🔸این چند نکته مهم و قابل دقت ظریف!
۱. "ورود ایران به جنگ با اسرائیل آرزوی آن کشور است. اسرائیل دوست دارد جنگ را تبدیل به #جنگ_دولتی کند چونکه تاکنون در جنگ دولتی برده است. اسرائیل از سال ۱۹۴۸ تا امروز در جنگ دولتی نبوده که شکست خورده باشد."
۲. "مراد من از مبارزه با آمریکا مقابله با سلطه آمریکاست و مبارزه با تک قطبی یک گفتمان سیاسی است که به ما قدرت میدهد اما اگر این قدرت سیاسی را تبدیل به برنامه #عملیاتی کنیم همراهان خود را از خود دور میکنیم."
۳. مشکل ما این است که همه چیز را سفید و سیاه میبینیم و همین میشود که الان کمترین میزان حمایت از آرمان فلسطین در جامعه ما و در سپهر عمومی نشان داده میشود. به خاطر اینکه فکر میکنند حمایت از فلسطین وارد شدن به #_جنگ_با_اسرائیل است."
۴. "روزی کسینجر به من گفت: ایران باید بین آرمان بودن و نظام بودن یکی را انتخاب کند. به او گفتم: زمانی این کار را میکنیم که آمریکا این کار را بکند. من آرمان را بخشی از قدرت ملی میدانم که در بستر #واقعیت باشد."
۵. "معنای حمایت از مقاومت #حضور نظامی ایران نیست بلکه مراد #نفوذ است."
محمد جواد ظریف این نکات را در خلال مصاحبهای با مجله آگاهی نو در زمستان ۱۴۰۲ گفته است زمانی که حدود ۶ ماه از عملیات ۷ اکتبر حماس گذشته بود.
همان زمان به نظر میرسید با این دیدگاه حمایت فیزیکی حزبالله و به تبع آن ایران از عملیات ۷ اکتبر نه تنها در کوتاه مدت بلکه در دراز مدت حزبالله و ایران را تهدید خواهد کرد؛ نظریهای که با واقعیت همراه شد! حزبالله با ورود به ماجرای ۷ اکتبر، و آغاز انفجار پیجرها، روند پذیرش ضربه را طی کرد و ایران نیز وارد تنش مستقیمی شد که منافع ملی را به شدت تهدید میکند!
@avakherad
هر کس از زعم خویش سخن میگوید!
سردار عزیز جعفری فرمانده سابق سپاه در حسینیه فاطمه زهرا(س) گفته است: اسراییل بعد از وعده صادق۱ با چند موشک نقطهای در اصفهان را هدف قرار داد.
اعلام دیر هنگام این خبر در حالی است که همان برهه چنین اخباری تکذیب شد و از تعبیر مانور برای انفجارها استفاده شد. همان روز خبری منتشر شد که پدافند اصفهان هدف قرار گرفته است. البته طبیعی است که در همه جای دنیا اخبار نظامی دچار سانسور شود.
اما چند نکته جدیدی که سردار گفته است:
"ممکن است اسرائیل حمله محدود و کوچک به ایران انجام بدهد و حمله بزرگی در خور وعده صادق نمیتواند انجام دهد. به مردم اطمینان میدهم حرکت قابل توجهی انجام نمیدهد/ پاسخ ایران بستگی به شدت عمل دشمن است.کار بزرگی بکنند قطعاً چند برابر پاسخ آن را میبینند."
از کجا به مردم اطمینان حمله قابل توجه داده نمیشود؟ بعد از عملیات ۷ اکتبر همین تحلیلها میگفت اسرائیل وارد غزه نمیشود که اگر بشود در باتلاق گیر میکند!
وانگهی! معلوم نیست تراز و مقیاس کوچک یا بزرگ بودن حمله چیست؟
معنای این جمله کوچک و پاسخ ندادن، به جز مشروعیت و جواز حمله کوچک چیز دیگری است؟ حمله کوچک تجاوز نیست؟
از جهتی معنای پاسخ ندادن به حملات کوچک چیست؟
اگر حملات کوچک کوچک و فرسایشی انجام شد و سیاست هزار چاقو از ناحیه رژیم صهیونیستی پیش گرفته شد، سیاست ما چیست؟
از سوی دیگر سردار نقدی میگوید: "منتظر کوچکترین خطا برای پاکسازی اسرائیل از منطقه هستیم."
به نظر میرسد سیاست، تدبیر و آمادگی استراتژیک و واحدی برای بحران پیش رو وجود ندارد و هر کس از منظر و دیدگاه و زعم خویش سخن میگوید.
اینجا ایران و ایرانی است که باید هزینه گزاف بیتدبیری را بپردازد.
@avakherad
عاقبت خود گرگ بودی!
جناب پوتین در اجلاس سران بریکس خطاب به پزشکیان گفته: " سلام من همراه با بهترین آرزوها را خدمت آیتالله سید علی خامنهای برسانید ما مواضع ایشان را ارزشمند میدانیم."
سالهای خیلی دور نمیرویم، از حمایت تسلیحاتی روسیه قدیم در قامت شوروی از صدام و حمله به ایران و نامردمی آنان در ساخت نیروگاه اتمی بوشهر و غیره که بگذریم در یکی دو دهه اخیر حتما یادمان نرفته که روسیه در مناقشه هستهای همیشه علیه ایران رای داده است. حالا از معامله هواپیماهای سوخو و میگ که بگذریم، ماجرای نامردی در سامانه پدافند هوایی اس۳۰۰ هم بگذریم، همراهی پوتین مخلص مقامات ما با امارات در باره جزایر سه گانه ایرانی در خلیج همیشه فارس را کجای دلمان بگذاریم؟!
از پروژه اوکراین و ورود یا واردکردن ایران در این باتلاق که ناشی از اشتباه محاسباتی فاحش از ناحیه حضرات بود، نگو و نپرس! که تبعات آن گفتنی نیست و ملت مظلوم تاوانش را روز بهروز پس میدهند مانند تحریم هواپیمایی ایران و همراهی اروپا با امارات در قصه جزایر سه گانه ایران.
ما که ساده لوح هستیم و بی بصیرت! اما حاکمیت که حواسش هست چشمانش باز باشد که این تعریف و تمجیدها حتما پیوستی دیگر از ضرب خنجر از پشت دارد! به ویژه که پوتین رفیق گرمابه و گلستان نتانیاهو است.
سعدی قشنگ گفته و تا حدی قریب به نکته ماست:
شنیدم گوسپندی را بزرگی
رهانید از دهان و دست گرگی
شبانگه کارد در حلقش بمالید
روان گوسپند از وی بنالید
که از چنگال گرگم در ربودی
چو دیدم عاقبت خود گرگ بودی
(گلستان سعدی حکایت ۷۱)
۲ آبان ۱۴۰۳
@avakherad
یک جو عقل!
وضعیتی که در حال تجربه آن هستیم از آن جهت و سمت و سو مهم است که اسرائیل برای اولین بار به طور رسمی و پذیرفته که به دلیل پاسخ، به خاک ایران تجاوز کرد تجاوزی مخالف با موازین بینالمللی.
همه منتظر حوادث بعدی هستیم و مردمی که با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم میکنند اخبار بیشتر شبانه روزی که میخوانند و میشنوند، اخبار جنگ است و تبعات آن در تنگنای معیشت و هیچ خبری از گشایش به وعدهها دیده و شنیده نمیشود!
در این وضع شکننده همگی بلندگو دست گرفته در کوی و برزن داد میزنند که جامعه دچار گسست حاکمیت/ ملت شده و باید این گسل را پر کرد و هر کسی از هر جناح فکری فکر امنیت و آینده ایران را در سر داشته باشد و از اقدامات و اظهارات تفرقه افکنانه دوری کند زیرا بدون پشتوانه مردمی حل مشکل با دشمن خارجی امکان ندارد.
حرف بدی نیست به شرط اینکه به قول معروف پارتی بازی نشود و برخی در اظهار نظرات خویش دارای رانت نباشند. نمیشود دستور وحدت داد اما یک سویه و یک جانبه. نمیشود دم از رعایت ملاحظات امنیت ملی زد اما خودیها را مصونیت بخشید که در کف خیابان مرگ به طرف مقابل بگویند اما طرفی که محتوم به مرگ است را تهدید کنیم.
نمیشود از وضع حساس گفت اما تلویزیون فیلم قلادههای طلا را ( یک شنبه و دوشنبه ۶ و ۷ آبان)پس از سالها بازپخش کند و طبق سناریوی آن فیلم، اعتراضات مردم در انتخابات ۸۸ را اقدامی از سوی بهاییت، مجاهدین خلق، سلطنتطلبها و m l 6 دانست! در حالی که ۱۵ سال از حصر میرحسین موسوی و خانم رهنورد میگذرد و در این سالها سیل خبر و تحلیل در باره حوادث آن سال منتشر شده بدون اینکه حتی یک ثانیه اجازه پاسخگویی در رسانه بیتالمال داشته باشند! این بود عدالتی که مسعود پزشکیان از نهجالبلاغه علی(ع) میگفت و میخواند؟!
اگر یک جو عقل بود آیا با این اقدامات تنشزا گسل و دوئیت میان حاکمیت/ ملت را افزون میکردند؟!
@avakherad
در باره سفر پزشکیان به قم
سفر یک روزه پنجشنبه گذشته مسعود پزشکیان به قم اولین سفر وی در قامت ریاست جمهوری بود. وی در این سفر با مراجع دیدار کرد اما در این میان با اعضای مجمع محققین و مدرسین و هم چنین آیتالله بیات زنجانی ملاقات نداشت. وی هم چنین با امام جمعه و تولیت حرم حضرت معصومه(س) یعنی محمد سعیدی از مدافعان سعید جلیلی دیدار کرد.
در ایام تبلیغات ریاست جمهوری، پزشکیان در میان روحانیون و مراجع قم به جز آیتالله بیات زنجانی، مجمع محققین و مدرسین و بیت آیتالله منتظری و روحانیون اصلاح طلب حامی علنی دیگری نداشت. حضور وی بر مزار آیتالله منتظری هم بازتاب داشت. با این وصف، دیدار نکردن وی با مدافعانش مورد تحلیل و نقد و بررسی قرار گرفته است.
(یادم هست که حسن روحانی نیز در ایام تبلیغات اولین انتخاب خود، با هواپیما خود را به اصفهان رساند تا در تشییع جنازه آیتالله طاهری امام جمعه اصفهان شرکت کند. در قم نیز آیتالله صانعی از وی حمایت کرد. اما پس از انتخاب شدن، در سفر به قم به دیدار آیتالله صانعی نیامد و در سفر اصفهان بر مقبره آقای طاهری حاضر نشد.)
برخی این حرکت پزشکیان را خارج از وفاقی میدانند که دولت خود را بر آن بنا نهاده است. علاوه بر این دیدار نکردن با مجمع محققین و مدرسین را ـ به ویژه در این ایام که مورد تهدید از ناحیه قوه قضاییه قرار گرفته و نیروهای پایداری و شاگردان آقای مصباح و جامعه مدرسین حوزه در صدد برخورد میدانی و خیابانی با این تشکل اصلاحطلب و روشنفکر حوزوی هستند ـ به این معنا تفسیر کردهاند که قدرت چنان عقیم است که شخصیت افراد را دچار دگرگونی و فراموشی میکند.
اما در قبال چنین تحلیلی، برخی بر این باورند که نقادان گویا به مناسبات قدرت و سیاست در ایران دقت و امعان نظر ندارند. علیرغم انتخابهایی که در ایران صورت گرفته و نظر سنجیها، شرکت کردن و نکردنها در انتخابات؛ قدرت در ایران در دست اقلیتی کاسب است که همیشه در حال جابجایی از یک پست به پست دیگر هستند که اگر پست انتخابی نصیبشان نشد، در میان پستهای انتصابی برای آنان جایگاهی رزرو شده وجود دارد. علاوه بر این هنوز این اقلیت صدایشان بلند است چه در صدا و سیما و روزنامه رسمی حاکمیت یعنی کیهان، و چه برخی از تریبونها مانند امامان جمعه، برخی موسسات حوزوی که البته با حمایت و پشتوانه قوی از مصونیت برخوردارند.
اگر پزشکیان دچار تبدل شخصیت به وسیله قدرت نشده باشد، دیدار نکردن وی با تشکلها و علمای غیر همسو با پایداری و تندروها، به جهت رعایت مصلحت عامه جامعه باشد و برای این بوده که اقلیت پر هیاهو چوب لای چرخ دولت نکنند، منتقدان باید چشم روی هم گذاشته و با فداکاری و عدم گله، وی را بدرقه کنند.
@avakherad
عبدالله گنجی روزنامهنگار اصولگرا با انتشار عکسی از دیدار پزشکیان با اعضای مجمع محققین و مدرسین در ایام انتخابات نوشته:
"بدتر شد که! بعد از کشور دانستن اسرائیل حالا عکس آیتالله منتظری را هم در محفل مجمع مدرسین نصب کردهاند تا بگویند او رهبر ماست."
مسلمان!
این عکس سالهاست در آن مجمع نصب شده است. رهبر...؟!
در یک ملک خصوصی شاگردان آیتالله منتظری عکس او را نصب کنند، تابتان بی تاب میشود؟!
به تعبیر عطاءالله مهاجرانی:
✍" سالها پیش وقتی آیتالله منتظری از زندان شاه آزاد شده بود، امام خمینی در پیامی برای ایشان نوشتند:"جنایتکاران به شما و ملت از سایه شما رجال عدالتخواه میترسند."
آن واهمهها همچنان باقیست و نام و یاد آیتالله منتظری مثل آیه نور شعله میکشد و راه را نشان میدهد. در روزگاری که تحریف دین و ارزشها مهمترین فتنه است و آدمکشان - گزارش جوان کشیشان را در زندان کهریزک اعلام کردند - ... نام آیتالله منتظری یک حجت است که اسلام و مسلمانی روایت دیگری دارد بریء از قتل و حبس و شکنجه و دروغ و خرافه!
تو در نماز عشق چه خواندی که سالهاست این شحنههای پیر از مردهات هنوز پرهیز میکنند؟"
@avakherad
کاری که آمریکا با ما کرد را با اسرائیل بکنیم!
حجت الله عبدالملکی، وزیر سابق رفاه دولت رئیسی گفت:
"آمریکا میخواست از طریق تحریمهای بانکی، حمل و نقل ونفت اقتصاد ایران را دچار فروپاشی کند که به دلیل بزرگی اقتصاد ایران اتفاقی برای ما نیفتاد. همین کار را میتوان برای رژیم صهیونیستی انجام داد و تجارت بینالمللی اسرائیل را زمینگیر کرد."
خیلی وقتها در طول روز صحنههایی میبینیم، حرفهایی میخوانیم یا میشنویم که موجب انبساط خاطر مکدرمان میشود. در این میان چیزهای دیگری هم موجب انبساط خاطر میشود اما با این پیوست که صورت خود را با سیلی سرخ میکنیم اما خدا میداند در این دل وامانده چه ماتمکدهای برپاست.
این یک چشمه از منطق و استراتژی یک وزیر پس از ۴۵ سال انقلاب است برای به زانو درآوردن خصم؛ خصمی که معلوم نیست چه کسی به ما ماموریت نابود کردن آن را داده گرچه تاوانش نابودی منافع ملی ایران باشد!
🔸خنده تلخ من از گریه غم انگیزتر است
کارم از گریه گذشته است و به آن میخندم
🔸داغ جانسوز من از خندهٔ خونین پیداست
ای بسا خنده که از گریه غمانگیزتر است
(دو بیتی دوم از رهی معیری است اما سراینده دو بیتی اول ناشناس است.)
@avakherad
حاکمان چون معزول شوند!
حسین طائب رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه و مشاور فعلی فرمانده سپاه در اظهار نظری میگوید:
"با عملیاتهای وعده صادق، نمیتوان در برابر اسرائیل بازدارندگی ایجاد کرد/بازدارندگی را باید با آمریکا جلو برد/آمریکا در صنعت موشکی، صد سال از ما جلوتر است/ اسرائیل به دنبال تصاعد در جنگ است."
کمی دنده عقب برویم و تصور کنیم شیخ حسین طائب هنوز رئیس مقتدر سازمان اطلاعات سپاه است و ترک تازی وی در رده فرماندهی یک نهاد امنیتی، در داخل و خارج هنوز در جریان است و بزرگ نماییهای معمول این دسته آدم در پرتو جنگ روایتها و بزرگنمایی تواناییها برای رسیدن به تئوری "النصر بالرعب" در دستور کار است؛ در این صورت چنین اظهار نظری را شاهد بودیم؟! یا چنان از موشکهای قاره پیما سخن میگفت که تا اروپا را در مینوردند؟!
طائب و مانند وی در هنگامه مستی قدرت(به ویژه قدرت اطلاعاتی امنیتی که به مردم حساب پس نمیدهد و بلکه هیچ خدایی را بنده نیست) و زمانهای که قدرت را چون معشوقه در بغل دارند چگونه میاندیشند و عمل میکنند؟!
اگر کسی به جز وی چنین میگفت همین طائب وی را به نشر اکاذیب، سیاه نمایی از اقتدار کشور و تشویش اذهان، ترسو و لیبرال و غربگرا متهم نمیکرد، و آیا تا بازداشتی مادر مرده در جلوی دوربین سیمای میلی اعتراف به سرسپردگی موساد نمیکرد، رهایش میکرد؟!
خدا بیامرزد والد غلامحسین کرباسچی را یعنی مرحوم آیتالله تهرانی که از اعضای با وفای دفتر آیتالله منتظری بود؛ وی میگفت: "حاکمان چون معزول شوند معقول شوند."
@lotfi_mojtaba
🔸پاسخ حماس به بیانیه مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم
✍حالا که خود فلسطینیها جوش و خروشی علیه ایده دو دولتی در اراضی اشغالی ندارند، در این وضعیت مارپیچ تصاعد تنش که محتاج وفاق و آرامش هستیم؛ از آنان که در ایران و قم از فلسطینیها فلسطینیتر شده، کاتولیکتر از پاپ، به تهدید و توهین و افترا به جمعی از فرهیختگان روحانی و حوزوی غیر همسو با جریان تندرو روی آوردهاند انتظار میرود که به کف خیابان دستور بازگشت دهند و در یک گفتگوی سازنده با حضور نمایندگانی از فلسطین، پیشنهاد مجمع محققین و مدرسین حوزه در بوته تحلیل گذارده شود تا برای برون رفت از کلاف درهم پیچیده کنونی چاره معقولی اندیشیده شود.
@avakherad
( گفتگوی هاشمی رفسنجانی با سایت رهبری)
میراث تعلیق نظارت یا تعطیلی آن بر احمدینژاد جز خسارت و زیان بر توسعه و پسرفت، چیز دیگری عاید کشور نکرد. ثمره این تعلیق یا تعطیلی از ناحیه بالا دستیها ملازم با تعطیلی آن از سوی نهادهایی مانند مجلس و سازمان بازرسی بوده و گروههای مردم نهاد نیز چنین جراتی ندارند. به یاد داریم که واژه "سیاهنمایی" در آن دوره توسط بازجویان اطلاعات احمدی نژاد به گونه مکرر بهره برده میشد.
شاهکارهای یک دولت مستحضر به حمایت بیشائبه و نفی نظارت بر وی، کار را به جایی رساند که کارگزاران دولت احمدی نژاد در دو سال پایانی، به دولت انحرافی ملقب شدند؛ و وی حتی ۱۰ روز قهر کرد و تلاشهای واسطهها برای آشتی وی با نظام فزونی یافت. سپس وی به جایی رسید که چند بار توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد و... .
علی(ع) در فرمانی برای حکمرانی خوب به مالک اشتر استاندارشان در مصر نوشتند:
"کارهای کارگزارانت را بازرسی کن و دیدهبانهایی از مردم راستگو و وفادار برآنان بگمار چرا که وارسی در کارهای آنان، آنها را بر امانتداری و مدارا کردن با رعیت وا میدارد. و خود را از سوءاستفاده یارانت محافظت نما."
@avakherad
فهم و تبیین ناقص!
اخیرا سخنران حرم حضرت معصومه (س) گفته است: "یکی از معیارهای دینداری این است که انسان دشمنش را به خشم بیاورد و عصبانی کردن دشمن از واجبات دینی است. قرآن میگوید کسانی که بتوانند دشمن را به خشم بیاورند برای آنها عمل صالح مینویسیم و جزء صالحین محسوب میشوند."
تبری را از مشخصات مسلمانان میدانند و شاید مراد گوینده از به خشم آوردن دشمن همین باشد.
بر این فرض آیا عصبانی کردن، به عنوان یک اصل ابتدایی مطرح است یا اقدامی واکنشی در برابر تحرّک خصمانه دشمن است؟
مراد از عصبانی کردن دشمنان و کفّار چیست و با چه راهکاری چنین عملی مشروعیت مورد سفارش است؟
و مراد از کافران و دشمنان در قرآن چیست و معیار کدام است؟
پاسخ به این پرسشها و پرسشهای دیگر در این مجال ممکن نیست اما به طور خلاصه:
برخلاف برخی اظهارات بدون پشتوانه محتوایی و نگاه سطحی به آیات قرآن و عدم توجه به زمانه صدور و شان نزول، اولا؛ عصبانی کردن دشمن و کافران به عنوان اصل اولیه نیست بلکه در موارد خاص خودش به عنوان عملی واکنشی در قبال عملکرد خصمانه دشمن است که آن هم در جایی است که بدانیم عصبانیت وی موجب نابودی و خسارت به کیان دین و مومنان نمیشود و الا عصبانی کردن دشمن به عملی ضد خود تبدیل خواهد شد.
در قرآن میفرماید: به کافران فحاشی نکنید، سبّ نکنید زیرا آنان نیز به خدای شما سبّ میکنند. اگر به واسطه سبّ، کافری عصبانی شده و به خدا فحاشی نماید، از آن نهی شده است. در همین راستا اگر مومنان و دین خدا نیز آسیب ببیند آیا باز هم میتوان دشمن را عصبانی کرد؟
برخلاف نظریه پردازان خشونت که متاسفانه تریبونها در قبضه آنان است، راهکار عصبانی کردن دشمن از مسیر آزار دادن، مرگ گفتن و .. نمیگذرد و نگاه سطحی به آموزههای دینی رهزن است و چه بسا نفوذیهای همان دشمن زشتترین و غیر ادبیترین درشتگوییها را در دهان مومنان بگذارند زیرا اثر نامطلوبی دارد. اگر این دسته از افراد اعتقاد به آزار و اذیت کفار دارند، چرا از راههای غیرعقلایی با تبعات غیر نیکو بهره میبرند بلکه راهشن این است که اوّلا؛ مومنان به وظایف خود عمل کنند و مهمترین آن توحید و دوری از شرک است. برخی حرفها مانند ذوب در ولایت فقیه و معصومگونه جلوه دادنش بوی شرک میدهد. از دیگر وظایف، اخلاقی عمل کردن مومنان در برخورد با دیگر ادیان است. ثانیا؛ با هوشمندی و تلاش و کوشش و استفاده از سیاست خارجی و فرهنگی باز، کشور مسلمان را به توسعه و پیشرفت برسانند. اتفاقا همین آیهای که بدان استناد شده، بالندگی و قد کشیدن مومنان را موجب خشم دشمن میداند.
مرحوم صالحی نجفآبادی خالق کتاب "شهید جاوید" مینویسد:
" جنبه منفی سیاست خارجی اسلام این است که به کشورهای بیگانه به طور ابتدایی آزار ندهند و اهانت نکنند و بدون ضرورت خشم آنان را بر نینگیزند. قرآن میفرماید: « وَ دَع اذاهُم» از آزار کافران و منافقین خودداری کن(احزاب/ ۴۸)... اگر بیگانگان از طرف مسلمانان بیجهت مورد اهانت و ناسزاگویی واقع شوند آنان نیز عکسالعمل نشان داده و وارد جنگ میشوند و مسلمانان ناچار میشوند نیرویی که باید صرف سازندگی و پیشرفت شود، صرف دفع شر دشمن نمایند که هم نیروها را هدر میدهد و هم از پیشرفت و سازندگی باز خواهیم ماند. علاوه بر اینها اساس دین اسلام مبنی بر دعوت و جذب است و هدایت نه طرد و لعن. در قرآن میفرماید: « نیکی و بدی یکسان نیست و تو بدی را به آنچه بهتر است یعنی نیکی دفع کن اگر چنین کنی همان کسی که دشمن توست دوست صمیمی تو خواهد شد(فصلت/۳۴).
(نامه سرگشاده در باره کنفرانس طائف و مسایل جنگ، اسفند ۵۹، ص ۶۵ـ ۷۲)
شقه شقه کردن دین حنیف که ناشی از سواد و ضیق دایره مطالعات مدعیان و صاحبان تریبون میباشد، حکایت تلخی است که دین را آنچنان که هست تبیین نمیکنند و کاش این حرفها از تریبون های رسمی به خورد جوان موسوم به مومن انقلابی داده نمیشد!
@avakherad
مردم را عصبانی نکنید!
از بس حرص و جوش خورده بود با سردی جواب تلفن را داد. وقتی به خانه آمدم هنوز عصبانی بود. هر چه ور میرفت، نمیشد که بشود و بیشتر لعنت میکرد. خدایا لعنتشان کن از دهانش نمیافتاد. لحظه.ای گذشت و مثل اینکه فرجی حاصل شد و وقتی فایل آموزشیِ چند دقیقهای درصدی آپلود شد، داشت آرام میشد که دوباره متوقف شد. و باز هم لعن و نفرین به باعث و بانیانش نثار میشد.
میگفت: مجتبی! تو در پست قبلی از یک سخنران در قم نقل کرده بودی که «عصبانی کردن دشمن» از وظایف یک مسلمان است. بعدا توضیحاتی در نقد این تفکر داده بودی. خب مینوشتی: بنده خدا! شما «عصبانی کردن خود مسلمانان» را نیز به لیست و فاکتور مسلمانی ادعایی خودتان اضافه میکردید لابد. شما که الحمدلله از این لحاظ شهره آفاق هستید. اگر از آیین مسلمانی همین باشد که مؤمنان به دین حنیف را نیز به غیظ آورید شهادت میدهیم که لا نعلم منکم الا عمل به این نشانه! واقعا دست مریزاد که در این باره کم نگذاشتید.هنیأ لکم! خدا اجرتان دهاد!
این یک نمونه از میلیونها شهروندی است که شبانه روز با اینترنت و فضای مجازی کسب، و سر و کار دارند چه از استاد دانشگاه و حوزه گرفته تا بانک، خریدار و فروشنده، طرّاح و نقّاش، نویسنده و ناشر، تا ... همگی روز به روز خط بطلان بر محبوبیت دست اندکاران میکشند اگر چیزی تهش واگذاشته باشند.
البته جوش بیخودی میخوریم ماها! با عرض معذرت! مردم ما خیلی ساده هستند زیرا فکر میکنند برخی دست اندرکاران به محبوبیت و مقبولیت نزد مردم بها میدهند در حالی که این چنین نیست آنان مشروعیت خویش را آسمانی میدانند، دوست داشتن مردم اصلا شرک است در قاموس آنان و به همین جهت خود را بینیاز از مقبولیت و محبوبیت مردم میدانند. این قماش مسئول از ابراهیم(ع) برترند زیرا حضرت ابراهیم پس از آن همه امتحان سخت طاقت فرسا به مانند ذبح فرزندش اسماعیل، این چنین در حق ذریه خویش دعا میکند:« پروردگارا من [يكى از] فرزندانم را در دره اى بى كشت نزد خانه محترم تو سكونت دادم پروردگارا تا نماز را به پا دارند پس دل هاى برخى از مردم را به سوى آنان گرايش ده و آنان را از محصولات [مورد نيازشان] روزى ده باشد كه سپاسگزارى كنند.» (ابراهیم۳۷).
و البته از این قماش انتظاری بیش از این نیست که خود را از پیشوایان شیعه برتر بدانند زیرا در زیارتنامه روایت شده از امام سجاد(ع) با عنوان امین الله(که دارای مضامین عالی عرفانی نیز هست) آمده: « واجعلنی ... محبوبه فی ارضک و سمائک»؛ خدایا! مرا در زمین و آسمانت، محبوب و دوست داشتنی قرار ده! جالب است امام(ع) علاوه بر محبوبیت در میان اهالی زمین،محبوبیت آسمانیان را هم طالب است.
خلاصه با آدمهای عجیب و غریبی سروکار داریم. از جهتی خود را کارگزار حاکمیت دینی میشمارند و از جهتی دیگر دینداری آنان پازلی ناقص از دین حنیف و سمحه سهله و کاریکاتوری از آن است.
از اینها بر دین مردم باید ترسید!
@avakherad
شبکه فشار!
اخیرا صدای برخی نمایندگان مجلس در آمده که به گوشیهای همراهشان پیامکهای سازمان یافته ارسال شده است. یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نوشته:
" الان ۵۴۳ پیامک را در این هفته از گوشی ام پاک کردم ؛ پیامکهایی سازمان یافته که بنظرم ستادی مشترک دارد. پیامک ها چند دسته است: الف) هر چه زودتر حیفا را با خاک یکسان کنید! ب) ظریف خائن و جاسوس است باید عزل شود! ج) مجلس، امروز سه شنبه را بخاطر دادن صحن به کمیسیون تلفیق خیانت کرده و باید رئیس جمهور بخاطر انتصاب ظریف به قوه قضاییه معرفی شود!"
در یکی از این پیامها برای نمایندهای از تهران آمده:
"جناب آقای...شبتون بخیر. میخواستم دلیل موافقت خودرا با ماندن ظریف در دولت را بگید. آقا! چقدر وعده بهتون دادن تا به ماندن کسی رای دهید که ۸ سال کشور رو به فلاکت رساند. سر پل صراط جلوتون رو میگیریم."
شبکهها و گروههای فشار به اسباب فشار روز مجهز شدهاند. قبلا کف خیابان وسیله فشار بود امروزه با پیشرفت تکنولوژی شبکههایی به بهانه احیای امر به معروف و نهی از منکر و جبهه انقلاب، پیامکهای انبوه با شمارههای مختلف که معلوم است از یکجای مشخص و سازمان دهی شده میباشد، به نمایندگان مجلس ارسال میشود. این پیامکها مانند برخی تجمعات در صدد هستند که نمایندگان را دچار خطای محاسباتی نمایند. نوع پیامکها نقاب مردم انقلابی به چهره دارند، محتوای تکفیر، توهین، افترا و تهدید دارند که رصد و شناخت و برخورد با اینان توسط نهادهای امنیتی و مشخص کردن آمران و عاملان و پشتیبانی سختافزاری و نرم افزاری آنها مثل آب خوردن است، نیست؟!
اگر نمایندگان مردم نتوانند این سنخ شبکهها را شناسایی و ستاد حامیانشان را به مردم معرفی کنند؛ پیداست شبکه، شبکه آهنین است به مانند گذشته و مصونیت دارند! و نباید غافل بود که زمینه رویش و رشد این شبکهها ناشی از نوع نگرش خود مردان حاکمیت به برخی موضوعات و اشخاص است که موجب آتش به اختیار بودن برخی را سبب شده است.
@avakherad
مگر قحط الممالک است؟!
حمید رسائی عضو برجسته جبهه پایداری گفته:
"ظریف با آمریکائیها رفیق است و آنها به جای مستر به او مای جواد میگفتند."
اصولا پرسیدن چونکه عیب نیست برای تبیین این گفته چند سوال به ذهن خلجان میکند که شیخ لازم است پاسخ دهد که آیا معنای این خبر مهم این است که:
۱. ظریف چرا با ما رفیق نیست؟
۲. آمریکائیها هم با ظریف رفیقند؟
۳. هر دو تا چرا با هم رفیقند؟
۴. چرا آمریکا با ظریف رفیق است و با ما نیست؟
۵. ظریف رفیق آنهاست پس جاسوس آنهاست؟
۶. رفاقت ظریف ممکن است بخاطر جاسوس ایران بودن است؟( و ما او را لو میدهیم)
۷. ظریف جاسوس دو جانبه است؟
۸. ظریف چون میخندد رفیق پیدا میکند؟(ما هم که گاهی میخندیم زبان هم بلدیم، گرین کارت هم که داریم)
۹. چرا ما نتوانستیم رفیق پیدا کنیم اما ظریف توانسته؟
۱۰ . ظریف با رفاقت قدرت لابیگری دارد و ما نداریم؟
۱۱. ظریف چونکه رفیق آمریکاییهاست معاون پزشکیان شده؟
۱۲. چرا ظریف به جای رفاقت با "مای پوتین" روسیه، و مایهای: سوریه، ونزوئلا، جیبوتی، گابن، به ویژه "مای هبتاللّه" افغانستان، و "مای کیم جون" کره شمالی، با آمریکائیها رفیق است؟! اینها بیل به کتشان خورده؟!
مگر قحط الممالک و "مای" شده که سراغ اینها نرفته و در عوض آمریکائیها رفیق "مای ممدجواد" ظریف ایرانی شدند؟!
@avakherad
توقع را بالا نبرید!
صادق آهنگران میخواند: «فرمان بده آقای سرشار از بشارت!... فرمان دهی این جمعه در قدس شریفیم!»
مداح دیگری خوانده: «سیدعلی خامنهای فاتح جنگ است!... لب تر کند امروز، سحر قدس شریفیم!»
این مداحیها بازتاب بسیاری داشته است. رجز خوانی از جمله شگردهای جنگ روانی در جنگهای تن به تن بود و مبارز، هل من مبارز میطلبید.
شیوه شعار و تشجیع خودی و تضعیف طرف مقابل نه تنها منسوخ نشده بلکه با لوازم جدید به روز شده و جنگ، ترکیبی شده است.
اما نکته مهم اینکه در میدان حکمرانی سیاسی و رزم، نباید چنان آش شعار شور شود که توقعات بیشماری را به طرفداران دیکته کند و باور پذیر باشد. سرودهها و اشعار حماسی در صورتی که تکراری شده و دچار افراط و تفریط شود و پشتوانه واقعی در بر نداشته باشد، کسل کننده شده، زدگی ایجاد میکند و اعتماد متقابل جامعه/ حکومت را دچار گسل خواهد کرد. سخن حکیمانهای میگوید: "کُلُّ شَئ جاوَزَ حَدَّهُ، إِنْقَلَبَ إِلی ضِدِّهِ. هر چیز از حدّش بگذرد، به ضدّ آن تبدیل می گردد."
جنگ ۸ ساله ما پیش روی ماست و تا زمانی که به دنبال رفع اشغال و تجاوز متجاوز به مرزها بودیم، عملیاتها سرنوشت ساز بود اما از زمانی که شعار رسیدن به قدس از طریق کربلا سر زبانها افتاد، و وارد خاک عراق شدیم، تحرکات ما نوعا ایذایی و پر تلفات و بی ثمر بود و به تعبیر محسن رضایی "در وضعیت نه جنگ نه صلح و ترمز جنگ، در منجلاب فرو میرویم پس باید عملیات کنیم!"
او نمیگفت که عملیاتهایی که مثلا در شرق بصره انجام میشد، چرا پر تلفات و بینتیجه بود. زیرا عراقیهای اشغالگر حالا دیگر در شرق بصره تا آخرین گلوله مقاومت میکردند. شهید احمد کاظمی فرمانده لشگر ۸ نجف، اسفند۶۳ خطاب به مجموعه فرماندهی لشکر میگوید: «... اگه تو مثلاً بایست دو ماه بجنگی تا برسی مثلاً به سلیمانیه یا برسی به کرکوک، اینجا مثلاً دو ساعت بایست بجنگی [تا] برسی به یکنقطه. ولی تلفاتی که آنجا میدادهای، اینجا باید توی یه ساعت بدی. یعنی سختیاش به اینجاست. انبوهِ آتش، انبوه دشمن و انبوه آب. خُب میخواد دفاع کنه از مملکتش. این نیست که راحت بدهد مملکتش را؛ بفرما خوش آمدید. سفره هم پهن باشد، بگوید بیایید اینجا بنشینید! خستگی در کنید! وایمیسند میجنگند. سربازش میجنگد، خودش میجنگد، گروهبانش میجنگد.»
( «عبور از دجله»؛ تاریخ شفاهی عملکرد لشکر 8 نجف اشرف در عملیات بدر)
قبلا نیز نوشته شد که دکترین سیاسی/ نظامی ایران مبنی بر حذف اسرائیل، با گذشت زمان حتی در اذهان مدافعان بیچون و چرا نیز پرسش و سئوالاتی را ایجاد کرده که قاعدتا با شعار بدون واقعیت، از حالت پرسش به باور منفی تبدیل خواهد شد و گذشته از اینکه منافع ملی را نیز زیر ضربه قرار خواهد داد!
@avakherad
تصور کنیم!
تصور کنیم روزی را هنوز خواب و بیداریم و آفتاب، طلوع را آغاز نکرده که خبری شوکه کننده و لیستی از نفوذیها بی جیره مواجب در ایران منتشر شود.
خواب از سرمان که پرید، لیست پروژهها را مرور میکنیم:
ادامه جنگی فرسایشی
تسخیر سفارت و ۴۴۴ روز گروگانگیری بیحاصل
اعدامهایی از جنس بیقانونی و حس نفرت
برخوردهای امنیتی تند و خشن و بدبین کردن دانشگاهیان و مراجع و علما به روند حاکمیت
محرومیت و زندان و حبس منتقدان
دادن تیغ دست زنگیان مست و سرکوبگر
حذف آیتالله منتظری و مانند او از سپهر سیاست رسمی با بدترین راه ممکن
حذف سرمایههای انسانی در پرتو استعلام و گزینشهای باندی و سیاسی
ورود و حضور به منازعات منطقهای بدون در نظر گرفتن منافع ملی
اداره صدا و سیمای میلی با سیاستهای ضد ملی
زخمی و عاصی کردن مردم با سیاستهای سانسور در حوزه فیلم و کتاب و نشریات
فراری دادن نخبگان و مهاجرت روز افزون سرمایهها
فوران ناکارآمدی در بخش اقتصادی
به صدر نشاندن پخمگان و سفلگان بیمایه اما پرمدعا تحت لوای خودی و انقلابی و به زیر کشیدن نخبگان
حذف ایران از جامعه جهانی و انزوا
تیرمست کردن مردم و جامعه با نام بی حجابی، فیلترینگ و...
و....
در سال ۱۴۰۳: لایحه ضد ملی حجاب و عفاف!
که هر چه میخوانی به ضدیت آن با امنیت خاطر شهروندان پی برده و در ایجاد تضاد و خشونت میان مردم و گسل مردم/ حاکمیت تلاش ویژه دارد!
و همه اینها و بیش از اینها با نام و چاشنی دین و حکومت دینی که جز فرار از دین و اخلاق؛ حاصل دیگری ندارد و روز به روز درکی که از این ابرچالشها وجود ندارد؛ تصمیم به ریل گذاری جدید پیشکش!
@avakherad
روزگار تلختر از زهر!
داشتم خاطرات و حوادث گذشته را مرور میکردم. روزگاری که قصد کشتن آیتالله منتظری را داشتند، برایم تداعی شد.
در گفتگویی که در دوران حصر آیت الله، با جناب حاج احمد آقا منتظری داشتم از حال و هوای روزی پرسیدم که در پی سخنرانی انتقادی آیتالله منتظری، در آبانماه ۷۶ دفتر، حسینیه و منزل ایشان مورد هجوم سازماندهی شده از سوی نهادهای حکومتی و نظامی و انصار حزبالله قرار گرفت.
احمد منتظری از حضور سردار کریمی فرمانده سابق سپاه قم گفتند که همراه تعدادی دیگر به پشت در اتاق پدرشان آمدند. آنان به پدر میگفتند:
"ممکن است مهاجمان درون منزل آمده و شما را زخمی یا حتی بکشند و ما توانایی جلوگیری نداریم."
آیتالله منتظری به سپاهیان میگوید:
"شما که ادعا دارید ۸ سال جلوی صدام ایستادید، چطور در مقابل مهاجمین توان مقاومت ندارید؟! اگر وظیفه دارید انجام دهید و گرنه اگر قرار است مرا بکشند، بهتر است در همین اتاقم کشته شوم."
احمد منتظری ادامه داد:
"وقتی از اتاق بیرون آمدند من درِ اتاق را قفل کردم. لحظاتی گذشت که صدای بیسیم سردار کریمی در آمد که مافوقش میگفت:
باید ببریدش، از خانه بکِشیدش بیرون، حتی با طناب ببندید و..."
پس از اين حادثه و در سالهاى حصر مرحوم آيتاللّه منتظرى، در جلسهاى كه چند تن از علما و روزنامهنگاران و اصحابقلم، از جمله آقايان: مرحوم عبايى خراسانى، سيد محمدعلى ايازى، ماشاءاللّه شمسالواعظين، اكبر گنجى، محسن آرمين، محمدحسنموحدى ساوجى، على حكمت، عمادالدين باقى، حمیدرضا جلايىپور و عليرضا علوىتبار با آيتاللّه موسوى اردبيلى در قمداشتند، که در پاسخ به اعتراض برخى از حاضران -مبنى بر اين كه دفاع از مرجعيت در درجه نخست وظيفه علماى حوزه است وشايسته نيست كه اين امر را غير حوزويان جلودار باشند- گفته بود:
"لازم نيست آنچه را انجام دادهايم در بلندگو اعلام كنيم؛ آن روز قصدداشتند آقاى منتظرى را بكُشند و من با تهران تماس گرفتم و تهديد كردم كه اگر بر اين تصميم اصرار داشته باشيد بدانيد كه آقاى منتظرىتنها نيست؛ و در نهايت از اين تصميم منصرف شدند."
🌑اول انقلاب یادمان هست این سرود را:
بگذرد این روزگار تلختر از زهر
بار دگر روزگار چون شکر آید
و ما هنوز منتظر "شکر" ماندهایم!
@avakherad
📞آقا #_مساله!
- نویسنده این جملات یه خانم چادری هستند:
"لات، طبلکار، دروغگو،بیخاصیت، ندانمکار، نادان،ترسو، کمعقل، سست، بیاراده، بیحمایت!دقیقا صفاتی است که یک رئیس جمهور نباید داشته باشد تا عزت ملی حفظ شود. البته هیچ ربطی به ما ندارد. برسد بهدست رای دهندگان مریخ."
- مساله شما چیست؟
= این چه ادبیاتی است؟! فحش و ناسزا پیشش لنگ میاندازد.حاجی من نگرانم!
- نگران چی؟!
= یه وخ نریزند بازداشت کنن و بیارن پشت تیلیویزیون!
- نگرانی شما بی مورد است. شما کلاه مبارک را بچسبید که باد نبرد!
= شما ایشون را میشناسید؟
- بله! این خانم از مدیران ارشد ستاد امر به معروف و نهی از منکر ایران است.
=عجب! خیلی خوبه دیگه! با چادر، با نام امر به معروف و نهی از منکر و با بودجه بیتالمال که ردیف بودجه از دولت داره ستاد درست کنی و علنی فحش و ناسزا بدهی برای حفظ عزت ملی! و اشاعه معروف در جامعه...! پشتت هم که گرمه!
خیلیاُم خوب!😳
@avakherad
مهری طالبی دارستانی بعد از توئیت توهین آمیز خود میگوید از مدیریت اداره عفاف و حجاب ستاد امر به معروف و نهی از منکر استعفا کرده است.
اما روایت ستاد مذکور خبر از اخراج وی میدهد:
"این ستاد برای رئیس جمهور محترم که منتخب مردم است، احترام ویژهای قائل است و ضمن عذرخواهی از ایشان و مردم شریف، اعلام میدارد فرد منتشرکننده مطلب از این پس در ستاد هیچ سمتی نخواهد داشت."
🔸پینوشت:
همین که در این ستاد مشخص نیست چه کسی راست میگوید، نشان از آن ندارد که امر به منکر جای خود را به امر به معروف داده است؟
وانگهی تصویر توئیت دبیر ستاد مذکور در تهران (روحالله مومن نسب) نیز نشان از چه دارد؟!
و اینکه میرشمسی معاون امور اجتماعی و فرهنگی ستاد مذکور، پزشکیان را متهم به ناترازی دینی کرده، چه معنایی میتواند داشته باشد؟!
ظاهرا نزد کارکنان این ستاد، منکر فقط حجاب زنان است اما چیزی به نام منکر اخلاقی وجود ندارد!
رشد ستادها و قرارگاههای متعدد با نامهای دینی که از بیتالمال مردم مظلوم ارتزاق میکنند، و شیره جان ملت را میمکند، جز بدبینی به دین چه اثری دارند؟!
در نبود بودجه، چرا بودجه اینان روز بهروز بیشتر میشود؟!
@avakherad
بشار هم رفت!
و هنوز؛
یک رئیس قوه میگویند لایحه حجاب را به دولت برای اجرا ابلاغ میکنم.
ادامه دهید لطفا؛
رئیس قوه دیگر فهمش از وفاق، محوریت ولایت است، ادامه دهید.
صدا و سیما از امثال اردشیر خان لاریجانی و امثاله زیاد دارد تا در یک شب مانده به سقوط بشار باز هم ببافد، ادامه دهید.
مواجب بگیران سایبری را رها کنید تا به هر کس خواستند بتازند و درشتگویی کنند، ادامه دهید.
کیهان را یله و رها میخواهید که رطب و یابس به هم ور کند تا دلخنکی موقتی فراهم آورد، ادامه دهید.
برای تاج زاده و مانند وی چند سال دیگر زندان بنویسید، ادامه دهید.
اصلا بنویسید میر حسین و خانم رهنورد حصرشان تا مرگ است، ادامه دهید.
چتر دیدگاه و عمل امنیتی به همه موضوعات را گستردهتر کنید، ادامه دهید.
هنوز از امثال پناهیان، عباسی، جمشیدی،شهبازی، رائفیپور، رسائی، نقدی، ثابتی، یکتا،... در چنته دارید؟ عرضه کنید برای رسیدن به قلههای رشد، ادامه دهید.
پشت القاب و عناوینی چون دفاع مقدس و مدافع حرم، سنگر بگیرید تا رمقی برای نقد و بررسی نگذارید و ادامه دهید.
وزیر خارجهای که دستگاه محاسباتش زنگ زده و روغنکاری نشده را بفرستید در کوچههای دمشق تا شاورما بخورد شاید ورق برگردد، ادامه دهید.
بوقها را باد کنید و از شکستهای پی در پی، پیروزی ساخته در کَت اقلیت فداییتان کنید، ادامه دهید.
به سانسور و ممیزی آنچه نمیپسندید، ادامه دهید.
فیلترینگ که از نان شب واجبتر میدانید را حتما ادامه دهید.
باز هم کلمه و واژه بسازید برای بخشی از جامعه: جبهه انقلاب، ارزشی، خودی، با بصیرت، مومن انقلابی و دیگران هیچ! ادامه دهید.
بازهم برجام را پوچ و هیچ دانسته و تحریم را نعمت بدانید، ادامه دهید.
اقتصاد مقاومتی را بیشتر و بیشتر در راس امور قرار دهید خوب جواب داده و ادامه دهید.
حالا که به توسعه در تراز جهانی رسیدیم، برنامه ریزی برای حسینیه کردن کاخ سفید و نظم و تدبیر دنیا را به تعویق نیندازید و ادامه دهید.
و باز هم و بازهم ادامه دهید؛
ولی خوب معلوم است: اگر خبری شد این ما نیستیم که در سقوط شما، شما را هُل میدهیم، خودتان مقصرید!
@avakherad
کاریکاتوری گویا و منطبق؛ چاپ شده در یک رسانه مصری
مردم در حال فریادند که: فقر / بیکاری/ مسکن/ بیمه/ تورم/ نان/ حقوقبشر/ آموزش و... در همین حال حاکم غرش میکند حجاب!
✍در کانال تلگرامی میرحسین موسوی آمده:
گویند در ایامی که به قول سعدی «ز هجرت ششصد و پنجاه و شش بود» و مغولها تا پشتِ دروازههای بغداد رسیده بودند، گمان میکنید دعوای داخل شهر بین عالمانِ فرقههای مختلف دین، بر سر چه بود؟
در کتاب «عجایبالمقدور» از ابن عربشاه نقل شده که در همان وانفسا بین حنبلیان و شافعیان جنجالی درگرفته بود که امام جماعت در نمازِ عصرین باید بسمالله را بلند بخواند یا آهسته!
مجادله و کشمکشها به جایی رسید که پیروانِ دو فرقه به طرف هم لنگه کفش پرتاب کردند.
تا اینکه بغداد، پایتخت خلافت عباسی به تصرف مغولان درآمد و دیگر نه از بسماللهِ بلند خبری بود و نه از بسماللهِ آهسته!
@avakherad
سخنی درست اما جهانشمول
چند روز پیش رهبری در واکنش به حوادث تلخ و سریع این چند ماه در باره منطقه و ضربههای وارده به حماس، حزبالله و سوریه گفت: هرچه فشار بیشتر شود، مقاومت سختتر و محکمتر میشود.
این منطق و واقعیت، امری جهانشمول است و مکان و زمان و حکومت خاصی را نمیشناسد و استثنا بردار نیست. اگر اسرائیل در این اندیشه است که فشار و کشتار باعث نابودی مخالفین اشغال و مقاومت میشود در اشتباه است و ممکن است در کوتاه یا دراز مدت کم و کیف آن متفاوت شود اما خواب نتانیاهو در نابودی آن، سرابی بیش نیست.
چرا چنین پیشبینی را قطعی و یقینی میدانیم؟ زیرا میان فشار و قدرت، و مقاومت رابطه حتمی وجود دارد و به تعبیر میشل فوکو:
هرجا قدرت وجود داشته باشد، مقاومت هم وجود خواهد داشت.
و چونکه مقاومت امری ایستا نیست و سیال است، هر چه فشار بیشتر باشد، مقاومت نیز به همان موازات افزایش مییابد اما تمامی ندارد و موجب دوام بیشتر آن خواهد شد زیرا فشار و زور به قول فلاسفه امری قسری(خلاف طبع)، و مقاومت، امری طبعی و موافق تکوین و طبیعت است.
حال که چند سطری از رابطه زور و مقاومت نوشتیم، بر میگردیم به جمله صدر این نوشتار و سخن آقای خامنهای و مشخص میشود که زور و فشار چونکه غیر طبیعی است هر کجا و هر زمان و توسط هر شیوه حکمرانی بر مردم اعمال گردد، مقاومت مدنی را به دنبال دارد.
اگر حکومتی بخواهد با زور:
سبک زندگی، بیحجابی یا حجاب، اختلال در دسترسی به درگاههای آگاهی اعم از ماهواره و اینترنت، دینداری یا بیدینی، و... را در جامعه با آمال و آرزوهای خویش اجرا نماید، در جای دیگر، با شکل و شمایل دیگر مقاومت بروز و ظهور پیدا خواهد کرد مانند فنری که رهاتر از قبل واکنش قویتری دارد. بر همین اساس:
خروجی برخورد با ویدئو چه شد؟
خروجی برخورد با حجاب چه شد؟
خروجی برخورد با فضای مجازی چه شد؟
خروجی برخورد با شادی مردم با کنسرت، جز به اوج رسیدن گروههای مرجع زرد و رپرهای اینستاگرام شد؟
خروجی ستاد و قراگاههای مختلف فرهنگی، امر به معروف، سبک ایرانی/اسلامی، صدا و سیمای فشل/ و... چه شد؟
خروجی برخورد با فعالان و دلسوزان منتقد، باعث ورود آنان به حلقه سخت مدافعان وضع موجود شد یا برخوردهای خشن و توهین آمیز و خلاف دین و کرامت انسانی، اعتقاد آنان را به مسیر و روش و برداشت خود استوارتر کرد؟
"فشار و زور امری موقتی و کم دوام است" کاش فهم قدرت به این واقعیت جهان هستی که به درازای تاریخ تجربه شده، میرسید، کاش!
@avakherad
به زودی...
#حرف_نو
همزمان با سالگرد درگذشت آیتالله منتظری(۲۹ آذر ۸۸)
@avakherad
هدایت شده از 🔊 حرفِ نو 🎥
44.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تیزر
✅ داستان برکناری آیت اله منتظری!
👥 مناظره آقایان قاسم تبریزی و مجتبی لطفی!
🔹تبریزی
ایشان با لیبرال ها رفت و امد داشت؛ و مواضع ایشان با منافقین و لیبرال ها یکسان بود./ اگر ایشان به ولایت فقیه اعتقاد داشت چرا جلوی امام ایستاد؟/ ایشان ولایت فقیه را برای خودش نوشته بود؟/ شخصیت ایشان مستقل نبود و ذیل امام تعریف میشد./ ایشان ساده لوح بود و هر کس هر چیزی میگفت بدون تحقیق اعلام عمومی میکرد.
🔸لطفی
از مجاهدین حتی یک نفر هم در دفتر آیت اله نبود./ آقای ریشهری اعلام کرد که عزل ایشان ربطی به جریان مهدی هاشمی نداشت./ امام گفته بود؛ در حوزه حسود زیاد دارید./ آیت اله منتظری،یک شخصیت محبوب و مستقل بود./ آیت اله منتظری؛ از اصلی ترین افراد در معرفی امام به عنوان مرجع بود./ منابع ایشان کاملا مورد وثوق هستند.
📆 پنجشنبه ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۳
◀️ برای مشاهده فیلم کامل مناظره از طریق لینک زیر اقدام کنید.
https://youtu.be/3zYHyBKiyRM
https://aparat.com/v/wet6po7
#حرف_نو
✅🆔 t.me/new_harf
✅🆔 eitaa.com/new_harf
✅🆔 www.aparat.com/new_harf
✅🆔http://youtube.com/@new_harf1
✅پلمب خر پشته!
بد نیست کمی از سیاست فاصله گرفته و خاطرهای نو و دست اول از سعید حجاریان( در ۲۹آذرماه ۱۴۰۳) را بخوانیم:
"در ایام حصر(آیتالله منتظری)، عدهای از دوستان ایشان از طریق منزل احمد آقای منتظری به پشت بام رفته و بعد از عبور از «خر پشته» از بالای بام با آیتالله که در حیاط منزل خود مشغول قدم زدن بودند، صحبت کردند. مسئولین قضایی به این نکته پی بردند و خروجی «خر پشته» را با ورق آهن جوش زده و مسدود کردند. با فرا رسیدن فصل زمستان و در اثر بارش برف و باران سخت آن فصل، ناودان پشتبام خانه احمد آقا مسدود و سقف منزل ایشان پر از آب شد و با طبلهکردن سقف و دیوار، آب به داخل اتاقها سرازیر شد. طبیعتاً لازم بود که به پشتبام رفته و راه ناودان را باز کنند. اما مسئله خیلی جدیتر از این حرفها بود، بهطوری که مقامات قضایی قم میترسیدند که «خر پشته» را باز کنند. لذا احمد آقای منتظری نامهای خطاب به آقای خاتمی نوشت و تقاضای رفع مانع کرد. اما قصه بههمین سادگی تمام نشد. آقای خاتمی موضوع را به شورایعالی امنیت ملی برد تا در جلسه شورایعالی امنیت ملی (با حضور سران سه قوه، فرماندهان نظامی کشور و...) درباره فک پلمپ «خر پشته» منزل فرزند آیتالله منتظری تصمیمگیری شود. بالاخره تصمیم گرفتند که چند روزی برای مرمت پشتبام جواز گشایش «خرپشته» بدهند. البته من نمیدانم این مصوبه به تنفیذ [...] هم رسید یا خیر؟
بر روان آیتالله منتظری و منادیان حق و عدالت درود میفرستم."
@avakherad
دست از مسلمانی ما بردارید!
رئیس دفتر رهبری اظهار داشت: "باید توجه داشته باشید ما در وضعیت عادی در کشور نیستیم و سالهاست که گرفتار تحریمها هستیم و برای صادرات نفت مشکل داریم و حتی دارو به ما نمیدهند. بالاخره مسلمانی خرج دارد."
این اظهارات دو پیام مهم دارد:
۱. اینکه وضعیت کشور عادی نیست و از ناحیه آنچه وی منحصر در تحریم کرده کشور دچار مشکلاتی شده و چند نمونه را بیان کرده است.
این اعتراف مثبتی است و در برابر نظریه پیشرفت تا قله و بی حاصل بودن و ورق پاره بودن تحریمها قرار دارد. خوش به حالمان شد و میتوانستیم این درک درست از وضعیت را به فال نیک گرفته، فهم درد را مقدمه درمان محسوب کنیم و بپذیریم که حضرات از برج عاج به پایین کوچ کردهاند اما افسوس که در پایان در مقام بیان علتالعلل به نکته دوم تصریح دارد که؛
۲." بالاخره مسلمانی خرج دارد"!
با این آسیبشناسی فریبنده، تمام دلخوشی ما به فهم حداقل بخشی از واقعیات و دردها، نقش بر آب شد. زیرا این تفکر معتقد است چونکه مسلمان هستیم گرفتاریم!
شاید و بلکه حتما قرائت این حضرات از مسلمانی مساوی با فقر، تورم، ناترازی در برق و آب و گاز، محیط زیست و آب ابر بحرانهای دیگر نیز باشد!
با این قرائت آیا حکمرانی خوب که دغدغه خاطر همه حاکمان امروز دنیاست عملی خواهد شد؟!
با این قرائت حق هم دارند در پشت مسلمانی سنگر گرفته و عدم فعل یا تدبیر امور را توجیه نمایند زیرا مظلومتر از اسلام و مسلمانی وجود دارد؟!
اگر اسلام و مسلمانی برآیند عدم تامین دنیای مردم باشد که در پی آن آخرت نیز لنگ میزند، چگونه ادعای امالقرای اسلام و تشیع مورد پذیرش است؟!
اگر مسلمانی یعنی ابر بحرانهای کمر شکن، جوان امروز نمیپرسد پس چرا دیگر کشورهای مسلمان، دچار اختلال در درک و عمل نشدهاند؟!
آیا حاکمان کشورهای مسلمان قرار گرفته در مسیر رشد و توسعه مانند امارات، عربستان و مالزی، حق دارند به شهروندان خود بگویند مسلمانی کشور خود با ایران را مقایسه کرده و داوری کنید که کدام اسلام اصیل است؟!
چقدر باید اندیشمندان مسلمان جان بکنند تا به دنیا تفهیم کنند که اسلام فقر را مساوی با کفر میداند و اسلام منادی فقر و فاقه، اسلام اصیل نیست؟!
چقدر باید در دنیای معاصر جمالالدین اسدآبادیها، بروجردیها، شریعتیها، بازرگانها، موسی صدرها و دیگران خون جگر بخورند تا برداشت خود از اسلام رحمانی و جامع بین دنیا و عقبی را تبیین کنند؛ و برخی با عجین کردن دین و سیاست نادرست، چهره دین را سیاه نمایند؟!
چقدر آیتالله منتظری و مطهریها بنویسند و بگویند به نسل امروز که: عملکرد ما را عین دین ندانید، خدا حق است، پیامبر حق است و آخرت وجود دارد، به دین بدبین نشوید؛ و اما برخی همه را رشته کنند؟!
به یقین همه ناترازیها را زیر سر مسلمانی قلمداد کردن و مسلمانی را برای ناکارآمدی و عدم درایت خرج کردن؛ نه تنها کیان ایران را بلکه کمر دین را میشکند، خرد میکند و اگر جوان امروز بگوید ما به اسلام و مسلمانی شما کافریم، و ما را با شما کاری نیست، بر آنان ملالی هست؟!
نکنید شما را به خدا! دست از مسلمانی ما بردارید!😔
@avakherad
واکنش آیتالله احمد عابدینی به مناظره آقایان تبریزی و لطفی
https://t.me/lotfi_mojtaba/2296
سلام بر برادر عزیز و بزرگوار جناب حاج آقا لطفی. مناظرۀ شما را با جناب آقای قاسم تبریزی را دیدم و لذت بردم. مناظرۀ خوبی بود و من واقعا استفاده کردم. آقای تبریزی اصرار داشتند که مرحوم آیتالله منتظری ذیل مرحوم امام خمینی معنا و مفهوم پیدا میکند چرا که امام خميني رهبر بوده و ایشان پیرو؛ و آیتالله منتظری نباید مستقل فکر کند و به امام اشکال بگیرد.
این در حالی است که من هرچه در قرآن نگاه میکنم خلاف این را میفهمم. از جمله در قرآن
زید بن حارثه که بردۀ آزاد شدۀ پیامبر(ص) بوده و تنها صحابهای است که نامش در قرآن آمده است(آیه ۳۷ سوره احزاب).
زید از هر لحاظ ذیل پیامبر(ص) بوده چون او را آزاد کرد و پسر خواندۀ خود قرار داد و اسلام را به او معرفی کرد و سپس دختر عمۀ خود را که از قریش بود و شخصیتی داشته و زیبا رو بوده برای او به همسری گرفت. با این حال وقتی پیامبر(ص) با تأكيد به او گفت: «تقوا پيشه كن و همسرت را طلاق نده»! زید رعایت نکردزیرا دوست داشتن همسر يا دوست نداشتن او یک امر شخصی است و یک مرد به هر دلیلی ممکن است یک زن را دوست نداشته باشد. پس زید همسرش را طلاق داد و با این حال کسی زید را به خاطر انجام ندادن دستور پیامبر(ص) كه ذيل او تعريف ميشده است، سرزنش نكرده و او را فاسق نمیداند. تازه از اين داستان معلوم ميشود كه پیامبر(ص) حق دخالت در امور شخصی افراد را ندارد.
نمونه دیگر مربوط به آیات ابتدایی سوره مجادله است که دربارۀ ظهار است که یکی از قوانین جاهلیت بوده است. مردی زنش را ظهار کرد و آنها بر یکدیگر حرام شدند. آن زن نزد پیامبر(ص) آمد و گفت همسرم مرا ظهار کرده است. چکار کنم؟ وقتی پیامبر(ص) طبق همان قانون قبل به او گفت باید جدا شوید. آن زن گفت نمیشود چون من بچه دارم و اگر بچهها را نزد مرد بگذارم از بین میروند و اگر با خود ببرم گرسنه میمانند(کنزالعرفان،ص۶۰۰)
او با این حرف به پیامبر(ص) میگوید قانون نباید ظالمانه باشد و در نتیجه آیه نازل میشود و حق را به زن میدهد و برای مرد کفارههای سنگینی در نظر میگیرد.
جالب است که در اینجا آن زن که به خاطر پيامبر(ص) دين آورده و آزادي بيان يافته و ذیل پیامبر(ص) تعریف میشده آزادانه شروع به مجادله با پیامبر(ص) کرده است. پس در زمان پیامبر(ص) یک زن حق داشته با شخص اول اسلام مجادله کند.
موارد دیگری نیز وجود دارد اما در نتیجه:
باید توجه داشت که هر انسانی عقل دارد و هیچکسی ذیل دیگری نیست. خدا به همه عقل داده و کسی در ذیل دیگری تعریف نمیشود. تعجب است که در این مناظره گفته شده آیتالله منتظری ذیل امام خمینی تعریف میشود و باید پیرو مطلق باشد!
و اینکه کسی فکر کند افراد دفتر آيتالله منتظري را دیگران باید تعیین کنند صحیح نیست زیرا دخالت پیامبر(ص) در امور خصوصی افراد ممنوع است و تخلف از آن گناه ندارد چه برسد نسبت به دیگران.
پس آيتالله منتظري هم میتواند بدون هر محظوري از اوامر شخصي امام خميني تخلف كند. امیدوارم این صحبتها پخش شود تا اگر جوابی هست به بنده ارائه دهند.
من نمیدانم این چه استدلالی است که اگر کسی ذیل دیگری بود نباید اشکال کند و حرفی بزند؟
بنده فکر میکنم دو اشتباه اساسی پدر کشور را در آورده است: یکی اینکه نظام صدر اسلام موقتا نظام بردهداری بوده است و به همین خاطر افراد فکر ميكنند كه باید اوامر خدا مثل اوامر ارباب زورگو معنا شود در حالی که خدا مربی و مرشد و معلم است و ما دانشآموز و متعلم و تحت تعلیم و تربیت هستیم. پس نباید خودمان را برده تصور کنیم و بگوییم ما بردۀ رهبر انقلاب هستیم.
اشتباه دوم اینکه ما سر و کارمان با فقه و اعتباریات بوده ولی در مورد امور حقیقی نیز نظر دادیم. یک فقیه تنها میتواند در امور مربوط به خود که اعتباری هستند نظر دهد. ولی امور حقیقی مثل جنگ و صلح و اقتصاد، تخصص خودش را میخواهد و کسی نمیتواند با تخصص در اعتباریات در مورد امور حقيقي نیز نظر دهد. نميدانم چرا امور اعتباری با امور حقیقی با یکدیگر خلط شده است؟ چرا در امور اقتصادی نظر مرجع را میخواهیم؟ مگر مرجع در این زمینه متخصص است؟!
@avakherad
لینک تلگرام استاد عابدینی
https://t.me/ostadahmadabedini
نسخه قدیمی برای بیماری مزمن!
رئیس کل بانک مرکزی در باره بالا و پایین شدن قیمت دلار میگوید:
"کانال بنبست که از ۹ صبح برای همه صرافیهایی ایران نرخ دلار تعیین میکند در آمریکا ثبت شده و همه سرورهای آن هم در آمریکا است."
ما که نه اقتصاد بلدیم و ادعایی هم نداریم تعجب میکنیم از اقتصادانهایی که در راس قرار دارند و با این توجیه سرپایی به دنبال سمبل کردن موضوع کمبود ارز در بازار ایران هستند!
خب اگر مشکل از کانالی در آمریکا هست شما هم یک کانال بزنید و قیمت را در دست بگیرید!
هر بچهای در یک نظر دم دستی میداند قیمت بر اساس "عرضه و تقاضا" شکل میگیرد. عرضه نباشد، تقاضا قیمت را بالا میبرد.
راستش را گفتن هزینه دارد؟! چرا نمیگویید مشکل چیست؟ چرا نمیگویید مشکل تحریم و نبود رابطه با دنیای خارج است؟!
والا ما به شما رای ندادیم تا همان حرفهای سابقین را بزنید که سلطان سکه و دلار و ... باعث افزایش قیمت ارز هستند! مردم به تغییر رای دادند و صداقت!
البته بنده خدا رئیس بانک مرکزی تقصیری ندارد، هنوز و تازه به دنبال نسخه مرحوم رئیسی هستیم برای رابطه فقط با همسایگان! در حالی که تجربه ثابت کرده مشکل ما با رابطه با چند همسایه حل شدنی نیست.
پی نوشت:
رئیسجمهور در گفتگو با KHAMENEI.IR به تشریح جلسه امروز خود با رهبر انقلاب پرداخت: "یکی از بزرگترین دغدغههای این جلسهمان با رهبر انقلاب، تورم و روند قیمتهاست....دغدغه دیگر رهبر انقلاب ارتباط با کشورهای همسایه است که در حقیقت خودشان یک قدرتیاند، ولی دیگر زیر پرچم آمریکا نیستند و میتوانند مستقل عمل کنند و این برای بهبود اقتصاد، اهمیت دارد."
@avakherad
روزهایی که فراموشی نشاید!
دوران حصر آیتالله منتظری علاوه بر سختیهایش برای آیتالله و خانواده، برای شاگردان و دوستداران او نیز به سختی میگذشت. تلاش برای اطلاعرسانی و ممانعت از فراموشی حصر ظالمانه و غیر قانونی، بازداشت و زندان انفرادی طویلالمدت در پی داشت. آنچه در پی میآید تنها برگی از آن روزهای تلخ است که شاید بتوان بخشید اما فراموشی هرگز!
استاد محمود صلواتی، زندانی سیاسی در دو رژیم است که آثار قرآنی، حدیثی، تاریخی و فقهی بسیاری از خود به یادگار گذاشته است. وی از فرماندهان اولیه سپاه بود که روزانه خاطراتی از زندگانی خود را منتشر میکند. برگی را با هم میخوانیم:
"هنگامیکه برای بازداشت من آمدند ساعت ۳ بعدازظهر بود. بدون هماهنگی قبلی و بهصورت سرزده آمدند، اتفاقاً آن روز مادر خانمم هم که ناراحتی قلبی داشت میهمان ما بود. هنگام جستجو در خانه همهچیز را به هم ریختند و همهجا را گشتند. به آنها گفتم خوب به من یک تلفن میزدید خودم میآمدم، نیازی به این کارهای بچهگانه نبود، خانمم هم مرتب اعتراض میکرد. یکی از مأموران که بعد مشخص شد نام وی «قاسمی» و خواهرزاده آقای محسنی اژهای دادستان وقت دادگاه ویژه روحانیت است، گفت: جلو این خانم بیعفتت را بگیر! من هم همانجا یک سیلی محکم بیخ گوشش زدم و گفتم شما بدون اجازه وارد خانه مردم میشوید و توهین و بددهنی هم میکنید. بعداً که ما را به اوین بردند چند تا سیلی به تلافی این سیلی به ما زدند. علاوه بر سلول انفرادی و روشن بودن چراغ سلول شبانهروز که این برای زندانی بهطور طبیعی یک نوع شکنجه است. اینها از صبح تا شب یک نوار قرآن با صدای بلند در سالن میگذاشتند که به خاطر مداومت آن بسیار آزار دهنده بود، لابد میخواستند صدای زندانیان به هم نرسد و از درون سلولها باهم صحبت نکنند، اما خواب و استراحت را از ما گرفته بود قرآن را وسیله شکنجه قرار داده بودند. و من پس از زندان تا مدتی از صدای قرآن ناراحت میشدم به خاطر همین شیوه نابخردانهای که اینها اعمال میکردند. مورد دیگر که میتوان گفت یک نوع شکنجه بود بازجویی فردی بود که معمولاً شبها برای بازجویی میآمد و یک لهجه غلیظ اصفهانی داشت و سعی داشت چهرهاش دیده نشود من را رو به دیوار مینشاند و از پشت سر بازجویی میکرد. بیشتر از اختلافات داخل سپاه میپرسید و از اینکه چه کسی باعث شد که امام حکم انحلال حزب جمهوری اسلامی را بدهد و اینکه چرا هنگامیکه آقای نمازی نماینده ولیفقیه در سپاه اصفهان به سپاه خمینیشهر آمده بچههای شما بر بدنه ماشین او عکس آیتالله طاهری را چسباندهاند و ... از پرسشهایش معلوم بود که از اطلاعات سپاه و از افراد وابسته به جریان حزب جمهوری در اصفهان بوده است که از مواضع سپاه خمینیشهر ناراحتی داشت و به یک شکلی دارد عقدهگشایی میکند.
در هنگام بازجویی احساس میکردم مغز سرم داغ میشود -گویی اشعهای را به سرم میتابانید- و بعداً دچار سردرد و سرگیجه میشدم و از آن زمان گاهی این سردردها به سراغم میآید.https://eitaa.com/mah4562378salavati32
@avakherad