7.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#بازنشر
🌿 شهید بهشتی(رحمة الله): 📢
🔺اگر قرار باشد مردم ما متشکل نشوند، سازماندهی نداشته باشند، سامان نداشته باشند، هدایت شبکه ای شکل یافته نداشته باشند، چطور میشود اینها را به کار گرفت؟
#شهید_بهشتی
#هفتم_تیر
#دستواره
#آوند
#تعالی_تشکیلات
#پادکست
💬پیام رسان بله:
🆔 https://ble.ir/avand98
💬پیام رسان ایتا:
🆔 https://Eitaa.com/avand98
💬پیامرسان جبهه:
🆔 https://jebhe.app/join/avand98
💬اینستاگرام:
🆔 @avand_98
آوند
💠 دهه کرامت، یادسپار رسالتها (۱) ❇️میهمان دهه کرامت هستیم. دههای که مزین به میلاد سه اسطوره از سل
💠 دهه کرامت، یادسپار رسالتها(۲)
♨️به واقع دهه کرامت، یاد داشت ملاکهای مطلوب "تشیع مقتدر" است. و تنها به شادمانگی این ایام پرداختن ظلم است.
🔸یک: به یاد داشته باشیم که انگيزه مشركان از آزار مؤمنان، در آغاز راه توحیدی شان تنها «ربّنا الله» گفتن آنان و ايمان داشتنشان به خداست؛ ولي طبق آيه «فَالَّذينَ هاجَروا واُخرِجوا مِن دِيارِهِم واوذوا في سَبيلي» سبب آزار، پيمودن راه حق و دين خدا از سوي مؤمنان است.
"الذین قالوا ربنا الله" تجلی اجتهاد علمی و توحیدی و بروز باورمندی یک جامعه است. جامعهای که به توحید باورمند است و میکوشد که توحید در همه عرصههای بینشی، دانشی، کنشی و روشیاش حاکم شود.
❗️اما این آغاز راه است. این امت برای جهاد مبتنی بر اجتهادش، نیازمند استواری است. حال زمان تلاوت تدبیری "ثم استقاموا" است. این فراز از سخنان امام انقلاب، تلنگری بزرگ برای ماست:
درس امام برای امروز استمرار تحول است انقلاب نباید دچار ارتجاع شود.
🔺"تشیع مقتدر"، آفاق پیاپی دارد. در این بینش هر نقطه مطلوب، نقطه موجدی برای حرکتی نوین است. اساسا "تشیع مقتدر" به یمن اتصال به منابع وحیانی هیچگاه عقیم نیست.
🔸دو: و استقامت در مسیر بصیرت زا است. سالک و راهی این راه به بصیرتی لحظه آمد نیاز دارد. در نگاه امام انقلاب، بصیرت، نیاز اصلی جامعه است. این فراز را در عمق جانمان بکاریم:
"اولین و اصلیترین پایه تفکر بسیجی که برگرفته از مبانی مستحکم دینی است، احساس مسئولیت انسانی و الهی در قبال خود و خانواده و جامعه و بشریت است. دومین پایه تفکر بسیجی که تکمیل کننده پایه اول و شرط لازم آن است، بصیرت و روشن بینی به معنای شناخت زمان و اولویتها، شناخت دوست و دشمن و شناخت ابزار مقابله با دشمن است."
ششم آذر ۱۳۹۳
🔸سه: باید در کنار بندگی و تعبد به مفاهیم تفکر، تدبر، تفقه، تذکر، تامل، اجتهاد، بصیرت، استنباط و شعور بسیار اندیشید. هر عضو از جبهه انقلاب اسلامی، زایشگاه باورهای خلاقانه فردی است و تجمیع این همه باورهای متنوع و خلاقانه، جبههای پرنشاط و همواره لحظه آمد را به سوغات خواهد آورد.
🔸چهار: در نگاه جغرافیایی مهاجرت سه کریم این دهه فرخنده سه شهر مشهد، شیراز و قم را به کانونی برای زایش و کوشش تبدیل کرد، اما در نگاه معنوی این سه به ما آموختند که در اوج اختناق و محدودیت، باید به ایجاد فرصتهای تازه اندیشید.
🔸پنج: در نگاه فقیهانه حضرت آیت الله جوادی آملی (مدظلهالعالی) تصميم عزم صميم و درونپُر كه چيزي غير از جهاد در حرم اراده و حريم قصد مبارز راه نيابد، در اتّصاف «جهاد» به «حق» سهم تعيين كنندهاي دارد، زيرا نه انسان دو محور اراده دارد: «ما جَعَلَ اللهُ لِرَجُلٍ مِن قَلبَينِ في جَوفِه» و نه در يك محور بيش از يك مقصود ميگنجد.
💠سه قهرمان این دهه کریمانه، هر سه دارای تصمیماتی بزرگ و فرازمان بودهاند. اساسا هستی بیش از آنکه به رفع حوائج ما بیاندیشد، در صدد است که "اولوا العزمی" را در ما زنده کند. امامان معصوم ما (صلوات الله علیهم اجمعین) بیش و پیش از آنکه "باب الحوائج" باشند، "باب العزائم" اند.
🔆 مؤمن معتقد در تراز انقلاب در حد خود "اولو العزم" است. و جامعه مؤمنانه معتقد و در تراز انقلاب، جمع معنوی "اولوا العزم" ها.
🔰 ادامه دارد...
#دهه_کرامت
#آوند
#تعالی_تشکیلات
💬پیام رسان بله:
🆔 https://ble.ir/avand98
💬پیام رسان ایتا:
🆔 https://Eitaa.com/avand98
💬پیامرسان جبهه:
🆔 https://jebhe.app/join/avand98
💬اینستاگرام:
🆔 @avand_98
-1385095422_-212407.pdf
637.8K
📝 مقاله انقلاب اسلامی و نهادهای انقلابی
🔺آنچه در این مختصر بیان شده است نه بیانگر نفی مطلق نظام وزارتخانهای است و نه تأیید مطلق آنچه که هماکنون نهاد انقلابی خوانده میشود. بل یک ارزیابی و مقایسه مجملی از نظام اداری و سازمان انقلابی است. و نیز بیان عدم کارایی تشکیلات اداری و نظام دیوانسالاری در رابطه با حرکتهای انقلابی و آمادگی خوب نهادهای انقلابی برای خیزها و پرشهای انقلابی جهت برپایی و ساختن انقلاب اسلامی است. و لُبّ سخن در جهت چگونگی تحقق هرچه سریعتر اهداف و آرمانهای جمهوری اسلامی است که خونهای پاک جوانان برومند این مرز و بوم مهر تأیید و تثبیت بر آن نهاده است.
🖋 نگارنده: حسین رحیمی
📚 منبع: دانشگاه انقلاب، شهریور ۱۳۶۱، شماره ۱۵
#دستواره
#نهادی_بودن
#آوند
#تعالی_تشکیلات
#PDF
💬پیام رسان بله:
🆔 https://ble.ir/avand98
💬پیام رسان ایتا:
🆔 https://Eitaa.com/avand98
💬پیامرسان جبهه:
🆔 https://jebhe.app/join/avand98
💬اینستاگرام:
🆔 @avand_98
آوند
💠 دهه کرامت، یادسپار رسالتها(۲) ♨️به واقع دهه کرامت، یاد داشت ملاکهای مطلوب "تشیع مقتدر" است. و ت
💠 دهه کرامت، یادسپار رسالتها(۳)
🔺در نوشتار قبل درباره جایگاه دهه کرامت در یادسپاری رسالتهای فراخ و گاه فراموش شده پرداختیم. تاریخ نگارهها، پدیدهای برای بازبینی دیروز و طراحی و تصور افقهای فرارو هستند. همچنان که انقلاب با نگاهی به "عاشورا" درسنامه مبارزه را در تراز نگاه امام انقلاب خواند و بر آن استوار ماند.
🔰 اینک ادامه نوشتار:
🔸شش: و بی شک پشتوانه تصمیمات بزرگ و با صلابت، تأمل، تدبر، تفکر و اجتهاد است. بن مایهها نشان میدهد که عمق تصمیمات چگونه است. این باور امام انقلاب است:
"مهمترين نياز نسل جوان كشور عمق بخشيدن به ايمان، بصيرت و معرفت خود است."هشتم اسفند ۱۳۸۰
🔸هفت: این سوغاتی از کتاب ادب فنای مقربان است:
"هنگامي كه جهاد، مهاجرت، تحمل اذيت و مانند آن «في الله» باشد، گويا هريك از اينها مظروف و «الله» ظرفشان است و همان گونه كه مظروف به وسيله ظرف نگهداري و حفظ ميشود، شكل ظرف و صفات آن را ميگيرد و...، جهاد، هجرت، تحمل اذيت و... نيز شكل و صفات خدايي به خود ميگيرند، به وسيله او نگه داشته ميشوند، كمال سنخيت و هماهنگي را با آن پيدا ميكنند و... . اين شدت انتساب، نوعي علّيت و غرض را همراه دارد؛ يعني مظروف شدن اين امور ناشي از علاقه و رابطهاي است كه ميان فاعل آنها و «الله» وجود دارد و عشق و ارادت به او علّتِ غايي جهاد، هجرت، تحمل اذيت و مانند آن است، چنان كه غرض مجاهد، مهاجر و... تنها خداست. بدين ترتيب طلب رضاي خدا سراسر وجود آنها را فراگرفته است، آن گونه كه ظرف، مظروف خود را دربرمي گيرد."
🔺در دوران حضور و ظهور انقلاب اسلامی جهاد وظیفه همه است و "حق جهاده" وظیفه یاران پا به رکاب جبهه انقلاب. باید حق جهاد را آنگونه که امامین انقلاب ترسیم کردهاند، ادا کرد. به راستی ما هنوز در افق "جهاد" ایم یا "حق جهاده"؟
🔸هشت: باز هم از منظر نویسنده فقیه کتاب "ادب فنای مقربان" برایتان دریچهای دیگر می گشاییم:
"نگاه تشريفي به جهاد: تشريفي دانستن جهاد (نه تكليفي شمردن آن) تأثير بسزايي در اتصاف جهاد به حق دارد، زيرا عاشق مجاهدت آن را به نيكوترين وجه مي شناسد و به ثمر مي رساند؛ بر خلاف كسي كه خائف از كيفر جهنّم يا راغب پاداش بهشت يا آزمند غنيمت جنگي و مانند آن است، چون كاري كه از اشتياق وافر ساخته است از غير آن برنمي آيد، از اين رو حضرت اميرمؤمنان (عليهالسلام) با تأسف و تأثر از هجران چنين مجاهدان واله و مبارزان متألّهي كه اشتياقشان به جهاد با دشمنان دين همانند اشتياق شتران ماده به فرزندانشان است، شِكوه مي كند: أين القوم الذين دُعوا إلي الإسلام فقبلوه و قرءوا القرآن فأحكموه و هِيجُوا إلي الجهاد فَوَلهوا وَلَه اللقاح إلي أولادها؟"
❗️دوباره همین جملات را مرور کنید. آفتهای تکلیفی دانستن جهاد چیست؟ و حسن تشریفی دانستن آن چه؟ باور داریم که اهالی جبهه انقلاب به محضر انقلاب مشرف میشوند! و این حضور از تکلیف و تکلف فراتر است.
🔰 ادامه دارد...
#دهه_کرامت
#آوند
#تعالی_تشکیلات
💬پیام رسان بله:
🆔 https://ble.ir/avand98
💬پیام رسان ایتا:
🆔 https://Eitaa.com/avand98
💬پیامرسان جبهه:
🆔 https://jebhe.app/join/avand98
💬اینستاگرام:
🆔 @avand_98
آوند
📝 مقاله انقلاب اسلامی و نهادهای انقلابی 🔺آنچه در این مختصر بیان شده است نه بیانگر نفی مطلق نظام وزا
🔰 ویژگیهای نهادهای انقلاب اسلامی
🔺۱. نهاد انقلابی ماهیت انقلابی دارد، نهاد انقلابی زاییده انقلاب اسلامی است، هدفهای نهاد چیزی جز هدفهای انقلاب اسلامی نیست.
🔺۲. نهاد انقلابی ماهیت مکتبی دارد چون نهاد انقلابی برخاسته از متن انقلاب اسلامی است و اسلامیت تمامی وجود انقلاب ایران را پوشانده است.
🔺۳. نهاد انقلابی ماهیت مردمی دارد انقلاب اسلامی انقلابی است که بیشترین مشارکت مردمی را در به ثمر نشاندن آن بههمراه داشته است.
🔺۴. در نهاد انقلابی اعضا منتظر مراجعهکننده و ارجاع کار از طرف آنها نیستند بلکه خود به دنبال کار در رابطه با رفع نیازها میگردند آنها خود مولد کارند و تشکیلات نهتنها این چنین اجازهای را به آنها میدهد بلکه آنها را در این امر نیز تشویق میکند.
🔺۵. در نهاد انقلابی سلسلهمراتب بر اصل اسلامیت و شایستگیهای فردی در رابطه با مسئولیت واگذار شده و مدیر میباشد که از یک حالت انتخابی انتصابی برخوردار است.
زمینه رشد و ارتقا برای هر فردی فراهم است و این ارتقا مستلزم گذشت زمان مشخصی نیست.
🔺۶. در نهاد انقلابی مقررات و تشریفات اداری به حداقل میرسد و حتی اگر در این حداقل تامین نشده باشد به علت انعطافپذیری تشکیلات تحقق امر فوق سهل خواهد بود و کارها حداکثر با یک یا دو واسطه از ابتدا تا انتها انجام میگیرد.
🔺۷. در نهاد انقلابی ارتباط و برخورد چه بین اعضا و چه بین اعضا و مردم یک برخورد ارزشی و عاطفی است که در جهت رشد و معرفی هرچه بیشتر انقلاب اسلامی است.
🔺۸. نهاد انقلابی اعضاء خود را چنان پرورش میدهد که همواره آماده مقابله با فرداهای دشوار و پیشبینی نشده باشند، از عوامل غیر تخصصی نهراسند که اصولاً در نهاد انقلابی تخصص به آن صورتی در سازمانهای اداری مطرح است وجود ندارد.
🖋 نگارنده: حسین رحیمی
📚 منبع: دانشگاه انقلاب، شهریور ۱۳۶۱، شماره ۱۵
#دستواره
#نهادی_بودن
#آوند
#تعالی_تشکیلات
💬پیام رسان بله:
🆔 https://ble.ir/avand98
💬پیام رسان ایتا:
🆔 https://Eitaa.com/avand98
💬پیامرسان جبهه:
🆔 https://jebhe.app/join/avand98
💬اینستاگرام:
🆔 @avand_98
آوند
💠 دهه کرامت، یادسپار رسالتها(۳) 🔺در نوشتار قبل درباره جایگاه دهه کرامت در یادسپاری رسالتهای فراخ
💠 دهه کرامت، یادسپار رسالتها(۴)
❗️بیایید این بار هشدارهای نهفته در بیانیه گام دوم یار خراسانیمان را مرور کنیم:
🔸الف: در میان ملّتهایی که به پاخاسته و انقلاب کردهاند، کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت رسانده و به جز تغییر حکومتها، آرمانهای انقلابی را حفظ کرده باشند....
🔸ب: هرگز نمیتوان مردمی را تصوّر کرد که از این چشم اندازهای مبارک دل زده شوند...
🔸ج: بی شک فاصلهی میان بایدها و واقعیّتها، همواره وجدانهای آرمان خواه را عذاب داده و میدهد، امّا این، فاصلهای طی شدنی است.
🔸د: برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربهها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت.
🔸ه: انقلاب... عنصر ارادهی ملّی را که جان مایهی پیشرفت همه جانبه و حقیقی است در کانون مدیریّت کشور وارد کرد؛ آنگاه جوانان را میدان دار اصلی حوادث و وارد عرصهی مدیریّت کرد.
🔸و: اگر بی توجّهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهههایی از تاریخ چهل ساله نمیبود -که متأسّفانه بود و خسارت بار هم بود- بی شک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمانهای بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمیداشت.
🔸ز: خود و همه را از نومیدی بیجا و ترس کاذب نیز برحذر داشتهام و برحذر میدارم.
🌐بر این باوریم که دهه کرامت می تواند و باید یادسپار کلید واژههای مهم و اساسی باشد. رسالت ساکن بزرگراه انقلاب، رسالتی بزرگ در این یادوارهها دارد:
مردمان آمدهاند
تا تماشای مرا بردارند
آه اطراف ما، آن چشم کجاست؟
ودرختی که بیاسایم من!
باغ را دریابید
باغ را میباید
با بهاری در ذات
🌺 عزتتان زیاد
#دهه_کرامت
#آوند
#تعالی_تشکیلات
💬پیام رسان بله:
🆔 https://ble.ir/avand98
💬پیام رسان ایتا:
🆔 https://Eitaa.com/avand98
💬پیامرسان جبهه:
🆔 https://jebhe.app/join/avand98
💬اینستاگرام:
🆔 @avand_98
💠 از "باب الجواد" تا "باب الظهور"
🌿دهه کرامت به ایستگاه پایانی رسید و دل دادگان به حریم رضوی، خود را به باب الجواد رسانیده و "فتحت باب فهمی بلذیذ مناجاتهم" را از عمق جان تقدیم میکنند.
🔹در این رخصت اندیشهورزی، به یکی از دعاهای به یادگار مانده از وجود مبارک حضرت شمس الشموس، امام علی ابن موسی الرضا (علیهالسلام) میپردازیم. دعایی که به نام "دعا برای امام عصر" در مفاتیح موجود است.
🔺امام علی ابن موسی الرضا (علیهالسلام) در این دعا، نظامنامه ساختار فکری و عملی دوران ظهور و وظایف منتظران در دوران انتظار را تبیین میفرمایند. امید آنکه این پرداخت اندک، شما را به تفقه و تعمق بیشتر در این دعای رازناک وا دارد.
🌀یک: سبک زندگی امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مجاهدانه است: الحجاج المجاهد.
🌀دو: اهتمام به فهم و شناخت و همراهی فکری و عملی با آن وجود مبارک، گرامیداشت وجود نفیس رسول خدا (صلوات الله علیه) واهل بیت ایشان (علیهمالسلام) به عنوان "اَعلام دین" است: واحفظ فیه رسولک و اباوَه ائمتک و دعایم دینک.
🌀سه: با ظهور مبارک حضرت بقیةالله (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وحدت معنوی امتها تحقق مییابد: اللهم اشعب به الصدع وارتق به الفتق.
🌀چهار: امام، زینت زمین و پذیرش امامت ایشان زینت فکری مومنان خواهد بود: و زین بطول بقائه الارض.
🌀پنج: پاکی و سلامت (آرامش و آسایش) ثمره نخست ظهور موفور السرور است: اللهم طهر به بلادک و اشف منهم عبادک.
🌀شش: حضرت بقیة الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) منظر و دید جدید به امت اسلامی عرضه میکنند: حتی تعید دینک به و علی یدیه جدیدا، غضا محضا صحیحا.
🌀هفت: حاکمیت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فراگیر است و هیچ سرزمینی از آن مستثنا نمیشود: تجمع له ملک المملکات کلها، قزیبها و بعیدها
🔰و اکنون باید بدان پرداخت که رسالت ما چیست:
🔸یک: باید نیرو بیافزاییم تا روز ظهور توفیق همراهی داشته باشیم: و قوّنا علی طاعته
🔸دو: باید به ثبات باور، فهم و اندیشه به عنوان یک الزام همراهی و معیت بیاندیشیم: ثبتنا علی مشایعته
🔸سه: باید بینش خویش را از همه شبهه ها، تردیدها، خودنمایی ها و شهرتطلبی ها شست: اللهم واجعل ذلک لنا خالصا من کل شک و شبهه و ریاء و سمعه
🔸چهار: باید برای دین پیروزی آفرین بود: واجعلنا ممن تنتصر به لدینک
🔸پنج: باید توفیق سربازی امام حیمان را از دست ندهیم: و لا تستبدل بنا غیرنا فان استبدال بنا غیرنا علیکم یسیر و هو علینا کثیر
❇️در این مختصر کوشیده شد تا از زبان حضرت علی ابن موسی الرضا (علیهالسلام)، امام حی حاضر ناظرمان (روحی له الفدا) را از دل بخوانیم و از منظر مبارک امام ثامن ضامن به پیشواز دوران مبارک ظهور برویم. و بگذارید در این شادمانگی، آخرین زیارت امیر دلها را یاد کنیم.
✨وقتی خاتم سلیمانی انقلاب برای آخرین زیارت به بارگاه حضرت شمسالشموس (علیهالسلام) مشرف شد. این بار گامهایش قانون جاذبه را شکست.... و آغوشی باز شد به فراخی آسمان و امیر دلها را تا درون مضجع شریف کشاند... و آنچه در این هم آغوشی گذشت، اشک بود که ترجمان رازهای نهانی شد. بی شک امیر دلها، از سرداران زمینهساز ظهور بود:
به سلیمان جهان از طرف مور سلام
🔆و بگذارید با زبان لطیف شعر حکایت آخرین زیارت مُلکی شهید قاسم سلیمانی را روایت کنیم:
ای همه دانهها
که پشت فرصت سبز ایستادهاید
می دانم
تنتان بوی آفتاب میدهد
و نقش دست پیری
بر شانه های شما میدرخشد
و بیا تا با روح پرکشیده شهیدمان، به زیارت امام مهربانیها برویم:
باید غبار صحن تو را توتیا کنند
"آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند"
هوهوی باد نیست که پیچیده در رواق
خیل ملائک اند، "رضا یا رضا" کنند
بازار عاشقان تو از بس شلوغ شد
ما شاعرت شدیم که ما را سَوا کنند
"هرگز نمیرد آنکه دلش" جَلدِ مشهد است
حتی اگر که بال و پرش را جدا کنند
هر کس به مشهد آمد و حاجت گرفت و رفت
او را به درد کرب و بلا مبتلا کنند
دردی عظیم و سخت که آن درد را فقط
با یک نگاه گوشه ی چشمت دوا کنند
از آن حریمِ قُدسی ات، آقای مهربان
"آیا شود که گوشه ی چشمی به ما کنند"
#امام_رضا_علیه_السلام
#دهه_کرامت
#آوند
#تعالی_تشکیلات
💬پیام رسان بله:
🆔 https://ble.ir/avand98
💬پیام رسان ایتا:
🆔 https://Eitaa.com/avand98
💬پیامرسان جبهه:
🆔 https://jebhe.app/join/avand98
💬اینستاگرام:
🆔 @avand_98
آوند
🔹 انعکاس؛ بازتاب دهنده تحرکات در خط و بر خط نهادها، شبکه ها و فعالان جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلا
♨️ اگر میتوانید "وبینار" رایگان این هفته را شرکت کنید.
🌐لینک ثبتنام:
https://evnd.co/Q0NtY
#وبینار
#انعکاس
#آوند
#تعالی_تشکیلات
💬پیام رسان بله:
🆔 https://ble.ir/avand98
💬پیام رسان ایتا:
🆔 https://Eitaa.com/avand98
💬پیامرسان جبهه:
🆔 https://jebhe.app/join/avand98
💬اینستاگرام:
🆔 @avand_98
20200705180624.pdf
959.7K
📌 مقاله تحلیل شیوهها و ابعاد نهادسازی در روند ساختهشدن دولت پس از انقلاب از منظر نهادگرایی تاریخی
🖋 نگارنده: سید سعید میرترابی
⁉️مهمترین پرسش مقاله حاضر این است که با وجود فروپاشی تمام عیار ساختارهای قدرت رژیم پهلوی در جریان انقلاب و با عنایت به نبود یک سازمان حزبی فراگیر و کارآمد، نخبگان انقلابی در ایران چگونه موفق شدند پایه های نظم سیاسی جدید را در سالهای نخست پس از انقلاب مستقر سازند؟
🔺فرضیهای که در پاسخ به این پرسش مورد آزمون قرار گرفته این است که "نخبگان انقلابی ایران در سه سال نخست پس از پیروزی انقلاب (به عنوان لحظه سازنده)، در مواجهه با بحرانهای پیش رو و مقتضیات ایجاد نظم سیاسی نوین، به نهادسازی از پایین متوسل شدند که نتیجه آن ایجاد نهادهای توانمند درحمایت از رژیم سیاسی جدید و استقرار و تثبیت نظم سیاسی نوین بوده است."
📍در این راستا بر اهمیت نهادسازی و شرایط اجتماعی و سیاسی که نهادهای جدید دولت طی آن ساخته میشوند تأکید میگردد و ویژگیهای نهادسازی از پایین، تشریح میشود. در ادامه خاستگاه اجتماعی مهمترین نخبگان دولت ساز در سالهای نخست پس از پیروزی انقلاب مورد بررسی قرار میگیرد و در نهایت توضیح داده میشود که نهادسازی از پایین به تولید چه نهادهایی منجر شد و چگونه به تثبیت نظام سیاسی و استقرار سریع نظم سیاسی جدید یاری رساند.
#دستواره
#نهادی_بودن
#آوند
#تعالی_تشکیلات
💬پیام رسان بله:
🆔 https://ble.ir/avand98
💬پیام رسان ایتا:
🆔 https://Eitaa.com/avand98
💬پیامرسان جبهه:
🆔 https://jebhe.app/join/avand98
💬اینستاگرام:
🆔 @avand_98
آوند
📌 مقاله تحلیل شیوهها و ابعاد نهادسازی در روند ساختهشدن دولت پس از انقلاب از منظر نهادگرایی تاریخی
📝 گزیده مقاله تحلیل شیوهها و ابعاد نهادسازی در روند ساختهشدن دولت پس از انقلاب از منظر نهادگرایی تاریخی
🔰 رویکرد نظری مقاله:
🔺 الف-بررسی مفاهیم:
🔸 دولتسازی: دولتسازی را میتوان روندی دانست که در آن توانایی حکومت در زمینه اعمال اجبار به همراه قدرت سیاسی، سازمانی وثمربخشی اقتصادی آن افزایش پیدا می کند (میرترابی، ۱۳۸۷: ۵۰). دولتسازی به معنای تقویت تواناییهای دولت در چهار حوزه ۱.برپایی نظم و سامان سیاسی مدرن، ۲. ایجاد بوروکراسی مدرن برای سیاستگذاری، ۳. نهادسازی یا ایجاد و تقویت نهادهای مدرن مرتبط با دولت به همراه نهادهای پشتیبان رژیم و ایدئولوژی سیاسی موجود و ۴. سرانجام توسعهگرایی یا تلاش دولت در مسیر توسعۀ حوزههای مختلف زندگی اجتماعی است. بنابراین میتوان دولتسازی را بر پایه عناصر سازنده آن به عنوان روندی پیچیده در نظر گرفت که طی آن توانایی دولت در این چهار حوزه تقویت و یا دچار تغییر میشود. (برنل ورندال، ۱۳۸۷: ۸۶-۱۸۴). در این مقاله با عنایت به شرایط زمانی مورد بحث که سالهای نخست پس از پیروزی انقلاب را مدنظر قرار میدهد، شاخص دولتسازی و ارزیابی میزان توفیق آن عمدتا در دو حوزه نهادسازی حامی رژیم سیاسی جدید و برقراری نظم سیاسی و تثبیت آن مورد توجه قرارگرفته است.
🔸 نخبگان انقلابی: مقصود از نخبگان انقلابی در این مقاله، مجموعه رهبرانی هستند که با قرار گرفتن در راس جنبش انقلابی و سپس نهادهای تازه تأسیس نظام انقلابی همچون شورای انقلاب،مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی در طراحی نهادهای جدید دولت نقشآفرینی کردند. همانگونه که در ادامه نشان داده میشود این نخبگان هم به لحاظ پایگاه اجتماعی و هم از نظر فکری عموما به نیروهای سنتی جامعه تعلق داشتند.
🔸 نهاد: نهادها در رویکرد نهادگرایی مجموعهای از اصول، هنجارها، ارزشها و قواعد یا الگوهای رفتاری پایدار، ارزشمند و تکرار شوندهاند که در دو قالب سازمان و رفتار یا شیوههای عمل پدیدار میشوند (هانتینگتون، ۱۳۷۵: ۲۳). رهیافت نهادگرا سه ویژگی را برای نهادها در نظر میگیرد که عبارتند از:
۱. ویژگی ساختاری جامعه یا سیاست (این ساختار ممکن است رسمی باشد مانند یک مجلس، یک کارگزار بوروکراسی عمومی، یک چارچوب قانونی یا ممکن است غیررسمی باشد مانند شبکهای از سازمانهای متقابل یا مجموعهای از هنجارها و الگوهای مشترك)، ۲. وجود میزانی از ثبات در طول زمان و ۳. اینکه یک نهاد باید بر رفتار افراد اثر بگذارد (گای پیترز، ۱۳۸۶: ۳۴).
🔸 نهادسازی: همانگونه که پیش از این اشاره شد نهادسازی یکی از مهمترین حوزههای دولتسازی است که طی آن نهادهای مدرن مرتبط با دولت و همچنین نهادهای پشتیبان رژیم و ایدئولوژی سیاسی موجود ایجاد و یا تقویت میشوند (برنل ورندال،۱۳۸۷: ۱۸۵). بر اساس فرضیه تحقیق، در این مقاله از نظر کارکردی دو دسته از نهادها یعنی نهادهای پشتیبان نظم سیاسی جدید (مثل نهاد کمیتههای انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) ونهادهای حامی رژیم سیاسی انقلابی (مثل نهاد ولایت فقیه و شورای انقلاب) مد نظر قرار گرفتهاند.
البته باید در نظر داشت که در عمل کارکرد این نهادها در جلب پشتیبانی از رژیم سیاسی ونظم سیاسی نوپدید درهم میآمیزد.
🔸 نهادسازی از پایین: مقصود از نهادسازی از پایین این است که تصمیمهای نهادساز نخبگان تحت تأثیر ارزشها وسنتهای جاافتاده در لایههای درونی جامعه و نه ارزشها و ایدئولوژیهای بیرونی صورت میپذیرد. مطالعات بسیاری نشان داده است که نهادهای دولت مدرن عموما توسط طیفی از نخبگان حکومتی و روشنفکران در کشورهای درحال توسعه از الگوهای اروپایی و بدون در نظر گرفتن تعدیلهای لازم کپیبرداری شده است (نک. اونیل، ۱۳۸۵؛ برنل ورندال، ۱۳۸۷). با این حال نخبگان در نهادسازی از پایین، تلاش میکنند ساختارهای سازمانی و رویههای رفتاری منطبق با ارزشهای درونی جامعه و کارآمد در برخورد با مشکلات موجود را شناسایی و به کار گیرند. مقوله طراحی نهادهای جدید دولت عموماً در حوزه تصمیمات نخبگان است (Migdal,1988 Waldner, 1999) با این همه این ایده قابل طرح است که درزمان بروز انقلابهای اجتماعی، نخبگانی که طیف وسیعی از اقشار جامعه را پشت سر خود دارند به حوزه حساس ساخت دولت وارد میشوند و تصمیمات این نخبگان معمولاً بر پایه ارزشهای مندرج در ایدئولوژی انقلاب که حمایت اکثریت را به خود جلب کرده صورت میپذیرد. در نتیجه در این زمان مشارکت فعالی از بطن جامعه در ساخت نهادهای جدید صورت میپذیرد که میتوان آن را با عنوان نهادسازی از پایین توصیف کرد.
👇 ادامه 👇
👆 ادامه 👆
🔸 رژیم سیاسی: رژیم سیاسی به معنای هنجارها وقواعد بنیادینی است که در چارچوب آن اهداف کلان سیاست شامل اینکه قدرت باید در کجا واقع شود و چگونه مورد استفاده قرار گیرد، مشخص میگردد. بخش مهمی از رژیم سیاسی در هر کشور در قوانین مکتوب و عمدتا قانون اساسی و بخشی دیگر در رویههای جا افتاده عمل سیاسی جلوهگر میشود. (اونیل، ۱۳۸۵: ۳۲-۳۳)
🔸 نظم سیاسی: در بحث درباره دولتسازی، نخستین هدف ساخت دولت برقراری نظم سیاسی است که قرار است بر پایه آن ثبات سیاسی و بسیج منابع در راستای اجرای موفقیتآمیز تصمیمها، خط مشیها و مداخلات دولت صورت پذیرد (اسمیت، ۱۳۸۵: ۱۸۴) بنابراین میتوان ایجاد و استقرار ثبات سیاسی و توانمندی در بسیج منابع را از شاخصهای توفیق دولتسازی به حساب آورد.
🔰 ادامه دارد...
#دستواره
#نهادی_بودن
#آوند
#تعالی_تشکیلات
💬پیام رسان بله:
🆔 https://ble.ir/avand98
💬پیام رسان ایتا:
🆔 https://Eitaa.com/avand98
💬پیامرسان جبهه:
🆔 https://jebhe.app/join/avand98
💬اینستاگرام:
🆔 @avand_98
آوند
📝 گزیده مقاله تحلیل شیوهها و ابعاد نهادسازی در روند ساختهشدن دولت پس از انقلاب از منظر نهادگرایی ت
📝 گزیده مقاله تحلیل شیوهها و ابعاد نهادسازی در روند ساختهشدن دولت پس از انقلاب از منظر نهادگرایی تاریخی
🔺 ب: رویکرد نظری:
🔹 نهادگرایی تاریخی به دنبال آن است که نشان دهد چگونه نهادها ظهور میکنند، تکامل مییابند و ثبات یا تغییر دارند. ویژگی دیگر روش نهادگرایی تاریخی از نظر تلن، بافتگرا بودن است. بدین معنا که در مورد ترجیحات، علایق و انتخابهای افراد و نخبگان، به بافتهای نهادی توجه ویژهای میشود. در واقع یکی از ادعاهای نهادگرایی تاریخی این بوده که نهادها بیشتر از مجرای خط مشی سیاسی و ساختار نزاع سیاسی ساخته میشوند اما تعریف منافع و اهداف، در بافتهای نهادی صورت میپذیرد و جدا از آنها نیست. (Thelen ,1999 :374)
📌مطالعات نهادگرایی تاریخی بر پایه دو مفهوم اساسی قرار گرفته است. نخستین آن مفهوم «تغییر متکی به خط سیر» است. به گفته اسکاچ پل و پیرسون، زمانی که بازیگران سیاسی، با پذیرش مخاطرات مربوط، در مسیری مشخص حرکت میکنند، احتمالا درخواهند یافت که پا پس گذاشتن از خط سیر برگزیده شده بسیار دشوار خواهد شد. در این حال مسیرهای انتخاب نشده یا راهحلهای جایگزینی که زمانی پذیرش آنها کاملا امکان پذیر بود، به شیوهای برگشت ناپذیر از دست خواهند رفت. (Skocpol and Pierson2002:695)
🌀چکیدهوار میتوان گفت آن نهادهایی که رهبران دولت در خلال دوران اولیه دولتسازی با آزادی عمل فراوان ایجاد میکنند؛ در مراحل بعد گزینههای آنها را در برخورد با بحرانهای سیاسی و اقتصادی تعیین خواهند کرد. در اینجا، خط سیر تحول نهادها، بر توانایی رژیم در ایستادگی در برابر بحران ها اثر خواهد گذاشت (25,2007::Smith)
💢زمانی که تصمیمها، شکلی نهادین پیدا کنند، نقش عامل انسانی تغییر پیدا میکند. نهادها به موازات قوامیابی و توسعۀ خود در طول زمان، گزینههای پیشروی رهبران سازندۀ خود را تغییر میدهند. در اینجا منطق بحث ما، از مفهوم تغییر متکی به خط سیر بهره میگیرد. بر این پایه میتوان گفت میراث نهادین مرتبط با دورۀ اولیه توسعه، چارچوبهای عمل و توانایی رهبران را در خلال بحرانهای اقتصادی و سیاسی بعدی تعیین میکند. بنابراین ما در تحلیل خود از بحثهای ایستا دربارۀ ساختار و کارگزار [انسانی] فراتر میرویم تا مفهومی پویا و وابسته به زمان از توسعۀ نهادها ارائه کنیم. (Smith,2007:25)
دومین مفهوم «لحظه سازنده» است. لحظه سازنده بر پایه رویکرد فوق، مقطع زمانی ویژهای است که در آن تصمیمها و انتخابهای بازیگران عرصه سیاست جنبهای نهادین به خود میگیرند و بازگشت از آنها به شکلی فزاینده دشوار میگردد. (اسمیت، ۱۳۸۹: ۹۵-۹۷) آنچه که یک لحظه سازنده را از دیگر دورهها جدا میکند این است که در این بزنگاه، گزینههایی انتخاب میشوند که «کشورها (یا واحدها) را در سیری از تغییر و تحول پیش میبرند و پیامدهایی مشخص را دنبال میکنند. این خط سیر را به آسانی نمیتوان در هم شکست یا وارونه ساخت» (Mahoney, 2001:7)
🔺بر پایه این مفهوم میتوان یک مقطع زمانی حسّاس در دوره پس از انقلاب را در نظر گرفت که طی آن نخبگان انقلابی، تصمیمهایی سرنوشت ساز درباره شیوه ساخت نهادهای سیاست و دولت اتخاذ میکنند. درباره انقلاب ایران، این دوره را میتوان در فاصله دی ماه ۱۳۵۷ تا خرداد ۱۳۶۰ در نظر گرفت.
▪️از سوی دیگر انقلاب به عنوان یک پدیده فراگیر سیاسی واجتماعی، با بروز نظمی تازه در زندگی اجتماعی همراه است و ساختارها و نهادهایی جدید را در حوزه قدرت و دولت برقرار میسازد که از آن میتوان به الگویی تازه در دولتسازی پس از انقلاب یاد کرد.
♨️ در حقیقت، دولتسازی به معنای ایجاد نهادهای تازه و تقویت نهادهای موجود آن است و انقلابهای اجتماعی با کمک به تأسیس نهادهای جدید در حوزههای اجتماعی و سیاسی، توانایی بالای خود در دولتسازی را به اثبات رساندهاند.
(هانتینگتون، ۱۳۷۵ ؛ اسکال پل، ۱۳۷۶ ؛لفت ویچ، ۱۳۸۷).
#دستواره
#نهادی_بودن
#آوند
#تعالی_تشکیلات
💬پیام رسان بله:
🆔 https://ble.ir/avand98
💬پیام رسان ایتا:
🆔 https://Eitaa.com/avand98
💬پیامرسان جبهه:
🆔 https://jebhe.app/join/avand98
💬اینستاگرام:
🆔 @avand_98