eitaa logo
عصر هوشمندی
516 دنبال‌کننده
748 عکس
220 ویدیو
12 فایل
راه ارتباطی: @mnasiri_resane ایستاده در غبار
مشاهده در ایتا
دانلود
📚سواد رسانه‌ای در آیینه قرآن معصومه نصیری_مدرس و پژوهشگر سواد رسانه‌ای @asrehooshmandi
🎯 چطور دنیای سرگرمی به برهوتی ویران‌شهری تبدیل شد؟ 🔴 بیش از شصت سال پیش، نیوتن مینو، رئیس تازۀ کمیسیون ارتباطات فدرال در آمریکا، در جمع گروهی از مدیران صنعت تلویزیون، شبکه‌های تلویزیونی را به باد انتقاداتی کوبنده گرفت. او گفت: شبکه‌های تلویزیونی فضا را با «انبوه مسابقه‌ها، کمدی‌های کلیشه‌ای دربارۀ خانواده‌هایی به‌شدت باورناپذیر، خون، دعوا، هرج‌ومرج، خشونت، سادیسم، قتل،گانگسترها و کارتون‌ها» پر کرده‌اند و دنیای سرگرمی را به «برهوتی عظیم» تبدیل کرده‌اند. مینو در زمانه‌ای آن حرف‌ها را زد که تلویزیون آمریکا سه شبکه بیشتر نداشت، و فقط چند ساعت در روز برنامه پخش می‌کرد. 🔴 ولی امروزه نمایشگرها که جایگاه اصلی سرگرمی‌اند، همیشه و همه‌جا هستند؛ حیطۀ سرگرمی آن‌قدر وسیع شده است که به سختی می‌شود از آن «بیرون» آمد. این وضعیت «غوطه‌وری در سرگرمی» اگرچه جدید است، اما از مدت‌ها پیش موضوع بحث ادبیات «ویران‌شهری» بوده است. 🔴 ویران‌شهرها معمولاً یک ویژگی مشترک دارند: در زندگیِ سیاه و تباه‌شده‌ای که ترسیم می‌کنند «سرگرمی» جایگاهی ویژه دارد. جرج اورول در ۱۹۸۴ از دستگاهی به نام تله‌اسکرین حرف می‌زند که هم برای مردم فیلم پخش می‌کند، هم آن‌ها را رصد می‌کند. در فارنهایت ۴۵۱، اثر رِی بردبری نیز رژیم کتاب‌ها را می‌سوزاند، اما مردم را به تماشای تلویزیون تشویق می‌کند. نیل استیونسون نیز در رمان علمی‌تخیلیِ اسنو کرش، که سال ۱۹۹۲ چاپ شد، نوعی سرگرمی مجازی به نام «متاورس» را مجسم کرد که آدم‌ها را چنان در خود غرق می‌کرد که اساساً می‌توانستند در آن زندگی کنند. 🔴 هدف سرگرمی در ویران‌شهرها جاانداختنِ روایتی لذت‌بخش، اما مخدوش و تحریف‌شده از جهان در ذهن مردم است. روایتی که بیش از آنکه راه گریز باشد، اسباب اسارت آن‌هاست. 🔴 از این لحاظ، اغراق‌آمیز نیست اگر بگوییم وضعیت مستأصل‌کنندۀ سرگرمی در جهان واقعی ما، فاصلۀ چندانی با توصیفات ویران‌شهری ندارد. ما همین الآن هم در متاورس زندگی می‌کنیم. هربار که صفحۀ گوشی‌مان را لمس می‌کنیم، به سرگرم‌شدن دعوت می‌شویم و وسوسه‌ای زیر گوشمان می‌گوید: «حواست را به چیزی پرت کن، هرطور شده از ملال دوری کن، نسخۀ نمایشی رویدادها را به نسخۀ واقعی‌شان ترجیح بده.» هجومِ فراگیر سرگرمی، باعث شده است انتظار داشته باشیم زندگی واقعی همان‌طوری پیش برود که در نمایشگرهایمان پیش می‌رود. 🔴 هر طور حساب کنیم، این دنیا خطرناک است. ما چنان مغلوب سرگرمی‌هایمان شده‌ایم که خیالات گیج و مبهوتمان کرده‌اند و درکمان از واقعیت را از دست داده‌ایم. 🔴 فرقی نمی‌کند معتاد سریال‌های نتفلیکس باشیم، یا ریلزهای اینستاگرام یا رقص‌های تیک‌تاک، وقتی اقامتمان در چنین محیطی طولانی می‌شود، پردازش واقعیت‌ از هر مجرایی غیر از سرگرمی سخت می‌شود. طوری به جَوّ اغراق‌شدۀ آن عادت می‌کنیم که نسخۀ حقیقیِ ساده و قدیمیِ چیزها به‌تدریج در مقابل آن رنگ می‌بازد. ما هیجان می‌خواهیم و این عادت شناختی، از صفحۀ گوشی‌هایمان بیرون می‌آید و در تعاملات اجتماعی، مناسبات فرهنگی‌ و انتخاب‌های سیاسی‌مان هم تأثیر می‌گذارد. آن‌وقت شاید هیچ نویسندۀ ویران‌شهری‌ای هم نتواند بگوید بعدش چه می‌شود. 🔴 نیل پستمن، چهل سال پیش، در کتاب سرگرمی تا سرحد مرگ، مردمی را توصیف کرد که به اسارت سرگرمی درآمده‌اند. آیا پیش‌بینی او  به حقیقت پیوسته است؟ 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر (ترجمان علوم انسانی) بخوانید: https://B2n.ir/w52416 @asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢ناتوانی در ارائه روایت اول، موثر و مسلط رژیم صهیونیستی در عملیات وعده صادق ابعاد عملیات از منظر ساحات سخت، نرم و میدانِ متمرکز اقدام و برآیند افکار عمومی قابل بررسی کارشناسی است که در گفت و‌گو با شبکه العالم به بخشی از آنها اشاره شد. اقدامی که ضمن اعتبارزدایی نظامی از رژیم صهیونیستی، ضعف رسانه‌های ضد مقاومت در بزنگاه هایی که بناست از تصویر ساخته شده از رژیم حفاظت کنند، را نشان داد. این رویکرد را به صورت پلکانی در چند بخش می‌توان مورد توجه قرار داد: 🔹ناتوانی در ارائه روایت اول، موثر و مسلط 🔹غافلگیری معنادار، سکوت و فقدان سناریو در ساعات ابتدایی عملیات ایران 🔹تناقض‌گویی با تمرکز بر خفیف سازی و بی اهمیت جلوه دادن اقدام صورت گرفته 🔹پذیرش خسارت اما در سطح اندک و ایجاد تردید درباره روایت رسانه‌های ایران و مقاومت درباره اثرات خسارت 🔹تمرکز بر حواشی بی اهمیت برای مخفی سازی ضعف میدانی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و تلاش همه‌جانبه برای پرت سازی حواس از اصل موضوع با اعتبارزدایی از اظهارات ایران درباره اقدام صورت گرفته و موارد دیگری که طی یادداشتی به آن اشاره خواهد شد. معصومه نصیری @asrehooshmandi
🔺تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار در اصفهان 🔸رسانه صهیونیستی «جورزالم‌پست» در توییتی با انتشار عکس یک انفجار نوشت:‌‌ «اسرائیل با یک حمله موشکی بامداد جمله یک سایت در ایران را مورد هدف قرار داد.» 🔸بررسی تصویر نشان می‌دهد، این عکس در ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ (دو سال قبل) توسط همین رسانه با عنوان « جنگ غزه» منتشر شده است. 🔸بنابر این تصویر منتسب به انفجار در اصفهان توسط رسانه صهیونیستی «جعلی» و متعلق به ۲ سال قبل می‌باشد./ تسنیم @asrehooshmandi
🟠 سانسور جدی خبری در امارات دولت امارات انتشار فیلم‌ها و تصاویر مربوط به سیل اخیر در این کشور را ممنوع اعلام کرد! به گفته مقامات امارات آسیب رساندن به شهرت این کشور به صورت آنلاین مجازات حبس و جریمه‌ای تا یک میلیون درهم را در پی دارد. @asrehooshmandi
🎯 مجبور نیستیم هر فناوری جدیدی را به زندگی خود راه دهیم — «انتخاب‌گرایی فناوری» چیست و چه تفاوتی با بدبینی به فناوری دارد؟ 📍نیل پستمن، نظریه‌پرداز برجستهٔ ارتباطات، در سال ۱۹۹۲ گفت که ما در عصر «تکنوپولی» زندگی می‌کنیم. به اعتقاد او، ذهنیت تکنوپولی پس از دورهٔ تکنوکراسی رواج یافته و اکنون «همۀ ابعاد حیات فرهنگی ما تسلیم حاکمیت مطلق تکنیک و فناوری» شده است. اما مفهوم «تکنوپولی» یعنی چه؟ ارتباط آن با رسانه‌های اجتماعی و فناوری هوش مصنوعی چیست؟‌ و آیا راهی برای گریز از این حاکمیت مطلق تکنیک و فناوری وجود دارد؟ 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/x92115 @asrehooshmandi
🎯 آیا تلفن‌ همراه دانش‌آموزان را کندذهن‌ کرده است؟ — گوشی‌های همراه در مدارس سلاح‌های حواس‌پرتیِ جمعی هستند 📍نتایج معروف‌ترین آزمون سنجش توانمندی دانش‌آموزان در جهان نشان می‌دهد که طی چند سال گذشته عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در کشورهای مختلف تدریجاً ضعیف و ضعیف‌تر شده است. برخی گمان می‌کردند همه‌گیری کرونا و شرایط نامطلوب آموزش در آن دوره باعث این افت بی‌سابقه شده است، ولی تحقیقات اخیر نشان می‌دهند این سیر نزولی پیش از دورهٔ کرونا آغاز شده. آخرین گزارش برنامهٔ بین‌المللی ارزیابی دانش‌آموزان، موسوم به پی‌آی‌اس‌اِی، به سه دلیل گوشی‌های همراه را مقصر اصلی داستان می‌داند.                                         📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/w51475 @asrehooshmandi
🔶 راستی‌آزمایی گزارش بی‌بی‌سی در مورد جزئیات مرگ نیکا شاکرمی 🔺 دروغ‌سازی در مورد «نیکا شاکرمی» از همان هفته نخست اعلام مرگش آغاز شد و حتی «سی‌ان‌ان» در گزارشی ادعا کرد مأموران امنیتی ساعت ۲۰:۳۷ سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱، نیکا را بازداشت کردند، در حالی که مطابق گفته مادر نیکا او با دخترش بین ساعت ۲۳:۳۰ تا ۲۳:۴۰ تماس تلفنی داشته و مطابق گزارش «بی‌بی‌سی» نیکا در آن ساعت دیگر باید از دنیا رفته باشد. 🔺 از دیگر نقاط اختلاف گزارش سی‌ان‌ان و بی‌بی‌سی که هر دو ادعا می‌کنند تحقیقی‌اند، این است که اولی تأکید دارد نیکا در بازداشتگاه کشته‌شده و بی‌بی‌سی مدعی شده او در ون یخچال‌دار بر اثر ضربات باتوم از دنیا رفته است. 🔺 کل گزارش اخیر بی‌بی‌سی بر اساس سندی که ادعا می‌شود از جانب اطلاعات سپاه به فرماندهی سپاه ارسال شده، تهیه و تنظیم شده است؛ گزارشی که در رویه‌های مرسوم و رایج در نیروهای نظامی، غیرمرسوم و فاقد پشتوانه حقوقی و قانونی است. گزارش را به طور کامل اینجا بخوانید @asrehooshmandi
🎯 «ببخشید دیر جواب می‌دهم» از بی‌فایده‌ترین عذرخواهی‌های فرهنگ امروز است 🔴 «همیشه در دسترس»؛ بیست سال پیش، فقط حرفه‌ای‌های ثروتمند که از اولین نسل از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کردند، می‌توانستند این لقب را با افتخار به خودشان بدهند. ملیسا مَزمانیان، استاد انفورماتیک دانشگاه کالیفرنیا که تاریخ وسایل ارتباطی را مطالعه می‌کند، می‌گوید: آن زمان چنین افرادی «حس می‌کردند اربابان دنیا هستند». اما وقتی افراد بیشتری به ابزار‌های ارتباطی قابل‌حمل دسترسی پیدا کردند، کم کم، درجا پاسخ‌دادن به پیام‌ها به قاعده‌ای بین همکاران، دوستان و عزیزانمان تبدیل شد. آن قدرت اعجاب‌انگیز به وظیفهای شبانه‌روزی تبدیل شد. 🔴 مزمانیان این فرایند را «مارپیچ انتظارات» می‌‌نامد: وقتی فناوریِ ارتباطی رفتار تازه‌ای -مثلاً پاسخ‌دادن در لحظه- را ممکن می‌سازد، انجام آن کار می‌شود نشانه‌ای از اینکه افراد چه میزان به دیگران تعهد دارند. 🔴 بی‌رحمانه آنکه، این روزها سریع پاسخ ندادن هم معادل تعهدنداشتن در نظر گرفته می‌شود. به‌همین دلیل، اگر آدم‌ها احساس کنند به‌اندازۀ کافی سریع پاسخ نداده‌اند، تصور می‌کنند یک عذر‌خواهی به طراف مقابل بدهکارند. البته این سازوکار منحصر به روابط پرسرعت اینترنتی نیست. جیسون فارمن، تاریخ‌نگار رسانه، می‌گوید در قرن نوزدهم هم اگر فردی پاسخ نامه‌ای را با تأخیری نامعمول می‌داد، معمولاً جملاتش را با عذرخواهی شروع می‌کرد و امید داشت که «بخشیده» شود. اما بازۀ «پذیرفتنی‌بودن» برای پاسخ در این سال‌ها به شکل ویرانگری کوتاه شده است. 🔴 پاسخ‌دادن با تأخیر در محیط کاری ممکن است به پای «تنبلی» نوشته شود. بیرون از محیط کاری نیز، اگر شریک عاطفی‌تان پیام دهد «دوستت دارم»، فکر خوبی نیست که برای پاسخ‌دادن به پیام او دو روز صبر کنید. 🔴 اما گذشته از این خطرات احتمالی، عواقب به‌سرعت پاسخ‌ندادن آن‌قدر‌ها هم که از آن می‌ترسیم جدی نیست. لارا گوئرگ از مدرسۀ اقتصاد لندن و وَنسا بونر از دانشگاه کُرنل، پس از تحقیقی گسترده دربارۀ هنجارهای پاسخ‌دادن به پیام دریافتند که «انتظارات ما از اینکه دیگران انتظار دارند چه‌قدر زود به آن‌ها پاسخ دهیم معمولاً نادرست است. تصور می‌کنیم باید فوراً پاسخ دهیم، اما واقعیت آن است که مردم ایرادی نمی‌بینند اگر عجله نکنیم». علی‌رغم این، ما مدام از دیگران به‌خاطر تأخیر‌هایمان عذرخواهی می‌کنیم. 🔴 «ببخشید دیر جواب می‌دهم» به یکی از رایج‌ترین شیوه‌های شروع پیام‌هایمان تبدیل شده است، اما معمولاً این عبارت کلیشه‌ای برای خواننده‌اش معنای خاصی ندارد. 🔴 از نظر متخصصان ارتباطات، می‌توان به جای عذرخواهی از تعبیری مثل «از صبوری شما ممنونم» استفاده کرد. مزمانیان می‌گوید می‌شود از عبارتی استفاده کرد که اهمیت رابطه‌تان با طرف مقابل را نشان بدهد، مثلا: «چقدر از پیامت خوشحال شدم»، بااین‌حال، گئورگ و بونر می‌گویند: معمولاً طرف مقابل به محتوای جواب شما اهمیت می‌دهد، نه تلاشتان برای اینکه دلش را به دست بیاورید. بنابراین شاید راحت‌ترین کار این باشد که خیلی ساده، همانطوری جواب بدهید که انگار دارید در لحظه پاسخ می‌دهید. بدون عذرخواهی، ولی محترمانه. 📌 آنچه خواندید مروری کوتاه است بر مطلب «اگر پیامی را با تأخیر جواب می‌دهید، «معمولاً» نیازی به عذرخواهی نیست». این مطلب در تاریخ ۱۲ تیر ۱۴۰۱ در وب‌سایت ترجمان بارگذاری شده است. این مطلب نوشتۀ جو پینسکر است و فاطمه زلیکانی آن را ترجمه کرده است. برای خواندن نسخه کامل این مطلب و دیگر مطالب ترجمان، به وب‌سایت ترجمان سر بزنید. 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/r29374 @asrehooshmandi
هدایت شده از شفقنا
✅«ضرورت شکستن کلیشه‌های کهنه درباره روابط عمومی»؛ نوشتاری از معصومه نصیری 🔷دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران با توجه به هفته ارتباطات و روابط عمومی ها بر شکستن کلیشه‌های کهنه درباره روابط عمومی ها تاکید کرد و بر مهارت افزایی آنها و چگونگی اثربخشی روابط عمومی ها در کشور اشاره کرد. 🔷معصومه نصیری، رییس اندیشکده عصر هوشمندی در یادداشتی که در اختیار شفقنا قرار داده است، نوشت: هفته ارتباطات و روابط عمومی ها را تبریک می گویم. متاسفانه نگاه به اصحاب رسانه و روابط عمومی‌ها بیشتر ارائه گزارش نهادها و دستگاه ها به مردم است، در حالی که براساس اصول حرفه‌ای و نوینی که امروز در دنیا به آن‌پرداخته می‌شود، روابط عمومی خود محوری مهم جهت ساخت جریانات روشنگر افکار عمومی در جامعه است و حکم حلقه واسط میان افکار عمومی و سازمانها را ایفا کرده و البته این رابطه را از حالت خطی خارج کرده و دایره ای به آن می‌نگرد. https://fa.shafaqna.com/news/1799258/ جزئیات👆👆👆 🌍 | خبرگزاری بین المللی شفقنا 🆔 @shafaqna_com
💢نشست «ارتباطات، سواد رسانه ای و افکار عمومی» برگزار می‌شود این نشست که به مناسبت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی برگزار می‌شود، با حضور دکتر حسن خجسته _ عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما، دکتر علی نوریجانی _ رییس کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران، سرهنگ علی محمد رجبی _رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا، دکتر معصومه نصیری _ دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران و دکتر سیدعبدالله ارجائی _ معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار خواهد شد. در حاشیه این نشست که ۳۰ اردیبهشت برگزار می‌شود، ضمن انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک میان باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران و شهرداری خوی، این شهر به شبکه شهرهای فعال در زمینه آموزش و توسعه سواد رسانه ای خواهد پیوست. @asrehooshmandi
🎯 چطور در شبکه‌های اجتماعی بهتر گفت‌و‌گو کنیم؟ — نباید از مخالفت با دیگران بترسیم یا بپرهیزیم؛ باید روش درستِ مخالفت‌کردن را بیاموزیم 📍در دنیای حیوانات، وقتی تعارض منافعی پیش می‌آید، دو راه‌حل بیشتر وجود ندارد: جنگ یا گریز. خیلی وقت‌ها در رویارویی‌های انسانی هم از همین قاعده پیروی می‌کنیم. مثلاً وقتی در محیط کار موضوعی پیش می‌آید که شدیداً با آن مخالفیم، یا باید بحث‌وجدلی پرحرارت را به جان بخریم که ممکن است باعث عصبانیت و کدورت شود، یا باید حرفمان را بخوریم و برای حفظ همکاری و روحیۀ تیمی سکوت کنیم. اما محققانی که مدت‌ها دربارۀ جدل‌های انسانی مطالعه کرده‌اند، معتقدند راه‌های دیگری هم وجود دارد.                                         📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: B2n.ir/f13264 ، مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی @asrehooshmandi
❌ بررسی خبرهای نادرست 🔴حادثه بالگرد رئیس جمهور ساعت ۱۵ • خبرگزاری فارس | «امروز شنبه، هلی‌کوپتر حامل رئیسی به دلیل مه‌آلود بودن هوای منطقه شمال آذربایجان شرقی بر زمین نشست و کاروان رئیس‌جمهور به صورت زمینی راهی تبریز شد.» ساعت ۱۷ • خبرفوری | «محافظ رئیس جمهور با استفاده از سیستم ردیابی مخصوص مختصاتی ارسال کرده است.» ساعت ۱۷ • روزنامه کیهان | «حال رئیس جمهور مساعد و پایدار گزارش شده است.» ساعت ۱۷ • خبرنگار اینترنشنال | «منابع داخلی می‌گویند، بعد از «سقوط» هلیکوپتر حامل ابراهیم رئیسی و ‌همراهانش، مردم به پمپ‌بنزین‌ها «هجوم» برده‌اند و صف‌های طولانی شکل گرفته است.» ساعت ۱۸ • اصلاحات‌نیوز | «شنیده ها از منابع استانی: تنها فردی که از افراد حاضر در بالگرد رئیس جمهور تماس تلفنی خود را برای چند ثانیه پاسخ داده اقای ال هاشم بوده است که در حد چند کلمه مکالمه صورت گرفته است و مکالمه قطع شده است.» ساعت ۱۸ • رادیو زمانه| «شورای امنیت ملی جلسه اضطراری برگزار کرد» ساعت ۱۹• اسکان نیوز| شرایط جوی و آب هوایی در محل حادثه اینقدر بد است که ۳ مامور امداد ما نیز مفقود شده‌اند ⏺این بررسی به‌روز رسانی می‌شود. @asrehooshmandi
‍ 🦠نگاهی کوتاه به جولان «میم‌های اینترنتی» از منظر بیگ دیتا ◀️با توسعه کاربری و محتوایی شبکه‌های اجتماعی، کافی است یک موضوع در قالب گفتار، زبان بدن، رفتار، موسیقی و ... وجهی از توجه مخاطب را به خود جلب کند تا با سرعتی غیرقابل باور به تکیه کلام مخاطبان تبدیل شده و ژانرهای مختلف تولید محتوای غیرسیستمی بر روی آن محتوا صورت بگیرد و شاهد شکل‌گیری میم مجازی باشیم. این میم‌ها البته گاهی اتفاقی هستند و گاهی مهندسی شده تولید می‌شوند تا نکته‌ای را در قالب طنز و با زبان غیررسمی به مخاطبان ارائه کنند. البته این بازی در زمین «صنعت میم» پیش از این نیز با استفاده از تکیه کلام‌های به کاربرده شده در فیلم‌ها و سریال‌ها هم مرسوم بود. «افتااااد!» در سریال ستایش، «چرا قیمه‌ها رو میریزی تو ماستا» در سریال خانه به دوش و ... نمونه‌هایی از این میم‌ها هستند. ◀️در این تحلیل بنا داریم تاکید کنیم میم‌ها اکثرا با همان سرعت که می‌آیند، با همان سرعت هم می‌روند و هرچند که در ذات خود در تقسیم‌بندی سرگرمی‌ها قرار می‌گیرند، اما می‌توانند غافل‌ساز، فرصت‌سوز و کاهنده سطح سلیقه مخاطبان هم باشند و حتی بخشی از کاربران را به رفتارهای بی‌قاعده تشویق کنند چراکه با تبدیل شدن به میم، سازنده راه صد ساله را یک شبه طی می‌کند و البته ممکن است برای باقی ماندن در صدر توجه‌ها به هر کاری نیز دست بزند. ◀️با این وصف و براساس رصد سامانه دیتاک، طی سال گذشته کاربران ایرانی 4.5 میلیارد بازدید محتوا در کل شبکه‌های اجتماعی داشته‌اند که به‌طور متوسط سهم هر ایرانی مشاهده 220 محتوا در روز بوده است که در برهه‌های خاص زمانی بخشی از آمار مشاهده محتوا را همین میم‌ها به خود اختصاص داده‌اند. از میان این میزان محتوا، شاهد 7 تکیه کلام و میم پرکاربرد در شبکه‌های اجتماعی بوده‌ایم. «واگعیه یا کیکه» با 168 هزار محتوا پیرامون خود بیشترین توجه‌ها را به خود جلب کرده است که پای این میم به برنامه‌های رسمی صدا و سیما هم کشیده شد. «جدی می‌فرمایید» که متولد شده در صدا و سیما بود اما در شبکه‌های اجتماعی تبدیل به میم شد، 38 هزار محتوا را به خود اختصاص داده است. «مشکل داری؟» 15 هزار محتوا را حول خود تولید کرده است. «بده شیش» که شاید یکی از مهندسی‌شده‌ترین میم‌های یکسال اخیر شبکه‌های اجتماعی است 12 هزار محتوا را به خود اختصاص داده است، «بشه منه، فداش بشم منه» نیز 10 هزار محتوا را با خود همراه کرده است. «عجیب بود نبود» با 4 هزار محتوا و «عجب سوسیسیه» با سه هزار محتوا پر توجه‌ترین میم‌های فضای مجازی طی یکسال اخیر بوده‌اند. ◀️البته این محتواها در برخی مواقع سویه طنز داشته و در جاهایی حالت نقد جدی را با خود همراه داشته است و لزوما این آمار در راستای تایید یا همراهی مثبت با این تکیه کلام‌ها نبوده است و نفی و نقد آنها به ضریب اعداد افزوده است. این میم‌ها فارغ از میم‌های صوتی و تصویری مثل صادق بوقی بوده است. با این بررسی آماری به این نتیجه می‌رسیم که درست است که میم‌ها جذاب، مبتنی بر فرهنگ غالب جوامع و دارای قابلیت تسری حداکثری هستند اما بشدت کاهش‌دهنده سطح سلیقه و ذائقه مخاطب، تشویق‌کننده کاربران به بی‌قوارگی رفتاری و حتی در لایه‌های از حالت طنز خارج شده و مدلی از رفتار سیاسی و اعتراضی را به نمایش می‌گذارد. برخی مواقع کاربران با تصور تولید مردمی میم‌ها، از توجه به مداخلات سیستماتیک در این تولیدات غافل شده و در زمین طراحان بازی می‌کنند. ✍️دکتر معصومه نصیری ـ کارشناس رصد و تحلیل دیتا @asrehooshmandi
رقابت نامزدهای تایید صلاحیت شده در شبکه‌های اجتماعی در میدان افکارعمومی 🗓 ۲۰ تا ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ @asrehooshmandi
⭕️چند روش برای رسیدن به انتخاب درست در انتخابات 1️⃣ تفاوت شعار و برنامه را تشخیص دهید مبتنی بر مسائل اصلی کشور و مردم است، راهکار دارد و جزئی‌تر مطرح می‌شود. اما اکثرا کلی، پر ابهام و با استفاده از واژگان فریبنده مطرح می‌شود. 2️⃣ آیا وعده‌های کاندیدا در حیطه اختیارات رئیس‌جمهور است گاهی کاندیداها قول‌هایی می‌دهند که طبق قانون اساسی در حیطه اختیارات رئیس‌جمهور نیست. مثلا در حیطه اختیارات مجلس یا ستاد کل نیروهای مسلح یا سایر بخش‌هاست. مهم است بدانیم فرد قانونا توانایی اجرای وعده‌اش را دارد یا فقط بنا دارد با ذکر برخی مسائل، از این مرحله عبور کند. 3️⃣ به کلیدواژه‌ها دقت کنید واژگان بی‌علت انتخاب نشده‌اند و به شما کمک خواهند کرد میزان دغدغه فرد در قبال مسائل کشور را ارزیابی کنید. کلیدواژه‌های پرتکرار یک کاندیدا اگر ناظر بر مسائل اصلی کشور نبوده و مربوط به حواشی باشد، یکی از روش‌های است که به شما در انتخاب بهتر کمک کند. 4️⃣ فقط تیتر اخبار را نخوانید در بازه زمانی انتخابات به‌وفور اخباری را مشاهده خواهیم کرد که تیترشان به نکته‌ای جنجالی اشاره دارد که اساسا آن جملات و کلمات به شکلی دیگر در متن اظهارات فرد بوده است. دقت کنید تیترها می‌توانند شما را گمراه کنند. 5️⃣برچسب است یا واقعیت؟ در انتخابات رقبا برای بی‌اثر کردن تبلیغات یکدیگر اقدام به برچسب‌زنی و انگ زدن می‌کنند. لزوما برچسب‌ها با واقعیت یکی نیستند و گاهی حتی در تضاد با واقعیت هستند اما در زرورق واژگان جذاب پیچیده می‌شوند و شما را از مسیر اصلی دور می‌کنند. ✍️معصومه نصیری_مدرس سواد رسانه‌ای @asrehooshmandi