فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙استاد تحریری:
🦋اسراری که در بیداری شب نهفته است...
#تهجد
━━💠🍃🌺🍃💠━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 این کلیپ کوتاه را یکی از دوستان در کانالش قرار داده بود که حقیقتاً تلنگری برای اینجانب بود.
#احترام_به_نفوس_انسانها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیلی وحشتناکه
✅تأکید می کنم حتماً ببینید
خطری هولناک اما خاموش و بی صدا
برای همه ایرانیان 😭
ایرانی ها منقرض می شوند
داستان حاج ماشاءالله خدادادپور كرماني و عنايت ابا عبدالله الحسين "علیه السلام"
👇👇👇
B2n.ir/b87089
💠 چرا اوضاع مالی اهل علم خوب نیست؟
🔻آیتاللهالعظمی جوادی آملی در یکی از خطبه های نماز جمعه:
◻️ از امام معصوم علیه السلام پرسیدند: چرا علما از نظر رزق وضعشان ضعیف است؟ فرمود: «ألیس العقل رزقاً؟» شما دلتان می خواهد بساط عالَم بر ظلم باشد؟
...آن بیچاره عمرش را داده پول گیرش آمده و میگذارد و میرود. چرا «فلک به مردم نادان دهد زمام مراد!»
مبادا اینها طلبه ای را بلرزاند. فرمود اگر خواستی خودت را بسنجی، با بازاری نسنج. خود را با متکاثر نسنج.
تو کوثر داری، کوثر را با کوثر میسنجند، کوثر را که با تکاثر نمیسنجند. بله سرمایهدارها بر اساس (ألهاکم التکاثر) باید یکدیگر را با خودشان بسنجند، اما کوثر را با کوثر میسنجند. فرمود: اگر حوزه یا دانشگاه خواستند خودشان را بسنجند، باید با شهداء بسنجند همین. با بازاری نسنجند.
فرمود آنجا که سخن از توزین و توزیع و ارزیابی است، «توزن دماء الشهداء و مداد العلماء»؛ این کوثرها را با هم میسنجند. آن مرکّب عالم با خون شهید، خون این شهید با مرکّب عالم، اینها هر دو کوثرند، کوثرها را با هم بسنجید. تازه گفتند در آن کوثر، مداد عالم افضل است، یا لااقل معادل است.
📎 خطبههای نماز جمعه آیت الله جوادی آملی - ۱۳۸۰/۳/۴
نمودار_اجمالیِ_موضوعی_بیانات_رهبر_انقلاب_از_سال_۱۳۹۹_تا_۱۴۰۳_دربارهی.pdf
2M
📝 #نمودار | محورها و نکات کلیدی بیانات رهبر انقلاب درباره «مسئلهی حجاب» از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳
🔸حضرت آیتالله خامنهای:
«مسئلهی #حجاب تبدیل شده به یک چالش و بر کشور ما تحمیل شده؛ این را تحمیل کردند. کسانی نشستند نقشه کشیدند، برنامهریزی کردند که حجاب بشود یک مسئله در کشور ما؛ در حالی که چنین مسئلهای در کشور وجود نداشت... بنده نظر قاطع خودم را در این مورد عرض میکنم... از لحاظ شرعی، حجاب یک حکم مسلّم شرعی است... این چیزی است که از آن صرفنظر نمیشود کرد. مردم ما مسلمانند، مقیّدند، متعبّدند، #بانوان ما متعبّدند، باید رعایت کنند این را؛ حکم شرع است. یک نگاه، نگاه قانونی است؛ #قانون واجبالاطاعه است و در این زمینه، حکم قانونی وجود دارد؛ رعایت حکم قانون برای همه #واجب است. چه آن کسانی که به شرع معتقدند، چه حتّی آن کسانی که به شرع هم معتقد نیستند، قانون را بایستی رعایت کنند.» ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
🔴به شناخت رهبری بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/70057984Cca1b147a1d
#شاکله #انسان #معرفت_نفس #حضرت_نوح
🔻این ساختار شخصیتی بشر [است]. خودشناسی باید از اینجا شروع شود و مدیریت بر آن تعریف شود. خود مدیریتی که الآن در دانشگاه تعریف میکنند - که آن هم تازه بخشی از مدیریت است - یکی از شاخههای علوم است و واقعاً هم روی آن کار میکنند ولی مرکز تمام انواع مدیریتها در سرگذشت انبیاء (علیهم السلام) است.
🔸 انبیاء (علیهم السلام) این نوع مدیریت را داشتند. منتها چگونه مدیریت میکردند؟ با انتخاب اولویتها [مدیریت میکردند]. حضرت نوح (علیه السلام) نجّار بود، با کسب یمین و عرق جبین کار میکرد و گاهی حاصل روزانهی [ایشان] دو درهم بود و نیمی از این دو درهم را به فقرای همسایه و اطرافیان پرداخت میکرد و یکی برای خودش میماند و زندگیاش را اداره میکرد.
🔹 منتها ارتباطش با جبرئیل را از دست نمیداد، ارتباطش با خدا را از دست نمیدهد. وظیفهی فرهنگی هدایتش را صدها سال دنبال میکرد، رضایت حق تعالی را از دست نمیداد. مرکز علوم دنیا و آخرت بودن را از دست نمیداد. اینها مدیریت دارند.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
#الگو #حبیب_نجار #مومن_آل_فرعون
🔻 در الگوهای یک درجه پایینتر از انبیاء (علیهم السلام)، قرآن دو صدیق را معرفی میکند، یکی از صدیقها حبیبٌ نجّار، صدیق سورهی یس است. مؤمن بود. ایمانش را به سختی نگه داشت. تمام مردم بر ضد او بودند، ولی مؤمن ماند. او الگویی است.
🔸 یکی از الگوهای غیر نبی و صدیق مؤمن آل فرعون است که یک اشارهای به او کردم. پسرعمهی فرعون بود، ولی طریقش جدا بود. شما در سورهی غافر نگاه کنید، شاید بیش از ۱۰_۱۲ آیه از این صدیق آمده است. قرآن مقام او را هم اجر مینهد. با اینکه حضرت موسی (علیه السلام) بود، اما این شخصیت و این الگو را هم جداگانه معرفی میکند.
🔹 «وَيا قَوْمِ مَا لِي أَدْعُوكُمْ إِلَى النَّجَاةِ وَتَدْعُونَنِي إِلَى النَّارِ» (غافر، ۴۱)، «أَدْعُوكُمْ إِلَى الْعَزِيزِ الْغَفَّارِ»، عرض کردم یکی از تابلوهای بسیار زیبای قرآن برای مؤمن آل فرعون است و قرآن از او نقل میکند که: «وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ»( غافر، ۴۴)، اینها بیحساب و کتاب نیست. اینها شخصیتهای الگویی و نورانی قرآن کریم است.
🔸 جایگاه اهل بیت (علیهم السلام) در این نوع الگودهی یک پله عمیقتر و باطن تمام خوبیها و الگوهای ناب قرآنی است.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
#حضرت_ابراهیم
🔻 مگر همین یک صحنه از زندگی حضرت ابراهیم علیه السلام کم است که تمام عالم کافر باشند و یک نفر موحّد [باشد] و همه هیزم بیاورند و بخواهند او و عقایدش را به آتش بکشند و کوتاه نیاید. نه اینکه کوتاه نیاید و فرض کنید یک نفر را نزد نمرود بفرستد و بگوید: اشتباه کنم. اینکه هیچ، منجنیق آماده شد تا ابراهیم (علیه السلام) را در آتش بیاندازند.
🔸 روایاتی که دارد پر از نکات و دقایق توحیدی است. ملک باد آمد و گفت: یا نبی الله! من ملک باد هستم، [میخواهند تو را] بسوزانند. از من بخواه و آتش را متفرّق میکنم. گفت: «عِلمُه بِحالی حَسبی مِن سُؤالی»، مگر خدا نیست؟ شما همین یک مقطع را نگاه کنید که حتی ملکی برای وساطت آمده و آن ارتباط عمیقتر احساس بینیازی به این نبی معظم و پدر امت و پدر اسلام و مسلمانان دست میدهد.
🔹 ملک باران آمد و گفت: باران بیاید تا خاموش شود؟ گفت: «علمه بحالی حسبی من سؤالی» [او هم] رفت و خود جبرئیل (علیه السلام) آمد، [گفت:] یا نبی الله! کاری ندارید؟ میخواهند شما را بسوزانند. اینها حساب شده است.
🔸 ملائکهی قبل یک حدّی دارند و سلطان ملکوت، جناب جبرئیل (علیه السلام) یک جهت دیگری [دارد]. عرض کرد: یا نبی الله! کاری ندارید؟ فرمود: «أمّا إلیک فلا»، با شما نه [کاری ندارم]، «علمه بحالی حسبی من سؤالی».
🔹 سپس اینجا است که قرآن مستقیماً وارد میشود و میفرماید: «قُلْنَا»، خودمان وسط آمدیم و گفتیم: «يا نَارُ كُونِي بَرْدًا وَسَلَامًا عَلَى إِبْرَاهِيمَ» (انبیاء، ۶۹)، آتش! اصلاً تبدیل شو. اگر از ملک باد کمک خواسته بودند، آتش بود [ولی] متفرّق بود. اگر از ملک باران استمداد شده بود، آتش بود، اما خاموش میشد. اینها طبق مراحل حساب شده است و معارف اهل بیت (علیهم السلام) اینها را توضیح داده است. «يا نَارُ كُونِي بَرْدًا وَسَلَامًا عَلَى إِبْرَاهِيمَ» و نجات پیدا کرد.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅معنای حضور در قلب در نماز
رهبر معظّم انقلاب
#امام_صادق_ع_شهادت
#گریز
گر چه در خاک رفت، پیکر تو
دیگر از تن جدا نشد سر تو
دود آتش زخانهات برخاست
پشت در جان نداد همسر تو
ظلم بر عترتت رسید ولی
به اسیری نرفت دختر تو
بدنت آب شد ز زهر، ولی
تازیانه نخورد خواهر تو
قامتت گشت خم ولی نشکست
پشت تو در غم برادر تو
ظلم دیدی ولیک کشته نشد
کودک شیرخواره در بر تو
سوخت قلبت ولی نشد صد چاک
تن فرزند در برابر تو
زهر دادند بر تو لیک نخورد
چوب کین بر لب مطهّر تو
سوخت پا تا سرت ز زهر ولی
پاره پاره نگشت پیکر تو
میسزد در غم تو گریه کند
چشم شیعه به جدّ اطهر تو
بوده یک عمر در عزای حسین
اشک، جاری ز دیدۀ تر تو
نه از این غم سرشک (میثم) ریخت
اشک خونین ز چشم عالم ریخت
✍ #غلامرضا_سازگار
📝 #اشعار_آیینی_حسینیه | عضو شوید👇
↳ https://eitaa.com/joinchat/525729794C288420984e
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ قَالَ أَأَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِينًا (۶۱) قَالَ أَرَأَيْتَكَ هَٰذَا الَّذِي كَرَّمْتَ عَلَيَّ لَئِنْ أَخَّرْتَنِ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَأَحْتَنِكَنَّ ذُرِّيَّتَهُ إِلَّا قَلِيلًا (۶۲)
وقتی به فرشتگان فرمان دادیم که برابر آدم سجده کنید، همه سجده کردند، جز ابلیس که متکبّرانه گفت: یعنی در مقابل کسی سجده کنم که از گِل آفریدهای؟!
با جسارت به خدا گفت: بگو ببینم! این را که از من برترش دانستهای، اگر تا قیامت به من مهلت بدهی، حتماً به همهٔ فرزندانش بهاستثنای عدّهٔ کمی، افسار میزنم.
لحن شیطان بنا بر تکبّری که از قبل در سویدای قلبش نهان بوده و در قضیهٔ خلقت آدم، جوشیده و شعله برآورده، بسیار جسورانه و بیادبانه است. جز این هم از او انتظار نیست.
ابلیس چون خودش از آتش بود، آتش را از خاک که سرشت آدم بود، برتر میدانست؛ و الا چنین نیست. خودپرستان آنچه را مالکش میدانند یا بخود منسوب میکنند برتر میدانند، این، شعبهای از خودپرستی است.
مضاف بر آنکه شیطان خاکِ کالبدِ آدم را دید ولی حسادت و حبّ جاه کورش کرد از اینکه ببیند که آدم، فقط آن خاک نیست و پس از دمیده شدن نفخهٔ الهی بوده(سورهٔ حجر: آیه ۲۹) که خدا فرمان داده تا همه در برابرش سجده کنند.
اینکه مدّعی شده که ذرّیهٔ آدم را لگام میزند یعنی آنها را تابع خود میکند و به گمراهی و نابودیشان میکشاند. چون وقتی چهارپایی افسار میشود، رامِ افسار زننده میگردد و به هر طرف که او بخواهد میرود و دیگر آزاد نیست مگر اینکه افسار را پاره کند یا کسی پیدا شود و از افسار نجاتش دهد.
قَالَ اذْهَبْ فَمَنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ فَإِنَّ جَهَنَّمَ جَزَاؤُكُمْ جَزَاءً مَوْفُورًا (۶۳)
خدا فرمود: گم شو! هریک از آنها که دنبالت بیایند، سزای بیکموکاست همگی شما جهنم است.
در اینجا خدا به شیطان نهیب زده که "اذْهَبْ"؛ در سورهٔ اعراف دو تعبیر "اهبِط" یا "اُخرُج" بکار رفته: فَاهْبِطْ مِنْهَا فَمَا يَكُونُ لَكَ أَنْ تَتَكَبَّرَ فِيهَا فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِينَ [سوره اﻷعراف : 13]. این تعابیر نشان میدهد که تا پیش از آن مقرّب بوده و مقامی داشته. اما حبّ جاه بر زمینش زده و به زمینش آورده. روایت است که حبّ جاه آخرین چیزی است که از قلوب مخلصین خارج میشود. یعنی کسی ممکن است از مقرّبان درگاه خدا شده باشد، اما هنوز آلودهٔ حبّ جاه باشد. پناه بر خدا!
وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَأَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَرَجِلِكَ وَشَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا (۶۴)
هر کدامشان را میتوانی، با وسوسههایت تحریک کن، با سوارهنظام و پیادهنظامت بر آنها بتاز، در اموال و اولادشان شریک شو و به آنها به دروغ وعده بده. آری، وعدههای شیطان همه فریب است!
این آیه در قرآن نظیر ندارد، برای همین نیاز به توضیح و تدقیق دارد.
این آیه حدود اجازهای است که خدا به شیطان داده تا بتواند بر بنیآدم بتازد و ایشان را تفتیده و آزموده کند، تا ناسره از سره که همان "قلیل" آیهٔ قبلاند بازشناخته شوند.
نخستین سُلطهٔ شیطان بر انسان "إستفزاز" است، یعنی تشویق و تحریک انسان در مسیر لغزش. شیطان اینکار را با "صوتش" میکند یعنی وسوسهای که در گوشِ جان آدم کارگر میافتد. شیطان به چه تحریک میکند؟ به همان که پدرمان را با آن فریفت. تمام وساوس شیطان تکرار همان وسوسهٔ نخست اوست: فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ قَالَ يَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلَى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْكٍ لَا يَبْلَى [سوره طه : 120] آدم را وسوسه کرد که مُلک جاودان میخواهی؟!
تمام وساوس شیطان ریشهاش به همین وسوسه میرسد: خوشی جاودان، اینکه آدم هرچه خواست بکند و کسی بالادستش نباشد، و تا ابد این سلطنتِ نفس برایش برقرار باشد. بنابراین غایت وساوس شیطانی استفزاز، همان نفسانیتِ بیخدا و خدانشناس انسان است که به تحریک شیطان تجلّی میکند و به خودخواهی و خودپرستی، به دلبخواه خود فساد میآفریند و به دیگران آسیب میرساند.
اما نکتهٔ جالبی در این عبارت هست: خدا فرموده هرکه را توانستی(مَنِ اسْتَطَعْتَ) چنین از راه بدر کن. پس میشود از دستبرد این وسوسهٔ او در امان ماند. چگونه؟ جوابش در این آیه است: وَقُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ وَأَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَنْ يَحْضُرُونِ [سوره المؤمنون : 98] در مواجهه با شیطان، اینطور دعا کن: خدایا، به تو پناه میبرم از وسوسههای شیاطین. و به تو پناه میبرم خدایا از اینکه به من نزدیک شوند.
یعنی وسوسهٔ شیطان پیوسته هست و شیاطین در اطراف انسان دائم گردش میکنند، ولی مادامیکه کسی ذاکر و پناهنده به خداست، نفوذی بر وی نتوانند داشت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ آب چاه بخورید ولی آب معدنی نخورید!
🔹️حرفهای جالب مدیر آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی درباره آلودگی برخی از محصولات
احادیث نقل شده از حضرت معصومه علیهاالسلام
حدیث های گهرباری که از حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام نقل شده متأسفانه تعداد اندکی از آن ها به دست ما رسیده است که تعدادشان از پنج عدد تجاوز نمی کند. احادیثی که آن حضرت نقل کرده و با سلسله سند خود، به حضرت فاطمه زهرا علیها السلام می رسند، عبارت اند:
۱. حدیث غدیر و حدیث منزلت
حَدَثتنا فاطمه بنت علی بن موسی الرضا علیه السلام حدثتنی فاطمه وزینب و ام کلثوم بنات موسی بن جعفر علیهما السلام قلن: حدثتنا فاطمه بنت جعفر بن محمّد الصادق علیه السلام حدثتنی فاطمه بنت محمّد بن علی علیهما السلام حدثتنی فاطمه بنت علی بن الحسین علیهما السلام حدثتنی فاطمه و سکینه ابنتا الحسین بن علی علیهما السلام عن ام کلثوم بنت فاطمه بنت النبی صلی الله علیه وآله، قالت: «أنسیتم قول رسول الله یوم غدیرخم: من کنت مولاه فعلیٌ مولاه و قوله: أنت منّی بمنزله هارون من موسی علیه السلام(1)؛ آیا فراموش کرده اید سخن رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم را در روز غدیر خم که فرمود: من مولای هر که هستم، علی هم مولای اوست. و فرمود: تو (علی) برای من همانند هارون برای موسی علیه السلام هستی».
۲. بشارت به شیعیان علی علیه السلام
به همان سندی که گذشت، حضرت فاطمه معصومه علیها السلام از فاطمه زهرا علیها السلام روایت کرده: «سمعت رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم یقول:لمّا أُسری بی الی السماء دخلت الجنه فاذا انا بقصر من درّه بیضاء مجوّفه و علیها بابٌ مکلّل، بالدُّر والیاقوت، و علی الباب ستر: فرفعت رأسی فاذا مکتوبٌ علی الباب: لا إله إلاّ الله، محمّد رسول الله، علیٌ ولیّ القوم. واذا مکتوبٌ علی الستر: بخٍ بخٍ من مثل شیعه علی علیه السلام.
فدخلته فإذا أنا بقصرٍ من عقیق احمر مجوف وعلیه بابٌ من فضه مکلّل بالزبرجد الأخضر، و اذاً علی الباب الستر، فرفعت رأسی، فاذاً مکتوبٌ علی الستر، شیعهُ علیٍ هم الفائزون.
فقلتُ: حبیبی جبرئیل لمن هذا؟ فقال: یا محمّد لابن عمّک ووصیّک علیّ بن ابی طالب علیه السلام.
یحشر الناس کلهم یوم القیامه حفاه عراه إلاّ شیعه علی علیه السلام یدعی الناس بأسماء أُمّهاتهم إلاّ شیعه علی علیه السلام فانهم یدعون باسماء آبائهم.
فقلت حبیبی جبرئیل: وکیف ذاک؟ قال: لأنهم أحبّوا علیّاً فَطاب مولدُهم(2)؛
حضرت فاطمه زهرا علیها السلام فرمود: پدرم رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمود: شبی که مرا به آسمان – معراج – بردند داخل بهشت شدم. در آنجا قصری از درّ سفید دیدم که وسط آن خالی بود. آن قصر دری داشت که با درّ و یاقوت مزیّن شده وروی آن پرده ای بود. وقتی سرم را بلند کردم، دیدم بربالای آن نوشته شده بود: «لااله الا الله»، «محمّد رسول الله، علیّ ولی القوم؛ خدایی جز الله نیست، محمّد فرستاده خدا و علی سرپرست قوم مسلمانان است». به روی پرده نوشته بودند: به به، چه کسی همسنگ شیعه علی است. وقتی داخل قصر شدم، قصری دیدم از عقیقی سرخ که وسط آن نیز خالی بود، این قصر نیز دری داشت از نقره که با پرده ای از زبرجد سبز زینت شده بود. سرم رابلند کردم، دیدم برفرازش نوشته اند: «محمّد رسول خداست و علی ،وصیِّ مصطفی صلی الله علیه وآله وسلم است». بر روی پرده نوشته بودند: «شیعیان علی علیه السلام را بهحلال زادگی بشارت بده».
وقتی داخل شدم با قصری دیگر روبرو شدم که از زمرّد سبز بود وزیباتر از آن هرگز ندیده بودم. این قصر، دری داشت از یاقوت سرخ که با لؤلؤ زینت شده بود وبرفراز آن در، پرده ای آویخته شده بود که بر آن نوشته بودند: «شیعیان علی علیه السلام رستگارند». گفتم: ای حبیب من جبرئیل! این کاخ از آن کیست؟ پاسخ داد: ای محمّدصلی الله علیه وآله وسلم! این قصر برای پسر عمّ و وصیِّ تو، علی بن ابی طالب علیه السلام است.
مردم در روز قیامت، همگی عریان وبرهنه محشور می شوند، مگر شیعیان علی علیه السلام و همه را به اسم مادرانشان صدا می زنند، مگر شیعیان علی علیه السلام که به اسم پدرانشان صدا زده می شوند. پرسیدم: حبیبم جبرئیل! چرا این گونه می شود؟ فرمود: چون علی علیه السلام را دوست داشتند، لذا حلال زاده اند».
۳. ثواب دوستی آل محمدصلی الله علیه وآله وسلم
عن فاطمه موسی بن جعفر علیه السلام… عن فاطمه بنت رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم قالت: قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم: ألا من مات علی حُبّ آل محمّد ماتَ شهیداً(3).
زمخشری این حدیث را درکتاب خود با تفصیل بیشتری بیان نموده و دنباله حدیث را چنین نوشته است:
«ألا و من مات علی حبّ آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم بَشَّرهُ مَلک الموت بالجنَّه ثم منکر ونکیر.
ألا و من مات علی حبّ آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم یَزف الی الجنّه کما تزف العروس الیبیت زوجها.
ألا ومن مات علی حبّ آل محمدصلی الله علیه وآله وسلم فتح له فی قبره بابان الی الجنّه.
ألا ومن مات علی حبّ آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم جعل الله قبره مزار ملائکه الرحمه.
ألا ومن مات علی حبّ آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم مات علی السنّه والجماعه.
ألا ومن مات علی بغض آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم جاء الیوم القیامه(مکتوباً) بین عینیه آیس من رحمهاالله.
ألا ومن مات علی بغض آل محمّدصلی الله علیه وآله مات کافراً؛ ألا و من مات علی بغض آل محمّد لم یشم رائحه الجنّه»(4).
آگاه باشید هر کس بر محبّت آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم بمیرد، ملک الموت ونکیر ومنکر او را به بهشت بشارت می دهند و همانند عروسی که او را برای خانه شوهرزینت داده اند او را برای بهشت زینت می دهند وزمانی که او را در قبر می گذارند، دو در از درهای بهشت گشوده می شود و قبر او محل رفت وآمد ملائکه رحمت می گردد. هر کس بر حبّ محمّد و آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم بمیرد، بر سنّت و جماعت مرده است(5).
آگاه باشید هر کس که بر بغض آل محمّدصلی الله علیه وآله وسلم بمیرد، روز قیامت می آید، در حالی که بین دو چشم او نوشته شده است: «مأیوس از رحمت خدا» و به حال کفر می میرد وهرگز بوی بهشت را استشمام نمی کند».
۴. قم، مرکزیت تشیع
زمانی که حضرت معصومه علیها السلام در ساوه بیمار می شود، به اطرافیان خود می فرماید: مرا به قم ببرید. آن گاه این روایت را بیان می نماید: «از پدرم شنیدم که فرمود: قم مرکز شیعیان است»(6).
پی نوشت ها:
۱) احقاق الحق و ازهاق الباطل» مرعشی تستری، نورالله، تهران، کتابفروشی اسلامیه، 382 ه .ق.، ج 6، ص 282؛ «عوالم العلوم والمعارف والاحوال من الآیات والاخبار والاقوال امام موسی بن جعفر علیه السلام» بحرانی، شیخ عبدالله، چاپ اول، قم، مؤسسه امام مهدی(عج)، 1409 ه .ق.، ج 21، ص 354، ح 2؛ «الغدیر فی الکتاب والسنه والادب» امینی نجفی، علامه عبدالحسین، چاپ سوم، لبنان، دارالکتب العربیه، 1387 ه .ق.، ج 1، ص 179.
۲) عوالم العلوم» ج 21، ص 352، ح 1؛ «بحارالانوار» ج 68، ص 77 و ح 15، ص 76.
۳) عوالم العلوم» ج 21، ص 354ح 3؛ «سیده عش آل محمدصلی الله علیه وآله وسلم» هاشمی، ابوالحسن، چاپ اول، قم، ناشر: مؤلف، ص 110. این حدیث، بر روی ضریح قبلی آن حضرت، با سلسله راویانش، حک شده بود.
۴) تفسیر کشّاف» زمخشری، محمد ابن عمر، 4 جلد، انتشارات بلاغت، ج 4، ص 220، ذیل آیه «قل لااسألکم علیه اجراً…».
۵) عامل حقیقی به سنّت محمدی و جماعت حق (که جمع واتحاد بر ولایت علی علیه السلام و آل او باشد) شیعیان هستند.
۶) منتخبی از کتاب دریای سخن» سقازاده تبریزی، ص 28، ضمیمه کتاب: «زندگانی حضرت معصومه علیها السلام و تاریخ قم» منصوری، مهدی، چ 5، قم، انتشارات علمی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❣ یکی از علت هایی که خدا شهید سلیمانی را اینقدر عزیز کرد همین مطلب است.
📝 به استقبال ماه ذیالقعده
🔻ماه ذیالقعدة الحرام از یک سو آغاز ماههای حرام و از سوی دیگر، شروع اربعین حضرت موسی(ع) در کوه طور برای درک لقاء الهی است. این دو جهت باعث شده که این ماه حائز شرافتهای منحصر بفردی شود و بین ایام سال به «اربعین موسوی» معروف گردد.
▫خداوند درباره اربعین موسوی یک بار به اجمال میفرماید: «وَ إِذْ واعَدْنا مُوسَى أَرْبَعينَ لَيْلَة» (بقره، 51). اما تفصیل این بیان شریف را در سوره اعراف میفرماید که: وعده الهی به حضرت موسی(ع) در ابتدا سی شب بود، بنا بر مواعده الهی بر میقات شد و حضرتش بعد از طی ابتلائات فراوان و نجات از فرعونیان، برای رسیدن به مقام لقاء و انس خاص با خداوند، سی شب در کوه طور به مناجات و نماز و عبادت و روزه پرداخت، سپس به امر الهی ده شب دیگر بر آن افزوده شد و سی شب اول در ماه ذی القعده انجام گرفت و به دنبال آن ده شب دیگر در دهه اول ذی الحجه ادامه یافت: «وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَة» (اعراف، 124). به این ترتیب اربعین موسوی در یکی از بهترین اوقات سال و در ماههای حرام شکل گرفت.
▫همچنین از روایات چنین برمیآید که ذیالقعده همان ماهی است که در آن خداوند حضرت یونس(ع) را بعد از چهل روز زاری و ناله و گفتن ذکر یونسیه «لا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمينَ» (انبیا، 87) از شکم ماهى بیرون آورد. و این بر فضیلت این ماه میافزاید.
🔺این وقایع برای دیگران کشف از سنتی الهی نمود که برای درک لقای پروردگار، میباید حرمت سی شب ماه ذیالقعده و ده شب اول ذیالحجه را نگه داشت. و به این ترتیب این ایام شریف در طول تاریخ، شروع اربعینیات برای اولیاء و سالکان مقام لقاء الهی مقرر گردید.
👈 منبع: ادب حضور (دفتر چهارم)، اسرار اربعین موسوی؛ آداب و مراقبات ماه ذیالقعده و دهه اول ذیالحجه
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
30.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠خاطرهای عجیب در حرم حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)
🔸️مرحوم آیت الله مصباح یزدی (ره)
#حضرت_معصومه #ولادت
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
💠عظمت زیارت حضرت معصومه و اثر زیارت ایشان
🔻حضرت آیت الله بهجت(ره) فرموده بودند آقا، در این حرم دوشهایی نصب کردهاند؛ هرکه وارد حرم میشود، زیر این دوشها میرود و پاک میشود.
🔸️ببینید، اصلا مطلب دیگر از این واضحتر! یعنی اینجا مطهِّر است. شرطش هم این نیست که بروی زیارتنامه بخوانی؛ ابداً. اصلا ورود در این فضا و تنفس در این فضا خیلی کار میکند. من به دوستان میگویم حرم بروید. اگر حال زیارتنامه خواندن ندارید، بروید و بنشینید فقط.
🔹️کسانی بودند که فقط میرفتند ضریح را نگاه میکردند؛ یعنی اگر کسی از قبلش بداند چه خبر است، کجا دارد میرود، چه میخواهند به او بدهند، با یک آمادگی متفاوت، زمینه فیض بیشتری پیدا میکند.
بحثی عمیق درباره جبر و اختیار-در ملکوت ضرورت و وجوب و قضا حاکم است و در عالم دنیا و مُلک قَدَر و امکان حاکم است-خلط طینت ها و شیاطین و ملائکه.mp3
11.54M
✅ بحثی عمیق درباره جبر و اختیار
✅ در ملکوت ضرورت و وجوب و قضا حاکم است و در عالم دنیا و مُلک قَدَر و امکان حاکم است
✅ اختیار در ملکوت ضروری و وجوبی و قضایی است و در دنیا به صورت امکانی و قَدَری
✅ خلط طینت ها و شیاطین و ملائکه
✅ انبیاء و اهلبیت(علیهم السلام) به عنوان ائمةالایمان ترکیبی از ملک و شیطان نیستند لذا بدن نوری دنیوی حجاب روح مطهّر ملکوتی نیست.بلکه نور محض اند.
✅ دشمنان انبیاء و اهلبیت به عنوان ائمة الکفر ظلمت محض اند.
✅ تابعین ائمةالایمان و الکفر ترکیبی از ظلمت و نور،از مَلَک و شیطان هستند و در تابعین کفر، مَلَک، حجاب شیطان است و در تابعین ایمان، شیطان، حجاب مَلَک است. ولی در نهایت حقیقت اصلی ظهور خواهد کرد.