⭕️ سناریوی آینده عراق و تاثیر آن بر جنگ با اسرائیل
✍️ مصطفی امیری
▪️آیا مسیر «کربلا تا قدس»، مسدود خواهد شد؟
☑️ تحلیل سیاسی
▪️آمریکاییها در یک اقدام مداخله جویانه که ناشی از ضعف دولت عراق است، میخواهند مرزهای این کشور با سوریه را ببندند. اطلاعات درز یافته از منابع امنیتی حاکی از آن است که نظامیان آمریکا قصد دارند نوار مرزی با سوریه در غرب الانبار را مسدود کنند.
▪️آمریکا، طرحی را روی میز گذاشته که بر اساس آن میخواهد به هر شکل ممکن، منطقه التنف در جنوب سوریه تا مناطق واقع در سه گوش مرزی عراق، سوریه و اردن را به شهر مرزی البوکمال در ساحل فرات متصل کند.
▪️هدف، قطع کوریدور ایران، عراق، سوریه و به منظور تامین امنیت اسرائیل است[1]
▪️حتی آمریکا با ۳هزار مترجم عرب، قرارداد امضا کرده تا بتواند افکار عمومی را در رخدادهای که قرار است در آینده رخ دهد، اقناع کند[2]
▪️اغتشاشات اخیر سوریه در درعا[3] و تاسیس جنبش نظامی «برکان الفرات» توسط آمریکا و تبدیل عشایر شرق سوریه به پیادهنظام غربیها[4] نیز در این راستا ارزیابی میشود.
▪️البته در این میان، محتمل است اکراد سوریه با عشایر عرب شرق فرات، وارد درگیری نظامی شوند.
▪️آمریکا در راستای اهداف رژیم صهیونیستی و تامین امنیت اسرائیل و به منظور قطع ارتباط محور مقاومت با فلسطین، میخواهند با عبور از سیادت و تمامیت ارضی عراق، در این کشور پایگاههایی را ایجاد کنند که بتوانند به راحتی از منطقه التنف در جنوب سوریه تا شمالیترین مناطق عراق در الانبار و موصل را در اختیار داشته باشند[5].
▪️آمریکاییها به دنبال ایجاد منطقه خودمختار در عراق و سوریه هستند تا به عنوان دیوار حائل، سدّ راه مسیر محور شیعی باشد[6]
☑️ تحلیل حدیثی
▪️بررسی «چکیده» مقاله نگارنده که در سال98 منتشر گردید[7]، خالی از لطف نیست و پیشبینی که برای آینده عراق، متصور بود، «فرایند» آن در حال تکوین است:
▪️آیندهپژوهی مهدوی، به ما کمک میکند تا از سطح مقدّماتی فراتر رفته و وارد سطح مؤثّر و استراتژیک شویم و نقش خود را براساس رصد کردن تحولات محتمل و ممکن جهانی بهتر ایفا کنیم.
▪️آیندهپژوهی مهدوی با تکیه بر هشدارهای حدیثی در تراث مهدوی و محور قرار دادن گزارشات درباره فتنهها و بحرانهای سیاسی و امنیتی، امکان وقوع آنها را در «جغرافیای کشورهای نقشآفرین عصر ظهور» رصد میکند و اذهان را متوجه رویدادهای تاثیرگذار در آینده مینماید و جامعه را برای مقابله با آنها آماده میسازد.
▪️در واقع، نقشه چنین است با قطع محور مواصلاتیِ زمینهسازان ظهور از حرکت جبهه حق برای آزادی فلسطین ممانعت شود؛ چراکه در این صورت، مرزهای غرب عراق و شرق سوریه در اختیار مثلث «غربی، عبری، عربی» قرار خواهد گرفت[8]
▪️تحرکات «اهلسنت» در موصل و تکریت و الانبار، شدت خواهد گرفت که تلاشی است برای قطع مسیر مواصلاتی مقاومت شیعی در جغرافیای ظهور از «کربلا تا قدس».
▪️و در راستای پروژه «بالکانیسم خاورمیانه»، از مهمترین مراحل این طرح آمریکا، تلاش برای تجزیه عراق و رویای «اقلیم سنی» است که تاکنون با هوشیاری محور مقاومت، عقیم مانده است[9]
▪️البته از فتنهگری «بنیقیس» قبل از ظهور در کتب معتبر حدیثی، نیز سخن به میان آمده است: «قَبْلَ قِیامِ الْقَائِمِ تَحَرَّكَ حَرْبُ قَیس»[10].
▪️و یکی از اطراف درگیر، در منطقه قرقیسیا، خواهند بود و البته در نهایت هیچ پشتیبانی نخواهند داشت و قتلعام میشوند: «قِرْقِیسیا...یهْلَكُ فِیهَا قَیسٌ وَ لَا یدَّعِی لَهَا دَاعِیةٌ»[11]
▪️لازم به ذکر است بنیقیس، ساکنان اهلسنت شرق سوریه هستند که امتداد قومیتی آن در مناطق غرب عراق تا بغداد وجود دارد[12].
▪️به کارگیری اهلسنت در غرب عراق و شرق سوریه و فعال کردن پروکسی برای جنگ نیابتی، تلاشی است برای خارج کردن اختیار مناطق سنینشین از سلطه حکومت مرکزی و قطع ارتباط محور مقاومت شیعی با منطقه شام و فلسطین
▪️که سرانجام با به قدرت رسیدن سفیانی، حاکم موقت دمشق که مورد حمایت غربیها است، این فرایند، تکمیل خواهد شد و به عراق نیز حمله خواهد کرد.
☑️ پینوشت:
1. https://t.me/Monji_EmamMahdi/19913
2. https://t.me/Monji_EmamMahdi/19877
3. https://t.me/Monji_EmamMahdi/19883
4. https://t.me/Monji_EmamMahdi/19909
5. https://t.me/Monji_EmamMahdi/19911
6. https://t.me/Monji_EmamMahdi/19922
7. http://mshrgh.ir/1020834
7. http://rajanews.com/node/331858
8. خاورمیانه عصر ظهور، ص۱۲۸.
9. https://t.me/Monji_EmamMahdi/19914
10. نعمانی، الغیبة، ص۲۷۷.
11. کلینی، الکافی، ج۸، ص۲۹۵.
12. ربیعی، سلسلة القبائل العربیه، ج۳، ص۱۱.
☑️ عناوین مرتبط:
▪️سناریوی آینده عراق قبل از ظهور:
11. https://eitaa.com/asrzohur110/57
▪️آیا مسیر کربلا تا زمان ظهور بسته میشود:
12. https://eitaa.com/asrzohur110/56
🆔@AsrZohur110
⭕️ فتنه طولانی شام / سفیانی همه رُقبا را ترور و حذف خواهد کرد
▪️بحران جنگ سوریه، به «قتل حاکم دمشق» منتهی خواهد شد.
✍️ مصطفی امیری
▪️فرض کنید قرار است به عصر ظهور برویم. تظاهرات خیابانی در سوریه که متعاقب بهار عربی و با تظاهرات درعا در اعتراض به دستگیری و شکنجه کودکان شروع شد. این «بازی کودکانه» با دیوارنوشته هایی در اعتراض به نظام سوریه همراه گردید. اما با واکنش شدید حاکمیت روبرو شد، در تراث عامه از آن به «لعب صبیان» در ابتدای فتنه شام، تعبیر شده است:
▫️«تَكُونُ فِتْنَةٌ بِالشَّامِ، كَأَنَّ أَوَّلَهَا لَعِبُ الصِّبْيَانِ، كُلَّمَا سَكَنَتْ مِنْ جَانِبٍ طَمَّتْ مِنْ جَانِبٍ فَلَا تَتَنَاهَى»[1]
▪️فتنه در منطقه شام آنچنان طولانی میشود و هرگاه به دنبال راهحلی برای آن هستند، پیدا نخواهد شد و تا زمان ظهور، ادامه خواهد داشت:
▫️«لا یظْهَرُ الْقَائِمُ حَتَّى یشْمَلَ النَّاسَ بِالشَّامِ فِتْنَةٌ یطْلُبُونَ الْمَخْرَجَ مِنْهَا فَلَایجِدُونَهُ»[2]
▪️و هرگاه تصور میرود که بحران شام و جنگ سوریه در مسیر حل و فصل است، ناگهان شعلههای فتنه همچون آتش زیر خاکستر از جایی دیگر، خود را آشکار میسازد:
▫️«تكُونُ بِالشَّامِ فِتْنَةٌ كُلَّمَا سَكَنَتْ مِنْ جَانِبٍ طَمَّتْ مِنْ جَانِبٍ، فَلَا تَتَنَاهَى حَتَّى ینَادِی مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ»[3]؛ «لَايَرْفَعُونَهَا مِنْ نَاحِيَةٍ إِلَّا انْفَتَقَتْ مِنْ نَاحِيَةٍ أُخْرَى»[4]
▪️سه جریان: اصهب: (حاکمیت)، ابقع (معارضین)، سفیانی (گزینه مطلوب غربیها و یهود) بر سر «قدرت و حاکمیت» در رقابت خواهند بود:
▫️«ثلَاثَةُ بِالشَّامِ كُلُّهُمْ یطْلُبُ الْمُلْك»[5]
▪️سرانجام با ورود سفیانی که فعالیت خویش را از وادی یابس در جنوب سوریه آغاز میکند و موردحمایت غربیها است:
▫️«يَخْرُجُ ابْنُ آكِلَةِ الْأَكْبَادِ مِنَ الْوَادِي الْيَابِس»[6]؛ «يُقْبِلُ السُّفْيَانِيُّ مِنْ بِلَادِ الرُّومِ مُنْتَصِراً فِي عُنُقِهِ صَلِيب»[7]
▪️ابتدا ابقع و حامیان اش، قتلعام میشوند و در نهایت با قتل اصهب، سفیانی بر دمشق مسلط خواهد شد:
▫️«أَرْضُ الشَّامِ...يَخْتَلِفُونَ عِنْدَ ذَلِكَ عَلَى ثَلَاثِ رَايَاتٍ: رَايَةِ الْأَصْهَبِ وَ رَايَةِ الْأَبْقَعِ وَ رَايَةِ السُّفْيَانِيِّ فَيَلْتَقِي السُّفْيَانِيُّ بِالْأَبْقَعِ فَيَقْتَتِلُونَ فَيَقْتُلُهُ السُّفْيَانِيُّ وَ مَنْ تَبِعَهُ ثُمَّ يَقْتُلُ الْأَصْهَبَ»[8]
☑️ پینوشت:
1. ابنحمّاد، الفتن، ص۲۳۵.
2. نعمانی، الغیبة، ص۲۷۹. حر عاملی، إثبات الهداة، ج۵، ص۳۶۸.
3. مقدسی شافعی، عقد الدرر فی أخبار المنتظر، ص۷۵.
4. متقی هندی، کنزالعمّال، ج۱۱، ص۱۶۳.
5. طوسی، الغیبة، ص۴۶۳.
6. صدوق، کمال الدین، ج۲، ص۶۵۱.
7. طوسی، الغیبة، ص۴۶۳.
8. نعمانی، الغیبة، ص۲۸۰.
➖➖➖➖➖➖➖
🆔@AsrZohur110
⭕️ تحلیل «سیاسی» چرایی حضور نظامی ایران و محور شیعی در «فتنه شام» قبل از ظهور
✍️ مصطفی امیری
▪️اگر قرار است، سوریه در اختیار «سفیانی» قرار گیرد، چرا ایران وارد جنگی شد که پایان آن، مشخص است؟
▪️از دو بُعد «سیاسی- حدیثی»، میتوان به قضیه نگریست؟
✅ جنگ سوریه، قبل از اعتراضات مردمی، برنامهریزی شده بود
▪️سابق بر این، شبکه «ایران اینترنشنال» فایل صوتی آقای ظریف را به صورت اختصاصی و برای اولین بار منتشر کرد[1] که به انتقاد از شهید سلیمانی و سیاستهای ایران در سوریه نیز پرداخته است.
▪️در آن زمان، ضروری گردید، بعد از صحبتهای وزیر خارجه دولت حسن روحانی و نیز قبلتر از آن، انتقاد برخی «حامیان» آقای احمدینژاد از دلیل و چرایی حضور نظامی ایران در جنگ سوریه، ابعاد این موضوع بررسی شود.
▪️البته بررسی ابعاد جامع دیدگاه حامیان آقای احمدی نژاد، نیازمند نوشتاری مستقل است[2] اما انتشار «فایل صوتی» ظریف و انتقاد از سیاست ایران در جنگ سوریه موجب سوءاستفاده دشمن شد. مایک پومپئو: «ترور سلیمانی کار درستی بود، از ظریف بپرسید»[3]
✅ سال 2011-2012: آغاز فتنه شام
▪️بهتر است به سالها قبل برگردیم. اکنون اوایل فتنه شام و بحران سوریه است. تظاهرات مردمی که ابتدا فقط در جنوب سوریه (درعا) شکل گرفته، بتدریج در حال گسترش به سایر مناطق این کشور است.
▪️ایستگاه «بهار عربی» از تونس و مصر سرانجام به سوریه رسید. اما داستان کاملا فرق داشت. سادهانگارانه و «بلاهت سیاسی» است که فتنه شام را در حد تظاهرات مردمی تقلیل دهیم بلکه جنگ سوریه از سالها پیش طراحی شده بود و در سال 2012 وارد مرحله اجرایی گردید[4]
▪️بحران سوریه، هرچند در ابتدا با تظاهرات مردمی استارت زده شد اما با طراحی پیچیده- امنیتی- نظامی مثلث «غربی، عبری، عربی» صحنهگردان اصلی فتنه شام با چاشنی حضور تروریستهای چند ملیتی- تکفیری داعش و القاعده از سراسر دنیا، کاملا واضح بود که دیگر مردم نبودند[5]
▪️فرض کنیم در ایران، نخبگان سیاسی، دانشگاهی و نظامی کشور درباره بحران جنگ سوریه تشکیل جلسه میدهند. استراتژیستها و آیندهپژوهان نیز دعوت شدند. جلسه بسیار مهم در شورای عالی امنیت ملی از طرف رئیس جمهور وقت، تشکیل میشود. وی محورهای بحث را بیان میکند:
1. آیا جنگ سوریه، فقط تظاهرات مردمی است یا در آینده بیم آن میرود با فتنه پیچیده طراحی شده از سوی مثلث «غربی، عبری، عربی» روبرو شویم؟
2. به نظر شما، فتنه شام تا چند سال به طول خواهند انجامید؟
3. در صورت عدم مداخله ایران، مسیر مواصلاتی محور مقاومت شیعی از «کربلا تا قدس» به چه سرنوشتی دچار خواهد شد؟
4. در ادامه رئیس شورای عالی امنیت ملی، خطاب به حاضرین بیان میکند: اکنون وقت درنگ نیست و باید سریع تصمیم گرفت. کدام انتخاب بهتر است: بیطرف باشیم یا حمایت مستشاری و مداخله نظامی در بحران سوریه؟
5. البته بیم آن میرود اگر از حکومت سوریه حمایت نشود، مقصد بعدی فتنه طراحی شده از سوی مثلث «غربی، عبری، عربی» با هدایت تروریستهای تکفیری، عراق باشد و حتی این بحران به مرزهای ایران نیز سرایت کند.
▪️بعد از گفتگوها و بیان نظرات موافق و مخالف، سرانجام مجموعه «اتاق فکر انقلاب»، تصمیم به حضور مستشاری در فتنه شام -البته با دعوت دولت سوریه- برای مقابله با فتنه غربیها اتخاذ میشود. اما آیا تصمیم درستی بود؟
✅ سال 2021: ده سال بعد از فتنه شام
▪️گذشت زمان، صحیح بودن این تصمیم سرنوشتساز را آشکار ساخت و بحران سوریه که با ورود تروریستهای چندملیتی از سراسر دنیا و طراحی محور «غربی، عبری، عربی» به بحران منطقهای و جهانی تبدیل شده بود، اما صحنه فتنه شام بعد از گذشت دهسال بعد از ورود «محور مقاومت شیعی» بر همگان روشن و آشکار شده است و «عیار» دیدگاه موافقین و مخالفین نیز مشخص شده است.
▪️مراکز مقدسه شیعی در سوریه و عراق حفظ شد (فراموش نشود که داعش تا چند کیلومتری حرم امام حسین و کربلا رسیده بود)؛ البته برخی، بیان میکنند حرم حضرت زینب در سوریه نیست بلکه در کشور مصر است اما همین افراد اگر غیرت دینی دارند، میپذیرند که مراقد مقدسه شیعی در سوریه، اگر «حرم» نیست، قطعا «حریم» اهلبیت است و به خوبی میدانند که دشمنان درصدد دستیابی به حریم اهلبیت و تخریب آن، بسیار تلاش کردند کما اینکه بارگاه «منتسب» به دختر امام علی را در سوریه با خاک یکسان کردند[6]
▪️با تصمیم درست سیدحسن نصرالله، امنیت شیعیان منطقه شام از خطر داعش و سلفیهای تکفیری در امان ماند.
▪️با تشکیل حشدالشعبی و بسیج مردمی عراق، ضلعی دیگر از محور مقاومت در جغرافیای ظهور شکل گرفت.
▪️ایران به مرزهای فلسطین، نزدیکتر شد و اسرائیل در آینده نزدیک، به مرز فروپاشی خواهد رسید[7]
▪️و البته، نقل خاطره سیدحسن نصرالله از جلسه با رهبری در ابتدای جنگ سوریه و پیشگویی ایشان، بسیار شنیدنی است[8]
➖➖➖➖➖➖➖
🆔@AsrZohur110
▪️بنابراین هرچند شطرنج فتنه شام توسط مثلث «غربی، عبری، عربی» تنظیم و اجرا شد و ایران ناگزیر در این شطرنج طراحی شده، حضور یافت و به ظاهر در دفاع از حکومت سوریه و نه نشانه حق بودن، اما در واقع از منافع و امنیت شیعه و «حریم» اهلبیت حفاظت نمود.
☑️ پینوشت:
1. فایل صوتی آقای ظریف:
1. https://t.me/Monji_EmamMahdi/20030
2. دیدگاه احمدی نژاد درباره جنگ سوریه:
2. https://t.me/Monji_EmamMahdi/20031
3. مایک پومپئو: ترور سلیمانی کار درستی بود، اگر جوبایدن قبول ندارد از ظریف بپرسید:
3. https://t.me/Monji_EmamMahdi/20032
4. رولاند، وزیر خارجه اسبق فرانسه: از دو سال قبل از اعتراضات، تدارک جنگ دیده شده بود:
4. https://t.me/Monji_EmamMahdi/20033
5. اولمرت، نخستوزیر اسبق اسرئیل: سوریه را گرفتار جنگ داخلی کردیم:
5. https://t.me/Monji_EmamMahdi/20034
6. تخریب بارگاه منتسب به «دختر امام علی» در شهر داریا سوریه توسط داعش:
6. https://t.me/Monji_EmamMahdi/19997
7. نقشه جنگ سوریه و فتنه شام: بازیگران داخلی، منطقهای و بینالمللی:
7. https://t.me/Monji_EmamMahdi/19998
8. نقل خاطره سیدحسن نصرالله از جلسه با آیتالله خامنه ای در ابتدای جنگ سوریه و پیشگویی ایشان، بسیار شنیدنی است:
8. https://t.me/Monji_EmamMahdi/20035
9. https://t.me/Monji_EmamMahdi/20036
➖➖➖➖➖➖➖
🆔@AsrZohur110
⭕️ تحلیل «حدیثی» چرایی حضور نظامی ایران و محور شیعی در «فتنه شام و جنگ سوریه» قبل ظهور
✍️️ مصطفی امیری
▪️اگر قرار است، سوریه در اختیار «سفیانی» قرار گیرد، چرا ایران وارد جنگی شد که پایان آن، مشخص است؟
▪️از دو بُعد «سیاسی- حدیثی»، میتوان به قضیه نگریست؟
▪️اکنون از نگاه «آیندهپژوهی مهدوی» و صرفا «تحلیل حدیثی» به این مساله، نگریسته خواهد شد.
✅ چرایی حضور ایران در فتنه شام، قبل از سفیانی
▪️فرض کنیم عصر معاصر، عصر ظهور است. در «دیپلماسی خارجی»، باید مولفه «آیندهپژوهی» در اتاق فکر انقلاب، نیز لحاظ شود. نخبگان سیاسی، اساتید دانشگاه و سران نظامی کشور درباره بحران جنگ سوریه، تشکیل جلسه میدهند. استراتژیستها و آیندهپژوهان نیز دعوت شدند.
▪️از آنجا که «فتنه شام» قبل ظهور توسط مثلث «غربی، عبری، عربی» طراحی شده است[1]، باید دیپلماسی سیاسی و توان نظامی «محور مقاومت شیعی»، ضمن دفاع از حریم و مراکز مقدسه در سوریه، تلاش برای کاستن از افزایش قدرت حاکم شام (سفیانی، همپیمان غربیها) در آینده باشد.
▪️طبق گزاره حدیثی در کتاب «الکافی» کلینی[2] که مشابه آن در دیگر کتب معتبر نیز نقل شده است[3]، از امام معصوم درباره فروش سلاح و کمک نظامی به برخی از طرفهای درگیر در «منطقه شام» -که در جبهه حق، قرار ندارند اما در حال جنگ با «دشمن اصلی» شیعه هستند- سوال میشود
▪️امام معصوم، پاسخ میگویند: «حتما به اهل شام، سلاح بفروشید و در اختیارشان قرار دهید. زیرا به واسطه این کار، دشمنان اصلی شیعه (رومیها)، از مرزهای بلاد شیعی دور و نقشههای غربیها، خنثی و نابود میشود؛ اما هرگاه جنگ با شیعه رخ داد، دیگر اقدام به فروش سلاح و کمک نظامی به حکومت شام نکنید»[4].
▪️بنابراین هرچند سرنوشت محتوم سوریه بر این تعلق گرفته است که سفیانی بر دمشق[5] مسلط خواهد شد اما شیعه نباید اجازه بدهد «سفیانی مقتدر» بر سوریه تسلط یابد.
▪️ضمن اینکه بازه زمانی حکومت سفیانی بر منطقه شام، کمتر از دو سال خواهد بود[6] که البته بخشی از آن را مشغول جنگ با رقیبان داخلی[7] و بخشی دیگر نیز در حال جنگ با تُرکها[8] در شرق سوریه و نواصب در غرب عراق[9] خواهد بود.
▪️از اینرو مدت «موقت» دوسال سفیانی با فتنه «طولانی» شام قبل از حضور سفیانی، اصلا قابل مقایسه نیست.
▪️اگر به صرف اینکه قرار است سفیانی بر سوریه مسلط شود پس دیگر نیازی به مداخله نظامی ایران در فتنه شام نیست؛ این تفکر اشتباه است و رگههایی از «اسلام فردی» بدون توجه به «اسلام اجتماعی» و مرزهای عقیدتی است و سوال این است: پس چگونه «امنیت شیعیان» و «مراکز مقدسه» در منطقه شام حفظ شود؟
▪️آیا شایسته است به صرف اینکه پایان فتنه شام، آغاز فتنه سفیانی خواهد بود، از همکاری و تقویت نظامی «مخالفین»ِ سفیانی -که در جبهه مقابل غربیها و حاکمان عربی قرار دارند- چشمپوشی کنیم؟
▪️«اصهب» به عنوان حاکم سوریه در تحولات فتنه شام، مخالف اعراب است[10] و بر سایرین نیز برتری دارد[11] و در تقابل نظامی با «ابقع»- تشکّل نظامی مرتبط با عربها و رومیها- در فتنه شام است[12]
▪️بنابراین «سفیانی» -حاکم آینده سوریه در عصر ظهور- که دشمن اصلی امام عصر است؛ از طرفی بیان گردید «ابقع» نیز با دشمنان (اعراب و غربیها) در ارتباط است. و اگر قرار بر مداخله نظامی در جهت «امنیت» شیعیان منطقه شام و دفاع از «حریم» اهلبیت و «مراکز مقدسه» در سوریه باشد، ناگزیر باید از «اصهب» حمایت کرد و البته الزاما دلالت بر حقانیت «حامیان اصهب» ندارد[13]
▪️با حضور «سفیانی» بر اریکه قدرت، همکاری نظامی و فروش سلاح به حاکم منطقه شام، قطع خواهد شد. زیرا وی، دشمن اصلی امام عصر[14] و همپیمان غربیها[15] و یهودیان[16] است.
▪️اما با تدابیر و استحکامات امنیتی- نظامی محور شیعی، قبل از حضور سفیانی بر اریکه قدرت، شیعیان تا حدودی از اقدامات تخریبی دشمنان محفوظ هستند. شواهد حدیثی نیز بیانگر این است هنگام تسلط سفیانی، شیعیان منطقه شام از شرارتهای وی در امان خواهند بود:
▪️«السُّفْيَانِي...يَخْرُجُ بِالشَّامِ فَيَنْقَادُ لَهُ أَهْلُ الشَّامِ إِلَّا طَوَائِفُ مِنَ الْمُقِيمِينَ عَلَى الْحَقِّ يَعْصِمُهُمُ اللَّهُ مِنَ الْخُرُوجِ مَعَه»[17]
▪️بیشک، مصداق عبارت «طوائف من المقیمین علی الحق» در روایت مورد اشاره، شیعیان و پیروان امیرالمومنین علی بن ابیطالب میباشند که منطبق بر شیعیان منطقه شام (شیعه حزبالله لبنان و...) است، و ان شاء الله در هنگام تسلط حاکم آینده دمشق و همپیمان غربیها از شر همراهی و بیعت با لشکریان سفیانی و جبهه کفر و شیطان، در امان خواهند ماند.
▪️بنابراین گزاره فوق، دلالت بر این دارد «قبل از حضور سفیانی»، محور مقاومت شیعی در «جغرافیای ظهور» با تمهیدات لازم و آمادگیهای نظامی توانسته است، امنیت شیعیان ساکن منطقه شام را تضمین نماید.
➖➖➖➖➖➖➖
🆔@AsrZohur110
▪️و قبل از حضور سفیانی بر اریکه قدرت، ایرانیان و محور مقاومت شیعی، توانستهاند از طریق حضور در خاک سوریه، با یهودیان اسرائیل ساکن فلسطین، وارد جنگ شوند و شکست سختی را بر آنان تحمیل کنند[18].
▪️از اینرو سفیانی بعد از تسلط بر دمشق، با حمایت غربیها و برای کاهش نفوذ ایرانیان -که خطر و تهدید جدی برای رژیم اسرائیل است- اقدام خواهد کرد[19].
▪️بنابراین این تفکر که ایران نباید در فتنه شام دخالت میکرد، سخنی اشتباه است زیرا هرچند جنگ در سوریه، تحمیلی است اما نمیتوان وجود اراده آمریکا وصهیونیستها، پشت گروههای تروریستی مانند داعش انکار کرد.
▪️ایران و محور مقاومت شیعی به ناچار وارد منازعه فتنه شام گردید زیرا منافع ملی و انقلابی ایجاب میکند که از کیان مقاومت اسلامی و حریم اهلبیت در منطقه، قاطعانه حمایت شود.
▪️بنابراین، وظیفه شیعه، «قبل سفیانی» فرق دارد با «بعد سفیانی».
✅ پینوشت:
1. فتنه شام قبل از ظهور: بازیگران داخلی، منطقهای و بینالمللی، رجانیوز (لینک)
2. کلینی، الکافی، ج۵، ص۱۱۲.
3. صدوق، من لایحضره الفقیه، ج۳، ص۱۷۵. طوسی، تهذیب الأحکام، ج۶، ص۳۵۳. حر عاملی، وسائل الشیعه، ج۱۷، ص۱۰۲.
4. «قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ...إِنِّي كُنْتُ أَحْمِلُ السِّلَاحَ إِلَى أَهْلِ الشَّامِ فَأَبِيعُهُ مِنْهُمْ فَلَمَّا أَنْ عَرَّفَنِيَ اللَّهُ هَذَا الْأَمْرَ ضِقْتُ بِذَلِكَ وَ قُلْتُ لَا أَحْمِلُ إِلَى أَعْدَاءِ اللَّهِ فَقَالَ احْمِلْ إِلَيْهِمْ فَإِنَّ اللَّهَ يَدْفَعُ بِهِمْ عَدُوَّنَا وَ عَدُوَّكُمْ يَعْنِي الرُّومَ وَ بِعْهُمْ فَإِذَا كَانَتِ الْحَرْبُ بَيْنَنَا فَلَا تَحْمِلُوا» (کلینی، الکافی، ج۵، ص۱۱۲).
5. «السُّفْيَانِيُّ...يَسْتَوِيَ عَلَى مِنْبَرِ دِمَشْق» (نعمانی، الغیبة، ص۳۰۶. و مشابه آن: صدوق، کمالالدین و تمامالنعمة، ج۲، ص۶۵۱).
6. سفیانی در بازه زمانی «کمتر از دو سال» بر دمشق و سایر مناطق مورد منازعه در فتنه شام، مسلط خواهد شد و حکمرانی وی تا ظهور، ادامه خواهد داشت: «السُّفْیانِی مِنَ الْمَحْتُومِ...وَ مِنْ أَوَّلِ خُرُوجِهِ إِلَى آخِرِهِ خَمْسَةَ عَشَرَ شَهْراً» (نعمانی، الغیبة، ص۳۰۰).
7. «أَرْضُ الشَّامِ...یخْتَلِفُونَ...عَلَى ثَلَاثِ رَایاتٍ: رَایةِ الْأَصْهَبِ وَ رَایةِ الْأَبْقَعِ وَ رَایةِ السُّفْیانِی...فَیقْتَتِلُون» (نعمانی، الغیبة، ص۲۸۰). «ثَلَاثَةُ بِالشَّامِ كُلُّهُمْ یطْلُبُ الْمُلْك» (طوسی، الغیبة، ص۴۶۳).
8. سفیانی در منطقه قرقیسیا، دیرالزور در شرق سوریه با «اخوان الترک» که از قبل تا «جزیرة الشام» پیشروی نظامی داشتهاند: «یسْتَقْبِلُ إِخْوَانُ التُّرْكِ حَتَّى ینْزِلُوا الْجَزِیرَة» (نعمانی، الغیبة، ص۲۸۰. طوسی، الغیبة، ص۴۴۲. مفید، الإختصاص، ص۲۵۶) وارد جنگ خواهد شد: «يُقَاتِلُ السُّفْيَانِيُّ التُّرْكَ» (مقدسی شافعی، عقد الدرر فی أخبار المنتظر، ص۲۲۶. حنبلی، فرائد فوائد الفکر فی الإمام المهدی المنتظر، ص۲۸۷).
9. «أَلَسْتُمْ تَرَوْنَ أَعْدَاءَكُمْ یقْتَتِلُونَ فِی مَعَاصِی اللَّهِ وَ یقْتُلُ بَعْضُهُمْ بَعْضاً عَلَى الدُّنْیا دُونَكُمْ وَ أَنْتُمْ فِی بُیوتِكُمْ آمِنُونَ فِی عُزْلَةٍ عَنْهُمْ وَ كَفَى بِالسُّفْیانِی نَقِمَةً لَكُمْ مِنْ عَدُوِّكُمْ» (نعمانی، الغیبة، ص۳۰۰).
10. «الاصهب: أعداء العرب» (جوهری، الصحاح، ج۱، ص۱۶۶).
11. «الاصهب: تشریفها على سائرِ الإبلِ» (ابنسیده، المحکم و المحیط الاعظم، ج۴، ص۲۰۹).
12. «الابقع: العرب تنكح إماء الروم فیستعمل على الشام أولادهم و هم بین سواد العرب و بیاض الروم» (ابناثیر، النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، ج۱، ص۱۴۶).
13. «اتَّقِ جَمْعَ الْأَصْهَب» (نیلی نجفی، سرور اهل الایمان، ص۳۱).
14. «السُّفْيَانِيُّ يُقَاتِلُ الْقَائِم» (صدوق، معانی الأخبار، ص۳۴۶).
15. «السُّفْيَانِيُّ... فِي عُنُقِهِ صَلِيبٌ» (طوسی، الغیبة، ص۴۶۳).
16. «إِنْ عُدْتُمْ عُدْنا (اسراء، آیه8) يَعْنِي إِنْ عُدْتُمْ {الیهود} بِالسُّفْيَانِيِّ عُدْنَا بِالْقَائِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّد» (قمی، تفسیر القمی، ج۲، ص۱۴).
17. نعمانی، الغیبة، ص۳۰۵.
18. راهبرد ایرانیان زمینهساز: دفاع از عراق و آزادی فلسطین، رجانیوز (لینک).
19. «السفیانی...يذهب إلى الروم لدفع الملك الخراسانى» (میرلوحی، کفایة المهتدی فی معرفة المهدی، ص۶۴۸).
20. فایل Pdf برای دانلود (لینک)
✅ متن مقاله به همراه «مستندات» در رجانیوز بخوانید:
rajanews.com/node/346859
➖➖➖➖➖➖➖
🆔@AsrZohur110
سلام. وقت بخیر
این مطالب که در اختیار شما قرار میگیرد / حاصل کار ساعتها بررسی، جستجو، مطالعه و مباحثه است.
بعید میدانم از نگاه حدیثی، اینگونه، کسی توانسته باشد، «چرایی حضور نظامی ایران و محور شیعی در جنگ سوریه»، را تبیین کرده باشد.
⭕️ رسیدن به «قله»، یعنی رسیدن به «ظهور»
▪️و هر آدرسی و تفسیری غیر از این، اشتباه است.
✍️ مصطفی امیری
▪️رهبری، فرمودند: «آن روزی که به قله برسیم، دشمنیها تمام خواهد شد»[1]
▪️صرفا و تنها با «واقعه شریف ظهور» است، که دشمنیها، تمام خواهد افتاد.
▪️و قبل ظهور، دشمنیها نه تنها کاسته نمیشود بلکه «تقابل»، به اوج میرسد.
▪️قله یعنی «تمدن اسلامی»[2]، آن «پدیده یکتا و بیهمتا»[3] در آینده تاریخ و «خورشید ولایت عظمی»[4]
▪️قله یعنی «يَقُومُوا وَ لاَ يَدْفَعُونَهَا إِلاَّ إِلَى صَاحِبِكُمْ قَتْلاَهُمْ شُهَدَاءُ»[5]
▪️قله یعنی «انقلاب و پرچم را تقدیم امام عصر و حضرت صاحب و کشتههایشان شهید هستند».
▪️آیتالله خامنه ای: انقلاب، قطعا به ظهور، متصل خواهد شد.
▪️«این حکومت، قطعا به زمان ظهور حضرت ولیعصر خواهد پیوست. این را من به طور یقین میتوانم قول بدهم»[6]
▪️آری، به قله نزدیک شدیم[7]
▪️قله یعنی ظهور.
▪️آدرس اشتباه ندهید.
☑️ پینوشت:
▪️«آن روزی که به قله برسیم، دشمنیها تمام خواهد شد»:
1. https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=19996
▪️«تمدن اسلامی به صورت کامل در دوران ظهور حضرت بقیةالله است. در دوران ظهور، تمدن حقیقی اسلامی به وجود خواهد آمد»:
2. https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=21451
▪️«حوادث اخیر به ما خبر میدهد، پدیدهای یکتا در آینده تاریخ در راه است»:
3. https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=44747
▪️«گام دوم، انقلاب را به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ ارواحنافداه هست، نزدیک خواهد کرد»:
4. https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=41673
▪️نعمانی، الغیبة، ص۲۷۳:
5. http://lib.eshia.ir/15220/1/273
▪️نظریه انتظار در اندیشه رهبری، ص۱۵۲
6. khamenei.ir
▪️آیتالله خامنهای: «شیب تند را گذر کردیم و به قلهها نزدیک شدیم»:
7. https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=53571
➖➖➖➖➖➖➖
🆔@AsrZohur110
⭕️ زیارت اربعین، تمرین حضور در «فردای ظهور»
▪️آیا واقعا، موسم اربعین، نگاه تمدنی تشیع است و ارتباط با ظهور دارد؟
✍️ مصطفی امیری
1️⃣ شوق وصال در کوفه و نجف
▪️حضرت، بعد از ظهور، عازم عراق میشوند. و در مسجد کوفه، چنان جمعیت فراوان از شیعه حضور دارد و گریه و ضجّه شوقِ خیل عظیم شیعیان، که برخی سخنان حضرت را به خوبی متوجه نمیشوند:
▫️«الْمَهْدِيَّ...يَدْخُلُ الْكُوفَةَ...حَتَّى يَأْتِيَ الْمِنْبَرَ فَيَخْطُبُ فَلَايَدْرِي النَّاسُ مَا يَقُولُ مِنَ الْبُكَاء»[1]
▪️چه شیرین است شنیدن صدای دلربای مهدی و شوق وصال.
▪️از اینرو، «حضور امروز» شیعه در مسیری که حضرت را در آینده قرار است مشایعت و استقبال کنند، نوعی «تمرین حضور» در معیت امام عصر در «فردای ظهور» است.
▪️البته طبیعی است که مساجد قدیم، دیگر گنجایش خیل عظیم شیعیان را ندارد:
▫️«مَسْجِدَ الْكُوفَةِ لَيَضِيقُ عَلَيْهِم»[2]
▪️به همین خاطر، بعد از ظهور، مساجد کوفه و نجف، توسعه و گسترش پیدا میکند و اصولا آماده سازی، توسعه و «بازسازی عتبات عالیات»، منشاء حدیثی و روایی دارد و مواسات شیعیان برای کمک و نصرت امام در هنگامه ظهور است و این افتخار اکنون، نصیب ایرانیان شده است[3].
2️⃣ اجتماع قلوب مومنین و معرفی امام حسین
▪️زیارت اربعین، میتینگ جهانی تشیع برای معرفی امام حسین به عالم است.
▪️امام مهدی نیز با شعار «یا لثارت الحسین» قیام میکند:
▫️«يَظْهَرُ فِي بَيْتِ اللَّهِ الْحَرَامِ ذِي الْأَسْتَارِ وَ يُنَادِي بِشِعَارِ يَا ثَارَاتِ الْحُسَيْن»[4]
▪️بنابراین، بیجهت نیست که منقول است، امام عصر خود را با نام و یاد امام حسین به جهانیان، معرفی خواهد کرد:
▫️الا يا اهل العالم انا الامام القائم
▫️الا يا اهل العالم انا الصمصام المنتقم
▫️الا يا اهل العالم ان جدّى الحسين قتلوه عطشانا
▫️الا يا اهل العالم ان جدّى الحسين طرحوه عريانا
▫️الا يا اهل العالم ان جدى الحسين سحقوه عدوانا[5]
▪️آگاه باشيد اى جهانيان كه منم امام قائم؛ آگاه باشيد اى اهل عالم كه منم انتقام گيرنده؛ آگاه باشید اى جهانیان كه جدّ من حسين را تشنه كشتند؛ آگاه باشید اى اهل عالم كه جدّ من حسين را روى خاك افكندند؛ آگاه باشيد اى جهانيان كه جدّ من حسين را از روى كينهتوزى به قتل رساندند.[6]
▪️گویی امام حسین، جهانی است و همگان وی را میشناسند.
▪️پیادهروی بیست میلیونی شیعیان در موسم اربعین، به عنوان یکی از بزرگترین اجتماعات بشری در عصر معاصر، گویای چنین واقعیتی است[7]
3️⃣ عراق، کانون و مرکز «تقابل» جبهه حق با باطل
▪️سفیانی بعد از تسلط بر شام، تمام همّ و غم او، توجه به عراق و مرکز تشیع و پایتخت امام مهدی است:
▫️«السُّفْيَانِيُّ...لَا يَكُونُ لَهُ هِمَّةٌ إِلَّا الْإِقْبَالَ نَحْوَ الْعِرَاقِ...وَ يَبْعَثُ السُّفْيَانِيُّ جَيْشاً إِلَى الْكُوفَة»[8]
▪️از اینرو حضور میلیونی شیعیان در مسیر اربعین، نوعی اعلام آمادگی برای «مقابله» با پرچم سفیانی موردحمایت غربیها است.
4️⃣ پیشگویی امام رضا از جهانی شدن اربعین
▪️در احادیث ذکر شده که قبل از ظهور، کربلا و نجف، به هم متصل میشوند و موکبهای اربعین در طول این مسیر، یادآور این رخداد است:
▫️«تَتَّصِلُ بُيُوتُ الْكُوفَةِ بِنَهَرِ كَرْبَلَاء»[9]
▪️از امام رضا نیز منقول است: میبینم آن روزی که بناهاى استوار را گرداگرد قبر حسين ساخته میشود و میبینیم كاروانهايى كه از كوفه به سوی حرم امام حسين، در حرکت هستند شب و روزهایی سپری نمیشود جز اینکه از همهسو و از سراسر جهان به سوی زیارت قبر حسین، روانه میشوند. نمونه بارز آن، موکبهای مسیر اربعین و حرکت کاورانها از نجف به سمت کربلا در سالهای اخیر است:
▫️«كَأَنّي بِالقُصورِ قَد شُيِّدَت حَولَ قَبرِ الحُسَينِ وكَأَنِّي بِالمَحامِلِ تَخرُجُ مِنَ الكُوفَةِ إلى قَبرِ الحُسَين وَ لَا تَذْهَبُ اللَّيَالِي وَ الْأَيَّامُ حَتَّى يُسَارَ إِلَيْهِ مِنَ الْآفَاق»[10]
☑️ پینوشت:
1. مفید، الإرشاد، ج۲، ص۳۸۰.
2. طوسی، تهذیب الأحکام، ج۳، ص۲۵۴.
3. https://t.me/asrzohur110/393
4. ابنمشهدی، المزار الکبیر، ص۱۰۷. مجلسی، بحارالأنوار، ج۹۹، ص۱۹۳.
5. حائری یزدی، إلزام الناصب، ج۲، ص۲۳۳.
6. البته کتاب الزام الناصب از تالیفات قرن سیزدهم و بیش از هزارسال با عصر معصومین، اختلاف زمانی دارد. از اینرو جزو کتب معتبر نیست اما حدیث منقول در این کتاب، به نوعی تفسیر شعار امام مهدی در سال ظهور (یا لثارت الحسین) که در کتب معتبر شیعی نیز ذکر شده است.
7. بنا بر اعلام رسانههای خارجی، مراسم اربعین بزرگترین مراسم زیارتی جهان است:
independent: Arbaeen Millions of Shia Muslims take part in world's greatest pilgrimage as Isis is finally defeated (Link)
8. نعمانی، الغیبة، ص۲۸۰.
9. طوسی، الغیبة، ص۴۶۸.
10. صدوق، عیون اخبار الرضا، ج۲، ص۴۸.
➖➖➖
🆔@AsrZohur110
⭕️ به مناسبت موسم اربعین
▪️هشدار درباره تبلیغ جریان احمد اسماعیل بصری، مدعی «یمانی و مهدویت» در موکبهای مسیر اربعین/ آیا ادعای امام سیزدهم، صحت دارد؟
▪️جریان مدعی یمانی با هدف سوءاستفاده از باور مهدویت و نشانه های ظهور حضرت مهدی در کشور عراق و در شهر بصره، تکوین یافت.
▪️این جریان می کوشد تا با بهرهگیری از ترفندها و شیوه هایی چون حدیثگرایی افراطی، تقطیع و تحریف روایات، بهرهگیری از عوامل متافیزیکی چون خواب، استخاره، علوم غریبه و مانند آن به فریب برخی خواص بپردازد.
▪️و از سوی دیگر کوشیده است تا تفسیر بهرای و تطبیق برخی روایات بر سرکرده این جریان، برخی افراد در کشورهای مختلف را فریب دهد و با خود همراه سازد.
▪️پیروان احمداسماعیل بصری، برای اثبات عقیده خویش، به احادیثی استناد میکنند که در ادامه نقد و بررسی خواهد شد:
▪️متن مقاله به همراه «مستندات» در رجانیوز بخوانید:
🌐 http://rajanews.com/node/370834
➖➖➖➖➖➖➖
🆔@AsrZohur110
⭕️ «اولین» زائر «ایرانی» در اربعین سال ۶۱ هجری
✍️ مصطفی امیری
☑️ پیادهروی اربعین، «سیره» معصوم یا «رسم» شیعه؟
▪️هرچند روایات متعددی درباره پیاده رفتن (ماشیاً) به زیارت امام حسین وجود دارد و این رسم و سیره بعد از عاشورا تا عصر معاصر مرسوم است.
▪️فعل امام معصوم، حضور امام سجاد و حضرت زینب در کربلا در اربعین، و نیز زیارت جابر انصاری صحابی پیامبر و عطیه عوفی، نیز شاهدی است بر این مدعا.
▪️بنابراین، «سنت پیادهروی» در سال 61هجری قمری و از همان اولین اربعین امام حسین، شروع شد.
☑️ حضور اولین ایرانی در زیارت اربعین
▪️عطیه، از مفسران مشهور شیعه و نام وی را امام علی بر او نهاد و فرمود: موهبت و هدیه خدا است: «هذا عطیة الله»[1]. وی، سالها در ایران زندگی کرده است[2]
▪️و بهنوعی این افتخار نصیب ایرانیان شده است که اولین زائر اربعین از مردم، شیعه ساکن ایران بههمراه جابر، صحابی پیامبر بوده است.
☑️ اربعین اول یا اربعین دوم؟
▪️سوالی مطرح است: کاروان اسراء، در اولین اربعین به کربلا رسیدند یا دومین اربعین؟
▪️پاسخ اینکه: درباره اصل حضور اهلبیت در اربعین، اتفاقنظر وجود دارد ولیکن اینکه ورود کاروان اسراء از شام به کربلا، در «اربعین اول»، بوده یا «اربعین دوم»؛ دیدگاههای متفاوتی بیان شده است.
▪️محققین بعد از ذکر آراء مختلف، به دیدگاه مشهور، گرایش یافتند که کاروان اسراء از شام به کربلا برگشتند و امام حسین را زیارت کردند[3] و ملاقات کاروان اهلبیت با جابر نیز حتما رخ داده است[4].
☑️ اربعین و حق بزرگ شهدای مدافع «حرم و حریم» اهلبیت
▪️هر شخصی متناسب با وظیفه خویش، باید گامی در جهت ظهور بردارد:
▪️«لِیُعِدَّنَّ أحَدُکُم لِخُروجِ القائِمِ ولَو سَهماً»[5]
▪️اگر در دوران عصر غیبت، گامی برای امام زمان برنداریم، بعید است در دوران ظهور نیز در زمره یاران باشیم.
▪️آنچه بکارید، درو خواهید کرد: «من لم يزرع فی زمن الغيبة، لن يحصد فی زمن الظهور».
▪️شیعیان مکتب مقاومت در «جغرافیای ظهور»، مدافع «حرم و حریم» اهلبیت در عراق و سوریه، حق بسیار بزرگی بر گردن زائران اربعین دارند[6].
▪️و جانفشانی ها کردند و از «حریم» اهلبیت دفاع کردند تا امروز این مسیر زیارت برای ما و شما، هموار باشد
▪️و نشان دادند، اگر در دوران ظهور نیز میبودند، به طریق اولی، در رکاب امام عصر، خواهند بود.
☑️ پینوشت:
1. قمی، سفینة البحار، ج۶، ص۲۹۶.
2. عطیه، حدود بیست سال در ایران، زندگی کرده است.
▪️عطیه، در قیام عبدالرحمن بن اشعث علیه حجاج ثقفی حضور داشت و پس از شکست این قیام به سرزمین فارس گریخت و در پی این واقعه به دستور حجاج و به دلیل خودداری از لعن علی بن ابیطالب، چهارصد ضربه تازیانه خورد و سر و محاسنش نیز تراشیده شد، سپس به خراسان رفت. وی سالها در این ایران، زندگی کرد تا اینکه در دوران صدرات عمر بن هبیره به عراق بازگشت (ابنسعد، الطبقات الکبری، ج۶، ص۳۰۵).
▪️عطیه در فاصله بین این دو رخداد، در ایران ساکن بوده است: از قیام عبدالرحمن بن اشعث علیه حجاج ثقفی تا صدرات عمر بن هبیره بر عراق.
▪️قیام عبدالرحمن بن اشعث علیه حجاج ثقفی در سال ۸۰-۸۱ قمری بود (مسعودی، التنبیه و الاشراف، ص۲۷۱).
▪️عمر بن هبیره در سال ۱۰۲قمری، والی عراق شد (طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج۶، ص۶۱۷).
▪️برای آگاهی بیشتر: اشکوری، دائرةالمعارف اسلامی، ج۵، مدخل ابن هبیره.
▪️از اینرو، عطیه، بیست سال در ایران، زندگی کرده است.
▪️از طرفی عالمان رجال، برای اتصاف راوی به شهری غیر از محل ولادت وی، حداقل حضور او را به مدت ۴-۵ سال، لازم دانستهاند (شهید ثانی، الرعایة فی علم الدرایة، ص۴۰۲).
3. پیشوایی، تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهداء، ج۲، ص۲۷۹-۳۱۰.
4. ریشهری، دانشنامه امام حسین، ج۸، ص۳۸۳-۴۰۱.
5. نعمانی، الغیبة، ص۳۲۰.
6. https://t.me/Monji_EmamMahdi/20073
➖➖➖➖➖➖➖
🆔@AsrZohur110
⭕️ اربعین و تکرار حماسه «تشیع ایرانی» در هنگام حمله سفیانی
▪️تشیع ایرانی، در سه دوره متفاوت، وحدت با شیعه عراق، را تجربه کرده است. مرحله سوم آن، در «اربعین قبل ظهور»، به اوج خواهد رسید.
✍️ مصطفی امیری
▪️ایرانیان در سپاه امام حسین در روز عاشورا، حضور چشمگیری داشتهاند. مورخان تعداد «موالی» را بیش از ده نفر برشمردند[1].
▪️ازجمله، «اسلمبن عمرو» ایرانی تُرکتبار[2] که شعر معروف «أميری حُسَينٌ و نِعمَ الأَمير»[3] را او، سروده است[4].
▪️در قیام مختار ثقفی که به خونخواهی امام حسین شهرت یافت، نیز، شیعیان ایرانی جزء پیشگامان انقلاب شیعی بودند.
▪️مختار بهوسیله بافت اصیل مذهبی ازجمله شیعیان «ایران» تقویت مالی شد[5] و حتی در سپاه او تعداد زیادی از «موالی ایرانی» از تهران، آذربایجان، اصفهان و ... حضور داشتند[6] و یکی از عوامل پیروزیهای مختار، استفاده وی از قدرت ایرانیان در مبارزه بود.
▪️البته پیش از آن نیز، عجم و موالی، با هجرت عاشقانه از ایران به عراق، گردآگرد امام علی جمع بودند؛ بهگونهای که حضور «سرخرویان ایرانی» حتی گاهی مورد اعتراض «اشراف عرب» نیز قرار میگرفت[7].
▪️تشیع در سه دوره متفاوت، «همپیمانی ایرانیان با شیعه عراق» را تجربه کرده است:
▪️حضور پرشمار ایرانیان در گردآگرد امام علی، یاری مختار در خونخواهی امام حسین، و سرانجام، این حماسه، قبل از ظهور نیز تکرار خواهد شد.
▪️و شیعیان ایرانی زمینهساز با مشارکت محور مقاومت شیعی عراق، جریان سفیانی را که حمایت مثلث شوم «غربی ـ عبری ـ عربی» را با خود به همراه دارد، در سرزمین عراق، شکست سختی خواهند داد.
▪️زیرا با تهدید اماکن و مراکز مقدس شیعی ازسوی لشکر متخاصم خارجی موردحمایت غربیها، امنیت و ژئوپلتیک شیعه بهخطر افتاده است.
▪️ازاینرو، دلیرمردان ایرانی و زمینهسازان ظهور برای دفع خطر دشمن متجاوز که تا نزدیکی مرزهای ایران نیز پیشرَوی نظامی داشتهاند، وارد عراق خواهند شد و جنگ شدیدی رخ میدهد[8]
▪️و درنهایت لشکر نظامی ایران[9] با همکاری محور مقاومت شیعی[10]، به رهبری سید خراسانی و یمانی، دشمن متجاوز، سفیانی، را در عراق[11]، شکست خواهند داد[12].
▪️زمان ورود لشکر ایرانیان به عراق، برای دفع حمله سفیانی و حوادث نزدیک به ظهور، در ماه محرم و صفر، مصادف با عزای شیعیان و «موسم اربعین» خواهد بود.
✅ پی نوشت:
۱. ابنشهر آشوب، المناقب، ج۴، ص۱۱۳.
۲. مامقانی، تنقیح المقال فی علم الرجال، ج۹، ص۳۲۶.
۳. السماوی، إبصار العین فی أنصار الحسین، ص۹۵ـ۹۶.
۴. البته اقوال دیگری در انتساب این شعر حماسی به دیگران، نیز مطرح است (ریشهری، شهادتنامه امام حسین، ج۲، ص۱۴۶. پیشوایی، تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهداء، ج۲، ص۶۹۸).
۵. «انَّ الْمُخْتَار...الطَّلَب بِدَمِ الْحُسَیْن...و قَوْمٌ کَثِیرٌ مِنْ أَبْنَاءِ الْعَجَم...کَانُوا یُسَمَّونَ الْحَمْرَاء» (ابنقتیبه دینوری، الأخبار الطوال، ص۲۸۸).
۶. «المختار...تجبی الیه الأموال من السواد و الجبل و أصبهان و الری و اذربیجان» (ابنقتیبه دینوری، الأخبار الطوال، ص۲۹۹).
۷. «جَاءَ الْأَشْعَثُ فَجَعَلَ یَتَخَطَّی النَّاسَ فَقَالَ: یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ غَلَبَتْنَا هَذِهِ الْحَمْرَاءُ عَلَی قُرْبِکَ یَعْنِی اَلْعَجَم» (ابنأبیالحدید، شرح نهج البلاغه، ج۲۰، ص۲۸۴).
۸. «فَتَکونُ بَینَهُم مَلحَمَةٌ عَظیمَةٌ...و تَهرُبُ خَیلُ السُّفیانِی فَعِندَ ذلِکَ یتَمَنَّی النّاسُ المَهدِی و یطلُبونَهُ» (متقی هندی، کنز العمّال، ج۱۴، ص۵۸۸).
۹. «یبْعَثُ السُّفْیانِی جَیشاً إِلَی الْکُوفَةِ...فَبَینَا هُمْ کَذَلِکَ إِذْ أَقْبَلَتْ رَایاتٌ مِنْ قِبَلِ خُرَاسَانَ...وَ مَعَهُمْ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِم» (نعمانی، الغیبة، ص۲۸۰).
۱۰. «السُّفْیانِی...یبْعَثُ...الَی الْکُوفَة» (حلی، مختصر البصائر، ص۴۷۰. مجلسی، بحارالأنوار، ج۵۳، ص۸۳)؛ «فَبَینَمَا هُمْ عَلَی ذَلِکَ إِذْ أَقْبَلَتْ خَیلُ الْیمَانِی وَ الْخُرَاسَانِی» (نیلی نجفی، سرور أهل الإیمان، ص۵۲-۵۳. مجلسی، بحارالأنوار، ج۵۲، ص۲۷۳-۲۷۴).
۱۱. «یدْخُلُ السُّفْیانِی الْکُوفَة...وَ تُقْبِلُ الرَّایاتُ السُّودُ حَتَّی تَنْزِلَ عَلَی الْمَاءِ فَیبْلُغُ مَنْ بِالْکُوفَةِ مِنْ أَصْحَابِ السُّفْیانِی نُزُولُهُمْ فَیهْرُبُونَ» (سیوطی، العرف الوردی، ص۱۲۰ـ۱۲۱)؛ در تفسیر عیاشی، ساحل دجله در عراق ذکر شده است: «وَ یقْبِلُ رَایةٌ مِنْ خُرَاسَانَ حَتَّی ینْزِلَ سَاحِلَ الدِّجْلة» (عیاشی، التفسیر، ج۱، ص۶۴).
➖➖➖➖➖➖➖
🆔@AsrZohur110