🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️◾️
👇شرح قسمتی از خطبه فدکیه
حضرت در ادامه سخنانشان میفرمایند: «وَ هَدَرَ فَنِیقُ الْمُبْطِلینَ» یعنی نعرههای باطل برخاست یا شتر اهل باطل به صدا درآمد. شاید بتوان گفت مصداق امروزین #شتر_اهل_باطل همین #رسانهها و #فضای_مجازی امروز است که در فضای زندگی ما وارد شده است. چرا شتر اهل باطل در خانههای ما جولان دارد؟
وی تصریح کرد: حضرت در ادامه میفرمایند: «وَ أَطْلَعَ الشَّیْطَانُ رَأْسَهُ مِنْ مَغْرَزِهِ هَاتِفاً بِکُمْ» یعنی #شیطان_سرش را از مخفیگاه خود بیرون کرد و شما را به سوی خود دعوت نمود. شما در قضایای امروز داعش را نمیبینید؟ چرا باید میدان داده شود تا سرکردگان کومله یا فلان رئیس جمهور فلان کشور علیه ایران حرف بزند یا اتحادیه اروپا حرف بزند؟ اینها #سرهای_شیطان است که بلند شده است. «ثُمَّ اسْتَنْهَضَکُمْ فَوَجَدَکُمْ خِفافاً» یعنی شما را دعوت به قیام کرد و #سبکبار حرکت کرد. متاسفانه برخی افراد در ماجرای اخیر سبکبار بودند و با یک توئیت یا یک سخنرانی فریب خوردند و برانگیخته میشدند. «وَ أَحْمَشَکُمْ فَأَلْفَاکُمْ غِضاباً» یعنی #شعلههای_خشم و انتقام را در دلهای شما برافروخت و آثار #غضب در شما نمایان گشت. چهار تا مطلب نوشتند شما را وادار به خشم کردند؛ کما اینکه این افرادی که بازداشت میشوند میگویند فلان مطلب را خواندیم و عصبانی شدیم و این کارها را کردیم.
📝قسمت چهارم
🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺
◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️
👇شرح قسمتی از خطبه فدکیه
#لباس_دین_کهنه شده است؟
حضرت زهرا(س) در مسیر تغییر جریان تاریخ #غیرتشان اجازه نداد در خانه بنشینند و اقدام ایشان صرفا برای مسئله فدک نبود. ایشان به مسلمانان یادآوری کردند که شما در چه شرایطی بودید و خداوند به شما چه #عزتی داد و چون قرار است #شما_دین_حق را به #نسلهای بعد #منتقل کنید و از سویی در این #فتنه دچار #شناخت_اشتباه شدید، لذا به دین ضربه زدید.
علت این وقایع از نگاه حضرت این است که در #جامعه_لباس_دین_کهنه شده است، بزرگان را کنار زدید و #آدمهای_پست را مطرح کردید. درسی که از این خطبه میتوانیم بیاموزیم این است که در #جامعه_اسلامی هر وقت #قرآن که #ثقل_اکبر است کنار برود و #ثقل_اصغر که #اهل_بیت(ع) هستند در حاشیه قرار بگیرند و #انسانهای_پست را در جامعه عزت بدهید #صدای_شیطان درمیآید و خودمان #اسباب_بدبختی خودمان و #نسلهای_بعدی را فراهم میکنیم.
📝قسمت اخر
🔺◾️🔺◾️🔺◾️◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️
🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️
#خطبه_فدکیه
نقش بی بدیل حضرت صدیقه(س) در دفاع از ولایت
پس از رحلت رسول خدا(ص) امیرالمومنین(ع) تنها ماند. حضرت زهرا(س) در این موقعیت دشوار یک تنه هم #ذوالفقار، هم #زره و هم #سپر امیرالمومنین(ع) شد و با تمام وجود از امام زمان خود #دفاع کرد.
بانوی دو عالم حضرت زهرا(س) بعد از رحلت پیامبر(ص) با گریهها و اشکهای بی امان، با نوحهسرایی بر سر مزار حمزه سیدالشهدا و خطبههای شان از امیرالمومنین علی(ع) به عنوان #جانشین_رسول_خدا(ص) دفاع کرد.
خطبه فدکیه حضرت فاطمه(س) در واقع #جهاد_تبیین این بانوی گرامی بود تا #حقیقت_ولایت امیرالمومنین(ع) را برای #مردم_تبیین کنند.
هرچند وجود نازنین حضرت زهرا(س) در راه #دفاع_از_ولایت_فدا شد ولی #جهاد_تبیین آن حضرت هم #شخص و هم #شخصیت امیرالمومنین(ع) را نجات داد و همچنین جریان #ولایت را برای آینده شیعیان حفظ کرد.
🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺
#قسمت_اول
🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺
بندی از فرازهای #خطبه_فدکیه
حضرت زهرا سلام الله علیها در بیان حق خویش، به مطلبی بسیار روشن می پردازد؛ مطلبی که به عمد و یا سهو مورد غفلت واقع شده است؛ می فرماید:
«إعلَمُوا أنِّی فَاطِمَهُ»؛
بدانید که من فاطمهام.
این مهمترین وجه معرفی آن حضرت است و خود مبنایی برای معرفی سایر اهل کسا می باشد که پدر فاطمه، همسر فاطمه و پسران فاطمهاند. این خطاب در «خطبه فدکیه» در کنار مضامین عالی دیگر، بیانگر #مقام_فاطمی در همه ابعاد انسانی است.
🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺
#قسمت_دوم
🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺
#خطبه_فدکیه
سخنرانی حضرت زهرا (سلام الله علیها)
مقدمات قبل از سخنرانی
در سند این خطبه راوی قبل از پرداختن به بیانات حضرت، به چگونگی حضور ایشان در مسجد و نوع پوشش حضرت زهرا (سلام الله علیها) و مشی ایشان هنگام حرکت اشاره می کند.
رفتن به مسجد
«لاثَت خِمارَها عَلی رَأسِها». حضرت زهرا (سلام الله علیها) برخاستند و خمار را بستند.
«لاثَ» به معنی پیچیده است. مثلاً میگوییم «لاثَ العمامه علی رأسه، ای شدّها و ربطها». یعنی عمامه را به سرش پیچید. اما #خِمار چیزی بوده است #بزرگتر_از_روسریهای_فعلیِ_زنها، به صورتی که سر و سینه و گردن را میپوشانده است و همان است که در آیه شریفه آمده است: «وَلیَضرِبنَ بِخُمُرِهِنَّ علی جُیُوبِهِنَّ». #روسریهایشان را طوری روی سر بیندازند که سینه را بپوشاند. خُمُر جمع خِمار است. از لفظ خمار هم معلوم میشود که حضرت طوری آن روسری را به کار برده بودند که روی گردن و سینه ایشان پوشیده شده بود.
«وَاشْتَمَلَتْ بِجِلْبابِها». و #جلباب را بر سر افکندند.
#جلباب_نوعی_پوشش_سراسری بوده که روی لباسها میپوشیدهاند. شاید چیزی شبیه عبای امروز یا پیراهن بلند عربی. حضرت آن #پوشش_سراسری را هم طوری بر سر افکندند که محیط بر تمام بدن ایشان بود.
🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺
قسمت سوم
#آیت_الله_مجتبی_تهرانی
🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺
#خطبه_فدکیه
#حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
تَطَاُ ذُيُولَها
يعنی حضرت در راه رفتن پا روی پايين لباسش می گذاشت. يا بر اثر ناراحتی با شتاب حركت می كرد. در اينجا به طور مسلّم منظور اين است كه #لباس_ايشان_آنقدر_بلند بود كه گاه #زير_پا_قرار می گرفت و چون ممكن است از اين عبارت استشمام شود كه حضرت در راه رفتن عجله داشتند در ادامه آمده است:
* ما تَخْرِمُ مِشْيَتُهٰا مِشيَةَ رَسُولِ اللّه صلوات الله علیه و آله
يعنی#راه_رفتن حضرت هيچ كم از #راه_رفتن_پيغمبر اكرم صلوات الله علیه و آله نداشت.
از نظر ما طلبه ها مشية بر وزن فعله نوع و هيئت فعل را می رساند. يعنی روش راه رفتن حضرت هيچ از روش راه رفتن پدرشان كم نداشت يعنی با همان #متانت و #وقار رسول اكرم صلوات الله علیه و آله حركت می كرد و آن عظمت و وقار و متانت در راه رفتن او بود و همۀ آنچه را كه #شايستۀ_يك_زن است رعايت كرده بود. در اين عبارت دو نكته وجود دارد: اوّل آنكه رفع اين شبهه است كه چرا حضرت تند می رفت و عجله داشت كه پاسخ می گويد مشی او مثل پدرش رسول اكرم صلوات الله علیه و آله بود يعنی با همان متانت و وقار، و دوّم اين كه شايد به دليل بلند بودن، لباس قهراً زير پا قرار می گرفته است.
🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺
قسمت پنجم
🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺
#خطبه_فدکیه
#حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
آغاز سخن
در مقدمه خطبه آمده است حضرت زهرا (سلام الله علیها) قبل از #آغاز_سخن_ناله ای کرد و نالهاش آنچنان #جانسوز بود که تمام مهـاجرین و انصار و زن و مردی که در مسجد بودند شروع کردند به #گریه_کردن اما گریـه ای که معمـولی و #عادی_نبود. (ص ۲۷)
#حمد_الهی و #شکر_نعمتها
حضرت با این کلام خطبه را آغاز کردند:
«فَقالتَ: اَلْحمد للهّ علی ما أنعْم و لهَ الشّکْرُ علی ما ألَهم.» ستایش خداوند را بر آنچه انعام فرمـود و شـکر خـدای را بـر آنچـه کـه بـه انسانها الهام کرد.
#حمد، ستایش نسبت به #کمال است و شکر عبارت از #قدردانی نسبت به فعل است. شکر یا به این معنا است که یا انسان در خود #نعمت، #مُنعِم را #شهود میکند و یا اینکه از #نعمـت بـه مـنعم راه مییابد و لـذا در ابعـاد وجـودی انسان آثار مختلفی دارد.
#اثر_شکر در #قلب بـه صـورت #خضـوع، #خشـوع، #محبت، #خشیت و امثال این صفات #ظهور مـی کنـد .
# شـکر در زبـان بـه شـکل #ثنـا و حمـد وستایش خود را نشان می دهد و در #اعمال و #افعال قالبیه انسان بـه صـورت #اطاعـت و به #کارگیری_نعمت در راه #رضای_مُنعِم و…
بنابراین حمد و شکر از نظر #بروز و #ظهور بـه اصـطلاح زبـانی نسبت به خداوند یکی است. اما اگر مثلاً از ملکه #جود سـتایش شـود #حمـد صـورت گرفتـه زیرا #حمد_ستایش از #صفت است اما #شـکر_قـدردانی از #فعـل اسـت کـه فعـل خـود ناشـی از صفت است. پس دایره شکر محدودتر از حمد است.
کتاب ایت الله مجتبی تهرانی (ص ۳۱)
🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺
قسمت ششم
🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺
#خطبه_فدکیه
#حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
در اینجا منظور از #الهام آن #معرفت و#شعور_درونی اسـت کـه خداونـد بـه انسان عنایت فرموده است. #وحی_اعم از #الهام است زیرا وحـی نسـبت بـه #جمیـع_موجـودات اطلاق می شود؛ حتی حیواناتی مثل #زنبور_عسل و… اما #الهام_دایره اش_محدودتر است. شاید در قرآن اصلاً #الهام را نسبت به #غیر_انسان به کار #نبسته است. پس یـک الهـام عمـومی نسبت به انسـانها داریـم کـه حضرت(سلام الله علیها) فرمودند:
«و لهَ الشّکْرُ علی ما ألَهم»؛
از این #الهام آنچه که عمومی اسـت و به اصطلاح عقل عملی می گویند یعنی #ادراک_خوبیها و #بدیها که هر انسانی از نظر #خلقت به این #ادراک و #شعور_مرموز_درونی مفطور است
و #زیبایی امور مثل عدل و زشتی امـوری مثل ظلم را هر انسانی از نظر درون درک میکند. خدا خود این را به انسـان یـاد داده و به همه #الهام کرده است.
(ص ۳۳)
به هر حال #الهام همان #القاء است که از #ناحیه_خداست و #عمومیـت دارد
🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺
قسمت هفتم
🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺
#خطبه_فدکیه
#حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
ثنای الهی و هدف از خلقت
حضرت در ادامه با جملاتی آسمانی به ثنای حق تعالی و به اقرار #توحید می پردازند و سپس ایشان پس از بیان اینکه خداوند موجودات را خلق کرد بدون آنکه محتاج به آنان باشد یا سودی از این کار برای او حاصل شود به #هدف_خلقت اشاره می کند:
خداوند موجودات را برای #تثبیت_حکمتش_خلق کرد. #حکمت به معنـای قـدرت بـریک شی ء است اما بر طبق #مصلحت. در اینجا حضرت می فرمایند
#حکمت_الهی به یک معنا #اقتضاء_خلقت می کند و البته فضل خداوند و #فیاضیتش هـم از طـرف دیگـر اقتضـاء خلقـت می کند.(ص ۴۷)
و نیز این خلقت برای #آگاه_سازی انسانها است برای #اطاعت_خداوند.
در حقیقت حضرت می فرمایند که #اطاعت امری #تحمیلی نیست بلکه انسان مفطور به اطاعـت اسـت و این #نافرمانی_خداست که #امـری_تحمیلـی اسـت. (ص ۴۸)
و نیز برای آن است که #قدرتش را #ظاهر کند تا او را #بشناسند. (ص ۴۹)
و برای این است که او را #پرستش کنند.در #حقیقت_ظهور_قدرت_خداوند نتیجه اش این است که مخلوقات او بی چون و چرا او را کرنش می کنند(ص ۵۰)
این #خلقت و نظام آفرینش #بهترین_پشیبان و پشتوانه دعوت انبیا به سوی #حق است.
به تعبیر دیگر #خلقت و #احتیاج_مخلوق به #حق_تعـالی بزرگتـرین #پشـتوانه بـرای #تثبیت و #تقویت_دعوت_انبیاء است. (ص ۵۱)
🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺◾️🔺
قسمت هشتم
📚کتاب شرحی بر خطبه فدکیه
📝حاج آقا مجتبی تهرانی