eitaa logo
در آستانه اندیشه
77 دنبال‌کننده
51 عکس
3 ویدیو
3 فایل
وقتی علم به نظری و عملی تقسیم می‌شود باید چیزی مقدم بر علم نظری و علم عملی وجود داشته باشد که آستانه و گشایش آغاز زندگی مدنی است و این آغاز، نامش تفکر است @Zhrasdtsh
مشاهده در ایتا
دانلود
اصول فلسفه.mp3
24.54M
🎙 جلسه اول از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔹وجه تمایز میان ادراکات؛ حقایق، اعتباریات و وهمیات 🔹اساس فلسفه بر پایه حقیقت جویی 🔹حقیقت‌جویی در برابر ایدئولوژی 📆 ٣ آبان ماه 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh @ghabe_hasht
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_جلسه دوم.mp3
32.87M
🎙 جلسه دوم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 📆 ١٠ آبان ماه 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh @ghabe_hasht
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_جلسه سوم.mp3
30.11M
🎙 جلسه سوم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 📆 ١٧ آبان ماه 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh @ghabe_hasht
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_جلسه چهارم.mp3
30.45M
🎙 جلسه چهارم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 📆 ٢۴ آبان ماه 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh @ghabe_hasht
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_جلسه پنجم.mp3
24.06M
🎙صوت جلسه پنجم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی مقدمه کتاب «فلسفه چیست یک پرسش فلسفی است» نوشته دکتر دینانی 📆 ١ آذرماه 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh @ghabe_hasht
🔹حکمت را با فلسفه اشتباه نکنیم. حکمت همیشه بوده است. از آغاز خلقت آدم حکمت بوده و همیشه هم خواهد بود؛ البته کم‌وزیاد می‌شود. حکمت چیزی بیش از فلسفه است. حکمت تقسیم به نظر و عمل نمی‌شود. ما امروز حکمت نظری می‌گوییم، اما فلسفه نظری را در نظر داریم؛ وگرنه حکمت نظری نداریم. حکمتْ عمل و نظرِ آمیخته است. نهج‌البلاغه که می‌خوانیم، سراسر حکمت است؛ از بای بسم‌الله تا تای تمّت. ✍🏻دکتر رضا داوری اردکانی 🎙سخنرانی هفته پژوهش ۲۰ آذر
🔹فارابی تلقی از ماهیت را تغییر داده است. برای ارسطو، ماهیت، ماهیتِ امر موجود است. برای فارابی ماهیت تعریف دیگری دارد. ماهیت امکان است. اگر ملتفت این تحول بزرگ در مهم‌ترین مسئلۀ فلسفه که اساس فلسفه است، نشویم، مشکل حل نمی‌شود. 🔸این تشخیص فارابی مبنایی شد برای گشایش راه تازه. او در این گشایش، اصل وحدت دین و فلسفه را طرح کرد. سیاست را که پیش آورد، برای نشان‌دادن وحدت دین و فلسفه بود. وحدت که می‌گویم، یعنی سیر به سوی وحدت. او که وحدت ایجاد نکرده، او طرح وحدت کرده است. این طرح آغازی شده برای تاریخ فلسفه اسلامی که دین و فلسفه به هم نزدیک می‌شوند یا کوشش می‌شود این هماهنگی و همراهی صورت بگیرد. ✍🏻دکتر رضا داوری اردکانی 🎙سخنرانی هفته پژوهش ۲۰ آذر
🔹حضور در «جهان بین دو جهان»، حضورِ زمینی انسان است که از آسمان بریده نیست. راه باریکی است که هر کس می‌تواند در آن قدم بگذارد و همچنان جلو برود. دویست بنیانی که در مقابل شما گشوده شد چیزی بیش از آستانه‌هایی نیست که باید در هر کدام وارد ‌شد و حضوری را تجربه کرد که در این تاریخ مربوط به ما می‌باشد و باز به آستانه بنیان دیگری باید قدم ‌گذاشت، باشد که بودنی دیگر از خود را احساس کنید که در بیکرانگی اکنون جاودانه شما نهفته است. این حالت چون پیش آید متوجه حکمتی خواهید شد که ما را در «جهان بین دو جهان» حاضر می‌کند، تا همه خود را در جهان همدیگر احساس کنیم و معنای جهانی که انقلاب اسلامی به پشتوانه خون شهدا برای بشر این دوران گشود، برایمان به ظهور آید. ✍🏻استاد طاهرزاده 📚انقلاب اسلامی طلوع جهانی بین دو جهان
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی و گفت‌وگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» 📆 چهارشنبه‌ها، ساعت ١۶ ▪️ حضور برای عموم آزاد است. 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات تاریخ تفکر بصری 🔸در این درسگفتار ضمن طرح بحث از مدعای کلی تفکر بصری، به زمینه‌ها و نشانه‌های پیدایش تفکر بصری در فرهنگ و فلسفه یونان باستان اشاره می‌شود، نشانه‌هایی که در کل تاریخ فلسفه کلاسیک باقی می‌ماند. 🎙دکتر سید مهدی ناظمی ‼️جلسه به صورت مجازی و پخش زنده برگزار می‌شود. 📆 جلسه سوم، پنج‌شنبه ۲۳ آذر ماه، ساعت ١٠ 🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh @ghabe_hasht
🔻بشر واضع حقیقت نیست و نمیتواند باشد، این حقیقت است که محیط بر بشر و بشر محاط در آن است. حقیقت است که بر ما ولایت و حکومت دارد نه به عکس. ما مالک و واجد حقیقت نیستیم، اوست که ما را در بر گرفته. حقیقت امری‌ست که به انحاء و اطوار گوناگون برای ما در ظهور و خفاست. در محکمه‌ی ظهور و تجلی حقیقت بشر قاضی نیست، بلکه حکم متهم یا بهتر بگوییم شاهد را دارد. 🔻عقل شعبده باز است، تردستی می‌کند، بهتر بگوییم فیلسوف با عقل دور اندیش خود، خدا و جهان را دست انداخته و با قیافه‌ای حق به جانب که به منتها درجه جدی می‌نماید، هرآنچه جدی است به ریشخند گرفته است. 🖋سورن کی‌یرکه‌گور 📚کی‌یرکه‌گور متفکر عارف پیشه 🆔@astaneh_andisheh
🔹کی یرکه گور فیلسوف به معنای متداول لفظ نیست. بنا به استنباط رسمی و معمول ما، فیلسوف متفکری است که در پژوهشهای خود با وسواس و دقت بسیار مفاهیمی انتزاعی انتخاب میکند و با ابتدای به آنها به بیان اعیان اشیاء و امور می‌‌پردازد. 🔸کی‌یرکه گور فلسفه‌های متداول رسمی را به محاکمه می‌کشد و متهم می‌کند. فلسفه‌ی رسمی از ارسطو به بعد، از حکمت مدرسی گرفته تا هگل، همواره عقل را ستوده و حقیقت را بر طبق نظام عقلی نمایش داده است. ✍🏻مهتاب مستعان 📚کی‌یرکه‌گور متفکر عارف پیشه 📖صفحه ۶۲ و ۶۶ 🆔@astaneh_andisheh