eitaa logo
استیکر و بک گراند 🍁احادیث معصومین(ع)
221 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
238 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴🏴🏴 /سوره فجر، بخش سوم أعوذُ بِااللّه مِنَّ الشَّیطانِ الرَّجیمِ فَأَمَّا الْإِنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ ﴿١٥﴾ اما انسان، هنگامی که پروردگارش او را بیازماید و گرامی داردش و نعمتش بخشد، می گوید: پروردگارم [چون شایسته و سزاوار بودم] مرا گرامی داشت، (۱۵) وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ ﴿١٦﴾ و اما چون او را بیازماید، پس روزی اش را بر او تنگ گیرد، گوید: پروردگارم مرا خوار و زبون کرد. (۱۶) 🔵 در ادامه آیات سوره مبارکه فجر، خداوند در مورد «انسان» صحبت می‌کند و می‌فرماید انسان نادان، آنگاه که خداوند به او نعمتی می‌دهد، می‌گوید «رَبِّي أَكْرَمَنِ» یعنی پروردگارم مرا گرامی داشت و وقتی سختی ای به او رسد می‌گوید «رَبِّي أَهَانَنِ» یعنی پروردگارم مرا خوار کرد، و به یکی از سنت های مهم خود، یعنی «سنّت ابتلاء» اشاره می کند. سنت ابتلای خداوند، هم شامل خوشی ها و نعمتهای زندگی می شود، هم شامل سختی ها و گرفتاری ها، در واقع خداوند اراده کرده، تا لحظه به لحظه از انسان امتحان بگیرد، تا اگر او از همه آنان سربلند بیرون آمد، در فردوس اعلی لحظه به لحظه کنار خود خدا و اولیای الهی، متنعم باشد. 🔵 هر نعمتی که خداوند به انسان میدهد، یک سری وظایف و ابتلائات در پی دارد. مثلا خانه خوب داده، باید مواظب باشد فخر فروشی نکند و در راه خدا ازش استفاده کند، ماشین خوب داده، باید بوسیله آن جایی برود که خودش می‌پسندد، فرزند داده، وظیفه دارد زندگی اورا تامین کند و خوب تربیتش کند، وگرنه مواخذه میشود، همسر خوب داده، باید مراقبش با‌‌شد و اورا اذیت نکند... پس نباید فکر کند اگر خداوند نعمتی داده، به خاطر خوبی های او بوده و حقش بوده که این نعمت‌ها را داشته باشد، بلکه باید بداند اگر منتی گذاشته و نعمتی داده، قطعا اراده کرده که اورا بوسیله آن امتحان کند تا با شکرگذاری و استفاده درست از آن، به خودش نزدیک شود. 🔵 در مقابل، اگر خداوند اورا دچار سختی و مصیبتی می‌کند، نباید فکر کند اورا دوست نداشته، و یا فراموشش کرده یا برای تحقیر اورا دچار سختی کرده، بلکه طبق آیات صریح قرآن، سختی ها برای شکستن در خانه خدا و تضرع و خشوع و رسیدن به اوست. «مصیبت» از أصابَ گرفته شده، یعنی اصابت کرد، یعنی خداوند چون بنده خودش را خیلی دوست داشته، هدف قرارش داده تا با یک سختی و مصیبت، اورا به خود نزدیک کند، چراکه حق تعالی می‌داند دنیا زودگذر است و سختی هاهم مقطعی هستند نه همیشگی، پس اگر در سختی ها انسان صبر کند، به آرامش ابدی نزد خودش میرسد. هیچ چیز مانند سختی، انسان را به خدا نزدیک نمی‌کند، به شرط آنکه صبر کند نه اینکه جزع و فزع کند و در خانه خدا شکایت کند. 🔵 بارزترین مصداق این مطلب، حضرت سید الشهدا علیه السلام است، چراکه نه وقتی پیامبر صلی الله علیه و آله بر گلوی ایشان بوسه میزد، دچار غرور شدند، و نه آنگاه که شمر لعنة الله علیه گلویشان را برید، از خداوند گله کردند... 😭😭😭 و چه زیباست این سوره، که آیه به آیه اش با اباعبدالله الحسین علیه السلام مرتبط است... 💔💔💔 🖤اللهم عجل لولیک الفرج 🖤 🆔@mesbah_al_hodaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️روزانه یک فراز از دعای جوشن کبیر در کانال بارگزاری می شود ❇️بخوانیم و نشر دهیم =صدقه جاریه 🌱🌱🌱🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🏴🏴 / سوره فجر، ادامه بخش سوم كَلَّا بَلْ لَا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ ﴿۱۷﴾ولى نه بلكه يتيم را نمى ‏نوازيد (۱۷)وَلَا تَحَاضُّونَ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ ﴿۱۸﴾و بر خوراك[دادن] بينوا همديگر را بر نمى‏ انگيزيد (۱۸)وَتَأْكُلُونَ التُّرَاثَ أَكْلًا لَمًّا ﴿۱۹﴾و ميراث [ضعيفان] را چپاولگرانه مى ‏خوريد (۱۹)وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا ﴿۲۰﴾و مال را دوست داريد دوست داشتنى بسيار (۲۰)كَلَّا إِذَا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا ﴿۲۱﴾نه چنان است آنگاه كه زمين سخت در هم كوبيده شود (۲۱)وَجَاءَ رَبُّكَ وَالْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا ﴿۲۲﴾و [فرمان] پروردگارت و فرشته[ها] صف‏درصف آيند (۲۲)وَجِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسَانُ وَأَنَّى لَهُ الذِّكْرَى ﴿۲۳﴾و جهنم را در آن روز [حاضر] آورند آن روز است كه انسان پند گيرد و[لى] كجا او را جاى پندگرفتن باشد (۲۳)يَقُولُ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي ﴿۲۴) گويد كاش براى زندگانى خود [چيزى]پيش فرستاده بودم (۲۴)فَيَوْمَئِذٍ لَا يُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ ﴿۲۵﴾پس در آن روز هيچ كس چون عذاب ‏كردن او عذاب نكند (۲۵)وَلَا يُوثِقُ وَثَاقَهُ أَحَدٌ ﴿۲۶﴾و هيچ كس چون دربندكشيدن او دربند نكشد(۲۶) ✅ در ادامه بخش سوم، خداوند به یکی دیگر از بدترین خصلت‌های انسان اشاره می‌کند که باعث سقوط او از مرتبه خلیفة اللهي می‌شود، و آن حبّ مال است. «کلّا» خط قرمز خداوند است، یعنی خیلی مراقب باشید که با این صفت به درک واصل میشوید. همه ما می‌دانیم نفاق و دورویی رذیله ناپسندی هست، آنچه « نفاق» را از بین می برد، «انفاق» است، در واقع کسی که دم از دین و قرآن و مذهب می‌زند، اما حب مال دارد و اهل انفاق و خیر رسانی به خلق خدا نیست، مومن و مسلمان حقیقی محسوب نمی‌شود، البته که شرط پذیرش انفاق، اخلاص است نه اینکه برای ریا و... باشد. ✅ خداوند در این آیات چند دستور اساسی برای انسانی که قصد قرب الهی دارد، لحاظ فرموده : 1. یتیم نوازی 2. ترغیب و تشویق دیگران به اطعام فقرا 3. پرداخت واجبات ارث و میراث. در ادامه خداوند در مورد قیامت صحبت می‌کند آنگاه که زمین تکه تکه می‌شود و هیچ چیز از آن باقی نمی‌ماند و خود خداوند و ملائکه برای حسابرسی انسان می‌آیند و جهنم را برای عرضه به آدم می‌آورند. در این آیات دو نکته هول‌آور وجود دارد، یکی آنکه می‌فرماید خود خدا برای حسابرسی می‌آید، حسابرسی انسانی که ملاقات او را فراموش کرده بود و دلبسته دنیا و مال آن شده بود. نکته دوم آنچه می‌گوید جهنم را می‌آورند، این یک عذاب روحی است که قبل از عذاب جسمی به گناهکاران عرضه می‌شود و آن این است که جهنم و عذاب‌ها و آتش‌های آن را نشان آدم می‌دهند به او می‌گویند قرار است وارد آن شوی و عذاب آن را بچشی. در این هنگام است که آدم حاضر است هزار بار بسوزد در آتش اما یک بار این عذاب روحی را نچشد که خدا به او بگوید بچش عذاب را ... و در این لحظه متذکر رفتارهای بدش و دلبستگی‌اش به دنیا می‌شود اما دیگر فایده‌ای ندارد و بدترین عذاب در قیامت مخصوص این آدم است، کسی که مغرور بوده و همیشه در دنیا طلبکار خدا و خلق خدا بوده است و از مال خود انفاق نکرده و در راه خدا بخششی نداشته است و خداوند می‌فرماید در قیامت هیچکس به اندازه این انسان به بند و عذاب کشیده نمی‌شود. ✅ حقیقت آن است که کسی که دلبسته مال دنیا شده قطعاً حاضر نیست که جان در راه ولی و حجت خدا که سرمنشا همه نعمت‌های دنیوی و اخروی است بدهد، همانطور که امام حسین علیه السلام در روز عاشورا فرمودند: « این دشمنان شکمشان از مال حرام پر شده است به همین خاطر حرف حق را نمی‌شنوند و نمی‌پذیرند» بنابراین کسی که این روزها به مجلس اعضای سیدالشهدا علیه السلام می‌رود باید بداند که یکی از لزومات یاری این امام مظلوم و همچنین حجت زمان یعنی حضرت مهدی علیه السلام و عجل الله تعالی فرجه الشریف، گذشتن از دنیا و مال دنیاست. 🖤 اللهم عجل لولیک الفرج 🖤 🆔 @mesbah_al_hodaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از درس اخلاق
4_5929270152481736628.mp3
6.94M
🎧 میره علی اکبر ، آهــسته آهــسته بارون شو بارون شو ای بغض نشکسته 🎙 حاج میثم مطیعی ❤️ روضه 💢 حجم: ۶.۶ مگابایت ⏰ زمان: ۷:۰۰