eitaa logo
استادیار
137 دنبال‌کننده
197 عکس
33 ویدیو
1.3هزار فایل
ارتباط با ما @AssistantProfessor_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
JQCLCS_Volume 50_Issue 1_Pages 1-24.pdf
1.01M
📚 مقاله علمی: مسئولیت دیوان عالی کشور در نظام مندسازی تفسیر قوانین کیفری ✍ دکتر جلیل امیدی استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران @AssistantProfessor
JLS_Volume 12_Issue 3_Pages 251-278.pdf
526.5K
📚 مقاله علمی: مطالعه تطبیقی اخاذی هسته ای در مقررات کیفری ایران و انگلستان و ویلز ✍ دکتر سید مصطفی مشکات @AssistantProfessor
JLS_Volume 12_Issue 3_Pages 191-218.pdf
437.1K
📚 مقاله علمی: بررسی فقهی - حقوقی وضعیت اقلیت های دینی شناخته نشده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ✍ دکتر علیرضا عالی پناهرضا بکشلو علیرضا محرابی زاده @AssistantProfessor
JPIR_Volume 4_Issue 7_Pages 143-163.pdf
1.06M
📚 مقاله علمی: دیپلماسی - دفاعی دریایی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر عملکرد نیروی دریایی راهبردی ✍ دکتر بهزاد سیفی استادیار حقوق دانشکده مدیریت و کمیسر دریایی، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر ✍ دکتر سید ابراهیم همتی عضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشکده مدیریت و کمیسر دریایی، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر @AssistantProfessor
JPIR_Volume 4_Issue 7_Pages 79-110.pdf
1.51M
📚 مقاله علمی: ارزیابی تراز اقلام امتیازی توافقنامه ایجاد ترتیبات تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا ✍ دکتر سعید راسخی استاد اقتصاد دانشگاه مازندران ✍ رویا ساعدی دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه مازندران ✍ سید عباس حسینی دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی @AssistantProfessor
JPIR_Volume 4_Issue 7_Pages 59-78.pdf
1.03M
📚 مقاله علمی: واکاوی پیامدهای ورشکستگی دولت سوریه بر امنیت ایران ✍ دکتر مهدیه حیدری دانش آموخته دکتری روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی ✍ دکتر مرتضی نورمحمدی دانشیار روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی @AssistantProfessor
JPIR_Volume 4_Issue 7_Pages 29-57.pdf
1.22M
📚 مقاله علمی: محرک های اقتصادی ابتکار جاده و کمربند چین ✍ دکتر سجاد بهرامی مقدم استادیار روابط بین الملل دانشگاه گیلان @AssistantProfessor
JPIR_Volume 4_Issue 7_Pages 7-27.pdf
1.32M
📚 مقاله علمی: رقابت های منطقه ای ژئوپلیتیک در خاورمیانه: پیامدهای آن برای اروپا ✍ دکتر قدرت اله بهبودی نژاد استادیار روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان ✍ سعید بهبودی نژاد دانشجوی دکتری حقوق بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد کیش @AssistantProfessor
FP_Volume 34_Issue 2_Pages 5-37.pdf
1.1M
📚 مقاله علمی: دیدگاه های گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر درخصوص تاثیرات اقدامات یکجانبه اجبارآمیز بر بهره مندی از حقوق بشر ✍ دکتر سید محمد کاظم سجادپور استاد دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه ✍ امیر امینی کارشناس ارشد دانشکده روابط بین الملل @AssistantProfessor
JF_Volume 27_Issue 103_Pages 7-35.pdf
907.3K
📚 مقاله علمی: قاعده نیت و گستره آن ✍ دکتر علیرضا فرحناک استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی @AssistantProfessor
JF_Volume 27_Issue 103_Pages 36-62.pdf
777.6K
📚 مقاله علمی: نظریه تزاحم واجبات شرطی در قانون گذاری (نظریه ای در قانون گذاری بر اساس عناوین ثانوی) ✍ دکتر حسنعلی علی اکبریان دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی @AssistantProfessor
JF_Volume 27_Issue 103_Pages 63-89.pdf
779.5K
📚 مقاله علمی: بررسی و تحلیل مبانی مشروعیت (ولی عرفی) در فقه ✍ محمد حسین مشکاتی دکتر علیرضا سلیمی دکتر سید علیرضا حسینیدکتر عبدالله امیدی فر @AssistantProfessor
JF_Volume 27_Issue 103_Pages 114-136.pdf
763.1K
📚 مقاله علمی: حکم مصافحه با اجنبیه غیر مسلمان در عرصه تشریفات بین الملل ✍ دکتر مهدی درگاهی استادیار گروه فقه و اصول جامعه المصطفی العالمیه @AssistantProfessor
JF_Volume 27_Issue 103_Pages 90-113.pdf
750.6K
📚 مقاله علمی: استحاله ابزار حل مشکل مواد مصرفی وارداتی ✍ دکتر محمد زروندی رحمانی دانشیار جامعه المصطفی العالمیه @AssistantProfessor
چاپ شده مقاله.pdf
777.8K
📚 مقاله علمی: پندارواره کراهت حضور زن نزد محتضر ✍ دکتر محمد جعفر صادق پور پژوهشگر دفتر مطالعات فقهی پزشکی قانونی ✍ فرحناز قاسمی سراب دانش آموخته سطح سه جامعه الزهرا (علیها السلام)، قم @AssistantProfessor
JF_Volume 27_Issue 103_Pages 137-164.pdf
879.4K
📚 مقاله علمی: شناسایی موضوع عقد در ضمان عرفی ✍ سعیده قنبری دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه اصفهان ✍ دکتر محمد صادق طباطبایی دانشیار گروه حقوق دانشگاه اصفهان @AssistantProfessor
📄 بررسی ادله جواز یا حرمت تولید و انباشت سلاحهای کشتار جمعی در اسلام بر آمادگی دفاعی در برابر دشمنان تأکید فراوانی شده است یک جنبه از این آمادگی مجهز شدن به انواع و اقسام ابزارآلات جنگی و دفاعی است برخی از این ابزارآلات سلاحهای نامتعارفی مانند سلاحهای هسته ای و شیمیائی اند که به دلیل غیر قابل مهار بودن آثار آنها و قدرت تخریبی بسیار شدیدی که دارند سلاحهای کشتار جمعی نامیده می شوند سؤال اساسی این است که صرف نظر از جواز یا عدم جواز استفاده از این نوع سلاحها در جنگ آیا از نظر شرعی تولید و انباشت این نوع سلاحها جایز است؟ و حکومت اسلامی می تواند به منظور آمادگی دفاعی در برابر دشمنان اقدام به تولید و انباشت این سلاحها کند؟ اگر چه ظاهر برخی از آیات و روایات دلالت بر جواز بلکه لزوم تولید و نگهداری این نوع سلاحها به منظور حفظ آمادگی دفاعی در برابر دشمن می کند لکن با توجه به هدف نهائی این آمادگی که ایجاد صلح و امنیت است می توان گفت مجهز شدن به این سلاحها با این هدف منافات داشته و مشمول این ادله نیست از طرف دیگر از آنجائیکه اولاً تولید و انباشت و افزایش توان تخریبی این سلاحهای بسیار خطرناک خود عامل خوف و هراس در جامعه بشری و بر هم زدن امنیت و آرامش روحی جامعه است و ثانیاً داشتن این سلاحها قدرت آفرین نبوده و امنیت حاصل از آن یک امنیت کاذب است و به همین دلیل ضامن تحکیم و حفظ قدرت های دارنده آن نیست؛ لذا تولید و انباشت این سلاحها کاری بیهوده، پرهزینه و پردردسر و مصداق اسراف و تضییع اموال بیت المال بوده و جایز نمی باشد. ✍ مهدی ربانی   ✍ عباسعلی روحانی @AssistantProfessor
📄 بررسی حکم پذیرش ولایت جائر به قصد امر به معروف و نهی از منکر پذیرش ولایت جائر علی رغم تاکید نصوص دینی بر حرمت آن، در مواردی جائز قلمداد شده است و جواز آن مورد تصریح نصوص دینی قرار گرفته و یا مطابق برخی از قواعد کلی پذیرفته شده نزد فقها است؛ اما متتبع با مراجعه به متون فقهی به این نکته خواهد رسید که موارد جواز پذیرش ولایت جائر در این متون به مراتب وسیعتر از مواردی است که در نصوص دینی به آن اشاره شده یا بر قواعد کلی منطبق شده است. پذیرش ولایت جائر درصورتی‌که کارگزار به‌قصد «امربه‌معروف و نهی از منکر» ولایت را بپذیرد در صورتی که بدون پذیرش پستی از سوی جائر، عمل به این دو واجب الهی میسر نباشد از مهمترین مواردی است که علی رغم عدم ذکر آن در نصوص دینی و عدم تطابق با قواعد کلی سامان یافته در متون فقهی به عنوان یکی از اسباب روایی پذیرش ولایت جائر ذکر شده و مورد پذیرش مشهور قریب به اتفاق فقها واقع شده است. ✍ میثم محمودی سیدابادی  ✍ محمد علی راغبی  @AssistantProfessor
📄 تأملی در مخل اطلاق بودن وجود قدر متیقن در مقام تخاطب (با تأکید بر مبانی اصولی محقق خوانساری) استخراج و استنباط مبانی اصولی برخی از فقها که در میان آثار به جای مانده از آنها کتب اصولی وجود ندارد، خود اهمیت ویژه دارد. نویسندگان پس از تتبع در کتب اصولی فقهای امامیه و اثر فقهی محقق خوانساری(جامع المدارک فی شرح مختصر النافع) بر آن شده اند که دلالت لفظ مطلق بر اطلاق بالوضع نبوده؛ بلکه به کمک دلیل عقل و از طریق مقدمات حکمت است، و این مقدمات حکمت متشکل از: امکان اطلاق و تقیید، نبود قرینه بر تقیید، در مقام بیان بودن متکلم و عدم انصراف لفظ مطلق به بعضی از افراد است؛ از این رو در تمسک به اطلاق نیازی به انتفای قدر متیقن در مقام تخاطب نبوده؛ بلکه اساساً قدر متیقن در مقام تخاطب امری بیمعناست. ✍ زهرا تجریشی   ✍ محمدتقی قبولی درافشان  ✍ عباسعلی سلطانی @AssistantProfessor
JFIQH_Volume 52_Issue 3_Pages 168-147.pdf
654.9K
📚 مقاله علمی: ارزیابی نظریه جهاد دعوت با سنجه فعل پیامبر اکرم (ص) ✍ دکتر محمد مروارید دانش آموخته سطح چهار حوزه علمیه خراسان ✍ دکتر مجتبی الهی خراسانی استادیار مرکز تخصصی آخوند خراسانی @AssistantProfessor
📄 بررسی فقهی و حقوقی اقرار در فضای مجازی شارع مقدس اسلام به‌منظور حفظ حقوق اشخاص و انتظام امور در دادرسی‌های قضایی ‌اعم از حقوقی و کیفری‌ و تحقق دادرسی عادلانه، قاعده «اقرار » را وضع نموده است. از احکام ضروری اسلام این است که وقتی شخص بر ضرر خود اقرار به امری نمود، اقرارش نافذ است و آنچه را که به آن اقرار کرده، عهده‌دار آن خواهد بود. براین اساس، اقرار عبارت است از این‌که شخصی خبر دهد از حقِ ثابتی که دیگری بر او دارد. دلیلی که بتوان در باب حجیّت اقرار به آن اعتماد نمود، حدیث نبوی مشهور است بدین‌مضمون که؛ «اقرار العقلاء علی انفسهم جائز». مضافاً به اشعار جمله‌هایی از آیات قرآن مجید؛ «...‌کونوا قوامین بالقسط شهداء لله و لو علی انفسکم...»، مطابقت این قاعده با سیره و روش عقلاء، دلیل دیگری بر حجیت آن است.  یکی از مباحث مهم در اقرار، اقرار در فضای مجازی است. اقرار گاه در دادگاه و گاه در خارج از دادگاه رخ می دهد. بدون تردید اقرار در دادگاه که به آن اقرار قضایی گفته می شود، از اعتبار ویژه ای برخوردار است. اما سؤال این است که آیا اقرار در فضای مجازی در دادگاه قابل قبول است؟ ظاهراً ادله حجیت اقرار و با توجه به نظرات فقها اقرار باید حضوری و نزد امام (حاکم) باشد اما به نظر می رسد با توجه به اطلاق ادله، اقرار می تواند غیرحضوری و در خارج از دادگاه باشد و قید « عندالامام » از باب مفهوم لقب بوده و مفهوم مخالف ندارد. ✍ شهربانو پورباقر   ✍ سید عسکری حسینی مقدم  ✍ سید حسین ابراهیمیان  @AssistantProfessor
📄 مبانی فقهی جرم‌انگاری تخلّف از شروط تعدد زوجات تعدد زوجات و مسائل پیرامونی آن، همواره از مباحث چالش‌برانگیز در عرصه حقوق خانواده بوده است. جرم-انگاری مسئله مزبور در فرض عدم رعایت برخی از شروط قانونی توسط زوج، پس از تحولات تقنینی فراوان سرانجام در قانون حمایت از خانواده(مصوّب 1391)، پذیرفته شده و تثبیت گردید. از آنجا که این جرم‌انگاری با برخی تشکیک‌ها از قبیل مغایرت آن با موازین شرع مواجه است و ابهامات بسیاری در مشروعیت چنین مجازاتی وجود دارد، این سؤال در می‌گیرد که اعمال چنین کیفرهایی از چه پشتوانه فقهی و شرعی برخوردار است؟ نتایج تحقیق حاکی از آن است که جرم‌انگاری موارد مزبور در پرتو برخی از اصول و قواعد فقهی بلااشکال و بلکه ضروری بوده و مطابق با موازین فقهی است؛ لذا نظریه مخالفتِ جرم‌انگاری آن با موازین شرع، مردود و ناپذیرفتنی است. ✍ بتول سلحشوردکتر عباسعلی سلطانی @AssistantProfessor
📄 بررسی فقهی- حقوقی موارد دفاع شرکت های هواپیمایی در دعاوی سوانح هوایی (کنوانسیون ورشو - مونترال) طبق بند 1 ماده 20 کنوانسیون ورشو-مونترال در صورتی که متصدی ثابت کند که خود وی و عاملینش "کلیه تدابیر لازم" را بمنظور جلوگیری از خسارت اتخاذ کرده اند یا اینکه اتخاذ چنین تدابیری برای او و عاملین او ممکن نبوده است؛ مسئول نخواهد بود. بر اساس این ماده متصدی از حق دفاع کامل در برابر هر ادعایی دارد. بنابراین اگر وی ثابت کند؛ همه اقدامات لازم را اندیشده مسئول نخواهد بود. این ماده درباره آسیب، مرگ و تاخیر مسافر و نیز هرگونه صدمه و تاخیر در رابطه با بار کاربرد دارد. از طرفی مطابق ماده 21 «هر گاه متصدی حمل و نقل ثابت کند که خسارت وارده معمول خطای شخص خسارت دیده است دادگاه می تواند طبق مفاد قانون خود متصدی حمل و نقل را کلاً یا جزئاً از مسئولیت مبری سازد.» دفاعیات مندرج در مواد 20 و 21 کنوانسیون قابل طرح و بررسی در فقه نیز هست بطوریکه ضمان تعدی و تفریط و قاعده اقدام در لسان فقها و تفاسیر حقوقدان ها قابل انطباق با دو گزاره فوق می باشد. ✍ دکتر جعفر سلمان زاده استادیار فقه و حقوق خصوصی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل @AssistantProfessor
📄 بازخوانی دیدگاه ابوحنیفه درباره حدیث مذاهب فقهی خاصه مذاهب فقهی اربعه، برغم اختلافاتی که در فروعات دارند نهایتاً اصول اجتهادی یکسانی دارند. در واقع، با هر چه دور شدن از سه قرن نخست تاریخ مسلمین، از سیالیت اندیشه ها و تکثر آراء کاسته می شود و تدریجاً با رنگ باختن برخی تمایزات، اساس مذاهب فقهی در یک بسته ی واحد و هسته ی مشترک گرد هم می آیند. مثلاً بنیان استنباطی آنچه که ما امروزه به نام مذهب حنفی می شناسیم و نگرش این مذهب به کتب اصلی احادیث اهل سنت و نیز نوع تعامل این مذهب با احادیث و خاصه اخبار آحاد، هیچ تفاوت ماهوی با سایر مذاهب اهل سنت ندارد. اما بررسی دقیق اسناد و شواهد کهن نشان می دهد که بین رویکرد ابوحنیفه و روایت غالب و تثبیت شده ی نحوه ی تعامل با احادیث در مذهب حنفی و سایر مذاهب، تمایزها و گسست های بنیادینی وجود دارد که به مرور زمان مسکوت عنه گذاشته شده و نهایتاً مورد رد و انکار واقع شده است. ✍ سید عدنان فلاحی دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سمنان ✍ دکتر حمید مسجدسرایی دانشیار فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سمنان @AssistantProfessor
📄 تأمّلی پیرامون شرطیّت «حرز» در سرقت در شرع مقدّس اسلام، حدود از اهمیّت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. یکی از این حدود، حدّ سرقت است که در قرآن کریم صراحتاً به آن اشاره شده و یکی از شرایط اجرای آن، قرار داشتن مال مسروقه در حرز است.‌‍ هدف، بررسی این موضوع است که آیا در حرز بودن مال مسروق، جزو شرایط اجرای حدّ سرقت می باشد یا نه؟ ... با تأملّ در منابعی که حکم سرقت در آن بیان شده - از جمله قرآن کریم - [و بررسی] نظرات مفسّران، فقها و ادلّه موافقین و مخالفین شرطیّت حرز، ... در نهایت نتیجه می گیریم که داخل حرز بودن، شرط اجرای حدّ سرقت نیست و بر فرض این که در اجرای حدّ سرقت مدخلیّت داشته باشد باید در مفهوم سرقت مأخوذ باشد تا بتوان عدم بیان شرطیّت «حرز» را از طرف شارع توجیه کرد. ✍ دکتر محمدحسن حائری استاد فقه و حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی، مشهد ✍ سبیکه فانی مدرس دانشگاه شهید مطهری واحد خواهران، مشهد @AssistantProfessor