🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۵
💠رهبرانقلاب
‼️مارقین یعنی آن جمعیت افراطی و متعصب در نظرات خود؛ بدون اینکه اعتقاد دینی آنها ریشه معرفتیِ درستی داشته باشند؛ به اشتباه، مارقین را مقدسمآب مینامند. مسأله مقدسمآبی نیست، مسأله اینستکه کسانی تفکری دارند که با ظواهر دین سازگار است، اما ریشه معرفتی عمیق ندارند. در جنگ صفین بمجرد اینکه با حیله شامیها قرآنها سرِ نیزه شد، بعضی یاران امیرالمومنین آنقدر نسبت به قرآن متعصب و افراطی شدند که از امیرالمؤمنین که قرآن ناطق بود برای قرآن اهمیت بیشتری قائل شدند. آمدند به امیرالمؤمنین فشار آوردند و گفتند اینها اهل قرآنند؛ با اینها نباید بجنگی! همینها بعد از آنکه فهمیدند فریب خوردهاند، از آن طرف آنقدر دچار تفریط شدند که گفتند همه ما کافر شدهایم و علی هم کافر شده است؛ لذا باید توبه کند! این تفکر بخاطر اینستکه ریشه معرفتی و اعتقادیِ درستی ندارند، براحتی ۱۸۰درجه مسیر انحراف را طی میکنند. نمونه اینها در انقلاب ما منافقین هستند؛ همینهایی که اولِ انقلاب در مبارزه با امریکا امام را هم قبول نداشتند، بعد رفتند زیر دامن امریکا مخفی شدند و از امریکا پول گرفتند و به صدام پناهنده شدند! وقتی ریشه معرفتی نباشد؛ غرور ناشی از نادانی به یافتههای ذهنی و تمسک به ظواهر دین باشد، نتیجه میشود؛ مارقین! ۹۲/۸/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۷
💠رهبرانقلاب
‼️تعبیر خشک مقدس که حالا خیلی هم رایج شده، میگویند خوارج خشک مقدس، خیلی تعبیر دقیقی نیست. امروز ما خشک مقدس به آن طور آدم ها نمیگوییم. خشک مقدس آن آدمی است که کار به هیچ کاری ندارد، سرش را می اندازد پایین، البته ممکن است کسی را قبول نداشته باشد، نق هم می زند، اما یک گوشه ای نشسته ، از لاک خودش هم بیرون نمی آید، کاری هم به کار مسائل اجتماعی ندارد، دست به شمشیر هم هرگز نمی برد. خشک مقدس در زمان ما به این طور آدم ها میگویند. خوارج این طوری نبودند، خوارج مردمی بودند که چند خصوصیت فیلمی در آنها بود؛ یکی پایبندی به ظواهر دین به صورت سطحی - که حالا تکمیل خواهم کرد این پایبندی را با آن خصوصیات بعدی - آن چیزی را که خیال می کردند از دین است به شدت به آن پایبند و متمسک بودند. این برای زمان امیرالمؤمنین فقط نیست، تا یک قرن و نیم بعد از زمان امیرالمؤمنین هم تقریبا خوارج در دنیای اسلام بودند، همین طور هم بودند. با بنی امیه درافتادند، بنی عباس، با انواع و اقسام حکومت هایی که در طول این صد و پنجاه سال بودند، درافتادند .
خلاصه خوارج ، شناخته شده بود به همین پایبندی شدید به آن اعتقادات اسلامی و ایمانی خودشان ، درعین حال، لغزیدن در مواقع حساس. که در تاریخچه خوارج، موارد متعددی را مشاهده میکنیم که برجستگان خوارج، در نقاط حساس میلغزند، خود ابن ملجم یکیش است که پایش مقابل زیبایی قطامه لغزید، و از این قبیل. و من در تاریخ زندگی خوارج در طول تاریخ، موارد متعددی دیدم که بزرگان اینها در موارد خاص، لغزشهای آشکاری داشتند. ۶۸/۲/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۱۲
💠رهبرانقلاب
‼️اين مقدّسِ نهروانى از طلحه و زبير هم بدتر و خطرناكتر است. چرا؟ براى خاطر اينكه طلحه و زبير وسط ميدان جنگ ناگهان دلشان تكان ميخورد كه «اى داد! داريم با على ميجنگيم»؛ اما اين مرد متدين معتقد خشك نادان كه چشمش بسته است، بازى خورده و فريبش دادهاند، اين در ميدان جنگ اصلاً ترديد ندارد بلكه ميگويد: عجلت الیک رب لترضی. همين مردى كه خروج كرده بر على - يكى از خوارج - نيزه در شكمش فرو رفته، نيزه را سرباز على زده در شكمش، جلو مىآيد و نيزه هم همين طور از پشتش بيرون ميرود و بيشتر فرو ميرود داخل شكمش و داخل امعائش، اما اين همين طور جلو مىآيد و ميگويد «عجلت الیک رب لترضی»؛ خدايا به سوى تو شتاب گرفتم تا تو خشنود بشوى. خاك بر سرت! به سوى جهنّم شتاب گرفتى، نه به سوى خدا. عيبشان اين است، امیرالمومنین فرمود: اَلمُتَعَبِّدُ بِغَيرِ عِلمٍ كَحِمارِ الطّاحونَة؛ آن كسى كه عبادت ميكند بدون دانش و بدون آگاهى، يك قدم به مقصدِ عبادت نزديك نميشود؛ مثل همان الاغ طاحونه و اسب عصّارى. اين حيوان دائماً دارد راه ميرود، هميشه دارد قدم ميزند؛ اگر روى خطّ مستقيم رفته بود، از بلخ و بخارا و سمرقند هم گذشته بود، امّا شش ماه بعد چشمش را باز ميكنند، بيچاره ميبيند همان جايى است كه روز اوّل بوده. امام تشبيه ميكند، ميفرمايد آن كسى كه بدون آگاهى و بدون دانش و بدون فهم و بدون بينش و بدون دل روشن و بدون فكر باز و آزاد عبادت خدا را ميكند، همين جور است، پيش نميرود! ۵۳/۹/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۹
💠رهبرانقلاب
‼️در شناخت خوارج اشتباه نشود. بعضی خوارج را به خشکِ مقدّسها تشبیه میکنند؛ خیر مقدس مآب که در کناری نشسته است و برای خودش نماز و دعا میخواند. اما خوارج آن عنصری است که شورش طلبی میکند؛ بحران ایجاد میکند، وارد میدان میشود، بحث جنگ با علی دارد و با علی میجنگد؛ منتها مبنای کارش غلط است! ۷۷/۱۰/۱۸
‼️همیشه اشعث بن قیسها عقب جبههاند؛ اما در جلو، یک عده آدمهای نادان و ظاهربین قرار دارند که مغز اینها را از مطالب غلط پُر کردهاند و شمشیر هم به دستشان دادهاند و میگویند جلو بروید؛ اینها هم جلو میآیند، میزنند، میکشند و کشته میشوند؛ مثل ابنملجم. خیال نکنید که ابنملجم مرد خیلی هوشمندی بود؛ نه، آدم احمقی بود که ذهنش را علیه امیرالمؤمنین پُر کرده بودند و کافر شده بود. او را برای قتل امیرالمؤمنین به کوفه فرستادند. اتفاقاً یک حادثهی عشقی هم مصادف شد و او را چند برابر مصمم کرد و دست به این کار زد. خوارج اینگونه بودند و تا بعد هم همینطور ماندند! ۷۰/۱/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۱
💠رهبرانقلاب
‼️از سه فتنه بزرگی که در دوران حکومت امیرالمومنین پیش آمد، مهمتر و خطرناکتر از همه به نظر من، این آخری است؛ یعنی فتنه خوارج و نهروانیها. اگرچه به ظاهر که انسان نگاه میکند، آن دوتا فتنه دیگر دشوارتر به نظر میاید. خونین تر، بزرگ تر، هولناک تر؛ در فتنه اول صحابه بزرگ پیغمبر، چهره های موجه و معروف اسلام، همسر محترم پیامبر و دیگران در مقابل امیرالمؤمنین صف آرایی کردند، یک عده کسانی بودند که توقعاتی داشتند و رفتند یک منطقهای را گرفتند، بصره هم اتفاقا از جاهای تازه مسلمان بوده و سابقه زیادی نداشت. در جنگ صفین هم یک استان ثروتمند زورمند با یک استاندار بسیار قهار و مقتدر و بانفوذ، مثل معاويه در مقابل امیرالمؤمنین ایستادند. و معاویه در استان شام نفوذ حقیقی داشت نه اینکه خیال کنید که معاویه آنجا محبوبیت نداشت، نه خیر! در شام واقعا معاویه محبوبیت داشت. پول هم فراوان، زیرکی و کیاست لازم در کارهای سیاسی و برخوردهای سیاسی هم فراوان، و یک عده آدم های معروفی مثل عمرو عاص هم دور و برش. و جنگ هم چند ماه طول کشید. ده ها هزار نفر کشته شدند. و بسیار جنگ مهمی بود. این هم به نظر می رسد که فتنه خیلی مهمی است و خطر شام و لشکریان شام برای علی خطر بزرگی بوده. با وجود اینها به نظر من، فتنه خوارج از این دوتا مهم تر بود. ۶۷/۲/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۱۵
💠رهبرانقلاب
‼️دانشجو باید تحلیل سیاسی داشته باشد. چیزیکه فتنه خوارج را بوجود آورد و امیرالمؤمنین، آن قدرتمندترین آدم تاریخ را آنگونه مظلوم کرد، نبود تحلیل سیاسی در مردم بود والا همه مردم که بیدین نبودند. تحلیل سیاسی نداشتند! ۷۲/۸/۱۲
‼️بصیرت خودتان را بالا ببرید، من مکرر این جمله امیرالمؤمنین در جنگ صفین را بیان کردم که فرمود: «الا و لایحمل هذا العلم الا اهل البصر و الصبر» سختی پرچم امیرالمؤمنین از پرچم پیغمبر بیشتر بود؛ چون در پرچم پیغمبر دوست و دشمن معلوم بود اما زیر پرچم امیرالمؤمنین دوست و دشمن آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهائی را میزد که دوست میزند؛ همان نماز جماعت را که تو اردوگاه امیرالمؤمنین میخواندند، تو اردوگاه طرف مقابل میخواندند. بعضیشان مثل خوارج که خیلی هم عبادتشان آب و رنگ داشت؛ یک شبی امیرالمؤمنین از اردوگاه خوارج عبور کرد، دید یکی دارد با صدای خوشی میخواند: «أمن هو قانت ءاناء اللیل» یک نفر کنار حضرت بود، گفت: یا امیرالمؤمنین! خوش بحال این کسی که دارد این آیه را به این قشنگی میخواند. ای کاش من یک موئی در بدن او بودم؛ چون او به بهشت میرود؛ من هم با برکت او به بهشت میروم. گذشت، جنگ نهروان شروع شد. بعد که دشمنان کشته شدند امیرالمؤمنین آمد بالاسر کشتههای دشمن، یکی را گفت بلند کنید، بلند کردند. به همان کسی که آن شب همراهش بود، حضرت فرمود این همان کسی است که تو آرزو کردی یک مو از بدن او باشی، که آن شب داشت آن قرآن را با آن لحن سوزناک میخواند! چون بصیرت نیست، نمیتواند اوضاع را بفهمد. ۸۸/۵/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۴
💠رهبرانقلاب
‼️امیرالمومنین در نهج البلاغه میفرماید: نکثت طائفة و مرقت اخرى، گروه او ناکثین و عهدشکنان جمل هستند و مَرَقَت اخرى ؛ يعنى يك گروهى مانند تيرى كه از چلّهى كمان بيرون مىآيد، از دين بسرعت بيرون رفتند؛ از دين بيرون رفتند، آن هم با آن سرعت! مثل تيرى از چلّهى كمان. پس پيدا است ديندار بودهاند. اين جمله را اميرالمؤمنين دربارهى طلحه و زبير نميگويد؛ على شهادت به ديندارى طلحه و زبير نميدهد امّا شهادت به ديندارى خوارج، قبل از خروج ميدهد؛ ميگويد از دين خارج شدند. پس پيدا است كه خوارج داخل دين بودهاند؛ مردمى كه واقعاً معتقدند به دين، واقعاً متديّنند، پابندند، پاى دين ايستادهاند: آقا خمس بده، بفرما؛ سهم بده، بفرما؛ مكّه برو، چشم؛ هر كار بگويى و بدانند از دين است انجام ميدهند. پس عيب يك چنين آدمى چيست؟ عيبش اين است كه نميفهمد؛ عيبش اين است كه بازى ميخورد؛ عيبش اين است كه چشمش بسته است؛ عيبش اين است كه يك وقتى شمشيرى را كه على به دستش داده، روى سر خودِ على ميخواباند؛ عيبش اين است. اين از طلحه و زبير هم بدتر است! ۵۳/۹/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۶
💠رهبرانقلاب
‼️در ماجرای صفين وقتی که حکمیت را بر امیرالمؤمنین تحمیل کردند و مجبور کردند امیرالمؤمنین قبول کند. لشکریان امیر المؤمنین هنوز به طرف کوفه برنگشته بودند که یکهو دوتا نوجوان، داغ، عصبانی، خشمگین بلند شدند - که اینها اسم هایشان (جَعْد و معدان) هم در تاریخ ثبت شده - فریاد کشیدند: «لاحكم إلا لله» البته قبلا این جمله را در میان اردوگاه شنیده شده بود، چه کسی گفت، معلوم نیست. این یکی از آن نکات عبرت انگیز است که اول بار معلوم نیست این شعار از دهان چاه کسی درآمد، مشکوک است قضیه اما این دوتا بچه یاد گرفتند، فریاد کشیدند: «لا حكم إلا لله»، حکومت و حاکمیت نیست، مگر از آن خدا ما قبول نمی کنیم این عهدنامه را! شمشیرهایشان را کشیدند، زدند به قلب لشکر شام و کشته شدند هر دو. این هم یک نمونه دیگر است. ببینید این دوتا جوان را! روح کلی حاکم بر خوارج این بود، چندچیز با همدیگر جمع شده بود، یک مجموعه پیچیده دشوار بسیار بدی را به وجود آورده بود. این چند چیز کی اش اطلاعاتی از دین اما ناقص و نه کامل، ایمان سرسخت به آن اطلاعات و آنگاه مطلق کردن خود که ناشی از خود خواهی است و قبول نکردن هیچ کس درمقابل خود، حتی علی بن ابی طالب وقتی که این چیزها همراه شد با یک مقدار گرایش و فعالیتهای سیاسی و یک سازماندهی قوی تبدیل میشود به یک گروهک محارب مسلح ظالم سفاک که حتی حاضر است علی را بخاطر عقایدش بکشد، این فتنه است! ۶۵/۳/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۱۱
💠رهبرانقلاب
‼️خصوصیت دیگر خوارج اینست که گستاخند در مقابل همه چهرههای استاندارد تاریخ اسلام، مثلا درمقابل امیرالمؤمنین، البته بعدها معاویه دستور داد امیرالمؤمنین را بر سر منبرها لعن کنند اما آنهایی که لعن میکردند مزدور معاویه بودند. معاویه هم خودش امیرالمؤمنین را میشناخت کار سیاسی میکرد. اما کسی که از روی ایمان، اینطور نسبت به امیرالمؤمنین موضع گیری داشته باشد، واقعا علی را كافر و مرتد را بداند، این مخصوص خوارج است. که این ناشی بود از بی اطلاعی. اینها از صدر اسلام اصلا خبری نداشتند، چه شد که اسلام به پیروزی رسید و حکومت اسلامی این قدرت را پیدا کرد؟ اینها را که نمیدانستند. لذا بود که در مقابل علی بن ابی طالب -که چهره موجهی هست. باشد! داماد پیغمبر است، باشد! - محکم می ایستادند، ابلهانه، گوستاخانه، کودکانه، علی را راحت نقض میکردند، میگذاشتند کنار. این هم یکی از خصوصیات اینهاست که باز در تاریخ اسلام و در فرق اسلامی، ما نداریم کسی را که این طور در نفی چهره های مقدس اسلام با این قاطعیت و گستاخی و پررویی اقدام کند و حرکت کند، که خوارج بودند، علاوه بر اینها، افرادی بودند که به مسائل جاری جهان و به مسائل سیاسی کار داشتند، نه اینکه یک عده مقدس باشند، عبایشان را بکشند سرشان و بروند یک گوشه و بگویند کاری به کار جامعه نداریم، نه خیر، به همه چیز کار داشتند، باید حکومت اینطور باشد، باید فلانی بیاید پایین، فلانی باید مجازات شود، خلاصه درباره همه مسائل جامعه ادعا داشتند؛ این یک خصوصیت خوارج بود! ۶۸/۲/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۱۳
💠رهبرانقلاب
‼️شهید مطهری درباره خوارج بحث بسیار خوبی کردند در کتاب سیری در سیره ائمه اطهار که حقیقتا جادارد مورد تأمل قرار بگیرد. ایشان میگویند مسئله خوارج، مسئله نومسلمانهایی بودکه احساسات اسلامی داشتند، اما آگاهی اسلامی نداشتند، اساس قضیه این است. پیغمبر اکرم چه در دوران ۱۳سال مکه، چه در دوران ۱۰سال مدینه، مسلمان ها را تربیت میکرد؛ بالای سرشان بود، قدم به قدم آنها را نسبت به معارف اسلامی، نسبت به انطباق آن معارف با عمل مردم، نسبت به جهت گیری جامعه اسلامی، نسبت به برخورد با جناح های دشمن و دوست ، نسبت به شناسایی دوستان و دشمنان و نسبت به همه مسائل که در اسلام مطرح است، توجیه میکرد؛ لذا نسلی که با پیغمبر تربیت شده بودند، نسلی بودند که آگاهی های عمیقی از اسلام داشتند. ۲۵سال از آن روزگار گذشته، در طول ۲۵سال، فتوحات گسترده عظیمی در جهان اسلام واقع شد، نسل هایی وارد سوم شدند، درحالی که معلمی مثل پیغمبر بالای سر آنها نبود. احساسات و ایمان سلامی دارند هم دارند، اما آگاهی های اسلامی نه. سوابق و قضایا را نمیدانند، نمیدانند بر سر این نهضت عظیم از روز اول تا زمان آنها چه آمده، قضایای صدر اسلام را از زبان هایی شنیدند که همه آن زبانها مورد اطمینان نبودند لذا تربیت اسلامی به سبک و زمان پیغمبر در دوره ای که امیرالمومنین به خلافت میرسد حداقل میتوان گفت که همهگیر نیست و قشرهای عظیمی از مسلمین، احساسات اسلامی دارند اما معرفت، نه؛ مشکل خوارج از اینجا ناشی میشود طبق منطق شهید مطهری! ۶۸/۲/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ماه صفر سال ۳۹ق
🏴آغاز جنگ نهروان/۱۴
💠رهبرانقلاب
‼️در برخورد خوارج با خلفای بعد مثل حجاج بن يوسف جریانی را نقل کنم. میدانید که حجاج آدم خیلی قسیالقلب بود و اصلا نظیر ندارد البته حجاج فضائلی هم داشت؛ حجاج جزو بلغای عرب بود. خطبه هایی که حجاج در منبر میخوانده، جزو خطبه های فصیح و بلیغی است که جاحظ در «البيان و التبيين» نقل میکند. حجاج حافظ قرآن بود. اما خبیث و دشمن آل پیامبر بود؛ چیز عجیبی بود. یکی از این خوارج را پیش حجاج آوردند. حجاج شنیده بود که این شخص، حافظ قرآن است. به او گفت: «أجمعت القرآن» منظورش این بود که آیا قرآن را در ذهن خودت جمع کرده ای؟ پاسخ داد: «أمفرقا كان فأجمعه» مگر قرآن پراکنده بود که من جمعش کنم؟ البته مقصود او را می فهمید، اما میخواست جواب ندهد. حجاج با همه وحشی گریاش، حلم به خرج داد و گفت: آیا قرآن را حفظ میکنی؟ پاسخ شنید: مگر ترسیدم قرآن فرار کند که حفظش کنم؟ دوباره یک جواب درشت! دید که نه، مثل اینکه بنا ندارد جواب بدهد. حجاج پرسید: درباره عبدالملک چه می گویی؟ آن خارجی گفت: خدا او را لعنت کند و تو را هم با او لعنت کند! ببینید، اینها این طور خشن و صریح حرف می زدند. حجاج با خونسردی گفت: تو کشته خواهی شد، بگو ببینم خدا را چگونه ملاقات خواهی کرد؟ پاسخ شنید که: «القی الله بعملی و تلقاه أنت بدمی» من خدا را با عملم ملاقات میکنم، تو خدا را با خون من ملاقات میکنی، ببینید، برخورد با این گونه آدم ها مگر آسان بود؟ اگر آدمهای عوام غیر اهل بصیرت، چنین انسانی را ببینند، جذبش میشوند، کما اینکه در زمان امیرالمؤمنین عدهای جذبشان شدند. ۷۰/۶/۲۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
💠رهبرانقلاب
‼️متاسفانه مردم ما از حوادث دوران خلافت امیرالمؤمنین چیز زیادی نمیدانند؛ مختصری از جنگها را میدانند؛ اما از تفصیلات آن اطلاعی ندارند! ۷۰/۱۲/۱۳
🗓بمناسبت ۹ صفر سال۳۹ق
🏳آغاز جنگ پر عبرت نهروان
📲۱۵پست درکانال جهادتبیینی!
⚠️توجه؛
‼️مطالعه مطالب از تصویر پیوست!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini