eitaa logo
استادیار
140 دنبال‌کننده
197 عکس
33 ویدیو
1.3هزار فایل
ارتباط با ما @AssistantProfessor_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
FM_Volume 7_Issue 14_Pages 5-28.pdf
822.3K
📚 مقاله علمی: بازپژوهی در حکم روزه عاشورا ✍ دکتر حمید کوه پیما ✍ دکتر پرویز رستگارجزی @AssistantProfessor
JHC_Volume 17_Issue تابستان 99_Pages 1-26.pdf
576.4K
📚 مقاله علمی: بررسی اهمیت، شروط و آثار کاربردی قاعده سوق المسلمین از منظر فقه ✍ هوشنگ عبادی ✍ دکتر محمود قیوم زاده ✍ دکتر عباسعلی حیدری @AssistantProfessor
🔶 بررسی فقهی نقش رشوه در تحقّق جرم رانت‌خواری از منظر فقه امامیه با توجه به تعریف رشوه و صدق اطلاق آن در غیر مورد حکم و قضاوت، آن‌چه که رانت‌خوار به دیگری اعطا می‌کند تا از یک سری امتیازات که نسبت به آن استحقاق ندارد، برخوردار گردد، رشوه بوده و بنا بر اجماع فقها، حرام است. ضمن این که با تتبّع در کلام فقهاء روشن می‌گردد که صدق رشوه علاوه بر مال، بر قول و فعل نیز صحیح است؛ در نتیجه هرآن چه که شخص رانت‌خوار نسبت به مقام مسئول انجام می‌دهد تا از برخی از امتیازات بهره‌مند گردد، در حکم رشوه می‌باشد. همچنین شخص رانت‌ساز که همان مرتشی است، ملزم به بازگرداندن مال الرشوه است و در نتیجه نسبت بدان ضامن است و راه تخلّص از آن، عودت آن به مالکش می‌باشد. ✍ دکتر سید محمد تقی قبولی درافشان @AssistantProfessor
🔹 تبیین حکم ارشادی با محوریت درک عقل و بناء عقلا یکی از اصطلاحات پرکاربرد در دانش فقه و اصول و در خصوص اعتبارهای شرعی مولوی یا ارشادی بودن حکم است. با وجود کاربردهای وسیع اصطلاح حکم ارشادی در متون اصولی و فقهی لیکن بحث مستقلی پیرامون معانی و مفاهیم چندگانه این مصطلح مطرح نشده است و همین زمینه را برای خلط مبحث‌ها و عدم وضوح مطالب مربوط پدید آورده است. در راستای تبیین معانی حکم ارشادی و با جستجو در مباحث و زمینه­ های مختلف کتب فقهی و اصولی انجام شده، اصطلاح مولوی یا ارشادی بین چند معنا و مفهوم اشتراک لفظی یافته است: 1. ارشاد به حکم وضعی نه حکم تکلیفی مولوی2. ارشاد به حکم شرعی الهی در مقابل حکم مولوی حکومتی3. خیرخواهی دنیوی بدون تاثیر اخروی 4. ارشاد به درک عقل در کشف حکم شرعی 5. ارشاد به بنا عقلا در فرض استقلال آن در کشف حکم شرعی 6. بیان حکم متقدم یا متاخر از ثبوت حکم شرعی( سلسله معالیل) . محوریت این پژوهش بر تبیین حکم ارشادی ناظر بر درک عقل و بناء عقلاست. بجز اشتراک در مدلول لغوی، وجه مشترک بین این معانی منتفی است و هر یک از احکام شرعی ممکن است با توجه به یک معنا ارشادی و با توجه به معنای دیگری مولوی باشد. ✍ دکتر محمدتقی فخلعی @AssistantProfessor
🔶 چالش های فقهی محدودیت حق استمتاع زن به چهار ماه حق استمتاع جنسی زن از شوهر و بالعکس، حق طبیعی و شرعی هردو است. اما این حق در لسان مشهور فقهاء، از جانب زوجه، محدود به اراده مثبت شوهر شده است. البته شوهر نمیتواند بیش از 4ماه، درخواست همسرش را نادیده بگیرد و پس از آن بر او واجب است به خواسته‌ی او تن دهد. ... [تحقیقات انجام شده] نشان می­دهد که ادلّه­ و مستندات قول مشهور، ناتمام است. زیرا اولاً: اجماع ادّعایی مشهور محقق نشده و علاوه بر این به جهت مدرکی بودن نیز فاقد حجّیت است. ثانیاً: روایات مورد استناد آنان نیز یا از جهت سند، ضعیف­اند و یا از باب دلالت، مثبِت ادّعا نمی­باشند. ثالثاً: نه تنها کشف مناط از ادلّه ممکن نیست، بلکه علاوه بر این روایت ابی الصّبّاح الکنانی و اقتضای ذاتی و اطلاقی عقد نکاح؛ و ملاکات نفس الامری احکام و قاعده­ی لاضرر و فهم عقلی وعرفی بر خلاف قول مشهور است. در نتیجه به نظر می­رسد حق استمتاع زن محدودیت زمانی ندارد و لزوم توجّه شوهر در جهت رفع نیاز همسرش در کمتر از ۴ ماه اقرب به واقع باشد. ✍ دکتر محمدرضا کیخا دانشیار فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان @AssistantProfessor
💠 علم سنجی چیست؟ 🔶 علم‌سنجی (Scientometrics)، علمِ سنجش و تحلیل علم است. 🔻علم‌سنجی در عمل، بیشتر با استفاده از روش‌های کتاب ‌سنجی انجام می‌شود و مبتنی بر تحلیل استنادی است. 🔻علم سنجی یكی از متداول ترین روش های ارزیابی فعالیت های علمی و مدیریت پژوهش است. 🔻 بررسی كمّی تولیدات علمی،‌ سیاستگزاری علمی،‌ارتباطات علمی دانش پژوهان و ترسیم نقشه علم، برخی از موضوعات این حوزه اند. 🔻 در علم سنجی، ارتباطات علمی و شیوه های تولید، اشاعه و بهره گیری از اطلاعات علمی به روش غیر مستقیم و با بررسی منابع و مآخذ آنها ارزیابی می شود. 🔻نمایه های استنادی معتبر بین المللی همچون ISI، Scopus، ISCاز ابزارهای علم سنجی محسوب می شوند. @AssistantProfessor
🔶 الگوی راهبردی نفوذ آمریکا علیه ج.ا.ایران از منظر امام خامنه ای «مدظله العالی» آمریکا در راستای تحقق راهبرد «فروپاشی از درون و فشار از بیرن» پروژه نفوذ جریانی را علیه ج.ا.ایران طبق چهار اولویت انجام میدهد: 1- نفوذ فرهنگی از طریق «شبیخون فرهنگی» 2- نفوذ سیاسی از طریق «ناتوی سیاسی» 3- نفوذ اقتصادی از طریق «تروریسم اقتصادی» است. این سه مرحله همان فروپاشی از درون است. 4- نفوذ امنیتی از طریق «تهدید امنیتی» یا فشار از بیرون است.این راهبرد بهطور مستقیم یا غیرمستقیم باعث تغییر باور و رفتار میگردد. آمریکا از طریق نفوذ به دنبال براندازی نظام، استحاله انقلاب و استفاده از عناصر نفوذپذیر برای تأثیر در ادراک مردم و مسئولین است. نفوذ موردی مثل جاسوسی از طریق تصمیم گیران، تصمیم سازان و خواص و یا نفوذ جریانی مثل شبکه سازی باعث تغییر آرمانها، ارزش ها، باورها، نگاه ها، خواسته ها و سبک زندگی میشود. آمریکا طی فرآیند سه مرحله ای به دنبال نفوذ در حاکمیت و نظام ج.ا.ایران است. مرحله اول؛ نفوذ و بازگشت آمریکابه ایران است که شامل چهار گام است. مرحله دوم؛ اشتباه محاسباتی است که این مرحله شامل سه گام است. مرحله سوم؛ راهبرد مهار و محدود سازی از طریق تحذیر با اقناع است. @AssistantProfessor
🔹 تحلیل حقوق اسیران جنگی از منظر اسلام و فقهای مسلمان اسلام یگانه دین مترقی در بین ادیان عالم است که برای اولین بار اوضاع جنگ را سامان بخشید و برای آن نظام بشردوستانه وضع کرد و برای اسیران جنگی حقوقی قائل شد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم نیز در دنیا نخستین شخصیتی است که قوانین عادلانه جنگ را به طور جامع بیان و در نبردهای صدر اسلام رعایت کردند و برای اسیران حق حیات و زندگی را به رسمیت شناختند. اسیران جنگی، در نظام جهاد اسلامی دارای حقوق شناخته شده ای هستند که فراتر از حقوقی است که در کنوانسیون های ژنو مقرر شده است.به اسارت گرفتن نیروهای رزمنده دشمن اگر برای مقاصد تجاری و سوء استفاده از اسرای دشمن باشد، در قرآن به عنوان امری مخالف شئونات دین و رسالت انبیاء تلقی شده است و اگر به منظور ناتوان کردن دشمن و وادار کردن طرف متخاصم به دست کشیدن از جنگ باشد، بی گمان مجاز بوده و در راستای اهداف بشردوستانه جهاد قرار دارد. احترام به دشمن در ارزشهای اسلامی یک التزام است؛ دین مبین اسلام مبانی احکام خود را بر کرامت و اصالت انسانیت نهاده و صیانت از آزادی و حقوق مشروع انسان را به عنوان یک اصل مورد تایید قرار داده و بر این اساس انسان چه آزاد و چه اسیر از حقوق مشروعی برخوردار است که لازم الرعایه است. ✍ دکتر خیرالله پروین استاد گروه حقوق عمومی دانشگاه تهران @AssistantProfessor
🔹 بررسی پارامترهای سیاسی-اقتصادی افول ایالات متحده آمریکا به همان اندازه که برآمدن و ظهور قدرت ها در عرصه جهانی امری طبیعی است، افول و فرود آن‌ها نیز امری طبیعی است. عوامل متعددی بسته به نوع قدرت برتری در این صعود و افول نقش دارند؛ جنگ، اقتصاد، هزینه‌های ناشی از ابرقدرت بودن، سیاست‌های جهانی، افول ایدئولوژی ها و مواردی از این دست از مهمترین دلایل این افول هستند. ایالات متحده آمریکا که دوران صعود در عرصه جهانی را از قرن نوزدهم آغاز کرده بود، پس از پایان جنگ سرد و با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، به عنوان یک قدرت هژمون در عرصه بین‌الملل شناخته شد. با این وجود از همان زمان نشانه هایی مبنی بر افول این قدرت نیز قابل مشاهده بود. مطالعات نشان داده که ایالات متحده از نظر شاخص‌های سیاسی همانند دمکراسی، حقوق بشر، قدرت نرم (آموزش، تحصیلات تکمیلی و تعداد دانشجویان خارجی،کمک به کشورهای کمتر برخوردار و...)، قدرت نظامی(بودجه نظامی و هزینه‌های نظامی قدرت‌های رقیب) ، قدرت اقتصادی و سایر شاخص های برتری هژمونیک، فاصله اش با سایر رقبای جهانی در حال کاهش است.  @AssistantProfessor
🔹 کژکارکردهای وهابیسم و تعمیق شکاف بن سلمان با وهابیون عربستان سعودی حضور محمد بن سلمان در مقام ولیعهدی و اصلاحات وسیع وی، نظام سعودی را با تحولات عمیقی مواجه نموده و جایگاه علمای اعظم وهابی را با تهدیدات عمده ای مواجه نمود ... [حال] سوال [آن است] که جایگاه وهابیسم سنتی در عربستان سعودی از زمان به روی کارآمدن محمد بن سلمان در مقام ولایتعهدی چه تغییراتی کرده است؟ فرضیه [مفروض] تاکیدی است بر این مسئله که از زمان تصدی ولایتعهدی بن سلمان، شکاف ها میان او و وهابیون تعمیق یافته است. ... یافته ها نشان دهنده چهار مرحله کلان است. در مرحله نخست؛ وهابیسم سنتی و ایدئولوگ های محافظه کار آن مشکل بزرگ عربستان برای توسعه و الگوبرداری از غرب هستند. در مرحله دوم بن سلمان معتقد است که دامنه اختیارات گسترده علمای وهابی، بافت مذهبی و فقدان حضور طبقات روشنفکر و حامی تفکرات اصلاحات، علل و عوامل این مشکلات می باشد. در مرحله ترسیم ذهنی آرمانشهر بن سلمان معتقد است بایستی به تحقق سکولاریسم و شخصی سازی مذهب در عربستان، توقف تدریجی صدور ایدئولوژی وهابیسم و بنیادگرایی به کشورهای منطقه و الگو سازی سکولاریسم سعودی برای اعراب خاورمیانه اقدام نماید و در نهایت در مرحله چهارم یا ارائه درمان بن سلمان عقیده دارد بایستی به کاهش چشمگیر دامنه اختیارات علمای اعظم وهابی، احیای حقوق زنان، کمرنگ شدن ارزش های دینی و اسلامی، شکلگیری طبقه جدید روشنفکران حامی غرب و حذف تدریجی آموزه های وهابیسم از نظام آموزشی عربستان سعودی مبادرت نماید. @AssistantProfessor
🔶 اثبات وجود خدا با روشی ساده و آسان نیوتن، منجم و ریاضی دان مشهور به یک مکانیک ماهر دستور داد که ماکت کوچکی از منظومه شمسی بسازد سیارات این منظومه توپهای کوچکی بودند که با تسمه به یکدیگر پیوسته بودند و برای آن هندل کوچکی قرار داده که با حرکت آن تمام توپها به طرز بسیار جالبی در مدار خود حرکت می کردند و دور هسته مرکزی به گردش در می آمدند. یکروز نیوتن کنار میز مطالعه خود نشسته بود و این ماکت هم در مقابلش قرار داشت در این هنگام دوست او که یک دانشمند ماتریالیست(بی خدا) بود وارد شد هنگامیکه چشمش به آن ماکت زیبا افتاد تعجب کرد و زمانیکه نیوتن هندل ماکت را حرکت داد و آن سیارات با سبکی جالب به دور هسته مرکزی حرکت کرد تعجب آن دانشمند بیشتر شد و فریاد زد: وه! چه چیز جالبی چه کسی این را ساخته است؟! نیوتن جواب داد هیچکس، خودش تصادفا بوجود آمده است. دانشمند مادی گفت آقای نیوتن فکر کردید من احمقم چگونه ممکن است این ماکت با این سبک جالب خودش تصادفا بوجود آمده باشد نه تنها سازنده دارد بلکه سازنده اش نابغه بوده است، اینجا بود که نیوتن به آرامی برخاست و دست روی شانه آن مادی گذاشت و گفت دوست من آنچه شما می بینید جز یک ماکت کوچک نیست که از روی سیستم واقعی عظیم منظومه شمسی ساخته شده است با این حال شما حاضر نیستید بپذیرید که تصادفا و خودبخود بوجود آمده باشد پس چگونه اعتقاد دارید خود منظومه شمسی با همه وسعت و پیچیدگی که دارد آفریننده ای عاقل و قادر نداشته و بدون سازنده است اینجا بود که دانشمند مادی شرمنده شد و جوابی برای گفتن نداشت آری این همان برهان نظم برای وجود آفریدگار قادر و تواناست. @AssistantProfessor
JIIL_Volume 13_Issue 3_Pages 57-72.pdf
421.5K
📚 مقاله علمی: استفاضه مبنای اماره تحقیق محلی ✍ شادی حسنی ✍ دکتر منصور امیرزاده جیرکلی ✍ دکتر جواد محمد علیزاده @AssistantProfessor
🔶 تاملی بر حکم ابطال روزه با فرو بردن سر در آب روزه، یکی از واجبات شرعی و از فروع دین است که لوازم و موانع آن را شارع مقدس، بیان می‌کند. فرو بردن سر در آب توسط فرد روزه دار از جمله مباحثی است که اختلاف دیدگاه در مورد مفطر بودن یا نبودن آن، بسیار است. مشهور فقها این عمل را حرام و یکی از مفطرات روزه می دانند که قضا و کفاره را در پی خواهد داشت، امابرخی دیگر فقط قائل به حرمت این عمل بوده ولی آن را مبطل ندانسته اند، و گروهی دیگر از فقها حتی حرمتی نیز برای آن قائل نشده و صرفا حکم به کراهت داده اند. ... [نتایج حاصل از تحقیق] نشان می دهد ادله قول مشهور قابل مناقشه بوده و اثبات حرمت ، قضا و کفاره برای این عمل جای تامل جدی دارد. لذا قول به کراهت که برگزیده فقیه معاصر ایه الله سیستانی می باشد از قوت بیشتری برخوردار بوده و دیدگاه مختار است. ✍ دکتر محمدرضا کیخا دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان @AssistantProfessor
🔶 تأثیر حدوث عذر عام بر عقد مزارعه از منظر فقه و حقوق عذر عام به عنوان عاملی خارج از اراده متعهد، به نحوی که توان پیش بینی و دفع آن وجود ندارد، باعث برداشته شدن تکلیف متعهد در پایبندی به مفاد تعهدات در عقود لازم می شود. از جمله این عقود لازم که می تواند تعهدات ناشی از آن، تحت تاثیر عذر عام قرار گیرد، عقد مزارعه است. مباحث عذرعام در منابع حقوقی بیشتر تحت عنوان قوه قاهره یا فورس ماژور مطرح شده است. اما در منابع فقهی با عنوان «عذر عام» مورد توجه واقع شده است. این موضوع در برخی از ابواب فقهی به ویژه در عقد مزارعه - به دلیل کثرت ابتلا- مورد توجه خاص فقیهان قرار گرفته و ابعاد و احکام مختلف آن هر چند به صورت پراکنده؛ مورد بحث واقع شده است. در مزارعه، عذر عام ممکن است در هنگام انعقاد عقد وجود داشته یا در اثناء مدت مزارعه حادث شود. وجود عذر عام در زمان انعقاد عقد مزارعه، موجب باطل بودن عقد از اساس است؛ چرا که عذر عام باعث می شود انتفاع از زمین به عنوان یکی از ارکان اساسی عقد مزارعه، منتفی گردد. اما در مورد حدوث عذر عام در اثناء مدت مزارعه و تاثیر آن بر عقد،اختلاف نظر وجود دارد. برخی پیدایش عذر عام را اگر چه برای متعهدله موجب ایجاد حق فسخ می دانند اما صحت عقد را استصحاب می نمایند. در مقابل برخی بر این عقیده اند که در این فرض عقد مزارعه منفسخ می شود. نظر اخیر که در ماده 527 قانون مدنی ایران نیز مورد توجه واقع شده از مبانی قوی تری برخوردار است؛ چرا که عذر عام باعث از بین رفتن قابلیت انتفاع از زمین می شود و قابلیت انتفاع از زمین به عنوان یکی از ارکان عقد مزارعه، نه تنها در تاسیس عقد مزارعه شرط است بلکه در تداوم آن نیز شرط و از ارکان وجودی عقد مزارعه است. ✍ دکتر جعفر زنگنه شهرکی عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی @AssistantProfessor
🔹چالش های فقهی و حقوقی پیوند بیضه و تخمدان و آثار مترتب بر آن درمان ناباروری مسأله‌ای است که موجب بازشدن دریچه‌های جدیدی در علوم پزشکی و غیر پزشکی شده است. از آنجا که روش‌های مرسوم درمان ناباروری، مانند لقاح داخل‌ رحمی، لقاح خارج‌ رحمی، اهدای جنین، اهدای گامت‌ و رحم جایگزین و... از دیدگاه فقها دارای برخی اشکالاتی است، به نظر می‌رسد باید برای ادامه کار درمان ناباروری، به راه‌کارهای دیگری اندیشید. سیر پیشرفت در حوزه علوم پزشکی و مسائل مبتلا به آن در حوزه فقه، چنان است که باید روش‌های جدید و ابداعات درمانی را مورد نقد و بررسی قرار داد تا بتوان راه‌کارهای علمی مبتنی بر رعایت اصول و قواعد فقهی برای آن پیدا کرد. از دیدگاه فقهی و حقوقی موضوع پیوند دستگاه‌های مولد تولید مثل با توجه به نقش آن در درمان ناباروری، درخور نگاه جدی است. این روش درمانی از نظر تجربی در مراکز پزشکی حتی در غرب، مراحل مقدماتی خود را در حال گذراندن است. اهمیت توجه به این موضوع، از آن رو است که حفظ نسل برای انسان‌های نابارور و نیز بهبود و سلامت زندگی آنان، دستاوردی است که پیوند بیضه و تخمدان می‌تواند برای این‌گونه افراد داشته باشد، زیرا ناباروری در موارد بسیاری سبب ایجاد صدمات شدید روحی و روانی برای زوجه، زوج یا هر دو می‌شود و چه بسا گاهی منجر به طلاق ـ که خود یک آسیب بزرگ اجتماعی و مکروه‌ترین حلال شرع مقدس است ـ می‌شود. ضرورت انجام پیوند بیضه و تخمدان، بررسی و تبیین مبانی فقهی و حقوقی جواز و عدم جواز و آثار و دستاورد این نوع پیوند برای زوجین، برخورداری از بیضه و تخمدان پیوندی به منزله عضو اصلی بدن، در نتیجه منجر می‌شود فرزند تولدیافته، فرزند مشروع محسوب شود و بر اساس آن، تمام حقوق و تکالیف شرعی و قانونی پدر و مادر نسبت به فرزند و فرزند نسبت به والدین، مانند نسب کودک، صحت وصیت برای این نوع حمل، مسؤولیت والدین در برابر اعمال و رفتار ضمان‌آور فرزندان و برخورداری فرزندان از منافع، نفقه، نام خانوادگی، حق اقامتگاه، حق تابعیت و... رخ بنماید. ✍ دکتر سید محسن آزیز ✍ دکتر محمد خانی ✍ دکتر محمد اردمه @AssistantProfessor
Iran J Med-v14n55p141-fa-۱.pdf
739.1K
📥فایل اصل مقاله: چالش های فقهی و حقوقی پیوند بیضه و تخمدان و آثار مترتب بر آن @AssistantProfessor
Iran J Med-v14n55p255-fa.pdf
906.4K
📚 مقاله علمی: اعتبار نظر پزشک متخصص در سقوط یا تبدیل مجازات محارب و مفسد فی الارض دارای اختلالات روحی - روانی ✍ علی اکبر محمدزاده ✍ دکتر محمدعلی حیدری ✍ دکتر احمدرضا توکلی @AssistantProfessor
🔹 هشت دوربین الهی ✔️ ۱- خدا: أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَى (سوره علق؛ آیه ۱۴) ✔️ ۲- پیامبر(ص): یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِیرًا (سوره احزاب آیه ۴۵) ✔️ ۳- امامان: وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَیَرَى اللّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُۆْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ (سوره توبه آیه ۱۰۵) ✔️ ۴- ملائک مقرب: کِتَابٌ مَّرْقُومٌ * یَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ (سوره مطففین آیه ۲۱-۲۰) ✔️ ۵- شهداء: وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبیلِ اللّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیَاء وَلَکِن لاَّ تَشْعُرُونَ (سوره بقره آیه ۱۵۴) ✔️ ۶- زمین: یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا (سوره زلزلة آیه ۴) ✔️ ۷- زمان: وَالْیَوْمِ الْمَوْعُودِ * وَشَاهِدٍ وَمَشْهُودٍ (سوره بروج آیه ۳-۲) ✔️ ۸- اعضاء و جوارح: وَ قَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدتُّمْ عَلَیْنَا قَالُوا أَنطَقَنَا اللَّهُ الَّذِی أَنطَقَ کُلَّ شَیْءٍ وَ هُوَ خَلَقَکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ (سوره فصلت آیه ۲۱) 👈 نتیجه: عالم محضر خداست، در محضر خدا، معصیت نکنید. @AssistantProfessor
🔶 کاوشی نو در ماهیت دیه از منظر فقه اسلامی ماهیت دیه از مباحث تأثیر گذار در بحث دیات است و تا کنون چهار دیدگاه عمده در این زمینه ابراز شده است. [نوشتار] حاضر دیدگاه کمتر شناخته شده‌ای را تقویت کرده است که دیه را بدل تراضی می داند. این دیدگاه بر آن است که دیه نه مجازات است، نه جبران خسارت است و نه تلفیقی از این دو، بلکه ماهیت آن بدل تراضی است. در این دیدگاه دیه ماهیت شرعی ندارد، بلکه ماهیت کاملاً عرفی دارد که شرع بدون تغییر ماهیت آن را امضاء کرده است. در کارکرد عرفی، دیه در قدم اول مالی است که برای جلب رضایت مجنی علیه و اولیاء دم پرداخت می شود تا آتش نزاع و کینه خاموش شود. در عین حال، التیامی بر بعضی از زخم‌ها و جبرانی برخی از خسارتهای آنها نیز می شود. مطابق این دیدگاه دست حکومت اسلامی در تغییر میزان دیه با توجه به اقتضائات زمان باز است. ✍ دکتر احمد حاجی ده آبادی دانشیار گروه حقوق کیفری و جرم شناسی پردیس فارابی دانشگاه تهران @AssistantProfessor
🔹 تعارض بیّنه و سند رسمی از دیدگاه فقه و حقوق موضوعه ایران (پیشنهاد اصلاح ماده 1309 قانون مدنی) امروزه اسناد رسمی یکی از مهم‌ترین ادلۀ پذیرفته‌شده نزد نظام‌های اداری و حقوقیدنیا محسوب می‌شود. اما در برخی موارد، در مقابل سند رسمی، امارات دیگری همچون شهادتِ شهود وجود دارد که با محتوای سند در تعارض است. اکنون این پرسش مطرح است که در مقام دادرسی، کدام‌یک از سند رسمی و بیّنه را باید مقدم داشت؟ در ماده 1309 قانون مدنی ایران به‌صراحت از تقدیم سند رسمی سخن گفته است. بااینکه این ماده از دیدگاه فقهای شورای نگهبان خلاف شرع تشخیص داده شده است؛ اما همچنان در متن قانون وجود دارد و کارایی اجرا دارد. همین مسئله سبب شده است رویه‌های قضایی متفاوتی در پرونده‌های مشابه بروز کند. ازاین‌رو ضروری است مبانی هر یک از دو دیدگاه بررسی و تحلیل شود و راهکاری عملی برای ترجیح هر یک از سند رسمی و بیّنه ارائه شود. یافته پژوهش آن است که با توجه به تنافی ماده 1309 قانون مدنی با مبانی فقهی و دیدگاه فقهای شورای نگهبان، ضروری است ماده یادشده اصلاح شود. ✍ دکتر حسین عندلیب استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و استادیار مدعو دانشگاه بین‌المللی المصطفی ✍ دکتر ابوالقاسم علیدوست  استاد تمام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم @AssistantProfessor
🔰سازمان علمی و وابسته به نهاد ریاست جمهوری در نظر دارد، به منظور تأمین سرمایه انسانی متخصص و متعهد مورد نیاز به صورت قراردادی، آزمون را برگزار نماید. 🔷 متقاضیان محترم می‌توانند درصورت داشتن شرایط اعلام شده در رشته‌های شغلی مرتبط برای شرکت در این آزمون ثبت نام نمایند. 🔻لینک ثبت‌نام تا 12 بهمن: https://register6.sanjesh.org/rgempnuclear99/#/home @AssistantProfessor
HIQ_Volume 21_Issue پاییز 99 - مسلسل 83_Pages 111-138.pdf
1.14M
🔹جستاری در چگونگی و مکان دفن حضرت فاطمه زهرا(س)در منابع نخستین حضرت فاطمه زهرا(س) که مقامی ویژه نزد پیامبر(ص)داشت، تنها دختر ماندگار پس از رحلت آن حضرت بود که زندگی کوتاه ایشان با روی‌دادهای بزرگ و سرنوشت‌ساز همراه شد. کوتاه بودن مدت زندگانی آن بانوی بزرگوار و وجود جریان‌های معارض با اهل‌بیت(ع) سبب شده است، بسیاری از رخدادهای زندگی ایشان، مانند چگونگی و مکان دفن آن حضرت به درستی آشکار نباشد. با وجود اختلاف علمای اهل سنت درباره چگونگی دفن حضرت زهرا(س)، بیشتر آنها بر این باورند که مدفن آن حضرت(س) در قبرستان بقیع، مکانی مشخص دارد، اما شیعیان آن قبر را متعلق به فاطمه بنت اسد می‌دانند و بر این باورند که مکان قبر آن بانو آشکار نیست. هر دو گروه در این باره، مستندات قابل توجهی ارائه کرده‌اند. این مقاله با روش تحلیلی توصیفی، این دو دیدگاه را بررسی می‌کند و به سنجش و اثبات این فرضیه می‌پردازد که قبر منسوب به ایشان در بقیع متعلق به فاطمه بنت اسد است و  محدوده مدفن حضرت زهرا(س)در کنار روضه نبی اکرم(ص) در بیت ایشان واقع شده است، اما محل دقیق قبر مخفی است. ✍ حمزه ترابی پژوهش‌گرمرکز تخصصی مهدویت، سطح 3 حوزه علمیه قم ✍ دکتر مجید احمدی کچایی  استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم 📤 فایل اصل مقاله 🖕🖕🖕 @AssistantProfessor
🔰 🔻... لحظه‌ای که پژوهشگر دست‌ به‌ قلم می‌برد و تحقیق می‌کند، او هم مانند دیگران نمی‌داند. وقتی به نتیجه‌ای رسید، او تنها کسی است که می‌داند و وقتی گزارشش را منتشر کرد، به دیگران نیز اجازه می‌دهد که بدانند. ✍ دکتر احمد پاکتچی عضو شورای عالی علمی مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی @AssistantProfessor
منبع يابي.pdf
430.3K
روش تحقیق - مهارت منبع یابی ▫️ چیستی و چرایی منبع‌یابی ▫️ گونه‌شناسی منابع ▫️ راهکارها و ابزارهای منبع‌یابی @AssistantProfessor
1_495639761.pdf
762.4K
فیش نویسی و مهارت پردازش اطلاعات @AssistantProfessor