eitaa logo
عصر زنان
3.3هزار دنبال‌کننده
446 عکس
139 ویدیو
13 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ آنچه در محافل اندیشه‌ورزی و خبری حوزه زن و خانواده گذشت؛ 📌از شعار زن، زندگی، آزادی در اروپا و آمریکا چه خبر؟! / سردار رادان 🖇 اینجا بخوانید 📌دلیل اصلی اختلاف نظر در مقابله با بی‌حجابی / امیرحسین بانکی‌پور 🖇 اینجا بخوانید 📌زنان غزه، محروم از حق اولیۀ حیات 🖇 اینجا بخوانید 📌زنان و آینده حکمرانی کشور / ابوالفضل اقبالی 🖇 اینجا بخوانید 📌تبیین الگوی عدالت جنسیتی بر محور عاطفه / فهیمه حیدری 🖇 اینجا بخوانید 📌دختران ورزشکار ایرانی یک الگو در کشورهای مسلمان هستند / حلیم بن قادر 🖇 اینجا بخوانید 📌«نفس» به ۳ هزار جنین زندگی بخشید / محسن ذاکریان 🖇 اینجا بخوانید 📌تجاوز، «بحران مطلق» این روزهای آمریکا 🖇 اینجا بخوانید 📌«ایربی‌ان‌بی» متعهد به مقابله با روسپی‌گری در طول بازی‌های المپیک پاریس شد 🖇 اینجا بخوانید 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
♦️فیلم سینمایی: 🔷 جنگل پرتقال ساخت ایران تولید 1401 (داستان معلمی به نام «علی بهاریان» و با نام هنری «سهراب بهاریان» است که در رشته نمایشنامه‌نویسی تحصیل کرده و حالا پس از سال‌ها بی‌کاری به تازگی در یک مدرسه به عنوان معلم ادبیات مشغول به کار شده است. معلمی آنچنان سختگیر که در عرض ۳ روز ۵ نفر را از کلاس اخراج می‌کند و حالا از طرف مدیر تهدید می‌شود که اگر تا ۲ روز دیگر مدرک تحصیلی‌اش را تحویل ندهد، عذرش را از مدرسه می‌خواهند! اینگونه است که آقای معلم علی‌رغم میل خود به شهر محل تحصیلش در «تنکابن» می‌رود و به این ترتیب فیلم بر بستر روایتگری این سفر پیگیری شده است.) 🔷 داستان کرالا ساخت هند تولید 2023 (داستان یک زنی هندو است که با فریبکاری طرفداران فعال داعش در هند مسلمان شد. او در ادامه داستان به همراه همسرش به داعش پیوست و ماجراهای دردناکی را از سر گذراند.) ‼️نکته؛ (معرفی فیلم های سینمایی به معنای تایید محتوای آنان نیست بلکه برای تقریب ذهن مخاطبین با فیلم هایی است که در آینده زیر تیغ نقد رسانه عصر زنان خواهند رفت). ♦️یادداشت: 🔹 چه عواملی در مشارکت سیاسی زنان نقش دارد؟ نویسنده: مینا اینانلو 🖇 مطالعه 🔹 مقاله سیر تحول خانواده ایرانی در گذر تاریخ نویسنده: محبوبه جوکار 🖇 مطالعه ♦️کتاب: 🔹 کتاب زن در گذر زمان نویسنده: سیدعلی گرامیان انتشارات: چاپ و نشر بازرگانی ( این کتاب در رابطه‌ی جایگاه زنان در طول تاریخ جهان و دلایل عقب ماندن و پیشرفت نکردن آنان در جوامع را مورد بررسی قرار می‌دهد.) 🔹کتاب از فرانکفورت تا رقه ویراستار: محمدمهدی عقابی گردآورنده: هادی معصومی زارع انتشارات: خط مقدم (این کتاب دربردارنده، بخشی از ده‌ها مصاحبه با جهادگرایان سلفی و خانواده‌های ایشان است که نویسنده برای دست‌یابی به هر یک از آن‌ها، سختی‌ها و ناملایمات زیادی را به جان خریده و کجاها که سرک نکشیده است؛ برای برخی حتی تا دم مرگ؛ تا آغوش انتحاری‌ها و قناصه‌ها؛ آن هم در کشوری که در بوق و کرنا کرده‌اند تیول ایران است.) ♦️ پیشنهاد ویژه هفته: 🔹 مستند | مستند دیوارکش 🖇 مطالعه 🔸 شما مخاطبین گرامی هم اگر خواندنی، شنیدنی، دیدنی و یا یادداشت‌هایی پیرامون نقد فیلم‌های معرفی شده در اختیار دارید که تمایل دارید علاقمندان بیشتری بهش دسترسی داشته باشند، می‌توانید با ما در میان بذارید تا بعد از تایید، در کانال منتشر کنیم. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 📽 معرفی و نقد فیلم «طلا خون» ♦️ این فیلم ماجرای زنی جوان به نام ناهید است که دو دختر به نام‌های حنانه و همتا دارد. دختر کوچک او «همتا» از معلولیت ذهنی و حرکتی رنج می‌برد و شرایط خاصی برای نگهداری دارد. ناهید که به تازگی از شوهر خود طلاق گرفته است و تحت فشارهای شدید اقتصادی و اجتماعی است، برای عبور از مشکلات خود، مرتکب قتل می‌شود و ادامه‌ی داستان رقم می‌خورد. 🔸کارگردان: ابراهیم شیبانی 🔸سال ساخت: ۱۳۹۹ 🔸نقدنویس: صغری عاشوری 🔸نریتور: شهناز خواجه‌وند 🔸تدوینگر: ندا خلیلی فر 📎شماره قبلی نقد فیلم 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| 🔺 مراجعه به ویدئو ♦️ اصل زوجیت را به مسلخ برده‌اند ✍🏼|خانم مریم اردویی 🔹حضور زنان در ورزشگاه تاکنون با حواشی بسیاری همراه بوده است. اولین حضور زنان در ورزشگاه با طعنه‌هایی چون «زور فیفا بر حوزه‌ی علمیه چربید» تا کلیدواژه‌ی «عادی‌سازی شد» همراه بود. برخی نیز مبنای فقهی فتاوای برخی مراجع تقلید مبنی بر عدم جواز تماشای فوتبال زنده مردان توسط زنان را به سخره گرفته و نوشتند: «حالا مگر یک وجب پا چقدر از آن فاصله قابل دیدن است که مفسده داشته باشد.» هرچند در این مسئله، فقه فردی نمی‌تواند پاسخگو باشد، چراکه ما با یک مسئله‌ی کاملا اجتماعی روبروییم که باید ناظر به تبعات اجتماعی و سیاسی، مورد مداقه‌ی فقهی قرار گیرد. متاسفانه جنجال رسانه‌ها در کنار بلند کردن پرچم دفاع از حقوق زنان، سطح بحث را آنقدر تقلیل داد که خطر بزرگ این مطالبه‌ از دید مردم، مسوولان و چه بسا فقها پنهان ماند. اکنون که برخی آسیب‌های این حضور بیش از پیش عیان گشته، قصد دارم در این یادداشت از آسیب‌های اولیه‌ فراتر رفته و لایه‌های عمیق‌ و پنهان‌تر آن را قدری بشکافم. 🔸اگر حواشی هر بار ورود زنان به ورزشگاه را دنبال کرده باشید، به ویژه حواشی اخیر دیدار پرسپولیس و سپاهان، قطعا به خشونت کلامی و ادبیات رکیکی پی برده‌اید که زنان در خلال مسابقه خطاب به مردان به کار می‎برند؛ الفاظی که تا قبل از این بیشتر از دهان مردان شنیده می‌شد. همچنین انجام حرکاتی شنیع خطاب به هواداران مرد که کنشی برخاسته از بی‌تقوایی مردانه به حساب می‌آید. از رصد مجموعه کنش‌ها و واکنش‌های زنان در ورزشگاه با دو نوع مسئله روبرو می‌شویم. اول مردانه شدن ادبیات و حرکات زنان که به معنای به مسلخ رفتن زنانگی است. چراکه مردان از لحاظ جنسیتی بیشتر از زنان در معرض آفت خشونت هستند و خشونت کلامی به نوعی دلالت بر رفتاری مردانه دارد. از طرفی به کار بردن فحش رکیک توسط زنان که به لحاظ جنسیتی حیامندتر از مردان هستند و باید مظهر پاکی و مهر باشند، دلالت بر بی‌حیایی و فاصله گرفتن از مزیت‌های زنانگی دارد. دومین مسئله پر رنگ شدن دیالکتیک هگلی بین دو جنس زن و مرد است. به عبارتی فضای هواداری ورزشگاه که خود ایجاد کننده‌ی فضایی دو قطبی است، بستر ساز فضای دیالکتیکی بین دو جنس شده و آن را شدت می‌بخشد. پیامد چنین فضا و بستری از یک سو منجر به نابودی زنانگی و از سویی دیگر سبب دامن زدن به تخاصم به جای تلائم و سازگاری میان زن و مرد و در نهایت نابودی اصل زوجیت خواهد شد. 🔹با وجود آمدن چنین فضایی مهلک‌ترین ضربه به پیکر خانواده وارد خواهد شد. چراکه به فرموده‌ی رهبر انقلاب «تشکیل خانواده ناشی از یک قانون عامّ آفرینش است؛ آن قانون عبارت است از قانون زوجیّت» در واقع ورود زنان به ورزشگاه که با حمایت بنیاد هیفوس همراه بود، زیربنای خانواده که زوجیت است را نشانه رفته است. بنیاد هیفوس که بنیان‌گذار آن انجمن امانیست هلند می باشد در سال ۱۹۶۸ در هلند و به هدف مبارزه با مذهب و پایان دادن به باورهای مذهبی در کشورهای جهان سوم تأسیس شد. این بنیاد بر مبنای فرهنگ فردگرای غربی، برای آزادی و خواست فردی ارزش قائل است. به طوری که هر کس آزادانه حق دارد هر تصمیمی بگیرد و این تصمیمات فردی باید مبنای تغییرات اجتماعی قرار گیرد. بر همین اساس خانواده یکی از کانون‌های مورد حملات هیوفس است. چشم‌انداز این بنیاد در رابطه با خانواده پایان دادن به چارچوب ازدواج سنتی و حمایت از خانواده‌های همجنس‌باز است، به نحوی که زنان بتوانند با ازدواج سفید و هم باشی، خانواده‌هایی تک والدی تشکیل دهند. به عبارت دقیق‌تر عملکرد هیفوس در راستای در هم ریختگی مرزهای جنسیتی، فراهم آوردن بستر انحرافات جنسی و تغییر استاندارهای اخلاقی جوامع اسلامی است. در چنین فضایی همجنس‌گرایی نیز بر مبنای عقل ابزاری قابل توجیه خواهد بود. متاسفانه حکم ناعادلانه‌ی اخیر فدراسیون با روکش جذاب حمایت از حقوق زنان مبنی بر زنانه شدن ورزشگاه در بازی سپاهان و پرسپولیس، شتاب حرکت در این سراشیبی را بیشتر خواهد کرد. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
🔻معرفی کتاب به بهانه‌ی سی‌و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب؛ 🔹کتاب فمینیسم: تاریخچه، نظریات، گرایش‌ها، نقد ناشران: سازمان ملی جوانان، دفتر مطالعات و تحقیقات زنان (کتاب به شرح مفصلی از جریانات و نحله های فمینیسم، رویکردهای نظری و عملی شأن با مسائل زنان پرداخته و هریک را به تیغ نقد سپرده است.) 🔸🔸🔸 🔹بانوان شیعه: جایگاه و نقش فرهنگی و سیاسی بانوان شیعه از عصر امام صادق (ع) تا پایان غیبت صغری ناشر کتاب جمکران (این کتاب اثرگذاری بانوان شیعه تربیت شده در مکتب امامان معصوم و ماموریت فرهنگی و اجتماعی آنان را تشریح کرده است) . 🔸🔸🔸🔸 🔹کتاب قرآن و مساله زن نشر: نشر علم (کتاب با بررسی جایگاه زن در اسلام از منظر قرآن در تلاش برای فهم منظومه‌ای از زن در قرآن برای مخاطبین خود است). 🔸🔸🔸🔸🔸 🔹کتاب حاشیه‌های فمینیستی قرآن ناشر: کرگدن (نگاه عایشه هدایت الله، زنی مسلمان که با نگاهی فمینیستی قرآن را فهمیده است و اشتباهات استنباطی او از قرآن را تبیین می‌کند). 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔹 کتاب زن در گذر زمان انتشارات: چاپ و نشر بازرگانی (تغییرات زن در گذار زمان از قبل از اسلام تا اکنون را در ابعاد اجتماعی را تبیین می‌کند) . 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔹خودت رو به خواب نزن نشر: کتابستان ( کتاب از انقلاب جنسی در آمریکا و تاثیراتش بر ابعاد مختلفی از زندگی زنان آمریکایی و اروپایی سخن گفته است). 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔹کتاب آسیب شناسی بازنمایی ازدواج در سینمای ایران انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات (با بررسی بازنمایی ازدواج در سینما به علت های کاهش تمایل به ازدواج در جامعه می‌پردازد). 🔻پایگاه تحلیلی_تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
🔻سی‌و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عصر زنان عصر دانایی و آرامش 🔸در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پایگاه عصر زنان نیز غرفه‌ای در بخش ناشران دیجیتال برپا نموده است. 🔸شما مخاطبین عزیز می‌توانید برای ارتباط‌گیری با پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان و حضور در نشست‌های پیش رو در غرفه عصر زنان به آدرس غرفه در محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مراجعه بفرمایید. 📌آدرس غرفه؛ درب اصلی و شماره یک مصلی، نرسیده به شبستان، رواق شرقی طبقه‌ی فوقانی، بخش کودک و نوجوان، سالن ناشران دیجیتال. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
📌 نشست غرفه عصر زنان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ♨️ جریان سلسله نشست‌های تخصصی عصر زنان ♨️موضوع: چالش‌های حکمرانی زنان در جمهوری اسلامی (با نگاهی به انتخابات مجلس) ♨️نشست یازدهم: ▫️دکتر مهدیه شادمانی ▫️دکتر فرشته روح‌افزا ▫️سرکار خانم مهدیه منافی ▪️دبیر نشست: الهه سادات شفیعی 📍مکان برگزاری: مصلی، درب اصلی و شماره یک، نرسیده به شبستان، رواق شرقی، طبقه‌ی فوقانی بخش کودک و نوجوان، سالن ناشران دیجیتال 🗓 زمان: دوشنبه 24 اردیبهشت ماه 🕰 ساعت 16 الی 18 ✅ پخش زنده نشست در بستر اسکای روم www.skyroom.online/ch/shenakht/jareyan 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
📌 نشست غرفه عصر زنان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ♨️ جریان سلسله نشست‌های تخصصی عصر زنان ♨️موضوع: خلأ ها و معضلات فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران در شکل دهی هویت جنسیتی دختران و پسران ♨️نشست دوازدهم: ▫️دکتر ابوالفضل اقبالی ▫️دکتر سید کمیل حسینی ▪️دبیر نشست: الهه سادات شفیعی 📍مکان برگزاری: مصلی، درب اصلی و شماره یک، نرسیده به شبستان، رواق شرقی، طبقه‌ی فوقانی بخش کودک و نوجوان،سالن ناشران دیجیتال 🗓 زمان: سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه 🕰 ساعت ۱۶الی ۱۸ ✅ پخش زنده نشست در بستر اسکای روم www.skyroom.online/ch/shenakht/jareyan 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
📌 نشست غرفه عصر زنان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ♨️ جریان سلسله نشست‌های تخصصی عصر زنان ♨️موضوع: تجرد دختران دهه شصتی؛ مسئله بودگی یا مسئله سازی؟! ♨️نشست سیزدهم: ▫️دکتر زهرا میرزایی ▫️دکتر سیده فاطمه نعمتی ▪️دبیر نشست: صغری عاشوری 📍مکان برگزاری: مصلی، درب اصلی و شماره یک، نرسیده به شبستان، رواق شرقی، طبقه‌ی فوقانی بخش کودک و نوجوان، سالن ناشران دیجیتال 🗓 زمان: چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه 🕰 ساعت ۱۶الی ۱۸ ✅ پخش زنده نشست در بستر اسکای روم www.skyroom.online/ch/shenakht/jareyan 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
🔻آنچه در غرفه‌ی عصر زنان در نمایشگاه کتاب تهران گذشت؛ 🔹(مرور اول) 🔸سه نشست با محوریت مهم ترین و به بروز ترین چالش‌های حوزه زنان و خانواده کشور برگزار شد. 🔹موضوعات مورد بحث؛ (۱) چالش‌های حکمرانی زنان در جمهوری اسلامی با نگاهی به انتخابات مجلس. (۲) خلأ ها و معضلات فرهنگی و اجتماعی جامعه‌ی ایران در شکل دهی هویت جنسیتی دختران و پسران. (۳) تجرد دختران دهه شصتی؛ مسئله بودگی یا مسئله سازی؟! 📌اساتید مدعو در نشست‌ها؛ دکتر مهدیه شادمانی سرکار خانم مهدیه منافی دکتر ابوالفضل اقبالی دکتر سید کمیل حسینی دکتر زهرا میرزایی دکتر سیده فاطمه نعمتی 🔸دبیران نشست ها؛ سرکار خانم الهه سادات شفیعی سرکار خانم صغری عاشوری 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
🔻آنچه در غرفه‌ی عصر زنان در نمایشگاه کتاب تهران گذشت؛ 🔹(مرور دوم) بازدید جمعی از مسئولان کشوری از غرفه‌ی عصر زنان و مطلع شدن از گوشه‌ای از فعالیت‌های پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان. 🔸 بازدیدکنندگان؛ _ دکتر علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت. _دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی. _دکتر یاسر احمدوند، ریاست سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
| 🔺 مراجعه به تصویر ♦️ «حراج عزت نفس» 🔹روایت امروز مواجهه ما با آقایی بود که با بروشور تبلیغاتی «سنجش آی‌کیو و اِی کیو» به غرفه مراجعه و از چند و چون رسانه «عصر زنان» و «جهان بانو» سوال پرسید. پس از اینکه پاسخ دادیم پرسید: «برای انتقال مطلب آیا آی‌کیو و ای کیو زنان را نیز مورد بررسی و توجه خود قرار می‌دهید؟!» از سوال مطرح شده جا خوردم؛ همچنان که به فکر رفته بودم و شوکه نگاه می‌کردم ادامه داد: «شما آی کیوی‌تان چگونه است؟!» با چشمانی گرد از تعجب و عصبانیت ناشی از حس تحقیر ادراک شده از سوال، منتظر توضیح بیشتر بودم که با سکوت آقای مراجعه کننده مواجه شدم. 🔸پرسیدم: «متر و معیار سنجش آی کیوی مدنظر شما چیست؟!» جواب سربالا داد و پرسید: «رشته و مقطع تحصیلی شما چیست؟! رتبه کنکورتان چند شد؟!» عصبانیتم بیشتر شد اما باز خود را حفظ کردم و پاسخ دادم: «فارغ‌التحصیل مطالعات زنان و خانواده در مقطع کارشناسی ارشد هستم و رتبه‌ام ۱۲ شد! این‌ها معیار شما برای سنجش آی کیو و اِی کیو زنان است؟! چه کسی تعیین کرده که هر آنکس که رتبه‌ی تک رقمی یا دو رقمی کنکور را بیاورد نخبه و دارای آی‌کیو بالاست؟! چه کسی این ارزش‌گذاری را کرده است که انسان‌های دارای آی کیوی بالا صرفا باید مورد خطاب و گفت‌وگوهای علمی باشند؟! اصلا این معیارسنجی ها برای چه مطرح شدند؟!» 🔹شاید آن آقا اصلا قصد توهین و ارزش‌گذاری‌های ناملموس و غیرمنطقی برای مخاطبان، زنان و... را نداشت اما تبلیغات برای فروش محصول طوری چیده شده بود که احساس کاستی و کمبود را از طریق کاهش عزت نفس دیگران به آنان القا کند تا مشتری را جذب کرده و محصولات مدنظر خود را به فروش برسانند. حقیقت آن است که بسیاری از تبلیغات زیبایی، جراحی‌های زیبایی، تبلیغات کالاهای لوکس و برندهای مطرح به گونه‌ای هستند که به مخاطبین خود که غالبا زنان هستند حس کاذب «ناکافی بودن» تلقین کرده و آنان را برای رهایی از این حس به سمت خرید و استفاده از این وسایل از طریق تبلیغات جلب می‌کنند. 🔸به هرحال زمانی که آن آقا متوجه شد که هدف پایگاه «عصر زنان» دقیقا در تقابل با تبلیغات کاهنده عزت نفس زنان و در راستای آگاهی بخشی و آرامش آنان است، غرفه را ترک کرد. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
🏴| انّا لله و انّا الیهِ راجِعون ▪️شهادت خادم جمهور، رئیس جمهور مردمی و انقلابی و همراهان محترم ایشان را خدمت حضرت ولیعصر (عج)، رهبر عزیزمان و همه‌ی هموطنان گرامی تسلیت عرض می‌نماییم. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
🔺 مراجعه به ویدئو 🏴| انّا لله و انّا الیهِ راجِعون رئیس جمهوری از جنس مردم ... ▪️جنس او فرق می‌کرد. او زن را زینت المجالس شیک نمی‌دید. او زن را به مثابه پله‌ای جهت ارتقاء سمت سیاسی خود نمی‌دید. او نگاهش به زن همان نگاه امام و رهبری بود و آن نگاه را در زندگی خانوادگی خودش در نسبت با همسر و دو دختر خود نیز پیاده کرد به طوری که همسر و فرزندانش جایگاه های ویژه در ساحات علمی خود دارند. ▪️او در تلاش بر بهتر ساختن موقعیت زنان در کشور و عرصه های جهانی بود. در طول این سه سال از خدمت به ملت امام حسین در کسوت ریاست جمهوری تلاشها و اقدامات او در حوزه زنان و خانواده به قدری تحسین برانگیز است که هر انسان حقیقت جو و متفکری را به تأمل در رابطه با پشتکار آهنین این مرد در خدمت به ملت وا می‌دارد! ▪️پشتکاری که در نهایت غربت و به دور از هیاهوهای رسانه‌ای دنبال می‌شد. کدام قلب سلیمی است که از سانحه‌ی پیش آمده برای رئیس جمهوری که خود را خادم ملت می‌دید نه تکیه زننده بر مسند ریاست جمهوری در پاستور، قلبش به درد نیامده باشد؟ ملت حق داشت که دل نگران و چشم انتظار فرزند خدومش و همراهان او که خدمتگزار ملت بودند، باشد. از خداوند بزرگ می‌خواهیم بر قلب مجروح و داغدار ملت، رهبر عزیز و امت مسلمان در کشورهای اسلامی که قلب شأن با خادم الرضا بود صبر عطا کند. تسلیت به محضر بقیه الله الاعظم 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
| 🔺 مراجعه به تصویر ♦️«کشور به یک‌باره سیاه‌پوش شد» ✍🏼|خانم صغری عاشوری ▪️دوشنبه بود، حوالی ساعت پنج غروب. سردرد امانم را بریده بود و چشمانم میخواستند ببارند. شبکه‌ی خبر درحال بازتاب مراسمات شهرهای مختلف در فراق شهید جمهور و همراهانش بود. طاقت نیاوردم، دیوارهای خانه سنگین شده بودند و دلم مزار شهدای گمنام محله مان را می‌خواست. آماده شدم و رفتم به سوی مزار لاله‌های خونین کفنی رفتم به بهانه‌ی سوختن لاله‌ای دیگر. ▪️فضای مزار شهیدان تکانم داد. ریسه‌های رنگارنگ از دیواره ها برداشته شده بودند و روی زمین افتاده بودند. شربت هایی که مشخصا برای برپایی جشن میلاد امام رضا علیه السلام تدارک دیده شده بودند برای شهادت رئیس جمهور کشور و همراهانش پخش می‌شدند. پارچه‌های سیاه و پرچم یا فاطمه الزهرا به دور تا دور دیواره های اطراف مزار شهدا بسته شدند. ▪️گوشه ای ایستادم و بغض در گلو که دانسته بود جای مناسبی آمده‌ام آرام آرام درحال فشردن گلویم بود. صدایی پخش شد و متن تسلیت رهبری عزیز را قرائت کرد، همانکه به تجلیل از تلاش‌های خستگی ناپذیر رئیس جمهور رسید، بغضم رها شد. به خودم آمدم دیدم بغض من تنها رها نشده بغض خیلی ها رها شد آنگاه که پیام رهبری رسید به آنجا که از کم لطفی ها و ناسپاسی های برخی نسبت به شهید جمهور و در عین حال ادامه‌ی تلاشهای خستگی ناپذیر شهید رئیسی گفت. شهید رئیسی؛ نمی‌توانم باور کنم دیگر طنین صدایش را نمی‌شنوم مگر از آرشیوهای به جای مانده از او. زنانی که شاید ظاهرشان مثل من و بسیاری که حاضر بودند، نبود. چادری نبودند، برخی شال شأن رنگ روشن بود و کمی موهایشان هم مشخص بود برخی تماما مشکی پوشیده بودند. ▪️درحالی که با دستمال کاغذی در دستم اشک‌های داغ روی صورتم را پاک میکردم نگاهم به صورت های پر از ماتم‌شان گره خورد. دیدم چگونه لب‌هایشان را به هم می‌فشارند، حس کردم بغض چنگ می‌زند بر گلویشان و دیدم تا نگاهشان بر اشک های به جای مانده روی گونه ام افتاد. دست از مقاومت برداشتند و اشک‌هایشان جاری شد، هق هق شأن بلند شد. آری باهم گریه کردیم برای مردی که مقابل تهمت‌های سیاست‌بازان بی تقوا اخلاق و تقوا را رعایت کرد و دمی از نقاط تاریک پرونده‌شان نزد. ▪️آری مردم می‌فهمند که کدام سیاست مرد صدق گفتار و رفتار دارد و کدام سیاست مرد گفتار و رفتارش در راستای انتفاع شخصی خود است نه ملت ولو به قیمت ضرر به مردم و کشور باشد! برای همه قابل فهم بود که رئیس جمهور شهید بیش از آنکه صندلی دفترش او را دیده باشد، ملتش او را دیدند. ملتی که نه تنها در تهران یا مراکز استانها، که در دور افتاده ترین نقاط کشور ساکن شده اند. ▪️مزار شهدای گمنام ملجا قلب‌های شکسته بود، قلب هایی که گردشان آمدند و اشک‌های نهفته‌شان جاری شد در گرداگرد شهدا. مزار شهدای گمنام محلی شد برای دانستن آنکه وحدت گرداگرد شهدا رخ می‌دهد و چقدر ما فاصله گرفته ایم از شهدا، این عامل‌های وحدت آفرین و جمع کننده قلوب حول محور الله. شهید آیت الله رئیسی نمادی از تمدن اسلامی است که انقلاب اسلامی درصدد به رسیدن به آن بوده است. نمادی که وحدت ملی، اسلامی و انسانی میان قلوب آزادگان جهان آفرید. خوشا توفیق آقای رئیس جمهور. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
| 🔻مراجعه به ویدئو 🗞 در ستایش مردی که خستگی را خسته کرد 📌« به گزارش همشهری آنلاین، شماری از مردم سوریه با حضور در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق و روشن کردن شمع و اهدای گل یاد شهیدان آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی،حسین امیر عبداللهیان و همراهانشان را گرامی داشتند.» ▪️در میان مردمان سوری که برای عرض تسلیت شهادت رئیس جمهور شهید، وزیر امور خارجه شهید و همراهانشان با گل و شمع به سفارت کشورمان در دمشق آمده بودند، حضور زنان سوری نیز پررنگ بود. شاید با خود بگویید که چرا حضور زنان سوری باید تا به این حد اهمیت پیدا کند؟ این سوال را می‌توان در چند سطح بررسی کرد و به تأمل پیرامون آن پرداخت. سطح اول بررسی را می‌توان در بها دادن و به رسمیت شناختن احساسات زنان در سوگ و فراق عزیزی دانست. برای زنان ایرانی چه بسا این گزاره به رسمیت شناختن احساسات خنده دار آید اما باید دانست که فرهنگ حاکم بر بسیاری از کشورهای عربی به گونه‌ای است که محدودیت‌های بسیاری را برای زنان جوامع شأن فراهم می‌کند و این فرهنگ در ابراز احساسات زنان آن جوامع نیز اثر می‌گذارد. جالب است بدانید این فرهنگ بسیار به فرهنگ غربی نزدیک است، آنقدر که ظن و گمان آدمی را به این سمت و سو می‌برد که این میزان تنگنا در فرهنگ برخی کشورهای عربی از آثار برجای مانده‌ی استعمار کشورهای غربی است. ▪️مورین مورداک در کتاب «ژرفای زن بودن» با توجه به جامعه‌ی غربی که در آن زیست می‌کرد چنین گفته است؛ قرن هاست که به زنان گفته شده هیستریک نباشند. اگر نسبت به چیزی احساسات قوی خود را بروز می‌دادند، شور و شوق شأن تحسین برانگیز نبود بلکه به آنان برچسب «نامعقول» می‌زدند. اگر خشمگین می‌شدند به آنها انگ «از کنترل خارج شدن» را می‌زدند». آبغوره نگیر، احمق نباش، شورش را درآوردی از جمله کنایه های دستوری بودند که مورداک به رواج آنها در مواجهه با بروز احساسات زنان در غرب عنوان می‌کند. این گزاره های برآمده از فرهنگ اجتماعی جوامع نشان می‌دهد که چقدر اهمیت دارد به رسمیت شناختن احساسات زنان و اجازه به بروز این احساسات! ▪️سطح دیگری که اهمیت بالای حضور پررنگ زنان سوری در ابراز تسلیت و همدردی شهادت رئیس جمهور و همراهانشان را نشان می‌دهد؛ کنشگری فعالانه‌ی زنانی با تفکر مقاومت اسلامی در این کشور است. کشوری که زنانی با تفکر داعشی و مایل به جهاد نکاح در آن فعالیت های تروریستی می‌کنند. آنان آشوب های گسترده را با ترویج تفکر جهاد نکاح تدارک می‌دیدند. حضور فعالانه زنان سوری که در غم سوگ از دست دادن رئیس جمهور کشورمان نوید این را می‌دهد که تفکر مقاومت به قلب و عمل زنان سوری وارد شده است که فعالانه در مقابل جریانات حامی داعش می‌ایستند. آن‌ها مبلغان تفکر انقلاب اسلامی در خانواده و جامعه خودشان هستند و‌محبتی که نسبت به جمهوری اسلامی در دل دارند را به خانواده و به تدریج در جامعه سوریه منتقل می‌کنند. این نقطه دقیقا مخالف با نفرت پراکنی بود که داعش در نسبت با جمهوری اسلامی در کارنامه‌اش داشت و در سوریه تسری می‌داد. ▪️دیپلماسی فرهنگی فعال جمهوری اسلامی ایران در سوریه نه تنها در راستای وحدت سوریه توانست مفاهیم فرهنگی خود را منتقل کند بلکه توانست زنانی را هم تربیت کند که در عرصه تمدن جهانی اسلامی حرکت کند و مغلوب تفکر غربی که زن را مرتفع کننده‌ی لذات جنسی مرد فرض میکند و بس نگردد! 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|