✅ پایان «شیشه عمر» اسرائیل
✍️ مصطفی امیری
▪️«فتنه سفیانی» آخرین مهره یهود، به منزله تنفس مصنوعی به «بنیاسرائیل فاسد» مستقر در فلسطین است.
▪️البته قبل سفیانی، اسرائیل در جنگ با محور شیعی به مرز «فروپاشی»، رسیده و حمایت همپیمان غربی آنان «مارقة الروم» نیز سودی نخواهد بخشید.
▪️و انشاءالله، همانطور که رهبر مقاومت سیدحسن نصرالله بیان فرمود: تا ۸۰سالگی، «نابودی» اسرائیل رقم میخورد.
➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔 @ASRZOHUR110
🔴 شناسایی هویت «مجازات کنندگان» یهود بنیاسرائیل در قرآن
✍️ مصطفی امیری
▪️یهود، در طول تاریخ، فسادهای متعددی داشته است اما، دو فساد متمایز آنان در قرآن، برجسته شده است:
▪️«وَ قَضَيْنا إِلى بَني إِسْرائيلَ فِي الْكِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبيراً فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولی بَأْسٍ شَديدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ وَ كانَ وَعْداً مَفْعُولاً»
▪️«فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِيُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبيراً».
▪️پرسش میشود: چرا آیات سوره اسراء مربوط به دوران عصر ظهور است؟
▪️پاسخ این است: از احادیث ذیل این آیات و نیز اصلاح قرآنی عِباداً لَنا میتوان اثبات کرد و قبلا به تفصیل بیان کردیم.
▪️اما اکنون صرفا با گزارههای تاریخی و بدون استناد حتی به یک حدیث نیز اثبات خواهیم کرد.
✅ حکومت مستقل یهودیان در طول تاریخ
▪️طبق تاریخ، یهود چند حکومت داشته است؟
▪️حکومت داوود و سلیمان / حکومت حشمونیان / رژیم اسرائیل، که تجربه سوم است.
▪️#سوال: کدام با «فساد» و «علو و برتری جویی» همراه بوده است؟
▪️به بیان واضحتر، کدامیک از حکومتهای فوق، «پنج فاکتور قرآنی» ذکر شده در سوره اسراء را باهم و یکجا دارا است؟
1. «فساد بنیاسرائیل»
2. «علو کبیرا»
3. «تجمع یهود در فلسطین»
4. «جنگ اول با عبادا لنا»
5. «جنگ دوم» از سنخ همان مجازاتکنندگان با محوریت مسجدالاقصی: «وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ».
▪️#جواب: اسرائیل.
▪️زیرا زمان حضرت داوود و سلیمان، که پیامبران بر یهود، حاکم بودند. و دوره حشمونیان هم با تنازع داخلی، به فروپاشی رسیدند. بنابراین فقط در این تجربه سوم و تشکیل رژیم اسرائیل، این پنج فاکتور فوق باهم و یکجا، نمایان است.
▪️بنابراین حتی بدون استناد به احادیث و «صرفا با تاریخ» نیز میتوان هویت مجازاتکنندگان یهود را شناسایی کرد.
▪️از اینرو هویت جنگ کنندگان با یهود و مجازات آنان توسط مومنان در عصر ظهور است و بخت النصر کافر نیست و حتی مجازات یهود در صدر اسلام هم مقصود نیست بلکه مشخص شد که آیات ابتدایی سوره اسراء، مربوط به عصر ظهور است.
▪️بنابراین مجازات اول، قبل ظهور است و منجر به «فروپاشی اسرائیل» اما مجازات دوم، بعد ظهور توسط امام عصر و منجر به «نابودی اسرائیل» و صهیونیسم بینالملل خواهد شد.
✅ عنوان مرتبط:
▪️بشارت «آزادی فلسطین» در قرآن / اسرائیل از «آغاز تا پایان»:
🌐 https://eitaa.com/asrzohur110/631
➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔 @ASRZOHUR110
🔴 «فتنه دجال»، فساد دوم یهود بنیاسرائیل؟
✍️ مصطفی امیری
▪️در باب آیات ابتدایی سوره اسراء، دیدگاههای مختلفی مطرح است. البته پیش از این، دیدگاه نگارنده، به تفصیل بیان شده است.
▪️آنچه اکنون مدنظر است، تفسیر جدید و بدیعی است که از نگاه شما میگذرد. برخی از محققان، معتقدند فساد دوم یهود با فتنه دجال، مرتبط خواهد بود.
▪️بنابراین ترتیب حوادث را چنین مینگارند:
▫️فساد اول: تشکیل رژیم اسرائیل
▫️مجازات اول: قبل از ظهور توسط زمینهسازان ظهور
▫️وقوع الکرة و غلبه یهود و آغاز فساد دوم یهود: بعد از ظهور در زمان حکومت امام عصر و با فتنه دجال توسط یهود
▫️مجازات دوم در وعد الاخره: توسط امام عصر و حضرت مسیح
▪️سپس این فقره از آیه «ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْناكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنينَ وَ جَعَلْناكُمْ أَكْثَرَ نَفيراً» را اینچنین پاسخ میدهند: فساد دوم یهود همان فتنه دجال است که توام با افزونی اموال و بنین و حمایت از اسرائیل خواهد بود.
▪️ماحصل این دیدگاه چنین است:
1. فساد اول: (تشکیل رژیم صهیونیستی) و مجازات اول: (توسط محور شیعی و مجاهدان مسلمان قبل از ظهور)
2. غلبه یهود و اکثر نفیرا و فساد دوم: (بعد از ظهور با فتنه دجال)
3. مجازات دوم: (توسط امام مهدی و حضرت عیسی)
▪️برای آگاهی بیشتر: کتاب موعود اسراء، نشر جمکران.
▪️این دیدگاه مشابه نظر نویسنده است با این تفاوت که معتقدیم فساد دوم با فتنه سفیانی بیشتر مرتبط است تا با فتنه دجال.
▪️و البته بعد از ظهور، امام عصر بعد از ورود به فلسطین و اضمحلال اسرائیل، وارد مرحله ریشهکنی بنیانهای صهیونیسم بینالملل که سر منشاء جریان دجال است، خواهند شد.
➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔 @ASRZOHUR110
🔴 فساد دوم یهود بنیاسرائیل توأم با: «فتنه سفیانی» یا «فتنه دجال»؟
✍️ مصطفی امیری
▪️البته سیر مراحل در سوره اسراء نیز اندکی تفاوت خواهد کرد:
✅ الف. فتنه دجال
1. فساد اول یهود: تشکیل رژیم صهیونیستی
2. مجازات اول: قبل از ظهور توسط زمینهسازان ظهور
3. خروج سفیانی: غلبه همپیمان یهود بر محور مقاومت که وارد فلسطین شدهاند
4. ظهور امام مهدی: امام عصر بعد از عربستان، عراق و سوریه، فاتحانه وارد فلسطین میشوند.
5. پیمان صلح امام مهدی با رومیها به مدت هفت سال
6. فساد دوم یهود: با فتنه دجال و تحقق آیه «جِئْنا بِكُمْ لَفيفا» و «رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْناكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنينَ»
7. مجازات دوم یهود (وعده الاخره): نابودی اسرائیل و جریان دجال توسط امام مهدی و حضرت عیسی
✅ ب. فتنه سفیانی
1. فساد اول یهود: تشکیل رژیم صهیونیستی
2. مجازات اول: قبل از ظهور توسط زمینهسازان ظهور
3. فساد دوم یهود: با فتنه سفیانی و مارقه الروم و غلبه همپیمان یهود بر محور مقاومت که وارد فلسطین شدهاند
4. ظهور امام مهدی: سپاه امام عصر بعد از عربستان، عراق و سوریه، فاتحانه وارد فلسطین میشوند
5. مجازات دوم یهود (وعده الاخره): با شکست سفیانی، امام مهدی وارد قدس خواهد شد و یهود نیز مجازات خواهد شد
7. نابودی اسرائیل و جریان دجال صهیونیسم بینالملل توسط امام مهدی و حضرت عیسی
✅ اشکال بر دیدگاه اول
1. در احادیث تفسیری ذیل آیات سوره اسراء هیچ سخنی از این نیست که فساد دوم یهود با فتنه دجال همراه است.
2. ضمن اینکه «اکثر نفیرا» همین حامیان سرسخت یهود است که تبلور آن در حمایت آمریکا و مسیحیت انجیلی که به اونجلیستها معروف هستند و شدیدترین حمایت ها در طول تاریخ یهود را شاهد هستیم.
3. طبق دیدگاه اول، جمیعتی از یهودیان بعد از ظهور، به فلسطین مهاجرت میکنند. این امر خیلی بعید است که بعد از ورود سپاه امام عصر به فلسطین، مجددا یهودی های جهان هوس کنند به فلسطین برگردند که مصداق «امداد با بنین» شوند. زیرا هرکدام که به آرمان ارض موعود معتقد بودند تا حالا سعی کردند و آمدند.
➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔 @ASRZOHUR110
🔴 آیا سرکوب یهود توسط «بُختالنصر»، همان مجازات مدنظر قرآن در سوره اسراء است؟
✍️ مصطفی امیری
▪️یهود، در طول تاریخ، فسادهای متعددی داشته است اما دو فساد متمایز آنان در قرآن، برجسته شده است.
▪️آیات ابتدایی سوره اسراء، عقوبت و مجازات یهود مفسدِ بنیاسرائیلِ ساکن فلسطین را «وعده قطعی خداوند» معرفی میکند که توسط «عباداً لنا» انجام خواهد شد:
▪️«وَ قَضَيْنا إِلى بَني إِسْرائيلَ فِي الْكِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبيراً فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولی بَأْسٍ شَديدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ وَ كانَ وَعْداً مَفْعُولاً»
▪️«فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِيُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبيراً»[1]
▪️سوال اساسی این است: «عِباداً لَنا»: بُخت النصر است یا مومنان؟
▪️به دلایل متعدد، نمیتواند شامل کافران شود.
1️⃣ «عبادنا»، فرق دارد با «عبادا لنا»
▪️اولی مشترک بین کافر و مومن و دومی، مختص مومنان است.
▪️«عبادنا» و مشابه آن (عباده، عبادی) ترکیب اضافی و بین مؤمن و کافر، مشترک است و در آیات قرآن برای هر دو گروه، استعمال شده است.
▪️اما «عباداً لنا» و مشابه آن (عباداً لی، عبداً لله)، ترکیب وصفی و مختص مؤمنان است[2]
▪️و با تأکید بر اصل نظریه «عدم ترادف» در قرآن[3]، نمیتوان «عبادنا» را به جای «عباداً لنا» استعمال کرد[4]
▪️بنابراین، «عباداً لنا» در سوره اسراء، نمیتواند وصف برای کافران همچون بُختالنصر باشد.
2️⃣ فساد «یهود بنیاسرائیل» در فلسطین
▪️حتی اگر فرض کنیم مجازات یهود در همه ادوار تاریخ مقصود است و حتی فسادهای یهود قبل اسلام همچون سرکوب یهود توسط بختالنصر را هم شامل میشود.
▪️خوب، یهود در طول تاریخ، چند بار حکومت مستقل تشکیل داده است؟: حضرت داوود و سلیمان، حکومت حشمونیان، رژیم اسرائیل.
▪️از سوی برای فساد یهود و طرف جنگ با آنها، در سوره اسراء، «پنج فاکتور قرآنی» ذکر شده است:
1. «فساد بنیاسرائیل»
2. «علو کبیرا»
3. «تجمع یهود در فلسطین»
4. «جنگ اول با عبادا لنا»
5. «جنگ دوم» از سنخ همان مجازاتکنندگان با محوریت مسجدالاقصی: «وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ».
▪️کدام حکومت فوق، همه پنج فاکتور مورد اشاره قرآن را دارا است؟ قطعا رژیم اسرائیل.
▪️زیرا بیان گردید: حضرت داوود و سلیمان هم که پیامبر و نبی بودند و فساد یهود را شامل نمیشود. حشمونیان هم با اختلاف داخلی و سپس حمله رومیها، از بین رفتند. میماند رژیم اسرائیل.
▪️بنابراین حتی بدون استناد به احادیث و «صرفا با تاریخ» نیز میتوان هویت مجازاتکنندگان یهود را شناسایی کرد.
▪️پس هر مجازات یهود در طول تاریخ، مقصود قرآن نیست بلکه باید مختصات پنجگانه فوق را دارا باشد.
3️⃣ احادیث منقول از معصومان
▪️هرچند بُختالنصر در برههای از تاریخ، یهودیان را سرکوب کرده است ولیکن نمیتواند «عباداً لنا» قرآن باشد. زیرا در احادیث معصومین نیز چنین مطلبی وجود ندارد، بلکه در کتب اهلسنت ذیل آیات سوره اسراء، بُختالنصر را مصداق مجازاتکنندگان یهود، معرفی کردهاند:
▪️«إِنَّ بَنِي إِسْرَائِيلَ لَمَّا اعْتَدَوْا فِي السَّبْتِ وَ عَلَوْا وَ قَتَلُوا الأَنْبِيَاءَ بَعَثَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مَلِكَ فَارِسَ بُخْتَنَصَّر»[5]
▪️اما در احادیث شیعی، همچون کتاب معتبر الکافی، هویت و مصداق «عباداً لنا»، مؤمنان و شیعیان و یاوران حضرت قائم، معرفی شده است:
▪️«فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ...قَوْمٌ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ قَبْلَ خُرُوجِ الْقَائِمِ فَلَايَدَعُونَ وَتْراً لآِلِ مُحَمَّدٍ إِلَّا قَتَلُوه»[6]
▪️ضمن اینکه با توجه به عبارت قرآن «وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّة»، میتوان دریافت هویت مجازاتکنندگان دوم، باید از سنخِ مجازاتکنندگان اول باشند، کما اینکه در کتب تفسیری شیعی، بر حضرت قائم و انصار ایشان، تفسیر شده است:
▪️«فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ يعنی القائم و أصحابه»[7]
▪️یک حدیث (تاکید میشود حتی یک حدیث) در تراث شیعی وجود ندارد که از سوی امام معصوم بیان شده باشد بختالنصر، عامل مجازات اول یهود در قرآن است. بلکه آیات ابتدایی سوره اسراء، مربوط به مهدویت و دوران قبل و بعد از ظهور است.
✅ پینوشت: 👇
➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔 @ASRZOHUR110
✅ پینوشت:
1. سوره اسراء، آیه۴-۷.
2. نقیپورفر، «جلوههایی از اعجاز ادبی قرآن کریم»، فصلنامه پژوهشهای کلامی فلسفی، ش۴، ص۳۱-۳۲؛ مؤدب، «واکاوی تفسیری آیات سوره اسراء درباره فساد بنیاسرائیل»، فصلنامه مطالعات تفسیری، ش۳۴، ص۸۴-۸۵.
3. نظریه «عدم ترادف» در قرآن بیان میکند: میان واژگان مشابه در قرآن، ترادفی وجود ندارد و هر واژه و لغت مشابه، با توجه به جایگاه آن در آیه، معنای خاص خودش را دارد و مفهوم خاصی را میرساند و به نوعی اعجاز بیانی و بلاغی قرآن محسوب میشود و نمیتوان واژهای دیگر در قرآن را که از لحاظ معنایی، مشابه است، جایگزین واژهای دیگر کرد، زیرا هر لفظ در آن جایگاه، دارای معنای خاصی است که در لفظ دیگر وجود ندارد. از اینرو، در قرآن دو لفظ مترادف وجود ندارد؛ بدین معنا که لفظ دیگری، نمیتواند جایگزینِ لفظ مشابه دیگر شود (میرلوحی، ترادف در قرآن کریم، ص۱۶۹).
4. امیری، خاورمیانه عصر ظهور، ص۱۶۰-۱۶۵.
5. طبری، تفسیر جامع البیان، ج۱۵، ص۱۷.
6. کلینی، الکافی، ج۸، ص۲۰۶. ابنقولویه، کامل الزیارات، ص۶۳.
7. قمی، تفسیر القمی، ج۲، ص۱۴. بحرانی، تفسیر البرهان، ج۳، ص۵۰۸.
➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔 @ASRZOHUR110
🔴 «امداد با بنین و اکثر نفیرا» در سوره اسراء: افزایش جمعیت یهود یا بازگشت قدرت از دست رفته؟
✍️ مصطفی امیری
▪️بیان گردید در باب آیات ابتدایی سوره اسراء، دیدگاههای مختلفی مطرح است.
▪️فرازی از این آیات، که بسیار مهم است و تفسیر صحیح آن موجب «اتخاذ مبنا» خواهد شد، بدین قرار است:
▫️«ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ و أَمْدَدْناكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنينَ وَ جَعَلْناكُمْ أَكْثَرَ نَفيرا»[1]
✅ کرۀ الیهود: غلبه و بازگشت مُلک به بنیاسرائیل
▪️جوهره معنایی «الکَرّة»، به معنای برانگیختن و بازسازی بعد از فروپاشی و فناء است[2]؛ و طبرسی، نیز «کَرة» را در این آیه، به دولت، چیرگی و مُلک و حکومت معنا کرده است[3]
▪️گویای این واقعیت است که در مجازات اول یهود، حکومت یهود بنیاسرائیل تا مرز فروپاشی پیش میرود اما چیرگی و مُلک آنان، مجددا احیاء و بازسازی میشود[4] به این معنا که دولت و اقتدار یهود، میرود و برمیگردد.
✅ مجازات اول یهود، در صدر اسلام
▪️خوب با این توصیف، اگر قائل باشیم که مجازات اول یهود، در صدر اسلام توسط مسلمانان انجام شده و فساد دوم نیز در فرایند ظهور است[5] مشکلی پیش نخواهد آمد. زیرا فاصله بین فساد اول یهود با فساد دوم، قرنها فاصله شده است و یهود در این مدت، حامیاناش فزونی یافته بویژه در چند قرن اخیر با پیوند «یهود صهیونیسم» با «مسیحت انجیلی» و اشغال فلسطین، حمایت از بنیاسرائیل در اوج است و تاریخ چنین حمایتی از یهود را شاهد نبوده است و تبلور عینی «کرۀ الیهود و غلبه بر مسلمانان» عملا رخ داده است و مهاجرت میلیونها نفر از یهودیان به سرزمین فلسطین، نیز تبلور عینی «أَمْدَدْناكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنين» است.
✅ مجازات اول یهود، قبل ظهور و بروز اشکال
▪️اما اگر قائل شویم، مجازات اول یهود، قبل ظهور است و مجازات دوم یهود بعد از ظهور است[6] آنگاه اشکالی مطرح خواهد شد. زیرا توجه به این بخش از آیه «ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ و أَمْدَدْناكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنينَ» نشان میدهد فاصله بین دو مجازات، خیلی طولانی است. و معنای این بخش از آیه چنین است: «شما یهودیان را به وسیله اموال و فرزندان مدد میرسانیم و تعداد و جمعیت تان را بر عبادا لنا فزونی میبخشیم». درنتیجه ازدیاد جمعیت یهود، مستلزم فرایندی طولانی و حضور نسل جدیدی از یهودیان اسرائیل است.
▪️اما پاسخ: این اشکال زمانی قابل قبول است که معنای «بنین» و «نفیر» در آیه فوق، فقط فرزندان و تعداد است. درحالیکه با مراجعه به استعمال قرآنی این واژهها، معنای دیگری نیز دارند:
✅ امداد با اموال و بنین
▪️اگر «بنین» در مقابل واژههایی مثل «بنات» استعمال شود، جمع «ابن» است و در این صورت معنای فرزندان ذکور اراده شده است:
▫️«خَرَقُوا لَهُ بَنينَ وَ بَنات»[7]
▫️«وَ اللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَزْواجِكُمْ بَنينَ وَ حَفَدَة»[8]
▪️اما اگر «بنین» در مقابل واژههایی چون «اموال» استعمال شود، الزاما به معنای اولاد و پسران نیست بلکه میتواند از «بَنَن» باشد که جمع آن، «بَنان» است و در این صورت معنای سرپنجه انگشت و قدرت اراده شده است:
▫️البَنَانُ أطرافُ الأصابع فى اليدَين. و البَنَان فى قوله تعالى: «وَ اضْرِبُوا مِنْهُمْ كُلَّ بَنانٍ» هى الأيدِى و الأرْجُل. فالبنان به يُعتَمَدُ كلُّ ما يكون للإِقامة و الحياة[9].
▪️البته این معنای دوم، اشتباه است و قائلین آن باید ادله اقامه کنند.
✅ اکثر نفیرا
▪️اگر «نفیر»، از ریشه «نَفَر» باشد (به فتح نون)، أَكْثَرَ نَفيرا یعنی أَكْثَرَ عددا[10] در این صورت معنا چنین است: شما یهودیان را از نظر تعداد، زیادتر از دشمنان تان قرار میدهیم.
▪️اما اگر «نفیر»، از ریشه «نَفْر» باشد (به سکون نون)، أَكْثَرَ نَفيرا یعنی أكثَرَ أَنْصاراً[11] در این صورت معنا چنین است: شما یهودیان را از نظر حامی و انصار، بیشتر از دشمنان تان قرار میدهیم.
▪️و در قرآن به این معنای دوم نیز استعمال شده است:
▫️ما لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ[12]
▫️النَفْر: أنّ الأصل الواحد في المادّة: هو سير و حركة مع كراهة و انزعاج...وَ أَمْدَدْناكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ وَ جَعَلْناكُمْ أَكْثَرَ نَفِيراً. النَّفِيرُ: فعيل بمعنى مَن يَنْفِرُ و يسير منزعجا و متكرّها...و المراد إمدادهم و تقويتهم من جهة النفوس المدافعين[13]
▪️طبق معنای دوم (از ریشه «نَفْر» به سکون نون)، «اکثر نفیرا» به معنای افزایش تعداد یهود نسبت به عبادا لنا نیست بلکه مقصود افزایش حامیان و انصار است.
✅ بخش دوم👇
➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔 @ASRZOHUR110
✅ معنای آیه 6 سوره اسراء
✍️ مصطفی امیری
▪️بنابراین، اگر «بنین» از ریشه «ابن» و «نفیر» از ریشه «نَفْر» باشد (به سکون نون)، معنای محتوایی آیه چنین است: شما یهودیان برای برگشت به قدرت از دست رفتهتان و بازگشت مُلک و دولتتان، با بهره گیری از اموال و اولاد، تلاش و کوشش و رایزنی و به اصطلاح لابی خواهید کرد و انصار و یاران تان را زیادتر میکنیم و بر عبادا لنا مسلمانان غلبه پیدا خواهید کرد.
▪️خلاصه اینکه: «کرة الیهود» یعنی غلبه و بازگشت مُلک به اسرائیل با دو عامل «امداد با اموال و بنین» یعنی احیاء قدرت از دست رفته و «اکثر نفیرا» یعنی افزایش حامیان و انصار یهود.
✅ شاکله یهود: فساد و غضب الهی
▪️و باید دقت نمود قرآن، شاکله یهود بیان میفرماید: «ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ ما ثُقِفُوا إِلاَّ بِحَبْلٍ مِنَ اللَّهِ وَ حَبْلٍ مِنَ النَّاسِ وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ»[14]
▪️مضمون آیه این است: یهود برای ادامه حیات خویش، دو راه بیشتر ندارد: یا به فرمان الهی و حبل من الله که همانا ایمان به نبوت پیامبر است، روی بیاورد یا اینکه دشمنی پیشه کند و به حبل من الناس روی آورد.
▪️و از آنجا که به تصریح قرآن، یهود اصلیترین دشمن نسبت به مومنان هستند: «أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُود»[15] یهود بنیاسرائیل ساکن فلسطین با محوریت مسجدالاقصی فساد و برتریجویی میکنند؛ پس قطعا به «حَبْلٍ مِنَ اللَّه» تمسک نمیجویند بلکه برای بقای قدرت خود به «حَبْلٍ مِنَ النَّاس» روی میآروند.
✅ مارقه الروم و سفیانی، حامیان و مهره یهود
▪️تبلور عینی احیاء مُلک از دسترفته و رو به فناء یهود بنیاسرائیل و حبل من الناس، نقشآفرینی «مارقة الروم» حامیان غربی یهود[16] و نیز رونمایی از «سفیانی» آخرین مُهره یهود[17] و تسلط وی بر منطقه شام است.
▪️حتی اگر «بنین» را هم به معنای فرزندان و اولاد بگیریم که ترجیح همین است، باز هم علت اینکه «اکثر نفیرا» به معنای اکثر عددا و کثرت جمعیت یهود، تضعیف میشود این است که طبق آمارهای اعلام شده، حدود ۱۸میلیون نفر یهودی وجود دارد که ۶-۷میلیون یهودی به فلسطین مهاجرت کردند و بقیه در سایر مناطق جهان، سکونت دارند[18]؛ و نسبت جمعیتی آنان در مقایسه با شیعیان هم قابل مقایسه نیست تا چه رسد به جمعیت چند میلیاردی مسلمانان جهان. بنابراین اینکه برخی مفسرین قرآن، عبارت «اکثر نفیرا» در آیه را به معنای افزایش و کثرت جمعیت یهود دانستهاند[19]، اشتباه است.
✅ جمعبندی
▪️طبق دیدگاه اول، «فساد اول» یهود در صدر اسلام رخ داده و مجازات شدند. «فساد دوم» با تشکیل رژیم اسرائیل رخ داده و میلیونها نفر از یهودیان به فلسطین مهاجرت کردند و با حمایت غربیها و صهیونیسم بینالملل و فراماسونری، یهودیان «اکثر نفیرا» شدند و باید در انتظار «مجازات دوم» و وعده الاخره باشند که متصل به فرایند ظهور میشود.
▪️طبق دیدگاه دوم، «فساد اول» یهود، تشکیل رژیم اسرائیل است و قبل ظهور توسط محور شیعی، مجازات رخ میدهد و «فساد دوم» یهود، با حضور مارقة الروم و سفیانی به وقوع میپیوندد و «کرة الیهود» غلبه بر عبادا لنا رخ میدهد و محور شیعی موقتا از سرزمین فلسطین دور میشود و مجازات نهایی و وعده الآخره یهود توسط امام عصر و یارانش رقم میخورد.
✅ فایل صوتی (لینک)
✅ ترتیب مراحل فساد یهود تا ظهور
▪️با ورود «عِباداً لَنا» به مسجدالاقصی و مجازات اول یهود
▪️آنگاه طبق تصریح قرآن: «الْكَرَّةَ عَلَيْهِم» میشود، بازگشت استیلاء بنیاسرائیل بر فلسطین و احیاء قدرت و مُلک از دست رفته
▪️در این میان نقش «مارقه الروم»، بسیار اساسی است.
▪️«سفیانی» نیز آخرین مهره یهود، کمربند امنیتی اسرائیل، نقش ایفا خواهد کرد.
▪️بدین سان «آزادی نهایی فلسطین» به بعد از ظهور توسط امام عصر در «وَعْدُ الْآخِرَة» موکول میشود.
▪️از اینرو، جنگ فراگیر و فروپاشی اسرائیل، قبل ظهور است اما نابودی اسرائیل، بعد از ظهور توسط حضرت ولیعصر و یارانش، رقم خواهد خورد.
▪️و البته بعد از ظهور، امام عصر بعد از ورود به فلسطین و اضمحلال اسرائیل، وارد مرحله ریشهکنی بنیانهای صهیونیسم بینالملل که سر منشاء جریان دجال است، خواهند شد[20].
✅ پینوشت:
1. سوره اسراء، آیه۶.
2. ابنمنظور، لسان العرب، ج۵، ص۱۳۵-۱۳۶.
3. طبرسی، تفسیر مجمع البیان، ج۶، ص۶۱۴-۶۱۵.
4. جوادی آملی، تفسیر تسنیم، ج۴۸، ص۱۷۴.
5. کورانی، المعجم الموضوعی لأحادیث الإمام المهدی، ص۵۵۳-۵۵۴.
6. فتلاوی، سقوط اسرائیل من العلو و الافساد الی الزوال، ص۱۹۳-۲۳۱.
7. سوره انعام، آیه۱۰۰.
8. سوره نحل، آیه۷۲.
9. ابنفارس، معجم مقایس اللغة، ج۱، ص۱۹۲.
10. طریحی، مجمع البحرین، ج۳، ص۴۹۹.
11. ابنمنظور، لسان العرب، ج۵، ص۲۲۶.
12. سوره توبه، آیه۳۸.
13. مصطفوی، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۱۲، ص۱۹۴-۱۹۵.
14. سوره آلعمران، آیه۱۱۲.
15. سوره مائده، آیه۸۲.
🆔 @ASRZOHUR110
🔴 مدال افتخار «عبادا لنا» در جنگ با یهود، بر سینه مومنان شیعی و مجاهدان مسلمان
✍️ مصطفی امیری
✅ فساد یهود و شهادت امامان معصوم
▪️در ذیل آیات ابتدایی سوره اسراء، از مصادیق فساد یهود، قتل و شهادت امام علی و امام حسن و از مصادیق علو کبیر یهود، شهادت امام حسین ذکر شده و بیانگر این است یهود پشتسر این قضایا بوده است:
▫️«وَ قَضَیْنا إِلی بَنِی إِسْرائِیلَ فِی الْکِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَیْنِ» قَالَ قَتْلُ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ طَعْنُ الْحَسَنِ «وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیراً»[1] قَالَ قَتْلُ الْحُسَیْنِ.[2]
▪️یهود ارتباط وثیقی با بنیامیه داشته است و حتی برخی عاملان قتل و شهادت امامان معصوم، یهودیتبار و یا از عوامل نفوذی یهود بودند[3] و خلفای بنیامیّه از مشاورین یهودی در حکومت استفاده میکردند[4].
✅ تاویله بعد تنزیله؟
▪️نکته حائز اهمیت چگونه در آیات سوره اسراء، سخن از فساد یهود، شهادت امام حسین ذکر شده اما وعده انتقام و مجازات به عصر ظهور، موکول شده است:
▫️إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی أَنْزَلَ الْقُرْآنَ...وَ أَمَّا مَا تَأْوِیلُهُ بَعْدَ تَنْزِیلِهِ فَهِیَ الْأُمُورُ الَّتِی أَخْبَرَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ رَسُولَهُ أَنَّهَا سَتَکُونُ بَعْدَهُ...مِثْلُ قَوْلِهِ تَعَالَی: وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثين[5] وَ مِثْلُهُ: «وَ قَضَیْنا إِلی بَنِی إِسْرائِیلَ فِی الْکِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَیْنِ»[6] فَهَذِهِ الْآیَاتُ وَ أَشْبَاهُهُمَا نَزَلَتْ قَبْلَ تَأْوِیلِهَا وَ کُلُّ ذَلِکَ تَأْوِیلُهُ بَعْدَ تَنْزِیلِه[7].
▪️تاویل اینجا به چه معنا است؟ در احادیث، تاویل معانی مختلفی دارد[8].
▪️به قرینه اینکه گفته شده آیات فساد یهود: «نزلت قبل تاویلها» نازل شده قبل تاویل آن؛ درنتیجه عبارت «تاویله بعد تنزیله» یعنی تحقق کامل مفاد این آیات، بعد از تنزیل آن است و در زمان نزول این آیات، مفاد آن تحقق پیدا نکرد. به همین خاطر در همه احادیث شیعی که در ادامه بیان خواهد شد، از مجازات در عصر ظهور قائم به میان آمده است و هیچ اشارهای به بُخت النصر که قبل اسلام، یهود را سرکوب کرده، نشده است.
▪️مشخص گردید، یهودیان با نفوذ در دربار بنیامیّه، نقش مهمی در شهادت امامان داشتند و از مصادیق «فساد یهود» و برتری جویی آنان، برشمرده شده است. اما وعده مجازات و انتقام از آنان، چه زمانی خواهد بود؟
▪️برای پاسخ به سوال فوق، باید احادیث ذیل این آیات را بررسی نمود.
✅ زمان فرا رسیدن وعده مجازات
▪️ در احادیث ذکر شده هنگامیکه وعده خونخواهی امام حسین فرا برسد، خداوند قومی را برمیانگیزاند که هدفشان انتقام از دشمنان آلمحمد است:
▫️قَوْلِهِ تَعَالَى «وَ قَضَيْنا إِلى بَنِي إِسْرائِيلَ فِي الْكِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ»: قَالَ قَتْلُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ طَعْنُ الْحَسَنِ «وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيراً»: قَالَ قَتْلُ الْحُسَيْنِ «فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما»: فَإِذَا جَاءَ نَصْرُ دَمِ الْحُسَيْنِ «بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ»: قَوْمٌ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ قَبْلَ خُرُوجِ الْقَائِمِ فَلَا يَدَعُونَ وَتْراً لآِلِ مُحَمَّدٍ إِلَّا قَتَلُوهُ «وَ كانَ وَعْداً مَفْعُولًا»: خُرُوجُ الْقَائِم[9].
✅ ولی دم امام حسین، چه کسی است؟
▪️طبق احادیث معتبر، منتقم خون امام حسین، امام زمان است:
▫️فِي قَوْلِهِ: «وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُوراً»: قَالَ هُوَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ قُتِلَ مَظْلُوماً وَ نَحْنُ أَوْلِيَاؤُهُ وَ الْقَائِمُ مِنَّا إِذَا قَامَ طَلَبَ بِثَأْرِ الْحُسَيْنِ...الْمَقْتُولُ الْحُسَيْنُ وَ وَلِيُّهُ الْقَائِم[10].
▪️لذا زمان مجازات را به عصر ظهور قائم موکول کرده اند:
▫️قَوْلِهِ تَعَالَى «بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ»: قَوْمٌ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ قَبْلَ خُرُوجِ الْقَائِمِ فَلَا يَدَعُونَ وَتْراً لآِلِ مُحَمَّدٍ إِلَّا قَتَلُوهُ[11].
▪️در راس آلمحمد، چه کسی است؟ امام حسین.
✅ ایرانیان و محور مقاومت، عبادا لنا و اصحاب قائم
▪️به همین خاطر امام معصوم، میفرماید «عبادا لنا» که به هدف مجازات دشمنان، خروج میکنند، مومنان و مجاهدان مسلمان که به تصریح احادیث، در زمره اصحاب قائم هستند:
▫️أَبِي جَعْفَرٍ...كَانَ يَقْرَأُ «بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ» ثُمَّ قَالَ وَ هُوَ الْقَائِمُ وَ أَصْحَابُهُ أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ[12].
✅ ادامه👇
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔 @ASRZOHUR110
▪️احادیث فوق، شاهد بر این است که اصولا فضای سوره اسراء مرتبط به مهدویت و عصر ظهور است و نه قبل از اسلام و سرکوب توسط بُختالنصر که کافر بوده است.
▪️و نقش ایرانیان شیعی بیشتر برجسته و متمایز شده است و به عنوان سابقون، شرف حضور در جنگ با دشمنان را دارند:
▫️كنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَالِساً إِذْ قَرَأَ هَذِهِ الْآيَةَ «فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ وَ كانَ وَعْداً مَفْعُولًا» فَقُلْنَا جُعِلْنَا فِدَاكَ مَنْ هَؤُلَاءِ فَقَالَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ هُمْ وَ اللَّهِ أَهْلُ قُم[13].
▪️این مدال افتخار نصیب شیعیان و قوم سلمان شده است و کشته هایشان شهید است: «قَتْلَاهُمْ شُهَدَاء»[14] و پرچم را به غیر از صاحبالامر به کس دیگرى نمىسپارند: «لَا يَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُم»[14].
✅ اضلاع محور مقاومت در برابر فساد یهود و شرکاء
▪️و البته مجاهدان مسلمان که تحت لواء و مدیریت این پرچم قرار میگیرند، در واقع به تعبیر امام معصوم، نیز شهید هستند و در احادیث به عصائب عراق، ابدال شام، نجباء مصر و اهل یمن یاد شدند و در واقع «محور مقاومت» در مقابل دشمنان جبهه حق هستند که بعد از ظهور نیز به بیعت با امام عصر نائل خواهند شد:
▫️رجُلٌ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ يُبَايَعُ لَهُ بَيْنَ زَمْزَمَ وَ الْمَقَامِ يَرْكَبُ إِلَيْهِ عَصَائِبُ أَهْلِ الْعِرَاقِ وَ أَبْدَالِ الشَّامِ وَ نُجَبَاءُ أَهْلِ مِصْرَ وَ تَصِيرُ أَهْلُ الْيَمَنِ عِدَّتُهُمْ عِدَّةَ أَهْلِ بَدْر[15].
✅ مجاهدان مسلمان در فلسطین و پافشاری بر موضع حق
▪️البته آن دسته از اهلسنت که آرمان آزادی فلسطین دارند و تحت مدیریت «عبادا لنا»، قرار دارند؛ نیز ذیل محور مقاومت تعریف خواهند شد. مشروط بر اینکه شیعیان واقعی «عبادا لنا»، برای جنگ با اسرائیل، همراه با این مجاهدان مسلمان برای آزادی فلسطین، ورود کنند.
▪️در احادیث نیز به این موضوع، تصریح شده است که جریانی از امت اسلامی در فلسطین، بر موضع حق، پافشاری میکنند و شماتت و سرزنش هیچکسی را بر عقیده خویش، قبول نمیکنند:
▫️«لا تزال عصابة من امّتی يقاتلون على أبواب دمشق و ما حوله، و على أبواب بيت المقدس و ما حوله، لا يضرّهم خذلان من خذلهم، ظاهرين على الحقّ إلى أن تقوم السّاعة»[16]
✅ جمعبندی
▪️ابهامی مطرح بود که در ذیل آیات ابتدایی سوره اسراء، از مصادیق فساد یهود، قتل و شهادت امام علی و امام حسن و از مصادیق علو کبیر یهود، شهادت امام حسین ذکر شده است. پس این آیات ارتباطی با عصر ظهور و مهدویت ندارد، به این اشکال، پاسخ داده شد. و اینکه اگر حدیث فوق از احادیث تاویلی است، کدامیک از اقسام تاویل است؟
▪️و همچنین اثبات گردید در احادیث ذیل این ِآیات، به بُخت النصر که قبل اسلام، یهود را سرکوب کرده، هیچ اشاره ای نشده است بلکه تحقق مفاد آیات ابتدایی سوره اسراء برای زمان عصر ظهور است.
✅ پینوشت:
1. سوره اسراء، آیه۴.
2. کلینی، الکافی، ج۸، ص۲۰۶. ابنقولویه، کامل الزیارات، ص۶۳.
3. طائب، تبار انحراف.
4. جوادی آملی، شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی، ص۲۲۰.
۵. سوره قصص، آیه ۵-۶.
6. سوره اسراء، آیه ۴.
7. سید مرتضی، رسالۀ المحکم و المتشابۀ، ص۱۵۶-۱۵۸. مجلسی، بحارالانوار، ج۹۰، ص۷۷-۷۸.
8. مظفری، «معناشناسی و موارد کاربرد واژه تاویل در روایات»، فصلنامه علوم حدیث، ش۹۳، ص۱۲-۲۰.
9. کلینی، الکافی، ج۸، ص۲۰۶. حلی، مختصر بصائر الدرجات، ص۱۶۴. استرآبادی، تأویل الآیات الظاهرة، ص۲۷۱.
10. عیاشی، التفسیر، ج۲، ص۲۹۰. و مشابه آن: ابن قولویه، کامل الزیارات، ص۶۳.
11. کلینی، الکافی، ج۸، ص۲۰۶.
12. عیاشی، التفسیر، ج۲، ص۲۸۱.
13. مجلسی، بحارالانوار، ج۵۷، ص۲۱۶.
14. نعمانی، الغیبة، ص۲۷۳.
15. طبری، دلائل الإمامۀ، ص۴۶۶. مفید، الإختصاص، ص۲۰۸.
16. کورانی، معجم الأحادیث الإمام المهدی، ج۱، ص۴۹۹.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔 @ASRZOHUR110
✅ دیدگاه آیندهگرا آمریکایی از پایان جهان
🔺 بدعت «جنگ آرماگدون» و ارتباط آن با تخریب مسجدالاقصی و «جنگ جهانی» قبل از ظهور
▪️اسرائیل، نگین انگشتر مسیحیت بنیادگرا در آمریکا است و عنوان میشود حمایت از صهیونیسم و پشتیبانی از اشغال فلسطین، فریضهای مذهبی است.
▪️معتقدند تأسیس اسرائیل، گامی قبل از ظهور مسیح است. امّا گام آخر، ساخت معبد سلیمان و جنگ آرماگدون جنگ جهانی اتمی است.
✅ متن مقاله را به همراه «مُستندات ویدئویی» در رجانیوز بخوانید:
🌐 http://rajanews.com/node/377561
➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔 @ASRZOHUR110