eitaa logo
آوند
2.2هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
381 ویدیو
100 فایل
🌿برای کمک به تناور شدن شجره طیبه جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی با هم رهسپار شویم... ✅@avand98 #آوند #گفتمان_سازی ارتباط با ما: @avand_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
آوند
💠 عباس (علیه السلام) طراح سبک‌زندگی افق‌محور ☘وجود مبارک عباس‌ابن‌علی‌ابن‌ابی‌طالب (علیه‌السلام) نور مبارکی است که هر کس آن را بر اساس افق و ذهن خود به گونه‌ای ترسیم می‌کند. 🌀بسیاری به "باب الحوائجی" اش رسیده‌اند و حضرتش را واسطه خواسته‌های خود از خدا می‌دانند. 🌀گروهی به "رفع الله رایت العباس" رسیده و همچنان به پرچمداری و راه‌پویی راهی می‌اندیشند که وجود مبارک ایشان در اوج جوانمردی ترسیم نموده است. 🌀و جمعی با وصف جمال مبارکش به "وصف العشق نصف العشق" رسیده‌اند. جمالی که موجب شده است تا حضرتشان را "قمر منیر بنی هاشم" بنامند. 🔸 دردمندانه است که بسیاری از ما از آن بیکرانه که با امام زمانش مواسات کرد، تنها به یک شریحه آن و مشک پاره بسنده کرده‌ایم. 🔆 عباس‌ابن‌علی‌ابن‌ابیطالب (علیه‌السلام) طراح بی‌نظیر یک سبک‌زندگی است. در این طراحی جناب ایشان در سی‌و‌چهار سالگی به چهله اوج می‌رسد. ❇️چقدر خوب بود با تمسک به "السلام علیک ایها العبد الصالح" هیات‌ها سجده‌های طولانی و قنوت‌های به دور از قنوط! را رواج می‌دادند. 🌐 عباس‌ابن‌علی‌ابن‌ابیطالب (علیه‌السلام) در نقش سقایت یک جبهه فکری، کارکردی رسالتی فراخ دارد. سقایتی که سبب حیات طیبه نهضت عاشورا و رواج گسترده مکانت کربلا می‌شود. در نگاه حضرت ایشان کربلا مکان نیست که دارای مرز زمینی باشد. از این رو می‌توان جناب ایشان را مبتکر طراحی سبک زندگی جامع سه‌بعدی و از بالا دانست. ترسیم جناب ایشان از کربلا در طول و عرض نمی‌ماند، بلکه ارتفاع می یابد. 😔افسوس که ترسیم ما از عباس‌ابن‌علی‌ابن‌ابیطالب (علیه‌السلام) تنها یک جنگاور قهرمان و سلحشور است که تا پای جان ایستاده است، برایمان کم گفته اند و یا کم تکرار کرده‌اند که "ان العباس بن علی زُقّ العلم زَقا: همانا عباس ابن علی، بس فراوان به او علم تغذیه شده است. 👆با این پیش‌نیاز، به اختصار به تحلیل و سیر پنج سطح سبک‌زندگی عباسی می پردازیم. @avand98
🔰 دهه بینشی شعبانیه (۱) 📍 برگزیده‌ای از بیانات و دیدگاه‌های حضرت آیت‌الله میرباقری (مدظله‌العالی) 💠 مستشهد: 🔺 مهم‌ترين آمادگي اين است كه طبق روايات و دعاها بايد مستشهد باشيم. مستشهد غير از شهـيد است. مستشهد يعني آن كسي كه طالب شهادت است، يعني رغبت دارد، بي‌قرار است، دلش مي‌خواهد مثل اصحاب سيدالشهدا خونش را در ركاب امامش بدهد. چنين فردی به شهادت برسد یا نرسد فوض است، ماندنش هم ثواب دارد. 💠 مبدا حیات: 🔺 ولایت امام مبدا حیات است. در روایات یکی از آثاری که برای ولایت امام ذکر شده است این است که ولایت امام سرچشمه حیات است اگر کسی از ولایت امام برخوردار شد، زنده می‌شود. 💠 ظهور: 🔺در عصر ظهور، نه تنها جسم امام بلکه در حقیقت ولایت امام از حجاب خارج می شود و در عالم به تحقق می رسد. 💠 شکوفایی: 🔺شکوفایی انسان و بهرمندی از علم، نور، عدل، رفاه، امنیت و... فقط در سرزمین ولایت و با جریان ماء ولایت محقق می‌شود. 💠 انتظار امام: 🔺 انتظار ظهور، انتظار خود امام است. منتظر حقیقی، منتظر خود امام است نه منتظر عدل یا امنیت. 💠 غدیر: 🔺 حقیقت غدیر این بود که وجود مقدس نبی اکرم (ص) به امر الهی پرده را از جلوی این حقیقت کنار زد. بنا بود حقیقت این خورشید آرام آرام طلوع کند و عالم روشن شود و جهان، جهان دیگری شود. می‌بایست این اتفاق می‌افتاد منتهی حجاب سنگینی آمد و جلوی این خورشید را گرفت یعنی همان جریان خلفای جور که در قرآن از آنها به ظلمات تعبیر شده است: «ظُلُماتٌ‏ بَعْضُها فَوْقَ‏ بَعْضٍ‏». 💠 نور حقیقی: 🔺وقتی حضرت ظهور می‌کنند عالم روشن می‌شود و مردم از نور ماه و خورشید مستغنی و بی‌نیاز می‌شوند. 💠 ماء 🔺گاهی اوقات هم از ولایت امام تعبیر به ماء می‌شود مثل این که قرآن می فرماید: «وَ كانَ‏ عَرْشُهُ‏ عَلَى‏ الْماء»(هود/۷) این که عرش الهی قبل از خلقت این عوالم بر ماء مستقر بود یعنی محل استقرار عرش الهی و مقر فرماندهی الهی ولایت امام است؛ از آنجاست که همه فرمانهای خدای متعال بر عالم جاری می شود. 💠 سرزمین حاصلخیز: 🔺یکی از تعابیری که امام رضا(علیه‌السلام) از امام دارند این است: «الْأَرْضُ‏ الْبَسِيطَةُ» امام سرزمین گسترده و واسع است. وقتی بذر در یک سرزمین آباد می‌افتد با بارش باران بلافاصله شکوفا می‌شود. اما وقتی این بذر در یک سرزمین کویر می افتد نابود می شود. 💠 تجربه زندگی: 🔺اگر کسی در محیط ولایت امام قرار گرفت و ولایت امام بر وجود انسان جاری شد یکی از خواصش این است که بذر وجود انسان شکوفا می شود و انسان زنده می‌شود. ۱ @avand98
AUD-20200401-WA0000 (2).mp3
8.59M
🎤نظرات برادر سینا زارع فعال فرهنگی اجتماعی استان مازندران؛ درباره: ♨️ ضرورت اندیشه ورزی و پاسخگویی نسبت به مسائل و چالش های راهبردی و عملیاتی بر اساس نظام مسائل 💠دوستان آینه صورت احوال همند (صائب تبریزی) در زیست مؤمنانه مگر می شود یکدل بود و آینه نبود؟ 💍خاتم انگشتری هستی، صلوات الله علیه و آله فرمود: المؤمن مرأت المؤمن باش همیشه ز ره دل به من آینه ات دار مقابل به من (جامی) اینجا، مجالی است برای بیان نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما در خصوص آوند. سراپا گوش خواهیم بود... @avand98
آوند
💢 سندرم ۱ ❗️ ساختمان‌سازی؛ گام اول جبهه‌سازی 📍 سوال محوری 💥 شما با کدام گزینه موافقید؟ ❓الف) اولاً
♨️ تبیین سندرم۱ 🔰 ساختمان سازی؛ گام اول جبهه سازی! 🔺برخی از دوستان خیلی دغدغه ساختمان دارند. اگر اجازه پیدا کنی و در کوچه و پس کوچه‌های ذهنشان بگردی، می‌بینی که حجم بزرگی از دغدغه‌شان یک دفتر کار است، البته نه برای برانداز خلق و جلوه‌گری. ساختمانی برای تجمیع دوستان، انس با همدیگر، هم‌اندیشی‌ها، و البته گسترش کار. 💢و وقتی پای درد دلشان می‌نشینی، می‌بینی پشت خاکریز ساختمان داشتن کُپ کرده‌اند!: 🤔اگر می‌شد در شهرم یک ساختمان داشتم، خیلی خوب بود. جایی که اتاق کنفرانسی داشته باشد برای وقتی که قرار جلسه باشد... و آنوقت سنگینی آهش را حس می‌کردی... 💤ببین فلان موسسه و کانون را! 🔸نه این که سندرم ما باشد، این سندرم همه آدم‌هایی است که اول به فکر جا و مکانند، تا مجال تفکر پیدا کنند. 💠حکایت جناب موسی علیه‌السلام یادت هست، وقتی از آنجا رانده و در راه مانده به "مدین" رسید. می‌دانی که او بزرگ شده کاخ فرعون بود، اما انجام رسالت با زیستن و نفس کشیدن در کاخ سازگار نبود. زمانه او را به یک باور رساند که شال و کلاه کند برای یک زندگی خاکی! با مردم و در میان مردم. 🌀برای جناب موسی علیه‌السلام انجام رسالت مهم بود و نه جا. 📍 قرآن داستانش را از یک کارِ با بینش عمیق، باورمند و لبریز از یقین آغاز می کند: 🔹 وَلَمَّا تَوَجَّهَ تِلْقَاءَ مَدْيَنَ قَالَ عَسَىٰ رَبِّي أَنْ يَهْدِيَنِي سَوَاءَ السَّبِيلِ. و چون (موسى) به سوى مدين روى نهاد، گفت: اميد است كه پروردگارم مرا به راه راست هدايت کند.(۱) و دلش جَلد خدا شد: 🔸 رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ پروردگارا! هر خير و نيكى بر من فرستى من به آن نيازمندم !(۲) ⭕️به قول خودمان با دست خالی یاعلی گفت. و شاید دوست داشته باشی با او همراه شوی و ببینی که به عنوان الزام ایجاد یک جبهه فراگیر از خدای چه خواست؟ ☀️آیاتی آشنا با باور همه جبهه‌سازان توحیدی: 🔺 رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي: درخواست صبر و انشراح صدر 🔺 وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي: آسان انگاری دشواری‌های راه 🔺 وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي: ابزازهای نافذ برای گسترش معناهای ژرف در جامعه پیرامون. 🔺 يَفْقَهُوا قَوْلِي داشتن مردمانی مخاطب که اهل فقاهت‌اند و فهمیدن. همین و بس(۳) ♦️باور کنیم می‌شود با یک اتاق کوچک شروع کرد، می‌شود با دردمندی دیگر هم اتاق شد و در همان یک اتاق در ظاهر کوچک دو اندیشه بزرگ را پرورش داد. ❇️خودمانیم، تجربه ساختمان‌سازی‌های فراگیر به نام کانون و مجمع و موسسه و... حالا ساختمان‌های زیادی را به جای گذاشته است که تصاحب شده اما تا حد زیادی بی‌استفاده‌اند. ❗️تفکر مستقیم می‌گوید: اول جا، بعد تفکر و اقدام. ✅تفکر معکوس می‌گوید: اول تفکر و اقدام، بعد جا. 🌐منطق یک جبهه‌ساز توحیدی می‌گوید: وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا (۴) 📔چه ادبیات زیبایی داریم! جناب سعدی علیه الرحمه به این فکر است که: یا مکن با پیل بانان دوستی یا بنا کن خانه‌ای در خورد پیل 🔔 امام انقلاب (مدظله‌العالی) در این‌باره می‌فرماید: بدیهی است که در شرایط سخت مجاهدت در راه وظیفه و در راه خدا ثواب مضاعفی هم دارد، یعنی یک وقت هست شما بی‌دردسر، بی‌دغدغه، بی‌مشکل کارتان را در وزارتخانه انجام می‌دهید، یک وقت مشکلاتی دارید، خب وقتی مشکلات دارید و کار را با سختی انجام می‌دهید طبعاً ثواب الهی بیشتر است و هدایت الهی هم وعده داده شده است. «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنَا» یعنی شما وقتی مجاهدت کردید، تلاش کردید خدای متعال هدایت میکند، راه درست را به شما نشان میدهد.(۵) 📍بی‌شک ساختمان و زیرساخت‌های سخت‌افزاری، توانمان را مضاعف می‌کند و شوقمان را افزون. وقتی این دو فراهم شود، باید "و ان یکاد" زیرا دوستان گرد هم جمع می‌شوند. ♻️ما هم مانند شما باور داریم که هر اندیشه‌ای برای رشد نیاز به یک پایگاه دارد، اما بر این باوریم که باید ابتدا اندیشه داشت و بعد پایگاه. اندیشه، سرمایه مهم و جدی یک جبهه‌ساز است. تصوری یقینی به راهی ارزشمند و با نگاهی کریمانه به هدف. آنهم هدفی که شاید برای دیگران دست نایافتنی است. 🔻این همان است که جناب لسان الغیب رحمه الله علیه سرود: رواق منظر چشم من آشیانه توست کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست 🔸 هنر اهالی جبهه آن است که از مکان‌های موجود و در دسترس، ارزشی‌ترین‌شان را بیابند، و بی‌شک مسجد، کانون توحیدی همه اهالی جبهه توحید است. مساجد، محل اتصال اراده خداوند با اراده مردم و محل عروج بینش‌های مردم تا خداست. اهالی جبهه، پیش‌ران‌های حرکت‌های توحیدی‌اند. 🌿 اندیشه بالغانه امام، ایران را به باور و توفیق همراهی رساند. امام راحل، ابتدا به مکانت یک باور رسید، بعد مکانش را برگزید. 👇 ادامه 👇
آوند
♨️ تبیین سندرم۱ 🔰 ساختمان سازی؛ گام اول جبهه سازی! 🔺برخی از دوستان خیلی دغدغه ساختمان دارند. اگر اجا
👆 ادامه 👆 🌪چه کولاک کرده جناب حافظ علیه الرحمه: در میخانه بسته‌اند دگر! افتتح یا مفتح الابواب ✳️ اساسا مکان ظرف است. مهم آن است که در آن ظرف چه بریزی. مهم این است ببینید و ببینیم که: اگر هدف‌هایمان سهل‌الوصول است، جبهه بینش ما قله ندارد! و اگر تاثیرمان در جمع کم است، باطری ایمان و یقینمان ضعیف شده و اگر هنوز پس از سالها همان دوستان قدیمی را داریم، جبهه‌مان عتیقه شده است! 🌊بیایید چشمه باشیم و بجوشیم، رود باشیم و جاری شویم... خدای فرا دست‌ها برایمان دریاها و اقیانوس ها را تدارک خواهد دید. 🖋آخر این نوشته را به فردوسی بزرگ می‌سپاریم: ز تو چشم اهریمنان دور باد دل و جان تو خانه سور باد پ.ن: ۱. سوره مبارکه قصص، آیه شریفه ۲۲ ۲. سوره مبارکه قصص، آیه شریفه ۲۴ ۳. سوره مبارکه طه، آیات شریفه ۲۵تا۲۸ ۴. سوره مبارکه عنکبوت، آیه شریفه ۶۹ ۵. بیانات در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت ۱۳۹۷/۰۴/۲۴ ۱ @avand98
آوند
🔰 دهه بینشی شعبانیه (۱) 📍 برگزیده‌ای از بیانات و دیدگاه‌های حضرت آیت‌الله میرباقری (مدظله‌العالی)
🔰 دهه بینشی شعبانیه (۲) 📍 برگزیده‌ای از بیانات و دیدگاه‌های حضرت آیت‌الله میرباقری (مدظله‌العالی) 💠 رویش: 🔺 «حی علی الفلاح» یعنی به سمت ولایت امام شتاب کنید چون ولایت امام موجب فلاح و رویش انسان و رسیدن انسان به حیات طیبه می‌شود. 💠 پاک کننده: 🔺یکی از خصوصیاتی که امام از نظر قرآن دارد این است که مبداء طهارت نفوس است. اگر ولایت امام به قلبی رسید این قلب مطهر می شود از چه؟ از گناه، از غفلت، از شرک، از توجه به غیر خدای متعال. لذا اگر کسی مورد عنایت امام قرار گرفت و ولایت امام در قلب انسانی ظاهر شد خاصیتش این است که این انسان از شرک نجات پیدا می‌کند، از ذکر و توجه به غیر خدا نجات پیدا می‌کند. 💠 طهارت نفس: 🔺یکی از خصوصیات ولایت امام این است که وقتی انسان به ولایت امام رسید به طهارت نفس می‌رسد، از غیر خدای متعال روی دلش به سمت خدای متعال بر می‌گردد و مشغول حضرت حق می‌شود. 💠 حشر: 🔺یکی از حشرهایی که مردم دارند در روز ظهور امام زمان است. چون حشر به معنی تجمع است اگر جمعیتی مبعوث شوند، رانده شوند، سوق داده شوند تا یک جا تجمع کنند از آن به حشر تعبیر می شود. 💠 ظهور جزیی: 🔺امام یک ظهور کلی دارند که در عصر ظهور است و ان‌شاءالله هرچه زودتر اتفاق می‌افتد. امام یک ظهور جزئی هم برای مؤمنین دارند که یک ارتباطی با امام خودشان دارند. لذا به اندازه‌ای که قلوبمان نورانی است. 💠 رجعت: 🔺امثال سلمان، مالک اشتر و اصحاب کهف در دوره رجعت بر می‌گردند. چرا؟ چون وقتی ولایت امام ظاهر می شود یک حقیقتی روی زمین اتفاق می‌افتد که سلمان و مالک اشتر هم دوباره باید از امام استفاده کنند. این‌ها در سیر خودشان به سوی خدای متعال باید دوباره به دنیا برگردند و از امام بهره ببرند. 💠 باطن بینی: 🔺وقتی امام ظهور کرد زمین برکاتش را بیرون می‌ریزد و آسمان برکاتش را نازل می‌کند، عدل و حیات محقق می‌شود نور محقق می شود و... همه در مسیر هدایت قرار می‌گیرند، همه می‌توانند - شاید این طور است- ملکوت و باطن عالم را ببینند، همه باطن بین می‌شوند، همه اهل یقین می‌شوند و عقول کامل می‌شود این‌ها چیزی جز خود امام نیست. 💠 مهمترین وظیفه: 🔺مهمترین وظیفه ما در عصر غیبت انتظار است، انتظار خود امام، نه انتظار چیز دیگری. اگر کسی از ظهور رفاه و عدل بخواهد، او در انتظار امام نیست. 💠 شناخت امام: 🔺کسی که امام را نمی‌شناسد منتظر امام نیست، منتظر چیز دیگری است؛ می‌خواهد ارزانی شود می‌گوید امام بیاید! شأن امام این نیست. 💠 حلم: 🔺منتظر باید اهل حلم و صبر باشد، علامت‌شناس باشد. او به دنبال دولت مستعجل نیست، هر جای تاریخ که ایستاده خودش را وقف امام می‌کند. امام کِی می‌آید؟ به تو چه مربوط است؟ به من چه مربوط است؟ ما امیدواریم همین امروز واقع شود، ولی این ربطی به ما ندارد که امام امروز می‌آید یا هزار سال دیگر. به ما چه مربوط است؟ تدبیر الهی است مربوط به خود امام است. ۲ @avand98
آوند
🔹 انعکاس؛ بازتاب دهنده تحرکات در خط و بر خط نهادها، شبکه ها و فعالان جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلا
♨️ حجت‌الاسلام پوریوسفی، دبیر ستاد جبهه فرهنگی‌اجتماعی انقلاب‌اسلامی استان‌گیلان: 🔰 در بحران‌ها، عطف توجه به سمت آخرت و پوچی دنیا و نیز تجلی فطرت باعث شده و می‌شود تا از فروپاشی شبکه‌ها و تشکیلات‌ها مصون بمانیم. 🔺ابتدای ایامی که بیماری کرونا وارد کشور شد و گیلان نیز به شدت درگیر آن بود، بسیاری از اعضای ستاد درگیر این موضوع شدند و نیروهای مردمی نیز به کمک ستاد آمدند. سعی کردیم برای فراگیری اقدامات امدادی، عملیات محور اقدام کنیم لذا پویش‌هایی نظیر هر هیئت یک پایگاه سلامت را راه اندازی کردیم و سعی بر این شد تا از ظرفیت محافلی نظیر هیئت در مواجهه با این بحران حداکثر استفاده انجام بشود، لذا قالب برگزاری هیئات مذهبی را تغییر دادیم و از درون حسینیه، به خیابان ها آمده و ضمن کمک به کادر درمان و عوامل درگیر در مبارزه با بیماری کرونا، شعائر مذهبی را نیز به این واسطه در انظار مردم زنده نگه داشتیم. 🔸همچنین، ستاد جبهه را تبدیل به ستاد مبارزه با کرونا کردیم و همه را درگیر عرصه‌های مختلفی نظیر تولید لباس و ماسک و... کردیم. ما شبکه‌سازی را بر محور تعریف عملیات پیش بردیم. 🔹در این بین، از مقوله رسانه نیز غفلت نکردیم و اقدامات هیئات و... در قالب کلیپ‌هایی به صورت رسانه‌ای منتشر شد. 💢آنچه یافت و تجربه من از این بحران بود اینکه به نظرم در بحران‌ها فطرت‌های ناب انسانی به ظهور رسیده و منیّت‌ها کمتر می‌شوند. لذا در این مواقع، عطف توجه به سمت آخرت و پوچی دنیا و نیز تجلی فطرت باعث شده و می شود تا از فروپاشی شبکه‌ها و تشکیلات‌ها مصون بمانیم. 🗞 عصر فردا؛ نشریه داخلی الکترونیکی جبهه‌فرهنگی انقلاب‌اسلامی @avand98
آوند
🔰 دهه بینشی شعبانیه (۲) 📍 برگزیده‌ای از بیانات و دیدگاه‌های حضرت آیت‌الله میرباقری (مدظله‌العالی) 💠
🔰 دهه بینشی شعبانیه (۳) 📍 برگزیده‌ای از بیانات و دیدگاه‌های حضرت آیت‌الله میرباقری (مدظله‌العالی) 💠 خرج امام: 🔺ما هر جای تاریخ که هستیم باید خودمان را خرج امام کنیم، می‌شود. 💠 معرفت: 🔺وقتی انسان به معرفت رسید همیشه ظهور را کنار خودش می‌بیند. 💠 جامعه آرمانی: 🔺ما باید مسیر دیگری را طی بکنیم یعنی روشنفکران دینی ما -که شما حتما باید در آینده جزو این‌ها باشید - باید بتوانند حرکت کلان تاریخ اجتماعی بشر را از آغاز تا آن جامعه آرمانی بر اساس رویکرد مذاهب توحیدی و اسلام و مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) بشناسند. 💠 رویکرد: 🔺 انتظار یک رویکرد به زندگی است رویکردی که همه زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بر همه زوایای حیات بشر فردی و اجتماعی، ظاهری و باطنی بشر سایه می‌اندازد و این مجموعه را به سمت یک هدف حرکت می‌دهد و پویا می‌کند. 💠 منبع آرمان: 🔺یکی از منابعی که رویکرد فلسفه تاریخی و حتی فرافلسفه تاریخی را به تاریخ اجتماعی بشر تا دوره غلبه و ظهور و آرمان های دوره ظهور تثبیت می‌کند دعای ندبه است. از یک زاویه و افق دیگری زیارت عاشورا جزو منابعی است که مسیر این حرکت را تبیین می‌کند. 💠 سرچشمه حیات: 🔺حیات وقتی می‌خواهد بیاید سرچشمه می‌خواهد. سرچشمه آن رحمت الهی است که در وجود امام است. وقتی نفس امام بر عالم دمیده می‌شود این نفس رحمانی مبدا حیات عالم می‌شود. 💠 بطن عدل: 🔺وقتی امام می‌آید «یملأ الارض قسطا و عدلا کما مُلئت ظلما و جورا» این عدل اولا یک عدل فراگیر است به صورت یک مجموعه به هم پیوسته همه زوایای زندگی بشر و همه لایه‌های حیات را در بر می‌گیرد. این عدل وقتی واقع می‌شود که انسان به نقطه توحید و اخلاص برسد. اگر انسان به نقطه اخلاص رسید نقطه عدالت است. این عدالت از درون انسان‌ها به بیرون سرریز) می‌شود. اول انسان‌ها به نقطه عدل می‌رسند که جامعه آن‌ها جامعه عدل می‌شود. 💠 تجلی امام: 🔺اگر انسان نورانی به نور امام شد «وَ هُمْ وَ اللَّهِ يُنَوِّرُونَ قُلُوبَ الْمُؤْمِنِينَ» انسان به نقطه عدل می رسد، عدل تجلی امام در قوا و روح انسان است، آن گاه سایه این عدالت در روابط اجتماعی و حیات انسانی منعکس می‌شود. 💠 نور: 🔺 یکی از امتیازهای خاص دوره امام (علیه‌السلام) نور است، این نور هم اول از افق جان انسان‌ها طلوع می‌کند. اول آدم‌ها نورانی می شوند «وَ هُمْ وَ اللَّهِ يُنَوِّرُونَ قُلُوبَ الْمُؤْمِنِينَ» بعد جهان به نور امام روشن می شود، امام هم در جهان می‌تابد هم در درون. درون و بیرون نورانی می شود. 💠 غشای ولایت: 🔺 «والیل اذا یغشا» دولت سقیفه است که غشای ولایت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) شده کنار می‌رود و دوره ظهور می‌رسد و امیرالمؤمنین در عالم تجلی می‌کند اما از افق امام زمان. حضرت امیرالمؤمنین در آینه امام زمان تجلی می‌کند. نورانی شدن این است. ۳ @avand98
🔰 خلاصه و جمع‌بندی اولیه واکاوی ویژگی مردمی بودن 🔹 قسمت اول 💠 مردمی بودن، لازمه استواری و حیات جبهه است. مردم، رکن رکین و باعث قوام و ثبات این جبهه‌اند. دستواره، نخستین سفره اندیشه‌ورزی‌اش در باب ویژگی‌های جبهه را با این مؤلفه گشود. بسیاری از همراهان و سروران با نگاه‌های متفاوت و البته مکمل کوشیدند تا ترسیمی روشن از ویژگی مردمی‌بودن ارائه نمایند که از همه آنان تقدیر می‌شود. 🔸 در این نوشتار به محورهای کلیدی آثار ارائه شده در باب ویژگی مردمی‌بودن پرداخته می‌شود. 🔺 یک:مردم‌تر ❇️ حجت‌الاسلام مهدیان مردم را به دو بخش مردم و مردم‌تر تقسیم کرده و با یادکرد این که دعوای همیشگی دشمن با ما بر سر همراه کردن مردم است، بر این باور است که باید به مردم‌ترها بپردازیم. با این اولویت ما به کل بدنه مردمی نزدیک‌تر شده‌ایم. با این باور باید به شناخت جدی مردم‌ترها بپردازیم. دیگر همراهی با مردم نباید ما را راضی کند. مردم‌ترها گمشدگان واقعی ما هستند. 🔺 دو:مردم، شایسته خلافت ❇️ حجت‌الاسلام‌والمسلمین فلاح از منظر امام راحل (ره) به انسان می‌نگرد. در این نگاه، امام به مردم به دلیل اینکه شایسته خلیفه اللهی و اشرف مخلوقات است، نگاهی بسیار خوش‌بین دارد. او در بخشی دیگر به بیان دیدگاه حضرت امام (ره) پرداخته و سعادت را در مردم‌سالاری دینی می‌داند. 📍در مقاله تحلیل خطای مردم در نظام مردم‌سالاری دینی نیز به این مهم پرداخته شده است. این نوشتار معتقد است که سرشت توحیدی افراد جامعه آنان را به سمت انتخاب اصلح سوق می‌دهد. 🔺 سه:ارزشی والاتر از انتخاب مردم ❇️ رهبرمعظم‌انقلاب (حفظه الله) معتقدند که مردمی‌بودن، ارزشی بالاتر از انتخاب شدن به وسیله مردم است. ایشان مردمی‌بودن حکومت را یک ارزش می‌دانند که حاکمیت اسلام و معارف‌اسلامی آن را به این مملکت هدیه داده است. 📍در مقاله تحلیل خطای مردم در نظام مردم‌سالاری دینی نیز به این مهم پرداخته شده است. این نوشتار معتقد است که در نظام احسن الهی گرایش کلی جامعه انسانی به سمت حضرت حق را شاهد هستیم. 🔺 چهار:مردم‌گرایی یا عوام‌زدگی ❇️ حجت‌الاسلام مهدیان میان این دو فرق می‌گذارد و می گوید: مردم یعنی خواص، عوام،حزب اللهی ها و حتی رهبر جزء مردم اند. ❗️البته در خلاصه گفتار ایشان به وجه تفاوت بین این دو اشاره نشده است و جا داشت به این مهم به طرزی بایسته پرداخته می‌شد. 🔺 پنج: رابطه مشروعیت و مردم ❇️ حجت‌الاسلام‌والمسلمین فلاح به بیان رهبرمعظم‌انقلاب (حفظه‌الله) پرداخته و تأکید دارد که اگر از مدار خواست مردم خارج شویم، از مشروعیت ساقط شده‌ایم. 🔺 شش: تلاش برای پایگاه مردمی ❇️ امام خمینی(ره) افق بلند تلاش برای ایجاد و تثبیت پایگاه مردمی را تبیین می‌کنند. 🔺 هفت: از ادعا تا واقعیت ❇️ رهبرمعظم‌انقلاب (حفظه‌الله) تأکید دارند که مردمی‌بودن به ادعا نیست. باید مثل مردم زندگی کنیم و با طبقات مختلف آنان انس داشته باشیم. 📍تاکید ایشان بر طبقات مختلف، تکلیف اهالی جبهه را سخت‌تر می کند، زیرا همراهی عناصر همراه مهم نیست. جذب عناصر ناهمراه مهم است. 🔺 هشت: فرا... ❇️ در ایستگاهی که مزین به نام شهید سردار دلهاست، بر نقش خودمان به عنوان یک راهرو صدیق تاکید شده و یادآور می‌شود که باید فرامرزی، فرامکانی و فرازمانی اندیشید. 🔺 نه: سه مولفه کلیدی ❇️در نوشتاری تأکید بر سه مؤلفه اساسی می‌شود. 📍 از مردم، با مردم و برای مردم. ♨️ ادامه دارد... @avand98
آوند
🔰 دهه بینشی شعبانیه (۳) 📍 برگزیده‌ای از بیانات و دیدگاه‌های حضرت آیت‌الله میرباقری (مدظله‌العالی) 💠
🔰 دهه بینشی شعبانیه (۴) 📍 برگزیده‌ای از بیانات و دیدگاه‌های حضرت آیت‌الله میرباقری (مدظله‌العالی) 💠 تغییر قاعده‌ها: 🔺پس از ظهور منزلتی از بهشت در زمین محقق می‌شود. قوانین عالم به قواعد بهشت مبدل می شود. 💠 بسط نعمت: 🔺بسط نعمت تجلی امام در عالم است. وقتی امام تجلی می‌کند درهای نعمت‌های باطنی گشوده می‌شود و عالم، عالم دیگری می‌شود. وقتی باب ولایت امام بسته شده باب نعمت‌ها بسته می‌شود. 💠 دارالحیات: 🔺 محیط ولایت ائمه محیط دارالحیات است، دار دائر است. آن‌جا نعمت‌ها آشکار می‌شود و درهای رحمت الهی آن‌جا باز است. محیط ولایت ائمه‌جور بائر است و هیچ رحمتی در آن نمی‌وزد که زنده شود و بروید. 💠 امنیت: 🔺 وادی ایمن وادی ولایت و معرفت امام است و در نقطه مقابل هم سیئه انکار و بغض اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است. پس ببینید امنیت جز به توحید که مسیر آن هم ولایت است حاصل نمی‌شود. 💠 تجلی غیب: 🔺امام همان کلمه غیب الهی است، همه ظهور تجلی غیب در شهود است. 💠 بقیة‌السلف: 🔺وقتی حضرت می‌آید بر کعبه تکیه می‌دهد و می‌گوید هر کس می خواهد انبیاء گذشته (اولوالعزم) و اوصیایشان را ببیند بیاید من را ببیند. هر که می خواهد چهارده معصوم (علیهم‌السلام) را ببیند بیاید من را بیبند. 💠 نتیجه هماوردی نور و ظلمت: 🔺ظهورِ این درگیریِ تمدنی در درگیری اسلام و غرب است. درگیری‌های درون دنیای اسلام هم درگیری نفاق و ایمان است. چون می‌دانید منکر ائمه کافر و مشرک است: «من حاربکم مشرک من جحدکم کافر» درگیری‌های درونی درگیری نفاق بر سر همین امامت است. درگیری جهان هم بر سر تحقق همین امامت است که نتیجه آن می شود ظهور. 💠 ریاضت: 🔺توصیه می‌کنم اگر ذکری می‌خواهید که شما را به انتظار برساند این دعاها را جزو ریاضت‌ها و ذکرهایتان قرار دهید. 💠 نقطه رهایی: 🔺اگر شما می‌خواهید اسیر نشوید آن نگاه فرانگرانه را کسب کنید. توجه به ظهور یعنی همین، انتظار یک رویکرد جامع نسبت به همین آفاق است. آن رویکردها باید در همین زندگی انسان بیاید تا بشویم «منتظر». حرکت اجتماعی، روحی و روانی ما همه و همه باید در مدار آن افق‌ها اتفاق بیفتد تا بشویم «منتظر». یعنی یک رویکرد به همه زندگی و همه اعمال لذا انتظار افضل‌الاعمال است. 💠 امام در دوران غیبت: 🔺امام در دوران غیبتشان مبتلاترین اشخاص هستند. اصولا عالم با بلاء اولیاءمعصوم به سمت خدا حرکت می‌کند و راه را برای ایمان جامعه هموار می کند. ۴ @avand98