eitaa logo
عصر زنان
3.1هزار دنبال‌کننده
456 عکس
153 ویدیو
14 فایل
📌 پایگاه تحلیلی تخصصی «عصر زنان» ✅ محفلی برای اندیشه و گفتگو پیرامون مسائل زنان، جنسیت و خانواده ✓ ادمین کانال @asrezanan_admin ✓ سردبیر @Es_shafiee 🌐 عصر زنان در اینستاگرام، روبیکا، بله: @asrezanan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
عصر زنان
| 🔺مراجعه به تصویر ♦️«مادری برای من مفهوم مقدسی نیست» ✍🏻| خانم مریم اردویی 🔹«خانواده برای من مفهومی مقدس نیست. هم چنین جایگاه مادر. اما بودن من و تو کنار هم برای رشد خودمون و بچه هامون جایگاه قابل احترامیه.» این جملات به ظاهر زیبا برگرفته از روایت‌نویسی‌های روزانه‌ی یک مادر مذهبی است. مادری که شاید هنگام چرخش قلم در به خط کردن این واژه‌ها نمی‌دانسته که ناخواسته در حال بازگو کردن گفته‌های آلوا میردال یکی از جامعه‌شناسان فمنیست سوئدی است. جمله‌ی ابتدایی این متن کوتاه دقیقا عنوان بیانیه‌ای است که متأثر از تفکرات ضد خانواده میردال در سال 1968 توسط انستیتویی در ملحدترین و فمنیستی‌ترین کشور یعنی سوئد صادر شد. در این بیانیه با عنوان «خانواده مقدس نیست» آمده: «می‌خواهم خانواده را دیگر ابزاری برای سر زندگی ندانم....در چنین جامعه‌ای خیلی خوب می‌توانیم بدون ازدواج به عنوان یک نهاد حقوقی به سر ببریم.» قداست‌زدایی از خانواده و به ویژه نقش مادری سیاستی است که توسط فمنیست‌های رادیکال دنبال می‌شود تا از نقش مادری ارزش‌زدایی و مادری را تبدیل به امری سکولار کرده و در نهایت به انواع همزیستی غیرشرعی برچسب خانواده بزنند. 🔸در حالی‌که روایت «بهشت زیر پای مادران است» نقش مادر را نه تنها به امری مقدس که به حیات ابدی انسان گره می‌زند. مخاطب این روایت اگرچه فرزندانند اما با توجه به تأثیرات شگرف مادر در سرنوشت فرزندان می‌توان مردان را نیز مخاطب این روایت دانست. مردانی که در کلام وحی مخاطب این آیه هستند که: «قوا انفسکم و اهلیکم نارا» یعنی مردان مسئولند تا هم خودشان و هم اهل بیتشان را از آتش جهنم حفظ کنند و این نگهبانی قبل از انتخاب همسر آغاز می‌شود. پیامبر(ص) می‌فرمایند: «برای نطفه‌های خویش بهترین را انتخاب کنید؛ زیرا اخلاق فرزندان ریشه در اخلاق گذشتگان دارد.» راز این کلام پیامبر (ص) را باید در کنار آیه‌ی «حمله‌ و فصاله‌ ثلاثون‌ شهرا» فهمید. در این آیه خداوند به سی ماهی اشاره می‌کند که به‌صورت اختصاصی شامل دوران حمل و شیردهی می‌شود، که مادر با فرزند نفس‌به‌نفس همراه است. 🔹 آیت‌اللّه جوادی‌آملی در کتاب «زن در آینه‌ی جمال و جلال» با اشاره به همین دوران سی‌ماهه‌ی حمل و شیردهی بیان می‌کنند بخشی از مسئولیت‌های پرورشی به‌عهده‌ی مادر است که پدر از آن محروم است. مادری که در این سه ماه مسئولیت زندگی دو نفر را بر عهده دارد؛ خودش و فرزند شیرخوارش که به اعتقاد علامه این دوران دو تکلیف را بر دوش مادر می‌گذارد. چراکه « او موظف‌ است‌ به‌ کودک، شیر حلال‌ دهد و برای‌ همین‌ منظور خود نیز باید حلال‌ بخورد.» در حالی که «پدر تنها در اصل‌ نطفه موظف‌ است‌ که‌ حلال‌ بخورد.» اما این مسئولیت تنها در رابطه با غذای جسمانی نیست؛ بلکه «درمورد غذای‌ روحانی‌ نیز چنین‌ است؛ اگر مرد خاطره‌ی بد، خیال‌ و هوس‌ بدی‌ در سر بپروراند، خود را می‌سوزاند؛ خیال‌ گناه‌ و خاطره‌ی تلخ‌ در درون‌ مرد، علیه‌ خود اوست؛‌ اما خیال‌ باطل‌ و حرام‌ و اندیشه‌ی گناه‌ و خاطرات‌ تلخ‌ برای‌ زن‌ علیه‌ دو نفر خواهد بود.» 🔸 با توجه به آیه‌ی 12 سوره قصص که خداوند می‌فرماید: «و حرمنا علیه المراضع» می‌توان پا را فراتر گذاشت و گفت «طاغوت زیر پای مادران است». چراکه خداوند به‌صورت تکوینی شیر دیگر زنان را بر حضرت موسی(ع) حرام کرد تا زنی غیر از مادرش نتواند به او شیر دهد. تفسیر نمونه این آیه را اینگونه شرح می‌دهد: «او باید از شیر پاکی همچون مادرش تغذیه کند تا بتواند بر ضدناپاکی‌ها قیام کند و با ناپاکان بستیزد.» نقشی که روایات نیز بر سرنوشت‌ساز بودنش اینگونه صحه می‌گذارند: «وقتی در چهار ماهگی، ملکی برای دمیدن روح حاضر می‌شود از خداوند می‌پرسد قضا و قدر این کودک را چگونه بنویسم و خداوند پاسخ می‌دهد به ناصیه و پیشانی مادرش نگاه کن و همان‌گونه بنویس.» 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
| 🔻مراجعه به تصویر 🗞 لابی الکلیسم 📌«به گزارش خبرگزاری ای‌بی‌سی، نمایندگان مجلس آمریکا در جهت پایان دادن خشونت خانگی علیه زنان، راه حل را در نه گفتن به لابی الکل توسط دولت فدرال دانستند. آنان اذعان کرده‌اند که عدم محدودیت خرید، فروش و استعمال الکل در این کشور سبب شده تا زنان آمریکایی در معرض خشونت های خانگی متعدد قرار بگیرند.» 🔹آخرین مسابقات جام جهانی فوتبال که در قطر برگزار شد حواشی جالب و قابل توجهی داشت. برای مثال زنانی که از کشور های اروپایی و آمریکای شمالی تا آمریکای جنوبی به این کشور آمده بودند از امنیت خیابان‌ها و معابر این کشور برای زنان حتی در شب سخن می‌گفتند و آن را مایه حیرت و شگفتی خود می‌خواندند. 🔸این تعجب و حیرت برای مسلمانان کشورهای جنوب غربی آسیا که حاکمیت اسلام را دارند جای حیرت داشت. زنان آمریکایی و اروپایی در این اظهار نظر اقرار کردند که منتظر خشونت و آزار دیدن بودند خواه جنس این آزار کلامی باشد یا جسمی. این خود اظهاری از جانب زنان اروپایی بسیار ترسناک به نظر می‌رسد به این علت که آنان آزارهای جنسی از هر مدلی که باشند را پذیرفته‌اند به طوری که منتظر اتفاق افتادن آن برای خودشان می‌باشند. هنگامی که اتفاق نمی‌افتد حیرت می‌کنند و خوشحال می‌شوند. 🔹نیازی به مصاحبه‌های عمیق و حتی پرسشنامه‌های چند گزینه‌ای از زنان غربی نیست تا به میزان پایمال شدن حقوق آنان در کشورهای به اصطلاح جهان اولی شان پی ببریم. همین اظهار نظرات و تعجب های آشکار آنان در جام جهانی فوتبال قطر خود به خوبی بیانگر نهادینه شدن ظلم به زن در جوامع غربی و پذیرش آن ظلم توسط آن‌ها است. 🔸نقطه اشتراک آن عدم وقوع خشونت علیه زنان در جام جهانی قطر با خبر پیش رو در استعمال شرب خمر است. قطر علیرغم آنکه خود را کشور اسلامی می‌دانست اما از حدود شرعی اسلامی در راستای عدم استعمال شرب خمر با فشارهای جهانی که بر او وارد می‌شد عدول کرد و آن را در مکان های سربسته سرو کرد، اگرچه که در این کشور زنان غربی به دلیل محدودیت مردان در استعمال الکل دچار خشونت نشدند اما باید پذیرفت که این لابی الکلیسم، بازار فروش رسمی خود در قطر را پیدا کرده است. 🔹چراغ سبزی که دولت قطر برای سرو رسمی الکل ولو محدود، در این کشور به لابی‌های وابسته به تولید کنندگان این ماده مضر نشان داده است امنیت اجتماعی و حقوقی زنان قطری و حتی زنانی که به این کشور سفر خواهند کرد را در آینده‌ای نه چندان دور به خطر خواهد انداخت و به این طریق مسائلی که زنان غربی نیز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند تحفه‌ای جدید از مسائل اجتماعی و فرهنگی زنان قطر خواهد شد. با مدیریت صحیح، استقامت در برابر زیاده خواهی های غربی‌ها و نگذشتن از خطوط قرمز الهی می‌توان به کاهش آسیب‌های اجتماعی و خصوصا آسیب‌های اجتماعی و خانگی زنان کمک کرد، اگر حقیقتا احکام اسلامی در تربیت اجتماعی و خانوادگی افراد لحاظ شود. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
♦️ آنچه در محافل علمی و اندیشه‌‌ورزی حوزه زنان و خانواده گذشت؛ 📌زنان بار عمده عقبگرد جهانی حقوق بشر را تحمل می کنند / رزماری دی کارلو 🖇اینجا بخوانید 📌آیت‌الله رئیسی به ارتقای جایگاه زنان و ضرورت میدان دادن به آنان معتقد بود / فهیمه فرهمند پور 🖇اینجا بخوانید 📌بازخوانی اندیشه امام خمینی(ره) در احیای جایگاه زنان در جامعه 🖇اینجا بخوانید 📌پشتیبانی از پروژه‌های مقطع دکترا در حوزه زنان و خانواده / انسیه خزعلی 🖇اینجا بخوانید 📌به دنبال افزایش حق فرزند و همسر برای کارکنان دولت هستیم / شکیبا محبی‌تبار 🖇اینجا بخوانید 📌ریاست جمهوری زن مسئله دوم است! / یاسرعرب 🖇اینجا بخوانید 📌خانواده اجاره‌ای؛ تهدیدجدید جوامع غربی / زهرا میرهاشمی 🖇اینجا بخوانید 📌عقب نشینی انگلیس از آموزش محتوای جنسی در مدارس 🖇اینجا بخوانید 📌شهید امیرعبداللهیان به روایت همسر؛ خاطرات ۳۰ سال زندگی مشترک با آقای وزیر 🖇اینجا بخوانید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#پیشنهاد_سردبیر ♦️فیلم سینمایی: ▪️«سرخ‌پوست» ساخت ایران تولید ۱۳۹۷ (داستان فیلم در رابطه با رئیس زن
30.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 📽 معرفی و نقد فیلم «سرخ‌پوست» ♦️ این فیلم ماجرای سرهنگ جاهد رئیس زندانی در یکی از نقاط مرزی کشور در زمان پهلوی است که در حین ارتقاء رتبه و تحویل زندان به سرزندان‌بان جدید درگیر یک ماجرای معماگون و عاشقانه با مددکار زندان، «سوسن» می‌شود. 🔸کارگردان: نیما جاویدی 🔸سال ساخت: ۱۳۹۷ 🔸نقدنویس: صغری عاشوری 🔸نریتور: شهناز خواجه‌وند 🔸تدوینگر: ندا خلیلی فر 📎شماره قبلی نقد فیلم 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
| 🔻مراجعه به تصویر 🗞 بیایید تکلیف احساس تکلیفمان را روشن کنیم 📌 " این روزها تب احساس تکلیف بر سر دست یافتن به صندلی ریاست جمهوری بالا گرفته تا جایی که داغی این حس تکلیف به جامعه‌ی زنان نیز کشیده شده و چهار زن را به وادی این رقابت کشانده است. بحث بر سر ریاست جمهوری زنان در جمهوری اسلامی یک بحث سابقه‌دار است." 🔹سخنگوی شورای نگهبان به یک بانوی خبرنگار که پرسید «با توجه به ثبت نام یک خانم با عنوان نامزد ریاست جمهوری و طبق تعریف شورای نگهبان از یک رجل سیاسی آیا می‌توانیم این انتظار را داشته باشیم که تأیید صلاحیت یک خانم برای اولین بار رقم بخورد؟» اینگونه پاسخ داد: «مبنای ما مصوبه مربوط به اصل 115 قانون اساسی است و مسئله جنسیت در قانون وجود ندارد و ثبت نام مانعی ندارد. بقیه‌ش به تشخیص اعضای شورا» پاسخی زیرکانه به خبرنگاری که تلاش می‌کرد به موضوعی که بر سر مبنای آن اختلاف نظر فقهی وجود دارد وجهه‌ای ژورنالیستی بخشد. ما هم اینکه «رجل سیاسی» معنایی عام دارد یا خاص را همچون سخنگوی محترم به اهلش واگذار می‌کنیم. اما فارغ از دعواهای جنسیتی که حالا بیشتر پایش به صحنه‌ی انتخابات باز شده و کشاکش بر سر تصاحب مناصب سیاسی را به جدل‌های جنسیتی بدل کرده است، می‌خواهم این پرسش را مطرح کنم که چه بر سر زنان و مردان سیاست‌ورز ما آمده که رسالت خود را اینگونه بی‌مهابا در رسیدن به مناصب قدرت دیده‌اند و هر یک منصب ریاست جمهوری را در خود متعین یافته‌اند؟ 🔸وقتی به حالت رهبر انقلاب در زمانی که مجلس خبرگان به اتفاق، رأی به رهبری ایشان داد و تلاش‌های ایشان برای امتناع از پذیرش این بار سنگین مسوولیت فکر می‌کنم، اینهمه اشتیاق برای زیر بار مسوولیت رفتنی چنین خطیر برایم غیرقابل درک می‌شود. مردانی که با علم به رد صلاحیت یا عدم اقبال عمومی به آنها یا حتی عدم توانایی اداره‌ی کشور در صورت تایید صلاحیت اقدام به ثبت نام در این انتخابات کرده‌اند چقدر به هزینه‌های بیت المال، وقت و انرژی فکر می‌کنند که قرار است برای بررسی صلاحیت آنها و بعد از تأیید صلاحیت صرف تبلیغات و معرفی آنها شود، آن هم برای هیچ. آیا این مردان نمی‌دانند که هزینه‌ی هر یک از صندلی‌های خدمت چندین هزار شهید بوده، شهدایی که دغدغه‌شان نسبت به بیت‌المال آنها را وا می‌داشت تا با پای برهنه از میدان مین عبور کنند که مبادا پوتینشان که بیت‌المال است آسیب ببیند تا کمتر به مملکت هزینه تحمیل شود. شهدایی که نه تنها از خودکار بیت‌المال برای مصرف شخصی استفاده نمی‌کردند، بلکه در میدان جنگ از روشن کردن کولر ماشین پرهیز داشتند تا مبادا سوخت بیشتر مصرف شود. شهدایی که شیعیان راستین امیرالمومنین علیه السلام بودند که شمع بیت‌المال را هنگام صحبت در مورد مسائل غیر حکومتی خاموش می‌کرد. 🔹اما روی سخنم با شما بانوانی است که با رویکردی جنسیتی اقدام به ثبت نام کرده‌اید. شما چقدر به سنگینی این بار تکلیف فکر کرده‌اید؟ چقدر شانه‌تان توانایی کشیدن مسوولیتی چنین سنگین را دارد؟ زنان و مردان سیاس ایران زمین امیدوارم روزی برسد که همه‌ی ما به چنان بلوغ سیاسی و فکری رسیده باشیم که تا یقین نکرده‌ایم تکلیفی در ما متعین شده است، اینگونه احساس تکلیف نکنیم. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
♦️فیلم سینمایی: 🔷 کوچهٔ بی‌نام ساخت ایران تولید 1393 (روایتی از دو خانواده سنتی است که در خانه‌ای قدیمی در جنوب شهر تهران زندگی می‌کنند. پسر جوان قرار است برای کار به خرم آباد برود. حاج مهدی عموی او با اصرار برایش بلیت هواپیما می‌گیرد و فردا خبر می‌رسد که هواپیما سقوط کرده‌است. این خبر تغییر و تحولات بسیاری را رقم می زند.) 🔷 (نسل پاد) The Pod Generation ساخت انگلستان تولید 2023 (در آینده ای نه چندان دور، یک شرکت پیشتاز در حوزه فناوری به زوج ها فرصتی می دهد تا بارداری خود را از طریق دستگاه های آنها انجام دهند. اکنون زوجی جوان برای پدر و مادر شدن این پیشنهاد را قبول می کنند و...) ‼️نکته؛ (معرفی فیلم های سینمایی به معنای تایید محتوای آنان نیست بلکه برای تقریب ذهن مخاطبین با فیلم هایی است که در آینده زیر تیغ نقد رسانه عصر زنان خواهند رفت). ♦️یادداشت: 🔹 سیاستگذاری خانواده به مثابه رویکرد یا راهکار؛ پیوستار نیاز خانواده و ضرورت جامعه نویسنده: خدیجه برزگر 🖇 مطالعه 🔹 شورش علیه جنسیت نویسنده: زینب تاجیک 🖇 مطالعه ♦️کتاب: 🔹 کتاب زن در آیینه جلال و جمال نویسنده: آیت الله عبدالله جوادی آملی ناشر: اسراء (هدف کتاب تحلیل واقع گرایانه از شخصیت زن و توجه به مقام و موقعیت فردی و اجتماعی زن بر اساس رهیافت براهین عرفانی و قرآنی است. با توجه به سطح علمی مخاطبانِ این سخنرانی ها، این کتاب برای کسانی که دارای حد کافی از اطلاعات و مطالعات دینی بوده اند سودمند است.) 🔹 کتاب خیرالنسا نویسنده:سمانه آتیه دوست انتشارات:انتشارات راهیار («خیرالنساء صدخروی»، با همت و غیرت مثال زدنی، در طول هشت سال جنگ تحمیلی خانه خود در روستای صدخرو سبزوار را تبدیل به پایگاهی برای پشتیبانی جنگ کرده بود. او با تلاش مجدانه و مجاب کردن دیگر زنان روستا، اقدام به پخت نان و تهیه مربا از میوه‌ها و محصولات بومی روستا، خیاطی و تهیه لباس برای رزمندگان دفاع مقدس می‌کردند. ) ♦️ پیشنهاد ویژه هفته: 🔹 کلیپ | نقش زن در جامعه از دیدگاه امام راحل(ره) 🖇 مطالعه 🔸 شما مخاطبین گرامی هم اگر خواندنی، شنیدنی، دیدنی و یا یادداشت‌هایی پیرامون نقد فیلم‌های معرفی شده در اختیار دارید که تمایل دارید علاقه‌مندان بیشتری به آن‌ دسترسی داشته باشند، می‌توانید با ما در میان بگذارید تا بعد از تایید، در کانال منتشر کنیم. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
| 🔻مراجعه به تصویر 🗞 جمهوری خواهان تگزاسی تقاضای اعدام کردند! 📌 «به گزارش گاردین، جمهوری خواهان تگزاس در پلتفرم انتخاباتی خود برای سال ۲۰۲۴ اعلام کردند که سقط جنین را "قتل" می‌دانند و خواهان مجازات اعدام برای ارائه دهندگان خدمات سقط جنین هستند.» 🔹ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی فمینیست‌های دنیا خصوصا فمینیست های فرانسوی برای گنجانده شدن قانونی که سقط جنین را به عنوان یک حق برای زنان در قانون اساسی این کشور به رسمیت می‌شناخت، خوشحالی کردند. علت این امر آن بود که از زمان دوبووار، مادر فمینیسم متاخر، سقط جنین قانونی به عنوان عملی در راستای مراقبت از سلامت زنان تلقی شده بود. با این حال جمهوری خواهان تگزاس با استناد به اسناد علمی و پژوهشی صراحتا اعلام کردند که عنوان نمودن سقط جنین عامدانه در هر شرایطی حتی بدون علت پزشکی حاد برای زنان نه تنها درمان نیست بلکه در راستای تخریب سلامت جسمی و روانی زنان است. نکته دیگر آنکه سقط جنین عامدانه و بدون هیچگونه مشکل و عارضه‌ای، به منزله سلب حیات انسان بی‌گناهی‌ست که در حفظ و یا اعاده‌ی حق حیات خود ناتوان است. قتل انسان های بی‌گناه قبیح است و این قبح بر قتل جنین نیز مترتب می‌شود. 🔸احتمال خودکشی یا تفکر در مورد آن در میان زنانی که سقط جنین کرده‌اند، بیشتر است. براساس مطالعه‌ای که در مجله پزشکی جنوب در سال 2002 منتشر شده است، احتمال خودکشی زنانی که سقط کرده‌اند، 154 درصد بیشتر است. مطالعه مشابهی در فنلاند نشان می‌دهد که احتمال خودکشی در میان زنان سقط کرده، شش بار بیشتر از زنان معمولی است. به عنوان مثال به یکی از گزارش‌های رسیده اشاره می‌گردد: «دُنا فلمینگ» بعد از انجام دومین سقط جنین‌اش، دچار افسردگی و پریشانی گردید، به گونه‌ای که مرتباً صداهایی را در سرش می‌شنید. سرانجام برای خلاص و رهایی خویش سعی نمود تا خود و دو پسرش را با انداختن از روی پلی در کالیفرنیا بکشد. دُنا و پسر پنج ساله‌اش نجات یافتند اما پسر دو ساله وی کشته شد. دنا مدعی بود که می‌خواست خود و دیگر فرزندانش را برای رسیدن مجدد به دیگر اعضای خانواده بکشد. 🔹عدم به رسمیت شناختن سقط جنین و تقویت انگ این عمل با هدف حفظ سلامت زنان و خانواده آنها در برابر تصمیمات شتابزده و ناشی از عذاب وجدان این زنان صورت می‌گیرد. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐 |@asrezanan_ir|
♦️ آنچه در محافل علمی و اندیشه‌‌ورزی حوزه زنان و خانواده گذشت؛ 📌امام خمینی به مخالفان حضور زنان در دیدارها چه گفت؟ / فائزه عظیم زاده اردبیلی 🖇اینجا بخوانید 📌تریبون بریکس در دست زنان؛ ایده‌های بانوان ایرانی چه بود؟ 🖇 اینجا بخوانید 📌تفاوت موضع امام خمینی(ره) با جامعه مذهبی سنتی در مسئله زن! / زهرا داورپناه 🖇اینجا بخوانید 📌پرهیز از کارهای جزیره‌ای در حوزه زنان / اعظم خضری 🖇اینجا بخوانید 📌ساختارشکنی خداوند در بازنمایی تصویر زن در قرآن! / انسیه برومند 🖇اینجا بخوانید 📌زن مسلمان ایرانی؛پیشرو تر از زن غربی / حدیث رجبی 🖇اینجا بخوانید 📌جایگاه زن ایرانی قابل ستایش است / ایزابلا مرادیان 🖇اینجا بخوانید 📌ایران جزو پنج کشور برتر در کاهش مرگ مادران / سودابه کاظمی 🖇اینجا بخوانید 📌تابوشکنی آخر خطی ندارد؛ مراقب باشیم / مهدی بهنامی 🖇اینجا بخوانید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
📌 نشست غرفه عصر زنان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ♨️ جریان سلسله نشست‌های تخصصی عصر زنان ♨️مو
نشست چالش‌های حکمرانی.mp3
34.86M
♨️ جریان سلسله‌نشست‌های تخصصی عصر زنان ♨️ موضوع: چالش‌های حکمرانی زنان در جمهوری اسلامی (با نگاهی به انتخابات مجلس) ♨️نشست یازدهم: ▫️دکتر مهدیه شادمانی ▫️سرکار خانم مهدیه منافی 🗓 برگزار شده در: دوشنبه، 24 اردیبهشت ماه 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
♦️فیلم سینمایی: 🔷 رمانتیسم عماد و طوبی ساخت ایران تولید 1400 (وقتی سرنوشت برای اولین بار عماد و طوبی را روبه‌روی هم قرار داد، هر دو خوب می‌دانستند که عشق بیشتر یک مهارت است تا هیجان و تپش قلب و خارش پوست.) 🔷 فیلم امیلیا پرز ساخت فرانسه و مکزیک تولید 2024 (داستان مردی را روایت می‌کند که رئیس کارتل مواد مخدر است و دست به عمل تغییر جنسیت می‌زند. او بعد از سال‌ها با هویت جدید نزد فرزندانش برمی‌گردد اما خود را یکی از بستگانشان معرفی می‌کند.) ‼️نکته؛ (معرفی فیلم های سینمایی به معنای تایید محتوای آنان نیست بلکه برای تقریب ذهن مخاطبین با فیلم هایی است که در آینده زیر تیغ نقد رسانه عصر زنان خواهند رفت). ♦️یادداشت: 🔹 تطورات معنایی خانه و خانواده ایرانی در رسانه‌های اجتماعی نویسنده: عبدالله بیچرانلو و منصوره حجاری 🖇 مطالعه 🔹بازسازی مناسبات خانواده با محوریت الگوی سوم زن نویسنده: ابوالفضل اقبالی 🖇 مطالعه ♦️کتاب: 🔹مطالبات رهبری از بانوان نویسنده: دفتر خواهران کانون دانش‌پژوهان نخبه انتشارات: تراث (شرح مفصلی بر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری،برای بانوان سراسر جهان است. این کتاب باتوجه به ظلم های کهن تاریخی و جایگاه حقیقی یک بانو، در نظام های اجتماعی و محیط زندگی، به رشته تحریر درآمده است و سخنان رهبری را با دسته بندی و فصل بندی ارائه کرده است.) 🔹 دایکه کان ایستاده اند نویسنده:زهره یزدان پناه قره تپه انتشارات:انتشارات راهیار (این کتاب تاریخ شفاهی مقاومت زنان در دفاع مقدس و پشتیبانی جبهه‌ها در ۴ استان غرب کشور است که عبارت‌اند از: آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام. هر فصل کتاب به یکی از این استان‌ها و نقش زنان در آنجا اختصاص دارد. این کتاب مظلومیت زنان و دختران انقلابی غرب کشور و جنایات گروهک‌های ضدانقلاب به‌ویژه کومله و دموکرات و رژیم بعث عراق در منطقه را به خوبی تصویر می‌کند.) ♦️ پیشنهاد ویژه هفته: 🔹 مستند | چشم و دل سیرها 🖇 مطالعه 🔸 شما مخاطبین گرامی هم اگر خواندنی، شنیدنی، دیدنی و یا یادداشت‌هایی پیرامون نقد فیلم‌های معرفی شده در اختیار دارید که تمایل دارید علاقه‌مندان بیشتری به آن‌ها دسترسی داشته باشند، می‌توانید با ما در میان بذارید تا بعد از تایید، در کانال منتشر نمائیم. 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
| 🔺مراجعه به تصویر ♦️«روسیاهی‌اش ماند برای شیطان» 🔹در چند روز گذشته خبری مبنی بر اعلام رای دادگاه عالی اُنتاریو در رابطه با هواپیمای اوکراینی که در دی ماه ۱۳۹۸ سقوط کرد منتشر شد. این درحالی بود که فشارهای رسانه‌ای، جنگ روانی تمام عیاری را علیه جمهوری اسلامی ایران رقم زده بود و سبب شده بود تا اصابت دو موشک به هواپیمای مسافربری اوکراین توسط پدافند هوایی سپاه را امری عامدانه جلوه دهند. 🔸در این ماجرا کشور اوکراین نیز با رسانه‌های امپریالیستی و وابسته به سرویس های جاسوسی بیگانه چون بی‌بی‌سی و صدای آمریکا و بعدترها اینترنشنال تمام قد تلاش کردند تا حقیقت واقعه دردناک رخ داده از جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی خارج نشود. در این راستا تکنیک‌های رسانه‌ای مختلفی را برای قبولاندن دروغ پردازی هایشان در اذهان عمومی ملت ایران و جامعه جهانی، به عنوان حقیقت به کار بردند اما در نهایت پس از گذشت ۵ سال حقیقت آشکار شد. 🔹 «دیوان عالی انتاریو» کانادا، خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین (UIA) را به دلیل «اهمال کاری» مسوول حادثه سقوط پرواز شماره ۷۵۲ دانست و حکم داد که این شرکت هواپیمایی از نظر قانونی مسئول پرداخت غرامت کامل به خانواده‌های قربانیان این سانحه است. در این حکم امده است که چند ساعت قبل از پروازهواپیمای اوکراینی از تهران، ایران حملات موشکی بالستیک خود به یک پایگاه امریکا در عراق را در تلافی ترور چند روز پیش یکی از ژنرال های ارشد خود انجام داده بود. در این حکم آمده است که شرکت هواپیمایی اوکراینی باید می دانست که تهران منتظر پاسخ احتمالی امریکا است. قصور خلبان این هواپیما و انحراف از مسیر اصلی اش، بی توجهی به اخطارهای برج مراقبت و پدافند هوایی کشور نیز که از جعبه سیاه هواپیما یافت شد بخش دیگری از ابعاد پنهان حقیقت سقوط دلخراش هواپیمای اوکراینی بود.» 🔸در این چند روز پس از اعلام رای دادگاه عالی اُنتاریو اما واکنش های برخی از فعالان رسانه‌‌ای شبکه‌های معاند نیز جالب توجه بوده است. برای مثال سالومه سید نیا در صفحه اینستاگرام خود چنین استوری کرد؛ «حامد اسماعیلیون را باید شیاد قرن معرفی کرد.» حامد اسماعیلیون که همسر و فرزندش را در حادثه دلخراش هواپیمای اوکراینی از دست داد، پس از این حادثه با سوء استفاده از خون همسر و فرزندش تلاش بسیاری در ایجاد آشوب ها در جمهوری اسلامی و با قصد برهم زدن امنیت و اعتلای جمهوری اسلامی کرد. او به سرعت تبدیل به یکی از سران اپوزیسیون شد و این رشد ناگهانی او به دلیل استفاده ابزاری و کاسب گونه‌ی او از همسر و فرزندش بوده است. رفتارهای اسماعیلیون از این جهت کاسب‌گونه تلقی می‌شود که او هیچ تلاشی در روشن شدن ابعاد ماجرا نکرد بلکه با غبارآلود نمودن فضا علیه جمهوری اسلامی، پله‌های رشد و ترقی خود را در اپوزیسیون طی کرد و شریک مهره‌های سیاست باز و رسانه کار گردید. 🔹با وجود گذشت چند روز از اعلام رای دادگاه عالی اُنتاریو مبنی بر قصور شرکت هواپیمایی اوکراین و قصور خلبان این هواپیما، اسماعیلیون هیچ اعلام خشم، انزجار و حتی شکایت و مصاحبه‌ای علیه شرکت هواپیمایی اوکراینی و خلبان آن پرواز نداشته است و کماکان جمهوری اسلامی ایران را آماج حملات خود قرار می‌دهد البته باتوجه به مواضع فعالان رسانه‌ای اوپوزیسیون در این مدت کوتاه نسبت به اسماعیلیون مشخص است چرایی بی توجهی و سکوت او به ابعاد جدید و جدی سقوط هواپیمای اوکراینی. در هر حال برای مسافران از دست رفته این هواپیما طلب مغفرت و برای بازماندگان داغ دیده‌ی آنان از خداوند طلب صبر و آرامش داریم 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
♦️ آنچه در محافل علمی و اندیشه‌‌ورزی حوزه زنان و خانواده گذشت؛ 📌آیا "لایحه تأمین امنیت زنان" فمینیستی است؟! / انسیه خزعلی 🖇اینجا بخوانید 📌بانوان در انتخاب معیارهای درست و اصلح برای خانواده نقش دارند/ محدثه اخوان 🖇اینجا بخوانید 📌کاندیداهای انتخابات درباره زنان و خانواده چه گفتند؟ 🖇اینجا بخوانید 📌جامعه مردسالار، عامل حضور کمرنگ زنان در سیاست / سیمین حاجی‌پور ساردویی 🖇اینجا بخوانید 📌سنگ بزرگ کارفرمایان پیش پای مادران دورکار! / زینب نادعلی 🖇اینجا بخوانید 📌توانمندسازی زنان سرپرست خانوار؛ مسیری که در دولت شهید رئیسی هموار شد 🖇 اینجا بخوانید 📌مردان کمتر از زنان به سلامتی خود اهمیت می‌دهند / صابر جباری 🖇اینجا بخوانید 📌مراقبت از کودک؛ آغاز تحول در سیاست‌های جمعیتی / راحله کاردوانی 🖇 اینجا بخوانید 📌یافته‌های تازه دانشمندان؛ زنانی که می‌گویند شریک زندگی‌شان درد آن‌ها را نمی‌فهمند حق دارند 🖇 اینجا بخوانید 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
| 🔺مراجعه به تصویر ♦️آگاهی زنانه در تعیین سرنوشت اصلاح شرایط زنان جامعه با مشارکت آگاهانه در انتخابات ✍🏻| خانم زهرا ملکوتی پور 🔸اگر حضور گسترده مردم در انتخابات را نشانه ای از پشتوانه مردمی حکومت بدانیم آنگاه اهمیت شرکت در انتخابات روشن می گردد و فرد پیروز، بازگو کننده ذائقه سیاسی اکثریت مردم آن کشور است. در این بین مشارکت زنان در عرصه سیاسی، به عنوان نیمی از جمعیت کشور، حیاتی و تاثیر گذار است. حضور سیاسی زنان به دو شکل شرکت در انتخابات و داشتن کرسی در نهادها انجام می‌گردد و عدم حضور آنان در هر یک از این دو عرصه میتواند موجب مشارکت ناتمام گشته و مسیر رشد و توسعه را کند، کند. 🔹اگرچه حضور زنان در پای صندوق رأی فی نفسه مهم است اما آنچه بیشتر اهمیت می یابد مشارکت آگاهانه زنان در انتخابات می باشد. چرا که انتخاب بدون تامل و حضور تنها به عنوان یک تکلیف، نه تنها نمی تواند رفع کننده مشکلات موجود در حوزه زنان باشد که میتواند اثرات زیان باری را نیز بر جامعه زنان تحمیل کند. انتخاب فرد اصلح برای زنان دشوارتر است زیرا فردی را که انتخاب می کنند در کنار صلاحیت داشتن، لازم است دغدغه مند حوزه زنان هم باشد تا از حقوق و منافع زنان دفاع کرده و درصدد حل مشکلات آنها باشد. اگر فرد اصلح دغدغه مند انتخاب نشود، نه تنها گامی جهت بهبود شرایط زنان جامعه برداشته نمی‌شود بلکه آنان مجبور هستند چهار سال دیگر این اوضاع آشفته و نابسامان را تحمل کنند و در انتظار فرد دیگری جهت تغییرات رو به جلو بنشینند. نکته مهمی که وجود دارد، جریان های اطراف در روزهای انتخابات است. از دوستان و خانواده تا رسانه همگی تلاش دارند تا کاندیدایی را معرفی کنند و نظر شما را جلب کنند تا به آن فرد رای دهید. حفظ استقلال فکری و تفکر بر گفته ها و تحلیل تمامی اطلاعات کمک می‌کند تا خود فرد اصلح را بیابید و انتخاب کنید. 🔹عوامل مهمی ورای خانواده و دوستان نیز در مشارکت سیاسی بانوان تأثیرگذار هستند. یکی از آن عوامل، تجربه زیسته است. تجربه زیسته زنان کشور در میزان و درصد مشارکت و اهمیت آن تأثیرگذار است. تجربه زیسته زنانه به تجاربی گفته می‌شود که زنان جامعه طی قرن ها به دست آورده و دنیای زنانه آنها را ساخته است. دنیایی جدای از دنیای مردانه. در دنیای زنانه اهمیت یک کاندیدا ممکن است متفاوت از دید مردان باشد. مثلا ممکن است اهمیت به مسائل و معضلات فرهنگی برای زنان مهم باشد اما برای مردان مسائل اقتصادی دارای اهمیت باشد. تفاوت نگرش بسیار مهم است و اصلا نباید از آن غافل شد. تفاوت نگرش سیاسی در افراد مختلف متفاوت است و از بعد جنسیت فراتر می رود. دلیل اهمیت آنجاست که دیدگاه شما ممکن است حتی با دوستانتان هم متفاوت باشد. پس کاندید خوب و کارآمد هم در نظرتان متفاوت می‌شود. کاندیدی که صرفا شعار حوزه زنان می دهد از نظر یک نفر خوب است و از نظر شما خیر. زیرا متوجه شدید که هیچ یک از مشکلات واقعی را نمی‌داند و مسائل حاشیه ای چون ورزشگاه رفتن را به دست می گیرد و مسائل مهم را رها می کند. با تبلیغات زیاد هم رأی خوبی جمع می کند. تحلیل گفتارها و شعارها توسط خودتان بسیار مهم است تا فردی را انتخاب کنید تا از نظر شما فرد مناسب باشد. 🔸عدم انتخاب آگاهانه و درست، حق اعتراض به کم کاری و درست نرفتن مسیر را از زنان می گیرد. از فردی که دغدغه مند این حوزه نبوده و از نظر وی مسائل حوزه زنان از اهمیت پایینی برخوردار است نمی‌توان انتظار هدف گذاری برای نیمی از جمعیت کشور در این حوزه را مطالبه نمود. اما اگر فرد منتخب واقف به اهمیت پرداختن به حوزه زنان باشد، در صورت هرگونه کم کاری در این زمینه می‌توان پای میز پرسش و پاسخ با وی نشست. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
🌐رصد اندیشکده‌ها 🔺مراجعه به تصویر 📌این قسمت ؛ «اندیشکده اسلام شناسی هاروارد» 🖋نویسنده؛ دکتر زهرا مبلغ ♦️رمز گشایی از معنای زنانگی در داستان های قرآنی؛ «حدود 25 داستان در قرآن وجود دارد که یک یا چند زن در قرآن نقش دارند. مطالعه‌ی این داستان‌ها با روشن کردن معنای زنانگی در کلام خداوند در قرآن، از رویکردهای فمنیستی جدید حمایت می‌کند.» تحلیل: 📝تحلیلگر: فائزه آقا محمدی(دانشجوی دکتری مطالعات زنان و خانواده) 🔸دین اسلام آیینی است که به طور کلی جنسیت را نادیده می گیرد و در آن بحث زن و مرد موضوعیت ندارد. بنابراین جنسیت در اسلام یک امر عارضی و ثانوی است و در کارکردهای زندگی نمود پیدا می‌کند و در سیر اصلی بشر هیچ تأثیری ندارد. تا جایی که قرآن می‌فرماید: «و لَقَد کَرمنا بنی آدَم». 🔹لازم به ذکر است که در قرآن اسامی چندین نفر ذکر شده لکن در مورد هیچ کدام از آنها تعبیر الگو به کار گرفته نشده به جز حضرت مریم و آسیه همسر فرعون که خداوند آنها را مثل می‌زند و الگویی می‌داند و آن هم نه فقط برای زن مسلمان، بلکه برای تمام مومنین اعم از زن و مرد. و البته در خصوص انسان های بد نیز خداوند از همسر نوح و همسر لوط نام برده است. 🔸در خصوص اسلام چنین می‌توان گفت که اسلام در ارزش گذاری انسان را مد نظر قرار می‌دهد نه زن یا مرد را. تساوی زن و مرد در زمینه ارزش‌های اسلامی و انسانی جزء مسلمات اسلام است و در آن هیچ تردیدی نیست. البته همان طور که می‌دانیم شعار برابری جنسیتی به طور مطلق غلط است و آنچه که صحیح است عدالت جنسیتی است، چون با عدالت است که هر چیز در جای خودش قرار می گیرد. 🔹به قول شهید مطهری «اسلام موافق تشابه حقوقی نیست بلکه قائل به عدالت است». دین اسلام هیچ گاه زن را بر مرد یا مرد را بر زن ترجیح نمی‌دهد. قرآن کتاب تکامل بشر است و برای آن زن و مرد هیچ فرقی ندارد چون دو حضه ی پیکره ی بشرند. بنابراین قرآن ممکن است در جایی از مردان نام ببرد و در جایی از زنان اما این هرگز نشانه سوگیری جنسیتی در قرآن نیست. 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
🔰نشست زنان، پیشرفت و تحول در دولت آینده 🔻نشست گفتمانی مشاوران امور بانوان ستادهای انتخاباتی نامزدها پیرامون سیاست‌ها و برنامه‌های حوزه و زن و خانواده در دولت چهاردهم 🗓 شنبه ۲ تیر ساعت ۱۳:۳۰ لی ۱۹:۳۰ لینک ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/krycY5od 📍لوکیشن محل برگزاری جلسه(سرچشمه): https://nshn.ir/aerbvEBbVxi6pA 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
| 🔺مراجعه به تصویر ♦️به نام زنان یا برای زنان؟! (با نگاهی به فضای انتخابات ریاست جمهوری دولت چهاردهم) ✍🏻| خانم الهه سادات شفیعی 🔸بسم الله الرّحمن الرّحیم پرداختن به مسائل زنان، در این دوران، امری فراگیر شده و کم‌تر کسی آن را، دست‌کم در مقام ادعا و شعار، کم‌اهمیت تلقی می‌کند؛ آن‌چه در موقعیتی مانند انتخابات ریاست‌جمهوری اهمیت فزاینده‌ای پیدا می‌کند. در این میان، باید نقادانه با رویکردهای مختلف مواجه شویم تا بتوانیم سره را از ناسره تشخیص دهیم و رویکردهای نمایشی، کاریکاتوری، تقلیل‌گرا و... را بازشناسی نماییم و گرفتار آسیب‌های ناشی از آن نشویم. 🔹رویکرد نمایشی مانند این‌که توجه به زنان را با شاخص تعداد مدیران ارشد زن بسنجیم و واگذاری تعدادی کرسی به زنان در سطوح عالی مدیریت کشور را، نشان از اهتمام به امور زنان القا کنیم! تو‌گویی، مسائل جامعه زنان با چنین اقدامی، حل و فصل می‌شود... رویکرد کاریکاتوری مانند این‌که دغدغه‌های بخشی از جامعه زنان را که از قضا فراگیری چندانی ندارد، هرچند در حد خود واجد اهمیت باشد، اولویت و محوریت ببخشیم و با تمرکز بر آن و طرح شعارها و وعده‌هایی در راستای تحقق این دغدغه‌ها، خود را حامی زنان معرفی کنیم! مانند رفتن زنان به ورزشگاه، موتورسواری زنان و... 🔸رویکرد تقلیل‌گرا، مانند این‌که بکوشیم پیچیدگی‌های مسایل زنان در عرصه‌های مختلف، به‌عنوان مثال در زمینه نقش مادری و تزاحم آن با بهره بردن از فرصت تحصیل، فعالیت‌های اجتماعی، ورزش، تفریح و... را به دغدغه اقتصادی کاهش دهیم و بخواهیم این دغدغه را با برخی مشوق‌های مالی برای خانواده یا برای خود زنان حل و فصل نماییم! در مقابل، مواجهه صادقانه و مسئولانه با مسائل زنان را می‌توان واجد سه ویژگی اساسی دانست: 🔹اول. رویکردی که به مسائل زنان نگاه ابزاری ندارد تا بخواهد با مواجهه نمایشی، برخی اقدامات تبلیغاتی و محدود را به‌مثابه اهتمام اساسی در این زمینه معرفی کند و از این طریق به‌دنبال جلب محبوبیت یا گسترش سبد رای خود در میان برخی اقشار باشد؛ به‌عنوان مثال، حضور یا عدم حضور تعدادی از زنان در کرسی‌های مدیریت ارشد نمی‌تواند جایگزین گسترش زمینه رشد فراگیر برای عموم زنان در عرصه‌های مختلفی که استعداد و آمادگی حضور و بالندگی دارند باشد... 🔸دوم. رویکردی که مسائل زنان را در سطوح و ابعاد مختلف آن می‌نگرد و سعی نمی‌کند با برجسته نمودن برخی مسائل جنجالی، به تحریک احساسات در لایه‌های پرهیجان جامعه دامن بزند؛ بلکه با نظر به فراگیری مسأله در میان اقشار مختلف، ضریب اثرگذاری در منافع عمومی و کمک به پیشرفت کشور، به اولویت‌بندی مسائل می‌پردازد. با این نگاه، امکان حضور زنان در ورزشگاه، به‌عنوان یک مطالبه از سوی بخشی از جامعه نادیده گرفته نمی‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد، اما ضریب اهمیت آن بر امور فراگیری مانند چالش‌های پیش‌ روی مادران، در عرصه تحصیلات، اشتغال، فعالیت‌های اجتماعی و... یا چالش‌هایی که زنان سرپرست خانوار و یا زنانی که تجرد قطعی بر ایشان تحمیل شده با آن مواجه هستند، پیشی نمی‌گیرد! 🔹سوم. رویکردی که از منظری باهم‌نگرانه، لایه‌ها و ابعاد مختلف مسائل را می‌بیند و آن را به برخی لایه‌ها و ابعاد فرونمی‌کاهد... به‌عنوان نمونه، مسائل زنان در عرصه جمع نمودن میان نقش مادری و نقش‌های دیگر در زندگی شخصی و اجتماعی، تنها با چالش اقتصادی مواجه نیست تا بتوان آن را با برخی مشوق‌های اقتصادی چاره‌ نمود؛ بلکه در این میان، چالش‌های دیگری در سطح ساختارها، سیاست‌های کلان، قوانین و رویه‌های جاری، چالش‌هایی در سطح مسائل فرهنگی جامعه و... نیز تأثیرگذار است که باید در نظر گرفته شود. 🔸در پایان توجه به این نکته ضرورت دارد که اهتمام به مسائل زنان، نباید منجر به این تلقی شود که این اهتمام مستلزم دامن زدن به شکاف جنسیتی با مردان و نادیده گرفتن اهمیت نهاد خانواده است؛ چراکه دامن گرفتن چنین شکاف و تضادهایی، منجر به نقض غرض خواهد شد و نه‌تنها ره‌آوردی برای زنان نخواهد داشت که زمینه را برای زیان‌های هرچه بیش‌تر ایشان فراهم می‌کند. تجربه جوامعی که اهتمام به امور زنان را از این رهگذر پیش گرفته‌ و به چالش با مردان و تضعیف نهاد خانواده دامن زده‌اند، می‌تواند در این موقعیت تاریخی حساس، چراغ راه ما باشد! 🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|
📌 پایگاه تحلیلی عصر زنان با همکاری موسسه شناخت برگزار می‌کند: ♨️ جریان سلسله نشست‌های تخصصی عصر زنان ♨️موضوع: زن و خانواده در برنامه‌ مدوّن نامزدهای ریاست جمهوری (دکتر محمدباقر قالیباف) ♨️نشست چهاردهم: ▫️خانم دکتر شیما علی آبادی ▪️دبیر نشست: الهه سادات شفیعی 🗓 زمان: یکشنبه ۳ تیرماه 🕰 ساعت ۱۰ ✅ پخش زنده نشست در بستر اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/shenakht/jareyan 🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان 🌐|@asrezanan_ir|