eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.5هزار دنبال‌کننده
665 عکس
414 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
یادداشت امروز: علیرضا محمدلو نوشت:اگر روایت نکنیم، روایت می‌شویم/منبرها را با مِمبرها گره بزنیم https://serajonline.com/News/OnlineNewsItem/16066 🆔 @asre_Tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎نگاهی به چگونگی پوشش اخباربحران توسط شبکه‌های خبری ترکیه پس از زلزله ▫️اگر در چندروز گذشته شبکه‌های خبری، ازجمله شبکهtrt1 ترکیه را دیده باشید، متوجه استراتژی خاص آنها در امیدبخشی و افزایش همدلی در پوشش اخبار بحران می‌شوید. ▫️با آنکه بعد از هر حادثه، همه معمولا انتظار مواجهه با تصاویر نشان‌دهنده میزان آسیب‌های جدی و تلفات را دارند، اما نحوه پوشش خبری در اینکه این حوادث چه احساسی در مردم ایجاد کنند، اهمیت بسیار زیادی دارد. ▫️این که بعد از بروز حوادث، احساس ناراحتی زیاد و به‌خصوص، احساس ناکارامدی دولت و مسئولین در مردم ایجاد شود، یا اینکه حس قدردانی،مسئولیت اجتماعی و همدلی پیدا کنند، به طرز قابل توجهی به نحوه پوشش خبری آن اخبار و عملکرد خبرنگاران بر می‌گردد. ▫️در این چندروز، بارها این تصاویر از شبکه‌های خبری ترکیه پخش شده که هربار با بیرون آمدن هر فرد زنده از زیر آوار،همه دست می‌زنند و صدای تکبیر، نشان از موفقیت آنها دارد. ▫️تاکید بر زنده بیرون آمدن فردی که درحال نمازبوده، زنی که برای بیرون آمدن از آوار صبرمی کندتا روسری به اوبرسانند، تاکیدبرنمازودعابرای مردم،عبارات وجملات امیدبخش امدادرسانان به افراد درحال نجات یابازمانده،تاکیدبرعباراتی مثل"نگران نباش،من اینجام،پیش تو هستم"،صدای دست زدن وشادی باهرنجات،پخش تصاویر نجات به جای تصاویرحمل جنازه،گریه و..همگی نشان ازاستراتژی امیدبخشی وافزایش حس همدلی وامید ازطریق اخبار به مردم دارد. ▫️خوب است اصحاب رسانه وخبرنگاران مابادید یک کلاس آموزشی،پوشش خبری بحران درترکیه رامشاهده کنند ✍لیلا وصالی،دکترای علوم ارتباطات 🆔 @asre_Tabyin
عصر انقلاب 20بهمن.mp3
17.4M
با موضوع؛ دشمن و سرمایه گذاری بر پدیده و استحاله در انقلاب اسلامی و بایسته های مقابله با آن 🔸مهمانان برنامه: ▫️حجت الاسلام دكتر علیرضا محمدلو(مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی) ▫️دكتر علیرضا افشار(ریاست اندیشكده جنگ نرم دانشگاه دفاع ملی) ▫️دكتر رضا اكبری پویا(كارشناس مسائل سیاسی) : 1⃣ چرا از نفوذ و نفوذی گفتگو می‌کنیم؟ 2⃣ تاریخچه و مانیتورینگ پدیده نفوذ از اول انقلاب تا امروز 3⃣ محورهای نفوذ مستقیم و غیرمستقیم 4⃣کدام مدل نفوذ عمیق‌تر و جدی‌تر است؟ 5⃣ نقش شبکه‌های اجتماعی در تعمیق پدیده نفوذ 6⃣ تاثیر شبکه نمایش خانگی در شکل‌گیری نفوذ 7⃣راه‌کنش مقابله با نفوذ و نفوذی ها در جریان انقلاب 🆔 @asre_Tabyin
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🔎ده گلوگاه‌ اصلی فرهنگ و تربیت ‌و هویت ۱.صدا و سیما( بیشتر و رادیو کمتر) ۲.صنعت کتاب و نشر و بالاخص زرد و فانتزی و فقدان معناگرایی و تعالی ۳.فضای مجازی و که با ولنگاری موجود، جولانگاه فیک نیوزها شده است. ۴.شبکه نمایش خانگی و ۵.موسیقی و کنسرت/اگر موسیقی اصیل حمایت و ترویج نشود به سمت افسرده سازی و فانتزی بازی سوق پیدا می‌کند ۶.بازی‌های رایانه‌ای و شبکه‌‌های دوستی شکننده ۷.سینما/اگر مدیریت و راهبری نشود به سمت سیاهنمایی و زردسازی میل می‌کند ۸.سلبریتی‌ و فرهنگ شهرت/ اگر حواسمان نباشد در حباب اطلاعاتی و تله پژواک غرق می‌شوند و غرق می‌کنند. ۹.ورزش و خصوصا صنعت فوتبال که اگر مدیریت نشود سر از فساد و باندبازی و خیال‌انگیزی‌های نوجوان سوز در می‌آورد. ۱۰.صنعت مد و لباس که در برخی نقاط با شیب تندی به سمت ابتذال حرکت می‌کند. ✍علیرضامحمدلو 🆔 @asre_Tabyin
🔎چگونه با یک متن یا خبری در رسانه مواجه شویم؟ ▫️برای درک هر متنی به این سه مفهوم احتیاج دارید: : هر‌آنچه که در داخلِ خودِ اثرِ ادبی و هنری (یا علمی و فلسفی) قرار دارد، متعلق به حوزۀ متن است؛ هر‌چیزی که به‌طور آشکار یا پنهان، مستقیم یا غیر‌مستقیم و با‌تأکید یا بدون تأکید در اثرِ هنری وجود دارد، متعلق به دنیای متن است. دیالوگ‌های یک فیلم، مکان‌ها و شخصیت‌های آن، وقایعِ داستان، مضامین و درونمایه‌های مستتر در آن، موسیقی، تصاویر، صدا‌ها و بازی‌ها، همگی، بخشی از دنیای متن‌اند و ارجاع به آن‌ها و استفاده از آن‌ها برای درک و تحلیلِ اثر منجر به فهمی درونی و پایبند به دنیای متن می‌گردد. : زیر متن منظور بستری است که اثرِ هنری در درون آن شکل می‌گیرد و هنرمند با تأثیرپذیری از آن، آثارِ خود را خلق می‌کند. حتا هنرمندی که ادعای استقلال از شرایطِ پیرامونی ‌دارد و آثاری خلق می‌کند که ظاهراً وجهۀ اجتماعی و بیرونی ندارند و به دنیاهای شخصی و ذهنیِ هنرمند مربوط می‌شوند، نیز، در اساس از جهان‌بینی و شخصیتِ خاصِ آن هنرمند نشأت گرفته‌اند که به نوبۀ خود‌ به‌طور خودآگاه و ناخودآگاه از شرایطِ پیرامونی تأثیر پذیرفته است. : فرامتن به عناصری گفته می‌شود که خارج از دنیای متن قرار دارند اما به آن مرتبط‌اند و نشانه‌ها و ارجاعاتی در متن به ما اجازه می‌دهند تا به این عناصرِ بیرونی توجه ‌و آن‌ها را واردِ تحلیلِ اثرِ هنریِ موردِ نظر کنیم. 🆔@asre_Tabyin
🎯 تیک‌تاک: پلتفرمی که دنیای نوجوان‌ها را تباه و منفجر کرده است 🔹 چطور شد که نوجوانی ناگهان از ریانا و تیلور سوئیفت، پرطرفدارتر شد؟ 📍دنیای نوجوان‌ها همیشه تا حدی برای بزرگترها عجیب‌و‌غریب بوده است. کلمه‌های نامفهوم، خنده‌ها و گریه‌های افراطی، احساساتِ متناقض و فکر و خیال‌های فانتزی. اما این سال‌ها، ماجرا سرعت دیوانه‌کننده‌ای به خود گرفته است. طوری که انگار نوجوان‌های امروزی اساساً ساکنِ دنیای دیگری هستند که بقیه چیزی از آن نمی‌دانند. 🔺تیک‌تاک، شبکۀ اجتماعی‌ای که نوجوان‌ها به تسخیر خود درآورده‌اند، سیارۀ بیگانه‌ای است که در آن چهارده پانزده ساله‌های معمولی، از فوق‌ستاره‌های هالیوودی مشهورترند. ▪︎در تیک‌تاک چه می‌گذرد و چطور به اینجا رسیده است؟ 🔗 ادامۀ مطلب را اینجا بخوانید. 🆔@asre_Tabyin
🔎 رهبر انقلاب: ما در تبلیغات و کارهای رسانه‌ای ضعیفیم... 📩 پیشرفت کشور ما در شرایط تحریم موجب حیرت ناظران است اما در کار تبلیغات و رسانه‌ای کردن آنها هنوز تبحر لازم را نداریم 🔻 رهبر انقلاب: ما گفتیم که پیشرفت کردیم واقعیت این است؛ از خیلی از پیشرفتها ممکن است آحادی از مردم مطلع نباشند. خب، بله ما در تبلیغات و کارهای رسانه‌ای هم ضعیفیم، این را هم بدانید. در تبلیغات در کارهای رسانه‌ای ما آن تبحر و مهارت لازم را هنوز پیدا نکرده‌ایم یک مقداری ضعیفیم، لذا گفته نمی‌شود، دیده نمی‌شود، فهمیده نمی‌شود. آنهایی که میروند بازدید میکنند می‌بینند نمایشگاه‌ها را و بعضی جاها را، مبتهج میشوند. بعضی‌ها به شدت متعجب می‌شوند خارجی‌ها که می‌آیند گاهی اوقات اینها را می‌برند یک جاهایی را نشان‌شان میدهند تعجب میکنند میگویند شما در شرایط تحریم به این چیزها دست پیدا کردید؟ ۱۴۰۱/۱۱/۲۶ 💻 Farsi.Khamenei.ir 🆔@asre_Tabyin
17.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
: این روایت جالب را هم از فروش ایران به چین و روسیه بشنوید! 🔹با سفر مقامات ایرانی به کشور چین دوباره بحث فروش ایران به چین مطرح شده؛ بعنوان یک ایرانی که دغدغه‌ای جز پیشرفت ایران و ایرانی ندارم، توصیه می‌کنم یک‌بار برای همیشه این کلیپ را ببینیم تا متوجه شویم علت این‌همه هجمه علیه همکاری ایران با قدرت‌های شرقی چیست؟! 🆔@asre_Tabyin
🔎سرقت و مهندسی اجتماعی به سبک تلگرام 📷روایت یک کاربر فضای مجازی از جاسوسی پنهان تلگرام از گوشی خود! ✍با این قسمت از مساله کاری ندارم که اگر این اتفاقات در پلتفرمهای ایرانی رخ دهد، عده‌ای قیامت بپا میکنند، اما حواسمان باشد که پلتفرم‌های خارجی یک هستند و از طریق سرقت و فروش اطلاعات، تجارت می‌کنند. ▫️عربستان هم شانه به شانه سرویس های آمریکایی و اروپایی، از مشتری های پروپاقرص آنهاست. و اگر باشد آزادی هم معنی خواهد داشت والا بایستی باج بدهی تا امن بمانی. بلی گردش آزاد اطلاعات برای این جنتلمن های پشت میزنشین، چیزی جز سرقت و فروش اطلاعات و مهندسی اجتماعی نیست. ▫️در دانش ارتباطات و رسانه، معروف است که می‌گویند: رسانه تعیین می‌کند که به چه چیزی و چگونه فکر بکنیم. اما نکته اینجاست که این تز با کدام استراتژی به ثمر می‌نشیند و رسانه چگونه به این قدرت دست پیدا می‌کند که و روش تفکر را مشخص کند؟ ▫️پاسخ این است که گاهی از مکتب برای پیاده سازی این طرح و رسیدن به قدرت مهندسی اجتماعی بهره می‌برند. هدف وسیله را توجیه می‌کند و سرقت اطلاعات و تجارت از طریق حریم خصوصی مردم با شعار گردش آزاد اطلاعات هم یک وسیله برای این هدف می‌تواند باشد. 🆔@asre_Tabyin
🔎"سلام فرمانده" یک نماهنگ ساده یا یک راه‌کنش فرهنگی_تربیتی؟ 🔸روز جمعه۱۲ اسفندماه و پیشاپیش عیدبزرگ نیمه‌شعبان، سرود و نماهنگ "سلام فرمانده۲" از شبکه ۳ سیما، رونمایی شد. ابوذر روحی و گروه سرود همراه با حدود ۱۰ هزار کودک و نوجوان دختر و پسر و اجرای ورژن جدیدی از "سلام فرمانده" که چندوقت پیش در مسجدمقدس به ضبط نهایی رسید، مهمان خانه‌ها و دل‌های دهه نودی ها و هشتادی های ایران از قاب تلویزیون گردید. 🔸اما چرا این نماهنگ را استراتژیک می‌دانیم و چگونه در خدمت قرار گرفته و بار گرانی را از دوش مراکز و ساختارهای عریض و طویل فرهنگی برداشته است؟ ▫️اساسا هر باوری برای تبدیل شدن به و رها شدن از فردیت و پیوستن به اجتماع، به عنصر هنر احتیاج دارد. سیر تطور از جهان ذهنی به جهان عینی به یک زبان مشترک و امر بین الاذهانی نیازمند است. ▫️هنر می تواند اعتقادات یک فیلسوف را امتداد اجتماعی ببخشد و از تنگنا و تنهایی و پیچیدگی برهاند. اساس تربیت هم بر همین سادگی توام با ظرافت و هنرمندی گره خورده است. اینکه بتوانیم غامض ترین گزاره ها را با نظم و نثر ادبی و در قالب شعر و سرود و قصه برای کودکان و نوجوانان، ترجمه و درونی سازی کنیم. ▫️در واقع فیلسوف و اندیشه‌ای موفق است که توان ارتباطی بالاتر و قدرت جمعیت سازی بیشتری داشته باشد. با این توصیف باید اذعان نمود؛ استراتژی درستی است که ارتباط نسل ها را با چاشنی هنر و در فرمت سرود و نماهنگ برقرار نماییم. اما این ماجرای ارتباط نسلی که بصورت "دو امدادی" عمل می‌کند، چگونه و با چه محقق و مستحکم می‌شود و در یک کلام، چه باید کرد؟ 1⃣خاطره‌سازی: اساس کودکی، حول قوه خیال کودکان می‌چرخد و بیشترین اتفاقات در ذهن و روان کودکان بر اساس رشد و تقویت قوای خیالی رقم می‌خورد. هرچقدر میزان تولید برای این سنین ببشتر باشد، گذشته خوب و محکم و قابل اتکایی برای کودک و نوجوان شکل خواهد گرفت. 2⃣ادبیات‌سازی: سرود و نماهنگ علاوه بر اینکه خاطره سازی در بَر دارد و تجربه زیسته‌ی مثبت و جذاب برای کودک و نوجوان خلق می‌کند، توان تولید ادبیات و از طریق واژه‌ها و عبارات ساده و شیرین و آهنگین را داراست. تربیت و باورسازی و مقاومت روان‌شناختی و با همراهی تمام قد در این مدل تربیتی را شاهد هستیم. 3⃣قهرمان‌سازی: از مهمترین فاکتورهای تربیتی، خلق و معرفی ایده‌آل و الگوهای ذهنی برای کودک و نوجوان است. اینکه به چه کسی اقتدا کند و رفتارش را بر اساس کدام کاراکتر تنظیم نماید یک مساله محوری در تربیت و نسل سازی است. جزییات رفتاری، نوع پوشش، مدل گفتار و قله زندگی را همین پروتاگونیست و تعیین می‌کند. نماهنگ و سرود، توان سامان بخشی به چنین ایده‌آلی را در ذهن و روان سنین کودک و نوجوان، داراست. 🔹متصل به بحث مذکور، این روزها اجراهای متنوع و جذابی را از مادحین اهل بیت در کنار کودکان و نوجوان با عنوان نماهنگ و سرود شاهد هستیم که برای و اتصال بیشتر حال و هوای هیاتی و مذهبی در جامعه، بسیار هم درست و اثرگذار است. 🔹در واقع اگر بخواهیم دایره وسیع‌تری از مردم‌ را با ، آشنا و همراه کنیم، به تولید فرمت ها و فناوری های متنوع تری بایستی فکر بکنیم. هیات در شکل و نوع جدید، از استندآپ حسینیه معلی تا نماهنگ های فراگیری از این دست، نشان می‌دهد که دین در ارتباط بین‌نسلی و سطح اثر اجتماعی، توان بالا و زبان رسایی دارد. 🔹علاوه بر این توصیفات، با رصد رسانه های بیگانه، شاهد تخریب این نماهنگ های مذهبی خصوصا "سلام فرمانده" در شبکه ‌های معلوم الحال بودیم و خواهیم بود. چرا که توان راهبردی ایران اسلامی را در زمین فرهنگ و تربیت، به رخ دنیا کشید و یک شبکه ارتباطی با ادبیات و ریتم مشترک ایجاد نمود و در واقع یک را صورت داد. ✍علیرضامحمدلو 🆔@asre_Tabyin
🔎مسمومیت مدارس و التهاب ارزی، دو روی سکه جنگ ترکیبی 🔸تمام تلاش رقیب بیگانه در جنگ‌های فرانو و ترکیبی، در جهت زمین زدن انقلاب در زمین انقلاب رقم می‌خورد. یک جنگ درون زا و برون گرا و به اصطلاح نامتقارن که ترجمه دیگری از غرب‌زدگی و وطن ستیزی درون جمهوریت است. این بار قصد و استراتژی بیگانه، ایجاد بخاطر بازار و با تولید اتهام‌ و برچسب‌زنی‌ در ماجرای مسمومیت دختران است. ▫️در اغتشاشات اخیر از این فرمول بهره بردند و علی‌رغم فرسایش زمانی، بخش بسیار معدود و محدودی از و اشراف جامعه را با خود همراه دیدند و به تدریج و با جمع شدن لمپن‌ها و برخی فریب خوردگان کم سن و سال کف خیابان، از همراهی آنها نیز ناامید شدند. البته کمی شتابزده دست به کار شده بودند و و زخم و خراش‌هایی آفرید ولی همین تعجیل و شتابزدگی و از همه مهمتر، خطای محاسباتی در شناخت ذهن و ذائقه مردم ایران، باعث عقب نشینی و فروکش کردن ماجرا شد. ▫️در واقع نقطه ثقل ماجرا را بحران هویت، منزلت اجتماعی و قرار دادند و با دیواردفاعی ایدئولوژیک و اسلامیت و ایرانیت مواجه شدند و بی سر و صدا عقب نشستند. در واقع حجاب را دیوار برلین و نقطه حساس هویتی دیده بودند که ضرب در بحث های قومیتی و مذهبی و اقلیمی، توانش براندازی یا مهار جمهوری اسلامی را بزعم اتاق فکر براندازان، در برداشت. ▫️حال در یک آرایش مجدد و ترمیم تاکتیک چندماه قبل، جهت همراهی طبقه پایبن و متوسط جامعه در راستای ، دست به دستکاری بازار و التهاب نرخ ارز زدند که البته بی ارتباط با برقراری و تقویت روابط تجاری استراتژیک با چین و روسیه جهت دور زدن یا تضعیف دلار و رسیدن به بازار باثبات بدون دخالت دلار نبود. دوپینگ دلار بدون دلیل خاص اقتصادی و عبور از مرز ۶۰ هزار تومان در کمترین زمان ممکن، حکایت از وجود مهندسی و دستکاری، پشت ماجرای بازار داشت. ▫️لبه دوم بحران کارآمدی و ایجاد استیصال در بازار که جمهوریت را هدف گرفته، تولید التهاب در بحث و مسائل ایدئولوژیکی است. تلفیق و تضریب التهاب بازار با که با ماجرای مسمومیت برخی از مدارس دخترانه در قم و تهران و بروجرد، معنادار می‌شود، دلالت‌های فرمولیزه و پنهان قصه را به همراه دارد. اینکه چه جریانی به دنبال چه ماجرایی است با برخی فکت ها قابل رهگیری و مراقبت و تبیین است که اخیرا هم گزارش های جدی مسئولین، از عمدی بودن این حوادث حکایت دارد. ▫️مسمومیت دختران از مدارس قم شروع می‌شود و تعطیلی مدارس را دنبال می‌کند تا شکل و صورت یک حادثه فراگیر و سراسری را پیدا کند. 1⃣قم که دلالت مذهبی ماجراست و 2⃣دختران که دلالت جنسیتی قضیه بوده و ادامه قصه های ماه‌های اخیر است و 3⃣تعطیلی مدارس که دلالت بر فراگیری داستان دارد، کنار همدیگر یک را ترتیب می‌دهند. خصوصا که شیخ اصلاح‌طلب و روشنفکری مثل فاضل میبدی به موازات روزنامه غرب‌زده شرق و چند کانال سم‌پاش همسو، گرا و گمانه قمیزه بودن و خوانش دینی از حادثه را طرح و تقویت می‌کند. ▫️این موارد اگرچه موضوعی امنیتی هستند ولی فرمت و صورت فرهنگی و اقتصادی دارند و ضروری است که مخاطب درگیر با مساله با مسئول مربوطه با زمین حادثه‌ در ارتباط و گزارش دهی مستمر باشند. مراحل شناسایی و مراقبت و پیشگیری ها تا حد ممکن از جانب مقامات مسئول بیان شوند و تحلیل های ممکن نیز توسط تریبون‌ها و مطبوعات نزدیک به مسئولان، تبیین گردد. در کنار هوشمندی امنیتی و حضور میدانی و دلگرم کننده مدیران ارشد، بیان آرامش‌بخش و بموقع و تبیین و تحلیل‌های باورپذیر و بصیرت زاست نه موضع‌گیری‌های پارادوکسیکال یا زبان نارسا و بیان الکن و از راه دور و صرفا امنیتی. ✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی 🆔@asre_Tabyin