📙《جلسه چهارم ، بخش اول درس استاد_نبوت وامامت》
🔻خطبه ۱۹۲ فراز۸ (نبوت عامه)
وَ لَقَدْ دَخَلَ مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ وَ مَعَهُ اءَخُوهُ هَارُونُ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِما عَلَى فِرْعَوْنَ وَ عَلَیْهِمَا مَدَارِعُ الصُّوفِ وَ بِاءَیْدِیهِمَا الْعِصِیُّ، فَشَرَطَا لَهُ إِنْ اءَسْلَمَ بَقَاءَ مُلْکِهِ وَ دَوَامَ عِزِّهِ، فَقَالَ: اءَ لاَ تَعْجَبُونَ مِنْ هَذَیْنِ یَشْرِطَانِ لِی دَوَامَ الْعِزِّ وَ بَقَاءَ الْمُلْکِ وَ هُمَا بِمَا تَرَوْنَ مِنْ حَالِ الْفَقْرِ وَ الذُّلِّ، فَهَلَّا اءُلْقِیَ عَلَیْهِمَا اءَسَاوِرَ مِنْ ذَهَبٍ؟! إِعْظَاما لِلذَّهَبِ وَ جَمْعِهِ، وَ احْتِقَارا لِلصُّوفِ وَ لُبْسِهِ.
وَ لَوْ اءَرَادَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ لِاءَنْبِیَائِهِ حَیْثُ بَعَثَهُمْ اءَنْ یَفْتَحَ لَهُمْ کُنُوزَ الذِّهْبَانِ، وَ مَعَادِنَ الْعِقْیَانِ، وَ مَغَارِسَ الْجِنَانِ وَ اءَنْ یَحْشُرَ معهم طُیُورَ السَّمَاءِ وَ وُحُوشَ الْاءَرَضِینَ لَفَعَلَ، وَ لَوْ فَعَلَ لَسَقَطَ الْبَلاَءُ، وَ بَطَلَ الْجَزَاءُ، وَ اضْمَحَلَّتِ الْاءَنْبَاءُ وَ لَمَا وَجَبَ لِلْقَابِلِینَ اءُجُورُ الْمُبْتَلَیْنَ، وَ لاَ اسْتَحَقَّ الْمُؤْمِنُونَ ثَوَابَ الْمُحْسِنِینَ وَ لاَ لَزِمَتِ الْاءَسْمَاءُ مَعَانِیَهَا.
وَ لَکِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ جَعَلَ رُسُلَهُ اءُولِی قُوَّهٍ فِی عَزَائِمِهِمْ، وَ ضَعَفَهً فِیمَا تَرَى الْاءَعْیُنُ مِنْ حَالاَتِهِمْ، مَعَ قَنَاعَهٍ تَمْلاَُ الْقُلُوبَ وَ الْعُیُونَ غِنىً، وَ خَصَاصَهٍ تَمْلاَُ الْاءَبْصَارَ وَ الْاءَسْمَاعَ اءَذًى .
وَ لَوْ کَانَتِ الْاءَنْبِیَاءُ اءَهْلَ قُوَّهٍ لاَ تُرَامُ، وَ عِزَّهٍ لاَ تُضَامُ وَ مُلْکٍ تُمْتَدُّ نَحْوَهُ اءَعْنَاقُ الرِّجَالِ، وَ تُشَدُّ إِلَیْهِ عُقَدُ الرِّحَالِ، لَکَانَ ذَلِکَ اءَهْوَنَ عَلَى الْخَلْقِ فِی الاِعْتِبَارِ، وَ اءَبْعَدَ لَهُمْ فِی الاِسْتِکْبَارِ، وَ لاَمَنُوا عَنْ رَهْبَهٍ قَاهِرَهٍ لَهُمْ، اءَوْ رَغْبَهٍ مَائِلَهٍ بِهِمْ، فَکَانَتِ النِّیَّاتُ مُشْتَرَکَهً، وَ الْحَسَنَاتُ مُقْتَسَمَهً.
وَ لَکِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ اءَرَادَ اءَنْ یَکُونَ الاِتِّبَاعُ لِرُسُلِهِ، وَ التَّصْدِیقُ بِکُتُبِهِ، وَ الْخُشُوعُ لِوَجْهِهِ، وَ الاِسْتِکَانَهُ لِاءَمْرِهِ، وَ الاِسْتِسْلاَمُ لِطَاعَتِهِ، اءُمُورا لَهُ خَاصَّهً لاَ تَشُوبُهَا مِنْ غَیْرِهَا شَائِبَهٌ، وَ کُلَّمَا کَانَتِ الْبَلْوَى وَ الاِخْتِبَارُ اءَعْظَمَ، کَانَتِ الْمَثُوبَهُ وَ الْجَزَاءُ اءَجْزَلَ.
#نبوت_و_امامت
💎 کلام استاد در توضیح این فراز از خطبه :
این قسمت از خطبه بحث توحیدی است:👇
هرآنچه مربوط به امور مادی است را تا نبینیم نمی شناسیم (یعنی شناخت ما در گرو دیدن ماست) ولی خداوند متعال را بدون اینکه ببینیم می شناسیم (از نشانه های قدرت خداوند) خداوند می آفریند بدون هیچ زحمتی .در واقع با آوردن مثالی از خودمان این جمله را توضیح می دهیم البته این مثال فقط برای تقریب ذهن است وگرنه برای خداوند نمی توان مثال آورد 《لیس کمثله شیء》
حالا برای روشن شدن مطلب خودمان را در نظر بگیریم که چگونه هرچیزی را می توانیم تصور کنیم بدون هیچ زحمتی _یکجا نشسته ایم وخیالاتمان را به دوردست می فرستیم_در خیالات ما ضعیف وقوی یکسان است .در واقع همه کارهای ما با تخیلاتمان شکل می گیرد و این خیالات و تصورات را خداوند به ما ارزانی فرموده است .پس دیگر جای تعجب نیست که خداوند چگونه بدون زحمت می آفریند .
《خلق الخلائق بقدرته》اوبا قدرت خود پدیده ها را افرید .
عالم خیال ، عالم جزییات است وعالم فکر، عالم کلیات.
《واستعبدالارباب بعزّته》خدایی که همه اربابان عالم را به بندگی خود گرفته است . وهمه اربابان دنیا عبد خداهستند وعزت مخصوص خداست.(معلوم می شود که ارباب بودن به عزت است.) ولله العزة
《وسادالعظماء بجوده》به واسطه جود وکرمش برهمه بزرگان سیادت دارد (معلوم می شود که سیادت به بخشش است ) "احسان کن به هر که می خواهی تا امیر او باشی."
ازاینجا به بعد مربوط به نبوت است:👇
《وهوالذی اسکن الدنیا خلقه》
اوخدایی است که دنیا را مسکن مخلوقات برگزید.
💥در این قسمت به یکی از پرسشهای نبوت پاسخ داده می شود :
آیا پیامبران فقط برای انسانها آمده اند⁉ یا جن ها هم پیامبر می خواهند⁉
جن ها هم به پیامبر نیاز دارند ولی نه از جنس خودشان بلکه آنها هم از پیامبر انسانها بهره می برند.(این وجه فضیلت انسان بر جن است) اگر آنها از خودشان پیامبر داشتند زیر بار حضرت سلیمان نمی رفتند ولی آنها در خدمت سلیمانِ نبیّ بودند .
ادامه دارد...
#نبوت_و_امامت
📙جلسه پنجم ، بخش دوم درس استاد _نبوت و امامت
🔷 در ادامه بحث عصمت ، به چرایی و چگونگی این مسئله می پردازیم ؛
🔹چرا (لِمَ) :
▫چرا انبیاء باید معصوم از اشتباه باشند ؟
▫چرا انبیاء باید معصوم از گناه باشند؟
🔹چگونه (کیفَ) :
▫چگونه پیامبران معصوم ازخطا باشند ؟
▫ چگونه پیامبران معصوم از گناه باشند ؟
🔸🔸🔸🔸🔸
🔷 در پاسخ به چراها :
باید گفت : انبیاء آمده اند تا مردم را از گناه باز دارند و آن ها را تربیت کنند .
لیتلوا علیهم آیاته و یزکیهم . (برای تزکیه آمده اند)
چطور می توانند خودشان گناه کنند؟(نقض غرض می شود)
چون هدف و غرض آن ها تزکیه است ، پس خودشان باید معصوم باشند تا بتوانند تزکیه کنند. و اگر می بینیم مثلا در توراتِ تحریف شده به انبیاء نسبت گناه داده اند برای توجیه گناهان خودشان است .
در مورد اینکه چرا انبیاء نباید اشتباه کنند ، پاسخ این است که اشتباه موجب سلب اعتماد می شود. در واقع رابطه بین اشتباه و اعتماد یک رابطه معکوس است . هرچه اشتباه بیشتر باشد اعتماد کمتر می شود .در مورد انبیاء نیز هرچه اعتماد بیشتر باشد ،اطاعت نیز بیشتر می شود .
☑ اطاعت محض به خاطر اعتماد محض است .
🔸🔸🔸🔸🔸
🔷 در پاسخ به چگونه ها :
▫در پاسخ به این پرسش که چگونه ممکن است پیامبر گناه نکند باید گفت : ما که انسان های معمولی ای هستیم گاهی حاضر نیستیم بعضی کارهای هرچند به ظاهر ناچیز را به خاطر زشتی آن انجام دهیم زیرا قبح آن کار برای ما معلوم است و چون و چرایی نمی کنیم . در مثال ساده ای بیان می شود که آیا کسی هست که لخت و عریان به خیابان بِدَود ؟ این کار در نظر همه بسیار زشت و قبیح است چون ما زشتی این کار را درک کرده ایم . خیلی کارهای دیگری هم هست که ما انجام نمی دهیم به خاطر قُبح آن .پس اگر قُبح عملی معلوم باشد آن را انجام نمی دهیم و اگر درکی ار قُبح گناهی داشته باشیم هم آن را انجام نمی دهیم . البته این مسئله وجه دیگری هم دارد وآن درک محضر خداوند است و این وجه بر دو وجه دیگر اولویت دارد چون جلوی ترک اولی را هم می گیرد .
وقتی ما در مقابل بزرگی ، عالمی و یا هرکسی که در نظر ما محترم است ، نهایت احترام و تواضع را به خرج می دهیم و در نهایت دائم از او به خاطر کمی و کاستی عذر خواهی می کنیم ، چگونه ممکن است پیامبر که عظمت و بزرگی خداوند را می داند در محضر خدا گناه کند ؟ در واقع به میزان درک محضر خداوند عصمت وجود دارد . (عصمت درجات دارد) ما هم در بعضی موارد عصمت داریم .
▫و در پاسخ به این پرسش که چگونه انبیاء از اشتباه عصمت دارند ، باید بیان داشت که میزان خطا یا اشتباه با میزان اطلاعات رابطه معکوس دارد . هرچه اطلاعات بیشتر شود خطا کمتر می شود .
اگر اطلاعات به سمت بی نهایت برود ، خطا صِفر می شود.
☑ درست به همین دلیل است که خداوند خطا ندارد ، چون خداوند علم محض است .
کسی هم که از طریق وحی به منبع بی نهایتِ علم متصل است خطا نمی کند .
ما یَنطِقُ عَنِ الهَوی اِن هُوَ الّا وَحی یوحی . (نجم/۳)
《از روی هوا وهوس سخن نمی گوید ، گفتار او چیزی جز وحی که به او نازل می شود نیست》
☑ اتصال انبیاء همیشگی است چون مردم باید مطیع محض آنان باشند .
☑ پیامبر از طریق وحی و امام از طریق الهام به خداوند وصل هستند .
#نبوت_و_امامت
📙《جلسه اول》
#نبیّ و#رسول
✴️ در ابتدای درس می پردازیم به تفاوت #نبیّ و#رسول
#نبیّ بر وزن فعیل است به معنای خبیر (صفت مشبهه)
#رسول بر وزن فعول است به معنای فرستاده .
حالا کسی که قرار است فرستاده شود باید خبری هم همراه خود داشته باشد یعنی رسولی (فرستاده ای) که نبیّ (آگاه به خبر) هم هست .
✅ البته نکته اینجاست که هر رسولی نبیّ هم هست ولی هر نبیّ رسول نمی شود .
ودایره تنگ تری هم داریم وآن "اولوالعزم " است .
بعضی هم رسول بودند وهم اولوالعزم به جهت اینکه هم صاحب کتابند وهم صاحب شریعت.
❇️ البته در روایات خیلی بر معنای لغوی تکیه نکرده اند .
امّا در کتاب "اصول کافی " اول کتاب الحجة بابی وجود دارد به نام باب الفتح بین النبیّ والرسول والمحدّث.
در آنجا فرق بین هرسه را اینگونه آورده است :
🔹#رسول کسی است که جبرائیل علیه السلام را می بیند در هنگامیکه وحی را می رساند.
🔹#نبیّ کسی است که در خواب بر او وحی می شود واگر در بیداری جبرائیل و فرشته را ببیند دیگر سخن اورا نمی شنود .
پس تا اینجا نبیّ ضعیفتر از رسول است .
❇️حضرت ابراهیم هردو را با هم داشتند.
🔹 #محدّث کسی است که صوت می شنود ولی فرشته را نمی بیند . کسی که برایش حدیث گفته می شود .
❇️ محدّث در واقع همان امام است که صدا را می شنود ولی فرشته را یا نمی بیند ویا اگر ببیند فرشته به طور مجسم با او حرف نمی زند .
🔻البته گاهی غیر امام هم صدای فرشتگان را می شنوند مثل مادر موسی و یا حضرت زهرا سلام الله علیها که در ادامه داستانش را می آوریم .و گاهی استثناء هم وجود دارد مثل حضرت مریم سلام الله علیها که هم صدای فرشته را شنید وهم اورا دید.
💎واما داستان حضرت زهرا سلام الله علیها :
روزی حضرت علی علیه السلام وارد منزل شدند و متوجه گشتند که حضرت زهرا سلام الله علیها با شخصی در حال سخن گفتن هستند ، جویا شدند که یا زهرا با چه کسی سخن می گویی ؟حضرت زهرا فرمودند:با فرشته ای سخن می گویم و حضرت علی علیه السلام فرمودند پس من می نویسم واز همانجا هم "مصحف فاطمیه" شکل گرفت .
این ماجرا درصورتی اتفاق می افتاد که هیچکدام فرشته را نمی دیدند وفقط صوت او را می شنیدند . یک واقعیت در باره حضرت زهرا سلام الله علیها این است که بیشتر غم وناراحتی ایشان بعداز فوت رسول الله صلوات الله وسلامه علیه قطع وحی بود نه فقط فقدان پدر .
#نبوت_و_امامت.
📙《جلسه چهارم ، بخش اول درس استاد_نبوت وامامت》
توضیحات استاد:
در ادامه بحث نبوت عامه در فراز هشتم از خطبه قاصعه ، امام (ع) به نکوهش غرور و کبر وتعصب فرعون در مقابل موسی و هارون که لباسهای ساده برتن داشتند و بر فرعون وارد شدند تا اورا مورد هدایت قراردهند، پرداخته است .
موسی و هارون با لباس پشیمینه پس از مدتها انتظار وارد قصر فرعون شدند و او را به پرستش خدای یگانه دعوت کرده و گفتند که اگر تسلیم فرمان خداوند شوی عزت وقدرتت پایدار می ماند ...ولی فرعون سخنان آنان را به استهزاء گرفت و کوچک شمرد .
در نظر فرعون زر و زیور ارزش محسوب می شدند .
در اینجا امام علیه السلام این حقیقت را که ارزش واقعی ، آن نبودو فرعون و فرعونیان می پنداشتند ، با بیانی بسیار زیبا شرح می دهد که اگر قرار بود خداوند همراه با پیامبرانش گنج های طلا ومعادن زر و باغ های خرم و...گسیل می داشت ، دیگر آزمایش ارزشی نداشت و پاداش و جزا بی فایده بود و اسمهای با مسمّی همچون ( بهشت ، مومن ، ثواب ، مخلص و...) با معانی خود همراه نمی گشت.
در عوض خداوند با پیامبرانش نیرویی را همراه کرد که حتی همه سلاطین دنیا آن را نداشتند وآن عزم و اراده قوی بود.اگرچه از نظر ظاهر در چشم مردم فقیر و تهیدست بودند ولی قلبها وچشمها را پر از غنا می کرد. (در جهات معنوی ، قوی و نیرومند ودر جهات مادی ساده و بی آلایش بودند)
🔻ملاک تشخیص قناعت :
اگر احساس بی نیازی می کنیم یعنی قناعت داریم اما اگر کسی را بالاتر از خود ببینیم وازخود بیخود شویم پس هنوز قناعت نداریم.
🔻خداوند به حضرت داوود که ثروت بسیار در اختیار داشت فرمود :
نمی خواهم از بیت المال بخوری پس آهن را در دستانش نرم کرد واورا آهنگری توانا ساخت ، تا از قوای خود امرار معاش نماید .در واقع این هم معجزه اوبود و هم رزقش .
در توضیح بیشتر آمده:
اگر پیامبران قدرتمندانی بودندکه کسی به قدرت آنها نمی رسید و صاحب عزتی بودند که هیچگاه پایمال نمی شد و صاحب مُلکی بودند که افراد برای آن گردن می کشیدندو بار سفر می بستند تا به آن برسند(تا آنرا ببینند) پس مردم ساده تر از روی ترس به آنها ایمان می آوردند و در مقابلشان خاضع می شدند.
اما خداوند سبحان اراده نمود تا پیرویِ پیامبرانش و پذیرش کتابش همراه با خضوع و فروتنی در مقابل فرمان آن ها و تسلیم در برابرشان باشد واین امور خاصِّ آنها باشد (با خلوص همراه باشد) وانگیزه دیگری در پی نداشته باشد.ودر واقع هرچه امتحان و آزمایش بزرگتر، ثواب واجر آن هم بیشتر خواهد بود.
ادامه دارد...
#نبوت_و_امامت
📙جلسه چهارم ، بخش سوم درس استاد_نبوت و امامت
ادامه توضیحات استاد:
در روزگاری که مردم روی زمین دارای مذاهب پراکنده ، خواسته های گوناگون ، و روش های متفاوت بودند (هرکدام راه خود را می رفتند) ، عده ای خدارا به پدیده ها (بندگانش) تشبیه کرده وگروهی نام های ارزشمند خدا را انکار می کردند(کفر می ورزیدند) و به بُت ها نسبت می دادند ، وبرخی به غیر خدا اشاره می کردند.(مقصودشان از خدا، خدای واقعی نبود)
🔸🔸🔸🔸
خداوند به واسطه پیامبر آنها را از گمراهی نجات داد و با جایگاه پیامبر آن ها را از جهالت رهایی بخشید (اشاره به زحمات طاقت فرسای ۲۳ ساله پیامبراکرم)
🔸🔸🔸🔸
تا اینکه خداوند متعال خواست پیامبرش را به لقای خود ببرد در نهایت کرامت واحترام . خداوند اورا کرامت بخشید از دار دنیا و خواست از مقام و جایگاه بلا دورش سازد .پس با کرامت نیز روح اورا قبض نمود .
🔸🔸🔸🔸
واما پیامبر رحمت محال است امت خود را پس از خود یله و رها بگذارد و از میانشان برود .
آیا ممکن است این پیامبری که ۲۳ سال سختی و مشقت را به جان خرید برای هدایت امتش ، آن ها را بدون سرپرست رها و به حال خود بگذارد ؟ مگر نه اینکه حدیث ثقلین به طور متواتر در کتب اهل سنت و شیعه نقل شده است که پیامبر فرمود :
من دو چیز گرانمایه را در میان شما وامی گذارم و می روم : 《 کتاب خدا و عترتم》
به این وسیله پیامبر از انحراف امتش جلوگیری نمود و حجت را بر آنان تمام کرد.
🔸🔸🔸🔸
🔴 کتاب معرفی شده در این جلسه توسط استادگرامی :
"آزادی معنوی" اثر استاد شهید مرتضی مطهری (فصل پنجم ، بزرگی و بزرگواری روح)
#نبوت_و_امامت
📙جلسه پنجم ، بخش اول درس استاد_نبوت وامامت
💠 عصمت
🔹 باید گفت که عصمت از جمله مباحث مشترک بین نبوت وامامت است.
🔹 عصمت به معنای کلی یعنی مصوونیت و در امان بودن .
🔹اَشکال عصمت در انبیاء وحجت های الهی :
▫️عصمت از گناه
▫️عصمت از خطا واشتباه
🔹شیعه معتقد است که پیامبر چه قبل از نبوت و چه بعداز نبوت ، نباید گناه داشته باشد و چه در امور دینی و چه در امور دنیایی هیچ خطا و اشتباهی از او سر نزند.
🔹این وسعت معنای عصمت به این شکل ، مخصوص شیعه ۱۲ امامی است . سایر فِرَق مسلمانان و پیروان ادیان دیگر اگرچه به عصمت قائل هستند اما نه با این گستردگی (در گناه و در اشتباه ، قبل از نبوت و بعداز نبوت) طبعاً وقتی شیعه به چنین معنای گسترده ای معتقد است ، دفاع از این باور هم مشکل تر می باشد.
🔹 در مذاهب دیگر ، اعتقاد به عصمت پیامبران ، شدت وضعف دارد.
مثلاً:
▫️ یهود قائل به عصمت پیامبران نیست.
▫️مسیحی ها عیسی را تا حد زیادی معصوم می دانند. ولی کاتولیک ها شخص پاپ را هم معصوم می دانند. (واین نکته جالبی است ) برای کسانی که اعتقاد به عصمت را یک باور کهنه می دانند.(واپس گرایان)
در حالیکه صدها میلیون نفر در جهان معتقدند پاپ معصوم است. ارتدوکس ها کل تشکیلات کلیسا را معصوم می دانند و حکم کلیسا را حکم خدا تلقی می کنند.
▫️اهل سنت ، پیامبر را فقط از شرک معصوم می دانند و برخی از آنان عصمت از اشتباه در اخذ وحی و ابلاغ آن را و همچنین عصمت از گناه کبیره بعد از نبوت را قبول دارند. ولی نسبت به گناه صغیره و عصمت قبل از نبوت ، این مسئله را قبول ندارند.
▫️باز درمورد اعتقاد شیعه به عصمت باید گفت که ، پیامبر در امور دنیایی هم خطا نمی کند.و به خاطر همین اعتقاد گسترده در شیعه ، کتابهایی با عنوان "تنزیه الانبیاء" توسط برخی علماء تألیف شده است ؛ ازجمله : علم الهدی ، سید مرتضی و اخیراً هم آیت الله معرفت.
این کتابها در پاسخ به برخی شبهات مبنی بر علت اشاره قرآن به برخی خطاب ها وعتاب ها به انبیاء نوشته شده است که توجه می دهد به اینکه این خطاب های قرآن برای معصیت نبوده است . همچنین در مجموعه ۱۰ جلدی تفسیر پیام قرآن آیت الله مکارم نیز به طور مفصل در بحث تنزیه الانبیاء اشاراتی شده است .
#نبوت_و_امامت
📙جلسه چهارم ، بخش دوم درس استاد_نبوت وامامت
توضیحات استاد:
در فراز پنجم از خطبه اول اشاره به نبوت خاصه پیامبر خاتم (ص) دارد .
در این بخش امام علی (ع) به چهار نکته اشاره می فرمایند :
نخست ، مسأله بعثت پیامبر اسلام و بخشی از ویژگی ها و فضایل آن حضرت ونشانه های نبوت او .
دوم ، شرایط زمان هنگام بعثت ایشان از نظر انحرافات دینی و اعتقادی و نجات و هدایت مردم از این ظلمات به وسیله نور محمدی(ص)
سوم، رحلت پیامبر از دنیا
چهارم ، قرآن ، میراثی که از ایشان باقی مانده است .
🔸🔸🔸🔸
هر پیامبری یک ویژگی های خاصی برای خود داشته است .پیامبر اکرم _صلوات الله علیه _ نیز : قرآن کریم (معجزه باقیه) ، معراج ، رحمت للعالمین بودن ، اشرف الانبیاء بودن ، خُلق عظیم ، امامت ایشان واهل ببت آن حضرت ، آوردن کرامت و...
🔸🔸🔸🔸
یکی از کارهایی که امیرمومنان در نهج البلاغه انجام دادند ، در مقابل تلاش دشمنان برای به فراموشی سپردن زحمات پیامبر بود و حضرت مقابل این تلاش ایستادند و دائم وضیعیت مردم در دوران جاهلیت را یادآوری می کردند و پیامبر را فراوان توصیف می نمودند . کمتر خطبه ای ایراد می نمودند که به تعریف و تمجید پیامبر نیانجامد . هدف امیرالمومنین(ع) این بود که وعده خداوند محقق شود ونبوت کامل گردد (اختصاص به خاتمیت دارد)
🔸🔸🔸🔸
همه پیامبران پیشین موظف بودند که خبر آمدن پیامبر اسلام ، خاتم الانبیاء ، محمد مصطفی (ص) را به مردم زمان خود بدهند و پیروانشان را به پیروی از پیامبر خاتم دعوت کنند زیرا خداوند از تمامشان میثاق گرفته بود . مثل تمام شیعیان در عصر امامت (از سال ۱۱ تا ۲۵۵ هجری ) که موظف بوده اند به امام زمان (خاتم الاوصیاء) ایمان داشته باشند .
و همچنین مثل معاد که همه ما به آن اعتقاد داریم بااینکه هنوز وقتش نرسیده .
نشانه های پیامبر اکرم نیز آنچنان در نزد پیشینیان مشهور بود که بُحَیرای مسیحی از روی همین نشانه ها پیامبر را شناخت .
🔸🔸🔸🔸
در این فراز امیرالمومنین (ع) سه بار بحث کرامت را مطرح می فرمایند :
🔸کریماً میلاده(میلاد او با کرامت بود)
🔸اکرمه عن دارالدنیا (کرامت بخشید از دار دنیا)
🔸فَقَبَضَهُ الیه کریما ( با احترام و کرامت اورا قبض روح فرمود)
#نبوت_و_امامت
📙 جلسه چهارم ، بخش دوم درس استاد_نبوت وامامت
🔻خطبه اول فراز پنجم / بعثت پیامبر خاتم
《مبعث پيامبر اسلام(ص)》
اِلي انْ بعث اللّهُ سُبْحانهُ مُحمّداً رسُول اللّهِ صلّي اللّهُ عليهِ و آلِهِ لاِِنْجازِ عِدتِهِ، وتمامِ نُبُوّتِهِ، مأْخُوذاً علي النّبِيين ميثاقُهُ، مشْهُورةً سِماتُهُ، كريماً ميلادُهُ. و اهْلُ الاْرْضِ يوْمئِذ مِللٌ مُتفرِّقةٌ، و اهْواءٌ مُنْتشِرةٌ، و طرائِقُ مُتشتِّتةٌ، بين مُشبِّه لِلّهِ بِخلْقِهِ، اوْ مُلْحِد فِي اسْمِهِ، اوْ مُشير اِلي غيرِهِ. فهداهُمْ بِهِ مِن الضّلالةِ، و انْقذهُمْ بِمكانِهِ مِن الْجهالةِ. ثُمّ اخْتار سُبْحانهُ لِمُحمّد صلّي اللّهُ عليهِ و آلِهِ لِقاءهُ، و رضِي لهُ ما عِنْدهُ، و اكرمهُ عنْ دارِ الدُّنْيا، و رغِب بِهِ عنْ مُقارنةِ الْبلْوي، فقبضهُ اِليهِ كريماً صلّي اللّهُ عليهِ و آلِهِ،
🔸🔸🔸🔸
ترجمه :
مبعث پيامبر اسلام(ص)
تا خداوند محمّد رسول اللّه صلّي اللّه عليه وآله را براي به انجام رساندن وعده اش، وبه پايان بردن مقام نبوت مبعوث كرد، درحالي كه قبولي رسالت اورا ازتمام انبياگرفته بود، نشانه هايش روشن، و ميلادش باعزت و كرامت بود. در آن روزگار اهل زمين مللي پراكنده، داراي خواسته هايي متفاوت، و روشهايي مختلف بودند، گروهي خدا را تشبيه به مخلوق كرده، عده اي در نام او ازحق منحرف بوده، و برخي غير او را عبادت مي نمودند. چنين مردمي را به وسيله پيامبر از گمراهي به هدايت رساند، و به سبب شخصيت او از چاه جهالت به در آورد. آن گاه لقايش را براي محمّد صلّي اللّه عليه وآله اختيار كرد و جوار خود را براي او پسنديد، با فراخواندنش از اين دنيا به او اكرام نمود، و براي او فردوس اعلا را به جاي قرين بودن به ابتلائات وسختيهابرگزيد، و اورا كريمانه به سوي خودبرد(درود خدا براو وخاندانش باد)
🔸🔸🔸🔸
#نبوت_و_امامت
📜《جلسه دوم》
#نسبت_بین_امامت_و_رسالت_یا_نبوت
✴ نسبت بین امامت به معنای قرآنی ورسالت یا نبوت ، عموم خصوص من وجه است .
🔶 بعضی رسول هستند ولی امام نیستند مثل جناب نوح علیه السلام که رسول بود ولی امام نبود.
🔶 بعضی هم رسولند وهم امام مثل حضرت ابراهیم علیه السلام .
🔶 نبیّ وامام وجه اشتراکشان این است که هردو #حجّت_خدا هستند.
🔸#حجّت یعنی دلیل_ یا آنکه به آن احتجاج شود.یعنی در مقام استدلال و مقابله ودعوا ومرافعه به او احتجاج می کنند.
▪ این حجت گاهی به نفع ماست و گاهی به ضرر ماست.
❇ این حجّتی که خداوند قرار داده است ، #حجّت_علی_الناس است . یعنی خداوند برای محاکمه مردم حجّت فرستاده است که بهانه نیاورند که ما راهنما نداشتیم برای همین گناه کردیم .
🔸در واقع این راهنما ها همان حجت های خداوند بر روی زمین هستند.
#نبوت_و_امامت
#انواع_حجّت
#حجّت_ظاهری که انبیاء وائمه هستند.
#حجّت_باطنی همان عقل است .
💎 عقل پیامبر درونی است.
پیامبران و امامان عقل بیرونی ومجسم هستند.
🔶 از آنجاکه عقل حجّت باطنی است پس اگر تعطیل شود، دین هم تعطیل می شود.
🔶 اگر عقل چیزی بگوید باید اجابت کنیم ودیگر نیازی نیست دنبال آیه و حدیث باشیم .
🔶 دین بدون عقل پیش نمی رود .
《ماحکم به العقل حکم به الشرع》
🔶 #کار_عقل_چیست_؟
ما بعث الله انبیاءه ورُسله الّا لیعقلوا عنِ الله
🔶 خداوند پیامبران وامامان را نفرستاده مگر برای رساندن حقایق از خدا به ما (لیعقلوا عنِ الله)
پس ما باید با عقل این حقایق را درک کنیم .(عقل تربیت شده توسط انبیاء)
📢 به بیانی دیگر امواج فرستاده می شود ، این گیرنده است که باید دقیق باشد وخوب کار کند.
گاهی راه دور است وبه آنتن های تقویت کننده نیاز است .
منبع اصلی فرستنده #خداست وآنتن ها #انبیاء هستند و گیرنده #عقل ماست .
#عقل_در_نگاه_فلسفه ابزار درک حقایق یا دستیابی به واقعیتها است .
#عقل_از_نگاه_ائمه وسیله دریافت و گیرنده حقایق از لسان وحی است .
💠 افتخار عقل این است که قرآن را بفهمد و سخن امیرالمومنین را بفهمد.
#نبوت_و_امامت
#دیدگاه_ادیان_به_مسئله_نبوت
#نبوت به معنای اسلامی و قرآنی با #نبوت به معنای مسیحی و یهودی تفاوت دارد.
🔸 در کتاب مقدس و عهد عتیق : هرکسی که اخبار غیبی را بگوید #نبیّ است . آنها حتی پیشگویی ها را هم به نبوت ربط می دهند. وکسانی را که پیشگویی می کردند را نبیّ می خواندند.
✅ نبیّ ارائه طریق و راهنمایی می کند نه اینکه صرفاً اطلاعاتی از آینده داشته باشد.
🔸 مسیحی ها عیسی علیه السلام را پیغمبر هم نمی دانند ودین آنها بدون نبوت است .آنها انبیاء گذشته را نبیّ می دانند و از نظر آنها عیسی پسر خدا وگویی خودِ خدا . لذا ما که می گوییم مسیح علیه السلام آنها نمی پسندند وناراحت می شوند ، چون نگاه آنها به مسیح بالاتر از پیامبر است.
#نبوت_و_امامت