eitaa logo
ويژه نامه مشترک حضرت فاطمه زهرا و حضرت زينب کبری سلام الله عليهما
9 دنبال‌کننده
16 عکس
15 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰شناسه فاطمه زهرا عليها السلام نام :فاطمه (س) لقب هاى معروف :زهرا، صديقه ، كبرى ، طاهره ، راضيه ، مرضيه ، انسيه ، بتول ، زهره ، حوريه ، محدثه ، و... كنيه :ام الحسنين ، ام ابيها، و ام الائمة پدر و مادر :محمد رسول خدا (ص)، خديجه كبرى (س) وقت و محل تولد :در آستانه طلوع فجر روز جمعه 20 جمادى الثانيه سال 5 بعثت ، در مكه متولد شد. وقت هجرت و وقت ازدواج :در سن حدود هشت سالگى همراه على (ع ) به مدينه مهاجرت كرد، و در سال دوم هجرت ، در آغاز ماه ديحجه ، با على (ع ) ازدواج نمود، و داراى پنج فرزند به نامهاى : حسن ، حسين ، زينب ، ام كلثوم ، و محسن (ع ) گرديد. وقت و محل شهادت :بين نماز مغرب و عشا در 15 يا 13 جمادى الاولى ، يا سوم جمادى الثانيه سال 11 هجرى ، در سن 18 سالگى در مدينه به شهادت رسيد. مرقد :مرقد شريف آن بانوى با عظمت در يكى از سه محل كنار قبر پيامبر (ص) در قبرستان ، بقيع ، و بين منبر و قبر پيامبر (ص) در مسجد النبى (ص) زيارت مى شود. دوران عمر: سه بخش : 1 - دوران ملازمت پا پدر و مادر 2 - دوران چند ماهه بعد از رحلت رسول خدا (ص) كه از نظر اجتماعى و سياسى بسيار مهم است . https://eitaa.com/avahdjxck
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰اسامى والقاب شريفه حضرت فاطمه (ع ) 👈ابن بابويه به سند معتبر از يونس بن ظبيان روايت كرده است كه حضرت صادق عليه السّلام فرموده كه فاطمه عليهاالسّلام را نُه نام است نزد حق تعالى : فاطمه عليهاالسّلام وصديقه و مُباركه و طاهره و زكيّه و راضيه و مرضيّه و مُحدّثه و زهراء. پس حضرت فرمود كه آيا مى دانى كه چيست تفسير فاطمه ؟ يونس گفت ، گفتم : خبر ده مرا از معنى آن اى سيّد من ؛ حضرت فرمود: فُطِمَتْ مِنَ الشَّر؛ يعنى بريده شده است از بديها، پس حضرت فرمود كه اگر اميرالمؤ منين عليه السّلام تزويج نمى نمود اورا، كفوى ونظيرى نبود اورا بر روى زمين تا روز قيامت نه آدم ونه آنها كه بعد از او بودند.(1) علامه مجلسى رحمه اللّه در ذيل ترجمه اين حديث فرموده كه (صديقه ) به معنى معصومه است ، و(مباركه ) يعنى صاحب بركت در علم وفضل وكمالات و معجزات واولاد كرام و(طاهره ) يعنى پاكيزه از صفات نقص و(زكيّه ) يعنى نموّ كننده در كمالات وخيرات و(راضيه ) يعنى راضى به قضاى حق تعالى و(مرضيه ) يعنى پسنديده خدا ودوستان خدا و(محدّثه ) يعنى مَلَك با اوسخن مى گفت و (زهراء) يعنى نورانى به نور صُورى ومعنوى . وبدان كه اين حديث شريف دلالت كند بر اينكه اميرالمؤ منين عليه السّلام از جميع پيغمبران واوصياى ايشان به غير از پيغمبر آخرالزّمان افضل مى باشد بلكه بعضى استدلال بر افضليت فاطمه زهرا عليهاالسّلام بر ايشان نيز كرده اند انتهى .(2) ودر احاديث متواتره از طريق خاصّه وعامّه روايت شده است كه آن حضرت را براى اين فاطمه ناميده اند كه حق تعالى اورا وشيعيان اورا از آتش جهنم بريده است .(3) و روايت شده كه از حضرت رسول صلى اللّه عليه وآله وسلّم پرسيدند كه به چه سبب فاطمه را بتول مى نامى ؟ فرمود: براى آنكه خونى كه زنان ديگر مى بينند اونمى بيند، ديدن خون در دختران پيغمبران ناخوش د است .(4) 1(الخصال شيخ صدوق) 2/414، باب التسعة ، حديث سوم . 2 جلاء العيون ص 162، چاپ سرور، قم . 3 جلاء العيون ص 165؛ (فضائل پنج تن ) آيت اللّه فيروز آبادى 4/9. 4 (معانى الاخبار) شيخ صدوق ص 64، (روضة الواعظين ) 1/149 . https://eitaa.com/avahdjxck
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
القاب زهرا (س) لقب هاى حضرت زهرا(س ) كه در روايات و كلمات دانشمندان آمده و در شعر جمع آورى شده است بدين شرح است : 1 - سيدة : بانو. 2 - انسية حوراء: انسان بهشتى . 3 - نورية : موجودى از حقيقت نورى . 4 - حانية : دلسوز فرزندان . 5 - عذراء: دوشيزه . 6 - كريمة : بزرگوار. 7 - رحيمة : با محبت و مهربان . 8 - شهيدة : شهيد شده ، گواه . 9 - عفيفة : پاكدامن . 10 - قانعة : قانع ، كم توقع . 11 - رشيدة : به حد رشد رسيده ، كامل . 12 - شريفة : شرافتمند. 13 - حبيبة : دوست و با محبت . 14 - محرمة : گرامى و مورد احترام . 15 - صابرة : پايدار. 16 - سليمة : سالم ، اهل سازش ، بى عيب و نقص . 17 - مكرمة : بزرگوار و گرامى . 18 - صفية : برگزيده . 19 - عالمة : دانشمند. 20 - عليمة : دانا. 21 - معصومة : نگه داشته شده ، بى گناه . 22 - مغصوبة : ربوده شده ، كسى كه حقش غصب شده . 23 - مظلومة : ستمديده . 24 - ميمونة : خوش يمن و با بركت . 25 - منصورة : يارى شده ، خداوند او را يارى كرده است . 26 - محتشمة : با حشمت و احترام . 27 - جملية : زيبا. 28 - جليلة : بزرگ . 29 - معظمة : احترام گذاشته شده ، گرامى . 30 - حاملة البلوى بغير شكوى : بلاكش نستوه بى شكوه و شكايت . 31 - حليفة البعادة و التقوى : قسم خورده پرستش و پرهيزكارى . 32 - حبيبة الله : محبوب خداوند. 33 - بيت الصفوة : دختر بر گزيده . 34 - ركن الهدى : پايه هدايت . 35 - آية النبوة : نشان نبوت . 36 - شفيعة العصاة : شفاعت كننده گناهكاران . 37 - ام الخيرة : مادر نيكوكاران . 38 - تفاحة الجنة : سيب بهشتى . 39 - مطهرة : پاكيزه شده . 40 - سيدة النساء: بزرگ بانوى زنان . 41 - بنت المصطفى : دختر حضرت مصطفى . 42 - صفورة ربها: بر گزيده پروردگار. 43 - موطن الهدى : جايگاه هدايت . 44 - قرة عين المصطفى : نور چشم پيامبر اكرم (ص ). 45 - بضعة المصطفى : پاره تن پيامبر(ص ). 46 - مهجة قلب المصطفى : خون زندگى قلب مصطفى ؛ آخرين قطرات خون كه در قلب موجب ادامه حيات است . 47 - بقية المصطفى : باز مانده حضرت رسول (ص ). 48 - حكيمة : با حكمت و داراى فهم و ادراك حكيمانه . 49 - فهيمه : با فهم . 50 - عقيله : خردمند. 51 - محزونة : غمگين . 52 - مكروبة : دل شكسته . 53 - عليلة : بيمار و مريض . 54 - عابدة : پرستنده . 55 - زاهدة : پارسا. 56 - قوامة : شب زنده دار. 57 - باكية : گريه كننده . 58 - بقية النبوة : باز مانده پيامبرى . 59 - صوامة : بسيار روزه گير. 60 - عطوفة : با عاطفه و محبت . 61 - رئوفة : دلسوز و مهربان . 62 - حنانة : غمخوار و با محبت . 63 - برة : نيكوكار. 64 - شفيقة : دلسوز و مهربان . 65 - انانة : دردمند. 66 - والدة السبطين : مادر دو نواده پيامبر. 67 - دوحة النبى : شاخسار پيامبر. 68 - نور سماوى : نور آسمانى . 69 - زوجة الوصى : همسر جانشين پيامبر. 70 - بدر تمام : ماه شب چهارده . 71 - عزة غراء: سپيد روى نورانى . 72 - روح ابيه : روان پدر بزرگوارش حضرت رسول . 73 - درة بيضاء: گوهر تابناك . 74 - واسطة قلادة الوجود: حلقه اتصال زنجيره هستى . 75 - درة بحر الشرف و الجود: در درياى شرف و سخاوت . 76 - ولية الله : دوست خدا و كسى كه خداوند او را ولى قرار داده است . 77 - سر الله : راز نهانى خدا. 78 - امينة الوحى : امين و وحى الهى . 79 - عين الله : ديده خدايى . 80 - مكنية فى عالم السماء: دارنده جايگاه در عالم آسمان . 81 - جمال الابآء: موجب زيبايى پدران . 82 - شرف الابناء: شرافت و بزرگوارى و افتخار براى فرزندان . 83 - درة بحر العلم و الكمال : در درياى دانش و كمال . 84 - جوهرة العزة و الجلال : گوهر تابناك عزت و بزرگوارى . 85 - قطب رحى المفاخر السنية : چرخ آسياى افتخارات والا. 86 - مجموعة المآثر العلية : گرد آورنده ياد گارى برين . 87 - مشكوة نور الله : چراغدان نور الهى . 88 - رجاجة : شيشه و چراغدان نوارنى براى نور الهى . 89 - كعبة الآمال لاهل الحاجة : كعبه آرزوهاى نيازمندان . 90 - ليلة القدر: شب قدر؛ مقصود از ((ليلة القدر)) در قرآن ، فاطمه است . 91 - ليلة مباركة : شب با بركت ، اشاره است به آيه شريفه ((انا انزلنا فى ليلة مباركة )).(36) 92 - ابنة من صلت به الملائكة : دختر آن كس كه فرشتگان بر او اقتدا كرده و نماز گزارده اند. 93 - قرار قلب امها المعظمة : آسايش بخش دل مادر بزرگوارش . 94 - عالية المحل : بلند جايگاه . 95 - سر العضمة : راز بزرگى و بزرگوارى . 96 - مكسورة الضلع : پهلو شكسته . 97 - رضيض الصدر: سينه شكسته . 98 - مغصوبة الحق : كسى كه حقش غصب شده است . 99 - خفى القبر: كسى كه قبرش پنهان است . 100 - مجهولة القدر: قدر ناشناخته . 101 - ممتحنة : آزمايش شده . 102 - المظلوم زوجها: كسى كه همسرش ستم ديده است . 103 - المقتول ولدها: فرزند كشته شده . 104 - كوثر: صاحب خير فراوان ، صاحب فرزندان بسيار. https://eitaa.com/avahdjxck
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅علت اينکه فاطمه را ((زهرا)) ناميده اند؟ درخشش نور زهرا در سه وقت ابوهاشم عسكرى گويد: از حضرت امام حسن عسكرى (ع ) پرسيدم كه به چه مناسبت حضرت فاطمه را ((زهرا)) ناميده اند؟ فرمود: به خاطر آن كه چهره اش از اول صبح براى اميرالمومنين (ع ) به سان خورشيد درخشان و به هنگام زوال مانند ماه نورانى و به هنگام غروب مانند ستاره درخشان روشن مى شد ✅علت محدثه بودن فاطمه زهرا (س) امام صادق (ع ) فرمود: فاطمه (ص ) را ((محدثه )) مى گويند، زيرا فرشته ها از آسمان پايين مى آمدند و به او ندا مى دادند، همان گونه كه به مريم دختر عمران ندا داده مى شد، و آنان مى گفتند: ((يا فاطمة ! ان الله اصطفاك و طهرك و اصطفاك على نساء العالمين ، يا فاطمة اقتنى لربك و اسجدى و اركعى مع الراكعين ؛ اى فاطمه ! خداوند تو را بر گزيد و پاك گردانيد و بر زنان جهانيان بر گزيد. اى فاطمه ! پروردگار خود را اطاعت نما و سجده و ركوع كن .)) پس فاطمه (س ) با فرشته ها سخن مى گفت و آنها با او سخن مى گفتند. ✅علت ناميدن فاطمه در جلد دهم بحارالانوار از حضرت باقر(ع ) نقل است : هنگامى كه فاطمه زهرا(س ) پا به جهان نهاد، خداى تعالى فرشته اى را امر فرمود كه اين نام (فاطمه ) را بر زبان رسول مكرم (ص ) جارى نمايد، سپس پروردگار جهانيان فرمود: من شير را به وسيله علم در وجود تو قطع كردم ، و تو را از ناپاكى باز داشتم . آن گاه حضرت باقر(ع ) فرمودند: و الله ، خداى تبارك و تعالى اين بانو را از علم مملو ساخت و از ناپاكى هاى زنان و در ميثاق ذر منع كرد و باز داشت . از دو امام بزرگوار، يعنى امام رضا و امام جواد(ع ) است كه فرمودند: شنيديم مامون از پدرش شهيد و او از مهدى و وى از منصور و او از پدر و از جدش نقل مى كند كه ابن عباس بن معاويه گفت : آيا مى دانى كه چرا فاطمه را ((فاطمه )) ناميده اند؟ گفت : نمى دانم . ابن عباس گفت : زيرا خداى متعال وى و شيعيانش را از آتش در امان داشته و اين سخن ، سخن رسول خدا(ص ) است . ✅فاطمه را ((زهرا)) ناميده اند؟ درخشش نور زهرا در سه وقت ابوهاشم عسكرى گويد: از حضرت امام حسن عسكرى (ع ) پرسيدم كه به چه مناسبت حضرت فاطمه را ((زهرا)) ناميده اند؟ فرمود: به خاطر آن كه چهره اش از اول صبح براى اميرالمومنين (ع ) به سان خورشيد درخشان و به هنگام زوال مانند ماه نورانى و به هنگام غروب مانند ستاره درخشان روشن مى شد. https://eitaa.com/avahdjxck
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰فضائل و مناقب حضرت فاطمه ((زهرا)) ✅شباهت فاطمه به رسول خدا (ص) شيخ طوسى از عايشه روايت كرده است كه مى گفت : نديدم احدى را كه در گفتار وسخن شبيه تر باشد از فاطمه به رسول خدا صلى اللّه عليه وآله وسلّم چون فاطمه به نزد آن حضرت مى آمد او را مرحبا مى گفت و دستهاى او را مى بوسيد ودر جاى خود مى نشاند، چون حضرت به خانه فاطمه مى رفت بر مى خاست و استقبال آن حضرت مى كرد و مرحبا مى گفت و دستهاى آن حضرت را مى بوسيد. (امالى شيخ طوسى ) ص 400، مجلس 14، حديث 892. ✅نزول ميوه از بهشت بارها براى حضرت فاطمه (س ) ميوه هاى بهشتى اهدا شده است از آن جمله دو انار و دو سيب و دو به است كه اهل بيت از آن مى خوردند و عود مى كردند و تمام نمى شد تا وفات حضرت زهرا(س ) كه انار و به تغيير يافت و بعد مفقود شد و دو سيب باقى مى ماند. حضرت فاطمه عابدترين امت بود از حَسَن بَصْرى نقل شده كه مى گفت : حضرت فاطمه عليهاالسّلام عابدترين امت بود ودر عبادت حق تعالى آن قدر بر پا مى ايستاد كه پاهاى مباركش ورم مى كرد.(1) ووقتى پيغمبر خدا صلى اللّه عليه وآله وسلّم به اوفرمود چه چيز بهتر است از براى زن ؟ فاطمه عليهاالسّلام گفت : آنكه نبيند مردى را ونبيند مردى اورا؛ پس حضرت نور ديده خود را به سينه چسبانيد وفرمود: (ذُرِّيَّةً بَعْضُه ا مِنْ بَعْضٍ(2). 1(بحارالانوار) 43/76 . 2سوره آل عمران (3)، آيه 34 . 👈فضايل فاطمه از زبان پيامبر حضرت رسول اكرم (ص ) در فضايل حضرت زهرا(س ) چنين فرمودند: جبرئيل (روح ) به نزد من آمد و گفت : هنگامى كه فاطمه قبض روح مى شود و دفن مى گردد، دو ملك در قبر از او سؤ ال مى كنند: پروردگار تو كيست ؟ مى فرمايد: الله پروردگار من است . سپس مى پرسند: پيامبرت كيست ؟ در پاسخ مى فرمايد: پدرم . آن گاه سؤ ال مى كنند: ولى تو كيست ؟ در جواب گويد: على بن ابى طالب ، همين كسى كه در كنار قبرم ايستاده است . (سپس پيامبر اكرم (ص ) مى فرمايد:) آيا باز هم فضايل ديگر زهرا را بيان كنم ؟ (شايد پيامبر اكرم (ص ) مى خواهد به اين وسيله تذكر دهد كهن در اين عالم ، فاطمه تنها كسى است كه پدرش ((رسول الله )) و همسرش ((ولى الله )) است پيامبر اكرم در ادامه سخن خويش مى فرمايد:) همانا خداى تعالى يك دسته از فرشتگان را براى محافظت فاطمه گماشته است ، تا از چهار طرف نگهبان او باشند؛ و اين ملايكه در حال حيات ، و هنگام مرگ او، و كنار قبرش پيوسته در خدمت او هستند، و كارشان صلوات فرستادن بر فاطمه و پدرش و همسرش ، و فرزندان اوست . (يعنى در منطق ملايك و لسان فرشتگان صلوات بر پيامبر اكرم (ص ) و على و حسنين (ع ) همواره بايد با صلوات بر فاطمه (س ) توام باشد، و در اين منقبت نيز آن حضرت برابر و هم رديف آن چهار وجود مقدس ديگر مى باشد سپس پيامبر اكرم (ص ) چنين به سخن ادامه مى دهد:) هر كس مرا بعد از وفاتم زيارت كند، مثل اين است كه مرا در حال حيات زيارت كرده است ؛ و كسى كه فاطمه را زيارت كند، گويى مرا زيارت كرده است ؛ و هر كس على را زيارت نمايد، مثل زيارت كردن حسنين است ؛ و آن كسى كه زيارت كند ذريه او را، همانند زيارت خود آنان است ...)) 👈فضيلت فاطمه در كلام امام صادق (ع ) على بن ابى طالب (ع ) از رسول خدا(ص ) روايت مى كند كه فرمود: ((اى فاطمه ! همانا خداى بلند مرتبه به گاه خشم ات خشمناك و به گاه خشنودى ات خشنود مى شود)) سندل آمد و به امام جعفر صادق (ع ) عرض كرد: اى اباعبدالله ! اين جوانان احاديث ناشناخته اى از شما براى ما نقل مى كنند. امام جعفر صادق (ع ) فرمود: چه چيزهايى ، اى سندل ؟ سندل گفت : از شما براى ما اين حديث را بازگو يم كنند كه خداى بلند مرتبه با خشم فاطمه (س )، خشمناك و با خشنودى اش خشنود مى شود. امام جعفر صادق (ع ) فرمود: اى سندل ! ايا در آنچه شما روايت مى كنيد، اين روايت نيست كه خدا براى خشم بنده مومنش خشمناك و براى خشنودى او خشنود مى شود؟ گفت : آرى . فرمود: آيا باور ندارى كه فاطمه (س ) زن با ايمانى است و خداى بلند مرتبه با خشمش خشمناك و با خشنودى اش خشنود مى شود؟ گفت : راست گفتى ، خداوند بهتر مى داند كه منصب پيامبرى و جانشينى خود را در كجا قرار دهد. https://eitaa.com/avahdjxck
✅فاطمه پاره تن پیامبر (ص) 👈شيخ مفيد وشيخ طوسى از طريق عامه روايت كرده اند كه حضرت رسول خدا صلى اللّه عليه وآله وسلّم فرمود كه فاطمه پاره تن من است هركه اورا شاد گرداند مرا شاد گردانيده است وهركه اورا آزرده كند مرا آزرده است ، فاطمه عليها السّلام عزيزترين مردم است نزدمن . (امالى شيخ مفيد) ص 159، (امالى شيخ طوسى ) ص 24، مجلس اول ، حديث 30. پروردگارا، اين بانو كيست ؟ ✅نورانيت فاطمه در بهشت 👈صفورى شافعى در كتاب نزهة المجالس (ج 2، ص 223) گويد: كسايى و غير از او گفته اند: ((وقتى كه خدا آدم را خلق فرمود.... تا آن جا كه گويد: در بهشت چشم آدم به بانويى افتاد كه درخشندگى و نوارنيتش بى نظير بود و بر سر وى تاجى از صلا و مرص به جواهر وجود داشت كه آدم زيباتر از وى را مشاهده نكرده بود پس سؤ ال كرد: پروردگارا، اين بانو كيست ؟ فرمود: فاطمه دخت محمد(ص ). سوال كرد: شوهر او كيست ؟ پروردگار به جبرئيل فرمان داد در قصرى از ياقوت را به روى وى بگشايد وقتى جبرئيل در را گشود، آدم در آن قبه اى از كافور ديد و تختى از طلا كه بر روى آن تخت جوانى به زيبايى يوسف نشسته بود پس فرمود: اين جوان شوهر وى ، يعنى على بن ابى طالب ، است ...)) ✅چهار سواره در قيامت عبدالله بن عباس بن عبدالمطلب گويد: از رسول خدا(ص ) شنيدم كه مى فرمود: اى مردم ! ما تنها چهار نفريم كه در قيامت سواره ايم و سواره ديگرى جز ما نيست . مردى عرض كرد: پدر و مادرم فدايت اى رسول خدا! آن سواران كيانند؟ فرمود: من بر براق خود سوارم ، و برادرم صالح (پيامبر) بر همان شترى كه قومش آن را پى كردند، و دخترم فاطمه بر شتر عضباى من ، و على بن ابى طالب بر اشترى از اشتران بهشتى سوار است . ✅ورود به مسجد از درهاى خصوصى 👈پس از هجرت به مدينه و ساختن مسجد، پيامبر(ص ) و اصحاب ، خانه هاى خود را در اطراف آن ساختند و هر كدام از خانه ها درى به مسجد داشت كه از همان درها وارد مسجد مى شدند. روزى جبرئيل بر رسول خدا(ص ) نازل شد و گفت : خدايت امر كرده است كه همه بايد درهاى خصوصى به مسجد را ببندند، مگر على (ع ) و فاطمه (س ). سبط الجوزى مى نويسد: ((اين عمل سر و صدايى در ميان عده اى پديد آورد و گمان كردند اين استثنا از جنبه عاطفى است ، رسول خدا(ص ) همه را گرد آورد و آن گاه براى روشن شدن اذهان خطبه اى ايراد نموده ، فرمود: من از جانب خود هرگز دستور باز ماندن و بسته شدن درى را نداده ام ، بلكه اين امرى بود از جانب خدا، و من هم از آن پيروى كردم )). https://eitaa.com/avahdjxck
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ويژگي هاى اعتقادی اخلاقی حضرت فاطمه (س) ✳️خوف از خدا 👈وقتى كه آيه 43 و 44 سوره حجر نازل شد كه مى فرمايد: و ان جهنم لموعدهم اجمعين ، لها سبعه ابواب لكل باب منهم جزء مقسوم . و جهنم ميعاد گاه همه آنها (پيروان شيطان ) است ، كه براى آن هفت درب است ، و براى هر درى گروهى (از پيروان شيطان تقسيم شده اند. پيامبر (صلى الله عليه وآله ) آنچنان دگرگون شد، كه قطرات اشك از چشمان مباركش سرازير گشت ، و هيچ يك از اصحاب جرات اين را نكردند كه با آن حضرت سخن بگويند. پيامبر (صلى الله عليه وآله ) هر وقت فاطمه (س) را مى ديد خوشحال مى شد، بعضى از اصحاب به خانه فاطمه (س) رفت ، ديد كه فاطمه (س) مشغول دستاس كردن جو در آسياب دستى منزل است و اين آيه را مى خواند: و ما عندالله خير و ابقى : آنچه در نزد خدا است خير و بادوام تر است . (1) سلام كرد و جريان را به عرض فاطمه (س) رساند. فاطمه (س) برخاست و با چادرى كه دوازده وصله از ليف خرما داشت از منزل بيرون آمد، سلمان در راه ، فاطمه (س) را با آن چادر ديد، گريه كرد و گفت : واحزناه دختران كسرى بايد بهترين لباسهاى ديباج و ابريشم را بپوشند، ولى فاطمه (س) دختر پيامبر (صلى الله عليه وآله ) لباس وصله دار بپوشد. فاطمه (س) بر پيامبر (صلى الله عليه وآله ) وارد شد و سلام كرد و عرض كرد: اى رسول خدا سلمان از لباس من تعجب مى كند، سوگند به خدائى كهتو را به حق به پيامبرى مبعوث نمود، من و على (عليه السلام ) در حدود پنج سال است جز پوست گوسفند فرشى نداريم و همان پوست است كه شبها روى آن مى خوابيم و روزها علف روى آن براى حيوانات مى ريزيم ، و متكاى ما از ليف خرما است . پيامبر (صلى الله عليه وآله ) به سلمان فرمود: اى سلمان ان ابنتى لفى الخيل السوابق : دخترم از گروه پيشى گرفتگان به سوى الله است . آنگاه فاطمه (س) عرض كرد: پدر جان فدايت گردم ، چه چيز تو را گريانده است ؟ پيامبر (صلى الله عليه وآله ) دو آيه فوق را خواند كه جبرئيل نازل كرده است . فاطمه تا آن دو آيه را شنيد، آنچنان از خوف خدا منقلب شد كه تعادلش به هم خورد و با صورت بر زمين افتاد و مى گفت الويل ثم الويل لمن دخل النار : واى ، بازواى بر كسى كه داخل جهنم مى شود. اصحاب هر كدام وقتى دو آيه مذكور را شنيدند سخنى گفتند، على (عليه السلام ) فرمود: كاش درندگان بيابان مرا قطعه قطعه مى كردند تا اين دو آيه را نمى شنيدم ، و كاش مادرم مرا نزاده بود، سپس على (عليه السلام ) دستش را بر سرش نهاد و گريه كرد و مى گفت : و ابعد سفراه واقله زاداه : واى از دورى سفر آخرت ، واى از كمى زاد و توشه ، واى بر آنانكه در روز قيامت به سوى دوزخ روانه مى شوند، كسى از بيمارشان عيادت نمى كند و از مجروحشان مداوا نمى نمايد و اسيرشان را آزاد نمى سازد، در ميان آتش مى خورند و مى آشامند، در طبقه هاى دوزخ گردانيده مى شوند، بجاى لباسهاى خوب دنيا كه مى پوشيدند، قطعه هاى آتش به آنها مى پوشانند، و پس از ازدواج با زنان در دنيا همنشين شيطانها در آتش دوزخند. (2) ضمنا از داستان فوق خانه دارى و همسردارى فاطمه (س) رانيز دريافتيم كه در سخت ترين شرائط با همسرش على (عليه السلام ) ساخت و كمك و بازوى شوهر بود، كه خود على (عليه السلام ) مى فرمايد: زهراى اطهر (س) آن قدر كنار ديگ غذا پخت كه رنگ لباسش (براثر حرارت آتش ) تغيير نمود. (3) 1- سوره قصص آيه 60. 2- بحار ج 43 ص 87 - در اينجا به ياد شعر حافظ افتادم كه مى گويد: پاى ما لنگ است و منزل بس دراز دست ما كوتاه و خرما بر نخيل 3- مدرك قبل ص 83. ✅فاطمه (س) به ياد قيامت بعد از رحلت رسول خدا (صلى الله عليه وآله ) روزى على (عليه السلام ) از فاطمه زهرا (س) پرسيد: آيا هيچ از پدرت رسول خدا پرسيدى كه در روز قيامت در كجا با پدر ملاقات مى كنى ؟ فاطمه عرض كرد: آرى همين مطلب را پرسيدم ، فرمود: مرا كنار حوض كوثر طلب كن ، گفتم اگر آنجا نباشى در كجا تو را بجويم ، فرمود: در سايه عرش خدا كه غير من در آنجا كسى نيست . فاطمه (س) ادامه داد كه به پدر عرض كردم روز قيامت همه برهنه خواهند بود، فرمود: آرى ، فاطمه (س) بسيار اندوهگين شد، فرياد گريه اش بلند گرديد، جبرئيل بر پيامبر (صلى الله عليه وآله ) نازل شد و عرض ‍ كرد: خداوند فرمود: چون فاطمه از خداوند شرم كرد خداوند نيز از او شرم كرد و وعده فرمود كه فاطمه (س) را در قيامت با دو حله از نور بپوشاند. على (عليه السلام ) به فاطمه (س) گفت : پس چرا در مورد پسر عمويت على از پيامبر (صلى الله عليه وآله ) (در رابطه با برهنگى ) چيزى نپرسيدى ، فاطمه عرض كرد: پرسيدم ، فرمود: على (عليه السلام ) در نزد خدا بلند مقام تر از آن است كه در قيامت برهنه گردد. - كشف الغمه ج 2 ص 57. https://eitaa.com/avahdjxck
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ويژگی های عبادی فاطمه (س) ✳️فاطمه (س) نورى در پرستشگاه 👈پيامبر اسلام مى فرمايد: دخترم فاطمه ، بانوى بانوان اولين و آخرين هر دو جهان است . فاطمه پاره وجود من است . فاطمه نور ديدگان من است . فاطمه ميوه دل من است . فاطمه روح و جان من است . فاطمه حوريه اى است ، در چهره انسان . هنگامى كه او در محراب عبادت ، در برابر پروردگارش مى ايستد، نور وجودش به فرشتگان آسمان مى درخشد، همان گونه كه ستارگان به زمينيان مى درخشند. خداى مهربان به فرشتگان مى فرمايد: هان اى فرشتگان من ! به بنده شايسته ام (فاطمه ) بنگريد! كه در درگاهم قرار گرفته است و از خوف و وحشت به خود مى لرزد. فاطمه با تمام وجود مشغول پرستش من است . اينك شما را شاهد مى گيرم شيعيان او را از آتش ‍ دوزخ امنيت بخشيدم . 📚 - بحار: ج 43، ص 174. ✅ ويژگی های علمی حضرت فاطمه (س) ✳️برترى علمى حضرت فاطمه (س) و ارزش علم 👈دو نفر زن ، كه يكى مؤ من و ديگرى از دشمنان اسلام بود، در مطلبى دينى با هم اختلاف نظر داشتند. براى حل اختلاف ، محضر حضرت فاطمه س رسيدند و موضوع را طرح كردند. چون حق با زن مؤ من بود، حضرت فاطمه س گفتارش را با دليل و برهان تاءييد كرد و بدين وسيله زن مؤ من بر زن دشمن پيروز گشت و از اين پيروزى خوشحال شد. حضرت فاطمه س به زن مؤ من فرمود: فرشتگان خدا بيشتر از تو شادمان گشتند و غم و اندوه شيطان و پيروانش ‍ نيز بيشتر از غم و اندوه زن دشمن مى باشد. امام حسن عسكرى عليه السلام مى فرمايد: ((در عوض خدمتى كه فاطمه به اين زن مؤ من كرد، بهشت و نعمت هاى بهشتى اش را هزار هزار برابر آنچه قبلا تعيين شده بود، قرار دهيد و همين روش را درباره هر دانشمندى كه با علمش مؤ منى را تقويت كند - كه بر معاندى پيروز گردد - مراعات كنيد و ثوابش را هزار هزار برابر قرار دهيد!)) 📚 - بحار، ج 2، ص 8 ✅حضرت فاطمه (س) و ارزش تعليم 👈زنى خدمت حضرت فاطمه س رسيد و گفت : - مادر ناتوانى دارم كه در مسائل نمازش به مساءله مشكلى برخورد كرده و مرا خدمت شما فرستاد كه سؤ ال كنم . حضرت فاطمه س جواب آن مساءله را داد. آن زن همين طور مساءله ديگرى پرسيد تا ده مساءله شد. حضرت همه را پاسخ داد. سپس ‍ آن زن از كثرت سؤ ال خجالت كشيد و عرض كرد: - اى دختر رسول خدا! ديگر مزاحم نمى شوم . حضرت فرمود: نگران نباش ! باز هم سؤ ال كن ! با كمال ميل جواب مى دهم ، زيرا اگر كسى اجير شود كه بار سنگينى را بر بام حمل كند و در عوض آن ، مبلغ صد هزار دينار اجرت بگيرد، آيا از حمل بار خسته مى شود؟ زن گفت : - نه ! خسته نمى شود، زيرا در برابر آن مزد زيادى دريافت مى كند. حضرت فرمود: - خدا در برابر جواب هر مساءله اى بيشتر از اينكه بين زمين و آسمان پر از مرواريد باشد، به من ثواب مى دهد! با اين حال ، چگونه از جواب دادن به مساءله خسته شوم ؟ از پدرم شنيدم كه فرمود: ((علماى شيعه من روز قيامت محشور مى شوند، و خداوند به اندازه علوم آنان و درجات كوششان در راه هدايت مردم ، برايشان ثواب و پاداش در نظر مى گيرد و به هر كدامشان تعداد يك ميليون حله از نور عطا مى كند. سپس منادى حق تعالى ندا مى كند: اى كسانى كه يتيمان (پيروان ) آل محمد را سرپرستى نموديد، در آن وقت كه دستشان به اجدادشان (پيشوايان دين ) نمى رسيد، كه در پرتو علوم شما ارشاد شدند و ديندار زندگى كردند. اكنون به اندازه اى كه از علوم شما استفاده كرده اند، به ايشان خلعت بدهيد! حتى به بعضى آنان صد هزار خلعت داده مى شود. پس از تقسيم خلعت ها، خداوند فرمان مى دهد: بار ديگر به علما خلعت بدهيد. تا خلعتشان تكميل گردد. سپس دستور مى رسد دو برابرش كنيد همچنين درباره شاگردان علما كه خود شاگرد تربيت كرده اند چنين كنيد... آنگاه حضرت فاطمه به آن زن فرمود: اى بنده خدا! يك نخ از اين خلعتها هزار هزار مرتبه از آنچه خورشيد بر آن مى تابد بهتر است . زيرا امور دنيوى تواءم با رنج و مشقت است اما نعمتهاى اخروى عيب و نقص ندارد. 📚 - بحار، ج 2، ص 3 https://eitaa.com/avahdjxck
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ ويژگی های اخلاقی فاطمه (س) ✳️زهد فاطمه (س) 👈شيخ صدوق رحمه اللّه به سند معتبر روايت كرده است كه چون حضرت رسول صلى اللّه عليه وآله وسلم از سفرى مراجعت مى فرمود اوّل به خانه حضرت فاطمه عليهاالسّلام تشريف مى بردند ومدتى مى ماندند وبعد از آن به خانه زنان خود مى رفتند؛ پس در بعضى از سفرهاى آن حضرت جناب فاطمه عليهاالسّلام دو دستبند وگلوبند وگوشواره از نقره ساخت وپرده بر دَرِ خانه آويخت ، چون آن جناب مراجعت فرمود به خانه فاطمه عليهاالسّلام تشريف برد واصحاب بر در خانه توقف نمودند چون حضرت داخل خانه شد وآن حال را در خانه فاطمه مشاهده فرمود، غضبناك بيرون رفت وبه مسجد درآمد وبه نزد منبر نشست ، حضرت فاطمه دانست كه حضرت براى زينتها چنين به غضب آمدند، پس گردنبند ودست برنجها وگوشواره ها را كند وپرده ها را گشوده وهمه را به نزد آن جناب فرستاد وبه آن شخص كه آنها را مى برد گفت به حضرت بگوكه دخترت سلام مى رساند ومى گويد اينها را در راه خدا بده . چون آنها را به نزد آن حضرت آوردند سه مرتبه فرمود: كرد فاطمه آنچه را كه مى خواستم پدرش فداى اوباد! دنيا از براى محمّد وآل محمّد نيست اگر دنيا در خوبى نزد خدا برابر پشه اى بود خدا در دنيا كافران را شربتى آب نمى داد؛ پس برخاست وبه خانه فاطمه عليهاالسّلام داخل شد. (امالى شيخ مفيد) ص 305 ، مجلس 41، حديث 348 . عبادات و كارهاى خود را خالصانه قالَتْ عليها السلام : مَنْ اءصْعَدَ إ لىَ اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، اءهْبَطَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ اءفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ. -تنبيه الخواطر معروف به مجموعة ورّام : ص 108 و 437، بحار: ج 67، ص 249، ح 25. فرمود: هركس عبادات و كارهاى خود را خالصانه براى خدا انجام دهد، خداوند بهترين مصلحت ها و بركات خود را براى او تقدير مى نمايد. https://eitaa.com/avahdjxck
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📗همسر و فرزندان فاطمه (س) ✅فرزندان فاطمه (س) بدان كه آن حضرت را چهار اولاد بوده امام حسن وامام حُسين وزينب كبرى و زينب صغرى كه مُكَنّات است به امّكلثوم (سلام اللّه عليهم اجمعين ) وفرزندى را حامله بوده كه اورا پيغمبر صلى اللّه عليه وآله وسلّم مُحسن ناميده بود وبعد از رسول خدا صلى اللّه عليه وآله وسلّم آن طفل را سقط فرمود. شيخ صدوق فرموده : در معنى حديث نبوى صلى اللّه عليه وآله وسلّم كه به اميرالمؤ منين عليه السّلام فرمود: اِنَّ لَكَ كَنْزا فِى الْجَنَّةِ وَ اَنْتَ ذُوقَرْنَيْها شنيدم كه از بعض د مشايخ خود كه مى فرمود: اين گنجى كه پيغمبر صلى اللّه عليه وآله وسلّم فرموده به اميرالمؤ منين عليه السّلام كه در بهشت دارد، اين همان (مُحسن ) است كه به واسطه فشار دَرِ خانه سِقط شد. فقير گويد: كه من مصائبى كه بر حضرت زهرا عليهاالسّلام وارد شده در كتاب مخصوصى ايراد كردم وناميدم آن را (بَيْتُ الاَحْزان فى مَصائِبِ سَيِّدَةِ النِّسْوان ). هركه طالب است به آنجا رجوع كند، اين كتاب محل آن نيست . وَاللّه تَعالى الْمُوَفِّقُ وَهُوَ الْمُسْتَعان . 📚منتهی الآمال ✅مخلوط كرد دو دريا در تفسير ((مرج البرحين يلتقيان )) در احاديث معتبر از طرق خاصه و عامه از حضرت صادق (ع ) و غير آن حضرت روايت كرده اند در تفسير آيه شريفه : ((مرج البحرين يلتقيان (112)؛ مخلوط كرد دو دريا را كه بر ميخوردند با يك ديگر))، حضرت فرمود: مراد دو درياى علم است ، يعنى على و فاطمه ، كه حق تعالى ايشان را به يكديگر رسانيد. ((بينهما برزخ لا يبغيان ؛(113) ميان ايشان فاصله اى است كه بر يكديگر زيادتى نكنند)) حضرت فرمود: مراد حضرت رسول (ص ) است كه سبب الفت على و فاطمه گرديد. ((يخرج منهما اللولو و المرجان ؛؛ بيرون مى آيد از آن دو دريا مروايد و مرجان 9، حضرت فرمود: مراد حسن و حسين (ع) هستند كه از آن دو درياى علم به وجود آمده اند. https://eitaa.com/avahdjxck
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📗بخش زندگي حضرت زهرا (س) ✅ولادت با سعادت حضرت فاطمه (س) 👈شيخ طوسى در (مصباح ) واكثر عُلما ذكر كرده اند كه ولادت آن حضرت در روز بيستم ماه جُمادى الا خره بوده وگفته اند كه در روز جمعه سال دوّم از بعثت بوده و بعضى سال پنجم از بعثت گفته اند(1) وعلامه مجلسى رحمه اللّه در (حياة القلوب ) فرموده كه صاحب (عُدَدْ) روايت كرده است كه پنج سال بعد از بعثت حضرت رسالت پناه صلى اللّه عليه وآله وسلّم حضرت فاطمه عليهاالسّلام از خديجه متولد شد وكيفيّت حمل خديجه به آن حضرت چنان بود كه روزى حضرت رسول صلى اللّه عليه وآله وسلّم در ابطح نشسته بود با اميرالمؤ منين عليه السّلام وعمار بن ياسر ومنذر بن ضحضاح وحمزه وعباس وابوبكر وعمر، ناگاه جبرئيل نازل شد با صورت اصلى خود وبالهاى خود را گشود تا مشرق ومغرب را پر كرد وندا كرد آن حضرت را كه اى محمد صلى اللّه عليه وآله وسلّم خداوند على اعلاترا سلام مى رساند وامر مى نمايد كه چهل شبانه روز از خديجه دورى اختيار كنى ؛ پس آن حضرت چهل روز به خانه خديجه نرفت وروزها روزه مى داشت و شبها تا صباح عبادت مى كرد وعمار را به سوى خديجه فرستاد وگفت : اورا بگوكه اى خديجه نيامدن من به سوى تواز كراهت وعداوت نيست وليكن پروردگار من چنين امر كرده است كه تقديرات خود را جارى سازد وگمان مبر در حق خود جز نيكى وبه درستى كه حق تعالى به تومباهات مى كند هر روز چند مرتبه با ملائكه خود وبايد هر شب در خانه خود را ببندى ودر رختخواب خود بخوابى ومن در خانه فاطمه بنت اسد مى باشم تا مدّت وعده الهى منقضى گردد. وخديجه هر روز چند نوبت از مفارقت آن حضرت مى گريست وچون چهل روز تمام شد جبرئيل بر آن حضرت نازل شد وگفت : اى محمد صلى اللّه عليه وآله وسلّم خداوند على اعلاترا سلام مى رساند كه مهيّا شوبراى تحفه وكرامت من ، پس ناگاه ميكائيل نازل شد وطبقى آورد كه دستمال از سندس بهشت بر روى آن پوشيده بودند ودر پيش د آن حضرت گذاشت وگفت : پروردگار تومى فرمايد كه امشب بر اين طعام افطار كن و حضرت اميرالمؤ منين عليه السّلام گفت كه هر شب چون هنگام افطار آن حضرت مى شد مرا امر مى كرد كه در را مى گشودم كه هركه خواهد بيايد وبا آن حضرت افطار نمايد، در اين شب مرا فرمود كه بر دَرِ خانه بنشين ومگذار كسى داخل شود كه اين طعام بر غير من حرام است ؛ پس چون اراده افطار نمود طبق را گشود ودر ميان آن طبق از ميوه هاى بهشت يك خوشه خرما ويك خوشه انگور بود وجامى از آب بهشت ، پس از آن ميوه ها تناول فرمود كه سير شد واز آن آب آشاميد تا سيراب شد وجبرئيل از ابريق بهشت آب بر دست مباركش مى ريخت وميكائيل دستش را مى شست واسرافيل دستش را از دستمال بهشت پاك مى كرد وطعام باقيمانده با ظرفها به آسمان بالارفت . وچون حضرت برخاست كه مشغول نماز شود جبرئيل گفت كه در اين وقت نماز ترا جايز نيست (معلوم است كه مراد نمازهاى نافله ومستحبّى است نه نماز فريضه چه داءب نبى وامام بر آن است كه نماز را مقدم بر افطار مى دارند) بايد كه الحال به منزل خديجه روى وبا او مضاجعت نمائى كه حق تعالى مى خواهد كه در اين شب از نسل توذريه اى طيّبه خلق نمايد. پس آن حضرت متوجّه خانه خديجه شد وخديجه گفت كه من با تنهائى الفت گرفته بودم وچون شب مى شد درها را مى بستم وپرده ها را مى آويختم ونماز خود را مى كردم ودر جامه خواب خود مى خوابيدم وچراغ را خاموش مى كردم در اين شب در ميان خواب بودم كه صداى دَرِ خانه را شنيدم ، پرسيدم كه كيست در را مى كوبد كه به غير محمد صلى اللّه عليه وآله وسلّم ديگرى را روا نيست كوبيدن آن ؟ آن حضرت فرمود: اى خديجه ! باز كن در را كه منم محمد صلى اللّه عليه وآله و سلّم چون صداى فرح افزاى آن حضرت را شنيدم از جا جستم ودر را گشودم و پيوسته عادت آن حضرت آن بود كه چون اراده خوابيدن مى نمود آب مى طلبيد و وضوء تجديد مى كرد ودوركعت نماز به جا مى آورد وداخل رختخواب مى شد و در اين شب مبارك سحر هيچ يك از اينها نكرد وتا داخل شد دست مرا گرفت وبه رختخواب برد وچون از مضاجعت برخاست من نور فاطمه را در شكم خود يافتم .(2) 1 (مصباح المتهجّد) شيخ طوسى ص 551، بيروت ، اعلمى . 2 تاريخ پيامبران (حياة القلوب ) 3/255 256 ، چاپ سرور. https://eitaa.com/avahdjxck
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅كيفيت ولادت با سعادت آن حضرت امّا كيفيت ولادت با سعادت آن حضرت چنان است كه : شيخ صدوق رحمه اللّه به سند معتبر از مُفَضّل بن عمر روايت كرده است كه گفت : از حضرت صادق عليه السّلام سؤ ال كردم كه چگونه بود ولادت حضرت فاطمه عليهاالسّلام ؟ حضرت فرمود كه چون خديجه اختيار مزاوجت حضرت رسالت صلى اللّه عليه وآله وسلّم نمود، زنان مكّه از عداوتى كه با آن حضرت داشتند از او هجرت (3) نمودند وبر اوسلام نمى كردند ونمى گذاشتند كه زنى به نزد او برود، پس خديجه را به اين سبب ، وحشتى عظيم عارض شد وليكن عمده غم و جزع خديجه براى حضرت رسول صلى اللّه عليه وآله وسلّم بود كه مبادا از شدت عداوت ايشان آسيبى به آن حضرت برسد. چون به حضرت فاطمه عليهاالسّلام حامله شد فاطمه در شكم با اوسخن مى گفت ومونس اوبود واورا صبر مى فرمود، خديجه اين حالت را از حضرت رسالت پنهان مى داشت ، پس روزى حضرت داخل شد شنيد كه خديجه سخن مى گويد با شخصى وكسى را نزد اونديد فرمود كه اى خديجه با كه سخن مى گوئى ؟ خديجه گفت : فرزندى كه در شكم من است با من سخن مى گويد ومونس من است ! حضرت فرمود كه اينك جبرئيل مرا خبر مى دهد كه اين فرزند دختر است واواست نسل طاهر باميمنت وبركت وحق تعالى نسل مرا از اوبه وجود خواهد آورد، واز نسل اوامامان وپيشوايان دين به هم خواهند رسيد وحق تعالى بعد از انقضاى وحى ، ايشان را خليفه هاى خود خواهد گردانيد در زمين . وپيوسته خديجه در اين حالت بود تا آنكه ولادت جناب فاطمه عليهاالسّلام نزديك شد چون درد زائيدن در خود احساس كرد به سوى زنان قريش د وفرزندان هاشم كس فرستاد كه نزد اوحاضر شوند؛ ايشان در جواب اوفرستادند كه فرمان ما نبردى وقبول قول ما نكردى وزن يتيم ابوطالب شدى كه فقير است و مالى ندارد ما به اين سبب به خانه تونمى آئيم ومتوجّه امور تو نمى شويم . خديجه چون پيغام ايشان را شنيد بسيار اندوهناك گرديد در اين حالت ناگاه ديد ك چهار زن گندم گون بلند بالانزد اوحاضر شده وبه زنان بنى هاشم شبيه بودند، خديجه از ديدن ايشان بترسيد، پس يكى از ايشان گفت كه مترس اى خديجه كه ما رسولان پروردگاريم به سوى تو؛ وما ظهيران توئيم ، منم ساره زوجه ابراهيم عليه السّلام ودوّم آسيه دختر مزاحم است كه رفيق توخواهد بود در بهشت وسوم مريم دختر عِمران است وچهارم كُلثوم خواهر موسى بن عمران است وحق تعالى ما را فرستاده است كه در وقت ولادت نزد توباشيم وترا بر اين حالت معاونت نمائيم . پس يكى از ايشان در جانب راست خديجه نشست وديگرى در جانب چپ وسوم در پيش رووچهارم در پشت سر، پس حضرت فاطمه عليهاالسّلام پاك وپاكيزه فرود آمد وچون به زمين رسيد نور اوساطع گرديد به مرتبه اى كه خانه هاى مكّه را روشن گردانيد ودر مشرق ومغرب زمين موضعى نماند مگر آنكه از آن نور روشن شد وده نفر از حورالعين به آن خانه درآمدند وهر يك اِبْريقى وطشتى از بهشت در دست داشتند وابريقهاى ايشان مملوبود از آب كوثر، پس آن زنى كه در پيش روى خديجه بود جناب فاطمه عليهاالسّلام را برداشت وبه آب كوثر غُسل يا شست و شوداد ودوجامه سفيدى بيرون آورد كه از شير سفيدتر واز مُشْك وعَنْبَر خوشبوى تر بود وفاطمه عليهاالسّلام را در يك جامه از آن پيجيد وجامه ديگر را مقنعه اوگردانيد پس اورا به سخن درآورد، فاطمه گفت : اَشْهَدُ اَنْ لااِلهِ اِلا اللّهُ وَاَنَّ اَبي رَسُولُ اللّهِ سَيِّدُ الاَنْبياءِ وَاَنَّ بَعْل ي سَيِّدُ الاَوْصِياءِ وَوُلْدي سادَةُ الاَسْباطِ. يعنى گواهى مى دهم به يگانگى خدا وبه آنكه پدرم رسول خدا سيد پيغمبران است وشوهرم سيد اوصياء پيغمبران است وفرزندانم سادات فرزندزاده هاى پيغمبران است . پس بر هر يك از آن زنان سلام كرد وهر يك را به نام ايشان خواند، پس آن زنان شادى كردند وحوريان بهشت پخندان شدند ويكديگر را بشارت دادند به ولادت آن سيّده زنان عالميان . ودر آسمان نور روشنى هويدا شد كه پيشتر چنان نورى مشاهده نكرده بودند، پس آن زنان مقدّسه با خديجه خطاب كردند وگفتند: بگير اين دختر را كه طاهره ومطهّره است پاكيزه وبا بركت است ، حق تعالى بركت داده او را ونسل اورا، پس خديجه آن حضرت را گرفت شاد وخوشحال وپستان خود را در دهان اوگذاشت ، پس فاطمه عليهاالسّلام در روزى آن قدر نموّ مى كرد كه اطفال ديگر در ماهى نموّ كنند ودر ماهى آن قدر نموّ مى كرد كه اطفال ديگر در سال نموّ كنند.(4) 3 دورى . 4 (امالى شيخ صدوق ) ص 690، مجلس 87، حديث 947 . https://eitaa.com/avahdjxck
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا