از کارویژه های آن‌ها هشتگ سازی و کنترل فضای سایبر تعریف شد. 3️⃣مارپیچ سکوت و گرفتاری سکوهای اعتبار 🔸با هشتگ‌ سازی، اکثریت سازی می‌کنند و نتیجه این عملیات رسانه ای، واقعه ای بغرنج با عنوان مارپیچ سکوت است. این فضا طوری طراحی و مدیریت می شود که عدم همراهی سکوهای اعتبار باعث ضرب و شتم مجازی و چالش های سایبری برای آنها خواهد شد. 🔸فحش های هدفمند و تحریک و توصیه به همراهی با !!، باعث گیر افتادن طیف برجسته و صاحب هوادار و فالوور، در تله مارپیچ سکوت و همراهی با اکثریت برساخته می شود. 4️⃣دیکتاتورخوانی قانون و خشونت رادیکال 🔸هشتگ سازی و اکثریت سازی کاذب و در نتیجه همراهی خواص و گروه های مرجع در تله مارپیچ سکوت باعث اختلال محاسباتی و در عده بیشتری از تصمیم گیران و مردم گردیده و هرگونه تقابل قانونی با مطالبات و اعتراضاتشان را دیکتاتوری و توتالیتر می خوانند. 🔸وقتی عده ای خود را اکثریت دانست و برخی افراد و رسانه های مشهور و شاخص را هم همراه خود دید، تقابل های قانونی را دیکتاتوری ترجمه کرده و دست به خشونت می‌زند. برای مدیریت چنین فضایی از ابتدا بایستی زمین بازی را از دشمن سلب کرد. 🔸تا زمانیکه است، بایستی به بهانه های مختلف شاهد خشونت های برساخته و تعمیم های کاذب باشیم و در سایه گرفتاری خواص و قله ها در مارپیچ سکوت، شاهد خشونت ها باشیم و قانون و امنیت را زیر مشت و لگد آشوب گران غریبانه نظاره کنیم! ✍️علیرضامحمدلو کارشناس و تحلیلگر رسانه لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/07/06/1-12/ 🆔@andisheengelabi
🔎کوتاه در باب مساله مشترک پیامرسان ایتا و موضوع حجاب! 1⃣با فیلتر شدن پیامرسان های خارجی، استقبال مردم از پلتفرم های داخلی افزایش یافته بطوریکه سرورهای ایتا برای قبول کاربران جدید دچار مشکل شده است. 2⃣پیامرسان های خارجی با زیرساخت های بهتر و سرعت بالا، به فرصتی برای و بستری برای ناامن سازی شرایط کشور در موقعیت های حساس ملی تبدیل شده اند. 3⃣چرخه عرضه و تقاضا در کشور ما بالانس نیست. فاز تقاضا را با بسمت پیامرسان خارجی سوق دادند و حال که استقبال از داخلی ها اوج گرفته و توجیه افکار عمومی هم نسبتا وجود دارد، فاز عرضه ما دچار ضعف و نقصان است. 4⃣همین چرخه معیوب در قضیه حجاب هم حکمفرماست. ذائقه مردم را با فیلم و سریال و سلبریتی و شبکه خانگی تغییر می دهند و فاز تقضای بخشی را آلوده می‌کنند. از طرفی هم در فاز عرضه، امکانات فراگیر مثل فروشگاه و بوتیک های شیک و ارزان برای فراهم نشده است.بحث حمایتی و ترویجی و سینمایی و فرهنگ سازی هنوز پیشکش!! 5⃣نتیجه اینکه فارغ از فاز شناختی و زاویه باورها، در جامعه آسیب می‌بیند و طرف مقابلش بدلیل پروپاگاندای حاکم مثل جشنواره فجر و پاردایم رسانه ای ضدحجاب و و رها، بدلیل تبلیغات و فعالیت میدانی بیشتر، اکثریت پنداری می کند و نتیجه... ✍علیرضامحمدلو 🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اقناع رسانه‌ای چیست و چگونه عمل می کند؟ 1⃣هدف فرستنده از ارسال پیام چیست و چگونه باعث اثر گذاری و تغییر در مخاطب می‌شود؟ 2⃣رسانه ها چه فنونی برای اقناع مخاطبین خود به کار میگیرند؟ 3⃣چرا نقش سلبریتی ها در فرایند ارسال پیام مهم است؟ 🌐کانال عصرجدید،‌ عصررسانه 🆔@andisheengelabi
🔻چرا سلبریتی ها دم از مردم می‌زنند و مردم را نمی‌بینند؟ دلیل این تناقض آشکار چیست؟ چه رازی در و فقدان بینایی این قشر از جامعه وجود دارد؟ در یادداشت ذیل از نگاهی رسانه ای به این مساله پرداخته ایم.👇👇👇 🌐کانال عصرجدید،‌ عصررسانه 🆔@andisheengelabi
(۲)؛ 🔎سلبریتی ها، حباب اطلاعاتی و تله پژواک! 🔸اینروزها شاهد هستیم که برخی سلبریتی های فوتبالیست و بازیگر و...، علی رغم مشاهده راهپیمایی میلیونی مردم علیه آشوب‌ها همچنان بصورت سریالی بر طبل اغتشاش کوبیده و عبارتی را تکرار می‌کنند که "کنار مردم هستیم". اما چرا؟ 🔹حباب اطلاعاتی اصطلاحی است مبتنی بر یک در فضای مجازی که کاربران شبیه را به همدیگر نزدیک تر نشان داده و برای همدیگر پیشنهاد می‌دهد. در واقع بر اساس حاکم بر پلتفرم ها، هیچ پلتفرم خنثی و بی‌طرف نداریم. 🔸پلتفرم های خارجی مثل اینستاگرام و توییتر و...کاربران را بر اساس نوع علاقمندی و ذائقه و سیر و سلوک مجازی شان در محاصره کاربران شبیه خود قرار داده و یک پژواک و را رقم می زنند که باعث فریب کاربران شده و تمام محیط را شبیه خودشان تلقی می‌کنند. 🔹این باعث می شود که افراد مبتنی بر ذائقه و گذشته و حال و آرزوهای خاصی که دارند، محیطی مجازی و گاها تخیلی را برای خود رقم زده و با افرادی در ارتباط باشند که «نظرات و حرف‌های آنها» را تکرار یا تایید می‌کنند. 🔸خطای محاسباتی که افراد نزدیک خود را تمام محیط و تشخیص می‌دهند و کنشگری های افراد را دچار اختلال جدی می کنند. خصوصا اگر میزان فالوورها بیشتر باشد، پژواک عمیق تری را بدلیل تایید و لایک های بیشتر شکل داده و میزان خطاپذیری افزایش می یابد. 🔹فارغ از سوگیرهای سیاسی عده ای از افراد و امنیتی شدن پُست ها و استوری هایشان، در خیلی از موارد بدلیل همین الگوریتم حاکم بر فضای مجازی شاهد هستیم که عبارتی بنام تکرار شده و تبدیل به کلیشه و شعار می شود. 🔸اما اینکه کدام مردم را اراده می‌کنند و چرا قادر به دیدن مردم میدان انقلاب و حضور میلیونی شان در سراسر کشور علیه آشوب ها نیستند، چه بسا ناشی از واقعیتی بنام حباب اطلاعاتی و تله پژواک باشد! ✍️علیرضا محمدلو، تحلیلگر رسانه و علوم اجتماعی لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/07/06/1-13/ 🌐کانال عصرجدید،‌ عصررسانه 🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ضرورت تصویرسازی درست از نیروی انتظامی پیشنهاد بیژن پیروز استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران به نیروی انتظامی: نیروی انتظامی در ایران باید روی این مسئله که از خود بسازد کار رسانه‌ای انجام دهد وگرنه بیگانگان تصویری متفاوت ارائه می‌کنند. ✍نبرد امروز، است. تصویر مثبت ولو با اقلیت و دست خالی، برنده است و تصویر منفی ولو با اکثریت و دستی پُر،بازنده است. 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
(۳)؛ 🔎استوری‌های دومینووار سلبریتیک و ریل جدید جنگ شناختی! 🔸جنگ شناختی با لیدری برخی سلبریتی ها وارد فاز جدیدی از ساخت پایگاه مردمی شده است. دیگر حجاریان و مسیح علینژاد توان ذهنیت سازی و مردم سازی برای شورش ندارند و استراتژی براندازی یا تغییر رفتار حاکمیت را سمت گروه‌های مرجع، داده اند. 🔸دومینوی استوری های آشوب طور با مضمون واحد و کلیدواژه "مردم" توسط چهره های سیما و سینما و فوتبال، محل تامل است و نگاه راهبردی تری در می‌طلبد. 🔸اساسا وقتی کودتا امکان ندارد و براندازی ممکن نیست و اغتشاش ثمر نمی‌دهد، یعنی دشمن روی زمین، بازی را واگذار کرده ولی بازی را سمت زمین ذهنی و فضای مجازی سوق داده تا از حیث جمعیت سازی به و اغتشاش بازگردد. 🔸وقتی خواننده ای معلوم الحال با تحریک و تهدید فوتبالیست ها سعی در به سطح تماس اجتماعی بیشتر و ساحت بین المللی دارد، یعنی فاز مجازی ماجرا جهت بشدت فعال شده است. 🔸با حضور مردمی، کار در میدان برای رفع فتنه تقریبا تمام شده ولی فضای ذهنی و میدان مجازی برای در ایران همچنان مهیاست. اگر فشار ذهنی با اهرم مجازی و تصویرسازی منفی دومینووار افزایش یابد، چه بسا فاز بعدی ماجرا جهت مدیریت، پیچیده تر باشد. 🔸بازیگران و فوتبالیست ها و ورزشکاران سایر رشته ها که به وارد نشده اند را با تدبیر و کیاست، حفظ کنیم و از دامن زدن به پرهیز داشته باشیم که این ماجرا، بوی پیام دومرحله ای برای اهداف مشکوک دارد. ✍️علیرضامحمدلو، تحلیگر رسانه لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/07/06/1-14/ 🆔@andisheengelabi
یادداشت های ۱ و ۲ و ۳ و ۴ را در لینک های ذیل مطالعه بفرمایید؛ ۱.کیستی،چیستی و پدیدارشناسی سلبریتی‌ها👇 1⃣صنعت فرهنگ، افول معرفت و مرگ معنا در حاد واقعیت ۲. سلبریتی‌ها چگونه می اندیشند؟👇 2⃣سلبریتی ها، حباب اطلاعاتی و تله پژواک! ۳. سلبریتی‌ها و پازل نفرت پراکنی دشمن در جنگ شناختی!👇 3⃣استوری‌های دومینووار سلبریتیک و ریل جدید جنگ شناختی! ۴.سلبریتی ها چگونه سلبریتی می شوند؟(فرایند فرهنگ شهرت) 4⃣بررسی تحلیلی – انتقادی مثلث سلبریتی، فرهنگ و رسانه ✍علیرضامحمدلو، تحلیگر رسانه 🆔@andisheengelabi
🔎ماجرا و مصداق فوتبالی از جنگ روایت ها! 🔸بعد بازی ایران و اروگوئه که با پیروزی تیم ملی ما به پایان رسید، سری به رسانه ها و کانال های فوتبالی زدم تا بازخورد بازی را مطابق معمول مطالعه کنم. متاسفانه پوشش مناسبی حتی از جانب کانال هایی که سرفه های مربیان و فوتبالیست ها را هم ثبت و گزارش می کنند صورت نگرفته بود و باعث تاسف و تشکیک نسبت به ماجرا شد. 🔹اروگوئه تیم سوم آمریکای جنوبی که دوبار سابقه قهرمانی جهان را در اختیار دارد و از بازیکنان طرازی چون سوارز و کاوانی و والورده و...در بهترین تیم های باشگاهی اروپا بهره می برد. امروز که استوری یکی از بازیکنان تیم ملی را دیدم که گفته بود: "بعد پیروزی چون خوشحالی شما را دریافت نکردم حس کردم که غمگینید و.‌..در کنار مردم هستم و..."به کم کاری رسانه های ایرانی اعتراف کردم. 🔸امروز هم شاهد بودیم که بازیکن تیم ملی بعد گلزنی خوشحالی نکرد و پالس منفی در رسانه ها را تکمیل کرد. این رفت و برگشت و منفی چه مهندسی شده چه ناخودآگاه و از سر ضعف، در مجموع باعث شکل گیری فضای مبهم و از اتفاقات کشور می‌شود. یعنی ، را رقم می‌زند. 🔹وقتی بازیکن، اردوی تیم ملی در اتریش را سپری می‌کند و بعد از شکست اروگوئه یکی از بهترین تیم های جهان وارد فضای مجازی می شود و بازخورد مثبت و تایید و تبریک آنچنانی از رسانه های داخلی و نمی بیند، چه حسی برایش دست می‌دهد؟ 🔸کسی که نصف عمرش را در زمین فوتبال و نصف دیگرش را با هوادارانش در فضای مجازی می‌گذراند، طبیعی است که روایت او از واقعیت های جامعه، برگرفته از فضای مجازی و بازخوردهای مثبت و منفی اش باشد. 🔹بعد از اینکه در یک بازی عالی، تیم فوتبال ایران بر اروگوئه غلبه کرد، حتی کانال های فوتبالی هم بازتاب خوب و درخوری ارائه ندادند و این درحالی است که برای بازی های تیم های بیگانه، آیتم های متنوعی مثل تمام اتفاقات مهم بازی، خلاصه بازی، مصاحبه بازیکنان و و گفتگوهای کوتاه تحلیلی و......را برای اطلاع رسانی تدارک می‌بینند. 🔸خب با چنین فضای ساکت و از نگاه یک فوتبالیست ملی، مرده ای، و حال بد مردم، بیشتر قانع کننده بوده و تاثیرگذار خواهد بود. ایکاش رسانه های جریان اصلی مثل فارس و تسنیم و ایرنا و ایسنا و برخی شخصیت های موثر با پوشش مناسب اخبار مسابقات ملی و ارسال تایید و تبریک و به تعبیر امروزی، انرژی مثبت به بازیکنان، در و غیربومیان ایرانی در سراسر جهان سهم بسزایی ایفا کنند. ✍️علیرضامحمدلو لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/07/06/1-15/ 🆔@andisheengelabi
یادداشتی در باب سواد رسانه و مدیریت ذهن👇؛ کلیک کنید و مطالعه بفرمایید. فقدان رژیم مصرف و تاثیرات دهگانه رسانه بر مدیریت ذهن 🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎اگر روایت نکنیم، روایت می‌شویم! 🎥 خانم دکتر منصوره اتحادیه مورخ سرشناس ۸۹ساله و فارغ التحصیل اسکاتلند، در جواب سوال «آیا مترقی تر بودند؟» میگوید: خیر. زنان در انقلاب اسلامی پیشرفت کردند و آگاه شدند! در عصر ما یعنی 1⃣القای روایت غلط 2⃣تحمیل اطلاعات گمراه کننده 3⃣با چاشنی احساسات درباره زنان. اینکه پیشرفت و آزادی زنان را بعد انقلاب اسلامی نتوانسته ایم تبیین کنیم ناشی از ضعف ما در جنگ روایت هاست. 🔸فراموش نکنیم که در و و سرعت انتقال داده ها، مردم تاریخ نمی‌خوانند، روایت می‌خوانند. اگر درست روایت نکنیم، اشتباه روایت می‌شویم و نتیجه اش را باید از کف خیابان ها درو کنیم! ✍علیرضامحمدلو 🆔@andisheengelabi
قابلیت جدید ایتا و رهایی از بن بست محتوایی، مخاطبی و مصرفی/امکان مشاهده کانال‌های عمومی ایتا بر بستر وب 🔹 ضمن عرض تبریک به مناسبت حلول ماه و آرزوی قبولی عزاداری‌های کاربران عزیز در ایام سوگواری آل‌الله و گرامی‌داشت هفته به اطلاع می‌رساند از این پس مطالب «کانال‌های عمومی ایتا» بر بستر وب برای همه کاربران اینترنت در سطح دنیا قابل مشاهده خواهد بود 🔸 برای استفاده از این ویژگی، می‌توانید آدرس هر کانال عمومی در ایتا را با الگویی مشابه لینک زیر در یکی از مرورگرهای اینترنت وارد کرده تا "بدون نیاز به ثبت نام یا ورود به حساب ایتا"، محتویات کانال را مشاهده فرمائید: https://eitaa.com/andisheengelabi ✳️ از جمله مزایای این طرح می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 🌐 افزایش گستره مخاطبان از این پس مخاطبان کانال عمومی شما محدود به کاربران پیام‌رسان ایتا یا حتی مرزهای جغرافیایی ایران عزیز نیست و هر کسی در هر نقطه از دنیا می‌تواند صرفا با دسترسی به وب، مطالب شما را دنبال کند. یعنی هر کانال عمومی می‌تواند به مثابه یک وب‌سایت یا وبلاگ بکار گرفته شود 🔍 مشاهده محتوا در موتورهای جستجو ارائه محتوا بر بستر وب [با رعایت قوانین سئو] موجب می‌شود مطالب شما توسط موتورهای جستجو (مانند گوگل و...) قابل جستجو باشد. این موضوع برای کانال‌های مؤلف و تولیدکننده محتوا حائز اهمیت بالایی است ⛔️ رهایی از محدودیت‌های نظام سلطه یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان محتوای فاخر و انقلابی در شبکه‌های اجتماعی وابسته به نظام سلطه، حذف محتوا و اعمال محدودیت این شبکه‌ها برای افراد آزاد اندیش و مستقل است. با طرح جدید ایتا، فعالان فرهنگی می‌توانند سخن خویش را با آزادی عمل بیشتری به گوش جهانیان برسانند 🔹 گفتنی است این قابلیت هم‌اکنون «بصورت آزمایشی» ارائه شده و در صورت استقبال مخاطبان، به تدریج به امکانات آن افزوده خواهد شد. 🆔@andisheengelabi
(۴)؛ 🔎بررسی تحلیلی – انتقادی مثلث سلبریتی، فرهنگ و رسانه پیت وارد در کتاب خدایان بدکردار که دکتر احسان شاه قاسمی ترجمه کرده از قول روجک، شهرت را به سه گونه مختلف تقسیم می کند: نسبت دار، بدست آمده و منتسب. 1⃣  که وام دار نژاد و موقعیت خانوادگی است که منهای توانایی شخصی، بتدریج کم فروغ خواهد شد. 2⃣  که نتیجه مستقیم تلاش و دستاورد کامل یک شخصیت است و حول موفقیت های افراد شکل می‌گیرد که با عنوان ستاره یا قهرمان و پهلوان از آنها نام می‌بریم‌. 3⃣ که ماحصل جهان مدرن بوده و از کانال بازنمایی رسانه‌ای محقق می‌شود. روجک آنها را سلبریتک می نامد و می‌گوید: این‌ها ابزارهای فرهنگی هستند که پیرامون ارتباط جمعی و اصالت نمایشی سازمان یافته اند. پس با ستاره ها و که هر دو، انسان مشهور محسوب می‌شوند، در نسبتی است که میان محبوبیت یا شهرت آنها با میزان موفقیت شان وجود دارد. اما جامپ و پرشی که سلبریتی های سوار بر بازنمایی های رسانه ای در کسب شهرت یا محبوبیت داشته اند چگونه رقم می‌خورد؟ ادامه یادداشت را در پُست بعدی مطالعه بفرمایید.👇👇 🆔@andisheengelabi