eitaa logo
آوای معرفت
369 دنبال‌کننده
934 عکس
672 ویدیو
250 فایل
مباحثی معرفتی درباره خودشناسی و خودسازی، زمینه ساز تحقق بندگی برای فرج و ظهور و قیامت شخصی و ورود به بهشت لقای الهی ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
* 🔻 آل‌سعود، کمی بر ایران برای حج سخت گرفتند و خداوند باب الحسین علیه السلام را باز کرد. مردم، راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کنند و بهره هم هست. 🔸 این همه روایات درباره‌ی آقا سیدالشهدا علیه السلام و زیارت کربلا وارد شده است؛ ولی این سفر، به تعبیری مانند درو کردن است و شما الآن در وطن، در حال کشت هستید و به اندازه‌ای که کشت می‌کنید، یا مقداری بیشتر، آنجا درو می‌کنید؛ 🔹 ولی بالاخره تناسبی وجود دارد میان اینکه در وطن چه کرده‌اید و [اینکه] در حرم چه مقدار، پذیرایی می‌شوید. هیچ‌گاه انسان بی‌نیاز از این نیست که در وطن خود، سعی، تلاش، مراقبه، توسل و توجهش را زیاد کند. کد ۲۲۸۳۴ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
🔻 در «السَّلَامُ‏ عَلَيْكَ‏ يَا ثَارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثَارِهِ» این استناد [خون امام حسین علیه‌السلام به خدا] خیلی قوی‌تر است. خون حضرت سید‌الشهدا علیه‌السلام را مستقیم به خدای متعال نسبت می‌دهد. 🔸 «السَّلَامُ‏ عَلَيْكَ‏ يَا ثَارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثَارِهِ» البته ثار، خون هست و گاهی معانی مربوط به خون را دارد؛ ولی یکی از آن مواردی است که شدت اتصال اهل‌بیت با حق تعالی را در این بخش بیان می‌کند. 🔹 چقدر این‌ها بزرگ هستند که خونشان خون خداست؛ یعنی خونشان خدایی است! آقا سیدالشهدا با این‌همه زخم حتی همان خونی که می‌آمد، بیش از موارد عادی است. مگر چقدر خون در بدن انسان است! با یک زخم، دو زخم یا سه زخم تمام می‌شود. 🔸 مثلاً امیرکبیر را می‌خواستند بکشند، یک رگ زدند و تمام شد. بالأخره خون چند لیتر است؛ ولی امام علیه‌السلام در روز عاشورا بیش از سیصد و بیست زخم برداشتند؛ اما این روح بلند و این خون، این توانایی را دارد که در این چرخه، فعّال باشد و ادامه پیدا کند. 🔹 ایشان با همه‌ی افراد متفاوت هستند. جسم و روح آقا سیدالشهدا در روز عاشورا موردی نبوده است که با ضربات کم، به شهادت برسند. یک ضربه به پشت خیلی‌ها بزنی می‌افتند؛ ولی جریان امام علیه‌السلام‌ جداست. 🔸 بعد از ظهر عاشورا در نیزه‌های آخری، داریم که خون کالمیزاب جاری می‌شد. کسی که از صبح آن‌طور مورد هجمه‌ی شمشیر و تیر بوده و زخم‌های متعدد برداشته است، خدایی بودن این خون، شواهد و قرائن و آثار و علائم زیادی دارد. این‌ها البته چیزی نیست؛ ولی می‌خواهم بگویم که متفاوت است. ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 🔘 @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
اسامی یاران.pdf
869.2K
* 💬 ادمین: باسلام و تقدیم احترام 🔻یکی از توصیه‌های حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری برای استفاده بهتر از زیارت این است که اسامی شهدای کربلا را همراه داشته باشیم و سعی کنیم در طول این زیارت ایشان را یاد کنیم؛ از این رو لیست اسامی شهدای عظیم الشأن کربلا توسط بنیاد هاد آماده گردید تا در اختیار همه علاقه‌مندان قرار گیرد. 🔸 به همه دوستان بخصوص صاحبان مواکب حسینی توصیه می‌شود نسبت به تکثیر اسامی این عزیزان و هدیه نمودن آن به زوار همت نمایند. 🖨 این فایل در دو صفحه آماده شده است که می‌توانید در یک برگه پشت و رو چاپ کنید. التماس دعا 🔺 @nasery_ir ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
* 🎥 توصیه‌های مهم و کاربردی برای زائرین اربعین ▪️قسمت اول 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ‌ ‌ 🔺 @Nasery_ir ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
* 🎥 توصیه‌های مهم و کاربردی برای زائرین اربعین ▪️قسمت دوم 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ‌ ‌ 🔺 @Nasery_ir ‌ ‌
bba211287f55c32fbba0c027c088ba2f849f6015.pdf
334.4K
* 🔻مجموعه گفتارهای حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری حفظه الله با موضوع زیارت اربعین اباعبدالله الحسین علیه السلام 🔺 @nasery_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
* 🎥 توصیه‌های مهم و کاربردی برای زائرین اربعین ▪️قسمت سوم 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ‌ ‌ 🔺 @Nasery_ir ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
* 🎥 توصیه‌های مهم و کاربردی برای زائرین اربعین ▪️قسمت چهارم 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ‌ ‌ 🔺 @Nasery_ir ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
* 🎥 توصیه‌های مهم و کاربردی برای زائرین اربعین ▪️قسمت پنجم 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ‌ ‌ 🔺 @Nasery_ir ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینجا ژاپنه ‼️ اگه الان ایران بود آبرو نداشتیم😏
با اِینکه دَر خَرابِهء شام است جای من زَهراست زائرِ حرمِ با صَفای مَن قِیمَت گُذارِ گُوهرِ اَشگش فَقَط خداست هَر دِل شِکستِه اِی که بِگرَیَد بَرای مَن طِفلِ سه‌ سالِه را که توانِ فَرار نیست دِیگر چِرا به سِلسِلِه بُسته است پای مَن دِیشَب نَماز خوانده اِم و اَشگ رِیختَم شایَد پِدر سَری بزَنَد بَر سَرای مَن جان را بِه کَف گِرفتِه اَم و نَذر کردِه اَم اِمشَب اَگر رَسد بِه اِجابَت دُعای مَن دَر شام هَم که جان بِدَهَم کَربَلایی اِم اِین گُوشِهء خَرابِه شدِه کَربَلای مَن کارَم رَسیدِه اَست بِه جایی که کَعبِِ نِی گَریَد بَرای زَمزَمِهء بی صَدای مَن اَز بَس گِریستَم، دِگر اَز اَشگ، خِیس شد خِشتی که دَر خَرابِه شده مُتّکَای مَن یک لَحظِه دَر خَرابِه دو چِشمَم بِه خواب رَفت دِیدَم که رُوی دامَنِ باباست جای مَن میثم غَرِیب جان دَهم و نِیست هِیچ کَس جُز تازِیانِه با خَبَر از دَردهای مَن
حکم خرید و فروش وام و امتیاز وام: وام قرض الحسنه که به واسطه سپرده یا... باشد به شرط عدم منع قانونی اشکالی ندارد. اما وامی که دولت به خاطر موضوع خاصی و در واقع یارانه دولتی برای موضوع خاص دارد حق خرید و فروش ندارد. سوال  شخصی پیشنهاد خرید وام ازدواجی که به او تعلق گرفته را به من داده است، آیا اشکال شرعی ندارد؟(مرجع مقام معظم رهبری) خرید و فروش وام ازدواج غیر قانونی است و صراحتا این موضوع از سوی بانک مرکزی تائید شده است. این وام با استفاده از منابع مردمی و ملی به امر خِیر ازدواج اختصاص پیدا کرده است. بودجه وام ازدواج از طریق افراد خیّری که در بانک‌ها سپرده‌های قرض الحسنه دارند، تامین می‌‌شود. همچنین دولت با اختصاص منابع دولتی قصد شکل گیری کانون گرم خانواده را دارد. بنابراین از نظر شرعی هم قطعا اشکال دارد؛ زیرا خرید و فروش این وام با ربا هیچ فرقی ندارد.
زمینه ( ای سلام حسین حسن ای تمام حسین حسن ) - حاج محمود کریمی.mp3
19.77M
زمینه « ای سلام حسین حسن... » شب هفتم سال ۹۵ با مداحی حاج محمود کریمی هیئت رایة العباس (ع) [کانال حاج محمود کریمی] @HajMahmoud_Karimi
4_5825906082261765736.mp3
12M
🎧 مسیر اربعین 🗓 انتشار به‌مناسبت حسینی 🎙مداح: [کانال حاج محمود کریمی] @HajMahmoud_Karimi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه‌ی حضرت جبرئیل به حضرت آدم علیهماالسلام! 📹 حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸 می‌گویند که اولاد حضرت آدم علیه‌السلام زیاد شده بودند؛ (هزار و صد [سال تقریباً] عمر کرده بوده)؛ زیاد در محضر او قال‌وقیل می‌کردند و آدم ساکت بود و ابداً هیچ حرفی نمی‌زد. یک دفعه ملتفت شدند و گفتند: ما این‌همه شلوغ‌کاری می‌کنیم ، پدر ما ابداً یک کلمه‌ای نمی‌گوید و همانطور نگاه می‌کند. تعجب کردند! [گفتند:‌] آقا! بابا! شما اینجا ساکت و صامت اینجا نشسته‌اید و هیچ نمی‌گویید؛ ما این‌همه سروصداها می‌کنیم، این‌همه بازی‌ها می‌کنیم، این‌همه کارها می‌کنیم. ⭕️ حضرت آدم علیه‌السلام به اینها فرمود: آن وقتی که جبرئیل ما را به این زمین آورد، به من فرمود: «اگر می‌خواهی برگردی به همان جایی که از اول بودی، به همان بهشتی که از اول بودی، فَأَقْلِلْ کَلامَکَ؛ کم سخن بگو.»
# دقت کردید ❤️انسانهای صادق به صداقت حرف هیچکس شک نمیکنند و حرفِ همه را باور دارند. ❤️انسانهای دروغگو تقریبا حرف هیچکس را باور ندارند و معتقدند که همه دروغ میگویند . ❤️انسانهای امیدوار همواره در حال امیدوار کردن دیگرانند . ❤️انسانهای نا امید همیشه آیه یاس میخوانند . ❤️انسانهای شریف همه را شرافتمند میدانند . ❤️انسانهای بزرگوار بیشترین کلامشان ، تشکر از دیگران است. ❤️انسانهای نظر بلند هرکاری برای هرکسی میکنند بازهم با شرمندگی میگویند: ببخشید که بیشتر از این از دستم بر نیامد . ❤️انسانهای تنگ نظر هرکاری برای هرکس انجام دهند ، چندین برابر می بینندش . ❤️انسانهای بامحبت در نهایت مهربانی همه را با جانم ، عمرم ، عزیزم خطاب میکنند. ❤️انسانهای متواضع تقریبا در مقابل خواسته همه دوستان میگویند: چشم سعی میکنم اما ❤️انسانهای پرتوقع انتظار دارند همه در مقابل حرف هایشان بگویند چشم . ❤️انسانهای حسود همیشه فکر میکنند که همه به آنها حسادت میکنند . ❤️انسانهای دانا در جواب بیشتر سوالات میگویند: نمیدانم . ❤️انسانهای نادان تقریبا در مورد هر چیزی میگویند: من میدانم!!! ❤️با دانستن خصلت هایمان آنها را از خود دور کنیم تا سلامت و زیبایی مان درونی  باشد.
پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند: مَنْ تَرَكَ ثَلاثَ جُمُعاتٍ مِنْ غَيْرِ عُذْرٍ كُتِبَ مِنَ الْمُنافِقينَ؛ هر كسى سه نماز جمعه ـ پى در پى ـ را بدون عذر ترک نمايد در رديف منافقين ثبت خواهد شد. كنزالعمال / ج 7 / ص 729 / حديث 21135 وضو ، اذان و نماز-جمعه و جماعت
نماز و عبادت همراه با خودشناسی خوب است ، شما اگر خودشناسی نکنید و تایم خودتان (خصوصیات و حالات) را به دست نیاورید همه چیز بر علیه شما حرکت می‌کند اما اگر آن را به دست بیاوری همه به نفع تو حرکت می‌کند و همه چیز به نفع تو تمام می‌شود ، ما یک طمعی درونمان داریم و یک جبهه ای می گیریم و بعد می‌بینی که‌این جبهه از داخل به لفظ می‌آید و از لفظ نیز حالت گزندگی و گیرندکی و دعوا و درگیری درست می‌کند ، لذا این جنبه ها را باید متوجه باشیم و با کمک اهل بیت ع از بین ببریم ، سپس افزودند : شما وقتی که خدا را دوست دارید با غیر خدا مشکل پیدا می‌کنید اما اگر باخدا دوست بشوید می‌توانی باهمه چیزهای دیگر راه بیایی ، کسانی که با دیگران مشکل دارند در اصل مشکل ندارند اما غافلیت خدا دارند که می‌شود دشمنی با بنده های خدا ، شیطان همیشه جبهه باطنی ما را می‌کشد به بیرون و در بیرون از خودمان یک پیراهن عثمانی دست می‌کند ، می‌آید بیرون حال تو را به که چیزی گیر می‌دهد اما تو نمیدانی که در باطن مشکل داری و ایراد داری ، شما وقتی جهل دارید کار خوب را تا آن منطقه خوبی پیش می بری بعد می‌بینی داری در آن کار خوبت خود نشان می‌دهی ، یعنی داری دائما خودت را در آن کار بزرگ می‌کنی ، شما به موازات عملی که دارید انجام می‌دهید باید کوچک و کوچکتر بشوید ، اگر بنا باشد با عمل شناخته بشوی می‌شوی یک صدام ، اما اگر آمدی عمل خیر را انجام دادی و باطنا' کوچک شدی و وقتی کوچک شدی اینجا خدا بزرگت می‌کند ، اما اگر همراه با عمل خود نشان دهی و در دهان خلق بیافتی و این میل را هم داشتی که خود نشان بدهی در اینجا در حقیقت کوچک و ذلیل می‌شوی ، اما کوچک شدن در مقابل خدا همان فقری است که پیغمبر ص می فرمود فخر من است ، سپس فرمودند : اولین کاری که انسان می‌کند باید تعلقات از وجودش برود یعنی خیشیت تو با خیشیت دنیا باید کلا قطع بشود و این اولین کاری است که انسان باید روی خودش کار کند و نه اینکه دنیا را نخواهد و در دنیا کار و تلاش نکند و به سر کار نرود بلکه باید در دل کار برود و برود با دنیا درگیر بشود و در همین میان تعلقش را هم بکند .
درگیری که ما داریم از قیامتمان شروع می‌شود ، ما الآن می‌گوییم می‌رویم به قیامت اما قیامت همین الآن شروع شده لذا اخلاق ما در قیامت ما را اذیت می‌کند و باعث می‌شود ما اینجا در بیرون گیر بدهیم ، یعنی آثارش می‌آید به خیال مان و بعد می‌آید به چهره مان و در بیرون نشانش می‌دهیم ، وقتی در قیامت فشارمان می دهند اینجا مثلاً شکل سگ می‌شویم ، در قیامت که فشارمان می دهند اینجا شکل گرگ می‌شویم یعنی آنجا در باطن فشار می خوریم ، قیامت سرپا است اما ما نمی‌بینیم ، همین الآن هم در بهشتیم و هم در جهنم ،
- درگیری که ما داریم از قیامتمان شروع می‌شود ، ما الآن می‌گوییم می‌رویم به قیامت اما قیامت همین الآن شروع شده لذا اخلاق ما در قیامت ما را اذیت می‌کند و باعث می‌شود ما اینجا در بیرون گیر بدهیم ، یعنی آثارش می‌آید به خیال مان و بعد می‌آید به چهره مان و در بیرون نشانش می‌دهیم ، وقتی در قیامت فشارمان می دهند اینجا مثلاً شکل سگ می‌شویم ، در قیامت که فشارمان می دهند اینجا شکل گرگ می‌شویم یعنی آنجا در باطن فشار می خوریم ، قیامت سرپا است اما ما نمی‌بینیم ، همین الآن هم در بهشتیم و هم در جهنم ، سپس فرمودند : یک چیزی که هست ، انسان‌ها بعد از سن پانزده سالگی رابطه شان از خدا قطع می‌شود چون شهوت که می‌آید پشت آن غضب هم می‌آید لذا رابطه قطع می‌شود و مردم از این خبر ندارند ، در همان اول نوجوانی که انسان زن می‌خواهد و کار و...لذا خواسته ها شروع می‌شود ، اما افرادی مانند آقای بهجت و حرعاملی در همان اول کار جلوی خودشان را گرفتند و انسان کامل را دیدند، اما امثال ما گناهکاران نمی‌توانند ببینند و می‌روند سمت و سوی زن و خانه و کار و مقام و خود بزرگی و لذا امکان دارد این افراد تا قبل چهل سالگی یک ولی سر راهشان قرار بگیرد و اینها را بر گرداند ، بگوید این راهی که آمده ای غلط است برگرد بروبه سر جایت که اشتباه آمده ای . شهوت که می‌آید باب قلب بسته می‌شود ، اینکه می‌گویند آدم ع را از بهشت بیرون کردند معنی اش این است که آدم به شهوت آمد و او را از بهشت باطنش بیرون کردند ، انسان به شهوت که آمد شیطان گولش زد. بعضی اولیا گاهی برای قربانی که می روند گوسفند بگیرند می بینند اینها در یک سنی که به بلوغ می‌رسند به شهوت که می آیند کله شان جن هم می‌گیرد ، در انسان شیطان است که وسوسه می‌کند اما آن ها را جنها و یکسری از این حیوانات چنان فشار به آن‌ها می‌آید که دیوانه می‌شوند و جن زده می‌شوند ، مثل ما که دنیا زده می‌شویم آن‌ها هم جن زده می‌شوند ، ما دنیا زده می‌شویم و آن‌ها جن زده می‌شوند. خداوند مقدر کرده که در سن بلوغ شهوت در ما ایجاد شود و اگر شهوت نیاید ما رشد معنوی نمی‌کنیم و اصلاً انسان طوری آفریده شده که بر همه چیز امتحان بشود و نه با یک چیز ، انسان اشرف مخلوقات است و حاصل همه چیز است پس او باید باهمه چیز امتحان شود ، با نگاه کردنش ، با خوردنش ، با داشتن و نداشتنش ، با مریضی و... دراین بین اگر دوستی دنیا از وجودت برود که خیشیت شما نسبت به دنیا قطع شود اگر فقیر بشوی مقام می گیری ، دارا بشوی مقام می گیری ، نماز بخوانی مقام می گیری ، به خواب بروی مقام می گیری ، نفس بکشی مقام می گیری ، نگاه هم بکنی مقام می گیری در آنجا دیگر خدا دارد از وجود تو ظاهر می‌شود ، الآن گناه ما محبت دنیااست.
زندگی نامه خواندنی عالم ربّانی مرحوم بهلول گنابادی👇 https://B2n.ir/w56723
یادنامۀ علامه شیخ محمد تقی بهلول گنابادی(مصاحبه با استاد بزرگوار سید عباس موسوی مطلق) 👇 https://B2n.ir/a67034
متن مصاحبه با حضرت آیت الله سید عبد الکریم کشمیری(رضوان الله تعالی علیه)👇 https://B2n.ir/u68196
🔻وقتی ‏داعشی‌ها محاصره‌اش کردند تا تیر داشت مقاومت کرد و جنگید 🔹تیرش که تمام شد، داعشی ها نیت کرده بودند زنده دستگیرش کنند،همان موقع حاج قاسم در منطقه بود انقدر این شهید را کتک زدند تا بدنش هم کم آورد و اسیر شد. 🔹‏حتی یک لحظه هم سرش را از ترس پایین نیاورد... تشنه بود آب را جلوی او روی زمین می‌ریختند فهمیدند حاج قاسم در منطقه است 🔹برای خراب کردن روحیه حاج قاسم،بیسیم رضا را گرفتند جلو دهن رضا و چاقو را گذاشتند زیر گردنش ‏کم کم برای اینکه زجر کشش کنند آرام آرام شروع کردند به بریدن سرش 🔹بهش می گفتند به حضرت زینب فحش بده ولی از اول تا لحظه ای که صدای خر خر گلو آمد این پسر فقط چند تا کلمه گفت: ‏"اصلا من آمدم جون بدم برای دختر مظلوم علی... اصلا من آمدم فدا بشم برای حضرت زینب اصلا من آمدم سرم رو بدم یا علی یا زهرا..." میگن حاج قاسم عین این ۴۵ دقیقه را گریه می کرد بعد از آن سر رضا را گذاشتند توی جعبه و فرستادن ‌برای حاج قاسم... شهید رضا اسماعیلی معروف به ذبیح فاطمیون🌹🌹🌹
تقوا در قرآن به چه معناست؟ مفهوم تقویٰ از پرکاربردترین‌ مفاهیم تأسیسی قرآنی است و بی‌اغراق این ریشه، چند صد بار در قرآن تکرار شده است. اصولاً فرهنگ تربیتی قرآن بر مبنای تقواست و سعادت انسان در دنیا و آخرت، در گرو تقواست. اینکه عرض کردیم تقوی از مفاهیم تأسیسی قرآن است یعنی‌که برای فهمش نمی‌شود به کاربرد این واژه در قبائل بَدَوی رجوع کرد. برای فهم این واژه نباید سراغ لغت شناسان رفت. لغت شناسان عرب، علم خویش را از شترچران‌های صحرا گرفته اند. شترچران را چه به فهم معنای تقوی و تسبیح و صلاة و احد و صمد! اینها اصطلاحات ویژهٔ قرآن و به قول اصولیّون، حقیقت شرعیه است. درست است که قرآن به لسان عربی نازل شده و عربی بستر آن است و قرآن از این بستر مایه گرفته، ولی اینطور نیست که اصطلاحاتش همان باشد که شترچران عرب میگوید و میفهمد. قرآن علم جدید است؛ قرآن فرهنگ جدید است؛ فرهنگ جدید، واژه‌ها و مفاهیم جدید میخواهد. باید معنای واژه‌های قرآن را از خود قرآن پیدا کرد یا از معلم قرآن آموخت! پس مشرب ما در فهم قرآن استفاده از زبان عربی است؛ اما وقتی صحبت از اصطلاحات قرآن میشود، از خود قرآن باید مراد را دریافت و نباید در ادبیات عرب زندانی شد. این بلیه‌ای است که اکثر مفسّرین عامّه به آن دچار شده‌اند. وقتی اینطور شد، منبع تفسیر کلام وحی میشود بادیه‌نشین فلان قبیله و میگوید "تقوی" یعنی روی پوست تخم‌مرغ راه رفتن یا چیزی مثل این؛ عمق کج سلیقگی را ببینید! وقتی ما به کاربردهای واژه "تقوی" در قرآن نگاه کنیم میبینیم که بیش از صد جا در قرآن وقتی خداوند فرمانی صادر کرده، عمل کردن به آن را با واژه "تقوی" بیان کرده و آنهایی را که به فرامین کتابش عمل میکنند "متّقین" نامیده؛ پس "تقوی" یعنی عمل به قرآن! و "متّقین" کسانی هستند که به کتاب آسمانی عمل میکنند. اینکه می‌گوییم تقوی یعنی عمل به کتاب خدا، معنایش این نیست که پیش از نزول کتاب، تقوی بی‌معنی بوده؛ در سورهٔ مائده، هابیل به قابیل می‌گوید: إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ [سوره المائدة : 27] یعنی خدا فقط قربانیِ متّقین را می‌پذیرد. یعنی تقوی برای فرزندان آدم شناخته شده بوده، درحالیکه در آنوقت شریعت مدوّن و کتاب مُنزَلی وجود نداشته. پس بخش زیادی از تقوی، "پیشادینی" است و ریشه در فطرت انسان دارد. این بخش، احسان یا نیکوکاری یا نیک‌نهادی است. این بخش، بخش فطری تقواست. بخش فطری تقوی یا "تقوای فطری" لازمه تکمیل تقوی در پرتوی دین است. یعنی فقط کسانی جذب پیام دین و عامل به آن میشوند که نیکی در وجود ایشان راسب شده باشد. این معنا در جاهای زیادی از قرآن به صراحت آمده، از جمله: عاقبت آنها که بدی میکردند تکذیب دین بود(روم:۱۰). بنابراین، این احسان، پیش زمینهٔ تقواست و مراد از آن همان خوبی اخلاقیِ مستقل از دین است. یعنی آنچه هر انسانی صَرف نظر از دین و آیینش، و مستقل از آن، به نور عقلِ خداداد، می‌فهد که خوب است. ایثار و دستگیری و بخشش و بخشایش و مهربانی و حلم از آن جمله‌اند. توجه بفرمایید که احسان فقط خوبی کردن به دیگران نیست، خوب بودن خود انسان هم جزئی از آن است. احسان تجلّی حسن و زیبایی اخلاق فردی و اجتماعی در یک انسان است. بخشی از دین، تذکّر و تشویق به احسان است به عنوان پایهٔ تعالی؛ و بخش دیگر دین، ساختن بنای تقوی است روی این پایه. به این دلیل که هر چقدر هم کسی "خوب" باشد نمیداند چطور پروردگارش را عبادت کند؟ یا چقدر از اموالش را خرج فقراء کند و چقدر را برای زن و بچه نگه دارد؟ دین به او یاد میدهد که س‍َحَرها از خدای خود طلب غفران کن! یا یک دهم مالش را صرف فقیران کند! عمل به تعالیم دین کار متّقین است و متّقین بخشی از محسنین‌اند. اما آیا محسنِ بی‌دین و بی‌تقوی هم داریم؟ بله، داریم!: معمولا همانها که احسانشان کم‌عمق و سطحی و نمایشی و همراه با خودخواهی و غفلت از خداست؛ اینها محسن‌اند، اما توفیق تقوی پیدا نمیکنند. چنین آدمهایی کم هم نیستند! چنین کسانی آخرت را از دست میدهند ولی جزای خوبیهایی که کرده‌اند، در همین دنیا به ایشان میرسد و تا جزای خوبیهایی را که کرده‌اند، در همین‌جا دریافت نکنند، نمی‌میرند. اما آنها که احسانشان راسب و بی‌خودخواهی و بی‌ریا و برای جلب رضایت پروردگار است، حتما توفیق تعمیق ایمان و عمل به تقوی پیدا میکنند. پس هرکس "واقعا" محسن باشد متّقی هم خواهد شد. متّقین دو صفت اصلی دارند: یک در رابطه با خدا، و دیگر در رابطه با خلق خدا: در برابر خدا عابدِ عاشق‌اند و در برابر خلق خدا، خادمِ صادق. این معنای تقواست و هرکجا در قرآن صحبت از تقوی شده، بندگی مراد بوده که تحقّق آن در پرتوی عمل به کتاب خدا، می‌شود: عبادت حق و محبت و احسان به خلق. (نقل از تفسیر معنوی استاد نیک اقبال)