eitaa logo
استادیار
141 دنبال‌کننده
197 عکس
33 ویدیو
1.3هزار فایل
ارتباط با ما @AssistantProfessor_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
FVH_Volume 14_Issue 41_Pages 177-204.pdf
738.9K
📚 مقاله علمی: تحلیل حکم هایمنوپلاستی از منظر فقه فریقین ✍ فتح الله قربانی ✍ لیلا قربانی ✍ علی نجیبیان @AssistantProfessor
FVH_Volume 14_Issue 41_Pages 57-84.pdf
714.8K
📚 مقاله علمی: ارشاد باغی قبل از قیام مسلحانه در فقه امامیه ✍ نیکو نیک زر ✍ علی تولایی ✍ حسن قاسمی مقدم @AssistantProfessor
📄 اصل اباحه و اصل حلیت در فقه و حقوق ایران اباحه و حلیت از واژگانی هستند که در آثار فقهی، قواعد فقهی و اصولی بسیار به چشم می آید اما غبار فراوانی، چهره ی این دو واژه را در معنا ومفهوم، اصل و اماره بودن و موارد جریان دربرگرفته است. باید بگوییم اباحه در لغت به معنای "آشکار شدن" و دراصطلاح عبارت است از باز بودن میدان، در پیش روی مکلف تا آنچه را که میخواهد اختیار کند. یعنی مکلف آزادانه انجام دادن یا ترک فعلی را انتخاب می کند و از سوی دیگر حلیت را در لغت به معنای «روا بودن» و در اصطلاح به معنای اینکه هرگونه تصرف در اشیاء حلال است مگر اینکه حرمت و منع آن از سوی شارع ثابت شده باشد گرفته اند ... اباحه و حلیت معنایی مترادف هم دارند یعنی هرچیز مباح، حلال است و بالعکس وهردو یک قاعده یا اصل فقهی به نام "اصاله الاباحه والحل" را تشکیل می دهند که مستندات آن  قاعده کتاب، سنت، اجماع و عقل می باشد و در شبهات حکمیه و شبهات موضوعیه در تمام ابواب فقه اعم از عبادات و معاملات جریان دارد و مختص به باب خاصی از فقه نیست. ✍ دکتر طیبه قدرتی  دانشیار دانشگاه آزاد لاهیجان @AssistantProfessor
📄 ابعاد مسئولیت‌های حقوقی مربوط به سقوط هواپیمای اوکراینی 18 دی‌ماه 1398، یک هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین، چند دقیقه پس از آغاز پرواز، به دلیل شلیک مستقیم دو موشک توسط سامانه پدافند هوایی ساقط شد و تمامی سرنشینان آن به شهادت رسیدند. در بیانیه رسمی که در ارتباط با این حادثه دردناک از سوی ستاد کل نیروهای مسلح صادر شد، علت این حادثه، خطای انسانی غیر عمد در تشخیص اشتباه شیء پرنده اعلام و وعده محاکمه و مجازات افراد خاطی در ارتباط با این حادثه داده شد. فارغ از جنبه‌های سیاسی و امنیتی موضوع، می‌توان درصدد شناسایی و بررسی ابعاد مسئولیت‌های حقوقی مربوط به این حادثه برآمد. بدین منظور، می‌توان ماده 54 قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح مصوب 1382 در ارتباط با ارتکاب بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی و عدم رعایت نظامات دولتی در راستای امور خدمتی در نیروهای مسلح را موردبررسی قرارداد. بر اساس این ماده، به‌روشنی، امکان تحمیل مسئولیت کیفری بر افراد خاطی اعم از آمر و مأمور وجود دارد و این مسئولیت، نافی تعهد به جبران خسارات این افراد نیز نیست. ✍ سید عباس جزایری استادیار گروه حقوق واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، ایران @AssistantProfessor
📄 حقوق فرزندان نامشروع در ایران و فرانسه در فقه به فرزند انسان از زمان تولد تا اول بلوغ کودک گویند در اصطلاح حقوقی و در قانون مدنی کلمه‌ی کودک مترادفاً همراه صغر و طفل به کار رفته و به کسی اطلاق می‌شود که به سن بلوغ نرسیده و کبیر نشده یا صغیر طفلی است که بالغ و رشید نشده است. به کودکانی طفل خارج از نکاح گفته می‌شود که بدون علقه زوجیت بین پدر و مادر اصلی در اثر عمل زنا و رابطه‌ی نامشروع متولد می‌شوند. مطابق دیدگاه حقوقی و شرعی نسب این‌گونه کودکان نامشروع است زیرا رابطه‌ی مابین پدر و مادر طبیعی آن‌ها نامشروع بوده است. قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران در ماده 1167 به پیروی از فقهای امامیه طفل متولد از زنا را ملحق به زانی نمی‌داند. مفهوم عدم الحاق در این ماده آن است که قانون‌گذار نسب طبیعی کودک را نادیده گرفته و آثار قانونی نسب را مانند ارث، حضانت، نفقه و ولایت قهری را شناسایی نمی‌کند و این آثار را بر روابط بین والدین و کودک مترتب نمی‌کند درنتیجه حقوق و تکالیفی که قانون برای اولاد طفل در نظر گرفته است فقط به کودکان مشروع اختصاص می‌یابد. قوه مقننه فرانسه در سال 2001 میلادی قانونی را تصویب کرد که فرزند نامشروع را از تمامی حقوق فرزند مشروع برخوردار می‌ساخت ولی از لحاظ وراثت برای فرزند نامشروع همچنان محدودیت‌هایی دیده می‌شود.   ✍ امیر رحمان کلاهی ✍ زهرا مهربان مقدم @AssistantProfessor
📄 واکاوی فقهی حقوقی ضمان در کتمان بیماری‌های مسری کتمان بیماری‌های مسری سبب شیوع و ابتلای‌ آن‌ها می‌شود که این نیز ضررهای بزرگی را به اعضای جامعه تحمیل می‌کند، ازاین‌رو سؤال درباره ضمان کتمان و ادله و مبنای آن طرح می‌شود، برهمین‌اساس این مقاله برای نخستین‌بار با روش تحقیق توصیفی تحلیلی و اسناد کتابخانه‌ای و رویکرد فقهی حقوقی به پاسخ این سؤال پرداخت. براساس ادله و مبانی مختلفی ازجمله قاعده نفی ضرر، قاعده لزوم دفع ضرر محتمل، عمومات و اطلاقات ادله ممنوعیت قتل و اصل‌ احتیاط، کتمان بیماری‌های مسری حرام و ممنوع است. براساس ادله و مبانی گوناگونی ازجمله قاعده اتلاف، قاعده تسبیب، قاعده غرور، قاعده ممنوعیت کتمان حقیقت، قاعده لزوم ارشاد جاهل، قاعده تعهد ایمنی و قاعده تعهد به مراقبت متعارف، کتمان‌کننده بیماری مسری ضامن زیان و مرگ دریافت‌کننده بیماری از وی است و دیه از مال او دریافت می‌شود. انتقال‌دهنده بیماری با افشای بیماری خویش برای دیگران طبق قاعده تحذیر، قاعده اقدام و قاعده قوی‌تر بودن مباشر از سبب، ضامن بیماری و اتلاف یا اضرار دریافت‌کننده آن نخواهد بود. حکم به ضمان در انتقال بیماری‌های مسری از مستقلات عقلی و سیره عقلاء است و حکم شرع در آن ارشادی و امضایی است. ✍ دکتر اکبر محمودی استادیار دانشگاه بین المللی المصطفی و مدرس خارج حوزه @AssistantProfessor
🔔 فراخوان بیست و سومین همایش 🔻 شرایط شرکت در همايش: ✔️حوزوی بودن پديدآورندگان آثار؛ ✔️ کتاب‌هایی که چاپ اول آنها در سال 1399 شمسی (1440 تا 1441قمری یا 2018 تا 2019 میلادی) باشد ✔️پایان‌نامه‌های (دکتری) که در سال 1399 دفاع شده باشد. ✅ همایش - ابعاد علمی بیانیه گام دوم انقلاب - زن و خانواده - الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت - علوم انسانی اسلامی، فضای مجازی - آسیب‌های اجتماعی - جمعیت - اقتصاد مقاومتی - سبک زندگی اسلامی - هنر(فلسفه هنر، هنر در اسلام) - محیط زیست و منابع طبیعی. 📌 مهلت ارسال آثار: پایان‌ خردادماه 1400 👈سامانه ثبت‌نام: http://www.ketabehowzeh.ir @AssistantProfessor
🔰 💠 تحلیل فهرستی، بازسازی آثار متقدم حدیث شیعه 👈برگزارکننده: کالج اسلامی (لندن) 🔻ارائه: استاد سید احمد مددی (حوزه علمیه قم) 🔻گفت‌وگو: پروفسور اندرو نیومن (دانشگاه ادینبرو) پروفسور رابرت گلیو (دانشگاه اگزتر) ⏰ شنبه 21 فروردین ساعت 20:30 - 23:00 (به وقت تهران) (pm 5:00 - 7:30 به وقت لندن) 🌐لینک ورود: https://zoom.us/j/3131107214 رمز ورود: 2021 @AssistantProfessor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1611742776-10224-19-3.pdf
560.2K
📚 مقاله علمی: روش شناسی اجتهاد در مسائل نوپدید ✍ دکتر اکبر محمودی استادیار دانشگاه بین المللی المصطفی و مدرس خارج حوزه ✅ استادیار @AssistantProfessor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 👤حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی؛ استاد تمام مؤسسه امام خمینی (ره) 🔰با موضوع « روش نظریه پردازی اکتشافی » 1️⃣ قسمت اول @AssistantProfessor