✅ اطلاعیه دفتر رهبر انقلاب درباره اثبات رؤیت هلال ماه رمضان
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
⬅️ بنا بر اطلاعیه دفتر مقام معظم رهبری، درپی محرز شدن رؤیت هلال ماه رمضان برای رهبر معظم انقلاب اسلامی، فردا روز اول ماه مبارک رمضان است. 🌹🌹🌹🌹
❇️❇️ متن اطلاعیه دفتر معظم له به این شرح است: ❇️❇️
بسمه تعالی
به اطلاع عموم برادران و خواهران ایمانی و ملت شریف ایران میرساند، بر اساس گزارشهای موثق از گروههای رصدگر در غروب روز چهارشنبه دوم فروردین ماه ۱۴۰۲، حلول ماه مبارک رمضان برای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیتالله خامنهای مدظله العالی محرز شده است.
بنابراین پنج شنبه سوم فروردین ماه اول ماه مبارک رمضان میباشد.
🔺 از خداوند متعال آرزوی توفیق و بهره مندی کامل از برکات این ماه شریف را مسئلت داریم.
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس ا اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
#آموزش_اصول_وفنون_مداحی (19)
✅ روش اصولی و سیر مراحل تقلید: قبل از این که سیر مراحل تقلید را تعیین و تشریح کنیم ذکر این نکته ضروری است که توجه داشته باشید هر مرحله از مراحل مختلف تقلید به اندازه خود مهم است و هر عزیزی که هر یک از این مراحل را انجام ندهد به همان اندازه در میزان یادگیری تأخیر و خلل ایجاد خواهد کرد لذا تاکید داریم مراحل ذکر شده برای تقلید را دقیقاً رعایت بفرمائید.
1️⃣ انتخاب مقلَد (کسی که می خواهیم از او تقلید کنیم) : لازم است در انتخاب مقلد از همین ابتدا با تأمّل؛ تحقیق و مشورت با افراد ذیصلاح اقدام کنید تا تصمیم درست و قطعی بگیرید چرا که پس از انتخاب مقلَد دیگر به صلاح نیست او را تغییر داده و پس از مدتی به سراغ فرد دیگری بروید. زیرا این کار یکی از آفت هایی امر تقلید محسوب می شود و علاوه بر اینکه عامل کندی در پیش رفت و دو گانگی خواهد شد؛ مضراتی نیر برای تارهای صوتی و دستگاه تکلم شما خواهد داشت که از آن جمله می توان دو رگه شدن صدا، یا سوختن صدا اشاره کرد.
پس توصیه اکید داریم در انتخاب مقلد دقت لازم را داشته باشیم و بر اساس معیارهایی که قبلا گفته شد پس از مشورت با افراد متبحر یکی از مداحان ذیصلاح را جهت تقلید الحان صحیح مداحی از او؛ انتخاب کنید.
همانگونه که گفته شد اولین و شاید مهمترین معیار انتخاب مقلَد میزان علاقه مندی به اوست. شاید در گذشته در بحث آموزش به میزان اهمیت این فاکتور مهم پی نبرده بودند و به همین دلیل کمتر مورد توجه قرار می گرفت اما امروزه در روانشناسی آموزشی در دانشگاه ها و در آموزش پرورش به این امر توجه ویژه دارند و....
ادامه بحث در فایل بعد👇👇
#آموزش_اصول_وفنون_مداحی (20)
ادامه از فایل قبل 👆👆
اما امروزه در روانشناسی آموزشی در دانشگاه ها و در آموزش پرورش به این امر توجه ویژه دارند و از نظر علمی ثابت شده است که میران علاقه مندی در میزان پیشرفت بسیار تاثیر گذار است؛ چه بسا اگر شما از کسی تقلید کنید که علاقه مندی لازم را نداشته باشید قطعاً میزان پیشرفتتان یک دهم کسی خواهد بود که علاقه مند است.
دومین ویژگی تشابه صدای مقلِد با مقلَد است، البته این بدان معنا نیست که می توان از صدای مقلَد تقلید کرد؛ بلکه همانطور که گفته شد ما به هیچ عنوان اجازه نداریم از صدای کسی تقلید کنیم بلکه صرفا می توانیم از الحان صحیح مداحی تقلید کنیم؛ اما تشابه صدا را بدین خاطر مطرح می کنیم که اگر صدای مقلِد با مقلَد متفاوت باشد ممکن است مقلِد ناخودآگاه سعی کند صدای خود را شبیه صدای مقلَد کند و این کار در واقع همان تقلید صداست که کاملا مردود و غلط است.
سومین ویژگی مقبولیت داشتن در بین علما؛ اهل فن و مردم است .
چهارمین ویژگی داشتن تبحّر لازم و کافی در زمینه های شعر؛ مخاطب شناسی؛ مجلس داری و ... می باشد تا خود او اشتباه نداشته باشد که مقلِد را هم به گمراهی بکشاند به همین دلیل همواره از عبارت مداحان ذیصلاح ( دارای صلاحیت های مختلف مورد نیاز) نام برده و یاد می کنیم.
پنجمین ویژگی در دست بودن منابع میباشد؛ یعنی کسی را انتخاب کنیم که به اندازه کافی نوار قابل تقلید از او در دسترس باشد و در میانۀ راه؛ ما با مشکل نبود مرجع مطمئن مواجه نشویم؛ لازم به ذکر است که باید توجه داشته باشید تمام نوارها یا سی دی ها و مداحی ها مقلَد شما قابل تقلید نیست.
2️⃣ انتخاب نوار یا سی دی مورد نظر برای تقلید: بعد از انتخاب مقلَد گام بعدی انتخاب یکی از مداحی های مقلَد برای تقلید کردن است؛ انتخاب اولین الگوی تقلیدی از مقلَد از حساسیت بالایی برخوردار است؛ اما نوارها یا سی دی های بعدی حساسیت کمتر خواهد شد. اگر ندانیم چه سی دی یا نواری را برای تقلید کردن انتخاب کنیم ممکن است با شکست یا کندی در پیشرفت مواجه شویم؛ با توجه به آنچه گفته شد اولین نوار و خواندنی که برای تقلید کردن انتخاب می کنیم باید چند ویژگی داشته باشد تا بتوانیم نتیجۀ بهتری بگیریم.
الف ) سعی کنید نواری را انتخاب کنید که مقلد در آنها شعرهایی را خوانده که در طول مصرع های بلندی ندارد بلکه کوتاه است؛ اشعاری که در اوزان « فعولن فعولن فعول» « مفاعیلن، مفاعیلن، مفاعیل» « فاعلاتن فاعلاتن فاعلن» « مفتعلن مفتعلن فاعلن» « فاعلاتن مفاعلن فعلن»
سعی کنید خواندن هایی که در آن اشعاری با طول مصراع های بلند است را برای اولین کار تقلیدتان انتخاب نکنید؛ زیرا غالبا شما در ابتدای کار استرس زیادی خواهید داشت و از تاثیرات استرس زیاد کم آوردن نفس است؛ دلیل پزشکی آن هم این است که وقتی شما دارای استرس هستید بطور طبیعی از تپش قلب بالایی نیز برخوردارید و نبضتان هم سریعتر و بیشتر از مواقع دیگر میزند که این موضوع موجب گردش خون سریعتر می گردد و نتیجتاً شش ها باید اکسیژن بیشتری به خون منتقل و دی اکسید کربن بیشتری هم دریافت کنند که نهایتا منجر به کم آوردن نفس می گردد.
پس سعی کنید خواندن هایی را برای اولین تقلیدتان انتخاب کنید که در آنها اشعاری با طول مصراع کوتاه خوانده شده باشد تا بتوانید راحت تر به امر تقلید بپردازید.
ب) مداحی نوار انتخاب شده در پرده و طبقه صوتی بالا اجرا نشده باشد که افراد مبتدی از تقلید آن عاجز باشند بلکه لازم است در پرده های صوتی پائین ( پرده صوتی ۲ الی ۹ ) خوانده شده باشد.
غالبا غرلیاتی که در ابتدای مجالس خوانده میشود یا اشعاری که در اواخر جلسه ( بعد از سینه زنی ، شور و ...) در این پرده های صوتی است. لذا توصیه می شود برای شروع کار تقلید شش یا هفت بیت اول این غزلیات را تقلید کنید مابقی را بگذارید برای مراحل.
ضمنا گاهی مواقع مداحان در خواندن های خویش اشعار زمزمه ای را نیز می خوانند که غالباً بصورت نرم و در پرده های صوتی پائین اجرا میشود که بعضی از این اشعار زمزمه ای به دلیل اینکه علاوه بر نرم خوانی از آهنگ دارای ریتم منظم وملایمی برخوردار هستند مناسب برای شروع ( جلسه اول ) امر تقلید می باشند.
اما توصیه می شود تقلید سینه زنی را مبنای کار و تمرین خود قرار ندهید زیرا هر چند سینه زنی علی ظاهر سبکی سبک و راحت است. آن هم به دلیل ریتمی بودن آن است که تقلید را ساده می کند اما آموزۀ لحنی ندارد و پیشرفتی برای شما محسوب نمی شود؛
https://eitaa.com/astanevesal
#آموزش_اصول_وفنون_مداحی (21)
ادامه از فایل قبل 👆👆
3️⃣ مراحل مختلف انجام تقلید: بعد از انتخاب نوار نوبت می رسد به سیر مراحل تقلید؛ که ما آن را به نُه مرحله زیر تقسیم کرده ایم
الف ) گوش دادن دقیق به نوار: در ابتدا لازم است چندین بار نواری را که قرار است تقلید کنید به دقت تمام گوش بدهید، تعداد دفعات آن بستگی به میزان هوش و استعداد افراد دارد؛ فراموش نکنید بین شنیدن و گوش دادن بسیار فرق است
ب) پس از اجرای مرحله اول اینبار شعری که خوانده شده را بنویسید، و سعی کنید آن را حفظ کنید. حضرت علی علیه السلام فرمودند علم را در بند کنید تا همواره در دسترس شما باشد؛ عرض کردند چگونه علم را در بند کنیم فرمودند با نوشتن آن؛ نوشتن اشعار تأثیر به سزائی در حفظ آن دارد
ج) بار دیگر نوار را به خوبی گوش دهید؛ اما اینبار در حین گوش دادن بر روی شعری که نوشته اید علامت گذاری ( نُت گذاری) کنید؛ لازم است یک سری علامات قرار دادی برای خودتان وضع کرده و بر آن اساس؛ با توجه به لحن نوار بر روی شعر علامت گذاری کنید؛ مثلا برای هر یک از انواع مختلف تحریر علامتی وضع کنید و ضمن نگارش آن علامت بر روی کلماتی که تحریر مورد نظر بر روی آن اجرا شده است یک عدد نیز بنویسید که نشانگر مدت زمان (ثانیه) اجرای آن تحریر است، یا برای کشش سادۀ کلمات علامت مد را قرار دهید
د ) در مرحلۀ چهارم بار دیگر نوار مورد تقلیدتان را به خوبی گوش دهید لیکن در این مرحله لازم است علائم قراردادی وضع شده توسط خود را بیشتر با نوار مقایسه کنید تا اختلافی بین آن دو نباشد و با تکرار این عمل سعی کنید این علائم قرار دادی بر روی هر کلمه را نیز حفظ کنید ( دقت داشته باشید که در چهار مرحله اول به شدت باید از زمزمه خوانی؛ خواندن و همراهی کردن با نوار خوداری کنید و فقط به آنچه که در بالا اشاره کردیم عمل کرد)
هـ ) در مرحلۀ پنجم با دقت کامل همراه نوار زمزمه خوانی داشته باشید؛ لازم است این زمزمه خوانی همزمان و همراه باشد با نگاه دقیق شما به شعر نوشته شده و علائم تعیین شده بر روی کلمات آن؛ این کار نیز باید چندین بار تکرار شود
دو نکتۀ مهم و حیاتی : نکته اول اینکه اجرای این مرحله باید کاملاً با دقت و دقیقاً همراه نوار و مطابق آن باشد تا مؤثر واقع شود؛ زمزمه خوانی شما نه باید جلوتر از خواندن مقلد باشد نه عقب تر از آن؛ میزان مکث ها، طول مصراع ها و ... نیز باید دقیقا عین نوار باشد.
نکتۀ مهم بعدی این است که بر اساس اصول روانشناسی آموزشی؛ همیشه یاد گرفتن اولیه ساده تر از پاک کردن آموخته های غلط و جایگزین کردن لحن صحیح است و اگر شما در این مرحله توجه و دقت لازم را نداشته باشد ممکن نا خودآگاه لحن غلطی که شما به اشتباه فکر میکنید همان لحن مقلَدتان است در ذهن شما ثبت شود پس واجب است که خوب گوش کرده و با دقت تمام و همراه نوار زمزمه خوانی کنید تا لحن غلط در ذهن شما نقش نبندد که زحمتتان چند برابر شود و مجبور شوید ابتدا آن لحن غلط را پاک کنید و برای بار دوم لحن صحیح را فرا بگیرید.
و ) مرحلۀ ششم تقلید نفس به نفس است؛ یعنی اینکه ابتدا بیت اول نوار را گوش می کنید و بعد نوار را خاموش کرده و خودتان سعی می کنید دقیقا شبیه مقلَد ( کسی که از او تقلید می کنید) آن بیت را بخوانید. توصیۀ اکید داریم تا بیتی را بخوبی فرا نگرفته و آن را دقیقاً عین مقلَدتان اجرا نکردید به سراغ بیت بعدی نروید زیرا کاملاً اشتباه است و در روند یادگیری و پیشرفتتان اثر عکس دارد
ز) پس از تقلید نفس به نفس و تمرین لازم و به اندازه کافی؛ در مرحله هفتم کل شعر خوانده شده را به تنهایی بخوانید و خواندن خود را ضبط نموده و با خواندن مقلَدتان مقایسه کنید تا بفهمید در کدام یک از ابیات نتوانسته اید دقیقاً شبیه مقلَدتان ( کسی که از او تقلید می کنید) مداحی کنید
دقت داشته باشید که شما به هیچ عنوان هنگام خواندن خود نمی توانید تشخیص دهید که دقیقاً عین نوار می خوانید یا خیر؛ در واقع ضبط خواندن خود و مقایسۀ آن با خواندن مقلَد مهم ترین و اثرگذار ترین مرحله در مراحل تقلید است.؛ انجام ندادن ضبط خواندن خود شبیه آن است که فردی در کل طول یک ترم به دانشگاه برود اما در پایان ترم آزمونی ندهد تا مشخص گردد آیا اجازه رفتن به ترم های بعدی را دارد یا خیر؛ و اگر کسی صدای ضبط شدۀ خود را با خواندن مقلَد مقایسه نکرده و درصدد رفع ایرادات احتمالی برنیاید شبیه آن است که پس از شرکت در آزمون برگه دانشجو تصحیح نگردد تا مشخص شود به چه میزان اشتباه داشته است.
در مقایسه فایل ضبط شدۀ خواندن خود با نوار مقلًد باید نکاتی همچون برابری و تشابه الحان بکار رفته، سرعت خواندن؛ برابری مدت زمان اجرای هر مصرع و کل ابیات بطور جداگانه؛ برابری طبقات صوتی ابیات مختلف با نوار مرجع و ... مد نظر قرار بگیرد
https://eitaa.com/astanevesal
👇👇👇👇👇👇👇👇
✅ لطفا شما هم مبلغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس ا اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
👇👇👇👇👇👇👇👇
✅ لطفا شما هم مبلغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس ا اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس ا اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
👇👇👇👇👇👇👇👇
✅ لطفا شما هم مبلغ و منتشر کننده این کانال خوب و پر محتوا بوده و در ثواب آن سهیم شوید
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس ا اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
#مناجات_باخدا_ماه_رمضانی
به اذن عـالیِ اَعـلی، به احـترامِ عـلی
شروع میکـنم این مـاه را به نام علی
ببخـش با عـجـله، دست خـالی آمـدهام
شـنـیدهام که مـهـیـاست بـارِ عـامِ علی
چقدر نان شبـش را به سائلان بخـشید
دلم خوش است به الطاف مستدام علی
سلاح ماست ابوحـمزه، افـتتاح، مجیر
دعـای مسجـد کـوفه شرابِ جـامِ علی
دعای ما که دعا نیست، باز مقبول است
به احـتـرام دعـا کـردن و صیـام علی
دلـم هــوای نـجـف کـرده اولِ مـاهـی
هـوای بــادۀ انــگــورِ بــا دوامِ عــلـی
ز حنجـرش نفسِ گرمِ وحی میجوشد
نبی شدهست به معـراج، همکـلام علی
یهود و آل سعـود از هراس میمـیرند
اگـر طـلـوع کـنـد، تـیـغ از نـیـامِ علی
خـوشـا به روزی زُوّار سـیـدالـشّـهـدا
به زائران حسین است چون سلامِ علی
**
چنان علی شده ممسوسِ حق، علی اکبر
هـمان عـلی که شده وارثِ مـرام علی
چـقـدر تشنـۀ بـوسـیـدنِ پـدر شـده بود
فـدای خـشکـیِ وقـتِ وداعِ کـام عـلـی
زدنــد از سـر کـیـنـه عـلـیِ اکـبــر را
زدنـد یـاس حـرم را بـه انـتـقـامِ عـلـی
چقدر بین عَـبا چـیدنش نفـسگیر است
چگونه جمع شود در عـبا تمامِ علی؟!
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس ا اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
#مناجات_باخدا_ماه_رمضانی
کشکول من شکسته در این کوچهها خدا
دستی بکش به روی سر این گدا، خدا
هـربـار در زدم تو جـوابـم نـکـردهای
هـربـار گـفـتـهای که بـیـا، بـاوفـا خدا
از بس گناه کردهام این چشمه خُشک شد
اشـکی برای تـوبه نـمانده است یا خدا
اوج کمالِ سجده همین سربهزیری است
خـیـری نـدیـده بـنـدۀ سـربـههـوا، خـدا
گاهی صلاحِ طفل به تنبیه گشتن است
پس مرحـمت نـما و ادب کن مرا خدا
این بال، بال نیست، وبالِ پریدن است
وقـتی سحـر مرا نـرسـانـدهست تا خدا
ممنون که باز تا رمضان زنده ماندهایم
فرصت شدهست تا بـزنیمت صدا خدا
درهم بخـر، سـوا نکـنی جـانِ فـاطمه
درهم بخر، به حُرمت خیرالنساء؛ خدا
گرچه کـسی ضمـانـتـمـان را نمیکـند
امّـا هـنـوز هـسـت خـراسـان مـا، خدا
در صـحـن انـقـلاب دلـم منـقـلـب شده
تـا گـفـتـهام: بـه حـقِّ امـامِ رضـا خـدا
هـرگـاه کار بـنـدگـیام لـنگ میشـود
انّــی اعــوذ بــالــحـرم کــربـلا، خــدا
ما را "حسین" لطف نمود و دُرُست کرد
ما را حـسـینِ فـاطـمه کردهست با خدا
در ظاهر است ذکر لب ما؛ حسین حسین
در بـاطـن است ذکـر لب ما؛ خدا خدا
این روزها که تـشـنـهتـرم یـاد میکـنم
کــام عـطـش کـشـیـدۀ اربـاب را خـدا
لب تشنه بود و رفت به گودال، آه، آه
دارد صدای شـمـر میآیـد ز قـتـلـگـاه
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس ا اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
#مناجات_باخدا_ماه_رمضانی
چـشـمی که آلـوده شـده، بـاران ندارد
بی تـوبـه این آلـودگـی، پـایـان ندارد
دیگر حـجـاب افتاده روی چـشـمهایم
از بسکه اُنسی «دیده» با قرآن ندارد
هاتف ندا داده: دُعـیـتُـم أَیُّـهَـا الـنّـاس
کاری خـدا انـگـار جز احـسان ندارد
حالا که در باز است، پس درهم بیایید
اینجا کـرمخـانـهست، این و آن ندارد
تا آمـدم داخـل مرا طـوری بغـل کرد
احسـاس کردم غیر من مهـمان ندارد
جز با توسل، گریه کردن، توبه کردن
پـرواز کـردن تـا خـدا امـکـان ندارد
راه شهادت، نیمه شب اشک است اشک است
جا مـانـده هرکس دیـدۀ گـریان ندارد
مـیآیـم ایـنـجـا شـایـد آقـا را بـبـیـنــم
یوسف دلی خوش، گویی از کنعان ندارد
تا او شـبـی دسـت دعـا بـالا نـگـیـرد
تــأثــیـر، فــریـاد گـنـهکــاران نـدارد
این سرزمین نذر امیرالمومنین است
بیهوده حـیدر عـشق بر سلـمان ندارد
ما با دعـای فـاطـمـه عبدالحـسـیـنـیـم
کی گفته زهرا لطف بر ایران ندارد؟
سر تا سر عـالم چو ایران سرزمینی
مثل علی موسی الرضا سلطان ندارد
هرکس که شک دارد شفا دست حسین است
سوگـند بر تـربت که او، ایمان ندارد
راه نجـف تا کـربـلا راه بهشت است
جز کربلا عاشق سر و سامان ندارد
دلـــدادۀ آوارگــی در اربـــعـــیـــنـــم
درد جـدایی جـز حـرم درمـان نـدارد
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس ا اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
#مناجات_باخدا_ماه_رمضانی
خداوندا! خداوندا! تو ای معبودِ سبحانم
بسویت آمدم امشب نگه کن چشمِ گریانم
اگرچه من خطا کارم، پُر از زشتیست کردارم
گرفـتـارم گرفـتارم، پـشـیـمانم پـشـیمانم
الهی عبدِ مفلس را دریغ از لطفِ خود منما
بکـش خـطِ امـان روی تمامیِ گـناهـانم
ز دیـده خـونِدل بارم؛ لـبالب از تـمنّایم
به خاک افتادهام امشب فقط العفو میخوانم
بیا و چشمپوشی کن ز لغزشهای این عاصی
به حقِ حـیدرِ کرار؛ امیرِ جانانِ جانانم
به قدری از تو گشتم دور فکرش هم نمیکردم
که هجرِ وصلِ تو روزی کند یعقوبِ کنعانم
به حقِ حضرتِ زهرا مرا رسوا مکن مولا
خودم اقرار دارم که سراپا غرقِ عصیانم
صدای نَم نَمِ اشکم چه غوغا میکند امشب
که من شوقِ تمنای فقط یک جرعه احسانم
خودت گفتی بیا میبخشمت بابِ کرم باز است
چه بخشنده خدایی تو من از لطفِ تو حیرانم
من امشب واسطه آوردهام آقای بیسر را
چنان از سوءِ اعمالم به جانِ او پریشانم
دلِ مجنونِ من دارد نوای یا حسین امشب
بدونِ لطفِ اربابم تهیدست و هراسانم
چقدر از کربلای او شـمیمِ سیب میآید
هوای عشقِ او امشب چو آتش ریخت در جانم
دلِ دیوانهام تنگِ حرم شد رحمتی فرما
که من بیتابِ آن عطرِ ضریح و آن شبستانم
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس ا اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹
#آموزش_اصول_وفنون_مداحی (22)
بعد از فرا گیری شرایط و مراحل مختلف تقلید و چگونگی آن حال باید بدانیم که برای اجرای یک مجلس کامل چه چیزهایی را باید مد نظر داشت و رعایت و اجرا نمود.قبل از هر چیز باید بدانیم که یک مداح خوب باید در سطح خود با ارکان مداحی آشنایی مطلوب و قابل قبولی داشته باشد و هر روز باید این اطلاعات خود را افزایش دهد و الا نمیتواند مداح خوبی بوده و پیشرفت قابل قبولی داشته باشد؛ که این ارکان عبارتند از:
1️⃣ آشنایی کامل با اصول و فنون مداحی که در جلسات بعد بطور مفصل و مشروح بخش های مختلف آن را ارائه خواهیم داد.
2️⃣ آشنایی با زندگانی ائمه و مقاتل آنان که این رکن نیز فقط باید از طریق مطالعه کتب معتبر کسب شود. البته میتوان فن پردازش، فن بیان و لحن آن را بطور موقت از اساتید و مداحان ذیصلاح تقلید نمود ولیکن صحت آن روضه و متن و شرح آن را باید از روی کتب مقاتل معتبر کسب نمود.
3️⃣ آشنایی با قواعد و صنایع شعری همچون: ردیف، قافیه، قالبهای شعری، اوزان شعری و صنایع لفظی و معنوی شعر تا شعر صحیح را از شعر ناصحیح تشخیص داد.
4️⃣ آشنایی کامل با قواعد روخوانی و تجوید قرآن و ادعیه و در مراحل بالاتر آشنایی با اصول لازم و کاربردی قواعد صرف و نحو عربی در مداحیها
5️⃣ آشنایی با تفسیر زیارت جامعۀ کبیره که در واقع یکی از مهمترین منابع آشنایی با شأن، منزلت و جایگاه و اختیارات ائمه میباشد.
6️⃣ آشنایی با گوشهها و نغمات دستگاه موسیقی در مداحیها که این اصل باید در مراحل بالاتر و پس طی مراحل مقدماتی کسب شود.
https://eitaa.com/astanevesa
1️⃣ به گزارش شیخ کفعمی بیعت با امام رضاعلیهالسلام در ابتدای ماه رمضان سال ۲۰۱ هجرت بوده است (شیخ کفعمی، المصباح ص ۵۱۳، علامه مجلسی، بحارالأنوار ج۴۹ ص ۱۲۸) البته اکثر مورخین در پنجم رمضان ذکر کرده اند.
2️⃣ ولادت حضرت مهدی: شیخ صدوق به روایتی ولادت عجل حضرت مهدی را در شب جمعه اول ماه رمضان سال ۲۵۴ هجری عنوان کرده اند. شیخ صدوق، کمال الدین ج ۲ ص ۴۷۴، علامه مجلسی، بحارالأنوار ج ۵۱ ص ۱۶، علامه مجلسی مراة العقول ج ۶ ص ۱۷۱ به گزارش محدث اربلی هم به روایتی در ۲۳ این ماه بوده است محدث اربلی، کشف الغمه ج ۲ ص ۴۳۷
3️⃣ به درک واصل شدن مروان از دشمنان حضرت علی علیهالسلام که بعد مرگ یزید به مدت ۹ ماه جانشین او بود در سال ۶۵ هـجری قمری. (علامه مجلسی، بحارالأنوار ج ۴۵ ص ۲۵۸)
4️⃣ وفات حضرت خدیجه: به روایت شیخ بهایی وفات حضرت خدیجه همسر گرامی پیامبراکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم در سن ۶۵ سالگی و سال دهم بعثت پیامبر در شعب ابی طالب در روز اول رمضان بوده استِ اقوال دیگر رحلت ایشان ۲۳ رجب، آخر رجب؛ دهم و دوازدهم ماه رمضان میباشد. ( شیخ عباس قمی، فیض العلام ص۴۲)
5️⃣ نزول صُحف بر ابراهیم نبی علیهالسلام: امام صادق به نقل از پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمودند نزول صُحف از جانب خداوند بر حضرت ابراهیم نبی علیهالسلام در اول ماه رمضان بوده است (کلینی، الکافی ج ۴ ص۶۶۲، شیخ کفعمی، المصباح ص ۵۱۳، تفسیر صافی ج۱ ص ۶۴، البرهان فی تفسیر ج۱ ص ۳۹۲ علامه مجلسی، بحارالأنوار ج ۹۴ ص ۲۵، ابوریحان بیرونی، آثارالباقیه ص ۵۳۴)
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
#مناجات_باخدا_ماه_رمضانی
سـلام ای مـاه غـفـران و عـبــادت
که بـر لـطـف خـدا دادی شـهـادت
ســلام ای مـاه پُـر فـیـض خـدایـی
که بـخـشـی از گـنـه ما را رهایی
سـلام ای مـاه رحـمـت مـاه قــرآن
خـدا بـخـشـد به یـمـن تو گـنـاهـان
سـلام ای مـاه پـر نـور خـجـسـتـه
که ذکر حق به لب ها نـقـش بسته
ســلام ای مــاه مـهــمــانــی داور
شود پر خون در این مه روی حیدر
همه عـالم شود گـلـشن در این ماه
همه دل ها شود روشن در این ماه
در این مه باز گردد درب رحمت
دهد با یک نگـه بر شیـعـه عـزّت
خزان ما در این مه چون بهار است
خـدا بـر بـنـدگـانش بی قرار است
در رحمت به روی خلق باز است
خدا محرم در این راز و نیاز است
مـه مـهـمـانیِ هـر روزه دار است
خود خالق در این مه سفره دار است
خدا بـخـشـد در این مه هر گناهی
نـمــانـد از کــرامـت روسـیــاهـی
نموده دعوت از ما حضرت دوست
کنار سفره اش بودن چه نیکوست
به گوش روزه داران این پیام است
مه بخـشش مه غفـران صیام است
رضای حقطلب ای طالب دوست
که در عالم هر آن چه هست از اوست
👇👇👇👇👇👇👇👇
لینک کانال در ایتا
https://eitaa.com/astanevesal
آدرس ا اینترنتی سایت آستان وصال ( جامع ترین سایت علوم مداحی کشور )
https://www.astanevesal.ir/
🌹🌹یا ربَّ الحُسَین بِحَقِّ الحُسَین اِشفِ صَدرِ الحُسَین بِظُهورِ الحُجَّة🌹🌹