eitaa logo
آستان فاطمی|حرم حضرت معصومه س
30.5هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
2.8هزار ویدیو
1.8هزار فایل
آستان فاطمی ... یک راه نزدیک به حرم است !!! اینجا میتوان زائر شد و سلام داد میتوان پای منبر و نوای حرم نشست میتوان مهمان حرفهای تازه شد و نفس کشید ... ادمین: @astanqom_admin 📱 تلگرام: https://t.me/astanfatemi 📱 اینستاگرام: Instagram.com/astanfatemi
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «حجاب فاطمی ٢» روز سه‌شنبه، ١۴٠١/١٠/٠۶ مناسبت روز: در روز شهادت حضرت زهرای مرضیه (س) قرار داریم و از روز گذشته مبحثی را در رابطه با ادله نقلی و عقلی «حجاب و عفاف فاطمی» آغاز کردیم و در بخش اول، این فریضه الهی را از دیدگاه قرآن کریم بررسی نمودیم؛ و انشاالله امروز نیز بخش دوم آن را تقدیم شما می‌نمائیم؛ 💠 بخش دوم: «حجاب و عفاف از دیدگاه روایات اسلامی» پیوند میان قرآن صامت و قرآن ناطق (اهل بیت عصمت و طهارت)، پیوند میان نور و بینایی است؛ لذا گرچه نور وحی در ذات خود، روشن و روشنگر است، اما بهره‌گیری از آن نیاز به چشمانی بصیر و نافذ دارد و بدیهی است که هرچه میزان بصیرت و قدرت بینایی فرد بیشتر باشد، از نور قرآن بهره‌ بیشتری می‌برد؛ بنابراین یکی از مهمترین کارکردهای سُنّت نسبت به قرآن، نقش تبیینی و تفسیری اهل‌بیت (ع) نسبت به قرآن کریم است؛ لذا در زمینه حجاب و عفاف نیز، هرچند اصل ضرورت و وجوب و برخی از حدود آن در قرآن کریم بیان شده، اما ابعاد و نکات تکمیلی آن توسط اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) تبیین گردیده که در این مجال به بخشی از این روایات اشاره می‌نماییم: ✅ اهمیت و ارزش حجاب و عفاف: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «آن هنگام که پوشش بر سر زنی باشد، ارزش آن زن، از دنیا و آنچه در آن است، بیشتر می‌شود» (نورالشافی، باب پوشش) همچنین حضرت فرمودند: «زنان هرچه پوشیده‌تر باشند، سعادتمندترند!» (سفینه البحار، ج ۲، ص ۲۹۸) امام علی (ع) نیز فرمودند: «پوشیده و محفوظ داشتن زن، مایه آسایش بیشتر و دوام زیبایى اوست.» (غررالحکم، ۵۸۲۰) و در حدیث دیگری فرمودند: «پاداش رزمنده شهید در راه خداوند، بالاتر از پاداش انسان پاکدامنی نیست که توان انجام گناه را دارد ولی خود را آلوده نمی‌سازد؛ انسان پاکدامن، نزدیک است که فرشته‌ای از فرشتگان الهی گردد» (نهج‌البلاغه، حکمت ۴۷۴) ✅ تعیین حدود حجاب و عفاف: امام علی (ع) فرمودند: «زنان (باید) مو و سینه، دور گردن و زیر گلوی خودشان را بپوشانند» (مجمع‌البیان، ج۷، ص۲۱۷) همچنین از امام صادق (ع) سؤال شد، آیا ساق دست زن، بخشی از زینت اوست؟ و حضرت فرمودند: «بله؛ تمام بدن زن غیر از صورت و دست‌ها تا مچ، از زینت او محسوب می‌شود (که باید از نامحرم پوشیده شود)» (فروع کافی، ج ۵، ص۵٢٠) و در حدیث دیگری فرمودند: «برای زن مسلمان، جایز نیست که روسری و پیراهنی بر تن کند که (اندام) بدنش را نپوشاند» (وسائل‌الشیعه، جلد ۳۰، ص ۵۱۸۱) ✍️ در کتب عزیزان اهل سنت نیز آمده: روزی دختر (تازه به تکلیف رسیده‌ای) در حالی که لباس‌های نازکی بر تن داشت، نزد رسول خدا آمد؛ پس آن حضرت روی از او برگرداندند و فرمودند: «وقتی دختر به سن بلوغ رسید نباید از بدن او جز صورت و دستانش تا مچ، دیده شود» (سنن ابی داود، ج ۴، ص ٨٧) ✅ نهی از بدحجابی و عذاب آن: رسول خدا (ص) فرمودند: «هر زنی که به خداوند و روز قیامت ایمان دارد، زینتش را برای غیر شوهرش آشکار نمی‌کند و همچنین موی سر و مچ ( دست و پای) خود را نمایان نمی‌سازد و هر زنی که چنین کند، دین خود را فاسد کرده و خداوند را نسبت به خود خشمگین نموده است...» (مستدرک حاکم، ج۲، ص۵۴۹) امیرالمؤمنین (ع) نیز فرمودند: «روزی با حضرت فاطمه (س) محضر پیامبر (ص) رسیدیم و دیدیم حضرت به شدت گریه می‌کنند، من گفتم: پدر و مادرم به فدایتان، چرا این‌گونه گریه می‌کنید؟ حضرت فرمودند: یا علی! آن شب که مرا به معراج بردند، گروهی از زنان امت خود را در عذاب سختی دیدم و از شدت عذابشان گریستم و اکنون نیز گریه‌ام برای ایشان است؛ زنی را دیدم که از موی سر آویزان است و مغز سرش از شدت حرارت می‌جوشد؛ آن زن در دنیا موی سر خود را از نامحرم نمی‌پوشاند...» (بحارالانوار، ج ۵، ص ۶۹) همچنین پیامبر (ص) در حدیث دیگری فرمودند: «سه گروه هرگز داخل بهشت نمی‌شوند: ١. کسی که نسبت به عفت و ناموس خود بی‌تفاوت است؛ ٢. زنی که خود را در لباس و حرکات و امور ديگر شبيه مردان سازد؛ ٣. شراب خوار» (ميزان‌الحکمه، ج ٢، ص ١٠٢) و در حدیث دیگری امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «در آخرالزمان و نزدیک شدن زمان موعود که بدترین زمانهاست (چون جهان از ظلم و ستم پر شده) بعضی زنان، بی‌حجاب و عریان بیرون آمده و خودنمائی می‌کنند، آنها از دین خارج شده و در فتنه‌ها (و محافل گناه) داخل می‌شوند و شهوترانی کرده و به لذت‌جویی‌های (حرام) شتابانند؛ آنها حرام‌های الهی را حلال کرده و در جهنم همیشه ماندگار خواهند بود» (من لا یحضره الفقیه، کتاب النکاح) ✍️ آنچه گذشت تنها بخش کوچکی از احادیث مرتبط با «حجاب و عفاف» بود که در این مجال کوتاه به آن بسنده می‌نمائیم و انشاالله و به توفیق الهی از فردا، این مبحث را با ارائه ادله عقلی حجاب و عفاف ادامه می‌دهیم... 🆔@astanfatemi
💠 پيامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:به يقين خداوند با خشم فاطمه به خشم مى آيد و با خشنودى او خشنود مى شود. 📌این مجموعه را با هشتگ دنبال کنید. 🆔@astanfatemi
🎙 | گریه بر مصائب اهل بیت(علیهم السلام) تمنای رسیدن به معرفت خداست 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در محفل معارفی حرم مطهر، حضور در مجلس روضه و گریه بر مصائب اهل‌بیت(ع) را نوعی تمنای رسیدن به قله و اوج معرفت تفسیر کرد و گفت: اگر جامعه‌ای کارهای تعالی‌بخش را انجام ندهد و از رسیدن به اوج و تعالی کوتاه بیاید، گرفتار سقوط در سراشیبی دوزخ دنیا و خسران در آخرت خواهد شد. 🔺 جهت دریافت صوت باکیفیت وسایر محتوای رسانه ای به آدرس مراجعه کنید: https://amfm.ir/media/ 🎧 بشنوید👇
سید مهدی میرداماد .MP3
5.84M
💠سیدمهدی میرداماد ⏱05دی1401 📌این مجموعه را با هشتگ دنبال کنید. 🆔 @astanfatemi
-حجت الاسلام ضیایی6 -10-1401.MP3
5.98M
💠 خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام‌الله علیها|حجت الاسلام بهاء الدین ضیایی ⏱06دی1401 📌این مجموعه را با هشتگ دنبال کنید. 🆔 @astanfatemi
حجت الاسلام هوشیاری6 -10-401.MP3
414.8K
🔘 احکام (حضرت زهرا علیها السلام) ⏱06دی 1401 📌این مجموعه را با هشتگ دنبال کنید. 🆔@astanfatemi
تصویری زیبا از و حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه "علیهاالسلام" 📸عکاس:مطهره ناصری [نسخه باکیفیت وبدون لوگو در پست بعدی] 📌این مجموعه را با هشتگ دنبال کنید. 🆔@astanfatemi
IMG_20221228_074424_488.jpg
2.94M
📥[دریافت فایل باکیفیت وبدون لوگو ]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «حجاب فاطمی ٣» روز چهارشنبه، ١۴٠١/١٠/٠٧ مناسبت روز: در ایام فاطمیه و شهادت حضرت صدیقه کبری، فاطمه زهرا (س) قرار داریم، لذا با عرض تسلیت و تعزیت، ادامه مبحث «حجاب و عفاف فاطمی» را تقدیم حضور شما گرامیان می‌نمائیم؛ در دو روز گذشته به ادله نَقلی حجاب و عفاف پرداختیم و از دیدگاه آیات شریفه قرآن کریم و روایات اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) از وجوب و حدود و اهمیت بسیار این فریضه الهی سخن گفتیم؛ و انشاالله امروز در ادامه این مبحث به ادله عقلی «حجاب و عفاف» می‌پردازیم؛ ✍️ در مکتب حیات‌بخش اسلام،‌ «عقل و تفکر» دارای جایگاه رفیع و بلندی است، چنانچه علامه طباطبائی (ره) صاحب تفسیر المیزان می‌‌گوید: «عقل شریف‌‌ترین نیرو در وجود انسان است و خداوند متعال در قرآن کریم بیش از سیصد بار آدمی را به استفاده و بهره‌جستن از این نیروی خدادادی دعوت کرده است...» [المیزان، ج ۵، ص ٢۵۵] ‌جایگاه تعقل و تفکر در اسلام آن‌چنان رفیع است که پذیرش اصول دین، بدون استدلال عقلانى مورد قبول خداوند متعال نبوده و هر فرد مسلمان، موظف به تحقیق و تفکر در رابطه با پذیرش اصول دین خود شده است؛ ✍️ در موضوع «حجاب و عفاف» نیز که به‌عنوان یکی از ضروریات دین مبین اسلام مطرح می‌باشد، علمای اسلام علاوه بر دلایل نقلی و بهره‌گیری از آیات و روایات اسلامی، با استدلال‌های عقلانی نیز ضرورت این فریضه الهی را به اثبات رسانده‌اند؛ که در سخن امروز به بخشی از این دلایل می‌پردازیم؛ ✅ در مقدمه این مبحث باید بدانیم که در عالم هستی، خلقت انسان به‌عنوان اشرف مخلوقات با خلقت موجودات دیگر متفاوت است و آدمی به‌گونه‌ای آفریده شده که ذاتاً از «برهنگی و بی‌حیایی» پرهیز دارد و فطرتاً به دنبال «حیا و عفت» درونی و ظاهری است؛ چنانچه قرآن دربارۀ «حضرت آدم و حوا» اولین مخلوقات بشری، فرموده: «آن‌گاه که از آن درخت (ممنوعه) خوردند و برهنگى آنان برایشان نمایان شد، خود را با برگ درختان پوشش دادند» (طه، ۱۲۱) اما در کنار این امر فطری، باید بپذیریم که از سوی دیگر، انسان فطرتاً و بر اساس اصول عقلی خود، با هرگونه محدودیت و هر چیزی که آزادی ظاهری او را سلب نماید نیز مخالف است و مسلماً «حجاب و پوشش» ولو در ظاهر برای آدمی محدویت ایجاد می‌نماید؛ لذا در نگاه اولیه و بر اساس اصل «آزادی فردی» و خارج از نگاه دینی، کاملاً طبیعی است که انسان با این محدودیت مخالف باشد؛ اما در این موضوع، توجه به این نکته مهم ضروری است که آدمی تا زمانی به دنبال آزادی‌های فردی است که بر اساس اصول عقلی او، این آزادی‌ها، ضرری برای او و دیگران ایجاد نکند، لذا اگر به صورت منطقی و عقلانی به او اثبات شود که عمل آزادانه‌ای دارای آثار منفی فردی و اجتماعی بسیار است، و یا عملی با اینکه محدودیتی ایجاد می‌نماید، دارای آثار و برکات و سود فراوان برای او و دیگران است، با رضایت کامل و طيبِ خاطر، آن عمل به اصطلاح آزادانه را ترک کرده و عمل محدودکننده را می‌پذیرد؛ لذا در مسئله «حجاب و عفاف»، علاوه بر رویکرد تعبدی و استفاده از ادله نقلی و بیان آیات و روایات و نظر شرع مقدس، نیاز به اقناع فکری و عقلی جامعه، مخصوصاً نسل جوان می‌باشد که امیدواریم در طول ایام فاطمیه، به برکت «اسوه‌ی حجاب و عفاف»، بتوانیم بخشی از ادله عقلی این فریضه الهی را تقدیم شما گرامیان نمائیم: 1️⃣ حجاب باعث «آزادی فکر و اندیشه و تقویت قدرت تعقل فردی شده و در نتیجه سبب رونق عقل‌‌مداری و امنیت در جامعه» می‌گردد؛ وقتی انسان، به‌صورت تلفنی با کسی صحبت می‌کند، خط تلفن او اشغال شده و کس دیگری نمی‌تواند با او تماس بگیرد؛ فکر و اندیشه آدمی هم اگر مشغول چیزی گردد، نمی‌تواند به موضوعات مهم دیگر توجه نماید؛ یکی از چیزهایی که فکر آدمی را مختل نموده و قدرت تفکر و تعقل را از او می‌گیرد، تبرج و برهنگی و تظاهر به فساد و آلودگی‌های شهوانی است؛ چنانچه روانشناسان، «شهوت» را یکی از عوامل بزرگ تضعیف عقل و فکر دانسته و اذعان کرده‌اند که هر چه این خصوصیت در انسان قوی‌تر شود، به‌‌همان اندازه، عقل و تفکر آدمی تضعیف می‌گردد؛ تا آنجا که ممکن است انسان در اوج شهوت به جنایات فجیعی دست زند؛ لذا حجاب و پوشش کامل، مانع از تضعیف عقل در شخص و باعث رونق عقل‌‌مداری و امنیت در جامعه می‌شود؛ بر این اساس، هرچند که «حجاب و پوشش»، آزادی ظاهری انسان را مقداری محدود می‌نماید، اما در عوض، باعث آزادی فکر و اندیشه و افزایش قدرت تعقل در آدمی می‌گردد. ✍️ این مبحث ادامه دارد... 📚 برداشتی از کتاب «زیباتر از گل» نوشته حضرت آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی (دام عزه) 🆔@astanfatemi
💠 حضرت زهرا"سلام الله عليها" فرمودند:خوش‌رويى هنگام رو به رو شدن با مؤمن،بهشت را بر فرد خوش‌رو واجب مى كند. 📌این مجموعه را با هشتگ دنبال کنید. 🆔@astanfatemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢💯 پیشنهاد تماشا ◾️ آه سوزان على (ع) در کنار قبر زهرا (س) 🖤 ▪️هنگامی که امیرالمومنین علی علیه السلام همچون دیشبی در نیمه های شب پیکر بی‌جان حضرت فاطمه عليها السلام را به خاک سپرد، اینگونه با پیامبر خدا (ص) درد دل کرد ... @qomirib
🎙 |تنها ماندن امام و ولی‌اش اصلی‌ترین غصه فاطمه زهرا(سلام الله علیها) بود 💠 حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت گفت: حضرت فاطمه(س) در وصیتشان فرمودند؛ یا علی جان، خودت متولی غسل و کفنم شو و خودت بر من نماز بخوان و با دستت خود مرا در قبر بگذار و خودت لحدها را روی پیکرم بچین و ... 🔺 جهت دریافت صوت باکیفیت وسایر محتوای رسانه ای به آدرس مراجعه کنید: https://amfm.ir/media/ 🎧 بشنوید👇
حسن شالبافان با کیفیت.MP3
37.52M
💠آقای حسن شالبافان ⏱06دی1401 📌این مجموعه را با هشتگ دنبال کنید. 🎚فایل باکیفیت👇 amfm.ir/sound/shahadat_h/ 🆔 @astanfatemi
احکام حجت الاسلام هوشیاری.MP3
307.5K
🔘 احکام ⏱07دی 1401 📌این مجموعه را با هشتگ دنبال کنید. 🎚فایل باکیفیت👇 amfm.ir/sound/sajdeh 🆔@astanfatemi
تصویری زیبا از و حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه "علیهاالسلام" 📸عکاس:علی بهرامی [نسخه باکیفیت وبدون لوگو در پست بعدی] 📌این مجموعه را با هشتگ دنبال کنید. 🆔@astanfatemi
20221103_162836-01.jpeg
4.29M
📥[دریافت فایل باکیفیت وبدون لوگو ]
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «حجاب فاطمی ۴» روز پنجشنبه، ١۴٠١/١٠/٠٨ مناسبت روز: در ایام فاطمیه و سوگواری حضرت زهرا (س) قرار داریم و از چند روز گذشته، مبحثی را در رابطه با «حجاب و عفاف فاطمی» آغاز کردیم و ابتدا این فریضه الهی را از دیدگاه آیات و روایات اسلامی، و سپس از نگاه عقل و منطق بشری، مورد بررسی قرار داده و عرض کردیم که: 1️⃣ اولین دلیل عقلی در این زمینه را باید «نقش حجاب در ایجاد آزادی فکر و اندیشه، و تقویت قدرت تعقل در آدمی، و در نتیجه رونق عقل‌مداری و امنیت در جامعه» دانست، چنانچه با ادله عقلی اثبات نمودیم که اگر «حجاب و پوشش»، آزادی ظاهری انسان را مقداری محدود می‌نماید، اما در عوض، باعث آزادی فکر و افزایش قدرت تعقل در انسان می‌گردد و با جلوگیری از تضعیف عقل، باعث امنیت در جامعه می‌شود؛ ✍️ انشاالله در سخن امروز نیز، به ادامه ادله عقلی و منطقی حجاب و پوشش اسلامی می‌پردازیم: 2️⃣ «نقش حجاب در پاسداری از آزادی اجتماعی» یکی از اصولی که در تمامی مکاتب دنیا تردیدناپذیر و مورد قبول است، «اصل آزادی اجتماعی» است؛ به‌گونه‌ای که در تمامی مکاتب، «آزادی فردی» تا جایی محترم و جایز است که مزاحم و ناقض «آزادی اجتماعی» دیگران نگردد؛ لذا وضع بسیاری از قوانين در جوامع بشری، ریشه در همین اصل عقلانی مهم دارد؛ براین اساس هر شخص در حریم خصوصی و درون خانه‌اش، آزادی‌های ویژه‌ای دارد که در اجتماع نمی‌تواند به همان صورت از آنها برخوردار باشد و حتی در آزادی‌های درون خانه هم، باید حقوق همسایگان را رعایت نماید؛ برای مثال، انسان در خانه خود می‌تواند در هرجا بخواهد بایستد، بنشیند یا راه برود، اما در کوچه و خیابان و هنگام رانندگی آزاد نیست که هرطور می‌خواهد، براند و یا هرجا توقف کند و همچنین خودروی او نیز نباید آلودگی صوتی یا زیست محیطی ایجاد نماید و به حقوق دیگران تجاوز کند؛ بدیهی است که وضع این مقررات و دیگر محدودیت‌های اجتماعی برای هر انسان‌ دارای عقل و منطق، کاملاً پذیرفتنی است؛ اما شگفت‌آور این‌که، وقتی سخن از ضرورت پوشش و حجاب در مکان‌های عمومی به میان می‌آید، بعضی افراد به اصطلاح روشنفکر و مدعی تعقل و تفکر با محدودیتِ معقولِ آن، مخالفت کرده و نور تعقل را در وجود خود خاموش می‌کنند؛ گویی نمی‌دانند که آدمی با برهنگی و پوشش نامناسبِ خود در جامعه، باعث تضییع آزادی و حقوق اجتماعی دیگران گردیده و علاوه بر ایجاد ناهنجاری‌های بزرگ اجتماعی، حتی به حقوق فردی و خانوادگی دیگران نیز تجاوز نموده و باعث انحراف جوانان و تزلزل خانواده‌ها و چه بسا خیانت و بی‌اعتمادی همسران به يکديگر و در نهایت موجب جدایی و گسستن کانون مقدس خانواده‌ها می‌شود. 3️⃣ «اصل محافظت بیشتر از وجود گرانبهاتر» یکی از بدیهیات عقلی نزد بشریت، محافظت بیشتر از وجود گرانبهاتر است به صورتی که نحوه‌ی مراقبت آدمی از یک ساعت چند هزار تومانی با یک گوهر چند میلیارد تومانی، کاملاً متفاوت است؛ لذا بدیهی است که انسان عاقل در نوع حفاظت از هر چیزی، متناسب با ارزش آن اقدام می‌نماید و هرگز اشیاء بسیار گرانبهای خود را بدون حفاظت در معرض دید و تعرض دیگران قرار نمی‌دهد؛ البته این قانون دربارۀ وجود ارزشمند مرد و زن، هردو صادق است؛ اما چون زن، جلوه‌ی زیبائی خلقت است و خداوند به او جذابیت و ارزش بسیار بالایی داده، لذا عقلِ سلیم، حُکم می‌کند که از وجود نازنین او با حجاب و پوشش بیشتری محافظت گردد تا نااهلان به فکر طمع و تعرض به این گوهر گرانبها نیفتند؛ لذا قانون «حجاب و عفاف» را باید قانون ارزش‌گذاری، و ایجاد منزلت بالای دین مترقی اسلام برای زنان و دختران دانست. ✍️ این مبحث ادامه دارد... 📚 برداشتی از کتاب «زیباتر از گل» نوشته حضرت آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی (دام عزه) 🆔@astanfatemi