eitaa logo
در آستانه اندیشه
75 دنبال‌کننده
47 عکس
3 ویدیو
3 فایل
وقتی علم به نظری و عملی تقسیم می‌شود باید چیزی مقدم بر علم نظری و علم عملی وجود داشته باشد که آستانه و گشایش آغاز زندگی مدنی است و این آغاز، نامش تفکر است @Zhrasdtsh
مشاهده در ایتا
دانلود
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_ جلسه نهم.mp3
29.12M
🎙صوت جلسه نهم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی مقاله دوم و ابتدای مقاله سوم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» 📆 ٢٠ دی ماه ١۴٠٢ 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh 🆔 @ghabe_hasht
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_ جلسه دهم.mp3
19.49M
🎙صوت جلسه دهم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی مقاله سوم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» 📆 ٢٧ دی ماه ١۴٠٢ 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh 🆔 @ghabe_hasht
🔹کار عمده و عمل خاص شاعر این نیست که امور را آنچنان که در واقع روی داده است نقل و بیان کند. بلکه کار او این است که امور را به آن نهج که ممکن هست اتفاق افتاده باشند نقل و روایت کند... در واقع تفاوت بین مورخ و شاعر در این نیست که یکی روایت خود را در قالب شعر درآورده است و آن دیگر در قالب نثر، زیرا ممکن هست که تاریخ هرودت به رشته نظم درآید ولیکن با این همه آن کتاب همچنان تاریخ خواهد بود، خواه نظم باشد و خواه نثر‌، لیکن تفاوت بین مورخ و شاعر در این است که یکی از آن گونه حوادث میگوید که در واقع روی داده است و آن دیگر سخنش در باب حوادث و وقایعی است که ممکن هست روی بدهد. از این روست که شعر، فلسفی تر از تاریخ و هم مقامش بالاتر از آن است. زیرا شعر بیشتر حکایت از امر کلی میکند در صورتی که تاریخ از امر جزیی حکایت دارد. ✍🏻ارسطو 📚فن شعر 📖صفحه ۴۷ و ۴۸ 🆔 @astaneh_andisheh
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی و گفت‌وگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» 🔺جلسه دوازدهم، پایان مقاله سوم 📆 چهارشنبه‌، ١١ بهمن ماه، ساعت ١۶ ▪️ حضور برای عموم آزاد است. 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh 🆔 @ghabe_hasht
🔹وقتی قطار تکنولوژی بیش از هر زمان دیگری سرعت گرفته است و همه چیز به حکم ضرورت در حال دگرگونی سریع است خاطرها پریشان میشود و مجالی برای فکر کردن نمیماند و در این شرایط، تفکر که با صبر و سکون و آزادی ملازمت دارد دشوارتر می شود. برای فکر کردن باید آرامش و طمأنینه داشت اما اکنون زمان، زمان قحط آرامش است. 🔸علم و تکنولوژی شانی از تمدن جدیدند که به صلاح و اخلاق و آینده بشر کاری ندارند و به سوی مقصدی که هیچ کس نمیداند کجاست میروند و آدمی را نیز با خود می‌برند. ما نمیدانیم و فکر نمی‌کنیم که در هر یک از منازلی که در راه علم و تکنولوژی وجود دارد بر سر آدمی چه می‌آید‌. ✍🏻 دکتر رضا داوری اردکانی 📚 گفتگوهایی با سایه‌ام 📖 مقدمه- صفحه ۷ و ۸ 🆔 @astaneh_andisheh
🔹فلسفه چیزی است نزدیک هنر و با هنر قرابت دارد. فلسفه از آن جهت به هنر نزدیک است که در یافت با هنر شباهت دارد؛ هنر علم نیست. با علم شعر که نمیتوان شاعر شد. فلسفه از حيث صورت اندکی به علم نزدیکتر است، چون مفهومی است و میتوان آن را یافت شاعرانه در مفاهیم و زبان مفهومی دانست. 🔸فلسفه درد است و نخواهیم که این درد را علاج کنیم و اگر میتوانیم به استقبال آن برویم، چون فلسفه با سودای علاج نابود میشود. همه دردمندی اهل هنر را میپذیرند؛ زیرا این دردمندی پیدا است و به وجود آنان آسیب میرساند. هنرمندانی بسیار هم بوده اند و هستند که تحمل سنگینی "یافت هنر" را ندارند. یافت نو و بدیع طاقت میخواهد. پیامبر مرسل از آن جهت این یافت را تحمل میکند که نگهبان دارد و مگر در کتاب آسمانی نمی خوانیم كه: 🔻إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ ملها وحملها الإنسانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا 🔻ما امانت الهی و بار تکلیف را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه کردیم. پس از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناك شدند [ولی] انسان آن را برداشت. راستی او ستمگری نادان بود و با جهل به خود ستم کرد. 🔹به تعبیر حافظ آسمان بار امانت نتوانست کشید قرعه فال به نام من دیوانه زدند 🔸 تحمل وحی دشوار است ما فکر میکنیم وحی چیزی است که آن را داخل سبد میگذارند و تقدیم میکنند؛ نه، اینطور نیست. وحی کوه دردی است که بر سر صاحب آن فرود می آید. فلسفه در آن حد تحمل نمی خواهد ولی به هر حال با باطن دین و با هنر شباهت و قرابتی دارد؛ زیرا این هم یافت و درک مستقیم است و یافت و درکش عین درد است؛ این درد را بخواهیم درمان بکنیم فلسفه را نفی کرده ایم و یافتِ فلسفی را رد کرده ایم. این درد دوانشدنی است و نباید تقاضا کرد که دوا شود؛ هیچ فیلسوفی چنین تقاضایی نمی کند. ✍🏻 دکتر رضا داوری اردکانی 📚 گفتگوهایی با سایه ام 📖 صفحه ۷۰- ۷۶ 🆔 @astaneh_andisheh
🔹سوء فهم سنتی دربارۀ وجود انسان با شیفتگی افلاطون نسبت به نظریه آغاز شد. این ایده که انسان میتواند جهان را به شیوه ای بی‌طرفانه و از طریق کشف اصولی بفهمد که زیر بنای کثرت پدیدارهاست، به راستی قدرت مندترین و مهیج ترین ایده از زمان [کشف] آتش و زبان بود. اما حرکت افلاطون و سنّت ما با یک خطا آغاز شد، وقتی آنها تصور کردند که میتوان دربارۀ همه چیز حتی درباره انسان‌ها و جهان آن‌ها هم یک نظریه داشت و به علاوه مسیرِ نسبت برقرارکردن‌ِ انسان‌ها با اشیا، داشتنِ نظریه ای ضمنی دربارۀ آن‌هاست. ✍🏻هیوبرت دریفوس 📚در- جهان- بودن 📖صفحه ۱۰ 🆔 @astaneh_andisheh
🔹فلسفه ما را از قیدوبندها آزاد میکند. از جمله قیدهای زمان معاصر یکی هم ایدئولوژی است. اینجا مقصود از ایدئولوژی "ایده ها و باورهایی" است که به منافع یک گروه یا طبقه حاکم، به ویژه از راه تحریف و ریاکاری، یاری رساند. این ایدئولوژی ها اگر حاکم شوند، کتابچه و دستوالعمل و حقایقی خاص خود دارند و جایی تفکر و نظر باقی نمی‌گذارند. این چنین ایدئولوژی هایی اختیار را از مردمان سلب میکنند و حتماً تبعیت و پیروی میخواهند. این ایدئولوژی ها گوش ندارند فقط زبان دارند. 🔸آدمهایی که گرفتار ایدئولوژی هستند با یکدیگر ارتباط ندارند و تنها هستند. اقتضای زمانه هم این است که مردم به فکر معاش و مصرف خودشان باشند و از این بابت هیچ کسی را هم نمیتوان ملامت کرد. مقصود از تنهایی یعنی با دیگری دمساز نبودن و او را نپذیرفتن و به تعبیر ژان پل سارتر دیگری را جهنم تلقی کردن. در ایدئولوژی معمولاً دیگری جایی ندارد. سخن ایدئولوژی حکم مطلق است و چون دیگری حرف دیگری دارد، حرف دیگر قهراً برخلافِ ایدئولوژی و گناه و جرم است همه باید از ایدئولوژی پیروی کنند. 🔹با غلبۀ ایدئولوژی سنگینی گوش‌ها بهت آور و حیرت آور شده است. فریادِ بلند و بلندترین فریاد را نمی شنود. فکر نکنیم که این سنگین‌گوش‌ها می‌شنوند و به روی خودشان نمی آورند؛ نه، نمی شنوند؛ یعنی ایدئولوژی چنان زیبقی در گوشها فرو کرده که گویی اصلا گوشی نیست. ایدئولوژی گوش ها را کر میکند. ✍🏻 دکتر رضا داوری اردکانی 📚 گفتگوهایی با سایه ام 📖 صفحه ۷۳ و ۷۴ 🆔 @astaneh_andisheh
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی و گفت‌وگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» 🔺جلسه سیزدهم، مقدمه مقاله چهارم 📆 چهارشنبه‌، ٢۵ بهمن ماه، ساعت ١۶ ▪️ حضور برای عموم آزاد است. 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh 🆔 @ghabe_hasht
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_ جلسه یازدهم.mp3
30.26M
🎙صوت جلسه یازدهم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی مقاله سوم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» 📆 ۴ بهمن ماه ١۴٠٢ 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh 🆔 @ghabe_hasht
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی و گفت‌وگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» 🔺جلسه چهاردهم، مقدمه مقاله چهارم 📆 چهارشنبه‌،۲ اسفند ماه، ساعت ١۶ ▪️ حضور برای عموم آزاد است. 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh 🆔 @ghabe_hasht
🔹امروز همزمان با تکنولوژیک شدن همه امور، در حقیقت در روزگاری بسر می‌بریم، که تکنولوژی و هنر تکنولوژیک، هرچه بیشتر بر روی اشیاء حجاب می‌کشند. 🔸از اینجاست که "هیدگر" متفکر معاصر آلمانی این وضع را به ریشه کن شدن انسان از خاک و بی‌خانمانی و بیگانگی تفکر حسابگر تکنیکی از سیر در آسمانهای برین تعبیر می‌کند. 🔹این ریشه کن شدن دائما در حال بسط و در شرف تحقق است که در واقع پایان کار آدم است. مگر اینکه تفکر و شاعری به قدرت بی قهر خود برسد. ✍🏻محمد مددپور 📚ماهیت تکنولوژی و هنر تکنولوژیک 📖صفحه ۷۶ 🆔 @astaneh_andisheh
🔹توصیه هیدگر به دانشجویان فلسفه در انتهای مناظره با کاسیرر: 🔻 نهایتا، این مهم است که شما از محاجه ما یک چیز با خودتان ببرید: دنبال اختلاف مواضع متعاطیان فلسفه نروید و مشغول هیدگر و کاسیرر نشوید بلکه پیشتر بیایید تا حس کنید که ما در راهِ به جد باز پرسیدن پرسش محوری متافیزیک هستیم. 🆔 @astaneh_andisheh
🔻اگر حقیقت زن باشد ـ چه خواهد شد؟ آیا این ظن نخواهد رفت که فیلسوفان همگی، تا بدانجا که اهل جزمیت بوده اند، در کار زنان سخت خام بوده اند؟ آن جدی بودنِ هولناک، آن پیله کردن ناهنجار که، بنا به عادت، تاکنون بدان شیوه به سراغ حقیقت رفته اند، مگر وسایلی ناشیانه و ناجور برای نرم کردن دلِ یک زن نبوده است؟ 🔻شک نیست که این زن نگذاشته است او را به چنگ آورند ـ و از این رو هرگونه جزمیت امروزه با حالتی افسرده و دلسرد ایستاده است؛ آن هم اگر که ایستاده باشد! زیرا هستند افسوس گرانی که برآنند که او افتاده است و به زمین خورده است، و بالاتر از آن، نفس آخر را میکشد. ✍🏻 فریدریش نیچه 📚فراسوی نیک و بد 📖 پیشگفتار 🆔 @astaneh_andisheh
🔹امروز علوم جدید و تکنولوژی آدمی را در وضعی خاص قرار داده، و واسطه ارتباط او با جهان شده است. این علم و تکنیک با سرعتی دائم التزاید زمین و اشیاء را در حجاب اوهام ریاضی و غیر ریاضی فرو می‌پوشاند، و این اوهام را واسطه پیوند آدمی با زمین و جهان قرار می‌دهد. این علم خود به نحوی به ما بعد الطبیعه بازمی‌گردد. ✍🏻محمد مددپور 📚ماهیت تکنولوژی و هنر تکنولوژیک 📖صفحه ۷۸ 🆔 @astaneh_andisheh
🔹 سهل انگاران فلسفه را دوست نمی‌دارند زیرا فلسفه دشواری کارها و راه‌ها را پنهان نمی‌کند، بلکه آن‌ها را به کوشندگان و روندگان نشان می‌دهد تا خود را مهیای کار و پیمودن راه دشوار کنند. ✍🏻 دکتر رضا داوری اردکانی 📚 گفتگوهایی با سایه ام 📖 صفحه ۱۰ 🆔 @astaneh_andisheh
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی و گفت‌وگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» 🔺جلسه پانزدهم، مقاله چهارم 📆 چهارشنبه‌، ۹ اسفند ماه، ساعت ١۶ ▪️ حضور برای عموم آزاد است. 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh 🆔 @ghabe_hasht
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی _ جلسه دوازدهم.mp3
25.46M
🎙صوت جلسه دوازدهم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی مقاله سوم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» 📆 ۱۱ بهمن ماه ١۴٠٢ 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh 🆔 @ghabe_hasht
🔹از «کمیل بن زیاد نخعى» روایت است که از حضرت على(ع) از حقیقت سؤال نمود، بدین‏‌گونه: ما الحقیقة: حقیقت چیست؟ حضرت در جواب فرمود: ما لک و الحقیقة: تو را با حقیقت چه کار؟! 🔸چون «کمیل» که خود را صاحب سرّ آن حضرت مى‏دانست از این پاسخ تعجّب نمود عرضه داشت: او لست صاحب سرّک: آیا من رازدار تو نیستم؟ حضرت در جواب فرمود: بلى و لکن یترشّح علیک ما یطفح منّى: آرى! امّا (آنچه از اسرار من به تو مى‏رسد) ترشّحى ناچیز است (که از سینه من) سرریز می‌‏کند. 🔹چون «کمیل» اندکى هشیار شد و موقعیّت حقیر خود را در برابر او دید، از سر عجز و انکسار عرضه داشت: او مثلک یخیّب سائلا: آیا از همچون تویی می‌‏زیبد که سائلی را محروم سازد؟! 🔸فرمود: الحقیقة کشف سبحات الجلال من غیر اشارة: کنار رفتن سبحات جلال است بی‌هیچ اشارتى! «کمیل» گفت: زدنی بیانا: بر توضیح خود بیفزاى! 🔹و حضرت فرمود: محو الموهوم مع صحو المعلوم: محو موهوم است توأم با آشکار شدنِ معلوم 🔸باز «کمیل» گفت: زدنی بیانا! فرمود: جذب الاحدیّة بصفة التّوحید: جذبه‏اى از احدیت است به صفت توحید 🔹و چون دگربار زمزمه زدنی بیانا سر داد، حضرت فرمود: هتک السّتر لغلبة السّرّ: حقیقت، دریدن ستر است به واسطه چیرگى سرّ 🔸و چون براى چهارمین بار خواهش خود را با بیان زدنی بیانا تکرار کرد، فرمود: نور یشرق من صبح الازل، فیلوح على هیاکل التّوحید آثاره: حقیقت، نورى است از بامداد ازلیّت ، که آثار آن از پیکرهاى توحید آشکار می‌‏گردد. 🔹باز گفت برایم بیشتر بیان کن حضرت فرمود: أطفئ السّراج فقد طلع الصّبح: چراغ را خاموش کن که صبح دمیده است... ✍🏻علامه حسن زاده آملی 📚هزار و یک نکته 📖ص۵۶۲ ▪️به نقل از مجموعه رسائل فیض کاشانی، ج۳، کلمات مکنونه، ص۴۲ 🆔 @astaneh_andisheh
🔹 وقتی افق زندگی تیره و تار می‌شود از همه نمی‌توان و نباید توقع داشت که نگران از دست رفتن معنی زندگی و آینده باشند و به خطرهایی که جهان را تهدید می‌کند بیندیشند. اما اگر هیچکس به فکر آنچه پیش‌آمده و گذشته است نباشد و به آینده نیندیشد، زندگی بی‌نگهبان می‌شود و زندگی، بخصوص زندگی تکنیکی مدرن اگر بی‌نگهبان شود، ممکن است کارش به فاجعه بینجامد. مردمی که راه نجویند و مقصد ندانند و بی‌پروا به هرسو بروند شاید به زودی در پرتگاهی فروافتند. ✍🏻دکتر رضا داوری اردکانی 📚خرد سیاسی در زمان توسعه‌نیافتگی 📖مقاله از فلسفه چه کاری برمی‌آید 🆔 @astaneh_andisheh
سوژه شدن انسان(2).mp3
2.12M
🎧 به سوژه تبدیل شدن انسان در دوران مدرن 🗣 دکتر محمد جواد صافیان 🔻تولد انسان متفاوت در دوره جدید 🆔 @astaneh_andisheh
🔻خطوراتی در پای صندوق رای 🔹انتخابات یک جشن ملی است درست مانند سینما. سینما از زمان فیلم «تولد یک ملت» گریفیث یک جشن ملی بوده و هست و اگر ما آن را طور دیگری شناخته ایم از سر تقلید و غربزدگی و توسعه نیافتگی ماست. قصه های سینمایی به قول کمبل اسطوره شناس، آیین گذار هستند، یعنی مراسمی که برای عبور از مراحل سخت و دشوار برپا می‌شود. همانند مراسمهایی چون ازدواج و مراسم تشییع. 🔸جشن ها مناسک همبستگی و هم عهدی یک قوم هستند و کسی برای خود جشن مناسکش را انجام نمی‌دهد. مناسک همانطور که از کلمه اش پیداست هدفی و جهتی را دنبال می‌کند. گر چه نماز گزار در نماز جماعت از امام تبعیت می‌کند اما کسی مناسک نماز جماعت را به هدف تقلید و رضایت امام جماعت به جا نمی آورد. مناسک نماز، ما را به نظمی که در باطن اهداف دین وجود دارد آگاه می‌کند تا هرچه بیشتر وحدت جمعی مورد نظر دین محقق شود. البته شاید توریستی که نماز جماعت را می‌بیند از ارتباط قلبی مردم با خدای خویش بی‌خبر باشد و مردم را تقلید کننده از حرکات و مناسک گذار امام جماعت بشمارد. 🔹در جهانی که اقتصاد و تکنیک، مناسک خود را از همه جهت بر ما تحمیل می‌کند و همه خواسته یا ناخواسته تابع حرکات و سکنات آن هستند، ملت مظلوم ما جشنهایی حداقلی و مناسکی ایمانی برای دورهم بودن دارد و به همین دلیل است که بسیاری از مردم خانوادگی به راهپیمایی و پای صندوق های رای می‌روند و آن را جشن می‌گیرند. انتخابات در جهان جدید یک جشن ملی است مانند سینما و جالب اینکه همبستگی و حضور و نسبت مردم ایران با جشن انتخابات بسیار بیشتر از سینما برقرار شده است و شاید از دلایل عدم اصالت هنرها در کشور ما همین بی توجهی به هم عهدی و همبستگی است که مردم در پای صندوقهای رای دارند. 🔸هر چه شرایط اقتصادی و سیاسی سخت تر باشد این همبستگی ضروری تر و جشنها و آیینهای گذار حیاتی تر است. از کسانی که منع از حضور در انتخابات می‌کنند باید پرسید که مردم ما این همبستگی ضروری را کجا باید بدست آورند؟! نفی این نظم موجودی که دهه ها قدمت دارد صرفا خرابی و ویرانی به بار خواهد آورد و همانطور که در اتفاقات سالهای گذشته دیده ایم نظم جدیدی به همراه نخواهد آورد. هر نظم جدیدی در پی جهت دهی این همبستگی و قوت بخشیدن آن شکل خواهد گرفت. در شرایطی که در اقتصاد و فرهنگ و سیاست آشفتگی های فراوان داریم، باید نظم و همبستگی عده کثیری از مردم پای صندوقهای رای را قدر دانست و مطمئن بود که هر اتفاقی که بتواند امور این مردم را به سامان کند از همین همبستگی بر خواهد آمد و سینما هم از این قاعده مستثنی نیست. ✍🏻جمال احمدی 🆔 @astaneh_andisheh 🆔 @ghabe_hasht
پزشکی و علوم انسانی(2).mp3
2.26M
🎧 نقش علم پزشکی مدرن در ابژه شدن انسان 🗣 دکتر محمد جواد صافیان 🔻تفاوت هستی شناختی علم پزشکی مدرن و طب سنتی 📌برای مطالعه بیشتر رجوع شود به: 📗کتاب دیرینه شناسی ادراک پزشکی 🖋اثر میشل فوکو ⁉️تحت چه شرایطی انسان ها تبدیل به متعلقات علم پزشکی می‌شوند؟ 🆔 @astaneh_andisheh
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی و گفت‌وگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» 🔺جلسه پانزدهم، مقاله چهارم 📆 چهارشنبه‌، ۱۶ اسفند ماه، ساعت ۱۶:۳۰ ▪️ حضور برای عموم آزاد است. 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh 🆔 @ghabe_hasht