eitaa logo
اطراف|م.ص.صاد
116 دنبال‌کننده
123 عکس
97 ویدیو
8 فایل
اطراف , گاه نوشت‌ ادمین @Saber1365
مشاهده در ایتا
دانلود
! پس چرا ما نمی‌بینیم؟ در گوشه و کنار می‌بینیم و می‌شنویم که برخی ان قلت می‌کنند: اگر به قله نزدیکیم پس چرا ما نمی‌بینیم؟ باید پرسید آن روز که در دامنه بودیم درکی داشتید که حالا ندارید؟ اگر از این بحث بگذریم که افق دید برخی در چه سطحی است و قله را در بقالی سرکوچه و هنگام خرید ماست و شیر جستجو می‌کنند. با این حال کمتر دیدم که نسبت به نزدیکی قله تبیینی صورت بگیرد. سعی می‌کنم یک وجه از وجوه نزدیکی به قله را تبیین کنم. در حدود دهه نود، باور و نگرشی در داخل جامعه سیاسی و اقتصادی ایران شکل گرفت و به جامعه نیز سرایت کرد که اقتصاد ایران و مشکلات آن جز با برداشتن تحریم آمریکا و توافق با آنان حل نخواهد شد. این ایده سراسر دهه نود را به خود اختصاص داد و به محک تجربه سپرده شد. اما ایده مقابل آن نظریه ای بود که قائل بود اقتصاد ایران اگرچه متاثر از تحریم‌هاست اما درمان آن اولا به اشکالات درونی اقتصادی و فرهنگ غلط اقتصادی بازگشت دارد و ثانیا در طول زمان تحریم اثر خود را از دست خواهد داد و در تعامل با دنیای غیر آمریکایی می‌توان بر تحریم نیز فائق آمد. اما این ایده در مقیاس دولت هیچگاه تجربه نشد. چون این ایده که عمدتا از سوی رهبری پشتیبانی می‌شد ایده‌ای بود که بسیار شجاعت می‌خواست. در دولت سیزدهم رویکرد دولت با سرعتی نه چندان زیاد از ایده اول به ایده دوم شیفت پیدا کرد. و اثرات آن علی رغم انباشت تاثرات یک دهه‌ای ایده اول کم کم رخ نمود. و مهم‌ترین اتفاق یعنی درستی ایده دوم اثبات شد و قطار اقتصاد و سیاست به حرکت درآمد و بدون اتکاء به مقوله تحریم احیا شد. البته پر واضح است که آثار تحریم و خصوصا حاکمیت ایده اول به مدت یک دهه بر مقدرات کشور به آسانی محو نخواهد شد اما کارآمدی ایده دوم بزودی رخ نمود. نکته تکمله بر این تبیین عبارت است از فرآیندی دیدن ایده دوم. ایده دوم یک پروژه چند ساله نیست بلکه فرآیندی است که به مدد تجربه و گذر از حوادث خود را تکمیل و بازسازی می‌کند و با رشد و معرفت جامعه روز به روز اشتباه‌ها و خطاهایش را پوشش می‌دهد و جلو میرود. ایده دوم و ثمر بخشی آن فقط یک وجه از نزدیکی به قله است! م.ص.صادقی| ۱شهریور ۱۴۰۲ https://eitaa.com/atraf_man http://fna.ir/3eniv3 خبرگزاری فارس
در ستایش از عمل خیر، حاج آقای قرائتی خدا حفظ کند حاج آقای را. آقای قرائتی برای من صرفا یک استاد تفسیر قرآن در صدا و سیما نیست که مستمرا و با صلابت سال‌ها درس گفته باشد و با مثال‌هایش جلوه رحمانی حق را بر لب و قلب‌مان نشانده باشد. حتی او نماد نهضت سواد آموزی هم نیست اگرچه نهضت با او شناخته می‌شود. آقای قرائتی با نماز و مسجد و زکات هم شناخته می‌شود اما تمام این‌ها او نیست. استاد قرائتی نماد وظیفه‌گرایی - توفیق عمل خیر - خدمت دینی به جامعه است. آقای قرائتی برای من نشان طلبه‌ایست که توفیق عمل خیر در مقیاس ملت و کشور دارد. آقای قرائتی نماد طلبه با توفیق است. ایشان خیلی در بحث درس و حوزه نمانده اما بقدری که ما حتی نمی‌توانیم تصورش را هم بکنیم توفیق عمل خیر و صالح داشته. او از نظر من طلبه سعادت‌مند است. نماد تلاش و دین و خدمت. از کارهایش بوی اخلاص به مشام میرسد، در جناحی نمی‌گنجد و برای انقلاب زحمت کشیده است. نماد وصل است و وصال! او جایش کنار آقاست، همان کنار صندلی ایشان در بیت. واقعیت آنکه خیلی افراد طلبه می‌شوند اما همه توفیق ندارند طلبه بمانند چه در صورت و چه در سیرت. برخی هم طلبه می‌مانند اما توفیق چنین سعادت‌ها و سر منشاء شدن خیرات را ندارند هر چند فاضل و ملا باشند. خداوند توفیق دهد کمی از سعادت‌های ایشان نصیب ما شود. عافاک الله بحق محمد و آل محمد. م.ص.صادقی| ۲شهریور ۱۴۰۲ https://eitaa.com/atraf_man
"فانکم لو عاینتم ما قد عاین من مات منکم لجزعتم و وهلتم و سمعتم و اطعتم ولکن محجوب عنکم ما قد عاینوا و قریب ما یطرح الحجاب ولقد بصرتم ان ابصرتم و اسمعتم ان سمعتم و هدیتم ان اهتدیتم" نهج‌البلاغه، فیض الاسلام، خطبه ۲۰ امیرالمومنین می‌فرماید اگر معاینه می‌کردید آنچنان که اموات معاینه می‌کنند آخرت را، ۴ خصوصیت پیدا می‌کردید: جزع و گریه‌. ترس و پرهیز. گوش کردن. اطاعت کردن. https://eitaa.com/atraf_man
نه به ! نه به ! حرف تندی است اما کمی صبر کنید شاید همراه شدید بعد از بیانات حکیمانه حضرت آقا و حمایت بی‌نظیر ایشان از و اشاره ایشان به لزوم و صحت حذف حالا برخی عزیزان شروع کرده‌اند به نقد ناقدان حذف ارز و شیپور بدست می‌گویند کجایید که تحلیل و نظر ما درست بود! و حال از نظر خود برگردید یا عذرخواهی کنید یا ... البته این نوع رفتار و مواجهه با بیانات آقا پر تکرار بوده است. چه از سوی آنانکه مثلا برای زدن وزارت بهداشت و واکسن دنبال عبارتی از آقا برای تایید خود می‌گردند و چه آنانکه در رد آنان دنبال عبارتی برای استناد و جواب دادن. این مسئله در بحث جمعیت و اقتصاد و غیره هم هست. الان در این مباحثه دنبال طرفداری یا اثبات هیچ‌کدام از نظریات نیستم اما بنظر رسید بدترین کار ممکن را با منطق آقا انجام می‌دهیم! برادران و خواهران عزیز. فرمایشان آقا چماق نیست و از منطق و استدلال برخوردار است‌ و برآمده از یک سیر عقلانی و فرآیند مشاوره و تحقیق و تجربه و کارشناسی است. اینگونه مواجهه و با منطق آقا و ایستایی بر الفاظ و منویات به ضد راهبری و هدایت جامعه و ایستایی در فکر و اندیشه منجر می‌شود. بیانات آقا امری یا چیزی برای مصرف و پشتوانه‌سازی برای ایده‌ها و نظرات ما نیست. هیچ اشکالی ندارد که ما چه قبل و چه بعد از فرمایشات آقا به عنوان یک انقلابی نظری تخصصی و علمی اما در جهت متعاکس یا متضاد داشته باشیم. این نکته بارها در فرمایشات آقا نسبت به مواضع‌شان مورد تاکید واقع شده است، اما ما بی توجهیم! چرا؟ اصولا فروکاهیدن منطق رهبری برای ساخت دوگان‌ها و هواداری و ورزشگاه‌سازی جامعه به ضد هدایت جامعه منجر می‌شود و مردم و نخبگان را بر سر دو راهی انتخاب قرار می‌دهد حال آنکه لازم نیست هر فردی از جامعه و نخبگان نسبت به همه موضوعات موضع داشته باشند . مواضعی قرمز یا آبی! جامعه رنگ‌های دیگر هم هست. منظور من این است که جامعه ذیل بیان و رهنمود رهبری می‌بایست در مسیر فکر، آگاهی و فرآیند تجربه - اندیشه قرار ‌گیرد و بناست در این مسیر پخته و عمیق شود. اما روش مذکور فرصت فکر را میگیرد و افراد را مجبور به انتخاب در امور پیچیده می‌کند اما با این دست فرمان همه امور ساده و بسیط است. و جملگی متخصص‌اند و در هر کوی و برزن مجازی و حقیقی در حال ارائه راه‌کار و انتخاب موضع! جامعه ما سیاسی بودن را مرهون انقلاب است و باید از آن پاسداری کنیم اما این اتفاق اصلا به معنای سیاسی بودن نیست! به معنای عوامانه و دم دستی شدن مسائل پیچیده حکمرانی است. به معنای تنزل سیاست و سطحی شدن امر سیاسی حتی بین سیاسیون است. (مشهود عام و خاص) این مسئله اطراف و آسیب‌های دیگری هم دارد از جمله گم‌شدن و کمرنگ شدن منطق رهبری و در عوض چالش شدن و محل نزاع شدن مواضع آقا. این ضربه‌ای است که ما انقلابی‌ها به خود می‌زنیم. م.ص.صادقی| ۹شهریور۱۴۰۲ https://eitaa.com/atraf_man
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرمایش آقا در رابطه با سوالی درباره داشتن رای و نظر علمی و کارشناسی اما بر خلاف نظر ایشان‌. البته نکته حقیر مطلبی افزون بر نکته پیش گفته دارد و آن ممانعت از امتداد راهبری و منطق رهبری است. https://eitaa.com/atraf_man
ما از تو نداریم به غیر از تو تمنا حلوا به کسی ده که محبت نچشیده است ۱۴۴۵ https://eitaa.com/atraf_man
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
! تقلید یعنی فرد/جامعه/دولت نتواند روح زایندگی داشته باشد و از درون مقدرات خود را آرایش و چینش کند بلکه با تبعیت محض از دیگری و غیر، روح ناآرام خود را ارضاء و در پی پرستیژ باشد. آنچه امروز در ایده توسعه کشورهای جنوبی خلیج فارس می‌گذرد یک توسعه تقلیدی و البته ناهمگون با بوم فرهنگی و زیستی آنجاست. ایده توسعه عمدتا بر محور ساخت دکوری زیبا و جذاب و البته روایت تکنیکی آن است. اما در این سرزمین ایده‌ای برای رشد و تعالی و حتی توسعه مادی اما از سوی مردم و ملت و جامعه نمی‌بینیم! ملتی که صرفا مصرف کننده و چشم به تماشا نشسته است و صرفا نقش هوادار و تماشاگری را بر عهده دارد. این ایده فاقد رشد در مقیاس جامعه و زایش در آن سطح است‌‌. اما این نوشتار درصدد توجه به اصل ایده توسعه در این کشورها نیست بلکه عرض تاسف و نگرانی جدی نسبت به الگوگیری و تشویق نسبت به چنین ایده‌ای تقلیدی و ارتجاعی است! نهاد‌ رسانه و فرهنگ، پیشران ساخت هویت در مسیر پیشرفت یک جامعه و الهام بخش آن به دولت‌هاست. اگر این نهاد خود به وادادگی و مصرف گرایی و حسرت بری نسبت به چنین ایده‌ای عقب مانده و ارتجاعی روی بیاورند و در جامعه بدمند که آه ما چقدر نسبت به اینها عقب مانده‌ایم روز مصیبت ماست. در این کوتاه نوشت آرزو می‌کنم که رسانه و ژورنالیسم اندیشه و علم به میدان بیایند و نحوه پیشرفت و توسعه ‌بومی در شان را روایت کنند و با ایده‌های ارتجاعی رقیب مقابله کنند و اجازه ندهند در پول پاشی و مصرف گرایی تقلیدی گم و ناپیدا شود‌. م‌ص صادقی| ۱۱/۶/۱۴۰۲ https://eitaa.com/atraf_man
هدایت شده از بینش راهبردی
9.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 ما و رهبری انقلاب: هشدار به انقلابیون هشدار مرحوم آقای مصباح در سال ۹۷ برای انقلاب
11.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امسال هم علمای اهل‌سنت فلسطینی در مسیر اربعین حسینی حاضر شده‌اند و به زوار خدمت می‌کنند. عمود ٨٣٣ ؛ موكب ⁧ ⁩ ⁧ ⁩ 🆔@kriyaasses https://eitaa.com/kriyaasses
توطئه‌ای در راه است؟ حدودا ساعت ۱۲ بود که به مصطفی - میزبان و خادم الحسین ع - گفتم اگر حال داری بریم زیارت میثم تمار. نزدیک خانه‌اش بود. بچه‌ها استراحت کردند و قرار شد دو نفری سریع بریم و پنج دقیقه ای برگردیم! ساعت ۴ پرواز داشتیم. تقریبا جمعیت زیادی جمع بودند. بعد از میثم گفت بریم خانه امیرالمومنین ع. پاکستانی و هندی‌ها زیاد بودند. درب خانه بسته بود‌. رفتیم وارد مسجد کوفه شدیم. شلوغ بود‌. همان ابتدا چند دسته لبنانی مشغول دعا و شعار دادن بودن. لبیک یاعلی. افغانستانی‌ها و آذربایجانی و ایرانی هم بودند. بعد از زیارت مسلم و هانی و دو رکعت نماز نشستیم وسط مسجد و استراحت کردیم. وسط مسجد آب‌خوری است. نشستم آب بخورم. مصطفی در حال نگاه کردن به من بود که بهش گفتم "من وقتی این ترکیب جمعیت را می‌بینم می‌ترسم" گفت چرا؟ گفتم این تجمع و وحدت چیز کمی نیست و حتما دشمن موامره و توطئه خواهد کرد. این نظم به ضرر دشمن خواهد بود. حس می‌کنم تلاش خواهند کرد این تجمع را به هم بزنند. ولی چگونه؟ کدام راه نرفته هنوز باقی است؟ در حال فکرم ... پ.ن: امسال جمعیت بیشتری آمده بود‌. ما تا شب اربعین در مسیر مشایه بودیم. جمعیت در عمودهای میانی هم زیاد بود. م.ص.صادقی| ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ مصادف با ۲۲ صفر. https://eitaa.com/atraf_man