eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.6هزار دنبال‌کننده
660 عکس
409 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
جهت ذهنیت سازی به سبک بی‌بی‌سی 🖼 ۹ فریم از استانداردهای دوگانه BBC فارسی 🔹 از ماجرای آرمان عبدالعالی تا کرونا و قهرمانی پرسپولیس 🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید| همزمان با آغاز مذاکرات وین، در اروپا و آمریکا در خدمت تصویرسازی ضعیف از ایرانی و تلاش بر کاهش تاب‌آوری ذهنی مردم ایران هستند. 🔺 القای ضروری بودن برای خروج از بن بست و باورسازی با عنوان "توافق به هرقیمتی" هدف عملیات روانی جنتلمن های رسانه ای دشمن، شناسایی شده است. 📎 یادداشت مرتبط را در پست پایین مطالعه بفرمایید: 👇👇👇👇👇 🆔 @sedayehowzeh
✍️تکنیک‌های جنگ روانی در خدمت برجامیزه کردن مذاکرات 🔺 خوانش اخبار، غالبا بصورت موقعیتی و مقطّع و تک‌خبر صورت می گیرد. یعنی تک دیتاهای خبری را از خبرگزاری ها یا شبکه های خبری می خوانیم و دربهترین حالت، همان تک خبر را بصورت مجزا تحلیل می کنیم. اما باید توجه داشت که برخی بنگاه های خبری جهت تاثیرگذاری بیشتر، افراد را هدف قرار می دهند و بصورت اخبارمتصل و پوششی و باکمترین اشاره به اصل مدعا، پیام رسانه ای خود را منتقل می کنند. 🛎 به عنوان مثال، شبکه معاند لندنی، با یک چینش خبری و اتصال دیتاها، پیام ای مدنظرش را در ذهنیت مخاطب جاسازی می کند. خبر اول را با تکنیک بزرگنمایی تحت عنوان اعتراضات و تجمعات در سفر مخابره می‌کند. خبردوم را با و برچسب زنی، عقب نشینی تیم مذاکره کننده القا می کند و بطور موذیانه و مختصری در ادامه از آمادگی تیم آمریکایی برای سخن می گوید. در انتها نیز صفر بودن رشد اقتصادی ایران طی ده سال اخیر را از زبان یک مقام مسئول اقتصادی درجه دو یا سه مطرح می کند. 🔹 این متن خبری سه گانه که حاوی اعتراض، عقب نشینی و رشد صفر اقتصادی است، در خدمت یک کانتکست پیام پنهانی است که البته خیلی مختصر در خود خبر هم اشاره شد. 🔴 ترجمه اش می شود اینکه: 1️⃣ شرایط خیلی سخت است 2️⃣مردم خسته شده اند 3️⃣نظام است و به بن بست رسیده 4️⃣راه حل مذاکره است 🔺 این موارد مذکور را در کنار خبری بُرش خورده و عملا تحریف شده از آیت الله قرار بدهید که تیتر خورده:"چه بخواهیم چه نخواهیم باید با جهان مذاکره کنیم" در حالیکه اصل سخن ایشان مبنی بر بوده که همچون گذشته عوامانه انجام نگیرد. 🛎 الغرض که حریف یا بهتر بگویم دشمن، درصدد احیای و تکرار زیاده خواهی با استراتژی مکانیسم ماشه و تهدید بر اعمال فشارهای بیشتر اقتصادی و است. اقتصاد به شرط مذاکره و در سایه غرب والا هیچ. ⏹ صحبت های سخنگوی کاخ سفید مبنی بر آماده بودن سایر گزینه ها درصورت عدم موفقیت مذاکرات و همچنین اظهارات نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پیرامون مذاکره مستقیم و ادعاهای واهی وزیردفاع اسرائیل و آمریکا مبنی بر آمادگی حمله به تاسیسات ایران را هم با همین فرمول می توان تحلیل نمود. 🛎 پروپاگاندای رسانه‌ای و نفوذ در بازار ارز و نوسانات آزاردهنده قیمت موادغذایی یعنی همراه کردن ذهنیت و عینیت برای تعجیل در بازگشت به باند برجامی که جز خسران محض نبود. همراهی مردم در ، با انعکاس رسانه ای درست و عملکرد میدانی هوشمندانه و نتیجه بخش، امکان پذیر و سهل الوصول است. 🖊 علیرضامحمدلو سردبیر 🆔 @sedayehowzeh
چطور به معبد فرقه ها تبدیل می شود؟ تحلیل کوتاهی از مقوله "فالوور" در بستر فضای با اسلایدهای سایت ترجمان را مطالعه بفرمایید. 🆔@andisheengelabi
🔎تبیین سه کانون راهبردی در جنگ روایت‌ها 🔺 صبح امروز در دیدار با پرستاران و در بخشی از سخنان خود فرمودند: شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. اگرشما روایت نکنید دشمن روایت میکند؛ شما اگر را روایت نکنید دشمن روایت میکند؛ شما اگر حادثه‌ی را روایت نکنید دشمن روایت میکند، هرجور دلش میخواهد. توجیه میکند، دروغ میگوید، ۱۸۰ درجه با این خلاف واقع، جای ظالم و مظلوم را عوض میکند. شما اگر حادثه‌ی را روایت نکنید که متأسفانه نکردید، دشمن روایت میکند و کرده. دشمن روایت کرده، روایتهای دروغ. این کاری است که ما باید انجام بدهیم، این وظیفه‌ی جوانهای ما است. ۱۴۰۰/۹/۲۱ 🛎 چیستی و چرایی اینکه درباره بروزترین جنگ عصر معاصر سخن می گویند و روایت صحیح از انقلاب و دفاع مقدس و تسخیرلایه جاسوسی را هم بعنوان مثال‌های مهمی برجسته می‌کنند بسیار حائز اهمیت است. ، امروزه در دو ساحت شناختی و روانی متمرکز شده و در بُعد شناختی نیز محور روایت سازی برجسته شده و وزن بالایی گرفته است. اما دلیل این روایت سازی و میزان بُرد و امتدادش در سه محور قابل رصد بوده و ضرورت واکاوی دارد. 🔴 در ادبیات ، تاریخ اهمیت ویژه ای دارد و اساس جامعه پردازی و تلقی می‌شود. از همین زاویه نگاه می توان مساله را تبیین نمود. 1⃣ تاریخ سازی: فاز اول روایت سازی، بازخوانی موقعیت یا به عبارت دقیق تر، بازسازی موقعیت هاست که مجموعه ای از خرده روایت ها را تبدیل به کلان روایتی در خدمت یک سیاست یا نماید. واقعه در صدر اسلام را به عنوان شاهد قضیه، مرور کنید که چگونه روایت شد و چه پیامدهایی داشت! مثال های به روزش را نیز در بیانات مطالعه کردیم. 2⃣ فرهنگ‌سازی: وقتی که تاریخ شکل گرفت و موقعیت جدیدی ساخته یا بازآفرینی شد، فاز دوم کار یا همان تولید ذهنیت اتفاق می افتد. اساس فرهنگ بر باورها و ارزش‌هایی است که در ذهنیت و ارتکاز عمومی جامعه کاشته می شود. در واقع بدلیل ذهنیت سازی و در ادامه تاریخ سازی شکل می گیرد. 3⃣ دکترین سازی: حال که تاریخ صورتبندی شد و ذهنیت و فرهنگ نوینی آفرید، در سطح سیاستگذاری و مطابق ایدئولوژی و فرهنگ عمومی حاکم، بایدها و نبایدهای تازه ای خلق می شود. با چه کسی دوست یا دشمن باشیم، تعریف جدیدی پیدا می کند و خطوط زرد و سبز و قرمز بازسازی می شود. در واقع دکترین‌های کشورداری و سیاستگذاری جامعه، رنگ متفاوت تری گرفته و تغییر ایدئولوژی کامل می شود. ⏹ پس وقتی صحبت از جنگ روایت ها می‌شود، ترجمه اش همان جنگ شناختی در سطح تاریخ(گذشته)، فرهنگ(حال) و دکترین(آینده) را باید در نظرداشت. اینکه چه بودیم، تعیین می کند که، که هستیم و چگونه باید باشیم. تاریخ ما، حال ما را توضیح می‌دهد یا توجیه می‌کند و حال ما، آینده ما را پایه گذاری می کند. 🛎 یک روایت دروغین از هشت سال ، باعث خالی شدن انقلاب از عقبه مقدس و سوژه های قهرمان می شود و روایت جعلی از تسخیرلانه جاسوسی هم می شود که انقلاب را نتیجه حماقت توده ها، اشتباه روشنفکران و موج‌سواری قشری ضدمدرن، تصویرسازی می کند. 🔴 اضافه کنید به این محورها، عبارتی از ایشان را که فرمودند اگر جریان شکست بخورد، جریان هم شکست می‌خورد. روایت سازی های جعلی و موازی، اثر جریان تحریفی است که خروجی اش جاده صاف کنی برای تحمیل گفتمان تحریمی_برجامی بر کشور می‌شود. ✍علیرضا محمدلو، کارشناس و مدرس رسانه 🆔 @andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎کلبه دبجیتال تافلری یا خانواده اجاره‌ای ژاپنی 1⃣ژاپن کشوری که معضل باعث شکل گیری بنگاه هایی برای کرایه خانواده شده است. هفنه ای دوساعت یا ماهی چندساعت، هنرپیشه یا شخصیت هایی را اجاره می کنند تا اوقات تنهایی شان را پر کنند. با آنها جشن تولد بگیرند یا تفریح و هایشان‌را به انجام رسانند. 2⃣نتیجه تکنولوژی زدگی و رباتیک شدن زندگی، چیزی جز این نیست که در ژاپن و اجاره ای شکل می‌گیرد و در اروپا و انگلیس، دست و پا می شود. سبک زندگی و فرهنگ، متاثر از شده و به معنای واقعی باید دیجیتالیسم را یک مکتب فکری نامید که در تمام ساحت های فردی و اجتماعی، ظهور و بروزش را شاهد هستیم. 3⃣نکته اینجاست که با ظهور و دنیای که ذهن و ساحت موازی و پیشرفته تری را به ارمغان خواهند آورد، چه بسا الوین تافلری، معنای نوینی پیدا کرده و وارد یک عصر بسیار پیچیده تر و ضدانسانی تری بشویم که دیگر عمر طولانی و زیست بلندمدت و بی انتها هم جاذبه چندانی برای بشر به حساب نخواهد آمد. دنیایی نامهربان تر از امروز و مجازی تر از همیشه و به تعبیری کاذب ترین عصر بشر را تجربه خواهیم کرد. علیرضامحمدلو 🆔 @andisheengelabi
✍️ آنفولانزای نیویورکی در کمین حوزه و روحانیت 🔺 سال ۱۳۸۶ که دومین قطعنامه آمریکا در سازمان ملل تصویب شد، آنان به دنبال تحقق یک نوع در ایران بودند که نفرت از اسلام (شماتت اسلام)، نفرت از ایرانیت (شماتت ایرانیت)، نفرت از نظام جمهوری اسلامی (شماتت نظام)، نفرت از رهبران (شماتت رهبران) و نفرت از همدیگر (شماتت از همدیگر) را دنبال می‌کردند. 🔴 این استراتژی در موسسه آمریکن اینترپرایز (AmericanEnterprise Institute) توسط نو محافظه کاران در ایالات متحده طراحی و تدوین شده بود. آن ها بر این باور بودند که اگر این ویروس‌ِپنج لایه در میان ایرانیان ایجاد شود، انسجام و درهم تنیدگی آنان از هم خواهد پاشید. 🔹 برای انجام و شروع این استراتژی، آقای نیکلاس برنز درخواست بودجه ۱۲۵میلیون دلاری را از کمیسیون خزانه داری کنگره آمریکا درخواست کرده بود که با موافت نمایندگان در اختیار وی و مراجع ذیربط قرار گرفت. 🔴 حال این‌روزها با رصد شبکه های ماهواره ای معاند و برخی کانال های داخلی، شاهدیم که بخش زیادی از پست ها و اخبارشان را علیه جهت داده و دستور روز قرار می‌دهند و با ایجاد خط خبری، کامنت ها و فیدبک های داغ و پر‌بحثی را مهندسی می‌کنند. 🔹از جهت دادن عنوان شکایت شخصیت های حقیقی از برخی سلبریتی ها به سمت روحانیت و ادبیات تند یک روحانی در اعتراض به ساز و رقص عده ای کنار خیابان تا خبر افزایش طلاق در میان طلاب و طعنه یکی از به روحانیت و اعتراض به ورود طلاب به و مورد اخیر هم درگیری یک خانم و بی احترامی اش به لباس و عمامه روحانیت، مصادیق پررنگ این خط خبری محسوب می‌شوند. 🛎 آنچه که رخ می‌دهد، یک و بازی رسانه ای می تواند تلقی شود و ضروری است که نسبت به مختصات این پروژه واقف باشیم و از کنشگری های احساسی که باعث عمق گرفتن ذهنیت‌های منفی نسبت به روحانیت می شود، اجتناب کنیم. 🔴 در این موقعیت یعنی اعتبارزدایی از نهاد روحانیت در اذهان عمومی و جهت دادن ناراحتی ها به سمت طلاب و برانگیختن احساسات منفی با تصویرسازی های منفی است. 🔹 یکبار روحانیت را مقابل نمایش می‌دهند و آنها نیز این تقابل را وایرال کرده و به سمت توده مردم سرازیر می‌نمایند. بار دیگر روحانیت را در مقابل معلمین و آموزش و پرورش قرار داده و حساسیت های قشر و دانش‌آموز را برانگیخته می‌کنند. 🔴 اوضاع طلاق در روحانیت را برجسته کرده و چهره وخیم‌تری از ماجرا را به تصویر می‌کشند و در پازل فاجعه‌بار ماجرا، درگیری روحانیت با مردم را با تقطیع و برش از قبل و بعد ماجرا به نمایش می‌‌گذارند. 🛎 با این اوصاف، هم روحانیت باید باهوش تر در سطح اجتماع حاضر شده تا در قرار نگیرند و هم اهالی رسانه و مردم فرامتن ویدیوها را تحلیل کرده و را مراقبت کنند و هم مسئولین مربوطه اگر پشت صحنه ای در ماجراها وجود دارد، بررسی کرده و در صورت تحریف و تنش در افکار عمومی، سریعتر کرده و شفاف سازی نمایند. 🖊 حجت الاسلام علیرضا محمدلو 🆔 @asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تکنولوژی مِتاوِرس چیست؟ 📍ماجرای ارتباط تکنولوژی با عوض شدن اسم شرکت فیسبوک به متا 🆔 @andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️چه کنیم تا یک تمدن نابود شود؟! ۱.تقلیل جایگاه مادر ۲.تحقیر جایگاه معلم ۳.تخریب جایگاه عالم مخرج مشترک= مخدوش سازی 🆔 @andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید| اینکه شبکه لندنی_سعودی با همکاری تنی چند از ایرانی‌های سابقاً روحانی و حالا ضدانقلاب، دست به روایت روحانیت بزند چیز عجیبی نیست. 🔹 اگر زیر ذره‌بین را اندکی زیر ذره بین قرار دهیم و تحلیلی از این روایت انجام بدهیم، نسبت به وضعیت‌شناسی و راهبردنویسی حوزه و در برخی مسائل چه‌بسا متفاوت‌تر بیندیشیم. 🔸یادداشت مرتبط و آنالیز دقیق‌تر برنامه زیر ذره بین ایران اینترنشنال را در ادامه مطالعه بفرمایید؛ 👇👇👇👇 🆔 @sedayehowzeh
✍️ ده سکانس از جنگ شناختی و ضدروایت علیه روحانیت 🔸روایت این شبکه معاند در باب از چندسوال مهم و جهت دار و سمی شروع می شود و بعد از کاشت تردید و ایجاد شکاف، در ادامه نیز عمامه تا نعلین روحانیت را تحت آنالیز کامل قرار می‌دهد. اما اهداف تاکتیکی و این گزارش چیست؟ 1️⃣ تولید تصویر منفی از روحانیت: وقتی از روحانیت می گوید و واژه را با بار منفی روایت می‌کند و بحث قبل و بعد انقلاب را چاشنی این نوع خوانش قرار می‌دهد. 2️⃣ تولید ادبیات اپوزیسیونی: جایی که سخن از می‌کند و اصرار بر تعمیق این واژه دارد. 3️⃣ تولید تبعیض و دوقطبی‌سازی: جایی که روحانیت را مقابل قشر دانشجو و دانش‌آموز قرار می‌دهد و به گرفتن طلاب طعنه می‌زند و آنرا نوعی تبعیض می‌خواند. 4️⃣ تصویر شبه کاستی و طبقاتی از روحانیت: وقتی که مدل‌های عمامه را روایت می‌کند و از سبک‌‌های نجفی و طبرستانی و طلبگی و علمایی سخن می‌گوید. 5️⃣ تحقیر علمی روحانیت با یک چاشنی معروف انتخاباتی: وقتی که وارد بحث تلبس می‌شود، کفایت شش‌کلاس سواد را برای عمامه‌گذاری طرح می‌کند. نیازی به گفتن نیست که کلیدواژه ، گریز زدن به واژه‌ای است که در ایام انتخابات برای تخریب آقای پخت و پز شده بود و بار دیگر علیه نظام علمی روحانیت مورد سوءاستفاده قرار گرفت. 6️⃣ ترور شخصیت با تمسخر منزلت روحانیت: وقتی در قالب اندازه عمامه ها صحبت می‌کند و چنین گزارش غلطی را سعی در نهادینه سازی دارد که هرچقدر عمامه بزرگتر باشد، مقام و منزلت هم ارتقا یافته و افزایش پیدا می‌کند. 7️⃣ تولید انشقاق و دوقطبی در روحانیت: وقتی از تفاوت عمامه مشکی و سفید گزارش می‌دهد و صاحبان عمامه ‌سفید را با این تعبیر روایت می‌کند که هیچ نسبتی با نداشته و گویی در فقر اعتبارمحض به سر می‌برند. یا جایی که نگاه و لایف استایل سنتی و مدرن را از هم تفکیک می‌کند نیز این تفکیک و انشقاق را تعمیق می‌بخشد. 8️⃣ تولید نفرت و القای کاهش منزلت روحانیت: در بخشی از این گزارش به نقل از می گوید که احترام روحانیت قبل از نزد مردم بیشتر بود. وسط گزارش نیز خیلی موذیانه کلیپی از آقای مجتهدی پخش می‌کند که چیزی جز نفرت‌انگیزی و تولید خشم علیه روحانیت نخواهد داشت. کلیپی که قطعا برش خورده و طنزی که اگر قبل و بعدش بررسی شود مطمئنا چنین برداشتی از آن قریب به محال بنظر می‌رسد. 9️⃣ خوانش فاشیستی از ولایت‌فقیه: وقتی که از شرایط و قوانین تلبس گزارش می‌دهد، التزام به را به گونه‌ای طرح می‌کند که گویی یک مکانیزم اجباری و دیکتاتورگونه در فرایند عمامه گذاری در حوزه وجود دارد. 🔟 روحانیت،حامی حاکمیت و بانی مشکلات: در بخش پایانی که شیب مشکلات را با یک روایت ساده و سرازیری ذهنی که در طول این گزارش ایجاد کرده است به سمت روحانیت هل می‌دهد و چنین خوانشی را القا می نماید که لباس روحانیت، نماد حاکمیت بوده و این قشر، بانی مصائب اقتصادی و جامعه است و در تقابل با مردم قرار دارد. 🛎 اما حوزه علمیه باید بداند و می‌داند که اگر روایت نکند، روایت می‌شود. اگر جزییات زندگی طلبگی را هنرمندانه برای مردم و افکار عمومی به نمایش در نیاورد، خوانش وارونه، زخمی، مقطع و مضحک، صورت‌ خواهد گرفت. 🔸اگر فکر می‌کنیم که هنوز شیوه مواجهه ساختار حوزوی با را چنان امنیتی و با تحفظات ویژه مدلسازی باید نمود که هیچ از ما و مختصات و محیط روحانیت به بیرون حوزه درز نکند و با کوچکترین اطلاعات سرریز شده در خبرگزاری‌های دیگر آشفته شویم، بنظر می‌رسد که سخت در اشتباهیم. 🔹امروز که سینما و تلویزیون هم در صدد تصویرسازی از روحانیت هستند و معنای خود را از دست داده، باید کنشگرانه با این چالش برخورد نمود و ارتباط حوزه با هنر و رسانه را بازخوانی نمود. 🔸سناریوهای نوینی برای ساختار حوزه در نسبت با افکار عمومی و فضای مجازی بایستی طراحی نمود تا حواشی موجود، باعث انزوا یا انحراف از ماموریت‌های حوزوی نگردند. 🔹روایت و روزمره نویسی در عصرجدید، استراتژی نوینی است که برای مدیریت افکار عمومی بکار می‌رود و حتی قوی‌ترین دکترین‌ها با توجه حداکثری به جزییات، توان اقناع و مهندسی اجتماعی را بدست می‌آورند. ✍️حجت الاسلام علیرضامحمدلو 🆔 @sedayehowzeh